Справа № 815/4595/15
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
28 грудня 2015 року м.Одеса
У залі судових засідань №29
ОСОБА_1 окружний адміністративний суд у складі:
Судді Харченко Ю.В.
При секретарі Мацвейко О.І.
Розглянувши в порядку письмового провадження справу за адміністративним позовом Фізичної особи-підприємця ОСОБА_2 до Управління Держземагенства у м.Одесі Одеської області, Управління Держгеокадастру у м.Одесі Одеської області, третьої особи без самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідачів ОСОБА_1 міської ради про визнання протиправним та скасування витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки м.Одеси №121/М від 07.10.2013року, визнання протиправними дій, та зобов'язання вчинити певні дії, -
ВСТАНОВИВ:
Фізична особа-підприємець ОСОБА_2 звернувся до ОСОБА_1 окружного адміністративного суду з позовом, у якому, з урахуванням уточнень (вхід.№23914/15 від 24.09.2015р.), просить суд визнати протиправними дії Управління Держземагентства у м.Одесі Одеської області щодо застосування коефіцієнта, який характеризує функціональне використання земельної ділянки, із значенням - « 2,5» замість « 1,0» при виданні витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки м.Одеси №121/М від 07.10.2013року; визнати протиправним та скасувати витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки м.Одеси №121/М від 07.10.2013року, виданий Управлінням Держземагентства у м.Одесі Одеської області; зобов'язати Управління Держгеокадастру у м.Одесі привести у відповідність до проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання ФОП ОСОБА_2 в оренду земельної ділянки за адресою: м.Одеса, вул.Паркова,1, для експлуатації та обслуговування будівель автобази, затвердженого рішенням ОСОБА_1 міської ради №3221-V від 10.07.2008року, та виправити помилки наведені у Державному земельному кадастрі у відомостях про цільове призначення та підставу здійснення державної реєстрації земельної ділянки, розташованої у м.Одеса по вул.Паркова,1, кадастровий номер 5110137600:73:010:0095, шляхом заміни даних «В.03.15 Для будівництва та обслуговування інших будівель громадської забудови» на дані « 1.12.08 Для розміщення та експлуатації будівель і споруд додаткових транспортних послуг та допоміжних операцій» .
В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на те, що 03.02.2010р. між Фізичною особою-підприємцем ОСОБА_2 та ОСОБА_1 міською радою був укладений Договір оренди земельної ділянки, площею 17359кв.м., що знаходиться за адресою: м.Одеса, вул.Паркова,1, яка використовується з метою експлуатації та обслуговування будівель автобази, що, на думку позивача, і є функціональним використанням земельної ділянки. До того ж, ФОП ОСОБА_2 зазначає, що його основним видом економічної діяльності є - 52.21 Допоміжне обслуговування наземного транспорту . Крім того, позивач зазначає, що ОСОБА_3 з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки м.Одеси №121/М від 07.10.2013року не відповідає формі, закріпленій у Додатку №2 Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів. Затвердженого Наказом Держкомзему України, Мінагрополітики України, Мінбудархітектури України, Української академії аграрних наук №18/15/21/11 від 27.01.2006р., оскільки витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки обов'язково повинен перевірятися вищим органом Держземагенства, та містити печатку органу Держземагенства, який його склав. Також, на думку позивача, Управлінням Держземагенства у м.Одесі Одеської області у Державному земельному кадастрі наведено відомості про документацію землеустрою, якої не існує, та не враховано належну Проектну документацію із землеустрою, затверджену рішенням ОСОБА_1 міської ради №3221-V від 10.07.2008р., що призвело до невірного визначення цільового призначення земельної ділянки.
Відповідач - Управління Держгеокадастру у м.Одесі Одеської області з позовними вимогами не погоджується, та вважає їх необґрунтованими з підстав, викладених у письмових запереченнях на адміністративний позов (від 01.09.2015р. вхід.№21540/15), наголошуючи, зокрема, що зазначені у ОСОБА_3 з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 07.10.2013р. №121/М відомості розраховано відповідно до Закону України Про оцінку земель , Методики грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, затвердженої Постановою Кабінету Міністрів України від 23.03.1995р. №213, Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначеним та населених пунктів, затвердженого спільним наказом Держкомзему України, Міністерства аграрної політики України, Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства України, Української академії аграрних наук від 27.01.2006р. №18/15/21/11, Податкового кодексу України, технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста ОСОБА_4, затвердженої рішенням ОСОБА_1 міської ради №41-VI від 28.12.2010р., та з урахуванням коефіцієнтів індексації.
Ухвалою суду від 12.10.2015р., відповідно до приписів ч.3 ст.52 КАС України, до участі у справі в якості другого відповідача залучено Управління Держгеокадастру у м.Одесі Одеської області.
Відповідно до ч.6 ст.128 КАС України якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але прибули не всі особи, які беруть участь у справі, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.
Таким чином, з урахуванням того, що від позивача - Фізичної особи-підприємця ОСОБА_2, представників відповідачів - Управління Держземагенства у м.Одесі Одеської області, Управління Держгеокадастру у м.Одесі Одеської області до суду надійшли клопотання про розгляд справи в порядку письмового провадження (від 23.12.2015р. вхід.№33645/15, вхід.№33641/15 відповідно), враховуючи відсутність у судовому засіданні представника третьої особи без самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідачів - ОСОБА_1 міської ради, який про дату, час та місце судового засідання повідомлений належним чином та своєчасно, а також зважаючи на відсутність потреби у витребуванні додаткових доказів, виклику у судове засідання свідка, експерта, судом ухвалено рішення щодо розгляду даної адміністративної справи в порядку письмового провадження, відповідно до ч.6 ст.128 КАС України.
Дослідивши наявні у матеріалах справи письмові докази в сукупності та системно проаналізувавши приписи чинного законодавства, суд встановив наступне.
Як встановлено судом, та вбачається з наявних у матеріалах справи документів, 27.09.2013р. ОСОБА_5 комунальної власності ОСОБА_1 міської ради звернувся до Держземагенства у м.Одесі із ОСОБА_5 №01-13/7596, за підписом першого заступника директора ОСОБА_3, щодо надання витягу про нормативну грошову оцінку земельної ділянки площею 1,7359га., що знаходиться за адресою: м.Одеса, вул.Паркова,10, та перебуває у користуванні (власності) Фізичної особи-підприємця ОСОБА_2.
За результатами розгляду вищеозначеного ОСОБА_5 комунальної власності ОСОБА_1 міської ради від 27.09.2013р. №01-13/7596, Держземагенством у м.Одесі надано ОСОБА_3 з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки м.Одеси від 07.10.2013р. №121/М.
Не погоджуючись із визначеним Держземагенством у м.Одесі у ОСОБА_3 з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки м.Одеси від 07.10.2013р. №121/М, коефіцієнтом, який характеризує функціональне використання земельної ділянки площею 1,7359га., яка розташована за адресою: м.Одеса, вул.Паркова,10, із значенням 2,5 , позивач - Фізична особа-підприємець ОСОБА_2 звернувся до ОСОБА_1 окружного адміністративного суду з даною позовною заявою.
Так, на думку суду, уточнені позовні вимоги Фізичної особи-підприємця ОСОБА_2 про визнання протиправними дій Управління Держземагентства у м.Одесі Одеської області щодо застосування коефіцієнта, який характеризує функціональне використання земельної ділянки, із значенням - « 2,5» замість « 1,0» при виданні витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки м.Одеси №121/М від 07.10.2013року; визнання протиправним та скасування ОСОБА_3 з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки м.Одеси №121/М від 07.10.2013року, виданого Управлінням Держземагентства у м.Одесі Одеської області; зобов'язання Управління Держгеокадастру у м.Одесі привести у відповідність до проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання ФОП ОСОБА_2 в оренду земельної ділянки за адресою: м.Одеса, вул.Паркова,1, для експлуатації та обслуговування будівель автобази, затвердженого рішенням ОСОБА_1 міської ради №3221-V від 10.07.2008року, та виправити помилки наведені у Державному земельному кадастрі у відомостях про цільове призначення та підставу здійснення державної реєстрації земельної ділянки, розташованої у м.Одеса по вул.Паркова,1, кадастровий номер 5110137600:73:010:0095, шляхом заміни даних «В.03.15 Для будівництва та обслуговування інших будівель громадської забудови» на дані « 1.12.08 Для розміщення та експлуатації будівель і споруд додаткових транспортних послуг та допоміжних операцій» , є безпідставними, необґрунтованими, та такими, що не підлягають задоволенню, з урахуванням наступного.
Відповідно до ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
В силу п.1 ч.3 ст.2 Кодексу адміністративного судочинства України, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано, обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії), безсторонньо (неупереджено), добросовісно, розсудливо, з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації, пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія), з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення, своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Зокрема, як встановлено судом, та вбачається з наявних у матеріалах справи документів, керуючись ст.ст.12,124, ч.2 ст.126, п. в ч.1 ст.186 Земельного кодексу України, п.п.34 п.1 ст.26 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , за результатами розгляду відповідних документів та матеріалів, поданих ОСОБА_1 міським управлінням земельних ресурсів ОСОБА_1 міської ради щодо надання Фізичній особі-підприємцю ОСОБА_2 в оренду земельної ділянки, за адресою: м.Одеса, вул.Паркова,1, проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, розробленого Фізичною собою-підприємцем ОСОБА_6, проекту договору оренди землі між ОСОБА_1 міською радою та ФОП ОСОБА_2, ОСОБА_1 міською радою було прийнято Рішення від 10.07.2008р. №3221-V Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання Фізичній особі-підприємцю ОСОБА_2 в оренду земельної ділянки, площею 1,7359га., за адресою: м.Одеса, вул.Паркова,1, для експлуатації та обслуговування будівель автобази , яким затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки, та надано ФОП ОСОБА_2 земельну ділянку, площею 1,7359га., за адресою: м.Одеса, вул.Паркова,1, у довгострокову оренду, терміном на 25років, для експлуатації та обслуговування будівель автобази.
03.02.2010р. між ОСОБА_1 міською радою (Орендодавець) та Фізичною особою-підприємцем ОСОБА_2 (Орендар) був укладений Договір оренди землі, відповідно до п.п.1.1,2.1 якого Орендодавець на підставі Закону України Про оренду землі №161-ХІV від 06.10.1998р., та Рішення ОСОБА_1 міської ради №3221-V від 10.07.2008р. надає, а Орендар приймає у строкове, платне користування земельну ділянку, площею 17359кв.м., що знаходиться за адресою: місто Одеса, вулиця Паркова,1, для експлуатації та обслуговування будівель автобази, згідно з планом земельної ділянки, який є невід'ємною частиною договору. В оренду передається земельна ділянка площею 17359кв.м., у тому числі по угіддях: під забудовою -2937кв.м., під спорудами - 291кв.м., під проїздами, проходами, площадками - 14131кв.м. Згідно з п.п.2.3, 4.1, 4.2, 4.4 означеного Договору оренди землі від 03.02.2010р. нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 7416519,58грн., з урахуванням індексації за 2007-2009роки, згідно витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку №96/П від 09.03.2006р., складеного ОСОБА_1 міським управлінням земельних ресурсів Державного комітету України по земельних ресурсах. Орендна плата за земельну ділянку площею 17359кв.м. розрахована у розмірі 3% від нормативної грошової оцінки цієї земельної ділянки та складає: 222495,59грн. на рік з урахуванням індексації за 2007-2009роки. Розмір орендної плати встановлюється за домовленістю сторін згідно рішення ОСОБА_1 міської ради №4247-ІV від 15.07.2005р. у відповідності до розрахунку розміру орендної плати та може збільшуватися ОСОБА_1 міською радою в межах передбачених законодавством, в залежності від збільшення ринкової вартості земельної ділянки яка знаходиться у користуванні. Умови цього договору щодо розміру орендної плати можуть бути змінені за згодою обох сторін, шляхом укладення відповідних угод, які мають бути нотаріально посвідчені та будуть невід'ємними частинами цього договору, крім випадків: зміни розміру земельного податку, відповідно до чинного законодавства України; коригування Грошової оцінки земель м.Одеси , яка затверджується рішенням ОСОБА_1 міської ради; зміни функціонального призначення будівлі або її частини. У цих випадках розмір орендної плати змінюється Орендодавцем.
Відповідно до п.п.5.1, 5.2 вказаного Договору оренди землі від 03.02.2010р. земельна ділянка передається в оренду Фізичній особі-підприємцю ОСОБА_2, для експлуатації та обслуговування будівель автобази. Категорія земель за основним цільовим призначенням - землі житлової та громадської забудови.
Пунктом 14.1 Договору оренди землі від 03.02.2010р. передбачено, що цей договір набирає чинності після нотаріального посвідчення та його держаної реєстрації, згідно зі ст.18 Закону України Про оренду землі . На виконання вимог п.14.1 14.1 Договору оренди землі від 03.02.2010р., даний Договір нотаріально посвідчений приватним нотаріусом ОСОБА_1 міського нотаріального округу, та зареєстрований в ОСОБА_1 міському відділі ОРФ ДП Центр ДЗК , про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 23.12.2010р. за №041050500121.
Судом встановлено, що на виконання рішення ОСОБА_1 міської ради від 10.07.2008р. №3221-VІ, інженером ОСОБА_1 регіональної філії центру ДЗК ОСОБА_7, в присутності власника (користувача) земельної ділянки Фізичної особи-підприємця ОСОБА_2, проведено встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) загальною площею 1,7359га., у тому числі: 0,2937га. під забудовою (42.1), 0,0291га. - під спорудами (42.4), 1,4131га. - під проходами, проїздами та площадками (42.5), за результатами якого складено Акт від 18.09.2008р. встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) Фізичної особи-підприємця ОСОБА_2 для експлуатації та обслуговування будівель автобази, у якому зазначено, що надана земельна ділянка може бути використана Фізичною особою-підприємцем ОСОБА_2 лише за цільовим призначенням.
З матеріалі справи вбачається, що на підставі укладеного Акта прийому-передачі земельної ділянки за адресою: м.Одеса, вул.Паркова,1, що передається в оренду Фізичній особі-підприємцю ОСОБА_2, Орендодавець передав, а Орендар прийняв в оренду вищезазначену земельну ділянку для експлуатації та обслуговування будівель автобази.
Згідно з п.1.4 Умов відведення земельної ділянки, наданих ОСОБА_1 міським управлінням земельних ресурсів Держкомзему 11.07.2006р. №362-УВ, за результатами розгляду матеріалів відведення земельної ділянки ФОП ОСОБА_2, за адресою: м.Одеса, вул.Паркова,1, категорія земель за основним цільовим призначенням і код цільового використання земельної ділянки, що відводиться, мають бути визначені згідно Земельного кодексу України, та Українського класифікатора цільового використання землі (УКЦВЗ).
Відповідно до УКЦВЗ від 24.04.1998р, який діяв на час розроблення та затвердження землевпорядної документації ФОП ОСОБА_2, цільове призначення земельної ділянки - експлуатація та обслуговування будівель автобази, відповідало коду цільового використання землі (КЦВЗ) - 1.14.2 (землі автомобільного транспорту). Вказаний код цільового використання входив до категорії земель за основним цільовим призначенням - землі житлової та громадської забудови.
Висновком ОСОБА_1 міського управління земельних ресурсів Держкомзему від 07.07.2006р. №806-В по проекту відведення ФОП ОСОБА_2 передбачено віднесення земельної ділянки до категорії земель за основним цільовим призначенням - землі житлової та громадської забудови (код УКЦВЗ 1.14.2 - землі автомобільного транспорту).
Висновком Державної експертизи землевпорядної документації від 26.09.2006р. №2465 погоджено відведення ФОП ОСОБА_2 земельної ділянки (індексний кадастровий номер 5110137600:73:010:0095, код УКЦВЗ 1.14.2 - землі автомобільного транспорту), площею 1,7359га., розташованої за адресо.: м.Одеса, вул.Паркова,1, у довгострокову оренду, терміном на 25 років, для експлуатації та обслуговування будівель автобази.
Відповідно до ОСОБА_3 з Державного земельного кадастру про земельну ділянку №НВ-2101163142014 від 05.06.2014р., цільовим призначенням земельної ділянки, орендарем якої є Фізична особа-підприємець ОСОБА_2, розташованої за адресою: м.Одеса, вул.Паркова,1, кадастровий номер 5110137600:73:010:0095, є - В.03.15 Для будівництва та обслуговування інших будівель громадської забудови , вид використання земельної ділянки - землі житлової та громадської забудови для експлуатації та обслуговування будівель автобази .
Судом з'ясовано, що 28.12.2010р. ОСОБА_1 міською радою прийнято Рішення №41-VI, яким затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста ОСОБА_4, та введено її в дію з 01.01.2012р.; введено в дію затверджену грошову оцінку земель міста ОСОБА_4 для розрахунку річної орендної плати і плати за дольову участь у землекористуванні з 01.01.2012р. Протягом 2011року при розрахунках річної орендної плати і плати за дольову участь у землекористуванні застосовувати дані з грошової оцінки земель міста, затвердженої Рішенням ОСОБА_1 міської ради від 09.12.1999р. №438-ІІІ Про затвердження проекту Грошова оцінка земель м.Одеси ; доручено Управлінню економіки і інвестиційної політики та зовнішньоекономічної діяльності ОСОБА_1 міської ради спільно з ОСОБА_1 міським управлінням земельних ресурсів ОСОБА_1 міської ради підготувати пропозиції щодо застосування фіксованих відсотків при визначенні ставок орендної плати за землю у термін до 01.07.2011р., та подати їх на розгляд до ОСОБА_1 міської ради.
Рішенням ОСОБА_1 міської ради від 20.09.2011р. №1267-VI, затверджено фіксовані відсотки при визначенні орендної плати за землі м.Одеси відповідно до технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м.Одеси, затвердженої Рішенням ОСОБА_1 міської ради від 28.12.2010р. №41-VI; введено в дію затверджені фіксовані відсотки орендної плати за землі м.Одеси з 20.09.2011р., доручено ОСОБА_1 міському управлінню земельних ресурсів ОСОБА_1 міської ради вжити заходів щодо внесення відповідних змін до договорів оренди земельних ділянок; встановлено, що рішення ОСОБА_1 міської ради від 26.03.2003р. №1061-ХХІY, від 31.10.2000р. №1709-ХХІІІ втрачають чинність з 20.09.2011р.
Рішенням ОСОБА_1 міської ради від 20.09.2011р. №1268-VI внесено зміни до Рішення ОСОБА_1 міської ради від 28.12.2010р. №41-VI, а саме п.3 викладено в наступній редакції:- Ввести в дію затверджену пунктом 1 цього рішення нормативну грошову оцінку земель м.Одеси для розрахунку річної орендної плати з 20.09.2011р. ; вважати таким, що втратило чинність Рішення ОСОБА_1 міської ради від 09.12.1999р. №438-III Про затвердження проекту Грошова оцінка земель м.Одеси ; доручено ОСОБА_5 інформації і зв'язків з громадськістю ОСОБА_1 міської ради оприлюднити це рішення у встановленому закону порядку.
Як вбачається з наявного у матеріалах справи ОСОБА_3 з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки м.Одеси від 07.10.2013р. №121/М, нормативна грошова оцінка земельної ділянки, площею 1,7359га., яка розташована за адресою: м.Одеса, вул.Паркова,10, землекористувачем якої є Фізична особа-підприємець ОСОБА_2, становить 26412065,68грн.
Судом також з'ясовано, що 19.05.2014р. з метою приведення у відповідність до приписів Податкового кодексу України, Закону України Про оренди землі , ОСОБА_5 комунальної власності ОСОБА_1 міської ради на ім'я ФОП ОСОБА_2 було надіслано Пропозицію №01-13/3773 про внесення змін до договору, за підписом директора ОСОБА_5 ОСОБА_4, до якої додано два примірника проекту додаткового договору, та розрахунки орендної плати щодо внесення змін до договору оренди землі, укладеного між ОСОБА_1 міською радою та ФОП ОСОБА_2, який зареєстрований за №041050500121 від 23.12.2010р. по земельній ділянці, загальною площею 17359кв.м., яка розташована за адресою: вул.Паркова,1, в частині зміни нормативної грошової оцінки земельної ділянки та розміру орендної плати, та запропоновано в термін до 15.06.2014р. підписати вищевказані документи, та повернути їх до ОСОБА_5 комунальної власності ОСОБА_1 міської ради для вжиття заходів з підготовки нотаріального посвідчення договору про внесення змін, відповідно до ст.654 Цивільного кодексу України.
Вищеозначена Пропозиція ОСОБА_5 комунальної власності ОСОБА_1 міської ради від 19.05.2014р. №01-13/3773 про внесення змін до договору було отримано ФОП ОСОБА_2 17.06.2014р., про що свідчить наявне у матеріалах справи рекомендоване повідомлення про вручення поштового відправлення,однак залишено без реагування.
Судом встановлено, що Постановою ОСОБА_1 апеляційного господарського суду від 20.08.2015р. по справі №916/875/15-г, задоволено апеляційні скарги заступника прокурора Одеської області, ОСОБА_1 міської ради, ОСОБА_5 комунальної власності ОСОБА_1 міської ради, скасовано Рішення господарського суду Одеської області від 30.06.2015р. у справі №916/875/15-г, задоволено позовні вимоги заступника прокурора Суворовського району м.Одеси, внесено зміни до договору оренди землі від 03.02.2010р., зареєстрованого в ОСОБА_1 регіональній філії ДП Центр ДЗК 12.12.2010р. за №041050500121, яким ОСОБА_1 міською радою передано ФОП ОСОБА_2 земельну ділянку площею 17359 кв.м., що розташована за адресою: м.Одеса, вул.Паркова,1 терміном на 25років в частині нормативної грошової оцінки земельної ділянки та орендної плати, а саме викладено п.2.3 Договору у наступній редакції: "Нормативна грошова оцінка земельної ділянки, площею 17359 кв.м. становить 26412065,68грн. згідно витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки №121/М від 07.10.2013р., складеного управлінням Держземагенства у м.Одесі Одеської області"; викладено п.4.1 Договору у наступній редакції: "Орендна плата за земельну ділянку, площею 17359кв.м., що розташована за адресою: м.Одеса, вул.Паркова,1, розрахована у розмірі 3% від нормативної грошової оцінки цієї земельної ділянки та складає 792361,97грн. на рік. Орендна плата вноситься Орендарем у грошовій безготівковій формі". У задоволені зустрічного позову ФОП ОСОБА_2 про внесення змін до п.5.2 договору оренди землі від 03.02.2010р. відмовлено.
Зокрема, в межах розгляду означеної справи судом апеляційної інстанції, серед іншого, встановлено, що ОСОБА_3 з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 07.10.2013р. №121/М, розрахований у відповідності до чинного законодавства (в т.ч. Податкового кодексу України, технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м.Одеси, затвердженої рішенням ОСОБА_1 міської ради №41-VI від 28.12.2010р., та з урахуванням коефіцієнтів індексації).
Підпунктом 271.1.1 пункту 271.1 статті 271 Податкового кодексу України встановлено, що базою оподаткування є нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого цим розділом.
Правові засади проведення оцінки земель, професійної оціночної діяльності у сфері оцінки земель в Україні, визначено Законом України Про оцінку земель від 11 грудня 2003року №1378-IV (зі змінами та доповненнями), який спрямований на регулювання відносин, пов'язаних з процесом оцінки земель, забезпечення проведення оцінки земель, з метою захисту законних інтересів держави та інших суб'єктів правовідносин у питаннях оцінки земель, інформаційного забезпечення оподаткування та ринку земель.
Відповідно до положень статті 5 Закону України Про оцінку земель залежно від мети та методів проведення оцінка земель поділяється на такі види: бонітування ґрунтів, економічна оцінка земель та грошова оцінка земельних ділянок. Грошова оцінка земельних ділянок залежно від призначення та порядку проведення може бути нормативною і експертною. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, вартості земельних ділянок площею понад 50 гектарів для розміщення відкритих спортивних і фізкультурно-оздоровчих споруд, а також при розробці показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель.
Статтею 15 Закону України Про оцінку земель встановлено, що підставою для проведення оцінки земель (бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок) є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.
Статтями 18, 20, 23 вказаного Закону встановлено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності.
Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться: розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення - не рідше ніж один раз на 5 - 7 років; розташованих за межами населених пунктів земельних ділянок сільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 5 - 7 років, а несільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 7 - 10 років.
Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться юридичними особами, які отримали ліцензії на проведення робіт із землеустрою.
За результатами бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація, а за результатами проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок складається звіт.
Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.
Розробники технічної документації з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок, а також звітів про проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок зобов'язані безоплатно передавати копії матеріалів у Державний фонд документації із землеустрою.
Технічна документація з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок у межах населених пунктів затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою.
Технічна документація з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок, розташованих за межами населених пунктів, затверджується районними радами.
Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається відповідним органом виконавчої влади з питань земельних ресурсів.
Статтею 73 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні визначено, що акти ради, сільського, селищного, міського голови, голови районної в місті ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті ради, прийняті в межах наданих їм повноважень, є обов'язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.
Отже, із системного аналізу вищенаведених законодавчих приписів вбачається, що технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок (а отже і функціональний коефіцієнт окремої земельної ділянки) затверджується міською радою, при цьому відповідач - Управління Держземагенства у м.Одесі Одеської області (на час видання спірного ОСОБА_3 з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки м.Одеси №121/М від 07.10.2013року) було уповноважене видавати лише витяги з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.
Таким чином, з урахуванням вищевикладеного, судом встановлено, що витяг - це технічний розрахунок, який заповнюється виключно на підставі відповідного рішення органу місцевого самоврядування, та відповідної технічної документації на земельну ділянку, а тому при заповненні витягу територіальний орган Держкомзему не наділений повноваженнями перевіряти обґрунтованість визначення показників нормативної грошової оцінки земельної ділянки.
Як встановлено судом, та зазначено вище, Рішенням ОСОБА_1 міської ради від 28 грудня 2010року №41- VI затверджено Технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста ОСОБА_4, яким затверджено нормативну грошову оцінку земель міста ОСОБА_4 з 01 січня 2011року, а тому у випадку незгоди з функціональним коефіцієнтом, предметом судового позову повинно бути, зокрема, Рішення ОСОБА_1 міської ради від 28 грудня 2010року №41- VI.
Відтак, технічна документація з нормативної грошової оцінки земельної ділянки затверджується міською радою, а видача витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин на підставі показників розроблених міською радою, що відповідно спростовує твердження позивача щодо незаконності, та протиправності спірного ОСОБА_3, оскільки відповідачем вчинено дії суто в межах наданих законодавством повноважень, а тому підстави вважати оскаржуваний ОСОБА_3 протиправним та таким, що підлягає скасуванню, відсутні.
Також, відповідно до п.21 Методики нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, затвердженої Постановою Кабінету Міністрів України від 23 березня 1995року №213 при розрахунку нормативної грошової оцінки застосовують коефіцієнт Кф який характеризує функціональне використання земельної ділянки (під житлову та громадську забудову, для промисловості, транспорту тощо).
Км2 - зональний коефіцієнт, який характеризує містобудівну цінність території в межах населеного пункту (економіко-планувальної зони).
Так, судом встановлено, що земельна ділянка, загальною площею 1,7359га, кадастровий номер 5110137600:73:010:0095, що знаходиться за адресою: м.Одеса, вул.Паркова,1 розташована у 203 економіко-планувальній зоні, що підтверджує викопіювання із схеми економіко-планувального зонування.
Згідно з пунктом 3 Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, затвердженого наказом Державного комітету України по земельних ресурсах, Міністерства аграрної політики України, Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства України, Української академії аграрних наук від 27 січня 2006року №18/15/21/11, віднесення земельної ділянки до категорії земель за функціональним використанням проводиться відповідно до Інструкції з заповнення державної статистичної звітності з кількісного обліку земель (форми №№ 6-зем, 6а-зем, 6б-зем, 2-зем), затвердженої Наказом Держкомстату України від 05 листопада 1998року №377, згідно з видами економічної діяльності, визначеними у довідках, які видають юридичним особам органи державної статистики. Значення коефіцієнта Кф, який застосовується при розрахунку нормативної грошової оцінки, залежить від видів економічної діяльності підприємства і характеризує прибутковість здійснюваних видів економічної діяльності в межах земельних ділянок.
Згідно відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців від 29.08.2013р. у ФОП ОСОБА_2 видом діяльності за КВЕД-2010 є 68.20 Надання в оренду й експлуатацію власного чи орендованого нерухомого майна .
Відповідно до перехідних таблиць визначення кодів виду діяльності за КВЕД-2005 та КВЕД-2010, коду виду діяльності за КВЕД-2010-68.20 відповідає код виду діяльності за КВЕД-2005-70.20 - здавання під найм власної нерухомості.
Відповідно додатку 3 до Інструкції з заповнення державної статистичної звітності з кількісного обліку земель (форми № 6-Зем), даний вид діяльності віднесено до секції К.
Згідно з Порядком нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, затвердженого наказом Державного комітету України по земельних ресурсах, Міністерства аграрної політики України, Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства України, Української академії аграрних наук від 27 січня 2006року №18/15/21/11, код розділу КВЕД (К) віднесено до категорії земель за функцією використання до земель комерційного використання зі значеним коефіцієнту Кф=2,5.
Також, відповідно до п.3.3 означеного Порядку нормативна грошова оцінка земельної ділянки підлягає індексації.
Згідно з п.289.2 ст.289 Податкового кодексу України коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель застосовується кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель.
Відповідно до п.289.3 ст.289 означеного Кодексу центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації не пізніше 15 січня поточного року забезпечують інформування центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику, і власників землі та землекористувачів про щорічну індексацію нормативної грошової оцінки земель.
Отже, судом встановлено, що спірний ОСОБА_3 з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки №121/М від 07.10.2013року виготовлено Управлінням Держземагенства у м.Одесі Одеської області з урахуванням відповідних коефіцієнтів індексації.
Крім того, відповідно до ч.ч.1 ст.18 Земельного кодексу України до земель України належать усі землі в межах її території, в тому числі острови та землі, зайняті водними об'єктами, які за основним цільовим призначенням поділяються на категорії, визначені у ст.19 Земельного кодексу України.
Відповідно до ч.1 ст.20 Земельного кодексу України віднесення земель до тієї чи іншої категорії здійснюється на підставі рішень органів державної влади та органів місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень.
Згідно з ч.2 ст.20 Земельного кодексу України зміна цільового призначення земель провадиться органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування, які приймають рішення про передачу цих земель у власність або надання у користування, вилучення (викуп) земель і затверджують проекти землеустрою або приймають рішення про створення об'єктів природоохоронного та історико-культурного призначення.
Відповідно до статті 1 Закону України Про землеустрій цільове призначення земельної ділянки - це є її використання за призначенням, визначеним на підставі документації із землеустрою у встановленому законодавством порядку.
Так, як встановлено судом, та зазначено вище, Рішенням ОСОБА_1 міської ради від 10.07.2008р. №3221-V затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання ФОП ОСОБА_2 в оренду земельної ділянки площею 1,7359га., розташованої за адресою: м.Одеса, вул.Паркова, 1 для експлуатації та обслуговування будівель автобази.
У пункті 1.4 Умов відведення земельної ділянки, наданих ОСОБА_1 міським управлінням земельних ресурсів Держкомзему 11.07.2006р. №362-УВ за результатами розгляду матеріалів відведення ФОП ОСОБА_2 земельної ділянки, розташованої за адресою: м.Одеса, вул.Паркова, 1, зазначено, що категорія земель за основним цільовим призначенням і код цільового використання земельної ділянки, що відводиться, мають бути визначені згідно Земельного кодексу України та Українського класифікатора цільового використання землі (УКЦВЗ).
Відповідно до УКЦВЗ від 24.04.1998р, який діяв на час розроблення та затвердження землевпорядної документації ФОП ОСОБА_2 цільове призначення земельної ділянки - експлуатація та обслуговування будівель автобази - відповідало коду цільового використання землі (КЦВЗ) - 1.14.2 (землі автомобільного транспорту). Вказаний код цільового використання входив до категорії земель за основним цільовим призначенням - землі житлової та громадської забудови.
Висновком ОСОБА_1 міського управління земельних ресурсів Держкомзему від 07.07.2006р. №806-В по проекту відведення ФОП ОСОБА_2 передбачено віднесення земельної ділянки до категорії земель за основним цільовим призначенням - землі житлової та громадської забудови (код УКЦВЗ 1.14.2 - землі автомобільного транспорту).
Висновком державної експертизи землевпорядної документації від 26.09.2006р. №2465 погоджено відведення ФОП ОСОБА_2 земельної ділянки (індексний кадастровий номер 5110137600:73:010:0095, код УКЦВЗ 1.14.2 - землі автомобільного транспорту), загальною площею 1,7359га. в м.Одесі, вул.Паркова,1 у довгострокову оренду, терміном на 25 років, для експлуатації та обслуговування будівель автобази.
На підставі рішення ОСОБА_1 міської ради від 10.07.2008р. №3221 між ОСОБА_1 міською радою та ФОП ОСОБА_2 було укладено договір оренди землі, відповідно до пункту 5 якого цільове використання земельної ділянки - для експлуатації та обслуговування будівель автобази. Відповідно до п.5.2 договору категорія земельної ділянки за основним цільовим призначенням - землі житлової та громадської забудови.
Наказом Держкомзему від 23.07.2010р. №548, затверджена Класифікація видів цільового призначення земель, відповідно до якої зміна цільового призначення земельних ділянок із зміною коду Класифікації видів цільового призначення земель здійснюється за проектами землеустрою щодо відведення земельної ділянки, погодженими та затвердженими у встановленому порядку. Отже, відповідні зміни щодо категорії земель, у тому числі, і до якої належить орендована земельна ділянка, згідно Класифікації видів цільового призначення земель, затвердженої Наказом Держкомзему №548 від 23.07.2010р., можуть бути внесені виключно кадастровим реєстратором на підставі погодженого проекту землеустрою.
Відтак, з урахуванням вищевикладеного, суд дійшов висновку, що позовні вимоги Фізичної особи-підприємця ОСОБА_2 про визнання протиправними дій Управління Держземагентства у м.Одесі Одеської області щодо застосування коефіцієнта, який характеризує функціональне використання земельної ділянки, із значенням - « 2,5» замість « 1,0» при виданні витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки м.Одеси №121/М від 07.10.2013року; визнання протиправним та скасування ОСОБА_3 з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки м.Одеси №121/М від 07.10.2013року, виданого Управлінням Держземагентства у м.Одесі Одеської області; зобов'язання Управління Держгеокадастру у м.Одесі привести у відповідність до проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання ФОП ОСОБА_2 в оренду земельної ділянки за адресою: м.Одеса, вул.Паркова,1, для експлуатації та обслуговування будівель автобази, затвердженого рішенням ОСОБА_1 міської ради №3221-V від 10.07.2008року, та виправити помилки наведені у Державному земельному кадастрі у відомостях про цільове призначення та підставу здійснення державної реєстрації земельної ділянки, розташованої у м.Одеса по вул.Паркова,1, кадастровий номер 5110137600:73:010:0095, шляхом заміни даних «В.03.15 Для будівництва та обслуговування інших будівель громадської забудови» на дані « 1.12.08 Для розміщення та експлуатації будівель і споруд додаткових транспортних послуг та допоміжних операцій» , є безпідставними, неправомірними, та такими, що не ґрунтуються на положеннях чинного законодавства України.
Вищевикладене спростовує твердження позивача, наведені у позовній заяві.
Частиною 1 статті 11 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюється на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості, а частиною 1 статті 71 Кодексу адміністративного судочинства України зазначено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.
Згідно з ч.1 ст.69 та ч.ч.1,4 ст.70 КАС України, доказами в адміністративному судочинстві є будь-які фактичні дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин, що обґрунтовують вимоги і заперечення осіб, які беруть участь у справі, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Належними є докази, які містять інформацію щодо предмета доказування. Обставини, які за законом повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися ніякими іншими засобами доказування, крім випадків, коли щодо таких обставин не виникає спору.
Відповідно до ч.ч.1,3 ст.86 КАС України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв'язок доказів у їх сукупності.
Згідно зі ст.159 Кодексу адміністративного судочинства України судове рішення повинно бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з'ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні.
Відтак, беручи до уваги наведене, та оцінюючи надані сторонами по справі письмові докази в їх сукупності, суд дійшов висновку, що уточнені позовні вимоги Фізичної особи-підприємця ОСОБА_2 до Управління Держземагенства у м.Одесі Одеської області, Управління Держгеокадастру у м.Одесі Одеської області про визнання протиправним та скасування витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки м.Одеси №121/М від 07.10.2013року, визнання протиправними дій та зобов'язання вчинити певні дії, не обґрунтовані, документально не підтверджені, не ґрунтуються на положеннях чинного законодавства, отже задоволенню не підлягають.
У зв'язку з тим, що у задоволенні позовних вимог відмовлено повністю, витрати по сплаті судового збору покладаються на позивача, відповідно до положень ст.94 КАС України.
Керуючись ст.ст.2, 4, 7-9, 11, 12, 69, 71, 94, ч.4 ст.122, ч.6 ст.128, ст.ст.158-163, 167 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,-
ПОСТАНОВИВ:
У задоволенні адміністративного позову Фізичної особи-підприємця ОСОБА_2 до Управління Держземагенства у м.Одесі Одеської області, Управління Держгеокадастру у м.Одесі Одеської області про визнання протиправними дій Управління Держземагентства у м.Одесі Одеської області щодо застосування коефіцієнта, який характеризує функціональне використання земельної ділянки, із значенням - « 2,5» замість « 1,0» при виданні витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки м.Одеси №121/М від 07.10.2013року; визнання протиправним та скасування ОСОБА_3 з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки м.Одеси №121/М від 07.10.2013року, виданого Управлінням Держземагентства у м.Одесі Одеської області; зобов'язання Управління Держгеокадастру у м.Одесі привести у відповідність до проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання ФОП ОСОБА_2 в оренду земельної ділянки за адресою: м.Одеса, вул.Паркова,1, для експлуатації та обслуговування будівель автобази, затвердженого рішенням ОСОБА_1 міської ради №3221-V від 10.07.2008року, та виправити помилки наведені у Державному земельному кадастрі у відомостях про цільове призначення та підставу здійснення державної реєстрації земельної ділянки, розташованої у м.Одеса по вул.Паркова,1, кадастровий номер 5110137600:73:010:0095, шляхом заміни даних «В.03.15 Для будівництва та обслуговування інших будівель громадської забудови» на дані « 1.12.08 Для розміщення та експлуатації будівель і споруд додаткових транспортних послуг та допоміжних операцій» , відмовити повністю.
Постанова може бути оскаржена шляхом подання апеляційної скарги протягом десяти днів з дня її проголошення. У разі застосування судом частини третьої статті 160 КАС України апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.
Постанова набирає законної сили в порядку, передбаченому приписами ст.254 КАС України.
Суддя Харченко Ю.В.
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 28.12.2015 |
Оприлюднено | 05.01.2016 |
Номер документу | 54676461 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Харченко Ю. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні