Постанова
від 02.12.2015 по справі 817/753/15
РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа № 817/753/15

02 грудня 2015 року м. Рівне

Рівненський окружний адміністративний суд у складі судді Гломба Ю.О. за участю секретаря судового засідання Маринич В.М. та сторін і інших осіб, які беруть участь у справі:

позивача: представник не з`явився

відповідача: представник Григоровський Ю.В.

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом

Управління Пенсійного фонду України в Дубровицькому районі доПриватного сільськогосподарського підприємства "Промінь" про стягнення заборгованості, ВСТАНОВИВ :

Управління Пенсійного фонду України в Дубровицькому районі (далі - УПФУ в Дубровицькому районі) звернулося з адміністративним позовом до Приватного сільськогосподарського підприємства "Промінь" (далі - ПСП "Промінь") про стягнення заборгованості з відшкодування фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій в сумі 2132,17грн.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що відповідачем у встановленому порядку не відшкодовано позивачу зазначені витрати.

У судових засіданнях 22.04.2015 та 13.05.2015 представник позивача позовні вимоги підтримав повністю та суду пояснив, що згідно з п.6.1 Інструкції про порядок обчислення і сплати страхувальниками та застрахованими особами внесків на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування до Пенсійного фонду України, затвердженої постановою правління Пенсійного фонду України від 19.12.2003 №21-1, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 16.01.2004 за №64/8663 (зі змінами та доповненнями) (далі - Інструкція №21-1), відшкодуванню підлягають витрати Пенсійного фонду України на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах відповідно до ч.2 Прикінцевих положень Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" від 09.07.2003 №1058-ІV (далі - Закон №1058-ІV). Відповідно до вимог п.2 Прикінцевих положень Закону №1058-ІV встановлено, що після 01.01.2004 зберігається порядок покриття витрат на виплату і доставку пільгових пенсій, який діяв до набрання чинності цим Законом. До 01.01.2004 діяв порядок покриття витрат на виплату і доставку пільгових пенсій, відповідно до якого бюджетні, громадські, інші установи й організації, об'єднання громадян та інші юридичні особи відшкодовують Пенсійному фонду 100 відсотків фактичних витрат на виплату і доставку пільгових пенсій, призначених відповідно до абзацу першого частини 2 Прикінцевих положень Закону застрахованим особам, які працювали або працюють на роботах із шкідливими і важкими умовами праці за списком №2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджених Кабінетом Міністрів України та за результатами атестації робочих місць, на посадах, що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах. Відповідно до вимог п.6.4. Інструкції №21-1 УПФУ в Дубровицькому районі було надіслано поштою ПСП "Промінь" повідомлення про розрахунок сум фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій за віком, призначених на пільгових умовах відповідно до частини 2 Прикінцевих положень Закону №1058-ІV. Відповідач щомісяця до 25-го числа повинен вносити до Пенсійного фонду зазначені в повідомленнях місячні суми фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах. Всупереч вимогам п.6.7 Інструкції №21-1 ПСП "Промінь" в добровільному порядку не внесло до Пенсійного фонду зазначену у повідомленні суму фактичних витрат на виплату і доставку пенсій, призначених на пільгових умовах, за лютий 2015 року.

У судове засідання 02.12.2015 представник позивача не прибув, у поданому суду клопотанні просив розглянути справу за його відсутності.

Відповідачем позовні вимоги не визнано повністю з підстав, викладених у письмових запереченнях.

У судовому засіданні представник відповідача проти позову заперечив, надавши пояснення, тотожні письмовим запереченням. Зокрема, вказав, що відшкодування фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій у зазначеному у позові розмірі не повинно проводитись за рахунок відповідача, оскільки позивачем не зазначено на підставі яких конкретно пунктів ст.13 Закону України "Про пенсійне забезпечення" №1788-XII від 05.11.1991 (далі - Закон №1788-XII) було призначено такі пільгові пенсії, незважаючи на те, що підпункти "б"-"з" ст.13 Закону №1788-XII включають в себе і підпункт "ж", відшкодування коштів за яким, відповідно до ч.2 Прикінцевих положень Закону №1058-ІV, здійснюється за рахунок Державного бюджету України. Відтак, УПФУ у Дубровицькому районі не має правових підстав для стягнення з ПСП "Промінь" вказаних витрат. Крім того, позивачем не враховано те, що відповідно до ч.2 Прикінцевих положень Закону №1058-ІV, пенсії призначені відповідно до пунктів "в"-"е" та "ж" ст.13 Закону №1788-XII, не підлягають оподаткуванню. Жодний із вказаних законів не входить до системи оподаткування, а тому не можуть регулювати відносини пов'язані із стягненням податків та зборів. Просив у задоволенні позовних вимог відмовити повністю.

Судом не визнавалася обов'язковою участь сторін у судовому засіданні. За таких обставин, суд вважає за можливе вирішити спір без участі представника позивача.

Заслухавши пояснення представника відповідача, повно і всебічно з'ясувавши всі обставини справи в їх сукупності на підставі чинного законодавства, перевіривши їх дослідженими у судовому засіданні доказами, суд вважає, що позов підлягає до задоволення з огляду на наступне.

Судом встановлено, що згідно з даними обліку позивача за ПСП "Промінь" рахується заборгованість у сумі 2132,17грн. з відшкодування фактичних витрат Пенсійного фонду на виплату та доставку пільгових пенсій за лютий 2015 року, призначених відповідно до ч.2 Прикінцевих положень Закону №1058-ІV в частині пенсій, призначених відповідно до пунктів "б"-"з" ст.13 Закону №1788-XII ОСОБА_2 та ОСОБА_3, що вийшли на пенсію на пільгових умовах та до виходу на пенсію працювали у відповідача (а.а.с.7,90).

На виконання вимог п.6.4 Інструкції №21-1, УПФУ в Дубровицькому районі ПСП "Промінь" 20.01.2015 було надіслано розрахунки фактичних витрат на виплату та доставку пенсій призначених відповідно до ч.2 Прикінцевих положень Закону №1058-ІV в частині пенсій, призначених відповідно до пунктів "б"-"з" ст.13 Закону №1788-XII (а.а.с.8-9).

Відповідач отримав вищевказані розрахунки 22.01.2015, однак добровільно не відшкодував суми заборгованості (а.с.10).

Поряд з цим, не погоджуючись з розрахунками фактичних витрат на виплату та доставку пенсій призначених відповідно до ч.2 Прикінцевих положень Закону №1058-ІV в частині пенсій, призначених відповідно до пунктів "б"-"з" ст.13 Закону №1788-XII відповідач оскаржив їх в судовому порядку.

Правовідносини щодо призначення, перерахунку та виплати пенсій, надання соціальних послуг з коштів Пенсійного фонду, що формуються за рахунок страхових внесків роботодавців, бюджетних та інших джерел, регулюються Законом №1058-ІV.

Відповідно до ст.26 Закону №1058-ІV (в редакції, що діяла на момент призначення пенсій застрахованим особам), особи мають право на призначення пенсії за віком після досягнення чоловіками 60 років, жінками - 55 років та наявності страхового стажу не менше п'яти років.

В силу вимог абз.4 ч.1 ст.24 Закону №1058-ІV, до страхового стажу для призначення пенсії за віком, відноситься також стаж роботи із шкідливими умовами, який дає право на призначення пенсії на пільгових умовах і у пільгових розмірах.

За кожний повний рік стажу роботи на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці, зайнятість на яких давала та дає право на пенсію на пільгових умовах, до страхового стажу додатково зараховується по одному року (абз.10 ч.3 ст.25 Закону №1058-ІV).

Згідно з пунктом "ж" ст.13 Закону №1788-XII, на пільгових умовах мають право на пенсію за віком, незалежно від місця останньої роботи: жінки, які працюють у сільськогосподарському виробництві та виховали п'ятеро і більше дітей, - незалежно від віку і трудового стажу, в порядку, що визначається Кабінетом Міністрів України.

Разом з тим, реалізуючи положення пункту "ж" ст.13 Закону №1788-XII Порядком призначення пенсій на пільгових умовах жінкам, які працюють в сільськогосподарському виробництві та виховали п'ятеро і більше дітей, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 16.05.1992 №244 (далі - Порядок №244), визначено, що жінкам, які працюють в сільськогосподарському виробництві (колгоспах, державних господарствах, міжгосподарських підприємствах, кооперативах, орендних колективах, а також в фермерських та інших господарствах незалежно від форм власності та господарювання) та виховали п'ятеро або більше дітей до 14-річного віку, в тому числі усиновлених, пенсії на пільгових умовах призначаються незалежно від віку та наявного трудового стажу (п.п.1 та 2).

Як вбачається з матеріалів справи, ОСОБА_2 та ОСОБА_3 працювали у ПСП "Промінь", є багатодітними матерями, тобто виховують п'ятеро і більше дітей до 14-річного віку, а тому є застрахованими особами в розумінні Закону №1058-ІV, що дає їм право на вихід на пенсію на пільгових умовах, відповідно до пункту "ж" ст.13 Закону №1788-XII та положень Порядку №244.

Ці обставини підтверджені дослідженими у судовому засіданні доказами: протоколами від 22.08.2000 №50106, від 20.03.2009 №14068 (а.а.с.11-12), поданнями №17 та №10 (а.а.с.13-15), витягами з трудових книжок (а.а.с.16-18), довідкою від 06.02.2009 №20-31 (а.с.83).

В силу вимог пп.1 п.8 розділу XV "Прикінцеві положення" Закону №1058-ІV, страхові внески, що перераховуються до солідарної системи, сплачуються страхувальниками та застрахованими особами на умовах і в порядку, визначених цим Законом, та в розмірах, передбачених Законом України "Про збір на обов'язкове державне пенсійне страхування" №400/97-ВР від 26.06.1997 для відповідних платників збору.

Відповідно до п.2 розділу XV "Прикінцеві положення" Закону №1058-ІV, пенсійне забезпечення застрахованих осіб, які працювали або працюють на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за списком №1 та на інших роботах із шкідливими і важкими умовами праці за списком №2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджених постановою Кабінету Міністрів України №36 від 16.01.2003, та за результатами атестації робочих місць, на посадах, що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах або за вислугу років, які відповідно до законодавства, що діяло раніше, мали право на пенсію на пільгових умовах або за вислугу років, здійснюється згідно з окремим законодавчим актом через професійні та корпоративні фонди. До запровадження пенсійного забезпечення через професійні та корпоративні фонди, вказаним особам, пенсії призначаються за нормами цього Закону в разі досягнення пенсійного віку та наявності трудового стажу, передбаченого Законом №1788-XII, при цьому зберігається порядок покриття витрат на виплату і доставку цих пенсій, що діяв до набрання чинності цим Законом.

Закон №1058-ІV набрав чинності з 01.01.2004. До вказаного моменту діяв порядок покриття витрат на виплату і доставку вищевказаних пенсій, передбачений нормами Закону України "Про збір на обов'язкове державне пенсійне страхування" №400/97-ВР від 26.06.1997 (далі - Закон №400/97-ВР).

Так, згідно з абз.4 п.1 ст.2 Закону №400/97-ВР, фактичні витрати на виплату і доставку пенсій, призначених відповідно до пунктів "б"-"з" статті 13 Закону №1788-XII до досягнення працівниками пенсійного віку, передбаченого статтею 12 №1788-XII, визначені в якості об'єкта оподаткування для усіх суб'єктів, які використовують працю найманих працівників, а згідно з абз.3 п.1 ст.4 цього ж Закону, ставка збору на обов'язкове державне пенсійне страхування встановлена на рівні 100 відсотків від об'єкта оподаткування.

При цьому, згідно з абз.4 пп.1 п.2 розділу XV "Прикінцеві положення" Закону №1058-IV, підприємства та організації з коштів, призначених на оплату праці, вносять до Пенсійного Фонду України плату, що покриває фактичні витрати на виплату і доставку пенсій особам, які були зайняті повний робочий день на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими й важкими умовами праці за списком №1 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджених Кабінетом Міністрів України, крім тих, що були безпосередньо зайняті повний робочий день на підземних роботах (включаючи особовий склад гірничорятувальних частин) з видобутку вугілля, сланцю, руди та інших корисних копалин, на будівництві шахт та рудників за списком робіт і професій, затвердженим Кабінетом Міністрів України, починаючи з дня набрання чинності цим Законом, у розмірі 20 відсотків з наступним збільшенням її щороку на 10 відсотків до 100-відсоткового розміру відшкодування фактичних витрат на виплату і доставку цих пенсій до набуття права на пенсію за віком відповідно до цього Закону.

В абз.5 пп.1 п.2 розділу XV "Прикінцеві положення" Закону №1058-IV зазначено, що виплата пенсій особам, які були безпосередньо зайняті повний робочий день на підземних роботах (включаючи особовий склад гірничорятувальних частин) з видобутку вугілля, сланцю, руди та інших корисних копалин, на будівництві шахт та рудників, за списком робіт і професій, затвердженим Кабінетом Міністрів України, та особам, пенсії яким призначені відповідно до пунктів "в" - "е" та "ж" частини першої ст.13 Закону №1788-XII, здійснюється до 1 січня 2005 року за рахунок коштів Пенсійного Фонду України, а з 1 січня 2005 року - за рахунок коштів Державного бюджету України до досягнення пенсійного віку, передбаченого статтею 26 цього Закону.

Аналіз наведених положень дає підстави для висновку про те, що витрати на виплату та доставку пенсій особам, які були зайняті на роботах за списком №1, покриваються підприємствами та організаціями. Обов'язок підприємств та організацій з відшкодування понесених Пенсійним Фондом України після 1 січня 2004 року витрат на виплату та доставку зазначених пенсій не пов'язаний із датою призначення таких пенсій чи часом набуття необхідного для цього пільгового стажу.

Винятком із цього правила є лише порядок покриття витрат на виплату та доставку пенсій особам, що були безпосередньо зайняті повний робочий день на підземних роботах (включаючи особовий склад гірничорятувальних частин) з видобутку вугілля, сланцю, руди та інших корисних копалин, на будівництві шахт та рудників за списком робіт і професій, затвердженим Кабінетом Міністрів України, оскільки за змістом абз.5 пп.1 п.2 розділу XV "Прикінцеві положення" Закону №1058-IV, виплата пенсій таким особам здійснюється до 1 січня 2005 року за рахунок коштів Пенсійного Фонду України, а з 1 січня 2005 року - за рахунок коштів Державного бюджету України до досягнення пенсійного віку, передбаченого статтею 26 цього Закону, то і витрати на виплату та доставку пільгових пенсій покриваються за рахунок Пенсійного Фонду України та Державного бюджету України відповідно.

Однак специфіка такого порядку полягає в особливостях пенсійного забезпечення зазначених осіб.

Так, згідно зі ст.14 Закону №1788-XII, працівники, безпосередньо зайняті повний робочий день на підземних і відкритих гірничих роботах (включаючи особовий склад гірничорятувальних частин) по видобутку вугілля, сланцю, руди та інших корисних копалин, на будівництві шахт і рудників та в металургії, мають право на пенсію незалежно від віку, якщо вони були зайняті на цих роботах не менше 25 років.

Аналіз положень п.2 розділу XV "Прикінцеві положення" Закону №1058-IV у контексті ст.14 Закону №1788-XII дає підстави для висновку про те, що порядок, за якого витрати на доставку пільгових пенсій покриваються до 1 січня 2005 року за рахунок коштів Пенсійного Фонду України, а з 1 січня 2005 року - за рахунок коштів Державного бюджету України, стосується лише витрат на виплату та доставку пенсій, призначених особам на підставі ст.14 Закону №1788-XII.

Відтак, посилання відповідача на те, що відшкодування фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій, призначених відповідно до підпунктів "б"-"з" ст.13 Закону №1788-XII, які включають в себе і підпункт "ж", не повинно проводитись за його рахунок, є необґрунтованими, оскільки обов'язок відшкодування таких витрат покладений саме на підприємства в яких працювали (працюють) застраховані особи.

Дана позиція підтверджена Верховним Судом України у постановах від 23.04.2013 у справі №21-113а13, від 08.10.2013 у справі №21-310а13 та від 07.07.2015 у справі №21-735а15.

Передбачений п.2 розділу XV "Прикінцеві положення" Закону №1058-ІV порядок відшкодування витрат Пенсійного фонду на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах, конкретизований в Інструкції №21-1.

Так, згідно з п.6.1 Інструкції №21-1, з роботодавців (крім тих, які є платниками фіксованого сільськогосподарського податку), у яких працювали або працюють пенсіонери на роботах із шкідливими і важкими умовами праці за списком №2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України №36 від 16.01.2003, та за результатами атестації робочих місць, на посадах, що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах, відшкодуванню підлягають 100 відсотків фактичних витрат на виплату і доставку пенсій, призначених відповідно до абз.1 п.2 розділу XV "Прикінцеві положення" Закону №1058-ІV.

З 01.01.2015 набрав чинності Закон України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо податкової реформи" від 28.12.2014 №71-VIII, яким внесено зміни до Податкового кодексу України, а саме, з переліку загальнодержавних податків і зборів виключено фіксований сільськогосподарський податок.

Таким чином, платники, які у 2014 році перебували на обліку як платники фіксованого сільськогосподарського податку, з 01.01.2015 зобов'язані відшкодовувати фактичні витрати на виплату і доставку пенсій, призначених для працівників підприємства відповідно до абз.1 п.2 "Прикінцевих положень" Закону №1058-ІV.

Відповідно до п.6.2 Інструкції №21-1, витрати на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах особам, які мають стаж, що дає право на призначення цих пенсій на декількох підприємствах, покриваються цими підприємствами пропорційно стажу роботи. При цьому, стаж роботи на останньому підприємстві враховується у повному розмірі, а з попередніх місць роботи осіб він додається до стажу, необхідного для призначення пенсій на пільгових умовах.

Розмір сум до відшкодування на поточний рік визначається органами Пенсійного фонду України щорічно у розрахунках фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій, призначених відповідно до частини 2 "Прикінцевих положень" Закону (згідно з додатками 6 та 7), які надсилаються підприємствам до 20-го січня поточного року та протягом 10 днів з новопризначених (перерахованих) пенсій (п.6.4 Інструкції №21-1).

Правомірність вищевказаних розрахунків підтверджена постановою Житомирського апеляційного адміністративного суду від 22.08.2015 у справі №817/1206/15, а тому, в силу вимог ч.1 ст.72, ч.2 ст.255 КАС України, не потребує доказуванню (а.а.с.104-106).

Згідно з п.6.7 Інструкції №21-1, підприємства щомісяця до 25-го числа вносять до Пенсійного фонду зазначену в повідомленні місячну суму фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах.

Фактична виплата та доставка пільгових пенсій ОСОБА_2 та ОСОБА_3 за лютий 2015 року підтверджується довідками від 25.02.2015 №474/05, від 27.02.2015 №500/04-29, від 31.03.2015 №733/05, від 24.04.2015 №978/04, від 24.04.2014 №17, витягом із списків на зарахування пенсій, соціальних допомог на поточні рахунки в ПАТ "КБ "Приватбанк", відомістю на виплату пенсії №22/5614 (а.а.с.19-20, 33, 79-82).

За наведених обставин, позовні вимоги підтверджені належними та допустимими доказами і підлягають до задоволення повністю.

Підстави для застосування ст.94 КАС України у суду відсутні.

Керуючись статтями 160-163 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ПОСТАНОВИВ:

Позов задовольнити повністю.

Стягнути з Приватного сільськогосподарського підприємства "Промінь" (код ЄДРПОУ 30526852) на користь управління Пенсійного фонду України в Дубровицькому районі (р/р 256083014366 в Дубровицькому відділенні Ощадбанку м. Дубровиця, МФО 333368, код 22553395; вул. Миру, 8, м. Дубровиця, Рівненська область) заборгованість по фактичних витратах на виплату та доставку пільгових пенсій за лютий 2015 року в сумі 2132,17 грн. (дві тисячі сто тридцять дві гривні 17 коп.).

Постанова суду першої інстанції набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо таку скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.

Апеляційна скарга подається до Житомирського апеляційного адміністративного суду через Рівненський окружний адміністративний суд. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до Житомирського апеляційного адміністративного суду.

Апеляційна скарга на постанову суду першої інстанції подається протягом десяти днів з дня її проголошення. У разі застосування судом частини третьої статті 160 КАС України, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.

Якщо суб'єкта владних повноважень у випадках та порядку, передбачених частиною четвертою статті 167 КАС України, було повідомлено про можливість отримання копії постанови суду безпосередньо в суді, то десятиденний строк на апеляційне оскарження постанови суду обчислюється з наступного дня після закінчення п'ятиденного строку з моменту отримання суб'єктом владних повноважень повідомлення про можливість отримання копії постанови суду.

Суддя Гломб Ю.О.

Дата ухвалення рішення02.12.2015
Оприлюднено21.12.2015
Номер документу54273107
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —817/753/15

Постанова від 02.12.2015

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Гломб Ю.О.

Постанова від 02.12.2015

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Гломб Ю.О.

Ухвала від 30.10.2015

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Гломб Ю.О.

Ухвала від 13.05.2015

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Гломб Ю.О.

Ухвала від 23.03.2015

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Гломб Ю.О.

Ухвала від 23.03.2015

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Гломб Ю.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні