Ухвала
від 09.12.2015 по справі 820/7231/15
ХАРКІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

УХВАЛА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

09 грудня 2015 р.Справа № 820/7231/15 Колегія суддів Харківського апеляційного адміністративного суду у складі

Головуючого судді: Яковенка М.М.

Суддів: Лях О.П., Старосуда М.І.

при секретарі судового засідання Котелевець Н.В.

за участю представника позивача ОСОБА_1

представника відповідача ОСОБА_2

розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Харківського апеляційного адміністративного суду апеляційну скаргу Відділу державної реєстрації юридичних осіб і фізичних осіб - підприємців, легалізації громадських формувань Харківського міського управління юстиції на постанову Харківського окружного адміністративного суду від 07 жовтня 2015 року по справі № 820/7231/15 за позовом Підприємства "Пласт Трейд" громадської організації "Фонд підтримки інвалідів", Громадської організації "Фонд підтримки інвалідів" до Реєстраційної служби Харківського міського управління юстиції Харківської області про визнання неправомірними дій та зобов'язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИЛА:

Позивачі, Підприємство "Пласт Трейд" громадської організації "Фонд підтримки інвалідів", Громадська організація "Фонд підтримки інвалідів" звернулись до Харківського окружного адміністративного суду з позовом до Реєстраційної служби Харківського міського управління юстиції Харківської області (далі-відповідач) в якому просили суд:

1. Визнати недійсною державну реєстрацію Підприємства "Пласт Трейд" громадської організації "Фонд підтримку інвалідів" (ЄДРПОУ 38492708);

2. Припинити юридичну особу - Підприємство "Пласт Трейд" громадської організації "Фонд підтримки інвалідівВ» (ЄДРПОУ 35972253);

3. Визнати неправомірними дії Реєстраційної служби Харківського міського управління юстиції щодо залишення без розгляду заяви Громадської організації В«Фонд Підтримки ІнвалідівВ» від 09.07.15 щодо необхідності визнання недійсною (скасування) державної реєстрації підприємства В«Пласт ТрейдВ» та припинення даної юридичної особи (а.с. 3-4).

Постановою Харківського окружного адміністративного суду від 07 жовтня 2015 року задоволено частково позов (а.с. 66-68).

Визнано дії Реєстраційної служби Харківського міського управління юстиції щодо залишення без розгляду заяви Громадської організації "Фонд підтримки інвалідів" від 09.07.2015 року щодо необхідності визнання недійсною (скасування) державної реєстрації підприємства "Пласт Трейд" та припинення даної юридичної особи неправомірними.

Скасовано рішення Реєстраційної служби Харківського міського управління юстиції від 14.07.2015 року вих. № 04-13-10/16437 про залишення документів без розгляду.

В іншій частині задоволення позовних вимог відмовлено.

Відповідач не погодившись з рішенням суду першої інстанції подав апеляційну скаргу в якій просить суд скасувати постанову Харківського окружного адміністративного суду від 07 жовтня 2015 року та прийняти нову постанову, якою відмовити в задоволенні позову у повному обсязі. Обґрунтовуючи апеляційну скаргу апелянт посилається на невідповідність документів, що подавались для внесення до Єдиного державного реєстру запису про рішення засновників юридичної особи або уповноваженим органом щодо припинення юридичної особи, вимогам статті 34 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців», та фактична відсутність належного документа стала підставою вважати, що документи були подані не в повному обсязі. Документи були подані особою, яка не мала на це повноважень, оскільки доручення від 08.06.2015 року було видано президентом ГО «Фонд підтримки інвалідів» ОСОБА_3, а не керівником підприємства «Пласт Трейд».

Представник позивачів заперечував проти апеляційної скарги та наполягав на залишенні її без задоволення. Зазначив на належно поданих в оригіналі документах до реєстратора та компетентною особою, яка мала на це повноваження.

Представник відповідача підтримав доводи апеляційної скарги та наполягав на її задоволенні. Зазначив, що документи про припинення юр.особи та їх подання повинно було здійснено від Підприємства "Пласт Трейд" громадської організації "Фонд підтримки інвалідівВ» .

Колегія суддів заслухавши доповідь судді-доповідача, пояснення представників сторін, дослідивши матеріали справи і обговоривши доводи апеляційної скарги, дослідивши правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, вважає за необхідне апеляційну скаргу залишити без задоволення з наступних підстав.

Судом першої інстанції встановлено та підтверджено судом апеляційної інстанції, що 26 лютого 2013 року внесені дані до єдиного державного реєстру про створення юридичної особи ПІДПРИЄМСТВО "ПЛАСТ ТРЕЙД" ГРОМАДСЬКОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ "ФОНД ПІДТРИМКИ ІНВАЛІДІВ.

Єдиним засновником даної юридичної особи є Громадська організація «Фонд Підтримки Інвалідів».

Підставою для створення даної юридичної особи став протокол №55 від 14.01.2013 року засідання центральної ради Громадської організації В«Фонд підтримки інвалідівВ» .

Даний протокол підписаний президентом фонду ОСОБА_4, при цьому згідно останнього засідання проводилося у місті Харкова.

Відповідно до вказаного протоколу заступник президента фонду ОСОБА_1 запропонував назвати підприємство, що створюється «Пласт Трейд» здійснити державну реєстрацію підприємства.

На підставі вище зазначеного протоколу створено юридичну особу підприємство «Пласт Трейд» та проведено державну реєстрацію.

Рішенням Московського районного суду міста Харкова від 27.04.2015 року по справі №643/19097/14-ц, що набрало законної сили, встановлено факт незаконного створення підприємства «Пласт Трейд» шляхом підробки вище вказаних документів.

09 липня 2015 року Громадська організація «Фонд Підтримки Інвалідів» подала до Реєстраційної служби Харківського міського управління юстиції заяву щодо необхідності визнання недійсною (скасування) державної реєстрації підприємства «Пласт Трейд» та припинення даної юридичної особи.

Згідно повідомлення Реєстраційної служби Харківського міського управління №04-13-10/16437 від 14.07.15 дана заява з документами Громадської організації «Фонд Підтримки Інвалідів» залишена без розгляду, з підстав того, що документи подані особою, що не має на це повноважень; та документи подані не в повному обсязі (а.с.9).

Задовольняючи частково позов суд першої інстанції виходив з того, що дії відповідача щодо залишення без розгляду заяви Громадської організації "Фонд підтримки інвалідів" від 09.07.2015 року щодо необхідності визнання недійсною (скасування) державної реєстрації підприємства "Пласт Трейд" та припинення даної юридичної особи є неправомірними, оскільки позивачем, який відповідно до документів є засновником, були надані всі визначені законом документи для визнання недійсною (скасування) державної реєстрації підприємства "Пласт Трейд" та припинення даної юридичної особи.

Здійснюючи апеляційний перегляд та надаючи правову оцінку постанові суду в межах задоволених вимог з урахуванням апеляційної скарги, колегія суддів виходить з наступного.

Основним спірним питанням в межах задоволених вимог, що складає предмет судового дослідження, є законність або протиправність прийнятого державним реєстратором юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців Реєстраційної служби Харківського міського управління юстиції Харківської області Повідомлення про залишення документів без розгляду від 14.07.2015 року з підстав наведених у цьому повідомлені.

Так, відносини, які виникають у сфері державної реєстрації юридичних осіб, а також фізичних осіб - підприємців врегульовані Законом України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» №755-ІУ від 15.05.2003 року із змінами та доповненнями (надалі - Закон №755).

Відповідно до ст. 4 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців" державна реєстрація юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців - засвідчення факту створення або припинення юридичної особи, засвідчення факту набуття або позбавлення статусу підприємця фізичною особою, а також вчинення інших реєстраційних дій, які передбачені цим Законом, шляхом внесення відповідних записів до Єдиного державного реєстру.

Відповідно до вимог ст.6 №755 державний реєстратор проводить державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців, яка складається окрім інших пов'язаних питань, в тому числі з питань щодо припинення юридичної особи, тощо.

При наявності достатніх підстав та необхідних документів, держреєстратор приймає рішення та вчинює реєстрацію дію шляхом внесення певних записів до ЄДР щодо припинення юридичної особи, або приймає рішення про залишення документів для реєстрації без розгляду або відмову у проведенні такої реєстрації. Така відмова у реєстрації або залишенні без розгляду оформлюється у формі повідомлення із зазначенням для цього підстав. У всякому випадку, залишення документів без розгляду супроводжується прийняттям та закріпленням у певних формах прийнятого рішення (повідомлення), як належний спосіб реалізації своїх владних управлінських функцій.

Стаття 6 спеціального нормативно-правового акту в сфері державної реєстрації - Закону №755 зазначає, що повноваження державного реєстратора полягають у засвідченні певних фактів, передбачених чинним законодавством, при надходженні до нього відповідного пакету документів (від заявника чи поштою).

Згідно з Законом №755 орган державної реєстрації за власною ініціативою не приймає жодних рішень відносно суб'єктів господарювання та не вносить записи в Єдиний державний реєстр юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців, а лише фіксує факт набуття установчими документами юридичної сили при їх надходженні до державного реєстратора. Порядок проведення державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців включає, зокрема, перевірку комплектності пакету документів, які подаються державному реєстратору, та перевірку таких документів на відсутність підстав для залишення документів без розгляду чи відмови у проведенні державної реєстрації.

Згідно з ч. З ст. 8 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців», відповідальність за відповідність установчих документів законодавству несуть засновники.

Як вже було встановлено судом, 26 лютого 2013 року уповноваженою особою юридичної особи Підприємство "Пласт Трейд" громадської організації "Фонд підтримку інвалідів" для проведення реєстраційної дії «Державна реєстрація новоутвореної шляхом заснування юридичної особи» було подано державному реєстратору належним чином сформований пакет документів, який відповідав вимогам статті 24 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців», та містив наступні документи:

- реєстраційна картка на проведення державної реєстрації юридичної особи, утвореної шляхом заснування нової юридичної особи; - рішення засновників або уповноваженого ним органу про створення юридичної особи (примірник оригіналу); - статут (2 примірники); - копії квитанції, виданої банком; - документ, що підтверджує структуру власності засновників - юридичних осіб, який дає змогу встановити фізичних осіб - власників істотної участі цих юридичних осіб; - документ, що засвідчує повноваження уповноваженої осіб.

Колегія суддів зазначає, що вказаний факт не заперечувався відповідачем по справі, що на час подання документів позивачем пакет поданих документів був повним, а підстав для відмови у проведенні державної реєстрації юридичної особи або залишення поданих документів без розгляду у відповідності до положень ч. 11 ст. 24 та ст. 27 вищезазначеного Закону не вбачалось. Також, до органу державної реєстрації не надходили заборони від правоохоронних або судових органів на проведення реєстраційних дій щодо позивачів.

Колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що на момент проведення державної реєстрації новоутвореної юридичної особи Підприємство "Пласт Трейд" громадської організації "Фонд підтримку інвалідів" подані документи відповідали вимогам чинного законодавства, а державний реєстратор діяв лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що прямо передбачені чинним законодавством.

Державна реєстрація припинення юридичної особи регламентована та здійснюється відповідно до приписів статей 33-41 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців».

Як було встановлено судами першої інстанції, за наявними у справі матеріалами та поясненнями сторін, що 09.07.2015 року Громадською організацією «Фонд підтримки інвалідів» було подано до органу державної реєстрації заяву з щодо скасування державної реєстрації та припинення юридичної особи разом з пакетом документів:

Реєстраційна картка на проведення державної реєстрації припинення (форма №7).

Протокол 65/1-р від 08.06.2015 року засідання Центральної ради ГО «Фонд підтримки інвалідів» про припинення підприємства. Додаток до протоколу №65/1-р. Відомості про керівні органи Фонду, президентом якого зазначений ОСОБА_5 Доручення ГО «Фонд підтримки інвалідів» від 08.06.2015 р. за підписом президента Фонду ОСОБА_3 виданого на ім'я ОСОБА_6, Чек, заява про скасування державної реєстрації (2 примірники оригіналу), Рішення Московського районного суду м.Харкова від 27.04.2015 р..

Положеннями статті 34 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців» встановлено, що для внесення до Єдиного державного реєстру запису про рішення щодо припинення юридичної особи заявник повинен подати (надіслати рекомендованим листом з описом вкладення) державному реєстраторові оригінал або нотаріально засвідчену копію рішення засновників (учасників) або уповноваженого ними органу щодо припинення юридичної особи.

Ч. 5 ст.34 Закону №755 передбачено, що якщо документи для внесення до Єдиного державного реєстру запису про рішення щодо припинення юридичної особи подаються особою, яка згідно з відомостями, внесеними до Єдиного державного реєстру, має право вчиняти юридичні дії від імені юридичної особи без довіреності, державному реєстратору додатково пред'являється паспорт громадянина України або паспортний документ іноземця.

Якщо такі документи подаються іншим представником юридичної особи, державному реєстратору пред'являється паспорт громадянина України або паспортний документ іноземця та додатково подається примірник оригіналу (ксерокопія, нотаріально засвідчена копія) документа, що засвідчує повноваження такого представника.

В даному випадку, документи до держреєстратора подавались безпосередньо уповноваженою за дорученням особою ОСОБА_6

Частиною 7 цієї статті передбачено, що державний реєстратор має право залишити без розгляду документи, які подані для внесення до Єдиного державного реєстру запису про рішення засновників (учасників) юридичної особи або уповноваженого ними органу щодо припинення юридичної особи, якщо:

документи подані за неналежним місцем проведення державної реєстрації припинення юридичної особи за рішенням засновників (учасників) юридичної особи або уповноваженого ними органу;

документи не відповідають вимогам, які встановлені частиною першою статті 8 цього Закону;

рішення щодо припинення юридичної особи оформлено з порушенням вимог, які встановлені частиною третьою цієї статті;

документи подані не у повному обсязі ;

рішення щодо припинення юридичної особи не містить відомостей про персональний склад комісії з припинення (комісії з реорганізації, ліквідаційної комісії), її голову або ліквідатора, реєстраційні номери облікових карток платників податків (або відомості про серію та номер паспорта громадянина України або паспортного документа іноземця - для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовилися від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків, повідомили про це відповідний орган доходів і зборів і мають відмітку в паспорті про право здійснювати платежі за серією та номером паспорта), про порядок або строк заявлення кредиторами своїх вимог або якщо такий строк не відповідає закону.

Про залишення документів, які подані для внесення до Єдиного державного реєстру запису про рішення щодо припинення юридичної особи, без розгляду заявнику не пізніше наступного робочого дня з дати їх надходження державним реєстратором видаються (надсилається поштовим відправленням з описом вкладення) відповідне повідомлення із зазначенням підстав залишення документів без розгляду та документи, що подавалися для внесення до Єдиного державного реєстру запису про рішення щодо припинення юридичної особи, відповідно до опису (ч.8 ст.34 Закону №755).

Колегія суддів вважає безпідставними висновки та доводи відповідача, що документи, які подані ОСОБА_6 для припинення юридичної особи, не має на це повноважень, тому як доручення від 08.06.2015 року було видано саме президентом ГО Фонду ОСОБА_3, повноваження якого підтверджені, а не безпосереднім керівником Підприємства «Пласт Трейд».

Як вже було встановлено, що засновником Підприємства «Пласт Трейд» було саме Громадська організація "Фонд підтримки інвалідівВ» яка має право як засновник, як створювати, так і вирішувати питання щодо припинення такої юридичної особи.

До пакету документів було подано Рішення Московського районного суду м.Харкова від 27.04.2015 р., яким визнано недійсним рішення центральної ради Громадської організації «Фонд підтримки інвалідів» викладена в протоколі №55 від 14.01.2013 року про створення підприємства «Пласт Трейд», призначення її директором ОСОБА_7 та укладання з ним контракту. Визнано недійсним контракт від 15.01.2013 року укладений між ОСОБА_1 та ГО «Фонд підтримки інвалідів». Тобто, ОСОБА_1, як директор цього підприємства не міг жодного права видавати будь-яку довіреність, та уповноважувати особу на припинення юр.особи.

До того ж, представником ОСОБА_6 були подані оригінали усіх документів , що засвідчували повноваження такого представника, та які надавали можливість для держреєстратора пересвідчитись у належній компетенції на здійснення таких дій.

Щодо іншої підстави для залишення документів без розгляду, з підстав подання документів не у повному обсязі, колегія суддів зазначає, що відповідачем, з урахування приписів ч.2 ст.71 КАС України, не доведено правомірності такого висновку, а доводи апеляційної скарги, що держреєстратору не були подані оригінал або нотаріально засвідчену копію рішення засновників (учасників) щодо припинення юридичної особи є безпідставними, та такими, що ні чим не підтверджені. Апелянт враховуючи, що такі документи не відповідали вимогам ст.34 Закону №755 в частині не надання оригіналу рішення засновників про припинення юридичної особи, тому їх слід було вважати як подані не у повному обсязі.

Виходячи з правового змісту ч.8ст.34 Закону №755, держреєстратор при наявності на то підстав, складає відповідне повідомлення, в якому зазначає підстави залишення документів без розгляду. Колегія суддів вважає, що у повідомленні повинні бути зазначені не тільки перелічені у наведеній статті підстави, але ж і саму суть недоліків, наявність яких унеможливлюють провести державну реєстрацію припинення юр.особи. Зазначення таких недоліків, їх зрозумілість для особи складають зміст вимог ст.34 Закону №755 та можливість їх усунення. Доводи апелянта з приводу того, що таке повідомлення формується в автоматичному режимі не приймаються до уваги.

Як вбачається із змісту спірного повідомлення від 14.07.2015 року держреєстратор залишаючи документи без розгляду обмежився переліченням підстав визначених у ч.7 ст.34 Закону №755, в той же час, якщо визначення такої підстави, як подання документів, особою, що не має повноважень є зрозумілою підставою, то зазначення такої підстави, як подання документів не в повному обсязі, є не зрозумілими та не розкривають зміст та суть такого недоліку, та відсутність можливості його усунення.

Намагання відповідача розкрити такий зміст та відшукати під час судового розгляду підстави на своє виправдання є безпідставним. Як зазначив представник позивача, що Фондом були подані оригінали документів, в тому числі і рішення Фонду, як засновника про припинення підприємства. Колегія суддів зазначає, що відповідачем не доведено перед судом, що заявником до держреєстратора не були подані оригінал рішення засновників (учасників) щодо припинення юридичної особи або не в повному обсязі.

Виходячи з вище викладеного колегія суддів приходить до висновку, що дії відповідача та прийняте ним повідомлення щодо залишення без розгляду заяви Громадської організації "Фонд підтримки інвалідів" від 09.07.2015 року щодо необхідності визнання недійсною (скасування) державної реєстрації підприємства "Пласт Трейд" та припинення даної юридичної особи є неправомірними оскільки позивачем який є засновником були надані всі визначені законом документи для визнання недійсною (скасування) державної реєстрації підприємства "Пласт Трейд" та припинення даної юридичної особи.

Також, судом першої інстанції з урахуванням положень ст. 11 КАС України, правомірно скасував рішення Реєстраційної служби Харківського міського управління юстиції від 14.07.2015 року вих. № 04-13-10/16437 про залишення документів без розгляду, колегія суддів погоджується з даним висновком суду першої інстанції.

За таких умов, колегія суддів вважає подану апеляційну скаргу необґрунтованою та такою, що не підлягає задоволенню.

Відповідно до ст..200 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а постанову суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права. Не може бути скасовано правильне по суті рішення суду з одних лише формальних міркувань.

Під час апеляційного провадження, колегія суду не встановила таких порушень судом першої інстанції норм матеріального і процесуального права, які б призвели до неправильного вирішення справи по суті, які були предметом розгляду і заявлені в суді першої інстанції.

Доводи апелянта не спростовують правильності прийнятого судом першої інстанції рішення.

Таким чином, судова колегія вважає, що рішення суду першої інстанції є обґрунтованим, прийняте на підставі з'ясованих та встановлених обставинах справи, які підтверджуються доказами, та ухвалив постанову з додержанням норм матеріального і процесуального права, а тому залишає апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення без змін.

Керуючись ст. ст.2, 11, 159, 160, 167, 195, 196, 198, 200, 205, 206, 209, 211-212, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів, -

У Х В А Л И Л А:

Апеляційну скаргу Відділу державної реєстрації юридичних осіб і фізичних осіб - підприємців, легалізації громадських формувань Харківського міського управління юстиції - залишити без задоволення.

Постанову Харківського окружного адміністративного суду від 07 жовтня 2015 року по справі № 820/7231/15 - залишити без змін.

Вступна та резолютивна частина ухвали прийнята у нарадчій кімнаті та проголошена у судовому засіданні 09 грудня 2015 року. У повному обсязі складена 10 грудня 2015 року.

Ухвала суду апеляційної інстанції за наслідками перегляду набирає законної сили з моменту проголошення та може бути оскаржена безпосередньо до Вищого адміністративного суду України протягом двадцяти днів, - з дня складення в повному обсязі.

Головуючий суддя (підпис)ОСОБА_8 Судді (підпис) (підпис) ОСОБА_9 ОСОБА_10

Дата ухвалення рішення09.12.2015
Оприлюднено15.12.2015
Номер документу54226242
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання неправомірними дій та зобов'язання вчинити певні дії

Судовий реєстр по справі —820/7231/15

Постанова від 31.07.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Бучик А.Ю.

Постанова від 31.07.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Бучик А.Ю.

Ухвала від 24.07.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Бучик А.Ю.

Ухвала від 24.07.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Бучик А.Ю.

Ухвала від 09.12.2015

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Яковенко М.М.

Ухвала від 09.12.2015

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Яковенко М.М.

Ухвала від 23.11.2015

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Яковенко М.М.

Ухвала від 23.11.2015

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Яковенко М.М.

Ухвала від 06.11.2015

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Яковенко М.М.

Постанова від 07.10.2015

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Спірідонов М.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні