Постанова
від 16.12.2015 по справі 808/8320/15
ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

16 грудня 2015 року Справа № 808/8320/15 м.Запоріжжя Запорізький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Горобцової Я.В., за участю секретаря судового засідання Філоненко Ю.М.,

розглянувши у місті Запоріжжі у відкритому судовому засіданні адміністративну справу

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю ІКАР ПЛЮС

до Управління Укртрансінспекції у Запорізькій області

про визнання протиправними дії та скасування постанови, -

ОБСТАВИНИ СПРАВИ:

До Запорізького окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю ІКАР ПЛЮС (далі - позивач або ТОВ ІКАР ПЛЮС ) до Управління Укртрансінспекції у Запорізькій області (далі - відповідач або Укртрансінспекція), в якому позивач просить суд визнати протиправними дії Управління Укртрансінспекції у Запорізькій області щодо складання акта №044531 від 01.09.2015 та винесення постанови №024651 від 22.09.2015; скасувати постанову Управління Укртрансінспекції у Запорізькій області №024651 від 22.09.2015.

Позовні вимоги обґрунтовано тим, що на момент скоєння правопорушення 01.09.2015 ТОВ ІКАР ПЛЮС не здійснював експлуатацію автомобіля, а відтак ним не були порушені норми ст.48 Закону України Про автомобільний транспорт .

Відповідач на пропозицію суду письмових заперечень не надав, в судові засідання не прибував.

Ухвалою Запорізького окружного адміністративного суду від 02 листопада 2015 року відкрито провадження по справі та призначено справу до розгляду.

Представник позивача через службу діловодства суду подав клопотання про розгляд справи в порядку письмового провадження, на позовних вимогах наполягає.

Представник відповідача в судове засідання не прибув, хоча про дату, час та місце судового засідання повідомлений належним чином.

Відповідно ч.1 ст. 41 КАС України суд під час судового розгляду адміністративної справи здійснює повне фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу. У разі неявки у судове засідання всіх осіб, які беруть участь у справі, чи якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється за відсутності осіб, які беруть участь у справі (у тому числі при розгляді справи в порядку письмового провадження), фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.

Розглянувши подані документи і матеріали, заслухавши пояснення представників сторін, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд, -

ВСТАНОВИВ:

Товариство з обмеженою відповідальністю ІКАР ПЛЮС зареєстровано в Єдиному Державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців 05.02.1998 за адресою: 69600, Запорізька обл., м. Запоріжжя, вул.. Базова, буд. 3. Дата запису: 04.11.2004; номер запису: 1 103 120 0000 001550, код ЄДРПОУ 25475796.

01.09.2015 посадовими особами державної інспекції України з безпеки на наземному транспорті складено акт проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом за №44531.

Згідно змісту Акта встановлено порушення - перевезення вантажів з перевищенням вагових обмежень на задню здвоєну вісь, який складає 18300т, при допустимій 16 000т, перевантаження складає 2 300 т без оформлених документів передбачених ст. 48 Закону України Про автомобільний транспорт , а саме дозвіл який дає право на рух автомобільними дорогами України, виданий компетентним, уповноваженим органом.

Постановою Управління Укртрансінспекції у Запорізькі області від 22.09.2015 №024651 накладено стягнення у розмірі 1700грн. за порушення абз.3 ч.1 ст.60 Закону України Про автомобільний транспорт .

Запрошення на розгляд справи про порушення транспортного законодавства від 09.09.2015 №1333/5/59-15, який відбудеться 22.09.2015 о 10:00 год., вручено позивачу 28.09.2015 (а.с. 10).

Надаючи правову оцінку спірним відносинам, що виникли між сторонами у справі, суд виходить з наступного.

Засади організації та діяльності автомобільного транспорту визначені Законом України «Про автомобільний транспорт» . Так, згідно зі ст. 6 даного Закону загальне державне регулювання діяльності автомобільного транспорту здійснює Кабінет Міністрів України відповідно до своїх повноважень.

Центральний орган виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики з питань безпеки на наземному транспорті, зокрема, забезпечує: реалізацію державної політики з питань безпеки на автомобільному транспорті загального користування, контроль за дотриманням умов перевезень, визначених дозволом на перевезення на міжобласних автобусних маршрутах, контроль за здійсненням міжнародних перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом у пунктах видачі дозволів автомобільним перевізникам України.

Державний контроль автомобільних перевізників на території України здійснюється шляхом проведення планових, позапланових і рейдових перевірок (перевірок на дорозі).

Відповідно до ст. 6 Закону України «Про автомобільний транспорт» Кабінетом Міністрів України прийнято Постанову від 08.11.2006 №1567 «Про затвердження Порядку здійснення державного контролю на автомобільному транспорті» (далі - Порядок), який визначає процедуру здійснення державного контролю за додержанням суб'єктами господарювання, які провадять діяльність у сфері автомобільного транспорту (далі - суб'єкти господарювання), вимог законодавства про автомобільний транспорт, норм та стандартів щодо організації перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом, норм міжнародних договорів про міжнародне автомобільне сполучення, виконанням умов перевезень, визначених дозволом на перевезення на міжобласних автобусних маршрутах, вимог Європейської угоди щодо роботи екіпажів транспортних засобів, які виконують міжнародні автомобільні перевезення, дотриманням габаритно-вагових параметрів, наявністю дозвільних документів на виконання перевезень та відповідністю виду перевезень, відповідних ліцензій і ліцензійних карток, виконанням суб'єктами господарювання ліцензійних умов, внесенням перевізниками-нерезидентами платежів за проїзд автомобільними дорогами, а також диспетчерського контролю за роботою автомобільних перевізників.

Пунктом 3 Загальної частини Порядку визначено, що органами державного контролю на автомобільному транспорті є Укртрансінспекція, її територіальні органи - управління в Автономній Республіці Крим, обласні, Київське та Севастопольське міські, районні управління.

За змістом п. 26. Постанови КМУ «Про затвердження Порядку здійснення державного контролю на автомобільному транспорті» від 08.11.2006 за № 1567 справа про порушення розглядається у присутності уповноваженої особи суб'єкта господарювання. Про час і місце розгляду справи про порушення уповноважена особа суб'єкта господарювання повідомляється під розписку чи рекомендованим листом із повідомленням.

Відповідно до п. 27 Постанови Кабінету Міністрів України від 08.11.2006 № 1567 «Про затвердження Порядку здійснення державного контролю на автомобільному транспорті» у разі неявки уповноваженої особи суб'єкта господарювання справа про порушення розглядається без її участі.

Згідно з пунктом 15 Порядку під час проведення рейдової перевірки перевіряється, у тому числі, наявність визначених статтями 39 і 48 Закону України «Про автомобільний транспорт» документів, на підставі яких здійснюються перевезення автомобільним транспортом.

Відповідно до статті 48 Закону України «Про автомобільний транспорт» автомобільні перевізники, водії повинні мати і пред'являти особам, які уповноважені здійснювати контроль на автомобільному транспорті та у сфері безпеки дорожнього руху, документи, на підставі яких виконують вантажні перевезення.

Так, для водія, який здійснює вантажні перевезення, такими документами є: посвідчення водія відповідної категорії, реєстраційні документи на транспортний засіб, товарно-транспортна накладна або інший визначений законодавством документ на вантаж, інші документи, передбачені законодавством.

У разі перевезення вантажів з перевищенням габаритних або вагових обмежень обов'язковим документом також є дозвіл, який дає право на рух автомобільними дорогами України, виданий компетентними уповноваженими органами, або документ про внесення плати за проїзд великовагових (великогабаритних) транспортних засобів, якщо перевищення вагових або габаритних обмежень над визначеними законодавством становить менше семи відсотків.

Абзацом третім частиною першою статті 60 Закону «Про автомобільний транспорт» передбачено, що в разі надання послуг з перевезень пасажирів та вантажів без оформлення документів, перелік яких визначений статтями 39 та 48 цього Закону, до автомобільних перевізників застосовуються адміністративно-господарський штраф у розмірі ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Таким чином, дозвіл, який дає право на рух автомобільними дорогами України, виданий компетентними уповноваженими органами, або документ про внесення плати за проїзд великовагових (великогабаритних) транспортних засобів, якщо перевищення вагових або габаритних обмежень над визначеними законодавством становить менше семи відсотків; посвідчення водія відповідної категорії; реєстраційні документи на транспортний засіб є документами, які повинен мати водій перевізника під час здійснення вантажного перевезення.

Також п.-п. 2-4 Порядку передбачено, що державному контролю підлягають усі транспортні засоби вітчизняних та іноземних суб'єктів господарювання, що здійснюють автомобільні перевезення пасажирів та вантажів на території України; органами державного контролю на автомобільному транспорті є Укртрансінспекція, її територіальні органи - управління в Автономній Республіці Крим, обласні, Київське та Севастопольське міські, районні управління; державний контроль на автомобільному транспорті здійснюється посадовими особами органу державного контролю шляхом проведення планових, позапланових та рейдових перевірок.

Згідно статті 29 Закону України «Про дорожній рух» до участі у дорожньому русі допускаються транспортні засоби, конструкція і технічний стан яких відповідають вимогам діючих в Україні правил, нормативів і стандартів, що мають сертифікат на відповідність цим вимогам, укомплектовані у встановленому порядку і пройшли державний технічний огляд (за винятком транспортних засобів, що не підлягають огляду). З метою збереження автомобільних доріг, вулиць та залізничних переїздів участь у дорожньому русі транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, допускається в порядку і за плату, що встановлюються Кабінетом Міністрів України.

Механізм здійснення габаритно-вагового контролю великовагових та/або великогабаритних транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів (далі - великовагові та/або великогабаритні транспорті засоби), що використовуються на автомобільних дорогах загального користування встановлений Порядком здійснення габаритно-вагового контролю та справляння плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові та/або габаритні параметри яких перевищують нормативні, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України № 879 від 27.06.2007 року «Про заходи щодо збереження автомобільних доріг загального користування» (надалі - Порядок № 879).

Контроль за наявністю у водіїв великовагових та великогабаритних транспортних засобів дозволу на рух здійснюють відповідні підрозділи МВС, що забезпечують безпеку дорожнього руху, та територіальні органи Укртрансінспекції, які здійснюють габаритно-ваговий контроль ( п. 15 Порядку № 879).

У відповідності до п. 6 Порядку № 879 габаритно-ваговий контроль, крім документального, здійснюється виключно в пунктах габаритно-вагового контролю посадовими особами та/або працівниками відповідних органів.

Зі змісту Акта проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом за №44531 від 01.09.2015 вбачається, що перевезення вантажу транспортним засобом, що належить ТОВ ІКАР ПЛЮС , здійснене з перевантаженням у 2 300т, однак доказів, які б підтверджували здійснення габаритно-вагового контролю з дотриманням зазначених вимог законодавства відповідачем не надано.

Окрім того, з матеріалів справи вбачається, що відповідно до Договору оренди транспортних засобів №2/1-5.15 від 02.01.2015 року, укладеного між ТОВ ІКАР ПЛЮС (орендодавець) та ТОВ ТД Ікар (орендар) автомобіль марки МАЗ 54323 2002 року випуску, державний номер НОМЕР_1 та напівпричіп МАЗ 93866 державний номер НОМЕР_2 2002 року випуску переданий у строкове користування ТОВ ТД Ікар до 31.12.2015 року.

Відповідно до п.п. 1.1. розділу 1 Договору оренди, орендар зобов'язується прийняти названі автомобілі та використовувати їх виключно у господарській діяльності і за прямим призначенням.

Також перебування автомобіля марки МАЗ 54323 2002 року випуску, державний номер НОМЕР_1 та напівпричіп МАЗ 93866 державний номер НОМЕР_2 2002 року випуску в оренді ТОВ ТД Ікар , підтверджується Актом приймання-передачі автомобіля від 02 січня 2015року, який особисто належним чином оформлений та підписаний уповноваженими особами сторін, платіжними дорученнями №148873 від 02.10.2015, №148200 від 28.07.2015, рахунками-фактури №СФ-0000258 від 30.06.2015, №СФ-0000303 від 31.07.2015, №СФ-0000346 від 31.08.2015, №СФ-0000388 від 30.092015.

Крім того, зазначений в акті водій - ОСОБА_1 , є працівником ТОВ ТД Ікар починаючи з 15.10.2013 року, що підтверджується наказом Генерального директора ТОВ ТД Ікар від 15.10.2013р. № 99-к та копією трудової книжки (а.с. 23-25). Вказані обставини були повідомлені під час проведення перевірки, однак не були прийняті до уваги посадовими особами відповідача.

Здійснення перевезення вантажу на виконання господарської діяльності саме ТОВ ТД ІКАР підтверджується також подорожнім листом серії 01 ААЛ від 01.09.2015 (а.с. 78).

Зазначені обставини не були враховані при винесенні оскаржуваної постанови, у зв'язку з чим суд приходить до висновку, що рішення про застосування адміністративно-господарського штрафу прийнято необґрунтовано.

Частиною 3 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України встановлені критерії, якими керується адміністративний суд при перевірці рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень. Відповідність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень передбаченим частиною 3 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України критеріям перевіряється судом з урахуванням закріпленого статтею 9 Кодексу адміністративного судочинства України принципу законності, відповідно до якого органи державної влади, органи місцевого самоврядування, їхні посадові і службові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Так, відповідно до частини 3 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

В розумінні Кодексу адміністративного судочинства України виявлення невідповідності діяльності суб'єкта владних повноважень хоча б одному із зазначених критеріїв для оцінювання його рішень, дій та бездіяльності слугує підставою для задоволення адміністративного позову за умови, що встановлено порушення прав, свобод та інтересів позивача.

Суд звертає увагу на те, що дії відповідача при винесенні оскаржуваних акту та постанови про застосування штрафу аналізуються судом на предмет їх правомірності та відповідності вимогам чинного законодавства України станом на момент вчинення цих дій та обсягу доказів та інших фактичних обставин, які існували на цей момент.

Відповідно до ч.1 ст.11 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

У ч.2 ст.71 КАС України зазначено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Таким чином, особливістю адміністративного судочинства є те, що обов'язок доказування в спорі покладається на відповідача - орган публічної влади, який повинен надати суду всі матеріали, які свідчать про його правомірні дії. Однак, відповідач суду жодних документів та заперечень не надав, в судові засідання не прибував.

Отже, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та матеріалів справи, суд дійшов висновку, що викладені в позовній заяві вимоги позивача є такими, що підлягають задоволенню.

За приписами ч. 1 ст. 94 КАС України якщо судове рішення ухвалене на користь сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, суд присуджує всі здійснені нею документально підтверджені судові витрати за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав стороною у справі, або якщо стороною у справі виступала його посадова чи службова особа.

Керуючись ст. ст. 69-71, 158-163, 167 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Позов Товариства з обмеженою відповідальністю ІКАР ПЛЮС - задовольнити.

Визнати протиправними дії Управління Укртрансінспекції у Запорізькій області щодо складання акта №044531 від 01.09.2015 та винесення постанови №024651 від 22.09.2015.

Скасувати постанову Управління Укртрансінспекції у Запорізькій області №024651 від 22.09.2015.

Присудити на користь Товариства з обмеженою відповідальністю ІКАР ПЛЮС (код ЄДРПОУ 25475796) судовий збір у розмірі 2 436,00 грн. (дві тисячі чотириста тридцять шість гривень 00 копійок) за рахунок бюджетних асигнувань Управління Укртрансінспекції у Запорізькій області (код ЄДРПОУ 38284819).

Постанова набирає законної сили відповідно до частини першої статті 254 Кодексу адміністративного судочинства України.

Постанова може бути оскаржена до суду апеляційної інстанції протягом десяти днів за правилами, встановленими ст. ст. 185-187 КАС України.

Суддя Я.В. Горобцова

Дата ухвалення рішення16.12.2015
Оприлюднено05.01.2016
Номер документу54675928
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —808/8320/15

Ухвала від 14.06.2016

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Прудивус Олег Васильович

Ухвала від 08.06.2016

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Прудивус Олег Васильович

Постанова від 16.12.2015

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Горобцова Ярослава Володимирівна

Ухвала від 02.11.2015

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Горобцова Ярослава Володимирівна

Ухвала від 09.10.2015

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Горобцова Ярослава Володимирівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні