П О С Т а Н О В а
Іменем україни
17 грудня 2015 року Справа № 876/7781/14
Львівський апеляційний адміністративний суд в складі:
головуючого судді Старунського Д.М.,
суддів Багрія В.М., Рибачука А.І.,
за участю секретаря судового засідання Лемцьо І.В.,
позивача ОСОБА_1
розгляднувши у відкритому судовому засіданні в місті Львові апеляційну скаргу Турійського районного відділу управління Міністерства внутрішніх справ України у Волинській області на постанову Волинського окружного адміністративного суду від 3 липня 2014 року у справі за позовом ОСОБА_1 до Турійського районного відділу Управління Міністерства внутрішніх справ України у Волинській області про зобов'язання вчинити дії,
в с т а н о в и в:
ОСОБА_1 10.06.2014 року звернувся в суд з адміністративним позовом до Турійського районного відділу Управління Міністерства внутрішніх справ України у Волинській області, в якому просив зобов'язати у визначений термін провести перерахунок грошового забезпечення, нарахувати доплату за відпрацьовані позивачем понадурочні години за період з 06 жовтня 2009 року по 08 грудня 2012 року, а саме 74 зміни, або 1776 години (за 2009 рік - з міни, або 72 години, за 2010 рік - 26 змін, або 624 години, за 2011 рік - 22 зміни, або 528 годин, за 2012 рік - 23 зміни, або 552 години); на нараховану суму боргу нарахувати інфляційні витрат; повністю розрахуватися з позивачем по заборгованості.
Постановою Волинського окружного адміністративного суду від 3 липня 2014 року позов задоволено частково. Зобов'язано Турійський районний відділ Управління Міністерства внутрішніх справ України у Волинській області провести перерахунок грошового забезпечення ОСОБА_1 шляхом нарахування та виплати компенсації за службу в понаднормовий час, яка передбачена у пункті 3.7 Інструкції про порядок виплати грошового забезпечення особам рядового і начальницького складу органів внутрішніх справ, затвердженої наказом Міністерства внутрішніх справ України від 31 грудня 2007 р. №499, за період з 06 жовтня 2009 року по 08 грудня 2012 року, а саме за 2009 рік - 72 (сімдесят дві) години, за 2010 рік - 624 (шістсот двадцять чотири) години, за 2011 рік - 528 (п'ятсот двадцять вісім) годин, за 2012 рік - 552 (п'ятсот п'ятдесят дві) години. У задоволенні решти позовних вимог відмовлено.
Не погодившись з таким рішенням суду першої інстанції Турійський районний відділ Управління Міністерства внутрішніх справ України у Волинській області оскаржив його в апеляційному порядку. В апеляційній скарзі просить рішення суду першої інстанції скасувати і прийняти нове рішення, яким в задоволенні позову відмовити.
Вимоги за апеляційною скаргою обґрунтовує тим, що при винесені оскаржуваної постанови судом першої інстанції не враховано вимог п. 3.7.2 Інструкції про порядок виплати грошового забезпечення особам рядового і начальницького складу органів внутрішніх справ , де вказано, що понаднормові роботи не повинні перевищувати 120 годин на рік, тобто оплата за понаднормові години здійснюється лише за 120 годин на рік. Решта годин оплаті не підлягає. Також , апелянт зазначає, що судом не враховано те, що особам добового наряду під час чергування почергово надаються перерви для вживання їжі та короткочасного відпочинку, загальною тривалістю 4 години, яка не включається в робочий час.
Позивач вимоги апеляційної скарги заперечив вважаючи, що ухвалене рішення є законним та обґрунтованим.
Представник відповідача ( апелянта) на своїй участі при апеляційному перегляді не наполягає.
Заслухавши суддю-доповідача, пояснення позивача, дослідивши наявні в справі матеріали та доводи апеляційної скарги у їх сукупності, колегія суддів приходить до переконання, що подану апеляційну скаргу слід задовольнити частково, виходячи з таких підстав.
Судом першої інстанції встановлено, що ОСОБА_1 працював на посаді майора міліції помічника начальника відділу - оперативного чергового чергової частини Турійського районного відділу Управління Міністерства внутрішніх справ України у Волинській області та наказом управління від 24 травня 2014 року №141 о/с був звільнений з посади на підставі підпункту "б" пункту 64 Положення про проходження служби рядовим і начальницьким складом органів внутрішніх справ, яке затверджено постановою Кабінету Міністрів УРСР від 29 липня 1991 року №114 (через хворобу) (т.1 а.с.8).
Як слідує з даних графіків чергувань, книг прийому та здачі чергувань Турійського РВ УМВС України у Волинській області, у період з 06 жовтня 2009 року по 08 грудня 2012 року позивач чергував позмінно та в більшості випадків з розрахунку одна зміна тривалістю 24 години - 72 години відпочинку. Однак деякі зміни були відчерговані ОСОБА_1 з розрахунку 24 години - 48 годин відпочинку. Всього таких змін було 74, або 1776 годин (за 2009 рік - 3 зміни, або 72 години, за 2010 рік - 26 змін, або 624 години, за 2011 рік - 22 зміни, або 528 годин, за 2012 рік - 23 зміни, або 552 години) (т.1 а.с.19 - т.2 а.с.117, т.2 а.с.137-253).
З матеріалів справи видно, що 09 серпня 2013 року позивач звертався із заявою на ім'я начальника Турійського РВ УМВС України у Волинській області стосовно виплати йому доплати за відпрацьований понаднормовий час, який листом від 17 серпня 2013 року №3285 повідомив, що нарахування та виплата за понаднормово відпрацьовані години в період з 01 жовтня 2009 року по 31 травня 2013 року не здійснювалися (т.1 а.с.11).
В подальшому ОСОБА_1 29 серпня 2013 року звернувся з заявою на ім'я начальника УМВС України у Волинській області, в якій просив провести перерахунок за роботу в понаднормовий та нічний час (т.1 а.с.17).
У відповідь УМВС України у Волинській області листом від 20 вересня 2013 року №7/678 повідомило ОСОБА_1, що протягом 2009-2012 років йому виплачувалася доплата за роботу в нічний час відповідно до наданих табелів обліку робочого часу. Щодо виплати компенсації за роботу в понаднормовий час в листі не зазначено (а.с.18).
Задовольняючи частково адміністративний позов, суд першої інстанції виходив з того, що позовні вимоги в частині зобов'язання відповідача провести перерахунок грошового забезпечення, нарахувати доплату за відпрацьовані позивачем понадурочні години за період з 06 жовтня 2009 року по 08 грудня 2012 року є обґрунтованими та правомірними.
Колегія суддів частково погоджується з такими висновками суду першої інстанції та вважає за необхідне зазначити наступне.
Відповідно до ст.19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Спеціальним законодавством, яке визначає порядок проходження служби рядовим і начальницьким складом органів внутрішніх справ є Закон України Про міліцію , Положення Про проходження служби рядовим і начальницьким складом органів внутрішніх справ , затвердженого Постановою КМУ від 29 липня 1991 року №114 (далі-Положення) та інші нормативно-правові акти.
Відповідно до п. 10 Положення про проходження служби рядовим і начальницьким складом органів внутрішніх справ, особи рядового і начальницького складу органів внутрішніх справ користуються всіма соціально-економічними, політичними та особистими правами і свободами, виконують усі обов'язки громадян, передбачені Конституцією та іншими законодавчими актами, а їх права, обов'язки і відповідальність, що випливають з умов служби, визначаються законодавством, Присягою, статутами органів внутрішніх справ і цим Положенням.
Щодо задоволення позову в частині зобов'язання відповідача нарахувати та виплатити позивачу грошове забезпечення за несення служби в понадурочний час за 1776 год у період з 06.10.2009 р. по 08.12.2012 р. колегія суддів зазначає наступне.
Відповідно до статті 22 Закону України "Про міліцію" для працівників міліції встановлюється 41-годинний робочий тиждень. У необхідних випадках особи рядового і начальницького складу несуть службу понад встановлену тривалість робочого часу, а також у вихідні та святкові дні. Оплата праці в надурочний і нічний час, у вихідні та святкові дні провадиться відповідно до вимог законодавства.
Пунктом 21 Положення про проходження служби рядовим і начальницьким складом органів внутрішніх справ передбачено, що для осіб рядового і начальницького складу встановлюється 41-годинний робочий тиждень. У необхідних випадках вони несуть службу понад установлену тривалість робочого часу, а також у вихідні та святкові дні. Оплата праці в понадурочний, нічний час, у вихідні та святкові дні провадиться відповідно до законодавства.
Відповідно до пункту 3.7.4. Інструкції про порядок виплати грошового забезпечення особам рядового і начальницького складу органів внутрішніх справ, затвердженої наказом Міністерства Внутрішніх справ України № 499 від 31.12.2007 року, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 12.03.2008 року за № 205/14896, підставою для залучення працівників органів внутрішніх справ до понаднормової служби чи в дні щотижневого відпочинку та святкові дні є: а) письмові накази керівників органів внутрішніх справ; б) графіки нарядів чергувань, затверджені керівниками органів внутрішніх справ.
Відповідно до пункту 3.7.5 Інструкції облік робочого часу здійснюється шляхом ведення щомісячного табеля з обов'язковою відміткою в ньому кількості відпрацьованих годин.
Службою в нічний час вважається виконання особами рядового і начальницького складу органів, підрозділів установ і навчальних закладів внутрішніх справ службових обов'язків у період з 22.00 до 06.00. Особам, які несуть службу в нічний час, надається перерва для відпочинку та харчування тривалістю не більше двох годин. Перерва для відпочинку і харчування не включається в робочий час. Особам добового наряду під час чергування почергово надаються перерви для вживання їжі та короткочасного відпочинку. Загальна тривалість такої перерви становить 4 години (2 години вдень і 2 години вночі), яка не враховується в робочий час (пункт 3.7.6 Інструкції).
Відповідно до пунктів 3.7.1- 3.7.3, 3.7.5 Інструкції, служба осіб рядового та начальницького складу у дні щотижневого відпочинку та святкові дні може компенсуватися за їхньою згодою шляхом надання їм іншого дня відпочинку або в грошовій формі. Компенсація понаднормових робіт шляхом надання відгулів не допускається.
Згідно пункту 3.7.1 Інструкції про порядок виплати грошового забезпечення особам рядового і начальницького складу органів внутрішніх справ, при залученні осіб рядового і начальницького складу органів внутрішніх справ до несення служби понад установлений законодавством робочий час виплата грошового забезпечення проводиться з розрахунку посадового окладу й окладу за спеціальним званням.
Годинна ставка обчислюється шляхом поділу місячного посадового окладу та окладу за спеціальним званням на кількість годин робочого часу в поточному місяці (пункт 3.7.2 Інструкції).
З матеріалів справи видно, що ОСОБА_1 періодично залучався до понаднормових чергувань у період з 01 жовтня 2009 року по 08 грудня 2012 року, так як чергування оперативних чергових здійснювалося в трьохзмінному режимі з тієї причини, що у Турійському РВ тривалий час залишалася вакантна посада оперативного чергового, а також у разі хвороб та чергових відпусток працівників (а.с.131).
Таким чином, колегія суддів вважає обґрунтованим висновок суду першої інстанції, що позивач має право на перерахунок грошового забезпечення та нарахування доплати за відпрацьовані позивачем понадурочні години за період з 06 жовтня 2009 року по 08 грудня 2012 року, однак судом першої інстанції не враховано вимог пункту 3.7.6 Інструкції Про порядок виплати грошового забезпечення особам рядового і начальницького складу органів внутрішніх справ , яким передбачено, що особам добового наряду під час чергування почергово надаються перерви для вживання їжі та короткочасного відпочинку, загальною тривалістю 4 години, яка не включається в робочий час . Таким чином тривалість роботи добового наряду триває 20 годин, а не 24 години, як помилково визначено судом першої інстанції.
Враховуючи вищенаведене, колегія суддів дійшла висновку, що необхідно провести перерахунок грошового забезпечення ОСОБА_1 шляхом нарахування та виплати компенсації за службу в понаднормовий час, яка передбачена у пункті 3.7 Інструкції про порядок виплати грошового забезпечення особам рядового і начальницького складу органів внутрішніх справ, затвердженої наказом Міністерства внутрішніх справ України від 31 грудня 2007 р. N 499, за період з 06 жовтня 2009 року по 08 грудня 2012 року, а саме за 2009 рік - 60 годин, за 2010 рік - 520 годин, за 2011 рік - 440 годин, за 2012 рік - 460 годин(виходячи з 20-ти годинної тривалості роботи добового наряду).
Разом з тим, колегія суддів не бере до уваги посилання апелянта на те що понаднормові роботи не повинні перевищувати 120 год. на рік, оскільки обмеження щодо понаднормової роботи в кількості 120 год. на рік повинно застосовуватись до працівника для залучення до понаднормової роботи лише за письмовим наказом керівника або графіком нарядів чергувань, який затверджується начальником органів внутрішніх справ. Таким чином, контроль за дотриманням такого обмеження покладено безпосередньо на керівника.
При цьому, у відповідності до ст.11 КАС України з метою захисту законних прав та інтересів позивача, колегія суддів вважає, що відмову відповідача у перерахунку грошового забезпечення за понаднормовий час належить визнати протиправною.
Щодо вимог про зобов'язання відповідача нарахувати інфляційні витрати та повністю розрахуватися по заборгованості то висновок суду першої інстанції про відмову в задоволенні цих вимог є такими, що відповідають нормам матеріального та процесуального права.
Крім того, колегія суддів апеляційного суду вважає висновок суду першої інстанції , щодо зобов'язання відповідача нарахувати інфляційні витрати та та вимоги повністю розрахуватися по заборгованості такими, що відповідають нормам матеріального та процесуального права.
Відповідно до ч. 1 ст. 71 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу.
З врахуванням наведеного вище, суд апеляційної інстанції приходить до висновку, що постанову суду першої інстанції від 3 липня 2014 року слід скасувати та прийняти нову про часткове задоволення позовних вимог.
Відповідно до п. 4 ст. 202 КАС України підставою для скасування постанови суду першої інстанції та ухвалення нового рішення є порушення норм матеріального права, що призвело до неправильного вирішення справи або питання.
З огляду на вищевикладене, доводи апеляційної скарги є суттєвими і складають підстави для висновку про порушення судом першої інстанції норм матеріального права, що призвело до неправильного вирішення справи, через що постанова суду підлягає скасуванню з прийняттям нового рішення про часткове задоволення заявленого позову з вищевикладених мотивів.
Керуючись ст.ст.11, 160 ч.3, 195, 196, 198 п.3, 202, 205 ч.2, 207, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,
п о с т а н о в и в:
Апеляційну скаргу Турійського районного відділу Управління Міністерства внутрішніх справ України у Волинській області задовольнити частково.
Постанову Волинського окружного адміністративного суду від 3 липня 2014 року у справі №803/1078/14 скасувати і прийняти нову постанову, якою позов ОСОБА_1 задовольнити частково.
Визнати протиправною відмову Турійського районного відділу Управління Міністерства внутрішніх справ України у Волинській області провести перерахунок грошового забезпечення ОСОБА_1 шляхом нарахування та виплати компенсації за службу в понаднормовий час.
Зобов'язати Турійський районний відділ Управління Міністерства внутрішніх справ України у Волинській області провести перерахунок грошового забезпечення ОСОБА_1 шляхом нарахування та виплати компенсації за службу в понаднормовий час, яка передбачена у пункті 3.7 Інструкції про порядок виплати грошового забезпечення особам рядового і начальницького складу органів внутрішніх справ, затвердженої наказом Міністерства внутрішніх справ України від 31 грудня 2007 р. №499, за період з 06 жовтня 2009 року по 08 грудня 2012 року, а саме за 2009 рік - 60 (шістдесят) години, за 2010 рік - 520 (п'ятсот двадцять) години, за 2011 рік - 440 (чотириста сорок) годин, за 2012 рік - 460 (чотириста шістдесят) години.
В задоволенні решти позовних вимог відмовити.
Постанова набирає законної сили з моменту проголошення.
На постанову може бути подано касаційну скаргу безпосередньо до Вищого адміністративного суду України протягом двадцяти днів після набрання нею законної сили, а в разі складання постанови в повному обсязі відповідно до статті 160 КАС України - з дня складання постанови в повному обсязі.
Головуючий суддя Д.М. Старунський
Судді В.М. Багрій
А.І. Рибачук
Постанова у повному обсязі складена 22.12.2015 року.
Суд | Львівський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 17.12.2015 |
Оприлюднено | 11.01.2016 |
Номер документу | 54816210 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Львівський апеляційний адміністративний суд
Старунський Дмитро Миколайович
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Смокович Віра Іванівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні