ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ІВАНО-ФРАНКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
02 грудня 2015 р. Справа № 909/863/14
Господарський суд Івано-Франківської області у складі головуючого судді Неверовська Л. М., судді Максимів Т. В. , судді Цюх Г. З. , секретар судового засідання Войцеховська Х.В., розглянувши у відкритому судовому засіданні справу
за позовом: Приватного підприємства "Еліт-Дах", вул. С.Бандери, 26/4, м. Івано-Франківськ, 76018;
до відповідача: Корпорації "Укртрансжилбуд", вул. Незалежності, 65, офіс 4, м. Івано-Франківськ, 76018;
про стягнення 109999 грн. 96 коп.;
за участю:
Від позивача: ОСОБА_1 - адвокат, ордер на надання правової допомоги (серія ТР №013754 від 18.09.2014);
Від відповідача: ОСОБА_2 - представник, довіреність (№ 24/11/15 від 24.11.15).
ВСТАНОВИВ: Приватне підприємство "Еліт-Дах" звернулося до господарського суду Івано-Франківської області з позовом до Корпорації "Укртрансжилбуд" про стягнення 109999 грн. 96 коп.
Представник позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримав з підстав, наведених у позовній заяві.
Позовні вимоги обґрунтовані невиконанням відповідачем зобов'язань щодо оплати за отриманий товар згідно видаткових накладних в повному обсязі та невиконанням умов договору купівлі-продажу №13-09 від 13.09.11 в частині оплати за отриманий товар в сумі 109999 грн. 96 коп.
Представник відповідача в судовому засіданні позовні вимоги заперечив. У відзиві на позов від 09.10.14 (вх.№15745/14 від 10.10.14), поясненнях від 12.11.14 (вх.№17878/14 від 12.11.14) зазначає, що підписи від імені ОСОБА_3, що був уповноважений на отримання товарно-матеріальних цінностей від Корпорації "Укртрансжилбуд" в графі "отримав", не відповідають його підписам в накладних: №ПП000000168 від 30.11.2011р. на суму 56049 грн. 48 коп. №ПП000000169 від 30.11.2011р. на суму 428 грн., №ПП000000167 від 30.11.2011 р. на суму 178406 грн.18 коп., №ПП000000166 від 30.11.2011 р. на суму 1445 грн. 86 коп., №ПП000000159 від 30.11.2011р. на суму 10131 грн. 45 коп., №ПП000000131 від 31.10.2011 р. на суму 143043 грн. 74 коп. є недостовірними і невідповідними. Відповідачем заперечується факт отримання від позивача товарно-матеріальних цінностей на загальну суму 389504 грн. 71 коп.
Як зазначає відповідач, факт здійснення господарських операцій позивачем не підтверджений окремими достовірними накладними, довіреністю та товарно-транспортними накладними, на яких базується бухгалтерський облік при розрахунках, тому відсутні підстави для оплати виставленої позивачем заборгованості.
Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення представників сторін, всебічно та повно з'ясувавши обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об'єктивно оцінивши в сукупності всі докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.
13.09.11 між Приватним підприємством "Еліт-Дах" (позивачем) та Корпорацією "Укртрансжилбуд" (відповідачем) укладено договір купівлі-продажу №13-09, згідно умов якого, позивач зобов’язався передати у власність відповідача за плату товарно-матеріальні цінності в асортименті, визначеному у рахунках-фактурах №76 від 07.09.11 та №78 від 13.09.11 на загальну суму 397797 грн.
Згідно п. 4.1 договору, оплата проводиться на умовах попередньої оплати в розмірі 75% повної вартості товару, в гривнях на рахунок позивача, решта оплати в розмірі 25% повної вартості товару проводиться з відтермінуванням в 14 робочих днів від останньої поставки товару, але не пізніше 30.10.11.
Відповідно до п. 5.2 договору, приймання-передача товару оформлюється накладною на відпуск товару в момент передачі товару відповідачу, яка підписується уповноваженими представниками сторін в 2-х оригінальних примірниках: 1 примірник - відповідачу, 1 примірник - позивачу.
На виконання умов договору, відповідачем 19.09.11 здійснено часткову попередню оплату вартості товару в сумі 100000 грн.
На виконання умов вказаного договору, позивачем передано у власність відповідача товарно-матеріальні цінності в сумі 362332 грн. 92 коп., згідно видаткових накладних: №ПП000000101 від 30.09.11 на суму 12500 грн.; №ПП000000167 від 30.11.11 на суму 178406 грн. 18 коп.; №ПП000000102 від 30.09.11 на суму 4005 грн.; №ПП000000131 від 31.10.11 на суму 143043 грн. 74 коп.; №ПП000000190 від 30.12.11 на суму 2605 грн.; №ПП000000191 від 30.12.11 на суму 21773 грн.
В подальшому відповідач здійснив оплату за отриманий товар в розмірі 20000 грн. - 31.05.13 та 10938 грн. 20 коп. - 26.03.13 (в призначенні платежу зазначено: часткова оплата заборгованості за будматеріали згідно договору №13-09 від 13.09.11).
Таким чином, загальна сума сплачених відповідачем коштів на виконання вказаного договору становила 130938 грн. 20 коп. (100000+20000+10938,20).
Крім того, між сторонами по справі впродовж листопада-грудня 2011 року та у вересні 2013 року мав місце ряд інших господарських операцій з купівлі-продажу, за якими позивач передав у власність відповідачу товарно-матеріальні цінності, а відповідач проводив оплату за них.
Загальна сума господарських операцій з переданих позивачем на користь відповідача товарно-матеріальних цінностей поза вказаним договором становила 122691 грн. 10 коп. та підтверджується видатковими накладними: №ПП000000168 від 30.11.11 на суму 56049 грн. 48 коп., №ПП000000185 від 30.12.11 на суму 880 грн.; №ПП000000159 від 30.11.11 на суму 10131 грн. 45 коп.; №ПП000000169 від 30.11.11 на суму 428 грн.; №ПП000000188 від 30.12.11 на суму 158 грн. 72 коп.; №ПП000000189 від 30.12.11 на суму 25000 грн.; №ПП000000166 від 30.11.11 на суму 145 грн. 86 коп.; №ПП000000192 від 30.12.11 на суму 25957 грн. 59 коп.; №112 від 19.09.13 на суму 2640 грн.
При цьому, відповідач провів оплату за вказаними господарськими операціями у 2011 р. та 2013 р. в повному обсязі, а також додатково сплатив 121394 грн. 76 коп., які позивач зарахував в рахунок заборгованості відповідача за передані позивачем у власність відповідача товарно-матеріальні цінності за договором №13-09 від 13.09.11. Станом на день проведення відповідачем останньої оплати на користь позивача (25.12.13) фактична заборгованість відповідача за договором №13-09 від 13.09.11 становила 109999 грн. 96 коп. (362332,92-130938,20-121394,76).
Згідно ст. 11 Цивільного Кодексу України цивільні права та обов'язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, зокрема із правочинів.
Відповідно до ст. 509 Цивільного Кодексу України зобов'язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов'язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатити гроші тощо) або утриматися від певної дії, а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов'язку.
Відповідно до ст. 526 Цивільного кодексу України зобов'язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.
Аналогічні положення містяться в ст.ст. 179, 193 Господарського кодексу України.
Відповідно до ст.629 Цивільного кодексу України договір є обов'язковим для виконання сторонами.
Згідно ч.1 ст. 692 Цивільного кодексу України, покупець зобов'язаний оплатити товар після його прийняття або прийняття товаророзпорядчих документів на нього, якщо договором або актами цивільного законодавства не встановлений інший строк оплати товару.
Відповідно до ст. 610 Цивільного кодексу України порушенням зобов’язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов’язання (неналежне виконання).
Частиною 1 ст. 612 Цивільного кодексу України встановлено, що боржник вважається таким, що прострочив, якщо він не приступив до виконання зобов'язання або не виконав його у строк, встановлений договором або законом.
Як вбачається з матеріалів справи, відповідачем заперечується отримання товару згідно накладних №ПП000000168 від 30.11.11 на суму 56049 грн. 48 коп., №ПП000000169 від 30.11.11, на суму 428 грн., №ПП000000167 від 30.11.11 на суму 178406 грн. 18 коп., №ПП000000166 від 30.11.11 на суму 1445 грн. 86 коп., №ПП000000159 від 30.11.11 на суму 10131 грн. 45 коп., №ПП000000131 від 31.10.11 на суму 143043 грн. 74 коп. З огляду на заперечення відповідача, ухвалою суду від 12.11.14 призначено по справі економічну експертизу.
На вирішення судової експертизи поставити наступні питання.
1. Чи підтверджується документально і нормативно в бухгалтерському і податковому обліку Приватного підприємства "Еліт-Дах" факт відвантаження товарно-матеріальних цінностей на користь Корпорації "Укртрансжилбуд", зазначених в накладних №ПП000000168 від 30.11.11 на суму 56049 грн. 48 коп., №ПП000000169 від 30.11.11, на суму 428 грн., №ПП000000167 від 30.11.11 на суму 178406 грн. 18 коп., №ПП000000166 від 30.11.11 на суму 1445 грн. 86 коп., №ПП000000159 від 30.11.11 на суму 10131 грн. 45 коп., №ПП000000131 від 31.10.11 на суму 143043 грн. 74 коп.?
2. Чи підтверджується документально і нормативно в бухгалтерському і податковому обліку Корпорації "Укртрансжилбуд" факт одержання товарно-матеріальних цінностей від Приватного підприємства "Еліт-Дах", зазначених в накладних №ПП000000168 від 30.11.11 на суму 56049 грн. 48 коп., №ПП000000169 від 30.11.11, на суму 428 грн., №ПП000000167 від 30.11.11 на суму 178406 грн. 18 коп., №ПП000000166 від 30.11.11 на суму 1445 грн. 86 коп., №ПП000000159 від 30.11.11 на суму 10131 грн. 45 коп., №ПП000000131 від 31.10.11 на суму 143043 грн. 74 коп.?
Висновком судово-економічної експертизи №4482 від 30.04.2015 р. надано наступні роз'яснення.
По першому питанню:
- дослідженням поданих документів експертом документально підтверджується відображення в даних бухгалтерського обліку Приватного підприємства "Еліт-Дах" факт відвантаження товарно-матеріальних цінностей на користь Корпорації "Укртрансжилбуд" зазначених в накладних №ПП000000168 від 30.11.11 на суму 56049 грн. 48 коп., №ПП000000169 від 30.11.11, на суму 428 грн., №ПП000000167 від 30.11.11 на суму 178406 грн.18 коп., №ПП000000166 від 30.11.11 на суму 1445 грн. 86 коп., №ПП000000159 від 30.11.11 на суму 10131 грн. 45 коп., №ПП000000131 від 31.10.11 на суму 143043 грн. 74 коп.
В зв'язку з тим, що клопотання експерта незадоволено в частині ненадання на дослідження ПП "Еліт-Дах" даних податкового обліку, щодо відображення реалізації товарно-матеріальних цінностей Корпорації "Укртрансжилбуд", зазначених в накладних №ПП000000168 від 30.11.11 на суму 56049 грн. 48 коп., №ПП000000169 від 30.11.11, на суму 428 грн., №ПП000000167 від 30.11.11 на суму 178406 грн. 18 коп., №ПП000000166 від 30.11.11 за суму 1445 грн. 86 коп., №ПП000000159 від 30.11.11 на суму 10131 грн. 45 коп., №ПП000000131 від 31.10.11 на суму 143043 грн. 74 коп., а саме реєстрів виданих та отриманих податкових накладних, а тому експертом не надається за можливе документально підтвердити відображення в даних податкового обліку ПП "Еліт-Дах" відвантаження товарно-матеріальних цінностей на користь Корпорації "Укртрансжилбуд", зазначених у вищевказаних видаткових.
По другому питанню:
- дослідженням поданих документів експертом документально не підтверджується відображення в даних бухгалтерського обліку Корпорації "Укртрансжилбуд" факт одержання товарно-матеріальних цінностей від Приватного підприємства "Еліт-Дах", зазначених в накладних №ПП000000168 від 30.11.11 на суму 56049 грн. 48 коп., №ПП000000169 від 30.11.11, на суму 428 грн., №ПП000000167 від 30.11.11 на суму 178406 грн. 18 коп., №ПП000000166 від 30.11.11 за суму 1445 грн. 86 коп., №ПП000000159 від 30.11.11 на суму 10131 грн. 45 коп., №ПП000000131 від 31.10.11 на суму 143043 грн. 74 коп., проте документально підтверджується відображення в даних бухгалтерського обліку Корпорації "Укртрансжилбуд" факт одержання товарно-матеріальних цінностей від Приватного підприємства "Еліт-Дах", зазначених в накладній №ПН-0000113 від 30.11.2011р. на суму 178406 грн.18 коп.
В зв'язку з тим, що клопотання експерта незадоволено в частині ненадання на дослідження Корпорацією "Укртрансжилбуд" даних податкового обліку щодо оприбуткування товарно-матеріальних цінностей отриманих від ПП "Еліт-Дах", зазначених в накладних №ПП000000168 від 30.11.11 на суму 56049 грн. 48 коп., №ПП000000169 від 30.11.11, на суму 428 грн., №ПП000000167 від 30.11.11 на суму 178406 грн. 18 коп., №ПП000000166 від 30.11.11 за суму 1445 грн. 86 коп., №ПП000000159 від 30.11.11 на суму 10131 грн. 45 коп., №ПП000000131 від 31.10.11 на суму 143043 грн. 74 коп., а саме реєстрів виданих та отриманих податкових накладних, а тому експертом не надається за можливе документально підтвердити відображення в даних податкового обліку Корпорації "Укртрансжилбуд" оприбуткування товарно-матеріальних цінностей отриманих від ПП "Еліт-Дах", зазначених у вищевказаних видаткових накладних.
Таким чином, у зв'язку з ненаданням на дослідження сторонами даних податкового обліку, щодо відображення реалізації товарно-матеріальних цінностей, зазначених в вищенаведених накладних, а саме реєстрів виданих та отриманих податкових накладних, у експерта була відсутня можливість документально підтвердити відображення в даних податкового обліку сторін відвантаження/отримання товарно-матеріальних цінностей, зазначених у вищевказаних видаткових.
У судовому засіданні 17.06.15 сторонами надано суду для долучення до матеріалів справи реєстри виданих та отриманих податкових накладних.
З огляду на надання сторонами реєстрів виданих та отриманих податкових накладних та наявність заперечень відповідача щодо підписання накладних уповноваженою особою відповідача, ухвалою суду від 17.06.15 призначено комплексну судову експертизу (економічну та почеркознавчу).
На вирішення судової експертизи поставити наступні питання:
1. Чи підтверджується документально і нормативно (відповідність форми та змісту документів нормативно-правовим актам) в бухгалтерському і податковому обліку Приватного підприємства "Еліт-Дах" факт відвантаження товарно-матеріальних цінностей на користь Корпорації "Укртрансжилбуд", зазначених в накладних №ПП000000168 від 30.11.11 на суму 56049 грн. 48 коп., №ПП000000169 від 30.11.11, на суму 428 грн., №ПП000000167 від 30.11.11 на суму 178406 грн. 18 коп., №ПП000000166 від 30.11.11 на суму 1445 грн. 86 коп., №ПП000000159 від 30.11.11 на суму 10131 грн. 45 коп., №ПП000000131 від 31.10.11 на суму 143043 грн. 74 коп.?
2. Чи підтверджується документально і нормативно (відповідність форми та змісту документів нормативно-правовим актам) в бухгалтерському і податковому обліку Корпорації "Укртрансжилбуд" факт одержання товарно-матеріальних цінностей від Приватного підприємства "Еліт-Дах", зазначених в накладних №ПП000000168 від 30.11.11 на суму 56049 грн. 48 коп., №ПП000000169 від 30.11.11, на суму 428 грн., №ПП000000167 від 30.11.11 на суму 178406 грн. 18 коп., №ПП000000166 від 30.11.11 на суму 1445 грн. 86 коп., №ПП000000159 від 30.11.11 на суму 10131 грн. 45 коп., №ПП000000131 від 31.10.11 на суму 143043 грн. 74 коп.?
3. Чи виконано підпис ОСОБА_3 в графі "отримав" на накладних оформлених Приватним підприємством "Еліт-Дах", зокрема: №ПП000000168 від 30.11.11 на суму 56049 грн. 48 коп., №ПП000000169 від 30.11.11, на суму 428 грн., №ПП000000167 від 30.11.11 на суму 178406 грн. 18 коп., №ПП000000166 від 30.11.11 на суму 1445 грн. 86 коп., №ПП000000159 від 30.11.11 на суму 10131 грн. 45 коп., №ПП000000131 від 31.10.11 на суму 143043 грн. 74 коп.?
Згідно висновків №2341 від 24.09.2015 р. судової почеркознавчої експертизи, №2340 від 30.10.2015 р. судово-економічної експертизи, експертами надано наступні роз'яснення.
По першому питанню:
- дослідженням поданих документів експертом документально і нормативно (відповідність форми та змісту документів нормативно-правовим актам) підтверджується відображення в даних бухгалтерського та податкового обліку Приватного підприємства "Еліт-Дах" факт відвантаження товарно-матеріальних цінностей на користь Корпорації "Укртрансжилбуд", зазначених в накладних №ПП000000168 від 30.11.11 на суму 56049 грн. 48 коп., №ПП000000169 від 30.11.11, на суму 428 грн., №ПП000000167 від 30.11.11 на суму 178406 грн. 18 коп., №ПП000000166 від 30.11.11 на суму 1445 грн. 86 коп., №ПП000000159 від 30.11.11 на суму 10131 грн. 45 коп., №ПП000000131 від 31.10.11 на суму 143043 грн. 74 коп.
По другому питанню:
- дослідженням поданих документів експертом документально не підтверджується відображення в даних бухгалтерського обліку Корпорації "Укртрансжилбуд" факт одержання товарно-матеріальних цінностей від Приватного підприємства "Еліт-Дах", зазначених в накладних №ПП000000168 від 30.11.11 на суму 56049 грн. 48 коп., №ПП000000169 від 30.11.11, на суму 428 грн., №ПП000000167 від 30.11.11 на суму 178406 грн. 18 коп., №ПП000000166 від 30.11.11 на суму 1445 грн. 86 коп., №ПП000000159 від 30.11.11 на суму 10131 грн. 45 коп., №ПП000000131 від 31.10.11 на суму 143043 грн. 74 коп., проте документально і нормативно (відповідність форми та змісту документів нормативно-правовим актам) підтверджується відображення в даних бухгалтерського обліку Корпорації "Укртрансжилбуд" факт одержання товарно-матеріальних цінностей від Приватного підприємства "Еліт-Дах", зазначених в накладній №ПН-0000113 від 30.11.2011 р. на суму 178406,18 грн. та підтверджується відображення в даних податкового обліку Корпорації "Укртрансжилбуд" факт одержання товарно-матеріальних цінностей від Приватного підприємства "Еліт-Дах", зазначених в накладних №ПП000000168 від 30.11.11 на суму 56049 грн. 48 коп., №ПП000000169 від 30.11.11, на суму 428 грн., №ПП000000167 від 30.11.11 на суму 178406 грн. 18 коп., №ПП000000166 від 30.11.11 на суму 1445 грн. 86 коп., №ПП000000159 від 30.11.11 на суму 10131 грн. 45 коп., №ПП000000131 від 31.10.11 на суму 143043 грн. 74 коп.
По третьому питанню:
- підписи від імені ОСОБА_3, розташовані після слова "Отримав (ла)" у видаткових накладних №№ ПП000000168 від 30 листопада 2011 року на загальну суму 56049,48 грн., ПП000000169 від 30 листопада 2011 року на загальну суму 428,00 грн., ПП000000167 від 30 листопада 2011 року на загальну суму 178406,18 грн., ПП000000166 від 30 листопада 2011 року на загальну суму 1445,86 грн., ПП000000159 від 30 листопада 2011 року на загальну суму 10131,45 грн., виписаних ПП "Еліт-Дах" для корпорації "Укртрансжилбуд", виконані однією і тією ж особою, але не ОСОБА_3.
Підпис від імені ОСОБА_3, розташований після слова "Отримав(ла)" у видатковій накладній № ПП000000131 від 31 жовтня 2011 року на загальну суму 143043,74 грн., виписаній ПП "Еліт-Дах" для корпорації "Укртрансжилбуд", виконаний не ОСОБА_3, а іншою особою.
По четвертому питанню:
- дослідженням поданих документів експерту не надається за можливим відповісти на питання "чи відображення в даних бухгалтерського та/чи податкового обліку Приватного підприємства "Еліт-Дах" відвантаження товарно-матеріальних цінностей на користь корпорації "Укртрансжилбуд" згідно накладних №ПП000000168 від 30.11.11 на суму 56049 грн. 48 коп., №ПП000000169 від 30.11.11, на суму 428 грн., №ПП000000167 від 30.11.11 на суму 178406 грн. 18 коп., №ПП000000166 від 30.11.11 на суму 1445 грн. 86 коп., МШІ000000159 від 30.11.11 на суму 10131 грн. 45 коп., №ПП000000131 від 31.10.11 на суму 143043 грн. 74 коп. підтверджують фактичну поставку і одержання цих товарно-матеріальних цінностей корпорацією "Укртрансжилбуд"?", оскільки в даних бухгалтерського та податкового обліку відображаються згруповані показники, які задокументовані в первинних документах, а тому їх призначення це групування певної інформації, а не підтвердження фактичної поставка та отримання товарно-матеріальних цінностей.
Відповідно до ст. 3 Закону України від 16.07.99 N 996-XIV "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні" (у редакції від 07.08.2011 р.), метою ведення бухгалтерського обліку і складання фінансової звітності є надання користувачам для прийняття рішень повної, правдивої та неупередженої інформації про фінансове становище, результати діяльності та рух грошових коштів підприємства. Бухгалтерський облік є обов'язковим видом обліку, який ведеться підприємством. Фінансова, податкова, статистична та інші види звітності, що використовують грошовий вимірник, ґрунтуються на даних бухгалтерського обліку.
Статтею 1 Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні" визначено, що первинний документ - це документ, який містить відомості про господарську операцію та підтверджує її здійснення. Господарською операцією є дія або подія, яка викликає зміни в структурі активів та зобов'язань, власному капіталі підприємства.
Фактичне здійснення господарської операції фіксується в низці первинних документів, та повинно відображатися в бухгалтерському обліку, на підставі якого складається податкова, фінансова та інші види звітності.
Для встановлення факту чи мали місце господарські операції та на яку суму їх здійснено, судом досліджено та оцінено у сукупності дані бухгалтерського та податкового обліку сторін, в тому числі висновки судових експертиз.
Як вбачається з матеріалів справи та висновку №2340 від 30.10.2015 р. судово-економічної експертизи, факт одержання відповідачем від позивача товарно-матеріальних цінностей, зазначених в спірних накладних №ПП000000168 від 30.11.11 на суму 56049 грн. 48 коп., №ПП000000169 від 30.11.11, на суму 428 грн., №ПП000000167 від 30.11.11 на суму 178406 грн. 18 коп ., №ПП000000166 від 30.11.11 на суму 1445 грн. 86 коп., №ПП000000159 від 30.11.11 на суму 10131 грн. 45 коп., №ПП000000131 від 31.10.11 на суму 143043 грн. 74 коп. документально не підтверджується відображення в даних бухгалтерського обліку Корпорації "Укртрансжилбуд", проте документально і нормативно підтверджується відображення в даних бухгалтерського обліку Корпорації "Укртрансжилбуд" факт одержання товарно-матеріальних цінностей від Приватного підприємства "Еліт-Дах", зазначених в накладній №ПН-0000113 від 30.11.2011 р. на суму 178406,18 грн. та підтверджується відображення в даних податкового обліку Корпорації "Укртрансжилбуд" факт одержання товарно-матеріальних цінностей від Приватного підприємства "Еліт-Дах", зазначених в вищевказаних спірних накладних.
Податковий облік ведеться підприємствами відповідно до вимог Податкового кодексу України від 02.12.2010р. №2755-1V і використовується для складання податкової звітності.
Статтею 44 Податкового кодексу України від 02.12.2010р. №2755-ІV (у редакції чинній на момент виникнення правовідносин) встановлено вимоги до підтвердження даних, визначених у податковій звітності.
Так, згідно п. 44.1. ст. 44 Податкового кодексу України, для цілей оподаткування платники податків зобов'язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов'язаних з визначенням об'єктів оподаткування та/або податкових зобов'язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов'язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством.
Платникам податків забороняється формування показників податкової звітності, митних декларацій на підставі даних, не підтверджених документами, що визначені абзацом першим цього пункту.
Пунктом 44.2 ст.44 вищевказаного Кодексу встановлено також, що для обрахунку об’єкта оподаткування платник податку на прибуток використовує дані бухгалтерського обліку щодо доходів та витрат з врахуванням положень цього Кодексу.
Отже, податковий облік з податку на прибуток підприємств ведеться на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку та інших документів ведення яких передбачено законодавством.
Відповідачем, у відповідності до вищенаведених положень, сформовано показники податкової звітності на підставі спірних накладних №ПП000000168 від 30.11.11 на суму 56049 грн. 48 коп., №ПП000000169 від 30.11.11, на суму 428 грн., №ПП000000167 від 30.11.11 на суму 178406 грн. 18 коп., №ПП000000166 від 30.11.11 на суму 1445 грн. 86 коп., №ПП000000159 від 30.11.11 на суму 10131 грн. 45 коп., №ПП000000131 від 31.10.11 на суму 143043 грн. 74 коп., які не відображені у бухгалтерському обліку відповідача та щодо отримання товару за якими відповідач заперечує.
При цьому, відповідачем не проведено коригування сум податкових зобов'язань за вказаними накладними, що свідчить про достовірність відображення проведених за даними первинними документами господарських операцій.
Як встановлено експертом у висновку №2340 від 30.10.2015 р. судово-економічної експертизи, за вересень, жовтень, листопад та грудень 2011 р. в реєстрах отриманих та виданих податкових накладних Корпорації "Укртрансжилбуд" та Приватного підприємства "Еліт-Дах" відображені податкові накладні оформлені Приватним підприємством "Еліт-Дах" на Корпорацію "Укртрансжилбуд" за період з 19.09.2011 р. по 31.12.2011 р. на загальну суму 482384 грн. 02 коп.
Основним первинним документом з податкового обліку з податку на додану вартість є податкова накладна - податковий документ, що підтверджує виникнення податкового зобов'язання у платника податку в зв'язку з продажем товарів, робіт, послуг і одночасно засвідчує право платника податку на додану вартість на податковий кредит. Податковий кредит - сума (вартість) витрат, понесених платником податку - резидентом у зв'язку з придбанням товарів (робіт, послуг) у резидентів - фізичних або юридичних осіб протягом звітного року (крім витрат на сплату податку на додану вартість та акцизного податку), на суму яких дозволяється зменшення суми його загального річного оподатковуваного доходу, одержаного за наслідками такого звітного року, у випадках, визначених Законом.
До складу податкового кредиту включаються фактично понесені витрати, підтверджені платником податку первинними документами (товарним чеком, касовим ордером, видатковою накладною, іншими розрахунковими документами), які ідентифікують продавця товарів (робіт, послуг) та визначають суму таких витрат.
Таким чином, відповідачем включено до складу податкового кредиту суми витрат за отриманими згідно спірних накладних цінностями, що свідчать про здійснення господарських операцій за накладними №ПП000000168 від 30.11.11 на суму 56049 грн. 48 коп., №ПП000000169 від 30.11.11, на суму 428 грн., №ПП000000167 від 30.11.11 на суму 178406 грн. 18 коп., №ПП000000166 від 30.11.11 на суму 1445 грн. 86 коп., №ПП000000159 від 30.11.11 на суму 10131 грн. 45 коп., №ПП000000131 від 31.10.11 на суму 143043 грн. 74 коп.
Також судом береться до уваги висновки судових експертиз щодо документального і нормативного підтвердження відображення в даних бухгалтерського та податкового обліку Приватного підприємства "Еліт-Дах" факту відвантаження товарно-матеріальних цінностей на користь Корпорації "Укртрансжилбуд", зазначених в спірних видаткових накладних.
Відповідачем висловлювались в судовому засіданні заперечення щодо оформлення довіреностей на отримання товарно-матеріальних цінностей з порушенням вимог законодавства, які ставляться до них. З приводу вказаних заперечень, суд зазначає наступне.
Довіреність на отримання цінностей є документом, що підтверджує право довіреної особи отримати товарно-матеріальні цінності від імені суб'єкта господарювання. У свою чергу, для постачальника довіреність є підставою для відпуску товарно-матеріальних цінностей одержувачу.
Порядок застосування довіреностей на отримання цінностей регулюється Інструкцією про порядок реєстрації виданих, повернених і використаних довіреностей на отримання цінностей, затверджена наказом Мінфіну України від 16.05.96 р. N 99 (чинна на момент виникнення правовідносин між сторонами). У пункті 2 вказаної Інструкції зазначено, що товарно-матеріальні цінності відпускаються покупцям або передаються безоплатно тільки за довіреністю одержувачів. У п.3 зазначено, що бланки довіреностей є документами суворої звітності, що вимагає, зокрема: їх виготовлення з друкарською нумерацією; обліку їх одержання, зберігання та використання як бланків суворої звітності; контролю за своєчасним поданням документів (актів, накладних, ордерів тощо), що свідчать про використання довіреностей, або невикористаних довіреностей. Відповідно до п.п. 6,9,10 Інструкції довіреність на одержання цінностей від постачальника за нарядом, рахунком, договором, замовленням, угодою або іншим документом, що їх замінює, видається довіреній особі під розписку і реєструється в журналі реєстрації довіреностей. При позбавленні довіреної особи права на одержання цінностей за виданою йому довіреністю, строк дії якої ще не минув, довіреність у такої особи вилучається. Невикористані довіреності повинні бути повернуті працівнику підприємства, який здійснює виписування і реєстрацію довіреностей, не пізніше наступного дня після закінчення строку дії довіреності. Про використання довіреності або повернення невикористаної довіреності у журналі реєстрації довіреностей робиться відмітка про номери документів (накладних, актів тощо) на одержані цінності або про дату повернення довіреності. Повернуті невикористані довіреності гасяться надписом "невикористана" і зберігаються протягом строку, встановленого для зберігання первинних документів.
Як вбачається з матеріалів справи, отримання товарно-матеріальних цінностей Корпорацією "Укртрансжилбуд" здійснювалось за довіреностями, які виписані на ОСОБА_3: за довіреністю № 1110 від 11.10.2011р. отримано ТМЦ, які зазначені у видатковій накладній №ПП 000000131 від 31.10.11 на суму 143043 грн. 74 коп.; за довіреністю № 01 від 01.11.2011р. отримано ТМЦ, які зазначені у податкових накладних: ПП 000000159 від 30.11.11 на суму 10131 грн. 45 коп., ПП 000000166 від 30.11.11 на суму 1445 грн. 86 коп., ПП 000000167 від 30.11.11 на суму 178406 грн. 18 коп., ПП 000000168 від 30.11.11 на суму 56049 грн. 48 коп., ПП 000000169 від 30.11.11 на суму 428 грн.
При цьому, враховуючи те, що відповідальною за оформлення та видачу довіреностей особою є відповідач, останнім в підтвердження заперечень щодо неотримання товару за спірними видатковими накладними, не надано суду доказів повернення невикористаних довіреностей (журнал реєстрації довіреностей).
За встановлених обставини справи, суд зазначає про те, що відповідачем не враховано, що така господарська операція як поставка товарів фіксується у низці первинних бухгалтерських документів та відображається в згрупованих показниках бухгалтерського та податкового обліку. Отже, для встановлення факту чи мали місце такі господарські операції, слід досліджувати та оцінювати у сукупності всі надані сторонами первинні документи, які стосуються господарської операції з поставки товару та інші документальні докази, зокрема і висновки судово-економічної експертизи.
З огляду на наведене, допущення формальних порушень при оформленні спірних видаткових накладних (підписання іншою особою, а не ОСОБА_3А.) не приймається до уваги при фактичному здійсненні господарських операцій.
Разом з тим, відповідачем не спростовано тверджень позивача про наявність боргу і з огляду на здійснення відповідачем часткових оплат за отриманий товар, що також свідчить про його прийняття відповідачем.
Відповідно до ч.1 ст.33 ГПК Кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень. Вказаною нормою обов'язок доказування покладений на сторони процесу. Доказування полягає у поданні доказів сторонами та доведенні їх переконливості суду.
Статтею 43 ГПК України встановлено, що господарський суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді в судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом. Ніякі докази не мають для господарського суду заздалегідь встановленої сили. Визнання однією стороною фактичних даних і обставин, якими інша сторона обґрунтовує свої вимоги або заперечення, для господарського суду не є обов'язковим.
Таким чином, господарський суд оцінюючи у сукупності наявні в матеріалах справи докази, дійшов до висновку що позовні вимоги про стягнення 109999 грн. 96 коп. боргу обґрунтовані і підлягають задоволенню.
Відповідно до статті 49 Господарського процесуального кодексу України, судові витрати по сплаті судового збору слід покласти на відповідача.
Згідно ч.5 ст. 49 ГПК України суми, які підлягають сплаті за проведення судової експертизи, послуги перекладача, адвоката та інші витрати, пов'язані з розглядом справи, покладаються при задоволенні позову - на відповідача. Вартість проведених судово-економічної експертиз становить 8684 грн. 80 коп. (5920 грн.+ 2764 грн. 80 коп.).
Керуючись ст.ст. 11, 509, 526, 610, 612, 629 Цивільного кодексу України, ст. 33, 43, 49, ст. 82 -85 Господарського процесуального кодексу України, суд
ВИРІШИВ:
позов Приватного підприємства "Еліт-Дах" до Корпорації "Укртрансжилбуд" про стягнення 109999 грн. 96 коп. задовольнити.
Стягнути з Корпорації "Укртрансжилбуд", вул. Незалежності, 65, офіс 4, м. Івано-Франківськ, 76018 (ідентифікаційний код 32776178) на користь Приватного підприємства "Еліт-Дах", вул. С.Бандери, 26/4, м. Івано-Франківськ, 76018 (ідентифікаційний код 36321853) 109999 (сто дев'ять тисяч дев'ятсот дев'яносто дев'ять) грн. 96 коп. боргу, 2200 (дві тисячі двісті) грн. судового збору, 8684 (вісім тисяч шістсот вісімдесят чотири) грн. 80 коп. витрат за проведення судових експертиз, про що видати наказ після набрання рішенням законної сили.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.
Повне рішення складено 07.12.15
Головуючий суддя Неверовська Л. М.
Суддя Максимів Т. В.
Суддя Цюх Г. З.
Суд | Господарський суд Івано-Франківської області |
Дата ухвалення рішення | 02.12.2015 |
Оприлюднено | 15.12.2015 |
Номер документу | 54227508 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Івано-Франківської області
Неверовська Л. М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні