cpg1251
ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ
У Х В А Л А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
07 грудня 2015 року м. Київ К/800/26585/14
Вищий адміністративний суд України в складі колегії суддів:
головуючого Ланченко Л.В.
суддів Пилипчук Н.Г.
Цвіркуна Ю.І.
розглянувши у попередньому судовому засіданні касаційну скаргу
Алчевської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Міндоходів у Луганській області
на постанову Луганського окружного адміністративного суду від 20.02.2014
та ухвалу Донецького апеляційного адміністративного суду від 23.04.2014
у справі № 812/29/14
за позовом Дочірнього підприємства «Алчевський ринок»
до Алчевської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Міндоходів у Луганській області
про скасування податкових повідомлень-рішень, -
ВСТАНОВИВ:
Постановою Луганського окружного адміністративного суду від 20.02.2014, залишеною без змін ухвалою Донецького апеляційного адміністративного суду від 23.04.2014 позов задоволено.
Скасовано податкове повідомлення - рішення №0001042230 від 25.07.2013, яким до позивача застосовано штрафні санкції за порушення законодавства про регулювання обігу готівки та застосування реєстраторів у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг у сумі 34513,00 грн.
Скасовано податкове повідомлення - рішення №0001032230 від 25.07.2013, яким до позивача застосовано штрафні санкції за порушення законодавства про регулювання обігу готівки та застосування реєстраторів у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг у сумі 29099,50 грн.
Скасовано податкове повідомлення - рішення №0001012230 від 25.07.2013, яким до позивача застосовано штрафні санкції за порушення законодавства про регулювання обігу готівки та застосування реєстраторів у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг у сумі 1020,00 грн..
У справі відкрито касаційне провадження за касаційною скаргою відповідача, у якій ставиться питання про скасування рішення суду першої та апеляційної інстанції та прийняття нового про відмову у задоволенні позову, з підстав невірного застосування норм матеріального права.
Перевіривши під час попереднього судового засідання повноту встановлення обставин справи та правильність їх юридичної оцінки в судових рішеннях, в межах доводів касаційної скарги, колегія суддів дійшла висновку, що касаційна скарга не підлягає задоволенню, виходячи з такого.
Відповідачем проведено документальну позапланову виїзну перевірку позивача з питань дотримання вимог податкового законодавства за період з 01.01.2012 по 31.03.2013, за результатами якої складено акт від 21.06.2013 № 7/223/01548059.
За висновками акту перевірки позивачем порушено п. 2.6 глави 2 Положення про ведення касових операцій в національній валюті в Україні в частині несвоєчасного (не у день одержання готівкових коштів) оприбуткування готівкових коштів у загальній сумі 12722,50 грн.; п. 3, 9 ст. 3 Закону України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» в частині незабезпечення щоденного друкування 3 фіскальних звітних чеків на реєстраторі розрахункових операцій.
На підставі вказаного акту перевірки податковим органом прийнято податкове повідомлення-рішення від 25.07.2013 №0001012230 про застосування до позивача штрафних санкцій в розмірі 1020,00 грн.; №0001032230 про застосування штрафних санкцій в розмірі 29099,50 грн.; №0001042230 про застосування штрафних санкцій в розмірі 34513,00 грн..
Задовольняючи позовні вимоги щодо скасування податкового повідомлення-рішення № 0001032230 про застосування до позивача штрафних санкцій за несвоєчасне оприбуткування готівкових коштів на загальну суму 5819,90 грн. за період з 01.06.2012 по 06.06.2012, суди першої та апеляційної інстанцій вірно зазначили наступне.
Як вбачається з Книги обліку розрахункових операцій (далі - КОРО) № 1206062415/3, яка розпочата 03.06.2011 , закінчена 06.06.2012 , у додатку № 2 містяться звіти за період з 01.06.2012 по 06.06.2012 включно на суму 5819,90 грн. та обліковано рух готівки на зазначену суму.
Вчасне оприбуткування готівки також підтверджено касовою книгою та прибутковими касовими ордерами (по касовому апарату 1206062415): № 274 від 01.06.2012, про оприбуткування 1426,40 грн.; № 276 від 02.06.2012 про оприбуткування 2305,50 грн.; № 278 від 03.06.2012 про оприбуткування 753,50 грн., № 280 від 05.06.2012 про оприбуткування 768,50 грн., № 283 від 06.06.2012 про оприбуткування 1244,00 грн.
Книга обліку розрахункових операцій № 1206062415/4 розпочата 07.06.2012, у розділі 2 «Облік руху готівки та сум розрахунків» обліковані кошти, починаючи з 01.06.2012 За період з 01.06.2012 по 06.06.2012 кошти обліковані у тих самих розмірах, які зазначені у попередній книзі обліку на загальну суму 5819,90 грн. В КОРО містяться копії Z-звітів за період з 01.06.2012 по 06.06.2012 включно на суму 5819,90 грн., які за змістом співпадають із Z-звітами, які долучені до КОРО № 1206062415/3, яка розпочата 03.06.2011 та закінчена 06.06.2012.
Порядок ведення касових операцій у національній валюті України підприємствами (підприємцями), а також окремі питання організації банками роботи з готівкою визначає Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні, затверджене постановою Правління Національного банку України від 15.12.2004 № 637, зареєстрованою в Міністерстві юстиції України 13 січня 2005 за № 40/10320.
Пунктами 1, 2 підпункту 2.6 Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні, встановлено, що оприбуткування готівки - проведення підприємствами і підприємцями обліку готівки в касі на повну суму її фактичних надходжень у касовій книзі, книзі обліку доходів і витрат, книзі обліку розрахункових операцій.
Уся готівка, що надходить до кас, має своєчасно (у день одержання готівкових коштів) та в повній сумі оприбутковуватися.
У разі проведення готівкових розрахунків із застосуванням РРО або використанням РК оприбуткуванням готівки є здійснення обліку зазначених готівкових коштів у повній сумі їх фактичних надходжень у книзі обліку розрахункових операцій на підставі фіскальних звітних чеків РРО (даних РК).
Отже, оприбуткуванням готівки є проведення одержаної готівки одночасно у трьох книгах: касовій книзі, книзі обліку доходів і витрат, книзі обліку розрахункових операцій. При цьому, оприбуткування готівки у вказаний спосіб повинно здійснюватися саме на підставі фіскальних звітних чеків РРО (даних РК).
Тобто, для оприбуткування готівки суб'єкт господарювання зобов'язаний провести готівкові кошти у повній сумі їх фактичних надходжень через реєстраторів розрахункових операцій, роздрукувати фіскальний звітній чек і здійснити їх облік у книзі обліку розрахункових операцій на підставі цього чеку.
Таким чином, в період з 01.06.2012 по 06.06.2012 оприбуткування готівки у сумі 5819,90 грн. здійснено позивачем в день надходження готівкових коштів, про що свідчать записи у книзі обліку розрахункових операцій № 1206062415/3, та касовій книзі, є правильними висновки судів попередніх інстанцій щодо відсутності порушень з боку позивача, а здійснення позивачем записів про оприбуткування готівки у наступній книзі обліку розрахункових операцій №1206062415/3 не є підставою для висновку про несвоєчасне оприбуткування готівки.
Щодо податкового повідомлення-рішення, яким за несвоєчасне оприбуткування готівкових коштів в сумі 6902,60 грн. за 15.12.2012, 17.01.2013 та 29.03.2013 до позивача застосовано штрафні санкції у розмірі 34513,00 грн., суди попередніх інстанцій вірно зазначили наступне.
За період 15.12.2012, 17.01.2013 та 29.03.2013 оприбуткування готівкових коштів в сумі 6902,60 грн. в книзі КОРО зроблено позивачем у дні надходження виручки, що підтверджується касовою книгою за грудень та прибутковим касовим ордером № 638 від 15.12.2012 на суму 835,00 грн., касовою книгою за січень 2013 року та прибутковим касовим ордером № 19 від 17.01.2013 на суму 2720,60 грн., касовою книгою за березень 2013 року та прибутковим касовим ордером № 206 від 29.03.2013 на суму 3347,00 грн., книгою обліку розрахункових операцій № 1206062415/5, яка розпочата 01.12.2012, закінчена 31.05.2013, з якої вбачається, що готівкові кошти, які надійшли 15.12.2012, 17.01.2013 та 29.03.2013 відповідно у розмірах 835,00 грн., 2720,60 грн. та 3347,00 грн. були обліковані у розділі 2 «Облік руху готівки та сум розрахунків» вчасно, саме у зазначені дні.
Отже, з урахуванням того, що перевіркою порядку ведення касових книг і касових документів, їх оформлення порушень не встановлено, є правильними висновки суду першої та апеляційної інстанцій, що оприбуткування готівкових коштів в розмірі 6902,60 грн. за 15.12.2012, 17.01.2013 та 29.03.2013 відбулось вчасно, саме у зазначені дні, що свідчить про відсутність порушення позивачем вимог п.2.6 глави 2 Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні.
Щодо застосування штрафних санкцій за не роздрукування Z-звітів за 15.12.2012, 17.01.2013, 29.03.2013, а саме: Z-звіт № 1116 за 15.12.2012 на суму 835,00 грн. роздрукований 16.12.2012.; Z-звіт № 1141 за 17.01.2013 на суму 2720,60 грн. роздрукований 18.01.2013; Z-звіт № 1202 за 29.03.2013 на суму 3347,00 грн. роздрукований 30.03.2013, судами попередніх інстанцій встановлено, що у вказані дні сталось відключення електроенергії, що не спростовано відповідачем.
Згідно зі ст.2 Закону № 265 розрахункова операція - приймання від покупця готівкових коштів, платіжних карток, платіжних чеків, жетонів тощо за місцем реалізації товарів (послуг), видача готівкових коштів за повернутий покупцем товар (ненадану послугу), а у разі застосування банківської платіжної картки - оформлення відповідного розрахункового документа щодо оплати в безготівковій формі товару (послуги) банком покупця або, у разі повернення товару (відмови від послуги), оформлення розрахункових документів щодо перерахування коштів у банк покупця; фіскальний звітний чек - документ встановленої форми, надрукований реєстратором розрахункових операцій, що містить дані денного звіту, під час друкування якого інформація про обсяг виконаних розрахункових операцій заноситься до фіскальної пам'яті.
Відповідно до ч. 9 ст. 3 Закону № 265 суб'єкти підприємницької діяльності, які здійснюють розрахункові операції в готівковій та/або безготівковій формі ( із застосуванням платіжних карток, платіжних чеків, жетонів тощо) при продажу товарів (надання послуг) у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг зобов'язані щоденно друкувати на РРО фіскальні звітні чеки і забезпечувати їх зберігання в книгах обліку розрахункових операцій.
Дії платника податків у випадку відключення електроенергії регулюються статтею 5 Закону України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій в сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» (далі - Закон № 265), згідно з якою на період виходу з ладу реєстратора розрахункових операцій та здійснення його ремонту або у разі тимчасового, але не більше 72 годин (7 робочих днів), відключення електроенергії проведення розрахункових операцій здійснюється з використанням книги обліку розрахункових операцій та розрахункової книжки або із застосуванням належним чином зареєстрованого резервного реєстратора розрахункових операцій.
Відповідно до пункту 4.9 Порядку реєстрації, опломбування та застосування реєстраторів розрахункових операцій за товари (послуги), затвердженого наказом Державної податкової адміністрації України від 01.12.2000 № 614, якщо на період виходу з ладу реєстратора розрахункових операцій або в разі відключення електроенергії розрахункові операції проводяться з використанням книги обліку розрахункових операцій та розрахункової книжки, то після встановлення відремонтованого (резервного) реєстратора розрахункових операцій або відновлення постачання електроенергії необхідно провести через реєстратора розрахункових операцій суми розрахунків за час роботи з використанням розрахункової книжки, а також у відповідності до контрольної стрічки (у випадку обнулення оперативної пам'яті) - за час роботи, що передував виходу реєстратора розрахункових операцій з ладу або відключенню електроенергії, окремо за кожною ставкою податку на додану вартість, після чого слід виконати Z-звіт. При потребі виконується операція «службове внесення» на суму готівки, що зберігається на місці проведення розрахунків.
Статтею 17 Закону №265 за порушення вимог цього Закону до суб'єктів господарювання, які здійснюють розрахункові операції за товари (послуги), за рішенням відповідних органів доходів і зборів застосовуються фінансові санкції у таких розмірах: двадцять неоподатковуваних мінімумів доходів громадян - у разі невиконання щоденного друку фіскального звітного чеку або його не зберігання.
Аналіз змісту цих норм дає підстави для висновку, що зазначена фінансова санкція встановлена за порушення суб'єктами підприємницької діяльності приписів закону про щоденне друкування фіскальних звітних чеків та зберігання його в книзі обліку розрахункових операцій. Не виконуючи протягом певного періоду обов'язок щоденного друкування фіскального звітного чеку, суб'єкт підприємницької діяльності вчиняє продовжуване порушення, а не зберігаючи цей чек у книзі обліку розрахункових операцій - триваюче. Враховуючи, що згідно зі статтею 61 Конституції України ніхто не може бути двічі притягнений до юридичної відповідальності одного виду за одне й те саме правопорушення, за дії (бездіяльність), які у своїй сукупності складають єдине продовжуване чи триваюче правопорушення, можливо притягнути до відповідальності лише один раз. Отже, за вчинення порушень, про які йдеться у пункті 4 статті 17 Закону №265 відповідний орган державної податкової служби України може застосувати лише одну фінансову санкцію у розмірі двадцяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян незалежно від кількості виявлених під час перевірки суб'єкта підприємницької діяльності, який здійснює розрахункові операції за товари (послуги), випадків невиконання щоденного друку фіскального звітного чеку та/або його не зберігання в книзі обліку розрахункових операцій.
З огляду на викладене правильними є висновки судів першої та апеляційної інстанцій, що податкове повідомлення-рішення № 0001012230 про застосування до позивача штрафної санкції у розмірі 1020,00 грн. за порушення п. 9 ст. 3 Закону України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» підлягає скасуванню.
За встановлених обставин, судова колегія вважає, що суд першої та апеляційної інстанції, виконавши всі вимоги процесуального законодавства, всебічно перевіривши обставини справи, вирішили справу у відповідності з нормами матеріального права та постановили обґрунтоване рішення, підстави для скасування постановлених у справі рішень з мотивів викладених у касаційній скарзі відсутні.
Керуючись ст. ст. 220-1, 223, 230 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -
УХВАЛИВ:
Касаційну скаргу Алчевської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Міндоходів у Луганській області відхилити, а постанову Луганського окружного адміністративного суду від 20.02.2014 та ухвалу Донецького апеляційного адміністративного суду від 23.04.2014 залишити без змін.
Ухвала набирає законної сили через п'ять днів після направлення її копії особам, які беруть участь у справі. Заява про перегляд судового рішення в адміністративній справі може бути подана з підстав, в порядку та у строки встановлені ст.ст.236-239№ КАС України безпосередньо до Верховного Суду України.
Головуючий Л.В.Ланченко
Судді Н.Г.Пилипчук
Ю.І.Цвіркун
Суд | Вищий адміністративний суд України |
Дата ухвалення рішення | 07.12.2015 |
Оприлюднено | 21.12.2015 |
Номер документу | 54437047 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Вищий адміністративний суд України
Ланченко Л.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні