Рішення
від 03.12.2015 по справі 689/1146/15-ц
ЯРМОЛИНЕЦЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 689/1146/15

Провадження № 2/689/302/15

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

3 грудня 2015 року смт. Ярмолинці

Ярмолинецький районний суд Хмельницької області в складі:

головуючого - судді Кульбаби А.В.,

при секретарі - Білоус Г.В.,

з участю: прокурора Лежніна І.О., представника відповідача, Ярмолинецької районної державної адміністрації, ОСОБА_1, законного представника відповідача, ОСОБА_2, - ОСОБА_3,

розглянувши у відкритому судовому засіданні залі суду в смт. Ярмолинці цивільну справу за позовом прокурора Ярмолинецького району в інтересах держави до Ярмолинецької районної державної адміністрації, Головного управління Держземагенства у Хмельницькій області, ОСОБА_2, в інтересах якого діє його законний представник, ОСОБА_3, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача, Вербсько-Мурована сільська рада Ярмолинецького району, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача, реєстраційна служба Ярмолинецького районного управління юстиції, про скасування розпорядження, наказу та рішення про державну реєстрацію права власності на земельну ділянку,

встановив:

Прокурор Ярмолинецького району звернувся з позовом до суду в інтересах держави до Ярмолинецької районної державної адміністрації, Головного управління Держземагенства у Хмельницькій області, ОСОБА_2, в інтересах якого діє його законний представник, ОСОБА_3, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача, Вербсько-Мурована сільська рада Ярмолинецького району, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача, реєстраційна служба Ярмолинецького районного управління юстиції, про скасування розпорядження, наказу та рішення про державну реєстрацію права власності на земельну ділянку. На обґрунтування позовних вимог зазначив, що в результаті проведеної прокуратурою району перевірки щодо вивчення стану законності при розпорядженні та використанні земельних ділянок на території району встановлено, що розпорядженням Ярмолинецької районної державної адміністрації від 20.12.2012р. ОСОБА_2 надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність площею 2 га. Головним управлінням Держземагенства у Хмельницькій області 8 січня 2014 року видано наказ «Про затвердження документації із землеустрою та надання земельної ділянки у власність», яким ОСОБА_2 затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 2 га для ведення особистого селянського господарства за межами Вербсько-Мурованої сільської ради Ярмолинецького району та передано її у власність. Відповідно до інформаційної довідки з Державного реєстру прав на нерухоме майно щодо об'єкта нерухомого майна, реєстраційною службою Ярмолинецького районного управління юстиції 14 квітня 2014 року прийнято рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень на вищевказану земельну ділянку. Згідно інформації відділу Держземагенства у Ярмолинецькому районі від 27.04.2015р. земельна ділянка із вказаним кадастровим номером, яку отримав ОСОБА_2 для ведення особистого селянського господарства, відноситься до земель резервного фонду. Водночас, передача вказаної земельної ділянки у власність відбулася у порушення вимог ст. ст. 25, 33, 78, 116, 118 Земельного кодексу України та п. 7 Указу Президента України «Про порядок паювання земель, переданих у колективну власність сільськогосподарським підприємствам і організаціям». З аналізу вищенаведених норм слідує, що при приватизації земель державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій у приватну власність передаються земельні ділянки (крім земель резервного фонду) працівникам цих підприємств, установ та організацій, працівникам державних та комунальних закладів освіти, культури, охорони здоров'я, розташованих на території відповідної ради, а також пенсіонерам з їх числа з визначенням кожному з ним земельної частки (паю). Створений у процесі приватизації резервний фонд земель призначається для подальшого перерозподілу та використанням за цільовим призначенням переважно громадянам, зайнятим у соціальній сфері на селі, а також іншим особам, яких приймають у члени сільськогосподарських підприємств або які переселяються у сільську місцевість для постійного проживання. Разом з тим, за інформацією Вербсько-Мурованої сільської ради ОСОБА_2 членом колишнього колгоспу «Дружба» не був, у соціальній сфері села не зайнятий, на території сільської ради не зареєстрований та не проживає. Оскаржуваними рішеннями порушено інтереси держави, оскільки з державної власності протиправно вибула земельна ділянка, яка не могла бути передана у власність, оскільки відноситься до земель резервного фонду. Просив визнати незаконним та скасувати розпорядження Ярмолинецької районної державної адміністрації від 20.12.2012р. № 633/2012р. про надання дозволу ОСОБА_4, ОСОБА_3, ОСОБА_2, ОСОБА_5, ОСОБА_6 на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність на території Вербсько-Мурованої сільської ради за межами с. Вербка-Мурована в частині надання дозволу ОСОБА_2 на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність площею 2 га.; визнати незаконним та скасувати наказ Головного управління Держземагенства у Хмельницькій області від 8 січня 2014 року № ХМ/6825882400:03:016/00000004 «Про затвердження документації із землеустрою та надання земельної ділянки у власність»; скасувати рішення реєстраційної служби Ярмолинецького районного управління юстиції Хмельницької області про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер 12393456 від 14.04.2014р. про державну реєстрацію права власності на земельну ділянку з кадастровим номером 6825882400:03:016:0059.

До початку розгляду судом справи по суті законний представник відповідача ОСОБА_2 - ОСОБА_3, подав заперечення проти позову, в яких позов не визнав. Вказав, що ст. 25 ЗК України не підлягає застосуванню до спірних правовідносин, оскільки стосується приватизації державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, а не одержання земельних ділянок із земель державної і комунальної власності в межах норм безоплатної приватизації. Також, в п. 7 Указу Президента України від 8 серпня 1995 року «Про порядок паювання земель, переданих у колективну власність сільськогосподарським підприємствам і організаціям» йдеться про переважне, а не про виключне право осіб у цій нормі. Крім цього, ОСОБА_2 є уродженцем ІНФОРМАЦІЯ_1, а його батьки працювали в соціальній сфері (Вербсько-Мурованій загальноосвітній школі) та в КСП «Дружба».

До початку розгляду судом справи представник відповідача, Головного управління Держгедеокадастру у Хмельницькій області, подав заперечення проти позову, в яких позов не визнав. Зазначив, що земельне законодавство не містить обмежень щодо місця реєстрації громадянина при безоплатній приватизації ним земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства. Крім цього, в п. 7 указу Президента йдеться не про виключне, а про переважне право виділення земельних ділянок громадянам, що зайняті в соціальній сфері на селі.

Відповідачем, Ярмолинецькою районною державною адміністрацією, також подано заперечення проти позову, в яких зазначено, що розпорядження Ярмолинецької районної державної адміністрації від 20.12.2012р., яким ОСОБА_2 надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність площею 2 га прийнято у відповідності до чинного законодавства.

В судовому засіданні прокурор позовні вимоги підтримав, суду пояснив, що розпорядження Ярмолинецької РДА та наказ Головного управління Держземагенства в Хмельницькій області є незаконними, оскільки вони суперечать вимогам ст. ст. 25, 33, 78, 116, 118 Земельного кодексу України та п. 7 Указу Президента України «Про порядок паювання земель, переданих у колективну власність сільськогосподарським підприємствам і організаціям».

Представник відповідача, Ярмолинецької РДА, позову не визнав, суду пояснив, що розпорядження Ярмолинецької районної державної адміністрації від 20 грудня 2012 року є законним та приймалося у відповідності до чинного законодавства.

Представник відповідача, Головного управління Держземагенства у Хмельницькій області, позову не визнав, суду пояснив, що згідно ст. 19 ЗК України відсутня така категорія земель як землі резервного фонду.

Представник третьої особи, Вербсько-Мурованої сільської ради Ярмолинецького району, проти позову заперечив, пояснивши, що всі працівники соціальної сфери села, які мали право на отримання безоплатно земельної ділянки, отримали їх. На даний час є більше ніж 100 га вільної землі.

Законний представник відповідача ОСОБА_2 - ОСОБА_3, проти задоволення позову заперечив, суду пояснив, що при передачі земельної ділянки у власність його сину були дотримані вимоги ст. ст. 22, 81, 116, 121 ЗК України. Зазначає, що в п. 7 Указу Президента України від 8 серпня 1995 року йдеться про переважне, а не про виключне право осіб, зайнятих в соціальній сфері, на отримання земельних ділянок у власність. Також, вказує, що ст. 25 ЗК України стосується лише приватизації державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ і організацій.

Заслухавши учасників процесу, допитавши свідка, дослідивши матеріали справи, оцінивши докази в їх сукупності, суд вважає, що у задоволенні позову необхідно відмовити.

Відповідно до ч. 1 ст. 10 ЦПК України цивільне судочинство здійснюється на засадах змагальності сторін, а ч. 2 ст. 10 ЦПК України передбачає, що сторони та інші особи, які беруть участь у справі, мають рівні права щодо подання доказів, їх дослідження та доведення перед судом їх переконливості. У відповідності до ч. 3 ст. 10 та ч. 1 ст. 60 ЦПК України кожна сторона зобов'язана довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень. Згідно ч. 1 ст. 11 ЦПК України суд розглядає цивільні справи не інакше як за зверненням фізичних чи юридичних осіб, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених ними вимог і на підставі доказів сторін та інших осіб, що беруть участь у справі.

Судом встановлено, що розпорядженням Ярмолинецької районної державної адміністрації від 20.12.2012р. № 633/2012р. ОСОБА_2 надано дозвіл на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність площею 2 га на території Вербсько-Мурованої сільської ради за межами с. Вербка Мурована (а.с. 13). Наказом Головним управлінням Держземагенства у Хмельницькій області від 8 січня 2014 року № ХМ/6825882400:03:016/00000004 затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність за рахунок земель сільськогосподарського призначення для ведення особистого селянського господарства гр. ОСОБА_2, розташовану за межами населених пунктів Вербсько-Мурованої сільської ради Ярмолинецького району; надано у власність гр. ОСОБА_2 земельну ділянку площею 2, 0000 га (кадастровий номер 6825882400:03:016:0059) для ведення особистого селянського господарства із земель сільськогосподарського призначення державної власності, розташовану за межами населених пунктів Вербсько-Мурованої сільської ради Ярмолинецького району (а.с. 14).

Відповідно до рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер 12393456 від 14.04.2014р. державним реєстратором реєстраційної служби Ярмолинецького районного управління юстиції Хмельницької області видано свідоцтво про право власності на земельну ділянку з кадастровим номером 6825882400:03:016:0059, серія та номер: САК № 799411, індексний номер 20434090 від 14 квітня 2014 року, що підтверджується інформаційною довідкою з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно (а.с. 15).

Відповідно до п. 7 Указу Президента України «Про порядок паювання земель, переданих у колективну власність сільськогосподарським підприємствам і організаціям» від 8 серпня 1995 року створений під час передачі земель у колективну власність резервний фонд земель призначається для подальшого перерозподілу та використанням за цільовим призначенням переважно громадянам, зайнятим у соціальній сфері на селі, а також іншим особам, яких приймають у члени сільськогосподарських підприємств або які переселяються у сільську місцевість для постійного проживання.

Так, прокурором не надано суду жодних належних і допустимих доказів того, що на території Вербсько-Мурованої сільської ради Ярмолинецького району під час передачі земель у колективну власність був створений резервний фонд, і що вказана земельна ділянка із зазначеним кадастровим номером належить до цього резервного фонду.

Суд критично оцінює та не бере до уваги довідку Відділу Держземагенства в Ярмолинецькому районі від 27.04.2015р. (а.с. 16) про те, що вказана земельна ділянка із кадастровим номером 6825882400:03:016:0059 була надана у власність із резервного фонду з наступних підстав.

Згідно ч. ч. 13, 15 ст. 5 Земельного кодексу України від 18 грудня 1990 року сільські і селищні ОСОБА_5 народних депутатів створюють на своїй території резервний фонд земель за погодженням місцерозташування з землекористувачем у розмірі до 15 процентів площі усіх сільськогосподарських угідь, включаючи угіддя в межах відповідних населених пунктів. Резервний фонд земель перебуває у державній власності і призначається для подальшого перерозподілу та використання за цільовим призначенням.

Відповідно, прокурором не надано суду рішення Вербсько-Мурованої сільської ОСОБА_5 народних депутатів про створення резервного фонду земель за погодженням мізцерозташування із землекористувачем. Так, з відповіді архівного відділу Ярмолинецької районної державної адміністрації від 15.10.2015р. вбачається, що рішення сесії Вербсько-Мурованої сільської ради щодо створення резервного фонду земель в с. Вербка-Мурована відсутнє (а.с. 116).

Згідно відповіді Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області від 01.10.2015р. на запит суду резервний фонд земель на території сільської ради не створювався (а.с. 105).

Допитаний в судовому засіданні в якості свідка ОСОБА_7 суду повідомив, що він працює спеціалістом відділу Держземагенства в Ярмолинецькому районі і готував зазначену довідку від 27 квітня 2015 року. Зазначив, що відповідно до Земельного кодексу України від 2001 року резервний фонд не створений. Зазначена земельна ділянка при передачі її у власність ОСОБА_2 до резервного фонду не належала і що резервний фонд території Вербсько-Мурованої сільської ради Ярмолинецького району не створювався.

Отже, оскільки позивачем не надано суду будь-яких належних і допустимих доказів того, що розпорядження Ярмолинецької районної державної адміністрації від 20.12.2012р. № 633/2012р. та наказ Головного управління Держземагенства у Хмельницькій області від 8 січня 2014 року суперечать вимогам ст. ст. 78, 116, 118 Земельного кодексу України та п. 7 Указу Президента України «Про порядок паювання земель, переданих у колективну власність сільськогосподарським підприємствам і організаціям», тому у задоволенні позову прокурора слід відмовити.

Відповідно до ч. 6 ст. 154 ЦПК України якщо у задоволенні позову було відмовлено, провадження у справі закрито або заяву залишено без розгляду, вжиті заходи забезпечення позову застосовуються до набрання судовим рішенням законної сили. Проте суд може одночасно з ухваленням судового рішення або після цього постановити ухвалу про скасування заходів забезпечення позову.

Таким чином, слід скасувати заходи забезпечення позову, які накладені ухвалою Ярмолинецького районного суду Хмельницької області від 17 червня 2015 року, а саме: зняти арешт із земельної ділянки площею 2, 0000 га з кадастровим номером 6825882400:03:016:0059, що призначена для ведення особистого селянського господарства, і розташована на території Вербсько-Мурованої сільської ради Ярмолинецького району за межами с. Вербка-Мурована Ярмолинецького району Хмельницької області, яка належить ОСОБА_2 згідно свідоцтва про право власності, серія САК № 799411, індексний номер 20434090 від 14 квітня 2014 року.

На підставі викладеного, керуючись ст. ст. 3, 10, 11, 60, 154, 212-215 ЦПК України,

вирішив:

У задоволенні позову прокурора Ярмолинецького району в інтересах держави відмовити.

Скасувати заходи забезпечення позову, які накладені ухвалою Ярмолинецького районного суду Хмельницької області від 17 червня 2015 року, а саме: зняти арешт із земельної ділянки площею 2, 0000 га з кадастровим номером 6825882400:03:016:0059, що призначена для ведення особистого селянського господарства, і розташована на території Вербсько-Мурованої сільської ради Ярмолинецького району за межами с. Вербка-Мурована Ярмолинецького району Хмельницької області, яка належить ОСОБА_2 згідно свідоцтва про право власності, серія САК № 799411, індексний номер 20434090 від 14 квітня 2014 року.

На рішення може бути подано апеляційну скаргу в Апеляційний суд Хмельницької області через Ярмолинецький районний суд Хмельницької області на протязі 10 днів з дня його проголошення. Особи, які брали участь у справі, але не були присутні у судовому засіданні під час проголошення судового рішення, можуть подати апеляційну скаргу протягом десяти днів з дня отримання копії цього рішення.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку для подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним судом.

Мотивувальна частина рішення виготовлена 7 грудня 2015 року.

Суддя А.В. Кульбаба

СудЯрмолинецький районний суд Хмельницької області
Дата ухвалення рішення03.12.2015
Оприлюднено16.12.2015
Номер документу54256750
СудочинствоЦивільне

Судовий реєстр по справі —689/1146/15-ц

Ухвала від 05.01.2016

Цивільне

Апеляційний суд Хмельницької області

Карпусь С. А.

Ухвала від 04.01.2016

Цивільне

Апеляційний суд Хмельницької області

Карпусь С. А.

Ухвала від 24.12.2015

Цивільне

Апеляційний суд Хмельницької області

Карпусь С. А.

Рішення від 03.12.2015

Цивільне

Ярмолинецький районний суд Хмельницької області

Кульбаба А. В.

Рішення від 03.12.2015

Цивільне

Ярмолинецький районний суд Хмельницької області

Кульбаба А. В.

Ухвала від 17.06.2015

Цивільне

Ярмолинецький районний суд Хмельницької області

Кульбаба А. В.

Ухвала від 17.06.2015

Цивільне

Ярмолинецький районний суд Хмельницької області

Кульбаба А. В.

Ухвала від 20.10.2015

Цивільне

Ярмолинецький районний суд Хмельницької області

Кульбаба А. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні