РІВНЕНСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
33001 , м. Рівне, вул. Яворницького, 59
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"22" грудня 2015 р. Справа № 903/1024/15
Рівненський апеляційний господарський суд у складі колегії:
Головуючий суддя Огороднік К.М.
суддя Тимошенко О.М. ,
суддя Коломис В.В.
при секретарі судового засідання Вавринчук А.І.
розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Рівненського апеляційного господарського суду апеляційну скаргу Волинської обласної організації Всеукраїнської спілки автомобілістів на рішення господарського суду Волинської області від 05.11.2015 року у справі № 903/1024/15 (суддя Дем'як В.М.)
за позовом Волинської обласної організації Всеукраїнської спілки автомобілістів
до Луцької міської ради
про визнання недійсним та скасування рішення Луцької міської ради від 27.05.2015 року № 74/51
за участю представників сторін:
позивача - ОСОБА_1, за договором ( в судовому засіданні від 14.12.2015 року),
відповідача - ОСОБА_2, за довіреністю ( в судовому засіданні від 14.12.2015 року),
У судовому засіданні від 14.12.2015 року оголошувалася перерва до 22.12.2015 року.
В судовому засіданні від 22.12.2015 року оголошено вступну та резолютивну частини постанови.
ВСТАНОВИВ:
Рішенням господарського суду Волинської області від 05.11.2015 року у позові Волинської обласної організації Всеукраїнської спілки автомобілістів до Луцької міської ради про визнання недійсним та скасування рішення Луцької міської ради від 27.05.2015 року № 74/51 відмовлено.
Не погоджуючись із вказаним рішенням суду першої інстанції, позивач звернувся до Рівненського апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій просить рішення суду першої інстанції скасувати та прийняти нове рішення, яким задоволити позов. Апеляційна скарга обґрунтована тим, що рішення винесено з порушенням норм матеріального та процесуального права, а висновки викладені в останньому не відповідають обставинам справи.
У судовому засіданні від 14.12.2015 року представник скаржника підтримав доводи, викладені в апеляційній скарзі та надав пояснення в обґрунтування своєї правової позиції. Просив скасувати рішення господарського суду Волинської області від 05.11.2015 року та прийняти нове, яким позов задоволити в повному обсязі.
Представник відповідача у судовому засіданні від 14.12.2015 року заперечив доводи апеляційної скарги позивача, вважає її безпідставною та необґрунтованою. Просив рішення суду першої інстанції залишити без змін, а апеляційну скаргу - без задоволення.
Дослідивши матеріали справи, заслухавши у судовому засіданні пояснення уповноважених представників сторін, перевіривши правильність застосування господарським судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, а також повноту встановлення обставин справи та відповідність їх наданим доказам, та повторно розглянувши справу в порядку ст. 101 ГПК України, апеляційний суд встановив наступне.
Із матеріалів справи вбачається, що 28.05.2010 року між Луцькою міською радою (Орендодавець) та Волинською обласною організацією Всеукраїнської спілки автомобілістів (Орендар) укладено договір оренди землі.
Згідно п. 1 відповідного договору, орендодавець надав, а орендар прийняв в строкове платне користування земельну ділянку несільськогосподарського значення загальною площею 3725 кв.м. - землі промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення, яка знаходиться на вул. Львівській, 106А в м. Луцьку кадастровий номер 310950002. Зазначений договір зареєстрований у Волинській регіональній філії Державного підприємства "Центр Державного земельного кадастру" 28.05.2010 року за № 041007700244.
Пунктом 8 договору встановлено, що останній укладено на 5 років. Після закінчення строку дії договору орендар має переважне право на його поновлення на новий строк, у цьому разі останній повинен не пізніше ніж за 30 днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію.
Згідно п. 9 договору орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та встановлюється в розмірі 0,09% від грошової оцінки земельної ділянки, що становить 841,28 грн. на 2010 рік.
Відповідно до п. 17 договору передача земельної ділянки здійснюється без розроблення проекту її відведення та на підставі рішення Луцької міської ради № 53/109 від 25.02.2010 року. Пунктом 19 укладеного договору передбачено, що передача земельної ділянки орендарю здійснюється у 15-денний строк після державної реєстрації цього договору за актом її приймання.
Відповідач передав, а позивач прийняв земельну ділянку несільськогосподарського значення загальною площею 3725 кв.м. - землі промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення, яка знаходиться на вул. Львівській, 106А в м. Луцьку кадастровий номер 310950002. Зазначений факт підтверджується актом прийому-передачі земельної ділянки від 28.05.2010 року.
Судом встановлено, що у зв'язку із закінченням терміну дії договору оренди землі від 28.05.2010 року - 24.02.2015 року орендар листом від 06.01.2015 року № 4 звернувся до Луцького міського голови з повідомленням про намір поновити договір оренди земельної ділянки на новий термін. Відповідний лист отриманий відповідачем 12.01.2015 року, що підтверджується відбитком штампу виконавчого комітету Луцької міської ради.
У відповідь на зазначений лист відповідач листом №1-1-15/407 від 26.01.2015 року повідомив позивача, що питання поновлення строку дії договору оренди на новий термін буде вирішуватись за умови подання позивачем до Центру надання адміністративних послуг у місті Луцьку відповідних документів згідно з зазначеним переліком.
Судом встановлено, а матеріалами справи підтверджено, що зазначена вимога Луцької міської ради була виконана позивачем 22.04.2015 року.
Заява позивача про поновлення договору оренди землі останньому для обслуговування стоянки автотранспорту на вул. Львівській, 106а (площею 0,3725 га) була розглянута на комісії секретарем міської ради, заступником міського голови, головою постійної комісії міської ради з питань земельних відносин та земельного кадастру, начальником управління містобудування та архітектури, головним бухгалтером, начальником управління земельних ресурсів, начальником юридичного відділу, начальником відділу секретаріату міської ради на підставі чого Управлінням земельних ресурсів Луцької міської ради було підготовлено проект рішення № 70 "Про поновлення договору оренди землі Волинській обласній організації Всеукраїнської спілки автомобілістів для обслуговування стоянки автотранспорту на вул. Львівській, 106а".
Питання про поновлення договору оренди землі Волинській обласній організації Всеукраїнської спілки автомобілістів для обслуговування стоянки автотранспорту на вул. Львівській, 106а було включено до порядку денного пленарного засідання від 27.05.2015 року.
Проте, за результатами голосування на пленарному засіданні депутатами ради прийнято рішення: про відмову Волинській обласній організації Всеукраїнської спілки автомобілістів в поновленні договору оренди земельної ділянки на вул. Львівська,106,а площею 0,3725 га., кадастровим номером 0110100000:31:095:0002 для обслуговування стоянки автотранспорту, згідно з додатком та включення вказаної земельної ділянки до переліку земельних ділянок, які підлягають продажу шляхом аукціону із цільовим призначенням для обслуговування стоянки автотранспорту.
З огляду на зазначені обставини, та не погоджуючись за таким рішенням Луцької міської ради, Волинська обласна організація Всеукраїнської спілки автомобілістів звернулась до господарського суду Волинської області з позовом про визнання незаконним та скасування рішення Луцької міської ради №74/51 від 27.05.2015 року "Про поновлення договору оренди землі Волинській обласній організації Всеукраїнської спілки автомобілістів для обслуговування стоянки автотранспорту на вул. Львівській, 106А" .
Місцевим господарським судом, на підставі наявних матеріалів справи прийнято рішення про відмову в задоволенні позову.
Дослідивши матеріали справи, а також викладені в апеляційній скарзі доводи позивача, заслухавши у судовому засіданні пояснення останнього, врахувавши заперечення відповідача, зазначені у письмовому відзиві на апеляційну скаргу, перевіривши правильність застосування господарським судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, а також повноту встановлення обставин справи та відповідність їх наданим доказам, колегія суддів Рівненського апеляційного господарського суду вважає, що апеляційна скарга підлягає задоволенню, зважаючи на таке.
Відповідно ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно ст. 12 Земельного кодексу України до повноважень міських рад у галузі земельних відносин на території міст, зокрема, належить розпорядження землями територіальних громад; передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу; надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу.
Судом встановлено, що для голосування Луцької міської ради було винесено питання № 70 "Про поновлення договору оренди землі Волинській обласній організації Всеукраїнської спілки автомобілістів для обслуговування стоянки автотранспорту на вул. Львівській, 106а".
Рішенням Луцької міської ради №74/51 від 27.05.2015 року "Про поновлення договору оренди землі Волинській обласній організації Всеукраїнської спілки автомобілістів для обслуговування стоянки автотранспорту на вул. Львівській, 106А" відмовлено позивачу в поновленні договору оренди земельної ділянки на вул. Львівська,106,а площею 0,3725 га., кадастровим номером 0110100000:31:095:0002 для обслуговування стоянки автотранспорту, згідно з додатком та включено вказану земельну ділянку до переліку земельних ділянок, які підлягають продажу шляхом аукціону із цільовим призначенням для обслуговування стоянки автотранспорту.
Вказане рішення має назву "Про поновлення договору оренди землі Волинській обласній організації Всеукраїнської спілки автомобілістів для обслуговування стоянки автотранспорту на вул. Львівській, 106а", проте по своєму змісту є протилежним своїй назві.
Судом першої інстанції зазначену обставину не прийнято до уваги та зазначено, що факт голосування не про поновлення договору оренди землі Волинській обласній організації Всеукраїнської спілки автомобілістів для обслуговування стоянки автотранспорту на вул. Львівській, 106а, а про відмову у поновленні не змінює суті питання, яке пройшло попередню підготовку та включено до порядку денного. Зазначене є порушенням судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права.
Крім того, згідно наявних в матеріалах справи витягу з протоколу № 109 від 19.05.2015 року засідання постійної комісії з питань земельних відносин та земельного кадастру, витягу з протоколу пленарного засідання 74 сесії Луцької міської ради VI скликання від 27.05.2015 року та листа Луцької міської ради № 1.1-1/5183 від 08.09.2015 року вбачається, що проект рішення про поновлення договору оренди позивачу готувався як позитивний, тобто такий, що поновлював вказаний договір.
Відповідно до ст. 27 Регламенту Луцької міської ради VI скликання (затвердженого рішенням Луцької міської ради від 17.12.2010 року № 2/2) (далі - Регламенту) винесенню питань на розгляд пленарного засідання Ради передує їх розгляд у постійних комісіях Ради, до сфери повноважень яких належать ці питання. Постійні комісії Ради вивчають, попередньо розглядають і здійснюють підготовку проектів рішень, висновків і рекомендацій до проектів рішень, які належать до їх компетенції, здійснюють контроль за виконанням рішень Ради.
Згідно листа Луцької міської ради № 1.1-1/5183 від 08.09.2015 року проект рішення про відмову у поновленні договору оренди землі не вносився на розгляд пленарного засідання Луцької міської ради та не розглядався на засіданні постійної комісії міської ради з питань земельних відносин та земельного кадастру, тим більше не розглядалось питання про продаж вищезгаданої земельної ділянки та виставлення останньої на аукціон, як це було зазначено в рішенні Луцької міської ради № 74/51 від 27.05.2015 року.
При прийнятті рішення Луцької міської ради № 74/51 від 27.05.2015 року також не було з'ясовано доцільності відмови у поновленні договору оренди землі, економічної обґрунтованості такої відмови, а також доцільності продажу останньої.
Крім того, згідно ч. 2 ст. 28 Регламенту проект рішення, що планується винести на розгляд Ради, подається Секретарю ради у друкованій та електронній формах не пізніше як за 14 днів до його розгляду в пленарному засіданні, крім обумовлених Регламентом випадків термінового розгляду питань, відтак в порушення вказаної норми, відмовний проект рішення № 74/51 від 27.05.2015 року не був поданий у необхідні строки Секретарю ради, оскільки такий проект взагалі не вносився на розгляд сесії, а був ініційований в ході пленарного засідання сесії.
Відповідно до ч. 4 ст. 38 Регламенту на голосування ставляться усі пропозиції і поправки, що надійшли у письмовому вигляді та не були відкликані. Тексти, пропозиції чи поправки, що будуть ставитись на голосування, повинні оголошуватись, при цьому називається депутат, який ініціював внесення тексту. Зазначенні в рішенні суду першої інстанції пропозиції депутата Луцької міської ради не могли братись до уваги головуючим пленарного засідання, оскільки останні були висловлені в усному порядку, крім того, були необгрунтованні та внесенні без посилання на будь-яку норму закону.
Крім того, в підтвердження правої позиції, викладеної в апеляційній скарзі, позивач надіслав на адресу Рівненського апеляційного суду додаткові пояснення, відповідно до яких зазначає, що листом Виконавчого комітету Луцької міської ради № В.3587-210 від 17.11.2015 року у відповідь на адвокатський запит № В-3587 від 13.11.2015 року повідомлено, що письмових пропозицій від депутата міської ради ОСОБА_3 з вищезазначеного проекту рішення не надходило та у відділі секретаріату не зареєстровано. Відповідні пропозиції були оголошенні депутатом усно під час пленарного засідання 74 сесії Луцької міської ради.
В обґрунтування не подачі вказаного листа до суду першої інстанції скаржник зазначив, що вищезазначений лист був отриманий останнім після прийняття рішення господарським судом Волинської області, а про обставини викладені у зазначеному листі скаржнику стало відомо лише після отримання повного тексту рішення суду першої інстанції від 05.11.2015 року.
Згідно ст. 101 ГПК України у процесі перегляду справи апеляційний господарський суд за наявними у справі і додатково поданими доказами повторно розглядає справу. Додаткові докази приймаються судом, якщо заявник обґрунтував неможливість їх подання суду першої інстанції з причин, що не залежали від нього. Апеляційний господарський суд не зв'язаний доводами апеляційної скарги і перевіряє законність і обґрунтованість рішення місцевого господарського суду у повному обсязі. В апеляційній інстанції не приймаються і не розглядаються вимоги, що не були предметом розгляду в суді першої інстанції.
Враховуючи, що скаржник обґрунтував неможливість подачі відповідного доказу до суду першої інстанції, апеляційний господарський суд, згідно ст. 101 ГПК України приймає до розгляду та враховує зазначений доказ, поданий скаржником.
Відтак, зважаючи на вищевикладені обставини, оспорюване рішення № 74/51 від 27.05.2015 року № 70 "Про поновлення договору оренди землі Волинській обласній організації Всеукраїнської спілки автомобілістів для обслуговування стоянки автотранспорту на вул. Львівська, 106а" прийнято Луцькою міською радою в порушення Закону України "Про місцеве самоврядування" та Регламенту Луцької міської ради VI скликання.
Відповідно до ст. 33 Закону України «Про оренду землі» після закінчення строку, на який було укладено договір оренди землі, орендар, який належно виконував свої обов'язки відповідно до умов договору, має за інших рівних умовах переважне право на поновлення договору. У разі поновлення договору оренди землі на новий строк, його умови можуть бути змінені за згодою сторін.
Колегія суддів Рівненського апеляційного господарського суду вважає за необхідне зазначити, що відсутність посилань у спірному рішенні на правові підстави його прийняття не відповідає вимогам чинного законодавства, згідно яких рішення про відмову у наданні земельної ділянки в користування має містити мотивовані пояснення з посиланням на відповідні положення нормативно-правових актів, затвердженої містобудівної документації та документації із землеустрою. Суд також погоджується з доводами позивача про те, що прийняте рішення не відповідає Регламенту Луцької міської ради.
В силу ст. 32 ГПК України, доказами у справі є будь-які фактичні дані, на підставі яких господарський суд встановлює наявність чи відсутність обставин, на яких ґрунтуються вимоги і заперечення, а також інші обставини, які мають значення для правильного вирішення спору.
В силу ст. 33 ГПК України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.
Відповідно до ст. 43 ГПК України, господарський суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді в судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом і ніякі докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили.
Відповідно до ст. 21 ЦК України суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.
Зважаючи на те, що скаржник надав докази, які є підставою для скасування оскаржуваного рішення суду першої інстанції, колегія суддів апеляційної інстанції дійшла висновку про те, що апеляційна скарга підлягає задоволенню, а рішення місцевого господарського суду скасуванню з прийняттям нового рішення про задоволення позовних вимог.
Керуючись ст. ст. 32-34, 43, 49, 99, 101-103, 105 Господарського процесуального кодексу України, Рівненський апеляційний господарський суд, -
ПОСТАНОВИВ:
1. Апеляційну скаргу Волинської обласної організації Всеукраїнської спілки автомобілістів задоволити.
2. Рішення господарського суду Волинської області від 05.11.2015 року у справі № 903/1024/15 скасувати.
Прийняти нове рішення.
"Позов задоволити.
Визнати незаконним та скасувати рішення Луцької міської ради № 74/51 від 27.05.2015 року "Про поновлення договору оренди землі Волинській обласній організації Всеукраїнської спілки автомобілістів для обслуговування стоянки автотранспорту на вул. Львівській, 106А"
Стягнути з Луцької міської ради (43025, Волинська область, м. Луцьк, вул. Богдана Хмельницького, буд. 19, код ЄДРПОУ 04051327) на користь Волинської обласної організації Всеукраїнської спілки автомобілістів (43023, Волинська область, м. Луцьк, вул. Конякіна, буд. 24, код ЄДРПОУ 05384531) 1218,00 грн. витрат зі сплати судового збору за подання позовної заяви.
Видати наказ."
3. Стягнути з Луцької міської ради (43025, Волинська область, м. Луцьк, вул. Богдана Хмельницького, буд. 19, код ЄДРПОУ 04051327) на користь Волинської обласної організації Всеукраїнської спілки автомобілістів (43023, Волинська область, м. Луцьк, вул. Конякіна, буд. 24, код ЄДРПОУ 05384531) 1339,80 грн. витрат зі сплати судового збору за подання апеляційної скарги.
4. Доручити господарському суду Волинської області видати відповідні накази.
5. Матеріали справи № 903/1024/15 повернути до господарського суду Волинської області.
6. Постанова набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку.
Головуючий суддя Огороднік К.М.
Суддя Тимошенко О.М.
Суддя Коломис В.В.
Суд | Рівненський апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 22.12.2015 |
Оприлюднено | 31.12.2015 |
Номер документу | 54596167 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Рівненський апеляційний господарський суд
Огороднік К.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні