КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД Справа: № 823/1081/15 Головуючий у 1-й інстанції: Гарань С.М.
Суддя-доповідач: Безименна Н.В.
ПОСТАНОВА
Іменем України
08 грудня 2015 року м. Київ
Колегія суддів Київського апеляційного адміністративного суду в складі:
головуючого судді: Безименної Н.В.,
суддів: Аліменка В.О. та Кучми А.Ю.,
за участю секретаря Авраменко М.В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за апеляційною скаргою Товариства з обмеженою відповідальністю "Гладківщинське хлібоприймальне підприємство" на постанову Черкаського окружного адміністративного суду від 28 жовтня 2015 року у справі за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Гладківщинське хлібоприймальне підприємство" до Реєстраційної служби Золотоніського міськрайонного управління юстиції Черкаської області, державного реєстратора реєстраційної служби Золотоніського міськрайонного управління юстиції Черкаської області Костюк О.В., треті особи: Сільськогосподарське товариство з обмеженою відповідальністю "Воля", ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6 про визнання протиправними дій та скасування рішень
В С Т А Н О В И В:
У квітні 2015 року Товариство з обмеженою відповідальністю "Гладківщинське хлібоприймальне підприємство" звернулося в Черкаський окружний адміністративний суд м. Києва з позовом до Реєстраційної служби Золотоніського міськрайонного управління юстиції Черкаської області, державного реєстратора реєстраційної служби Золотоніського міськрайонного управління юстиції Черкаської області Костюк О.В., треті особи: Сільськогосподарське товариство з обмеженою відповідальністю "Воля", ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, в якому просило:
визнати протиправними дії державного реєстратора прав на нерухоме майно реєстраційної служби Золотоніського міськрайонного управління юстиції Черкаської області Костюк О.В. щодо прийняття рішень про державну реєстрацію прав та їх обтяжень та скасувати рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень від 26.11.2014:
№ 17502609, яким проведено державну реєстрацію права оренди земельної ділянки, кадастровий номер НОМЕР_1 за СТОВ «Воля» (власник земельної ділянки ОСОБА_5);
№ 17501787, яким проведено державну реєстрацію права оренди земельної ділянки, кадастровий номер НОМЕР_2 за СТОВ «Воля» (власник земельної ділянки ОСОБА_3);
№ 17503540 яким проведено державну реєстрацію права оренди земельної ділянки, кадастровий номер НОМЕР_3 за СТОВ «Воля» (власник земельної ділянки ОСОБА_4); та від 29.10.2014 № 16812257 яким проведено державну реєстрацію права оренди земельної ділянки, кадастровий номер НОМЕР_4 за СТОВ «Воля» (власник земельної ділянки ОСОБА_6).
Постановою Черкаського окружного адміністративного суду від 28 жовтня 2015 року в задоволенні позовних вимог відмовлено. Рішення суду вмотивовано тим, що в документах, поданих СТОВ «Воля» для здійснення реєстрації права оренди земельної ділянки не містилася інформація, яка могла вважатися перешкодою для державної реєстрації (не були встановлені такі заборони і державним реєстратором), а самі документи були подані в повному обсязі, як того вимагають положення Закону № 1952, а тому у державного реєстратора РС Золотоніського МУЮ Черкаської не було правових підстав для відмови в здійсненні такої реєстрації.
Не погоджуючись з вказаною постановою, позивачем подано апеляційну скаргу, в якій він просить скасувати постанову Черкаського окружного адміністративного суду від 28 жовтня 2015 року. В обґрунтування вимог апеляційної скарги зазначає, що державний реєстратор, як суб'єкт владних повноважень, з метою недопущення одночасного існування державної реєстрації декількох прав оренди на одну земельну ділянку, у випадку проведення державної реєстрації права оренди на земельну ділянку та уникнення подвійної реєстрації повинен запитувати інформацію про наявність або відсутність зареєстрованих договорів у органів, що здійснювали таку реєстрацію до 01 січня 2013 року.
Заслухавши суддю-доповідача, думку представників позивача та третьої особи, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга підлягає задоволенню, а постанова суду першої інстанції скасуванню, виходячи з такого.
У відповідності до п.п. 3, 4 ч. 1 ст. 202 КАС України суд апеляційної інстанції скасовує рішення суду першої інстанції та ухвалює нове якщо встановить невідповідність висновків суду обставинам справи та порушення норм матеріального або процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи або питання.
Як вбачається з матеріалів справи, у жовтні 2014 року СТОВ «Воля» (орендар) були укладені договори оренди землі:
від 03.10.2014 з ОСОБА_6 (орендодавець), за умовами якого товариству у строкове платне користування передавалась земельна ділянка сільськогосподарського призначення для ведення товарного сільськогосподарського виробництва за кадастровим номером НОМЕР_4, площею 2,3559 га, яка знаходиться в адміністративних межах Бубнівсько-Слобідської сільської ради, Золотоніського району Черкаської області (том 1 а.с. 71-74);
від 31.10.2014 з ОСОБА_4 (орендодавець), згідно якого товариству у строкове платне користування передавалась земельна ділянка сільськогосподарського призначення для ведення товарного сільськогосподарського виробництва за кадастровим номером НОМЕР_3, площею 2,1558 га, яка знаходиться в адміністративних межах Бубнівсько-Слобідської сільської ради, Золотоніського району Черкаської області (а.с. 92-96);
від 31.10.2014 з ОСОБА_5 (орендодавець), згідно якого товариству у строкове платне користування передавалась земельна ділянка сільськогосподарського призначення для ведення товарного сільськогосподарського виробництва за кадастровим номером НОМЕР_1, площею 2,1563 га, яка знаходиться в адміністративних межах Бубнівсько-Слобідської сільської ради, Золотоніського району Черкаської області (а.с. 108-110);
від 31.10.2014 з ОСОБА_3 (орендодавець), згідно якого товариству у строкове платне користування передавалась земельна ділянка сільськогосподарського призначення для ведення товарного сільськогосподарського виробництва за кадастровим номером НОМЕР_2, площею 2,1569 га, яка знаходиться в адміністративних межах Бубнівсько-Слобідської сільської ради, Золотоніського району Черкаської області (а.с. 128-131).
В подальшому, до реєстраційної служби Золотоніського МУЮ Черкаської області представником СТОВ «Воля» були подані заяви про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (права оренди земельних ділянок): 27.10.2014 реєстраційний номер 8703603 по договору оренди землі від 03.10.2014; 25.11.2014 реєстраційні номери 9098432, 9099745, 9100099 по трьом договорам оренди землі від 31.10.2014.
Державним реєстратором РС Золотоніського МУЮ Черкаської області 29.10.2014 та 26.11.2014 проведена державна реєстрація права оренди спірних земельних ділянок за СТОВ «Воля», про що прийняті відповідні рішення:
№ 16812257, яким проведено державну реєстрацію права оренди земельної ділянки кадастровий номер НОМЕР_4 за СТОВ «Воля» (том 1 а.с. 68);
№ 17502609, яким проведено державну реєстрацію права оренди земельної ділянки кадастровий номер НОМЕР_1 за СТОВ «Воля» (том 1 а.с. 105);
№ 17501787, яким проведено державну реєстрацію права оренди земельної ділянки кадастровий номер НОМЕР_2 за СТОВ «Воля» (том 1 а.с. 122);
№ 17503540, яким проведено державну реєстрацію права оренди земельної ділянки кадастровий номер НОМЕР_3 за СТОВ «Воля» (том 1 а.с. 86);
Даючи правову оцінку викладеним обставинам, колегія суддів апеляційної інстанції не погоджується із висновком суду першої інстанції про відсутність підстав для задоволення позову, виходячи з такого.
Закон України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» визначає правові, економічні, організаційні засади проведення державної реєстрації речових та інших прав, які підлягають реєстрації за цим Законом, та їх обтяжень і спрямований на забезпечення визнання та захисту державою цих прав, створення умов для функціонування ринку нерухомого майна.
Пункту 1 частини 1 даного Закону встановлено, що державна реєстрація речових прав на нерухоме майно (далі - державна реєстрація прав) - офіційне визнання і підтвердження державою фактів виникнення, переходу або припинення прав на нерухоме майно, обтяження таких прав шляхом внесення відповідного запису до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.
Відповідно до пункту 1 частини 2 статті 9 цього Закону Встановлено, що державний реєстратор встановлює відповідність заявлених прав і поданих документів вимогам законодавства, а також відсутність суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими правами на нерухоме майно та їх обтяженнями, зокрема:
відповідність обов'язкового дотримання письмової форми правочину та його нотаріального посвідчення (у випадках, встановлених законом);
відповідність повноважень особи, яка подає документи на державну реєстрацію прав та їх обтяжень;
відповідність відомостей про нерухоме майно, наявних у Державному реєстрі прав та поданих документах;
наявність обтяжень прав на нерухоме майно, зареєстрованих відповідно до вимог цього Закону;
наявність факту виконання умов правочину, з якими закон та/або договір (угода) пов'язує можливість проведення державної реєстрації виникнення, переходу, припинення прав на нерухоме майно або обтяження таких прав.
Згідно ч. 4 ст. 15 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» Державній реєстрації підлягають виключно заявлені права та їх обтяження за умови їх відповідності законодавству і поданим документам.
Пунктом 8-1 ч. 2 статті 9 даного Закону встановлено, що під час проведення державної реєстрації прав, які виникли та оформлені в установленому порядку до 1 січня 2013 року, запитує від органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій, які відповідно до чинного на момент оформлення права законодавства проводили таке оформлення, інформацію (довідки, копії документів тощо), необхідну для реєстрації прав та їх обтяжень, якщо такі документи не були подані заявником або якщо документи, подані заявником, не містять передбачених цим Законом відомостей про правонабувача або про нерухоме майно. Органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування, підприємства, установи та організації, до яких надійшов запит, зобов'язані безоплатно в установленому законодавством порядку протягом трьох робочих днів надати державному реєстратору відповідну інформацію, зокрема щодо оформлених речових прав на нерухоме майно, у тому числі земельні ділянки.
Аналіз наведених норм дає підстави вважати, що державний реєстратор під час проведення державної реєстрації речових прав на нерухоме майно зобов'язаний перевірити інформацію про наявність або відсутність вже зареєстрованих речових прав з метою недопущення одночасного існування їх подвійної державної реєстрації.
Така ж сама правова позиція викладена в постанові Верховного Суду України від 29 вересня 2015 року у справі № 802/37191.
З матеріалів справи вбачається, що між ТОВ «Гладківщинське хлібоприймальне підприємство» та ОСОБА_5, ОСОБА_4, ОСОБА_3 та ОСОБА_6 було укладено договори оренди землі від 03 березня 2015 року та 04 березня 2011 року № 25, 10, 13, 2, за умовами яких позивачу передавалися у строкове платне користування земельні ділянки за кадастровими номерами НОМЕР_1, НОМЕР_3, НОМЕР_2 та НОМЕР_4 на 10 років у строк до 31 грудня 2020 року (том 1 а.с. 6-33). Договори були зареєстровані у міскрайонному управлінні Держкомзему у м. Золотоноша та Золотоніському районі Черкаської області за №712158154000076, №712158154000073, №712158154000097, №712158154000090, що підтверджується листом управління Держземагенства у Золотоніському районіЧеркаської області від 10.07 2015 № 9-28-0.8-3492/2-15 (том 1 а.с. 191).
Вказані договори оренди землі є чинними, що на думку колегії суддів унеможливлює здійснення державної реєстрації договорів оренди землі між СТОВ «Воля» та ОСОБА_6, ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_3 у 2014 році, до закінчення строку дії попередніх договорів. Доказів зворотнього матеріали справи не містять.
Враховуючи вищевикладене, постанова суду першої інстанції підлягає скасуванню, як така, що винесена з грубим порушенням норм матеріального та процесуального права, з ухваленням нової постанови про часткове задоволення позову.
Керуючись ст. ст. 160, 195, 196, 199, 202, 205, 206, 212, 254 КАС України, колегія суддів
П О С Т А Н О В И Л А :
Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Гладківщинське хлібоприймальне підприємство" - задовольнити.
Постанову Черкаського окружного адміністративного суду від 28 жовтня 2015 року скасувати та ухвалити нову постанову, якою позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Гладківщинське хлібоприймальне підприємство" до Реєстраційної служби Золотоніського міськрайонного управління юстиції Черкаської області, державного реєстратора реєстраційної служби Золотоніського міськрайонного управління юстиції Черкаської області Костюк О.В., треті особи: Сільськогосподарське товариство з обмеженою відповідальністю «Воля», ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6 про визнання протиправними дій та скасування рішень - задовольньнити.
Визнати неправомірними дії державного реєстратора реєстраційної служби Золотоніського міськрайонного управління юстиції Черкаської області Костюк О.В. щодо прийняття та скасувати рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень від 26.11.2014 № 17502609, № 17501787, № 17503540 та від 29.10.2014 № 16812257.
Постанова набирає законної сили з моменту проголошення та може бути оскаржена протягом двадцяти днів в касаційному порядку шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Вищого адміністративного суду України.
Повний текст постанови виготовлено 14 грудня 2015 року.
Головуючий суддя: Н. В. Безименна
Судді: В. О. Аліменко
А.Ю. Кучма
Головуючий суддя Безименна Н.В.
Судді: Кучма А.Ю.
Аліменко В.О.
Суд | Київський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 08.12.2015 |
Оприлюднено | 18.12.2015 |
Номер документу | 54332592 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Київський апеляційний адміністративний суд
Безименна Н.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні