Ухвала
від 17.12.2015 по справі 912/889/13
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КІРОВОГРАДСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

Кіровоградської області

УХВАЛА

17 грудня 2015 року Справа № 912/889/13

Господарський суд Кіровоградської області в складі колегії суддів: головуючий суддя Тимошевська В.В., судді Вавренюк Л.С. та Колодій С.Б., розглянувши у відкритому судовому засіданні заяву Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградської області про заміну сторони виконавчого провадження на правонаступника у справі № 912/889/13

за позовом: Світловодського міжрайонного прокурора в інтересах держави в особі Головного управління Держземагенства у Кіровоградській області, м. Кіровоград

до відповідачів:

І - Світловодської районної державної адміністрації, м. Світловодськ Кіровоградської області

ІІ - Фермерського господарства "Золотарівське", с. Золотарівка Світловодського району Кіровоградської області

ІІІ - Державного підприємства "Кіровоградський науково-дослідний проектний інститут землеустрою", м. Кіровоград

за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача І - гр. ОСОБА_1, с. Григорівка, Світловодський район, Кіровоградська область

за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача ІІ - Микільської сільської ради Світловодського району Кіровоградської області

про визнання недійсними протоколів земельних торгів, скасування розпоряджень, визнання недійсними договорів оренди землі, повернення земельних ділянок,

Представники сторін:

від прокуратури - участі не брали;

від заявника - участі не брали;

від відповідача І - участі не брали;

від відповідача ІІ - участі не брали;

від відповідача ІІІ - участі не брали;

від третьої особи (гр. ОСОБА_1М.) - участі не брали;

від третьої особи (Микільська сільська рада) - участі не брали,

В С Т А Н О В И В:

Світловодським міжрайонним прокурором в інтересах держави в особі Головного управління Держземагенства у Кіровоградській області подано позовну заяву з вимогами:

- визнати протоколи земельних торгів (аукціону), підписані організатором торгів - Світловодською районною державною адміністрацією Кіровоградської області в особі ОСОБА_2, виконавцем торгів - державним підприємством "Кіровоградський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою" в особі ліцитатора ОСОБА_3, переможцем конкурсу, головою наглядової комісії від 28.08.2012 року по лотам № 22 та №23 недійсними;

- скасувати розпорядження голови Світловодської районної державної адміністрації від 31.08.2012 року №№ 590 та 591 про передачу в оренду земельних ділянок фермерському господарству "Золотарівське";

- визнати недійсними договори оренди землі, укладені між Світловодською районною державною адміністрацією та фермерським господарством "Золотарівське" 07.09.2012 року, за № 352520004001619 та № 352520004001618;

- зобов'язати фермерське господарство "Золотарівське" повернути на користь держави в особі Головного управління Держземагенства у Кіровоградській області земельні ділянки на території Микільської сільської ради: площею 5,7560 в контурі №449 вартістю 86067 грн. та площею 8,9343 га в контурі №398 вартістю 118602 грн.

Рішенням господарського суду Кіровоградської області від 06.11.2013 року, залишеним в силі постановою Вищого господарського суду України від 08.07.2014 року, в задоволенні позову відмовлено повністю та стягнуто з Головного управління Держземагенства у Кіровоградській області в дохід Державного бюджету 7 534,38 грн судового збору.

29.07.2014 на виконання зазначеного рішення та постанови Вищого господарського суду України видано відповідний наказ.

13.11.2015 на адресу господарського суду надійшла заява Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградської області (вх. № 4417/15 від 13.11.2015), відповідно до змісту якої заявник просить замінити сторону виконавчого провадження з Головного управління Держземагентства у Кіровоградській області на Головне управління Держгеокадастру у Кіровоградській області як правонаступника.

Заява Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області мотивована тим, що відповідно до наказу Державного агентства земельних ресурсів України від 29.04.2015 №15 "Про реорганізацію Головного управління Держземагенства у Кіровоградській області", Головне управління Держземагентства у Кіровоградській області реорганізовується шляхом приєднання до Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області.

Ухвалою від 20.11.2015 господарський суд призначив вищевказану заяву до розгляду в судовому засіданні на 17.12.2015 та зобов'язав учасників судового процесу надати суду документи та докази, необхідні для розгляду заяви по суті.

17.12.2015 на адресу господарського суду надійшов відзив на заяву про заміну сторони виконавчого провадження за підписом Світловодського міжрайонного прокурора №2-2761вих15 від 11.12.2015, зі змісту яких вбачається, що останній підтримує подану заяву та просить її задовольнити.

Заявник в судове засідання 17.12.2015 не з'явився. Натомість, 16.12.2015 до господарського суду представником Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області подано письмові пояснення від 16.12.2015 про підтримання поданої заяви та про її розгляд за відсутності представника останнього.

Відповідачем І - Світловодською РДА подано до суду клопотання про відкладення розгляду заяви. Подане клопотання мотивовано звільненням повноважного представника відповідача І та необхідністю надання часу для підготовки необхідних доказів новому представнику Світловодської РДА.

Розглянувши подане клопотання, господарський суд не вбачає підстав для його задоволення з огляду на наступне.

В силу вимог ч. 1 ст. 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод кожен при вирішенні судом питання щодо його цивільних прав та обов'язків має право на судовий розгляд упродовж розумного строку.

Обов'язок швидкого здійснення правосуддя покладається, в першу чергу, на відповідні державні судові органи. Розумність тривалості судового провадження оцінюється в залежності від обставин справи та з огляду на складність справи, поведінки сторін, предмету спору.

Відповідно до приписів п. 6-1 постанови пленуму Вищого господарського суду України № 9 від 17.10.2012 "Про деякі питання практики виконання рішень, ухвал, постанов господарських судів України", розгляд заяв про заміну сторони виконавчого провадження її правонаступником, поданих у справах зі спорів, що вирішувалися господарським судом, належить до повноважень названого суду.

Відповідний розгляд здійснюється за загальними правилами позовного провадження у межах розглянутої судом справи з урахуванням особливостей щодо суб'єктного складу учасників процесу, передбачених згаданою нормою Закону України "Про виконавче провадження" (стягувач, боржник, державний виконавець, правонаступник стягувача або боржника).

Зазначені особи повідомляються про час і місце відповідного судового засідання, але їх неявка не є перешкодою для вирішення питання про заміну сторони виконавчого провадження.

З огляду на викладене, господарський суд враховує, що згідно ст. 22 Господарського процесуального кодексу України явка в судове засідання представників сторін - це процесуальне право, яким сторони зобов'язанні користуватися добросовісно. Крім того, сторони зобов'язані виявляти взаємну повагу до прав і охоронюваних законом інтересів другої сторони, вживати заходів до всебічного, повного та об'єктивного дослідження всіх обставин справи.

У зв'язку з викладеним, зазначені в клопотанні про відкладення розгляду справи обставини не розцінюються судом як поважні.

Згідно з пунктом 1 частини 1 ст. 77 Господарського процесуального кодексу України у випадку нез'явлення в засідання господарського суду представників обох сторін або однієї з них справа може бути розглянута без їх участі, якщо неявка таких представників не перешкоджає вирішенню спору.

Таким чином, відкладення розгляду справи є правом та прерогативою суду, основною умовою для якого є не відсутність у судовому засіданні представників сторін, а неможливість вирішення спору у відповідному судовому засіданні.

З огляду на викладене та враховуючи, що явка представника відповідача І в судове засідання обов'язковою не визнавалась, тоді як його неявка не перешкоджає розгляду заяви по суті, господарський суд вважає можливим розглянути заяву по суті за відсутності представника Світловодської РДА за наявними матеріалами, а клопотання відповідача І про відкладення розгляду справи залишити без задоволення.

Представники відповідачів ІІ та ІІІ, а також треті особи в судове засідання 17.12.2015 також не з'явились.

При вирішенні питання про заміну сторони виконавчого провадження у даній справі господарський суд враховує наступне.

Як вбачається з матеріалів даної справи, на виконання пункту 28 Порядку виконання рішень про стягнення коштів з рахунків, на яких обліковуються кошти державного та місцевих бюджетів або боржників, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03.08.2011 № 845 із змінами та доповненнями до Головного управління Державної казначейської служби України у Кіровоградській області надійшла заява Кіровоградської ОДПІ ГУ ДФС у Кіровоградській області та, зокрема, наказ господарського суду Кіровоградської області від 29.07.2014 № 912/889/13 про стягнення з Головного управління Держземагентства у Кіровоградській області 7 534,38 грн судового збору.

За правилами статті 25 Господарського процесуального кодексу України у разі смерті або оголошення фізичної особи померлою, припинення діяльності суб'єкта господарювання шляхом реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення), заміни кредитора чи боржника в зобов'язанні, а також в інших випадках заміни особи у відносинах, щодо яких виник спір, господарський суд залучає до участі у справі правонаступника відповідної сторони або третьої особи на будь-якій стадії судового процесу.

Усі дії, вчинені в судовому процесі до вступу у справу правонаступника, обов'язкові для нього так само, як вони були обов'язкові для особи, яку правонаступник замінив.

Про зміну або про відмову заміни сторони чи третьої особи її правонаступником господарський суд виносить ухвалу.

Виконання рішення у справі є завершальною стадією судового процесу.

Відповідно до пункту 9-1 статті 116 Конституції України Кабінет Міністрів України утворює, реорганізовує та ліквідовує відповідно до закону міністерства та інші центральні органи виконавчої влади, діючи в межах коштів, передбачених на утримання органів виконавчої влади.

Організацію, повноваження та порядок діяльності центральних органів виконавчої влади України визначено Законом України "Про центральні органи виконавчої влади". Частиною 7 статті 5 цього Закону встановлено, що міністерства, інші центральні органи виконавчої влади, щодо яких набрав чинності акт Кабінету Міністрів України про їх припинення, продовжують здійснювати повноваження та функції у визначених сферах компетенції до завершення здійснення заходів з утворення міністерства, іншого центрального органу виконавчої влади, до якого переходять повноваження та функції міністерства, іншого центрального органу виконавчої влади, що припиняється, та можливості забезпечення здійснення ним цих функцій і повноважень, про що видається відповідний акт Кабінету Міністрів України.

Порядок здійснення заходів, пов'язаних з утворенням, реорганізацією або ліквідацією міністерств, інших центральних органів виконавчої влади затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 20.10.2011 року № 1074 (надалі - Порядок).

Відповідно до пункту 4 цього Порядку орган виконавчої влади утворюється шляхом утворення нового органу виконавчої влади або в результаті реорганізації (злиття, поділу, перетворення) одного чи кількох органів виконавчої влади.

Пунктом 6 Порядку визначено, що права та обов'язки органів виконавчої влади переходять до утвореного органу виконавчої влади у разі перетворення органу виконавчої влади.

При цьому, згідно пункту 7 Порядку майнові права та обов'язки органів виконавчої влади у разі їх злиття, приєднання або перетворення переходять правонаступникові на підставі передавального акта, а у разі їх поділу - згідно з розподільчим балансом.

Згідно з пунктом 12 Порядку орган виконавчої влади, утворений в результаті реорганізації, здійснює повноваження та виконує функції у визначених Кабінетом Міністрів України сферах компетенції з дня набрання чинності актом Кабінету Міністрів України щодо можливості забезпечення здійснення таким органом повноважень та виконання функцій органу виконавчої влади, що припиняється.

Так, відповідно до постанови Кабінету Міністрів України № 442 від 10.09.2014 "Про оптимізацію системи центральних органів виконавчої влади" здійснено реорганізацію Державного агентства земельних ресурсів України шляхом перетворення його в Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру.

В пунктах 5, 6 цієї постанови зазначено: "Установити, що центральні органи виконавчої влади, що утворюються шляхом реорганізації інших центральних органів виконавчої влади, є правонаступниками органів, які реорганізуються.

Права та обов'язки центральних органів виконавчої влади, що ліквідуються, передаються відповідним центральним органам виконавчої влади, на які цією постановою покладено функції з реалізації державної політики у відповідній сфері.

Центральні органи виконавчої влади, що припиняються згідно з цією постановою, продовжують здійснювати повноваження та функції у визначених сферах до завершення здійснення заходів з утворення центральних органів виконавчої влади, яким передаються повноваження та функції центральних органів виконавчої влади, що припиняються."

25.09.2014 проведено державну реєстрацію юридичної особи - Державної служби з питань геодезії, картографії та кадастру.

Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру (далі - Держгеокадастр) затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 14.01.2015 року, серед основних завдань якого зазначено, зокрема, реалізацію державної політики у сфері земельних відносин.

Згідно підпункту 31 пункту 4 цього Положення Держгеокадастр відповідно до покладених на нього завдань розпоряджається землями державної власності сільськогосподарського призначення в межах, визначених Земельним кодексом України, безпосередньо або через визначені в установленому порядку його територіальні органи.

Можливість забезпечення здійснення покладених на Держгеокадастр постановою Кабінету Міністрів України від 14.01.2015 № 15 "Про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру" функцій і повноважень Державного агентства земельних ресурсів, що припиняється, визначена розпорядженням Кабінету Міністрів України "Питання Державної служби з питань геодезії, картографії та кадастру" від 31.03.2015 № 294-р.

Наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України № 14 від 03.02.2015, який зареєстровано в Міністерстві юстиції України 18.02.2015 року за № 177/26622, затверджено Положення про Головне управління Держгеокадастру в області.

При цьому, слід зазначити, що Положення про Головне управління Держземагентства в області, яке затверджено наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України № 258 від 16.02.2015 та зареєстровано в Міністерстві юстиції України 30.05.2015 за №77/26622, втратило чинність на підставі наказу Міністерства аграрної політики та продовольства № 49 від 16.02.2015.

Наказом голови Держгеокадастру № 20 від 03.03.2015, виданим на підставі підпункту 20 пункту 11 Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру затверджене Положення про Головне управління Держгеокадастру у Кіровоградській області (надалі - Положення).

27.04.2015 проведено державну реєстрацію юридичної особи - Головного управління Держгеокадастру в Кіровоградській області (ідентифікаційний код 39767636).

Наказом комісії з реорганізації Державного агентства земельних ресурсів України від 29.04.2015 № 15 реорганізовано Головне управління Держземагентства у Кіровоградській області шляхом приєднання до Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області.

Можливість забезпечення здійснення покладених на Головне управління Держгеокадастру у Кіровоградській області наказом Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру від 03.03.2015 року № 20 "Про затвердження положень про територіальні органи Держгеокадастру у Кіровоградській області" функцій і повноважень Головного управління Держземагентства у Кіровоградській області, що припиняється, визначена наказом Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру "Про питання діяльності Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області" від 19.05.2015 року № 77.

Відповідно до підпункту 13 пункту 4 Положення, вказане управління відповідно до покладених на нього завдань розпоряджається землями державної власності сільськогосподарського призначення в межах, визначених Земельним кодексом України, на території Кіровоградської області.

Наказом Державного агентства земельних ресурсів України № 106 від 03.06.2015 відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 10.09.2014 № 442 "Про оптимізацію системи центральних органів виконавчої влади", Порядку здійснення заходів, пов'язаних з утворенням, реорганізацією або ліквідацією міністерства, інших центральних органів виконавчої влади, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20.10.2011 №1074, постанови від 14.01.2015 № 5 "Про утворення територіальних органів Державної служби з питань геодезії, картографії та кадастру" та наказу Державного агентства земельних ресурсів України від 29.04.2015 № 15 "Про реорганізацію Головного управління Держземагентства у Кіровоградській області", затверджено передавальний акт (частину першу) Головного управління Держземагентства у Кіровоградській області.

Згідно передавального акта правонаступнику - Головному управлінню Держгеокадастру у Кіровоградській області (ідентифікаційний код 39767636) Головне управління Держземагенства у Кіровоградській області (ідентифікаційний код 38802868) передало основні засоби, ІНМА, запаси, залишки по позабалансових рахунках та архівну документацію.

Таким чином, Головне управління Держгеокадастру у Кіровоградській області є правонаступником Головного управління Держземагентства у Кіровоградській області та уповноваженим державою органом, що виконує функції з розпорядження землями державної власності сільськогосподарського призначення на території Кіровоградської області.

У відповідності до частини 2 статті 3 Закону України "Про виконавче провадження" рішення про стягнення коштів з державних органів, державного та місцевих бюджетів або бюджетних установ виконуються органами, що здійснюють казначейське обслуговування бюджетних коштів.

Частиною 3 вказаної статті визначено, що органи, установи, організації та особи, зазначені в частинах першій і другій цієї статті, не є органами примусового виконання, крім органів та посадових осіб, які виконують рішення про притягнення до кримінальної або адміністративної відповідальності.

Законом України "Про гарантії держави щодо виконання судових рішень" (статтею 3) передбачено, що виконання рішень суду про стягнення коштів, боржником за якими є державний орган, здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, в межах відповідних бюджетних призначень шляхом списання коштів з рахунків такого державного органу, а в разі відсутності у зазначеного державного органу відповідних призначень - за рахунок коштів, передбачених за бюджетною програмою для забезпечення виконання рішень суду.

Стягувач за рішенням суду про стягнення коштів з державного органу звертається до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, у строки, встановлені Законом України "Про виконавче провадження", із заявою про виконання рішення суду.

Разом із заявою стягувач подає до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, документи та відомості, необхідні для перерахування коштів, згідно з переліком, затвердженим Кабінетом Міністрів України.

Постановою Кабінету Міністрів України від 3 серпня 2011 року № 845 затверджено Порядок виконання рішень про стягнення коштів державного та місцевих бюджетів або боржників (надалі - Порядок).

У відповідності до пункту 1 цього Порядку останній визначає механізм виконання рішень про стягнення коштів державного та місцевих бюджетів або боржників (надалі - рішення про стягнення коштів), прийнятих судами, а також іншими державними органами (посадовими особами), які відповідно до закону мають право приймати такі рішення.

Пунктом 3 Порядку передбачено, що рішення про стягнення коштів державного та місцевих бюджетів або боржників виконуються на підставі виконавчих документів виключно органами Казначейства у порядку черговості надходження таких документів (про стягнення коштів державного та місцевих бюджетів - з попереднім інформуванням Мінфіну, про стягнення коштів боржників - у межах відповідних бюджетних призначень, наданих бюджетних асигнувань (залишків коштів на рахунках підприємств, установ, організацій).

Органи Казначейства, відповідно до пункту 4 Порядку вживають заходів до виконання виконавчих документів протягом установленого строку.

Відтак, господарським судом встановлено, що з огляду на виконання наказу господарського суду від 29.07.2014 про стягнення з Головного управління Держземагентства у Кіровоградській області судового збору у порядку, визначеному Законом України "Про гарантії держави щодо виконання судових рішень" та згідно вимог Порядку, виконавче провадження з примусового виконання такого наказу не відкривалось.

При розгляді заяви про заміну сторони правонаступником господарський суд також враховує положення пункту 6-1 постанови пленуму Вищого господарського суду України від 17.10.2012 № 9 "Про деякі питання практики виконання рішень, ухвал, постанов господарських судів України", в якому зазначено, що ГПК не передбачено порядку розгляду заяви про заміну сторони виконавчого провадження її правонаступником. Однак, з огляду на приписи частини першої статті 25 цього Кодексу та частини п'ятої статті 8 Закону України "Про виконавче провадження", розгляд відповідних заяв, поданих у справах зі спорів, що вирішувалися господарським судом, належить до повноважень названого суду.

Враховуючи викладені обставини, господарський суд вважає за можливе задовольнити заяву Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області про заміну сторони та замінити сторону у справі № 912/889/13 - Головне управління Держземагентства у Кіровоградській області (код 38802868) на його правонаступника - Головне управління Держгеокадастру у Кіровоградській області (код 39767636).

Керуючись статтями 25, 86 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд

УХВАЛИВ:

Заяву Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області про заміну сторони виконавчого провадження у справі № 912/889/13 задовольнити.

Здійснити заміну боржника у виконавчому провадженні з примусового виконання наказу Господарського суду Кіровоградської області від 29.07.2014 у справі №912/889/13 - Головного управління Держземагентства у Кіровоградській області (25006, м. Кіровоград, вул. Тімірязєва, 84, ідентифікаційний код 38802868) на його правонаступника - Головне управління Держгеокадастру у Кіровоградській області (25006, м. Кіровоград, вул. Тімірязєва, 84, ідентифікаційний код 39767636).

Ухвала набирає законної сили з дня її винесення і може бути оскаржена до Дніпропетровського апеляційного господарського суду в порядку, визначеному Господарським процесуальним кодексом України.

Копії ухвали направити Головному управлінню Держгеокадастру у Кіровоградській області за адресою: 25006, м. Кіровоград, вул. Тімірязєва, 84; Світловодській міжрайонній прокуратурі (27500, Кіровоградська область, м. Світловодськ, вул. Глінки, 8); Головному управлінню Держземагенства у Кіровоградській області (25006, м. Кіровоград, вул. Тімірязєва, 84); Світловодській районній державній адміністрації (27500, Кіровоградська область, м. Світловодськ, вул. Леніна, 14); фермерському господарству "Золотарівське" (27530, Кіровоградська область, Світловодський район, с. Золотарівка, вул. Ювілейна, 10); ДП "Кіровоградський науково-дослідний проектний інститут землеустрою" (25030, м. Кіровоград, вул. Академіка Корольова, 26); третій особі - гр. ОСОБА_1 (Кіровоградська область, Світловодський район, с. Григорівка, вул. Нова 5); третій особі - Микільській сільській раді (27530, Кіровоградська область, Світловодський район, с. Микільське, вул. Піонерська, 20) та прокуратурі Кіровоградської області (25006, м. Кіровоград, вул. В. Пермська, 4).

Головуючий суддя В.В.Тимошевська

Суддя Л.С. Вавренюк

Суддя С.Б. Колодій

СудГосподарський суд Кіровоградської області
Дата ухвалення рішення17.12.2015
Оприлюднено23.12.2015
Номер документу54397954
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —912/889/13

Ухвала від 16.08.2016

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Балик В.М.

Ухвала від 02.08.2016

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Балик В.М.

Ухвала від 17.12.2015

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Тимошевська В.В.

Ухвала від 20.11.2015

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Тимошевська В.В.

Ухвала від 30.09.2013

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Тимошевська В.В.

Ухвала від 23.08.2013

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Тимошевська В.В.

Ухвала від 23.08.2013

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Тимошевська В.В.

Ухвала від 23.08.2013

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Тимошевська В.В.

Ухвала від 13.08.2013

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Тимошевська В.В.

Ухвала від 06.08.2013

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Тимошевська В.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні