Постанова
від 06.07.2006 по справі 1/219-06-5691а
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ

1/219-06-5691A

             

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ


ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА

"06" липня 2006 р.Справа  № 1/219-06-5691A

За позовом  Одеська міська рада;  

    

   

до відповідача  Виконавчий комітет Одеської міської ради  Комунальне підприємство "Одеське міське бюро технічної інвертаризаціїта реєстрації об'єктів нерухомості"  Приватне підприємство Фірма "Ларіса"  

   

про захист права власності на земельну ділянку та усунення його обмежень  

Суддя Гарник Л.Л.

Представники:

від позивача: Чубчик Т.В., згідно довіреності;

від відповідача № 1: Кіхтенко О.С., згідно довіреності;

від відповідача № 2: Найда Д.І., згідно довіреності;

від відповідача № 3: Досковський В.Г., згідно довіреності.

                                                                                                                                                            

Суть спору: позивач - Одеська міська рада, звернувся до господарського суду Одеської області з позовною заявою до відповідачів - Виконавчий комітет Одеської міської ради, КП „Одеське міське бюро технічної інвентаризації та реєстрації об'єктів нерухомості”, ПП „Ларіса”, про скасування виданого 20.01.2003р. ПП „Ларіса” свідоцтва про право власності на нежилу будівлю (квітковий ринок і магазин) загальною площею 132,7 кв.м, розташовану за адресою: м. Одеса, проспект Адміральський, 1 „Г”;                                про визнання недійсним акту державної технічної комісії про готовність закінченого будівництвом об'єкту до експлуатації від 06.10.1997р.; про спонукання бюро технічної інвентаризації до скасування реєстрації права власності на нежилу будівлю (квітковий ринок та магазин) загальною площею 132,7 кв.м, розташовану за адресою: м. Одеса, проспект Адміральський, 1 „Г”.

      Представник позивача позовну заяву підтримує, наполягає на своїх вимогах.  

      Виконавчий комітет Одеської міської ради, КП „Одеське міське бюро технічної інвентаризації та реєстрації об'єктів нерухомості” заперечень на позов не надали.

ПП „Ларіса” з позовними вимогами не згодне з підстав, викладених                                  у запереченнях на позов.

      У судовому засіданні оголошувалась перерва до 06.07.2006р.

Заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши матеріали справи, господарський суд встановив:

06.10.1997р. складений акт державної комісії про готовність закінченого будівництвом об'єкту до експлуатації, згідно якого визначена відповідність вимогам органів державного архітектурно-будівельного, санітарно-епідеміологічного та пожежного нагляду квіткового ринку площею 100,3 кв. м,  розташованого за адресою: м. Одеса, 5 станція Фонтанської дороги, а також встановлена готовність названого об'єкту до вводу в експлуатацію.

09.01.1998р. Приморська районна адміністрація виконавчого комітету Одеської міської ради прийняла розпорядження № 7 „Про затвердження акту державної комісії                                 по прийняттю до експлуатації квіткового ринку та квіткового магазину ПП «Лариса»”.

05.12.2002 Приморська районна адміністрація виконавчого комітету Одеської міської ради прийняла розпорядження № 1249 „Про внесення доповнення                     до розпорядження  № 7  від 09.01.1998 р. „Про затвердження акту державної комісії                  по прийняттю до експлуатації квіткового ринку та квіткового магазину ПП «Лариса»,                   згідно якого технічний показник об'єкту змінено та визначено іншу площу –132,7 кв. м, замість первісно зазначеної - 100,3 кв. м.

На підставі названих розпоряджень Виконавчий комітет Одеської міської ради 20.01.2003р. видав Приватному підприємству «Ларіса» свідоцтво про право власності                 на нежилу будівлю (квітковий ринок та магазин), загальною площею 132,7 кв.м.,                                              розташовану за адресою: м. Одеса, проспект Адміральський, 1 «Г».

19.05.2006р. Виконавчий комітет Одеської міської ради видав рішення № 12                  «Про скасування розпоряджень Приморської районної адміністрації  виконавчого комітету Одеської міської ради від 09.01.1998 року № 7„Про затвердження акту державної комісії по прийняттю до експлуатації квіткового ринку та квіткового магазину                        ПП «Лариса»” та від 05.12.2002р. № 1249 „Про внесення доповнення                                  до розпорядження № 7 від 09.01.1998р. „Про затвердження акту державної комісії                    по прийняттю до експлуатації квіткового ринку та квіткового магазину ПП «Лариса»”. Згідно тексту цього рішення підставами скасування розпоряджень місцевої адміністрації стали ті обставини, що 1) згідно інформації департаменту архівної справи та діловодства Одеської міської ради виявлено відсутність розпорядження  Виконавчого комітету Одеської міської ради від 06.12.19997р. № 16 про надання дозволу Приватному підприємству «Ларіса»на розміщення та експлуатацію квіткових ринку та магазину,                яке було підставою прийняття Приморською районною адміністрацією розпорядження від 09.01.1998 року № 7; 2) розпорядження Приморської районної адміністрації                                 від 09.01.1998р. № 7 приймалося на підставі наявної в архіві копії акту державної комісії про готовність закінченого будівництвом об'єкту до експлуатації від 06.10.1997р., у якому згідно внесених прописом виправлень зазначено, що площа квіткових ринку та магазину складає 132,7 кв. м.

Враховуючи викладене й ту обставину, що державна реєстрація права власності              ПП „Ларіса” згідно виданого йому свідоцтва про право власності на нежилу будівлю (квітковий ринок та магазин), загальною площею 132,7 кв.м.,                                              розташовану за адресою: м. Одеса, проспект Адміральський, 1 «Г», відбулася,                   Одеська міська рада ставить питання про скасування в судовому порядку названого свідоцтва, про спонукання КП „Одеське міське бюро технічної інвентаризації та реєстрації об'єктів нерухомості” до скасування реєстрації відповідного права власності ПП „Ларіса”, а також про визнання недійсним складеного 06.10.1997р. акту державної технічної комісії про готовність до експлуатації закінченого будівництвом квіткового ринку.

Розглянувши викладені позивачем доводи, господарський суд дійшов висновку про те, що останні заслуговують на увагу та потребують об'єктивної оцінки з наступних підстав.

Частинами 1, 2 ст. 16 України „Про основи містобудування” від 16.11.92р.                               № 2780-ХІІ визначено, що державні стандарти, норми і правила встановлюють комплекс якісних та кількісних показників і вимог, які регламентують розробку і реалізацію містобудівної документації, проектів конкретних об'єктів з урахуванням соціальних, природнокліматичних, гідрогеологічних, екологічних та інших умов і спрямовані                        на забезпечення формування повноцінного життєвого середовища. Державні стандарти, норми і правила щодо планування, забудови та іншого використання територій, проектування і будівництва об'єктів містобудування розробляються і затверджуються спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади в порядку, визначеному законом.

Згідно частин 1, 2 ст. 18 названого закону реалізація містобудівної документації полягає у впровадженні рішень відповідних органів державної влади, органів влади автономної Республіки Крим та органів місцевого самоврядування при плануванні відповідних територій, комплексній забудові та реконструкції населених пунктів, проектуванні та будівництві об'єктів житлового-цивільного і виробничого призначення, систем транспортного та інженерного забезпечення, впорядкуванні і благоустрої територій. Будівництво об'єктів містобудування незалежно від форм власності здійснюється з дозволу відповідних рад. Це право Ради можуть делегувати відповідним виконавчим органам.

В силу положень статті 105 Цивільного кодексу УРСР від 18.07.1963р., що діяв під час здійснення будівництва квіткового ринку, навколо якого склалися спірні відносини сторін, будівництво повинно здійснюватися за умов наявності відповідного дозволу та згідно  затвердженого проекту.

Фактичні обставини справи свідчать про здійснення ПП „Ларіса” будівництва квіткового ринку без наявності дозвільної та проектної документації, а відтак - із порушенням державних стандартів, норм і правил у сфері містобудування.                         Доказів зворотного відповідач суду не надав.    

Крім того, відповідно до статті 3 чинного на той час Земельного кодексу України                від 18.12.1990р. № 561-ХІІ, Ради народних депутатів розпоряджаються землею та в межах своєї компетенції передають землі у власність або надають у користування та вилучають їх;  повноваження щодо передачі, надання та вилучення земельних ділянок місцеві Ради можуть передавати відповідно органам державної виконавчої влади або виконавчим органам місцевого самоврядування. Згідно положень названого кодексу право власності і право користування земельною ділянкою виникає після одержання власником або користувачем документа, що підтверджує право власності або право користування земельною ділянкою, його державної реєстрації і встановлення меж цієї ділянки в натурі (на місцевості); право власності на земельну ділянку і право користування земельною ділянкою підтверджується державними актами або договором оренди землі                          (статті. 22, 23); приступати до використання  земельної ділянки, в тому числі на умовах оренди, до встановлення меж цієї ділянки в натурі (на місцевості) і одержання документа, що посвідчує право власності або право користування землею, забороняється (стаття 22).

У цьому зв'язку, оцінюючи обґрунтованість позову, господарський суд                                при вирішенні спору виходить також з тієї обставини, що усі права й обов'язки щодо земельної ділянки виникають, існують і припиняються у землекористувача виключно відповідно до норм законодавства.

Згідно положень статті 116 чинного на теперішній час Земельного кодексу України від 25.10.2001р. № 2768-ІІІ набуття права на землю юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування                            за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування.

Фактичні обставини справи свідчать про те, що ПП „Ларіса” під час здійснення будівництва нежилої будівлі квіткового ринку та магазину загальною площею 132,7 кв.м., розташованих за адресою: м. Одеса, проспект Адміральський, 1 «Г», не мало правовстановлювальних документів на земельну ділянку, що на неї розташований квітковий ринок.

Частинами 1, 2 ст. 376 Цивільного кодексу України передбачено, що житловий будинок, будівля, споруда, інше нерухоме майно вважаються самочинним будівництвом, якщо вони збудовані або будуються на земельній ділянці, що не була відведена для цієї мети, або без належного дозволу чи належно затвердженого проекту, або з істотними порушеннями будівельних норм і правил; особа, яка здійснила або здійснює самочинне будівництво нерухомого майна, не набуває права власності на нього.

В силу статті 60 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні»,                       статті 80 Земельного кодексу України, частини 3 статті 32 Закону України                             «Про власність»земля в межах м. Одеси є комунальною власністю, належить територіальній громаді  м. Одеси, представником якої є міська рада.

Статті 5, 78 Земельного кодексу України від 25.01.2001р. № 2768-ІІІ передбачають, що одним з принципів, на яких базується земельне законодавство, є забезпечення гарантій прав на землю, яке полягає також в забезпеченні права володіти, користуватися                            і розпоряджатися земельними ділянками.

Відповідно до статті 48 Закону України “Про власність” власник може вимагати усунення будь-яких порушень його права; захист права власності здійснюється судом.

То ж, врахувуючи викладене, господарський суд вважає підставною позицію позивача у справі щодо здійснення ПП „Ларіса” будівництва нежилої будівлі квіткового ринку та магазину загальною площею 132,7 кв.м., розташованих за адресою: м. Одеса, проспект Адміральський, 1 «Г», всупереч приписів законодавства, чим обумовлена відсутність у технічної комісії правових підстав для складення по відношенню до цієї будівлі акту від 06.10.1997р. про готовність до експлуатації закінченого будівництвом об'єкту.

За таких обставин, позовні вимоги про визнання недійсним названого акту слід визнати обґрунтованими з огляду на ту обставину, що останній не відповідає положенням чинного законодавства та порушує права та охоронювані законом інтереси позивача.

З огляду на ту обставину, що згідно  висновку   управління   архітектури                                 та  містобудування від 04.12.96 р. № 2409, який розглядався в якості однієї з підстав для прийняття розпорядження Приморської районної адміністрації  від 09.01.1998 року № 7 квітковий ринок та магазин визначені як два павільйони із полегшених металевих конструкцій, які оздоблені білою пластиковою „вагонкою”, господарський суд позбавлений підстав вважати їх об'єктами нерухомого майна у розумінні чинного законодавства. В той же час згідно пункту 1.3 Тимчасового положення про порядок реєстрації прав власності на нерухоме майно, затвердженого наказом Міністерства юстиції України від 07.02.2002р. № 7/5, комунальні підприємства бюро технічної інвентаризації здійснюють реєстрацію права власності на нерухоме майно.

Виходячи з наведених норм законодавства, враховуючи наявність чинного рішення Виконавчого комітету Одеської міської ради 19.05.2006р. № 12, слід визнати підставним твердження позивача про відсутність у  ПП „Ларіса” правових підстав для реєстрації права власності на квітковий ринок та магазин і у цьому зв'язку визнати обґрунтованими позовні вимоги про скасування свідоцтва про право власності на ці об'єкти                                          та про спонукання КП „Одеське міське бюро технічної інвентаризації та реєстрації об'єктів нерухомості” до скасування реєстрації відповідного права власності.

Надані ПП „Ларіса” заперечення на позов господарський суд залишає поза увагою з підстав, наведених вище у мотивувальній частині цього рішення, оскільки з урахуванням всіх обставин справи, вони не впливають на вирішення спору по суті і не ґрунтуються на нормах чинного законодавства.

Клопотання ПП „Ларіса” про відкладення розгляду справи у зв'язку із перебуванням представника підприємства у відрядженні господарський суд відхиляє зважаючи на те,    що про час і місце розгляду справи відповідач в особі представника, присутнього                        у судовому засіданні, яке відбулося 04.07.2006р., був повідомлений належним чином,  надання повноважень на представництво інтересів сторони в процесі не обмежено                 будь-яким певним колом осіб, а також враховуючи те, що фактичні обставини справи встановлені судом у повному обсязі.

Клопотання ПП „Ларіса” про зупинення провадження по справі до набрання законної сили рішенням господарського суду по справі за позовом ПП „Ларіса” до Виконавчого комітету Одеської міської ради про визнання неправомірним та скасування рішення останнього від 19.05.2006р. № 12 господарський суд відхиляє зважаючи на ту обставину, що заявник на дату винесення постанови доказів відкриття провадження в означеній у клопотанні справі не надав, а відтак –підстав для зупинення провадження у справі на підставі п. 3 ч. 1 ст. 156 КАС України немає.

Аналізуючи положення чинного законодавства, матеріали справи і викладене вище, господарський суд дійшов висновку про те, що вимоги позивача обґрунтовані, підтверджені матеріалами справи і підлягають задоволенню.

 Керуючись статями 158-164 КАС України, суд

ВИРІШИВ:

1.          Позов задовольнити.

2.          Скасувати видане 20.01.2003р. Виконавчим комітетом Одеської міської ради Приватному підприємству «Ларіса» свідоцтво про право власності на нежилу будівлю (квітковий ринок та магазин), загальною площею 132,7 кв. м.,                                              розташовану за адресою: м. Одеса, проспект Адміральський, 1 «Г».

3.          Визнати недійсним акт державної технічної комісії про готовність закінченого будівництвом об'єкту до експлуатації від 06.10.1997р., яким прийнято                         до експлуатації квітковий ринок та квітковий магазин ПП «Ларіса»за адресою: м. Одеса, 5 ст. Фонтанської дороги.

4.          Зобов'язати КП «Одеське міське бюро технічної інвентаризації та реєстрації об'єктів нерухомості»скасувати реєстрацію права власності на нежилу будівлю (квітковий ринок та магазин), загальною площею 132,7 кв.м., яка знаходиться за адресою: м. Одеса, проспект  Адміральський, 1 «Г».

   

             Постанова суду набирає законної сили після закінчення строку подання заяви про апеляційне оскарження.

                 Постанова суду може бути оскаржена в порядку, передбаченому                                       ст. 186 КАС України.

               Виконавчий лист видати після набрання постановою законної сили.

              Постанова підписана 07.07.2006р.

Суддя                                                                                 Гарник Л.Л.

Дата ухвалення рішення06.07.2006
Оприлюднено28.08.2007
Номер документу54463
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —1/219-06-5691а

Постанова від 07.09.2006

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Сидоренко М.В.

Постанова від 06.07.2006

Господарське

Господарський суд Одеської області

Гарник Л.Л.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні