Постанова
від 16.12.2015 по справі 908/4546/15
ДОНЕЦЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

донецький апеляційний господарський суд

Постанова

Іменем України

16.12.2015 справа №908/4546/15

Донецький апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:

головуючого судді: суддів при секретарі судового засідання ОСОБА_1 ОСОБА_2, ОСОБА_3 ОСОБА_4 за участю представників сторін: від позивача:ОСОБА_5 - за довіреністю від відповідача:не з'явився розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційні скарги Товариства з обмеженою відповідальністю «Запоріжжя-Авто», м.Запоріжжя на рішення господарського судуЗапорізької області від 08.09.2015 року (повний текст складений та підписаний 09.09.2015року) по справі№ 908/4546/15 (суддя: Гандюкова Л.П.) за позовомЗапорізької міської ради до відповідачаТовариства з обмеженою відповідальністю «Запоріжжя-Авто», м.Запоріжжя пропро внесення змін до договору оренди земельної ділянки.

В С Т А Н О В И В:

Запорізька міська рада звернулася до господарського суду Запорізької області із позовною заявою до Товариства з обмеженою відповідальністю «Запоріжжя-Авто», м.Запоріжжя про внесення змін до договору оренди земельної ділянки.

Рішенням господарського суду Запорізької області від 08 вересня 2015року (повний текст рішення складений та підписаний 09.09.2015року) у справі 908/4546/15 позовні вимоги Запорізької міської ради, м. Запоріжжя до Товариства з обмеженою відповідальністю Запоріжжя - Авто, м. Запоріжжя задоволено. Внесено зміни до п. 5 договору оренди землі, зареєстрованого 07.02.2008 р. за № 040826100264, укладеного між Запорізькою міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю «Запоріжжя-Авто» (код ЄДРПОУ 33921055), щодо земельної ділянки площею 0,2470 га (кадастровий номер 2310100000:03:035:0020), яка знаходиться за адресою: м. Запоріжжя, вул. Комсомольська, 11, і надається для розташування служби матеріального забезпечення, виклавши його у наступній редакції: « 5. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить: 4435379,00 грн. (чотири мільйони чотириста тридцять п'ять тисяч триста сімдесят дев'ять грн. 00 коп.) в цінах 2015 року».

Внесено зміни до п. 9 договору оренди землі, зареєстрованого 07.02.2008р. за № 040826100264, укладеного між Запорізькою міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю «Запоріжжя-Авто» (код ЄДРПОУ 33921055), щодо земельної ділянки площею 0,2470 га (кадастровий номер 2310100000:03:035:0020), яка знаходиться за адресою: м. Запоріжжя, вул. Комсомольська, 11, і надається для розташування служби матеріального забезпечення, виклавши його у наступній редакції: « 9. Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та в розмірі 133061,37 грн. (сто тридцять три тисячі шістдесят одна грн. 37 коп.), що складає 3% від нормативної грошової оцінки землі за календарний рік в цінах 2015 року».

Рішення суду мотивоване тим, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок не залежить від волевиявлення сторін договору оренди землі, а є способом регулювання державою плати за користування землею. Зміна нормативної грошової оцінки земельних ділянок не може ототожнюватися зі зміною розміру орендної плати, а є лише її передумовою. Не внесення сторонами договору оренди землі змін до його умов в частині, що встановлюються у законодавчому порядку, не звільняє сторін від обов'язку їх виконання, оскільки відповідно до положень статті 11 Цивільного кодексу України у випадках, встановлених актами цивільного законодавства, цивільні права та обов'язки виникають безпосередньо з актів органів державної влади, органів влади Автономної Республіки Крим або органів місцевого самоврядування. Оскільки сторонами в договорі оренди передбачена можливість перегляду орендної плати, а орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, тому законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.

Місцевий господарський суд в оспорюваному рішенні зазначив, що всі рішення Запорізької міської ради є чинними та у встановленому порядку не скасовані. Отже, в даному випадку має місце законодавча зміна граничного розміру орендної плати за земельні ділянки комунальної власності, а саме: прийняття Запорізькою міською радою рішення № 37 від 26.06.2012 р., що є правовою підставою для перегляду розміру орендної плати і потребує, в свою чергу, внесення відповідних змін в спірний договір оренди земельної ділянки. Розрахунок розміру орендної плати за користування земельною ділянкою кадастровий № 2310100000:03:035:0020 за договором оренди землі здійснено вірно та згідно з приписами чинного законодавства, а отже договір оренди землі підлягає приведенню у відповідність до вимог чинного законодавства, шляхом внесення до нього відповідних змін.

Відповідач - ТОВ «Запоріжжя-Авто», м.Запоріжжя не погодившись з прийнятим рішенням звернулося з апеляційною скаргою у якій просить рішення господарського суду Запорізької області від 08 вересня 2015року у справі 908/4546/15 скасувати та прийняти нове рішення.

В обґрунтування апеляційної скарги апелянт посилається на те, що грошова оцінка землі передує укладенню договорів оренди, а тому затвердження нової нормативної грошової оцінки землі породжує правові наслідки стосовно тих договорів оренди, що укладатимуться в майбутньому та не є обов'язковою підставою для внесення змін в договір оренди. Крім того, у відповідності до п.12 договору, що передбачає підстави перегляду розміру орендної плати, отримання «нового» Витягу не є підставою для перегляду орендної плати.

За твердженням апелянта, отримання Витягу з технічної документації щодо нормативно-грошової оцінки земельної ділянки від 20.04.2015р. та прийняття Рішення Запорізькою міською радою №37 від 26.06.2012р. не є підставою для внесення змін до спірного договору оренди землі.

16.12.2015 року у судовому засіданні представник позивача заперечував проти доводів викладених в апеляційній скарзі та просив залишити оскаржу вальне рішення без змін.

Відповідач у судове засідання не з'явилися, про дату та час судового засідання були повідомлені належним чином. Суд не визнавав явку сторін у судове засідання обов'язковою, відтак відповідно до ст..75 ГПК України розглядає справу за наявними матеріалами.

Згідно з положеннями ст.101 Господарського процесуального кодексу України апеляційний господарський суд не зв'язаний доводами апеляційної скарги і перевіряє законності і обґрунтованість рішень місцевого господарського суду в повному обсязі.

У відповідності до п.п. 2, 3, 4 частини 3 ст.129 Конституції України , основними засадами судочинства є рівність усіх учасників судового процесу перед законом та судом, забезпечення доведеності вини, змагальність сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Правосуддя у господарських судах здійснюється на засадах рівності всіх учасників судового процесу перед законом і судом та змагальності. Сторони та інші особи, які беруть участь у справі, обґрунтовують свої вимоги і заперечення поданими суду доказами (ст.ст. 4 2 , ст.43 Господарського процесуального кодексу України).

Вивчивши матеріали справи, проаналізувавши доводи апеляційної скарги, перевіривши правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, Донецьким апеляційним господарським судом встановлено:

Між Запорізькою міською радою (орендодавець) та Закритим акціонерним товариством В«Запоріжжя-АвтоВ» (орендар), яке було перетворене у Товариство з обмеженою відповідальністю В«Запоріжжя-АвтоВ» (п. 1.1 нової редакції статуту ТОВ В«Запоріжжя-АвтоВ» ) був укладений договір оренди землі, відповідно до умов якого (п.п. 1, 2, 8) орендодавець, відповідно до рішення 16 сесії 5 скликання Запорізької міської ради № 35/102 від 30.11.2007 р., надає, а орендар приймає в строкове платне користування на 19 років земельну ділянку загальною площею 0,2470 га для розташування служби матеріального забезпечення, яка знаходиться: м. Запоріжжя, вул. Комсомольська, 11. Договір зареєстровано у Запорізькій регіональній філії Державного підприємства В«Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсахВ» , про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 07.02.2008 р. за № 040826100264.

Відповідно до акту прийому-передачі від 07.02.2008 р. вказана земельна ділянка кадастровий № 2310100000:03:035:0020 була передана орендодавцем орендарю.

На земельній ділянці знаходяться об'єкти нерухомого майна: будівлі та споруди, які є власністю орендаря. Орендна ділянка передається в оренду разом із будівлями та спорудами орендаря (п.п. 3, 4 договору).

За умовами п. 5 договору оренди нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 1056122,60 грн. (в цінах 2008 року). Відповідно до п. 9 Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та в розмірі 31683,68 грн., що складає 3% від нормативної грошової оцінки за календарний рік в цінах 2008 року.

Пунктом 12 договору сторони встановили, що розмір орендної плати переглядається один раз на рік у разі: зміни умов господарювання, передбачених договором оренди землі; зміни розмірів земельного податку, підвищення цін і тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами; прийняття орендодавцем рішення про збільшення або зменшення орендної плати; в інших випадках, передбачених законом.

03.03.2008р. Запорізькою міською радою було прийнято рішення № 79 Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Запоріжжя.

27.07.2011р. Запорізькою міською радою прийнято рішення № 16 Про затвердження розмірів орендної плати земельної ділянки певного функціонального призначення у м. Запоріжжя, згідно якого встановлені коефіцієнти, відповідно до яких визначається розмір орендної плати.

Запорізькою міською радою 26.06.2012р. прийнято рішення № 37 Про внесення змін до рішення міської ради від 27.07.2011 № 16 Про затвердження розмірів орендної плати за земельні ділянки певного функціонального призначення у місті Запоріжжя, яким встановлено, що для всіх земельних ділянок, крім пунктів, наведених в додатку, застосовується коефіцієнт 3.

Згідно з витягом від 20.04.2015 р. із технічної документації щодо нормативної грошової оцінки земельної ділянки за кадастровим № 2310100000:03:035:0020 нормативно грошова оцінка кв.м. земельної ділянки під забудовою становить 1795,70 грн., нормативно грошова оцінка земельної ділянки під забудовою площею 2470,00 кв.м. становить 4435379,00 грн.

Позивач звернувся до відповідача з пропозицією «Про внесення змін до договору оренди землі» від 21.04.2015року, як додаток до пропозиції направив відповідачу розрахунок розміру орендної плати за земельну ділянку та додатковий договір до договору оренди. Факт направлення зазначеної пропозиції підтверджується наявною у матеріалах справи копією поштового повідомлення. (а.с.23)

Перевіривши матеріали справи судова колегія вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з огляду на наступне.

Оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності (ст. 1 Закону України „Про оренду землі").

Відповідно до статті 13 Закону України "Про оренду землі" договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства. Істотними умовами договору оренди землі, зокрема, є орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату (стаття 15 Закону).

Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності (ст. 18 Закону України „Про оцінку земель").

Нормативна грошова оцінка є складовою земельного податку, який встановлюється у відсотковому відношенні до неї та в розмірі якого визначена орендна плата у договорі, укладеному між сторонами, а тому у разі зміни нормативної грошової оцінки земельної ділянки змінюється відповідно і розмір земельного податку.

Орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності - обов'язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. (п. 14.1.136 ст. 14 Податкового кодексу України )

Статтею 116 Земельного кодексу України визначено, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом.

В силу статті 124 Земельного кодексу України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування шляхом укладання договору оренди земельної ділянки.

За приписами ст.18 Закону України «Про оцінку земель» нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності.

Згідно ст. 23 Закону «Про оцінку земель» технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок у межах населених пунктів затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою.

Рішенням Запорізької міської ради №79 від 03.03.2008року, а саме пункту 3, вирішено затвердити базову вартість 1м2 землі у розмірі 190,18грн. із врахуванням індексації нормативної грошової оцінки станом на 01.01.2008року.

Законами України N 2505-IV від 25.03.2005 р ., № 309- VI від 03.06.2008р. та № 2756-VI від 02.12.2010р . були внесені зміни до статті 21 Закону України «Про оренду землі» , а саме: розмір, форма і строки внесення орендної плати на землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України ).

Відповідно до п. п. 288.5 , 288.5.1 Податкового кодексу України розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою:

- для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом;

- для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом.

Відповідно до п. 274.1 . ст. 274 Податкового кодексу України ставка податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, встановлюється у розмірі 1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки, за винятком земельних ділянок, зазначених у статтях 272 , 273 , 276 і 278 цього Кодексу .

Таким чином, розмір річної орендної плати не може бути меншим 3-х відсотків від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

Згідно з матеріалами справи, 26.06.2012р. Запорізькою міською радою прийнято рішення №37 «Про внесення змін до рішення міської ради №16 від 27.07.2011р. «Про затвердження розмірів орендної плати за земельні ділянки певного функціонального призначення у м. Запоріжжя»», згідно з яким розмір орендної плати за земельну ділянку у м. Запоріжжя, надану для розташування автозаправних станцій, дорівнює шестикратному розміру земельного податку.

Відповідно до статтей 651 , 652 ЦК України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Зокрема, договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом; а також у разі істотної зміни обставин, якими сторони керувалися при укладенні договору.

Статтею 30 Закону України «Про оренду землі» передбачено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується у судовому порядку.

Пунктами 12 та 32 договору та Законом України «Про оренду землі» передбачені випадки зміни розміру орендної плати, зокрема зміна розмірів земельного податку, підвищення цін і тарифів, у тому числі в наслідок інфляції в інших випадках передбачених законом.

Отже нормами чинного законодавства передбачено можливість зміни умов договору за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у випадках, встановлених договором або законом.

Сторони в договорі оренди землі від 02.02.2008 року погодили, що орендар зобов'язаний самостійно щорічно індексувати розмір орендної плати відповідно до індексації нормативної грошової оцінки земель згідно з чинним законодавством, а тому, враховуючи наведені норми права, господарський суд дійшов до вірного висновку, що вимоги позивача є обґрунтованими та підлягають задоволенню.

Аналогічна правова позиція викладена в постанові Верховного Суду України у від 20.08.2013 року № 3-21гс13.

За приписами ст. 651 Цивільного України договір може бути змінено за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом .

Згідно ст. 30 Закону України "Про оренду землі" зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін.

У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку зазначене положення відображене у п.32 договору.

Відтак нормами чинного законодавства передбачена можливість зміни умов договору за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у випадках встановлених договором або законом. Орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, тому законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.

Аналогічного висновку дійшов Верховний Суд України у постанові від 06.12.2010 року у справі № 2-1/10068-2008.

Відтак апеляційна скарга Товариства з обмеженою відповідальністю «Запоріжжя-Авто» є необґрунтованою та підстав для її задоволення не вбачається, як і для скасування рішення господарського суду Запорізької області у справі №908/4546/15 від 08.09.2014року (повний текст складено та підписано 09.09.2015року).

Посилання апелянта на те, що наявність рішення Запорізької міської ради №37 від 26.06.2012року про затвердження коефіцієнтів орендної плати за земельні ділянки, які передаються в оренду з земель міської ради, не є безспірною підставою для зобов'язання відповідача укласти додаткову угоду до договору оренди в редакції міської ради зі збільшеними розмірами орендної плати.

Рішення ради нормативно-правового характеру набирають чинності з дня їх офіційного оприлюднення, якщо радою не встановлено більш пізній строк введення цих рішень у дію. (п.5 ст.59 Закону «Про місцеве самоврядування в Україні» )

Відповідно до п.2.19 Постанови №6 від 17.05.2011р. Пленуму Вищого господарського суду України «Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин» у разі прийняття уповноваженим органом рішення про внесення змін до ставок орендної плати за землю такі обставини можуть не братися судом до уваги лише у разі скасування відповідного рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування в установленому законом порядку.

Враховуючи наведені вище норми чинного законодавства, приймаючи до уваги , що рішення Запорізької міської ради №16 від 27.07.2011р. та №37 від 26.06.2012р., якими затверджено розміри орендної плати земельної ділянки певного функціонального призначення у м.Запоріжжя та встановлено коефіцієнти, які використовуються при розрахунку орендної плати, які на теперішній час є чинними та не скасованими, колегія суддів не приймає до уваги посилання апелянта та відхиляє їх.

З огляду на наведене, доводи заявника, викладені в апеляційній скарзі є необґрунтованими, не доведені належними та допустимими доказами в розумінні ст. 33 , ст. 34 Господарського процесуального кодексу України та спростовуються матеріалами справи.

Відповідно до ст. 33 Господарського процесуального Кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.

За приписами ст. 34 Господарського процесуального Кодексу України господарський суд приймає тільки ті докази, які мають значення для справи. Обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.

Доводи заявника, викладені в апеляційній скарзі не обґрунтовані, не доведені належними та допустимими доказами в розумінні ст. 33 , ст. 34 Господарського процесуального кодексу України .

На підставі викладеного, судова колегія дійшла висновку, що рішення господарського суду Запорізької області у справі №908/4546/15 від 08.09.2015року (повний текст складено та підписано 09.09.2015року) слід залишити без змін, а апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю «Запоріжжя-Авто», м.Запоріжжя, без задоволення.

Результати апеляційного провадження у справі №908/4546/15 оголошені в судовому засіданні.

Відповідно до ст. 49 Господарського процесуального кодексу України судові витрати покласти на відповідача.

Керуючись ст.ст. 49, 99, 101, 102, 103, 105 Господарського процесуального кодексу України, Донецький апеляційний господарський суд, -

П О С Т А Н О В И В:

Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю «Запоріжжя-Авто», м.Запоріжжя на рішення господарського суду Запорізької області від 08.09.2015 року (повний текст складений та підписаний 09.09.2015року) у справі №908/4546/15, залишити без задоволення.

Рішення господарського суду Запорізької області від 08.09.2015 року (повний текст складений та підписаний 09.09.2015року) у справі №908/4546/15, залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з моменту проголошення та може бути оскаржена до Вищого господарського суду України через Донецький апеляційний господарський суд протягом двадцяти днів.

Головуючий Н.О. Мартюхіна

Судді: О.Л. Агапов

ОСОБА_3

Дата ухвалення рішення16.12.2015
Оприлюднено23.12.2015
Номер документу54384102
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —908/4546/15

Судовий наказ від 13.01.2016

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Гандюкова Л.П.

Постанова від 16.12.2015

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Мартюхіна Н.О.

Ухвала від 25.11.2015

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Мартюхіна Н.О.

Ухвала від 24.11.2015

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Мартюхіна Н.О.

Ухвала від 28.09.2015

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Кододова О.В.

Ухвала від 27.08.2015

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Гандюкова Л.П.

Ухвала від 12.08.2015

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Гандюкова Л.П.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні