Постанова
від 30.12.2010 по справі 2-а-2449/10
БРОВАРСЬКИЙ МІСЬКРАЙОННИЙ СУД КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

справа № 2-а-2449/10

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

30 грудня 2010 року м. Бровари

Суддя Броварського міськрайонного суду Київської області Сердинський В.С. розглянувши у приміщенні Броварського міськрайонного суду в порядку скороченого провадження відповідно до ст. 183-2 КАС України адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до ОСОБА_2 Пенсійного фонду України в м. Броварах Київської області про перерахунок та стягнення недоплаченої щомісячної соціальної допомоги «дітям війни»,-

в с т а н о в и в:

ОСОБА_1 звернулась з позовом до ОСОБА_2 Пенсійного фонду України в м. Броварах Київської області про перерахунок та стягнення недоплаченої щомісячної соціальної допомоги «дітям війни».

Позивачка зазначала, що згідно Закону України В«Про соціальний захист дітей війниВ» від 18 листопада 2004 року, вона, ОСОБА_1 ІНФОРМАЦІЯ_1, є дитиною війни.

Відповідно до ст. 6 вказаного Закону, який набрав чинності з 01 січня 2006 року, дітям війни пенсії або щомісячне довічне грошове утримання чи державна соціальна допомога, що виплачується замість пенсії, підвищуються на 30% мінімальної пенсії за віком.

Таким чином, з 01 січня 2006 року їй повинна була виплачуватись державна соціальна допомога у виді підвищення до пенсії в розмірі 30% мінімального розміру пенсії за віком. У 2006 та 2007 роках підвищення до пенсії їй не виплачувалось взагалі, а у 2008 та 2009 роках виплачувалось, але в меншому розмірі, ніж передбачено Законом, чим порушено її права.

Рішенням Конституційного Суду України від 09 липня 2007 року № 6-рп/2007 визнано таким, що не відповідає Конституції України та є неконституційним п.12 ст. 71 Закону України В«Про Державний бюджет України на 2007 рікВ» , яким було зупинено дію ст. 6 Закону України В«Про соціальний захист дітей війниВ» , на підставі якої повинно було нараховуватись та виплачуватись підвищення до пенсії.

Пунктом 41 розділу ІІ Закону України В«Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів УкраїниВ» ст. 6 Закону України В«Про соціальний захист дітей війниВ» було викладено у новій редакції та визначено, що дітям війни (крім тих, на яких поширюється дія Закону України В«Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захистуВ» ) до пенсії або щомісячного довічного грошового утримання чи державної соціальної допомоги, що виплачується замість пенсії, виплачується підвищення у розмірі надбавки, встановленої для учасників війни.

Однак, Рішенням Конституційного Суду України від 22 травня 2008 року №10-рп/2008 вказані положення Закону України В«Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів УкраїниВ» теж були визнані неконституційними.

Оскільки зміни до ст. 6 Закону України В«Про соціальний захист дітей війниВ» більше не вносилися, тому у 2008 - 2009 роках громадянам, які мають статус дітей війни, пенсії мали підвищуватися на 30% мінімальної пенсії за віком відповідно до цієї статті.

Мінімальна пенсія за віком згідно із ст. 28 Закону України В«Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхуванняВ» встановлюється у розмірі прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність.

ОСОБА_2 ПФУ в порушення вимог чинного законодавства нарахування та виплату підвищення до пенсії їй не здійснило.

Про порушення своїх прав позивач дізнався 07.11.2007 року після публікації у «³снику Конституційного Суду УкраїниВ» вказаного Рішення Конституційного Суду України від 09 липня 2007 року, тому вважає, що річний строк для звернення до суду слід рахувати з цього числа. Необхідно також врахувати, що вона є людиною похилого віку, пенсіонером і не могла раніше дізнатися про порушення її прав. Вважає, що річний строк для звернення до суду нею пропущено з поважних причин.

Посилаючись на викладене просила суд зобов'язати ОСОБА_2 пенсійного фонду України в м. Броварах Київської області зробити перерахунок недоплаченої щомісячної соціальної допомоги «дітям війни» за період з 01 червня 2010 року із розрахунку 30% мінімальної пенсії за віком, встановленої ч.1 ст. 28 Закону України В«Про загальнообов'язкове пенсійне страхуванняВ» та забезпечити її виплату з урахуванням вже проведених виплат.

Відповідач ОСОБА_2 ПФУ надали письмові заперечення, в яких позовні вимоги не визнали, та вказали, що позивачка перебуває на обліку в ОСОБА_2 ПФУ тому їй, як дитині війни, з 01 січня 2008 року виплачується підвищення до пенсії, тому порушення з боку ОСОБА_2 ПФУ відсутні. Пенсійний фонд України діє на підставі Положення про Пенсійний фонд України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 24 жовтня 2007 року № 1261, свої повноваження здійснює безпосередньо та через створені у встановленому порядку територіальні управління. У п. 9 даного Положення встановлено вичерпний перелік напрямків використання коштів Пенсійного фонду України, які використовуються за призначенням та вилученню не підлягають. Оскільки Законом України В«Про соціальний захист дітей війниВ» передбачено фінансування виплати підвищення до пенсії із державного бюджету, а не із бюджету Пенсійного фонду, то порушень з боку ОСОБА_2 ПФУ не має. Що стосується позовних вимог щодо виплати підвищення до пенсії за 2006 - 2007 роки, то необхідно зазначити, що у цей період механізм розрахунку підвищення пенсії, передбачений ст. 6 Закону України В«Про соціальний захист дітей війниВ» , орган, джерела та порядок здійснення підвищення до пенсії на законодавчому рівні визначені не були, тому відсутні підстави для перерахунку та виплати ОСОБА_2 ПФУ позивачу соціальної допомоги за 2006 і 2007 роки. Твердження позивача про те, що на виконання Рішення Конституційного Суду України від 09 липня 2007 року ОСОБА_2 ПФУ повинно було перерахувати та виплатити їй підвищення до пенсії, на вимогах чинного законодавства не ґрунтується. В даний час питання виплати підвищення до пенсії дітям війни законодавчо врегульовано. З 01 січня 2008 року механізм реалізації положень ст. 6 Закону України В«Про соціальний захист дітей війниВ» врегульований внесенням змін до цієї статті Законом України В«Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів УкраїниВ» , згідно з якими дітям війни до пенсії або щомісячного довічного грошового утримання чи державної соціальної допомоги, що виплачується замість пенсії, виплачується підвищення у розмірі надбавки, встановленої для учасників війни. Згідно із ст. 14 Закону України В«Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захистуВ» учасникам війни пенсії або грошове утримання чи державна соціальна допомога, що виплачується замість пенсій, підвищується на 10% прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність. Після Рішення Конституційного Суду України від 22 травня 2008 року №10-рп/2008, постановою Кабінету Міністрів України В«Деякі питання соціального захисту окремих категорій громадянВ» від 28 травня 2008 року № 530 встановлено, що дітям війни (крім тих, на яких поширюється дія Законів України В«Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захистуВ» та В«Про жертви нацистських переслідуваньВ» ) до пенсії або щомісячного довічного грошового утримання чи державної соціальної допомоги, що виплачується замість пенсії, підвищення проводиться у таких розмірах: з 22 травня - 48,10 грн., з 01 липня - 48,20 грн., з 01 жовтня 2008 року по сьогоднішній день - 49,80 грн. У вказаних розмірах ОСОБА_2 ПФУ виплачувало та виплачує позивачу, як дитині війни, підвищення до пенсії, тому порушення вимог законодавства з боку відповідача відсутні. Крім того, розмір мінімальної пенсії за віком, встановлений ч. 1 ст. 28 Закону України В«Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхуванняВ» до перерахунку та підвищення пенсій не застосовується.

Судом встановлено, що згідно із ст. 1 Закону 37раїни В«Про соціальний захист дітей війниВ» позивачка ОСОБА_1, ІНФОРМАЦІЯ_1, є дитиною війни та має право на отримання підвищення до пенсії на 30% мінімальної пенсії за віком відповідно до ст. 6 цього Закону.

Згідно із п. 1 розділу ІV В«Прикінцеві положенняВ» Закону України В«Про соціальний захист дітей війниВ» цей ОСОБА_3 набирає чинності з 01 січня 2006 року.

Проте пунктом 17 ст. 77 Закону України В«Про Державний бюджет України на 2006 рікВ» з метою приведення окремих норм законів у відповідність із цим Законом дію ст. 6 Закону України В«Про соціальний захист дітей війниВ» на 2006 рік було зупинено.

Законом України В«Про внесення змін до Закону України В«Про Державний бюджет України на 2006 рікВ» пункт 17 ст. 77 виключено, а ст. 110 викладено у новій редакції та встановлено, що пільги дітям війни, передбачені абзацом сьомим ст. 5 Закону України В«Про соціальний захист дітей війниВ» , запроваджуються з 01 січня 2006 року, а ст. 6 - у 2006 році поетапно, за результатами виконання бюджету у першому півріччі, у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України за погодженням з Комітетом Верховної Ради України з питань бюджету. ОСОБА_3 було опубліковано 22 березня 2006 року, чинності він набрав з 01 квітня 2006 року, тому з цього часу ст. 6 Закону України В«Про соціальний захист дітей війниВ» почала діяти.

Однак підвищення до пенсії на 30 % мінімальної пенсії за віком дітям війни могло здійснюватись лише за певних умов, зокрема: поетапно, за результатами виконання бюджету у першому півріччі та згідно із порядком, який мав бути визначений Кабінетом Міністрів України та погоджений з Комітетом Верховної Ради України з питань бюджету.

Оскільки Кабінет Міністрів України у 2006 році такого порядку виплати дітям війни підвищення до пенсії не визначив, тому вимоги позивача щодо виплати їй підвищення до пенсії за 2006 рік задоволенню не підлягають.

Пунктом 12 ст. 71 Закону України В«Про Державний бюджет на 2007 рікВ» дію ст. 6 Закону України В«Про соціальний захист дітей війниВ» знову було зупинено.

Згідно із ч. 1 ст. 64 Конституції України конституційні права і свободи людини і громадянина не можуть бути обмежені, крім випадків, передбачених Конституцією України. При прийнятті нових законів або внесенні змін до чинних законів не допускається звуження змісту та обсягу існуючих прав і свобод (ч. 3 ст. 22 Конституції України).

Рішенням Конституційного Суду України від 09 липня 2007 року № 6-рп/2007 (справа про соціальні гарантії громадян) визнано таким, що не відповідають Конституції України (є неконституційними) положення пункту 12 ст. 71 Закону України В«Про Державний бюджет України на 2007 рікВ» .

Таким чином, з 09 липня 2007 року, тобто з дня прийняття Конституційним Судом України Рішення про неконституційність пункту 12 ст. 71 Закону України В«Про Державний бюджет України на 2007 рікВ» , позивачу, як дитині війни, мало виплачуватись підвищення до пенсії у розмірі 30 % мінімальної пенсії за віком.

Законом України В«Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів УкраїниВ» , зокрема пунктом 41 розділу ІІ В«Внесення змін до деяких законодавчих актів УкраїниВ» , який набрав чинності з 01 січня 2008 року, ст. 6 Закону України В«Про соціальний захист дітей війниВ» було викладено у новій редакції та встановлено, що дітям війни (крім тих, на яких поширюється дія Закону України В«Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захистуВ» ) до пенсії або щомісячного довічного грошового утримання чи державної соціальної допомоги, що виплачується замість пенсії, виплачується підвищення у розмірі надбавки, встановленої для учасників війни, тобто 10% від прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність.

Судом встановлено, що починаючи з 01 січня 2008 року, відповідач ОСОБА_2 ПФУ виплачує позивачу підвищення до пенсії у розмірі 10% прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, а саме: з 01 січня - 47 грн., з 01 квітня - 48,10 грн., з 01 липня - 48,20 грн., з 01 жовтня 2008 року по даний час - 49,80 грн.

Рішенням Конституційного Суду України від 22 травня 2008 року №10-рп/2008 (справа щодо предмета та змісту закону про Державний бюджет України) визнано таким, що не відповідають Конституції України (є неконституційними) положення пункту 41 розділу II В«Внесення змін до деяких законодавчих актів УкраїниВ» Закону України В«Про Державний бюджет на 2008 рікВ» .

Після прийняття Конституційним Судом України зазначеного Рішення від 22 травня 2008 року № 10-рп/2008 Верховною Радою України зміни до ст. 6 Закону України В«Про соціальний захист дітей війниВ» не вносилися, тому положення цієї статті, згідно з якими дітям війни пенсії або щомісячне довічне грошове утримання чи державна соціальна допомога, що виплачується замість пенсії, підвищуються на 30 % мінімальної пенсії за віком, є чинними саме в такій редакції.

Таким чином, з 22 травня 2008 року, тобто з дня прийняття Конституційним Судом України Рішення № 10-рп/2008 про неконституційність пункту 41 розділу ІІ Закону України В«Про Державний бюджет України на 2008 рікВ» позивачу, як дитині війни, повинно виплачуватись підвищення до пенсії у розмірі 30% мінімальної пенсії за віком.

Виходячи із загальних засад пріоритетності законів над підзаконними актами, при вирішенні цього спору щодо розміру підвищення до пенсії дітям війни з 22 травня 2008 року положення п. 8 постанови Кабінету Міністрів України В«Деякі питання соціального захисту окремих категорій громадянВ» від 28 травня 2008 року № 530 застосуванню не підлягають.

Згідно із ч. 2 ст. 152 Конституції України закони, інші правові акти або їх окремі положення, що визначені неконституційними, втрачають чинність з дня ухвалення Конституційним Судом України рішення про їх неконституційність.

Оскільки Рішення Конституційного Суду України зворотної дії не мають, тому не поширюються на період з 01 січня 2007 року по 08 липня 2007 року та з 01 січня 2008 року по 21 травня 2008 року.

Відповідно до ст. 99 КАС України адміністративний позов може бути подано в межах строку звернення до адміністративного суду, встановленого цим Кодексом або іншими законами.

Для звернення до адміністративного суду за захистом прав, свобод та інтересів особи встановлюється шестимісячний строк, який, якщо не встановлено інше, обчислюється з дня, коли особа дізналася або повинна була дізнатися про порушення своїх прав, свобод чи інтересів.

Згідно із ст. 100 КАС України пропущення строку звернення до адміністративного суду є підставою для відмови у задоволенні адміністративного позову за умови, якщо на цьому наполягає одна із сторін.

Бездіяльність відповідача ОСОБА_2 ПФУ щодо не проведення з урахуванням Рішень Конституційного Суду України своєчасного нарахування і виплати позивачу підвищення до пенсії відповідно до ст. 6 Закону України В«Про соціальний захист дітей війниВ» суд вважає протиправною.

Відповідно до ч. 2 ст. 3 Закону України В«Про соціальний захист дітей війниВ» , державні гарантії дітям війни, встановлені цим Законом, не можуть бути обмежені або скасовані іншими нормативно-правовими актами.

Згідно із ч. 1 ст. 28 Закону України В«Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхуванняВ» мінімальний розмір пенсії за віком за наявності у чоловіків 25, а у жінок - 20 років страхового стажу встановлюється у розмірі прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність. При цьому, ч. 3 ст. 28 цього ж Закону передбачено, що мінімальний розмір пенсії за віком, встановлений ч. 1 цієї статті, застосовується виключно для визначення розмірів пенсій, призначених згідно з цим Законом.

Враховуючи той факт, що ОСОБА_3 України В«Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхуванняВ» є єдиним законодавчим актом, який визначає розмір мінімальної пенсії за віком, суд вважає за можливе застосувати саме ч. 1 ст. 28 даного Закону для розрахунку підвищення пенсії дітям війни.

В даному випадку мінімальний розмір пенсії за віком використовується не для визначення розміру будь-якої пенсії, а лише як розрахункова величина для визначення розміру щомісячної доплати до пенсії, передбаченої Законом України В«Про соціальний захист дітей війниВ» , оскільки цим Законом як критерій визначення розміру щомісячної доплати до пенсії передбачено мінімальну пенсію за віком, що, на думку суду, не суперечить вимогам ч. 3 ст. 28 Закону України В«Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхуванняВ» .

За таких обставин, доводи відповідача ОСОБА_2 ПФУ щодо відсутності підстав для застосування до перерахунку та підвищення пенсій дітям війни розміру мінімальної пенсії за віком, встановленого ч.1 ст. 28 Закону України В«Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхуванняВ» є безпідставними, оскільки чинним законодавством іншого, крім передбаченого ч. 1 цієї статті, розміру мінімальної пенсії за віком не встановлено.

Пенсійний фонд України діє у відповідності з Положенням В«Про Пенсійний фонд УкраїниВ» і здійснює свої повноваження на підставі п. 15 зазначеного Положення через створені в установленому порядку його територіальні управління. Відповідно до Закону України В«Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхуванняВ» рішення про призначення та перерахунок пенсій приймаються територіальними органами Пенсійного фонду України за місцем проживання пенсіонерів.

На підставі ст. ст. 22, 64, 152 Конституції України, ст. ст. 1, 3, 6 Закону України В«Про соціальний захист дітей війниВ» , ст. 28 Закону України В«Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхуванняВ» , Рішень Конституційного Суду України від 09 липня 2007 року № 6-рп/2007 та 22 травня 2008 року №10-рп/2008, керуючись ст. ст. 86, 99, 159, 183-2 КАС України,

п о с т а н о в и в :

позов задовольнити.

Зобов'язати ОСОБА_2 пенсійного фонду України у м. Броварах Київської області здійснити ОСОБА_1 перерахунок недоплаченої щомісячної соціальної допомоги «дітям війни» за період з 17 червня 2010 року із розрахунку 30% мінімальної пенсії за віком, встановленої ч.1 ст. 28 Закону України В«Про загальнообов'язкове пенсійне страхуванняВ» з урахуванням проведених виплат та в подальшому здійснювати виплати відповідно до ст. 6 ЗУ «Про соціальний захист дітей війни».

Постанова підлягає негайному виконанню.

На постанову може бути подана апеляційна скарга протягом десяти днів, з дня її проголошення до Київського апеляційного адміністративно суду.

Суддя В.С. Сердинський

СудБроварський міськрайонний суд Київської області
Дата ухвалення рішення30.12.2010
Оприлюднено18.12.2015
Номер документу54333905
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2-а-2449/10

Постанова від 20.04.2010

Адміністративне

Приморський районний суд м.Маріуполя

Митрофанова Є. Г.

Постанова від 17.01.2010

Адміністративне

Московський районний суд м.Харкова

Майстренко О. М.

Ухвала від 22.11.2010

Адміністративне

Балаклійський районний суд Харківської області

Гуцал Л. В.

Постанова від 28.12.2010

Адміністративне

Павлоградський міськрайонний суд Дніпропетровської області

Олефіренко Н. О.

Постанова від 31.05.2010

Адміністративне

Коростенський міськрайонний суд Житомирської області

Загуменнова Н. М.

Постанова від 30.12.2010

Адміністративне

Броварський міськрайонний суд Київської області

Сердинський В.С.

Постанова від 09.12.2010

Адміністративне

Чугуївський міський суд Харківської області

Слурденко О. І.

Постанова від 22.11.2010

Адміністративне

Комсомольський районний суд м.Херсона

Ігнатенко О. Й.

Ухвала від 13.12.2010

Адміністративне

Чорнобаївський районний суд Черкаської області

Синецька Л. А.

Постанова від 17.12.2010

Адміністративне

Чорнобаївський районний суд Черкаської області

Синецька Л. А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні