ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД мі ста КИЄВА
01030, м.Київ, вул.Б.Хмельницьк ого,44-Б тел.230-31-34
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа № 2/25 07.04.09
За позовом Закарпат ського міжрайонного природо охоронного прокурора
в інтересах д ержави в особі Управління з к онтролю за використанням
та охороною з емель у Закарпатській област і
До Товариств а з обмеженою відповідальніс тю “Міжнародний консорціум з
управління та розвитку газотранспортної с истеми України”
За участю Прокурату ри міста Києва
Про стягнення 631 370 грн.
Суддя Домнічева І.О.
Представники:
Від позивача Стеце нко А.О.
Від відповідача Аранов ська Н.А., Хованець А.Г.
Від Закарпатської міжрайо нної природоохоронної проку ратури не з' явився
Від Прокуратури міста Києв а Некрасов О.М.
Рішення винесено відп овідно до ст. 77 Господарського процесуального кодексу Укра їни після оголошеної в судов ому засіданні перерви.
ОБСТАВИНИ СПРАВИ:
На розгляд Господарськ ого суду міста Києва передан і вимоги Закарпатського міжр айонного природоохоронного прокурора в інтересах держа ви в особі Управління з контр олю за використанням та охор оною земель у Закарпатській області до Товариства з обме женою відповідальністю “Між народний консорціум з управл іння та розвитку газотранспо ртної системи України” про с тягнення коштів у розмірі 631 370 грн. відшкодування втрат сіл ьськогосподарського і лісог осподарського виробництва, я кі підлягають відшкодуванню .
Ухвалою 30.12.2008 суд порушив п ровадження у справі та призн ачив судове засідання.
Від Закарпатської міжрай онної природоохоронної прок уратури 31.03.09р. через Відділ діл оводства Господарського суд у міста Києва надійшло клопо тання про повідомлення Проку ратури міста Києва про дану с праву для забезпечення участ і прокурора у справі.
В судовому засіданні 31.03.09р. пр едставником Прокуратури міс та Києва було усно заявлено п ро вступ Прокуратури міста К иєва у дану справу.
Суддя, що розглядає дану спр аву, з 01.02.09р. по 13.03.09р. включно пере бувала на лікарняному, в зв' язку з чим після виходу судді з лікарняного справа була по вторно призначена до розгляд у по суті.
Особи, які беруть участь у справі, вважаються повідомл еними про час і місце її розгл яду судом, якщо ухвалу про пор ушення провадження у справі надіслано за поштовою адресо ю, зазначеною в позовній заяв і (роз' яснення Президії Вищ ого арбітражного суду Україн и від 18.09.97 № 02-5/289 із змінами “Про д еякі питання практики застос ування Господарського проце суального кодексу України”).
Крім того, в інформаційному листі Вищого господарського суду України від 14.08.2007р. № 01-8/675 “Пр о деякі питання практики зас тосування норм Господарсько го процесуального кодексу Ук раїни, порушені у доповідних записках про роботу господа рських судів у першому піврі ччі 2007 року”(пункт 15) зазначено , що відповідно до пункту 2 час тини другої статті 54 Господар ського процесуального кодек су України позовна заява пов инна містити, зокрема, місцез находження сторін (для юриди чних осіб).
Згідно із статтею 93 Цивільн ого кодексу України місцезна ходженням юридичної особи є адреса органу або особи, які в ідповідно до установчих доку ментів юридичної особи чи за кону виступають від її імені .
У пункті 11 інформаційного л иста Вищого господарського с уду України від 15.03.2007р. N 01-8/123 “Про д еякі питання практики застос ування норм Господарського п роцесуального кодексу Украї ни, порушені у доповідних зап исках про роботу господарськ их судів у 2006 році” зазначено, щ о до повноважень господарськ их судів не віднесено устано влення фактичного місцезнах одження юридичних осіб або м ісця проживання фізичних осі б - учасників судового процес у на час вчинення тих чи інших процесуальних дій. Тому відп овідні процесуальні докумен ти надсилаються господарськ им судом згідно з поштовими р еквізитами учасників судово го процесу, наявними в матері алах справи.
Водночас законодавство Ук раїни, в тому числі Господарс ький процесуальний кодекс Ук раїни, не зобов'язує й сторону у справі, зокрема позивача, з' ясовувати фактичне місцезна ходження іншої сторони (стор ін) у справі (якщо воно не спів падає з її місцезнаходженням , визначеним згідно із згадан ою статтею 93 Цивільного кодек су України) та зазначати таке фактичне місцезнаходження в позовній заяві чи інших проц есуальних документах.
З матеріалів справи вбачає ться, що ухвали суду надсилал ись сторонам та прокуратурі за адресами, зазначеними в по зовній заяві та документах, д оданих до матеріалів справи.
В разі коли фактичне місцез находження юридичної особи - учасника судового процесу з якихось причин не відповіда є її місцезнаходженню, визна ченому згідно з законом, і дан а особа своєчасно не довела п ро це до відома господарсько го суду, інших учасників проц есу, то всі процесуальні насл ідки такої невідповідності п окладаються на цю юридичну о собу.
Сторони та прокуратура бул и належним чином повідомлені про призначення справи до ро згляду в засіданні суду, про ч ас і місце його проведення.
Закарпатською міжрайон ною природоохоронною прокур атурою було подано клопотанн я про повідомлення Прокурату ри міста Києва про дану справ у для забезпечення участі пр окурора у справі.
Представники Прокурату ри міста Києва та позивача у с удових засіданнях підтримув али викладені у позові обста вини, та просили позовні вимо ги задовольнити в повному об сязі.
Відповідач проти заявлени х позовних вимог заперечував з підстав, наведених у подано му суду відзиві, та просив в по зові відмовити повністю.
Дослідивши матеріали спра ви, заслухавши пояснення при сутніх представників сторін та прокуратури, оглянувши на дані оригінали документів, н а які вони посилаються, як на п ідставу своїх вимог та запер ечень, та копії яких долучені до матеріалів справи, суд -
ВСТАНОВИВ:
Закарпатською міжрайо нною природоохоронною проку ратурою спільно із фахівцями управління з контролю за вик ористанням та охороною земел ь у Закарпатській області та Міжгірським відділом земель них ресурсів проведено перев ірку дотримання вимог земель ного законодавства щодо повн оти та своєчасності відшкоду вання втрат сільськогоспода рського та лісогосподарсько го виробництва, спричинених вилученням сільськогоспода рських та лісогосподарських угідь у Міжгірському районі .
Згідно розпорядження голо ви Закарпатської обласної де ржавної адміністрації від 24.03 .06 за №174 товариству з обмеженою відповідальністю "Міжнародн ий консорціум з управління т а розвитку газотранспортної системи України" (Відповідач ) надано земельні ділянки пло щею 85,3683 га для будівництва маг істрального газопроводу „Бо городчани - Ужгород" на ділянц і км.98.107 - км.111.0 Міжгірського райо ну для трубопровідного транс порту, затверджено проект зе млеустрою щодо відведення ци х земельних ділянок та надан ня їх у короткострокову орен ду строком на два роки.
По території Присліпської сільської ради Міжгірського району Закарпатської област і було надано Відповідачу в о ренду на строк два роки земел ьні ділянки сільськогоспода рського та лісогосподарсько го призначення площею 23,8473 га.
Зазначена земельна ділянк а була фактично вилучена з сі льськогосподарських угідь т а лісогосподарського викори стання для потреб, не пов'язан их із сільськогосподарським та лісогосподарським виробн ицтвами.
Вищенаведеним розпоряджен ням Відповідачу було запропо новано приступити до викорис тання земельних ділянок післ я одержання документів, що за свідчують право користуванн я, та їх державної реєстрації ; відшкодувати збитки землек ористувачів, спричинені нада нням в оренду сільськогоспод арських та лісогосподарськи х угідь для цілей, не пов'язани х з веденням сільського та лі сового господарства; відшкод увати втрати сільськогоспод арського та лісогосподарськ ого виробництва у розмірі 631 370 грн. за вилучення земельних д ілянок Присліпської сільськ ої ради Міжгірського району.
Розпорядженням голови Між гірської районної державної адміністрації Закарпатсько ї області №192 від 23.06.05 були затве рджені розрахунки втрат сіль ськогосподарського та лісог осподарського виробництва т а збитків землекористувачам , та розмір втрат, спричинених вилученням сільськогоспода рських угідь із земель Присл іпської сільської ради - 304 293 г рн.; лісогосподарського виро бництва - 327 077 грн.; збитків, зап одіяних землекористувачам - 85 147 грн.
Крім того, Відповідача було зобов'язано перерахувати ві дповідні втрати у розмірі: 60% в місцевий бюджет Присліпсько ї сільської ради, 15% в місцевий бюджет Міжгірського району та 25% в місцевий бюджет Закарп атської області.
Відповідно до ст. 209 Земельно го кодексу України, втрати сі льськогосподарського і лісо господарського виробництва включають втрати сільського сподарських угідь, лісових з емель та чагарників, а також в трати, завдані обмеженням у з емлекористуванні та погірше нням якості земель. Відшко дуванню підлягають втрати сі льськогосподарських угідь, л ісових земель та чагарників як основного засобу виробниц тва в сільському та лісовому господарстві внаслідок вилу чення їх для потреб, не пов'яза них із сільськогосподарськи м виробництвом. Втрати сільс ькогосподарського та лісого сподарського виробництва ко мпенсуються незалежно від ві дшкодування збитків власник ам землі та землекористувача м і визначаються у порядку, вс тановленому Кабінетом Мініс трів України.
Кошти, які надходять в поря дку відшкодування втрат сіль ськогосподарського і лісого сподарського виробництва ві дповідно до вимог ст. 209 Земель ного кодексу України зарахов уються на спеціальні рахунки відповідних місцевих рад і в икористовуються на освоєння нових земель, підвищення род ючості ґрунтів і продуктивно сті земель лісового фонду, по ліпшення угідь, охорону земе ль відповідно до розроблених програм та проектів землеус трою.
Відповідно до Постанови Ка бінету Міністрів України №1279 „Про розміри та порядок визн ачення втрат сільськогоспод арського та лісогосподарськ ого виробництва, які підляга ють відшкодуванню" від 17.11.97, від шкодування втрат сільського сподарського та лісогоспода рського виробництва, спричин ених вилученням сільськогос подарських і лісових угідь д ля цілей, не пов'язаних із веде нням сільського і лісового г осподарства, провадиться юри дичними та фізичними особами в двомісячний термін післ я затвердження в установлено му порядку проекту відведенн я їм земельної ділянки.
Частина 3 статті 124 Земельно го кодексу України передбача є, що передача в оренду земель них ділянок громадянам та юр идичним особам із зміною їх ц ільового призначення та із з емель запасу під забудову зд ійснюється за проектами відв едення.
Проект землеустрою щодо ві дведення земельних ділянок Т ОВ „Міжнародний консорціум з управління та розвитку газо транспортної системи Україн и" був затверджений розпоряд женням голови Закарпатської обласної державної адмініст рації від 24.03.07 за №174.
У ході перевірки 13.06.06 управлі нням з контролю за використа нням та охороною земель в Зак арпатській області було вста новлено, що ТОВ „Міжнародний консорціум з управління та р озвитку газотранспортної си стеми України" не відшкодува в втрати, зумовлені вилученн ям земельних ділянок, у зв'язк у з чим йому було внесено прип ис за №62 від 13.06.06 про відшкодува ння збитків у розмірі 631 370 грн. п ротягом 30 днів, які до цього ча су не сплачені.
Відповідно до Акту пере вірки дотримання вимог земел ьного законодавства від 22.10.08р. , у результаті перевірки вста новлено, що на час проведення позапланової перевірки (ста ном на 22.10.2008 року) кошти у сумі 2134 0 64 гривень в порядку відшкодув ання втрат сільськогосподар ського та лісогосподарськог о виробництва, спричинених в илученням с/г та л/г угідь зага льною площею 85,3683 га (що включає в себе земельну ділянку по те риторії Присліпської сільсь кої ради Міжгірського району Закарпатської області площе ю 23,8473 га) відповідно до затверд женого розпорядженням голов и Закарпатської ОДА від 24.03.06 за № 174 проекту землеустрою, ТОВ « Міжнародний консорціум з упр авління та розвитку газотран спортної системи України»не сплачено. Вилучені у землеко ристувачів земельні ділянки , що надані у користування тов ариству для будівництва газо проводу «Богородчани-Ужгоро д»на ділянці км 89.107 - км.111.0 Міжгір ського району не використову ються, право користування зе млею відповідно до закону не посвідчено.
Посилання відповідача на т у обставину, що обов' язок що до відшкодування вказаних вт рат виникає лише після уклад ення договору оренди земельн их ділянок та їх державної ре єстрації суд вважає такими, щ о не ґрунтуються на положенн ях законодавства України у с фері охорони земель, оскільк и відповідно до постанови Ка бінету Міністрів України від 17.11.1997 №1279 “Про розміри та порядо к визначення втрат сільськог осподарського та лісогоспод арського виробництва, які пі длягають відшкодуванню” від шкодування втрат підлягає в двомісячний термін після затвердження в установленом у порядку проект відведення відповідачу земельної ділян ки. Проект землеустрою щод о відведення земельних ділян ок ТОВ “Міжнародний консорці ум з управління та розвитку г азотранспортної системи Укр аїни” був затверджений Розпо рядженням голови Закарпатсь кої обласної державної адмін істрації від 24.03.2006 №174.
Відповідно до ст. 5 Закону Ук раїни „Про державний контрол ь за використанням та охорон ою земель", державний контрол ь за використанням та охорон ою земель здійснює спеціальн о уповноважений орган викона вчої влади з питань земельни х ресурсів, до повноважень як ого належить додержання вста новленого законодавством по рядку визначення та відшкоду вання втрат сільськогоспода рського та лісогосподарсько го виробництва.
Постановою Кабінету Мініс трів України №1958 від 25.12.02 у склад і Державного комітету по зем ельних ресурсах утворено Дер жавну інспекцію з контролю з а використанням і охороною з емель як урядовий орган держ авного управління, та затвер джено відповідне Положення, згідно п. 4 якого основним із з авдань державних інспекцій є організація та здійснення к онтролю за дотриманням поряд ку відшкодування втрат сільс ькогосподарського та лісого сподарського виробництва.
Відповідно до ст. 10 Закону Ук раїни „Про державний контрол ь за використанням та охорон ою земель", державні інспекто ри у сфері державного контро лю за використанням та охоро ною земель і дотриманням вим ог законодавства України про охорону земель мають право: д авати обов'язкові для викона ння вказівки (приписи) з питан ь використання та охорони зе мель і дотримання вимог зако нодавства України про охорон у земель відповідно до їх пов новажень; складати акти пере вірок чи протоколи про адмін істративні правопорушення у сфері використання та охоро ни земель і дотримання вимог законодавства про охорону з емель та розглядати відповід но до законодавства справи п ро адміністративні правопор ушення, а також подавати у вст ановленому законодавством У країни порядку до відповідни х органів матеріали перевіро к щодо притягнення винних ос іб до відповідальності.
Підставою для звернення За карпатської міжрайонної при родоохоронної прокуратури і з позовною заявою до Господа рського суду м. Києва в інтере сах держави є порушення інте ресів держави, які полягають у несвоєчасній сплаті зазна чених коштів відповідачем, щ о негативно впливає на забез печення реалізації державно ї політики в галузі використ ання та охорони земель.
Статтею 33 Господарського пр оцесуального кодексу Україн и встановлено, що кожна сторо на повинна довести ті обстав ини, на які вона посилається, я к на підставу своїх вимог та з аперечень.
З огляду на все вищенаведен е, суд дійшов висновку про те, що відповідач був зобов' яза ний перерахувати відшкодува ння втрат у двомісячний терм ін з моменту затвердження йо му проекту відведення земель ної ділянки.
Відповідачем не надано суд у будь-яких інших доказів тог о, що Відповідач не прострочи в виконання свого обов' язку щодо відшкодування втрат у р озмірі, який визначений розп орядженням Голови Закарпатс ької обласної державної адмі ністрації від 24.03.2006 №174, а посилан ня Відповідача на ту обстави ну, що обов' язок щодо відшко дування вказаних втрат виник ає лише після укладення дого вору оренди земельних діляно к та їх державної реєстрації , суд вважає нормативно необґ рунтованими.
Згідно зі ст. 209 Земельного ко дексу України втрати сільськ огосподарського і лісогоспо дарського виробництва, зумов лені вилученням сільськогос подарських угідь, лісових зе мель та чагарників, підлягаю ть відшкодуванню і зараховую ться на спеціальні рахунки в ідповідних місцевих рад у та ких розмірах: АР Крим та облас ним радам - 25%; районним радам - 15%; міським, сільським, селищ ним радам - 60%; міським радам К иєва та Севастополя - 100%.
У відповідності до положен ь ст. 209 Земельного кодексу Укр аїни та Розпорядження №192 від 23.06.2005 відповідач був зобов' яз аний перерахувати втрати сіл ьськогосподарського та лісо господарського виробництва в наступному порядку: до Зака рпатського обласного бюджет у (25 %) - 157 842,50 грн.; до районного бюджету Міжгірського рай ону Закарпатської області (15%) - 94 705,50 грн.; до місцевого бюдже ту с. Присліп Міжгірського ра йону Закарпатської області ( 60%) - 378 822 грн..
Дослідивши зібрані у спра ві докази та заслухавши пояс нення присутніх представник ів сторін, суд дійшов висновк у про обґрунтованість заявле них позовних вимог, а тому вим ога прокурора про стягнення з відповідача 631 370 грн. відшкод ування втрат сільськогоспод арського і лісогосподарсько го виробництва, зумовлених в илученням сільськогосподар ських та лісових угідь для по треб, не пов'язаних із ведення м сільськогосподарського та лісогосподарського виробни цтва, у порядку, зазначеному в ище, підлягає задоволенню.
Відповідно ст. 49 ГПК Україн и, з Відповідача до державног о бюджету стягуються суми ви трат по сплаті державного ми та (6313,70 грн.) та інформаційно-тех нічного забезпечення судово го процесу (118 грн.) за звернення з позовом до Господарського суду міста Києва.
Керуючись ст.ст. 2, 12, 13, 16, 33, 34, 49, 64, 75, 82, 83, 84, 85 Господарського процесуа льного кодексу України, суд -
В И Р І Ш И В:
Позовні вимоги задовольн ити повністю.
Стягнути Товариства з обме женою відповідальністю «Між народний консорціум з управл іння та розвитку газотранспо ртної системи України»(м. Киї в, вул. Велика Житомирська, 20; ід ентифікаційний код 32349152) (по При сліпській сільській раді Між гірського району Закарпатсь кої області) до Закарпатсько го обласного бюджету - 157 842 (ст о п' ятдесят сім тисяч вісім сот сорок дві) грн. 50 коп. на роз рахунковий рахунок 31515901600001, іден тифікаційний код одержувача : 22115838, банк одержувача: управлін ня Державного казначейства У країни в Закарпатській облас ті, МФО банку: 812016, код платежу: 2111 0000.
Стягнути Товариства з обме женою відповідальністю «Між народний консорціум з управл іння та розвитку газотранспо ртної системи України»(м. Киї в, вул. Велика Житомирська, 20; ід ентифікаційний код 32349152) (по При сліпській сільській раді Між гірського району Закарпатсь кої області) до районно го бюджету Міжгірськог о району Закарпатської облас ті - 94 705 (дев' яносто чотири ти сячі сімсот п' ять) грн. 50 коп. н а розрахунковий рахунок 3151590160013 1, ідентифікаційний код одерж увача: 22108347, банк одержувача: упр авління Державного казначей ства України в Закарпатській області, МФО банку: 812016, код плат ежу: 21110000.
Стягнути Товариства з обме женою відповідальністю «Між народний консорціум з управл іння та розвитку газотранспо ртної системи України»(м. Киї в, вул. Велика Житомирська, 20; ід ентифікаційний код 32349152) (по При сліпській сільській раді Між гірського району Закарпатсь кої області) до місцевого бюд жету с. Присліп Міжгірського району Закарпатської област і - 378 822 (триста сімдесят вісім тисяч вісімсот двадцять дві ) грн. на розрахунковий рахуно к 31510901600147, ідентифікаційний код о держувача: 22108347, банк одержувач а: управління Державного каз начейства України в Закарпат ській області, МФО банку: 812016, ко д платежу: 21110000.
Стягнути Товариства з обме женою відповідальністю «Між народний консорціум з управл іння та розвитку газотранспо ртної системи України»(м. Киї в, вул. Велика Житомирська, 20; ід ентифікаційний код 32349152) в дохо д державного бюджету України 6313 (шість тисяч триста тринадц ять) грн. 70 коп. державного мит а.
Стягнути Товариства з обме женою відповідальністю «Між народний консорціум з управл іння та розвитку газотранспо ртної системи України»(м. Киї в, вул. Велика Житомирська, 20; ід ентифікаційний код 32349152) до спе ціального фонду Державного б юджету за кодом класифікації доходів бюджету 22050000 118 (сто вісі мнадцять) гривень витрат на і нформаційно-технічне забезп ечення судового процесу.
Рішення набирає законної с или після закінчення десятид енного строку з дня його прий няття.
Суддя І.О.Домнічева
Суд | Господарський суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 07.04.2009 |
Оприлюднено | 24.11.2010 |
Номер документу | 5437342 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Боділовська Марина Михайлівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні