ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
01 грудня 2015 року справа № 823/5180/15
м. Черкаси
15 год. 40 хв.
Черкаський окружний адміністративний суд в складі:
головуючого судді Мишенка В.В.,
при секретарі Гордієнку Ю.П.,
за участю сторін:
представника позивача - ОСОБА_1,
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом ОСОБА_2 до державного реєстратора реєстраційної служби Городищенського районного управління юстиції Черкаської області - ОСОБА_3 про скасування рішень та зобов'язання вчинити дії,
ВСТАНОВИВ:
До Черкаського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява ОСОБА_2 (далі-позивач) до державного реєстратора реєстраційної служби Городищенського районного управління юстиції Черкаської області - ОСОБА_3 (далі-відповідач), в якій позивач просить: 1) скасувати рішення про відмову у державній реєстрації прав та їх обтяжень від 19.10.2015 № 25386399; 2) скасувати рішення про відмову у державній реєстрації прав та їх обтяжень від 19.10.2015 № 25387187; 3) зобов'язати державного реєстратора реєстраційної служби Городищенського районного управління юстиції Черкаської області - ОСОБА_3 провести реєстрацію права оренди земельних ділянок відповідно до поданої заяви від 12.10.2015 за реєстраційним № 13757702; 4) зобов'язати державного реєстратора реєстраційної служби Городищенського районного управління юстиції Черкаської області - ОСОБА_3 провести реєстрацію права оренди земельних ділянок відповідно до поданої заяви від 12.10.2015 за реєстраційним № 13758681.
Обґрунтовуючи позовні вимоги, позивач зазначає, що 19.10.2015 відповідач прийняв рішення про відмову у державній реєстрації прав та їх обтяжень № 25386399 та № 25387187. Підставою для відмови у реєстації права оренди земельних ділянок стало відсутність держреєстрації права власності на земельні ділянки та те, що кадастрові номери в книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі по Вязівській сільській раді відмінні від номерів поданих для реєстрації у додатковій угоді про поновлення договору оренди. Позивач наголошує, що державним реєстратором не виконано вимоги ЗУ «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» внаслідок чого реєстрація оренди земельних ділянок не відбулася. Крім того, позивач зазначає, що оскільки була проведена інвентаризація кадастрових номерів, і попередні кадастрові номера орендованої землі по договору оренди на даний час не збігаються, тому і було укладено додаткову угоду до договору оренди, про що було відомо відповідачу.
Відповідач належним чином повідомлений про дату, час і місце судового розгляду справи в судове засідання не з'явився, проте просив розгляд справи здійснювати без його участі а щодо задоволення адміністративного позову заперечував з підстав викладених у письмових запереченнях.
Заслухавши доводи представника позивача, дослідивши подані документи і матеріали, оцінивши належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв'язок доказів у їх сукупності, суд встановив.
12 березня 2007 року між Городищенською РДА (орендодавець) та ОСОБА_2 (орендар) було укладено договір оренди землі. Згідно даного договору орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку сільськогосподарського призначення на території Вязівської сільської ради площею 21.217га, у тому числі землі запасу - рілля (згідно розпорядження РДА № 410 від 16.07.2007). Строк дії договору п'ять років. Крім того, п. 18 договору передбачено, що передача земельної ділянки в оренди здійснюється без розроблення проекту відведення земельної ділянки. Даний договір 24.10.2007 ДП «Центр ДЗК» за № 040770000288 зареєстрований в державному реєстрі земель.
12.10.2012 Городищенська РДА у зв'язу зі сплином дії договору, розпорядженням № 383 «Про поновлення договору оренди земельної ділянки укладеного із ОСОБА_2 на земельну ділянку в адмінмежах Вязівської сільської ради» вирішила поновити договір оренди земельної ділянки с/г призначення - рілля, площею 21.217га шляхом переукладання зі зміною умов на термін до 20 років. Також даним розпорядженням ОСОБА_2 надано дозвіл на розробку документації із землеустрою.
В подальшому 27 січня 2015 року між сторонами укладена додаткова угода «Про внесення змін до договору оренди землі від 12.03.2007», якою ГУ Держземагенства у Черкаській області (орендодавець) та ФОП ОСОБА_2 (орендар) внесли зміни до договору, зокрема п. 2 договору від 12.03.2007 викладено в наступній редакції - в оренду передаються земельні ділянки с/г призначення загальною площею 21.2170га у тому числі: - земельна ділянка площею 12.3278га с/г угіддя - рілля з кадастровим № 7120382500:02:001:2888; - земельна ділянка площею 8.8892га с/г угіддя - рілля з кадастровим № 7120382500:02:001:2869, розташовані за межами населеного пункту, в адміністративних межах Вязівської сільської ради Городищенського району Черкаської області.
Про реєстрацію даної додаткової угоди в земельному кадасті свідчать витяги з Державного земельного кадастру про земельну ділянку № НВ-7102056152015 та № НВ-7101174672014.
12.10.2015 представник позивача звернувся із заявами до державного реєстратора реєстраційної служби Городищенського районного управління юстиції Черкаської області що до реєстрації іншого речового права (права оренди) даних земельних ділянок, проте отримав відмову.
Дана відмова стосувалася невідповідності заявлених речових прав.
Судом також з'ясовано, що реєстраційна служба Городищенського районного управління міністерства юстиції згідно звернення від 13.10.2015 № 122/08-03-14/1 повідомлена відділом Дергеокадастру у Городищенському районі Черкаської області про стан земельних ділянок загальною площею 21.217га кадастровий № 7120382500:02:001:0826 та № 7120382500:02:001:0827 до договору оренди від 24.10.2007, які розділені на площі - 12.3278га кадастровий № 7120382500:02:001:2888; 0.2934га кадастровий № 7120382500:02:001:2889 і 8.8892га кадастровий № 7120382500:02:001:2869 (а.с. 33).
У відповідності з Конституцією України кожному гарантується право на оскарження в суді рішень, дій, чи бездіяльності органів державної влади, місцевого самоврядування, посадових і службових осіб. Статтею 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові та службові особи зобов'язані діяти лише на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та Законами України.
ОСОБА_4, що визначає правові, економічні, організаційні засади проведення державної реєстрації речових та інших прав, які підлягають реєстрації за цим Законом, та їх обтяжень і спрямований на забезпечення визнання та захисту державою цих прав, створення умов для функціонування ринку нерухомого майна є ЗУ «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» від 01.07.2004 № 1952-IV (далі - ОСОБА_4 № 1952-IV).
У відповідності до ст. 2 Закону № 1952-IV державна реєстрація речових прав на нерухоме майно (далі - державна реєстрація прав) - офіційне визнання і підтвердження державою фактів виникнення, переходу або припинення прав на нерухоме майно, обтяження таких прав шляхом внесення відповідного запису до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.
Згідно ч. 1,2 ст. 3 Закону № 1952-IV державна реєстрація прав є обов'язковою. Інформація про права на нерухоме майно та їх обтяження підлягає внесенню до Державного реєстру прав. Держава гарантує достовірність зареєстрованих прав на нерухоме майно та їх обтяжень.
Державній реєстрації підлягають виключно заявлені права та їх обтяження за умови їх відповідності законодавству і поданим документам (ч. 4 ст. 15 Закону № 1952-IV).
Державна реєстрація прав проводиться зокрема і на підставі договорів, укладених у порядку, встановленому законом, крім випадків, визначених законом (п.1 ч. 1 ст. 19 Закону № 1952-IV).
Відповідно до ст. 6 ЗУ «Про оренду землі» орендарі набувають права оренди земельної ділянки на підставах і в порядку, передбачених Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим та іншими законами України і договором оренди землі. Право оренди земельної ділянки підлягає державній реєстрації відповідно до закону.
Договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства (ст. 13 ЗУ «Про оренду землі»).
Крім того, істотними умовами договору оренди землі є: об'єкт оренди (кадастровий номер, місце розташування та розмір земельної ділянки); строк дії договору оренди; орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, способу та умов розрахунків, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату. Договір оренди може передбачати надання в оренду декількох земельних ділянок, що перебувають у власності одного орендодавця (а щодо земель державної та комунальної власності - земельних ділянок, що перебувають у розпорядженні одного органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування).
Відповідно до ст. 30 ЗУ «Про оренду землі» зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін.
По закінченню строку, на який було укладено договір оренди землі, орендар, який належно виконував обов'язки за умовами договору, має переважне право перед іншими особами на укладення договору оренди землі на новий строк (поновлення договору оренди землі). (ст. 33 ЗУ «Про оренду землі»).
Відповідно до ст. 17 ЗУ «Про оренду землі» об'єкт за договором оренди землі вважається переданим орендодавцем орендареві з моменту державної реєстрації права оренди, якщо інше не встановлено законом.
Отже, як встановлено судом, державний реєстратор не мав права здійснювати відмову у державній реєстрації договору оренди земельних ділянок загальною площею 21.2170га у тому числі: - земельна ділянка площею 12.3278га с/г угіддя - рілля з кадастровим № 7120382500:02:001:2888; - земельна ділянка площею 8.8892га с/г угіддя - рілля з кадастровим № 7120382500:02:001:2869, розташовані за межами населеного пункту, в адміністративних межах Вязівської сільської ради Городищенського району Черкаської області на підставі п. 4 ч. 1 ст. 24 Закону № 1952-IV ( у державній реєстрації прав та їх обтяжень може бути відмовлено у разі, якщо подані документи не відповідають вимогам, встановленим цим Законом, або не дають змоги встановити відповідність заявлених прав документам, що їх посвідчують).
Суд зазначає, що відмова держреєстратора з тих підстав, що у попередньому договорі не було чітко встановлено об'єкта оренди (невизначено кадастрові номери земельних ділянок) не відповідає дійсним обставинам справи, тому що, як встановлено судом останньому була надана додаткова угода до договору оренди землі від 12.03.2007, якою саме і було чітко визначено об'єкт оренди.
Що ж стосується вимог позивача про зобов'язання державного реєстратора здійснити реєстрацію земельної ділянки, суд наголошує, що це виключне право відповідача, оцінювати та приймати рішення у відповідності до поданих документів, а тому суд в даній частині позові відмовляє, проте зобов'язує вчинити дії щодо реєстрації права оренди земельних ділянок відповідно до поданих заяв.
Частиною 3 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Частиною 1 ст. 9 КАС України встановлено, що суд при вирішенні справи керується принципом законності, відповідно до якого органи державної влади, органи місцевого самоврядування, їхні посадові і службові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до ст. 94 КАС України, якщо судове рішення ухвалене на користь сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, суд присуджує всі здійснені нею документально підтверджені судові витрати за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав стороною у справі, або якщо стороною у справі виступала його посадова чи службова особа.
Керуючись ст.ст.11,14,70,71,89,94,159 - 163 КАС України, суд,
ПОСТАНОВИВ:
Адміністративний позов задовольнити частково.
Скасувати рішення про відмову у державній реєстрації прав та їх обтяжень від 19.10.2015 № 25386399.
Скасувати рішення про відмову у державній реєстрації прав та їх обтяжень від 19.10.2015 № 25387187.
Зобов'язати державного реєстратора реєстраційної служби Городищенського районного управління юстиції Черкаської області вчинити дії щодо реєстрації права оренди земельних ділянок відповідно до поданої заяви від 12.10.2015 за реєстраційним № 13757702.
Зобов'язати державного реєстратора реєстраційної служби Городищенського районного управління юстиції Черкаської області вчинити дії щодо реєстрації права оренди земельних ділянок відповідно до поданої заяви від 12.10.2015 за реєстраційним № 13758681.
В решті заявлених позовних вимог відмовити.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань з реєстраційної служби Городищенського районного управління юстиції Черкаської області на користь ОСОБА_2 (ідентифікаційний номер - НОМЕР_1) сплачений судовий збір в сумі 1461 (одну тисячу чотириста шістдесят одну) грн. 60 коп.
Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку до Київського апеляційного адміністративного суду через Черкаський окружний адміністративний суд в порядку ст. 185-187 КАС України.
Суддя В.В. Мишенко
Повний текст постанови виготовлено 04.12.2015
Суд | Черкаський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 01.12.2015 |
Оприлюднено | 14.12.2015 |
Номер документу | 54158969 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Черкаський окружний адміністративний суд
В.В. Мишенко
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні