ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
Держпром, 8-й під'їзд, майдан Свободи, 5, м. Харків, 61022,
тел. приймальня (057) 705-14-50, тел. канцелярія 705-14-41, факс 705-14-41
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"04" січня 2016 р.Справа № 922/2809/15
Господарський суд Харківської області у складі:
судді Суслової В.В.
при секретарі судового засідання Помпі К.І.
розглянувши справу
за позовом Прокурора Дзержинського району м. Харкова до 1. Харківської міської ради, м. Харків , 2. Обслуговуючого кооперативу "Житлово-будівельний кооператив "Сонячне містечко", м. Харків про визнання незаконним та скасування рішення за участю представників сторін:
прокурора - Тарасова С.С., посвідчення № 036251 від 12.11.2015 року;
першого відповідача - не з'явився;
другого відповідача - не з'явився;
ВСТАНОВИВ:
Прокурор Дзержинського району м. Харкова в інтересах держави звернувся до господарського суду Харківської області з позовом до Харківської міської ради та Обслуговуючого кооперативу "Житлово-будівельний кооператив "Сонячне містечко", в якому просить:
1. Вжити заходи по забезпеченню позову, шляхом накладення арешту на земельні ділянки, розташовані у місті Харкові по вул. Тернова, з кадастровими номерами: 6310136300:16:013:0206, 6310136300:16:013:225, 6310136300:16:013:0208, 6310136300:16:013:0216, 6310136300:16:013:0232, 6310136300:16:013:0218, 6310136300:16:013:0222, 6310136300:16:013:0230, 6310136300:16:013:0235, 6310136300:16:013:0237, 6310136300:16:013:0220, 6310136300:16:013:0240, 6310136300:16:013:0233, 6310136300:16:013:0221, 6310136300:16:013:0238, 6310136300:16:013:0229, 6310136300:16:013:0228, 6310136300:16:013:0207, 6310136300:16:013:0236, 6310136300:16:013:0214, 6310136300:16:013:0224, 6310136300:16:013:0217, 6310136300:16:013:0213, 6310136300:16:013:0212, 6310136300:16:013:0215, 6310136300:16:013:0210.
2. Визнати незаконним та скасувати п. 16.2. додатку 1 до рішення 25 сесії Харківської міської ради 5 скликання Про надання юридичним та фізичним особам земельних ділянок для розміщення об'єктів містобудування від 10.09.2008 р. № 26/08 ОК ЖБК Сонячне містечко .
3. Визнати недійсним: державний акт на право власності на земельну ділянку з кадастровим номером 6310136300:16:013:0094 серії ЯЖ №467796, який зареєстрований в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі за №120967100006 від 08.05.2009, державний акт на право власності на земельну ділянку з кадастровим номером 6310136300:16:013:0206 серії ЯЛ №180966, який зареєстрований в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі за №121070500026 від 07.06.2010, Державний акт на право власності на земельну ділянку площею 0,1825га з кадастровим номером 6310136300:16:013:0225 серії ЯЛ №180985, який зареєстрований в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі за №121070500015 від 07.06.2010, державний акт на право власності на земельну ділянку площею 0,4581га з кадастровим номером 6310136300:16:013:0208 серії ЯЛ №180968, який зареєстрований в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі за №121070500014 від 07.06.2010, державний акт на право власності на земельну ділянку площею 0,1935га з кадастровим номером 6310136300:16:013:0216 серії ЯЛ №180976, який зареєстрований в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі за №121070500034 від 07.06.2010, державний акт на право власності на земельну ділянку площею 0,1382га з кадастровим номером 6310136300:16:013:0232 серії ЯЛ №180992, який зареєстрований в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі за №121070500018 від 07.06.2010, державний акт на право власності на земельну ділянку площею 0,1933га з кадастровим номером 6310136300:16:013:0218 серії ЯЛ №180978, який зареєстрований в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі за №121070500036 від 07.06.2010, державний акт на право власності на земельну ділянку площею 0,2194га з кадастровим номером 6310136300:16:013:0222 серії ЯЛ №180982, який зареєстрований в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі за №121070500035 від 07.06.2010, державний акт на право власності на земельну ділянку площею 0,2298га з кадастровим номером 6310136300:16:013:0219 серії ЯЛ №180979, який зареєстрований в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі за №121070500025 від 07.06.2010, державний акт на право власності на земельну ділянку площею 0,1384га з кадастровим номером 6310136300:16:013:0230 серії ЯЛ №180990, який зареєстрований в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі за №121070500027 від 07.06.2010, державний акт на право власності на земельну ділянку площею 0,1613га з кадастровим номером 6310136300:16:013:0235 серії ЯЛ №180995, який зареєстрований в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі за №121070500019 від 07.06.2010, державний акт на право власності на земельну ділянку площею 0,0525га з кадастровим номером 6310136300:16:013:0241 серії ЯЛ №186501, який зареєстрований в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі за №121070500023 від 07.06.2010, державний акт на право власності на земельну ділянку площею 0,1157га з кадастровим номером 6310136300:16:013:0237 серії ЯЛ №180997, який зареєстрований в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі за №121070500016 від 07.06.2010, державний акт на право власності на земельну ділянку площею 0,2175га з кадастровим номером 6310136300:16:013:0220 серії ЯЛ №180980, який зареєстрований в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі за №121070500013 від 07.06.2010, державний акт на право власності на земельну ділянку площею 0,1633га з кадастровим номером 6310136300:16:013:0234 серії ЯЛ №180994, який зареєстрований в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі за №121070500030 від 07.06.2010, державний акт на право власності на земельну ділянку площею 0,0768га з кадастровим номером 6310136300:16:013:0240 серії ЯЛ №181000, який зареєстрований в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі за №121070500024 від 07.06.2010, державний акт на право власності на земельну ділянку площею 0,1381га з кадастровим номером 6310136300:16:013:0233 серії ЯЛ №180993, який зареєстрований в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі за №121070500029 від 07.06.2010, державний акт на право власності на земельну ділянку площею 0,1377га з кадастровим номером 6310136300:16:013:0226 серії ЯЛ №180986, який зареєстрований в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі за №121070500039 від 07.06.2010, державний акт на право власності на земельну ділянку площею 0,2378га з кадастровим номером 6310136300:16:013:0221 серії ЯЛ №180981, який зареєстрований в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі за №121070500022 від 07.06.2010, державний акт на право власності на земельну ділянку площею 0,6007га з кадастровим номером 6310136300:16:013:0238 серії ЯЛ №180998, який зареєстрований в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі за №121070500021 від 07.06.2010, державний акт на право власності на земельну ділянку площею 0,1381га з кадастровим номером 6310136300:16:013:0231 серії ЯЛ №180991, який зареєстрований в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі за №121070500041 від 07.06.2010, державний акт на право власності на земельну ділянку площею 0,1674га з кадастровим номером 6310136300:16:013:0229 серії ЯЛ №180989, який зареєстрований в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі за №121070500042 від 07.06.2010, державний акт на право власності на земельну ділянку площею 0,1254га з кадастровим номером 6310136300:16:013:0228 серії ЯЛ №180988, який зареєстрований в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі за №121070500043 від 07.06.2010, державний акт на право власності на земельну ділянку площею 0,1785га з кадастровим номером 6310136300:16:013:0227 серії ЯЛ №180987, який зареєстрований в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі за №121070500044 від 07.06.2010, державний акт на право власності на земельну ділянку площею 0,1967га з кадастровим номером 6310136300:16:013:0207 серії ЯЛ №180967, який зареєстрований в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі за №121070500046 від 07.06.2010, державний акт на право власності на земельну ділянку площею 0,1204га з кадастровим номером 6310136300:16:013:0236 серії ЯЛ №180996, який зареєстрований в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі за №121070500017 від 07.06.2010, державний акт на право власності на земельну ділянку площею 0,1030га з кадастровим номером 6310136300:16:013:0239 серії ЯЛ №180999, який зареєстрований в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі за №121070500020 від 07.06.2010, державний акт на право власності на земельну ділянку площею 0,1459га з кадастровим номером 6310136300:16:013:0214 серії ЯЛ №180974, який зареєстрований в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі за №121070500045 від 07.06.2010, державний акт на право власності на земельну ділянку площею 0,1881га з кадастровим номером 6310136300:16:013:0224 серії ЯЛ №180984, який зареєстрований в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі за №121070500048 від 08.06.2010, державний акт на право власності на земельну ділянку площею 0,2407га з кадастровим номером 6310136300:16:013:0223 серії ЯЛ №180983, який зареєстрований в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі за №121070500049 від 08.06.2010, державний акт на право власності на земельну ділянку площею 0,2308га з кадастровим номером 6310136300:16:013:0217 серії ЯЛ №180977, який зареєстрований в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі за №121070500037 від 07.06.2010, державний акт на право власності на земельну ділянку площею 0,1454га з кадастровим номером 6310136300:16:013:0213 серії ЯЛ №180973, який зареєстрований в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі за №121070500038 від 07.06.2010, державний акт на право власності на земельну ділянку площею 0,1926га з кадастровим номером 6310136300:16:013:0211 серії ЯЛ №180971, який зареєстрований в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі за №121070500028 від 07.06.2010, державний акт на право власності на земельну ділянку площею 0,1369га з кадастровим номером 6310136300:16:013:0212 серії ЯЛ №180972, який зареєстрований в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі за №121070500031 від 07.06.2010, державний акт на право власності на земельну ділянку площею 0,1644га з кадастровим номером 6310136300:16:013:0215 серії ЯЛ №180975, який зареєстрований в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі за №121070500032- від 07.06.2010, державний акт на право власності на земельну ділянку площею 0,1352га з кадастровим номером 6310136300:16:013:0209 серії ЯЛ №180969, який зареєстрований в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі за №121070500040 від 07.06.2010, державний акт на право власності на земельну ділянку площею 0,1490га з кадастровим номером 6310136300:16:013:0210 серії ЯЛ №180970, який зареєстрований в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі за №121070500033 від 07.06.2010.
4. Зобов'язати Обслуговуючий кооператив Житлово - будівельний кооператив Сонячне містечко передати територіальній громаді міста Харкова в особі Харківської міської ради земельні ділянки, розташовані у місті Харкові по вул. Тернова, з кадастровими номерами: 6310136300:16:013:0206, 6310136300:16:013:0225, 6310136300:16:013:0208, 6310136300:16:013:0216, 6310136300:16:013:0232, 6310136300:16:013:0219, 6310136300:16:013:0241, 6310136300:16:013:0234, 6310136300:16:013:0226, 6310136300:16:013:0231, 6310136300:16:013:0227, 6310136300:16:013:0239, 6310136300:16:013:0223, 6310136300:16:013:0211, 6310136300:16:013:0209, 6310136300:16:013:0218, 6310136300:16:013:0230, 6310136300:16:013:0237, 6310136300:16:013:0240, 6310136300:16:013:0221, 6310136300:16:013:0229, 6310136300:16:013:0207, 6310136300:16:013:0214, 6310136300:16:013:0217, 6310136300:16:013:0212, 6310136300:16:013:0210, 6310136300:16:013:0222, 6310136300:16:013:0235, 6310136300:16:013:0220, 6310136300:16:013:0233, 6310136300:16:013:0238, 6310136300:16:013:0228, 6310136300:16:013:0236, 6310136300:16:013:0224, 6310136300:16:013:0213, 6310136300:16:013:0215, за актом прийому-передачі.
Витрати по сплаті судового збору прокурор просить покласти на відповідачів.
Прокурор свої вимоги мотивує тим, що в ході вивчення правомірності передачі у приватну власність земельних ділянок, розташованих на території м. Харкова, прокуратурою встановлено, що спірне рішення прийнято всупереч вимогам ст. 41 Земельного кодексу України, ст. ст. 133, 135, 137 ЖК УРСР та Примірного статуту житлового-будівельного кооперативу, затвердженого постановою Ради Міністрів УРСР від 30.04.1985 р. №186, що і стало підставою для звернення прокурора до суду з даним позовом.
В судовому засіданні 04 січня 2015 року присутній прокурор підтримує заявлені позовні вимоги в повному обсязі та просить суд розглянути клопотання про вжиття заходів по забезпеченню позову шляхом накладення арешту на земельні ділянки, за адресою: м. Харків, вул. Тернова, з кадастровими номерами 6310136300:16:013:0206, 6310136300:16:013:0225, 6310136300:16:013:0208, 6310136300:16:013:0216, 6310136300:16:013:0232, 6310136300:16:013:0219, 6310136300:16:013:0241, 6310136300:16:013:0234, 6310136300:16:013:0226, 6310136300:16:013:0231, 6310136300:16:013:0227, 6310136300:16:013:0239, 6310136300:16:013:0223, 6310136300:16:013:0211, 6310136300:16:013:0209, 6310136300:16:013:0218, 6310136300:16:013:0230, 6310136300:16:013:0237, 6310136300:16:013:0240, 6310136300:16:013:0221, 6310136300:16:013:0229, 6310136300:16:013:0207, 6310136300:16:013:0214, 6310136300:16:013:0217, 6310136300:16:013:0212, 6310136300:16:013:0210, 6310136300:16:013:0222, 6310136300:16:013:0235, 6310136300:16:013:0220, 6310136300:16:013:0233, 6310136300:16:013:0238, 6310136300:16:013:0228, 6310136300:16:013:0236, 6310136300:16:013:0224, 6310136300:16:013:0213, 6310136300:16:013:0215, яке було подано разом з позовом.
Перший відповідач свого представника до суду не направив, про причину неявки суд не повідомив, витребуваних судом документів не надав.
Другий відповідач також не направив свого представника у судове засідання, проте до канцелярії суду було надав заяву за вх. №116 про сплив позовної давності, відповідно до якої останній просить відмовити в позові, вказуючи на подання прокурором позову з пропуском строку позовної давності. Надана заява долучена судом до матеріалів справи.
Вирішуючи питання щодо забезпечення позову, суд виходить з наступного.
Статтею 65 Господарського процесуального кодексу України встановлено, що з метою забезпечення правильного і своєчасного вирішення господарського пору суддя вчиняє в необхідних випадках такі дії по підготовці справи до розгляду, зокрема, вирішує питання про вжиття заходів до забезпечення позову.
Відповідно до ст. 66 Господарського процесуального кодексу України, за заявою сторони, прокурора чи його заступника, який подав позов, або з своєї ініціативи суд має право вжити заходів до забезпечення позову. Забезпечення позову допускається в будь-якій стадії провадження у справі, якщо невжиття таких заходів може утруднити чи зробити неможливим виконання рішення господарського суду.
Згідно ст. 67 Господарського процесуального кодексу України, позов забезпечується, зокрема, накладанням арешту на майно або грошові суми, що належать відповідачеві, забороною відповідачеві вчиняти певні дії, що стосуються предмету спору.
У постанові Пленуму Вищого господарського суду України від 26.12.2011р. № 16 "Про деякі питання практики застосування заходів до забезпечення позову" визначено, що у вирішенні питання про забезпечення позову господарський суд має здійснити оцінку обґрунтованості доводів заявника щодо необхідності вжиття відповідних заходів з урахуванням: розумності, обґрунтованості і адекватності вимог заявника щодо забезпечення позову; забезпечення збалансованості інтересів сторін, а також інших учасників судового процесу; наявності зв'язку між конкретним заходом до забезпечення позову і предметом позовної вимоги, зокрема, чи спроможний такий захід забезпечити фактичне виконання судового рішення в разі задоволення позову; імовірності утруднення виконання або невиконання рішення господарського суду в разі невжиття таких заходів; запобігання порушенню у зв'язку із вжиттям таких заходів прав та охоронюваних законом інтересів осіб, що не є учасниками даного судового процесу.
Адекватність заходу до забезпечення позову, що застосовується господарським судом, визначається його відповідністю вимогам, на забезпечення яких він вживається. Оцінка такої відповідності здійснюється господарським судом, зокрема, з урахуванням співвідношення прав (інтересу), про захист яких просить заявник, з вартістю майна, на яке вимагається накладення арешту, або майнових наслідків заборони відповідачеві вчиняти певні дії.
Таким чином, розглянувши заявлене прокурором клопотання, суд, керуючись ст.ст. 66, 68 Господарського процесуального кодексу України, вважає за необхідне відмовити у застосуванні заходів забезпечення позову шляхом накладення арешту на спірні земельні ділянки через відсутність обґрунтування даного клопотання належними доказами та недоведеність прокурором того, що невжиття запропонованого заходу до забезпечення позову може утруднити чи зробити неможливим виконання рішення господарського суду в подальшому.
Статтею 6 Конвенції про захист прав і основних свобод людини 1950 року, ратифікованою Верховною Радою України (ОСОБА_1 України від 17 липня 1997 року № 475/97 - ВР), кожній особі гарантовано право на справедливий і відкритий розгляд при визначенні її громадських прав і обов'язків впродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, створеним відповідно до закону.
Відповідно до ч. 1 ст. 69 Господарського процесуального кодексу України, спір має бути вирішено господарським судом у строк не більше двох місяців від дня одержання позовної заяви.
Відповідно до ч. 3 ст. 69 Господарського процесуального кодексу України, у виняткових випадках за клопотання сторони, з урахуванням особливостей розгляду спору, господарський суд ухвалою може продовжити строк розгляду спору, але не більш ніж на 15 днів.
Так, ухвалою господарського Харківської області від 14 грудня 2015 року задоволено заяву другого відповідача за вх. № 49833 та продовжено строк вирішення спору по справі № 922/2809/15 на 15 днів - до 04 січня 2016 року.
Таким чином, враховуючи те, що норми статті 65 Господарського процесуального кодексу України щодо обов`язку господарського суду витребувати у сторін документи і матеріали, що необхідні для вирішення спору, кореспондуються з диспозитивним правом сторін подавати докази, а пункт 4 частини 3 статті 129 Конституції України визначає одним з принципів судочинства свободу в наданні сторонами суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості, суд вважає, що господарським судом в межах наданих ним повноважень, створені належні умови для надання сторонами доказів та здійснені всі необхідні дії щодо витребування додаткових доказів, та вважає за можливе розглянути справу за наявними у ній та додатково поданими на вимогу суду матеріалами та документами.
Розглянувши надані учасниками судового процесу документи і матеріали, всебічно та повно з'ясувавши обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги та заперечення, об'єктивно оцінивши в сукупності докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.
У ході вивчення правомірності передачі у приватну власність земельних ділянок Харківською міською радою, прокуратурою району встановлено, що пунктом 16.2. додатку 1 до рішення 25 сесії Харківської міської ради 5 скликання "Про надання юридичним та фізичним особам земельних ділянок для розміщення об'єктів містобудування" від 10.09.2008 року № 226/08 ОК "ЖБК "Сонячне містечко" надано у власність земельну ділянку, яка належала територіальній громаді міста Харкова, загальною площею 6,6 га, для зміни функціонального призначення об'єкту під будівництво житлової забудови по вул. терновій та подальшої експлуатації об'єкту.
На підставі вказаного рішення Харківської міської ради Управлінням Державного земельного агентства у м. Харкові (на той час - Управління Держкомзему у м. Харкові) видано ОК "ЖБК "Сонячне містечко" державний акт на право власності на земельну ділянку з кадастровим номером 6310136300:16:013:0094 серії ЯЖ № 467796, який зареєстрований в Книзі записів державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі за № 120967100006 від 08.05.2009 року.
В подальшому державний акт на право власності на земельну ділянку площею 6,6 га з кадастровим № 6310136300:16:013:0094 серії ЯЖ № 467796 за заявою ОК "ЖБК "Сонячне містечко" був анульований та поділений на земельні ділянки, а саме:
1. Державний акт на право власності на земельну ділянку площею 0,1869 га з кадастровим номером 6310136300:16:013:0206 серії ЯЛ №180966, який зареєстрований в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі за №121070500026 від 07.06.2010 року. Відповідно до інформації ДПІ у Дзержинському районі міста Харкова нормативно грошова оцінка земельної ділянки складає 1036417,00 грн.
2. Державний акт на право власності на земельну ділянку площею 0,1825га з кадастровим номером 6310136300:16:013:0225 серії ЯЛ №180985, який зареєстрований в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі за №121070500015 від 07.06.2010 року. Відповідно до інформації ДПІ у Дзержинському районі міста Харкова нормативно грошова оцінка земельної ділянки складає 978583,00 грн.
3. Державний акт на право власності на земельну ділянку площею 0,4581га з кадастровим номером 6310136300:16:013:0208 серії ЯЛ №180968, який зареєстрований в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі за №121070500014 від 07.06.2010 року. Відповідно до інформації ДПІ у Дзержинському районі міста Харкова нормативно грошова оцінка земельної ділянки складає 2472961,00 грн.
4. Державний акт на право власності на земельну ділянку площею 0,1935га з кадастровим номером 6310136300:16:013:0216 серії ЯЛ №180976, який зареєстрований в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі за №121070500034 від 07.06.2010 року. Відповідно до інформації ДПІ у Дзержинському районі міста Харкова нормативно грошова оцінка земельної ділянки складає 1129498,00 грн.
5. Державний акт на право власності на земельну ділянку площею 0,1382га з кадастровим номером 6310136300:16:013:0232 серії ЯЛ №180992, який зареєстрований в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі за №121070500018 від 07.06.2010 року. Відповідно до інформації ДПІ у Дзержинському районі міста Харкова нормативно грошова оцінка земельної ділянки складає 813487,00 грн.
6. Державний акт на право власності на земельну ділянку площею 0,1933га з кадастровим номером 6310136300:16:013:0218 серії ЯЛ №180978, який зареєстрований в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі за №121070500036 від 07.06.2010 року. Відповідно до інформації ДПІ у Дзержинському районі міста Харкова нормативно грошова оцінка земельної ділянки складає 1094542,00 грн.
7. Державний акт на право власності на земельну ділянку площею 0,2194га з кадастровим номером 6310136300:16:013:0222 серії ЯЛ №180982, який зареєстрований в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі за №121070500035 від 07.06.2010 року. Відповідно до інформації ДПІ у Дзержинському районі міста Харкова нормативно грошова оцінка земельної ділянки складає1248101,00 грн.
8. Державний акт на право власності на земельну ділянку площею 0,2298га з кадастровим номером 6310136300:16:013:0219 серії ЯЛ №180979, який зареєстрований в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі за №121070500025 від 07.06.2010 року. Відповідно до інформації ДПІ у Дзержинському районі міста Харкова нормативно грошова оцінка земельної ділянки складає 1354165,00 грн.
9. Державний акт на право власності на земельну ділянку площею 0,1384га з кадастровим номером 6310136300:16:013:0230 серії ЯЛ №180990, який зареєстрований в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі за №121070500027 від 07.06.2010 року. Відповідно до інформації ДПІ у Дзержинському районі міста Харкова нормативно грошова оцінка земельної ділянки складає 811702,00 грн.
10. Державний акт на право власності на земельну ділянку площею 0,1613га з кадастровим номером 6310136300:16:013:0235 серії ЯЛ №180995, який зареєстрований в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі за №121070500019 від 07.06.2010 року. Відповідно до інформації ДПІ у Дзержинському районі міста Харкова нормативно грошова оцінка земельної ділянки складає 973462,00 грн.
11. Державний акт на право власності на земельну ділянку площею 0,0525га з кадастровим номером 6310136300:16:013:0241 серії ЯЛ №186501, який зареєстрований в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі за №121070500023 від 07.06.2010 року. Відповідно до інформації ДПІ у Дзержинському районі міста Харкова нормативно грошова оцінка земельної ділянки складає 291128,00 грн.
12. Державний акт на право власності на земельну ділянку площею 0,1157га з кадастровим номером 6310136300:16:013:0237 серії ЯЛ №180997, який зареєстрований в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі за №121070500016 від 07.06.2010 року. Відповідно до інформації ДПІ у Дзержинському районі міста Харкова нормативно грошова оцінка земельної ділянки складає 633168,00 грн.
13. Державний акт на право власності на земельну ділянку площею 0,2175га з кадастровим номером 6310136300:16:013:0220 серії ЯЛ №180980, який зареєстрований в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі за №121070500013 від 07.06.2010 року. Відповідно до інформації ДПІ у Дзержинському районі міста Харкова нормативно грошова оцінка земельної ділянки складає 3204210,00 грн.
14. Державний акт на право власності на земельну ділянку площею 0,1633га з кадастровим номером 6310136300:16:013:0234 серії ЯЛ №180994, який зареєстрований в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі за №121070500030 від 07.06.2010 року. Відповідно до інформації ДПІ у Дзержинському районі міста Харкова нормативно грошова оцінка земельної ділянки складає 1038719,00 грн.
15. Державний акт на право власності на земельну ділянку площею 0,0768га з кадастровим номером 6310136300:16:013:0240 серії ЯЛ №181000, який зареєстрований в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі за №121070500024 від 07.06.2010 року. Відповідно до інформації ДПІ у Дзержинському районі міста Харкова нормативно грошова оцінка земельної ділянки складає 448297,00 грн.
16. Державний акт на право власності на земельну ділянку площею 0,1381га з кадастровим номером 6310136300:16:013:0233 серії ЯЛ №180993, який зареєстрований в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі за №121070500029 від 07.06.2010 року. Відповідно до інформації ДПІ у Дзержинському районі міста Харкова нормативно грошова оцінка земельної ділянки складає 801450,00 грн.
17. Державний акт на право власності на земельну ділянку площею 0,1377га з кадастровим номером 6310136300:16:013:0226 серії ЯЛ №180986, який зареєстрований в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі за №121070500039 від 07.06.2010 року. Відповідно до інформації ДПІ у Дзержинському районі міста Харкова нормативно грошова оцінка земельної ділянки складає 826751,00 грн.
18. Державний акт на право власності на земельну ділянку площею 0,2378га з кадастровим номером 6310136300:16:013:0221 серії ЯЛ №180981, який зареєстрований в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі за №121070500022 від 07.06.2010 року. Відповідно до інформації ДПІ у Дзержинському районі міста Харкова нормативно грошова оцінка земельної ділянки складає 1328874,00 грн.
19. Державний акт на право власності на земельну ділянку площею 0,6007га з кадастровим номером 6310136300:16:013:0238 серії ЯЛ №180998, який зареєстрований в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі за №121070500021 від 07.06.2010 року. Відповідно до інформації ДПІ у Дзержинському районі міста Харкова нормативно грошова оцінка земельної ділянки складає 3410775,00 грн.
20. Державний акт на право власності на земельну ділянку площею 0,1381га з кадастровим номером 6310136300:16:013:0231 серії ЯЛ №180991, який зареєстрований в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі за №121070500041 від 07.06.2010 року. Відповідно до інформації ДПІ у Дзержинському районі міста Харкова нормативно грошова оцінка земельної ділянки складає 828655,00 грн.
21. Державний акт на право власності на земельну ділянку площею 0,1674га з кадастровим номером 6310136300:16:013:0229 серії ЯЛ №180989, який зареєстрований в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі за №121070500042 від 07.06.2010 року. Відповідно до інформації ДПІ у Дзержинському районі міста Харкова нормативно грошова оцінка земельної ділянки складає 1081471,00 грн.
22. Державний акт на право власності на земельну ділянку площею 0,1254га з кадастровим номером 6310136300:16:013:0228 серії ЯЛ №180988, який зареєстрований в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі за №121070500043 від 07.06.2010 року. Відповідно до інформації ДПІ у Дзержинському районі міста Харкова нормативно грошова оцінка земельної ділянки складає 823251,00 грн.
23. Державний акт на право власності на земельну ділянку площею 0,1785га з кадастровим номером 6310136300:16:013:0227 серії ЯЛ №180987, який зареєстрований в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі за №121070500044 від 07.06.2010 року. Відповідно до інформації ДПІ у Дзержинському районі міста Харкова нормативно грошова оцінка земельної ділянки складає 1081639,00 грн.
24. Державний акт на право власності на земельну ділянку площею 0,1967га з кадастровим номером 6310136300:16:013:0207 серії ЯЛ №180967, який зареєстрований в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі за №121070500046 від 07.06.2010 року. Відповідно до інформації ДПІ у Дзержинському районі міста Харкова нормативно грошова оцінка земельної ділянки складає 1090761,00 грн.
25. Державний акт на право власності на земельну ділянку площею 0,1204га з кадастровим номером 6310136300:16:013:0236 серії ЯЛ №180996, який зареєстрований в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі за №121070500017 від 07.06.2010 року. Відповідно до інформації ДПІ у Дзержинському районі міста Харкова нормативно грошова оцінка земельної ділянки складає 665041,00 грн.
26. Державний акт на право власності на земельну ділянку площею 0,1030га з кадастровим номером 6310136300:16:013:0239 серії ЯЛ №180999, який зареєстрований в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі за №121070500020 від 07.06.2010 року. Відповідно до інформації ДПІ у Дзержинському районі міста Харкова нормативно грошова оцінка земельної ділянки складає 601232,00 грн.
27. Державний акт на право власності на земельну ділянку площею 0,1459га з кадастровим номером 6310136300:16:013:0214 серії ЯЛ №180974, який зареєстрований в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі за №121070500045 від 07.06.2010 року.
28. Державний акт на право власності на земельну ділянку площею 0,1881га з кадастровим номером 6310136300:16:013:0224 серії ЯЛ №180984, який зареєстрований в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі за №121070500048 від 08.06.2010 року.
29. Державний акт на право власності на земельну ділянку площею 0,2407га з кадастровим номером 6310136300:16:013:0223 серії ЯЛ №180983, який зареєстрований в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі за №121070500049 від 08.06.2010 року.
30. Державний акт на право власності на земельну ділянку площею 0,2308га з кадастровим номером 6310136300:16:013:0217 серії ЯЛ №180977, який зареєстрований в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі за №121070500037 від 07.06.2010 року.
31. Державний акт на право власності на земельну ділянку площею 0,1454га з кадастровим номером 6310136300:16:013:0213 серії ЯЛ №180973, який зареєстрований в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі за №121070500038 від 07.06.2010 року.
32. Державний акт на право власності на земельну ділянку площею 0,1926га з кадастровим номером 6310136300:16:013:0211 серії ЯЛ №180971, який зареєстрований в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі за №121070500028 від 07.06.2010 року.
33. Державний акт на право власності на земельну ділянку площею 0,1369га з кадастровим номером 6310136300:16:013:0212 серії ЯЛ №180972, який зареєстрований в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі за №121070500031 від 07.06.2010 року.
34. Державний акт на право власності на земельну ділянку площею 0,1644га з кадастровим номером 6310136300:16:013:0215 серії ЯЛ №180975, який зареєстрований в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі за №121070500032 від 07.06.2010 року.
35. Державний акт на право власності на земельну ділянку площею 0,1352га з кадастровим номером 6310136300:16:013:0209 серії ЯЛ №180969, який зареєстрований в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі за №121070500040 від 07.06.2010 року.
36. Державний акт на право власності на земельну ділянку площею 0,1490га з кадастровим номером 6310136300:16:013:0210 серії ЯЛ №180970, який зареєстрований в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі за №121070500033 від 07.06.2010 року.
Як вбачається з матеріалів справи, підставою звернення з даним позовом прокурор вказує на те, що вищевказане рішення Харківської міської ради прийнято всупереч вимогам ст.41 Земельного кодексу України, ст. ст.133, 135, 137 Житлового кодексу УРСР та Примірного статуту житлово-будівельного кооперативу, затвердженого постановою Ради Міністрів УРСР від 30.04.1985 №186.
Прокурор вважає пункт 16.2 додатку № 1 до рішення 25 сесії Харківської міської ради 5 скликання "Про надання юридичним та фізичним особам земельних ділянок для розміщення об'єктів містобудування" від 10.09.2008 року № 226/08 та державні акти на право власності на земельні ділянки незаконними, у зв'язку з чим просить суд їх скасувати, а земельні ділянки повернути територіальній громаді, а саме Харківській міській раді.
Надаючи правову кваліфікацію викладеним вище обставинам суд виходить з наступного.
Згідно із ст.12 Земельного кодексу України до повноважень Харківської міської ради, у тому числі, віднесено розпорядження землями територіальних громад та передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу.
Положеннями ст.116 Земельного кодексу України встановлено, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень.
Частиною 1 ст.10 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" встановлено, що сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.
Як вбачається із матеріалів справи, земельна ділянка, загальною площею 6,6 га по вул. Терновій у м. Харкові, була безоплатно передана у власність другого відповідача на підставі положень ст.41 Земельного кодексу України.
Відповідно до ст. 41 Земельного кодексу України житлово-будівельним (житловим) та гаражно-будівельним кооперативам за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування земельні ділянки для житлового і гаражного будівництва передаються безоплатно у власність або надаються в оренду у розмірі, який встановлюється відповідно до затвердженої містобудівної документації. Житлово-будівельні (житлові) та гаражно-будівельні кооперативи можуть набувати земельні ділянки у власність за цивільно-правовими угодами.
Тобто, наведеною нормою передбачено можливість безоплатної передачі земельних ділянок у власність юридичної особи для здійснення житлового будівництва за умови, що така особа створена як житлово-будівельний кооператив, а тому при вирішенні питання щодо безоплатного надання земельної ділянки в порядку, визначеному наведеною нормою, слід враховувати саме мету створення кооперативу, яка має відповідати встановленим вимогам до порядку створення такого кооперативу.
Відповідно до ст. 94 Господарського кодексу України кооперативи як добровільні об'єднання громадян з метою спільного вирішення ними економічних, соціально-побутових та інших питань можуть створюватися у різних галузях (виробничі, споживчі, житлові тощо).
Статтею 6 Закону України "Про кооперацію" (в редакції, чинній на момент прийняття Рішення) встановлено, що кооператив є первинною ланкою системи кооперації і створюється внаслідок об'єднання фізичних та/або юридичних осіб на основі членства для спільної господарської та іншої діяльності з метою поліпшення свого економічного стану. Відповідно до завдань та характеру діяльності кооперативи поділяються на такі типи: виробничі, обслуговуючі та споживчі. За напрямами діяльності кооперативи можуть бути житлово-будівельними, садово-городніми, гаражними, торговельно-закупівельними, транспортними, освітніми, туристичними, медичними тощо. Кооператив є юридичною особою, має самостійний баланс, розрахунковий та інші рахунки в установах банків, печатку із своїм найменуванням.
Згідно статей 133, 137 Житлового кодексу Української РСР громадяни, які потребують поліпшення житлових умов, вправі вступити до житлово-будівельного кооперативу і одержати в ньому квартиру. Однією із умов вступу до житлово-будівельного кооперативу є перебування на квартирному обліку в даному населеному пункті. Житлово-будівельні кооперативи організовуються при виконавчих комітетах місцевих Рад народних депутатів, при підприємствах, установах і організаціях. Порядок організації та діяльності житлово-будівельних кооперативів установлюється законодавством Союзу РСР, Житловим кодексом УРСР, Примірним статутом житлово-будівельного кооперативу та іншими актами законодавства України. Житлово-будівельний кооператив діє на основі статуту, прийнятого відповідно до Примірного статуту житлово-будівельного кооперативу загальними зборами громадян, які вступають до організовуваного кооперативу, і зареєстрованого в установленого порядку. Кількість членів кооперативу повинна бути відповідною кількості квартир у будинку. Квартири, які надаються членам кооперативу, повинні відповідати граничному розміру жилої площі, сумі пайового внеску та кількості членів сім'ї.
Пунктом 1 розділу I Примірного статуту житлово-будівельного кооперативу, затвердженого постановою Ради Міністрів УРСР від 30.04.85 р. № 186, встановлено, що житлово-будівельний кооператив організовується з метою забезпечення житлом членів кооперативу і членів їх сімей шляхом будівництва багатоквартирного жилого будинку (будинків), а у випадках, передбачених законодавством, - одно - і двоквартирних жилих будинків садибного типу або багатоквартирного блокованого жилого будинку (будинків) з надвірними будівлями за власні кошти кооперативу за допомогою банківського кредиту, а також для наступної експлуатації та управління цим будинком (будинками).
Відповідно до ст. 137 ЖК України житлово-будівельні кооперативи організуються при виконавчих комітетах місцевих Рад народних депутатів, при підприємствах, установах і організаціях. Порядок організації та діяльності ЖБК установлюється цим Кодексом, Примірним статутом та іншими актами законодавства.
Відповідно до ч. 6 ст.137 ЖК та абз. 2 п. 4 Примірного статуту рішення зборів про організацію кооперативу, список громадян, які вступають до кооперативу, і членів їх сімей, що виявили бажання оселитися в будинку кооперативу, затверджуються виконавчим комітетом місцевої Ради народних депутатів.
Відповідно до абз. 2 п. 5 Примірного статуту, ЖБК діє на підставі статуту, прийнятого відповідно до цього Примірного статуту і зареєстрованого у виконавчому комітеті Ради народних депутатів, який затвердив рішення про організацію кооперативу.
Відповідно до п. 5 Примірного статуту, число громадян, які вступають до організованого кооперативу, повинно відповідати кількості квартир в житловому будинку (будинках) кооперативу, запланованому до будівництва. При будівництві одно - і двоквартирних жилих будинків садибного типу число громадян, необхідне для організації кооперативу, визначається виконавчим комітетом районної, міської, районної в міста Ради народних депутатів, але не може бути менше 5 чоловік.
Відповідно до абз. 2 п. 7 Примірного статуту до членів ЖБК приймаються особи віком до 30 років.
Відповідно до абз. 1 п. 45 Примірного статуту громадянин може бути членом тільки одного ЖБК, крім випадку до новостворюваного кооперативу у зв'язку з потребою у поліпшенні житлових умов.
Відповідно до абз. 1 п. 74 Примірного статуту контроль за діяльністю житлово - будівельних кооперативів, за експлуатацією та ремонтом належних їм будинків здійснюють виконавчі комітети місцевих рад народних депутатів.
Вирішуючи питання про те, яким нормативно-правовим актом слідує керуватися при створенні ЖБК: ст. 7 Закону України «Про кооперацію» або Примірним статутом, необхідно врахувати, що зазначені нормативно-правові акти співвідносяться як загальний (ОСОБА_1 України «Про кооперацію» ) та спеціальний (примірний статут), а тому слід застосовувати норми спеціального нормативно-правового акту.
Разом з тим, матеріали справи свідчать про те, що ОК «ЖБК «Сонячне містечко" створено із порушенням вищевказаних норм.
Стаття 41 Земельного кодексу України, на підставі якої було ухвалене спірне рішення, передбачає можливість надання земельних ділянок не обслуговуючим, а лише житлово-будівельним (житловим) та гаражно-будівельним кооперативам.
Так, другий відповідач - Обслуговуючий кооператив «Житлово-будівельний кооператив «Сонячне містечко" згідно статуту створений в організаційно-правовій формі обслуговуючого кооперативу (п.1.1.), що також відображено у реєстраційній картці форми 1 кооперативу.
Відповідно до ст. 2 Закону України «Про кооперацію» обслуговуючий кооператив - кооператив, який утворюється шляхом об'єднання фізичних та/або юридичних осіб для надання послуг переважно членам кооперативу, а також іншим особам з метою провадження їх господарської діяльності.
Відповідно до інформації з листа Департаменту державної архітектурно - будівельної інспекції у Харківській області ОК "ЖБК "Сонячне містечко" так і не розпочав будівництво багатоквартирних будинків.
Таким чином, ОК «ЖБК "Сонячне містечко" фактично не є житлово-будівельним кооперативом в розумінні вимог глави 5 ЖК України та ст.41 ЗК України. Вказаний кооператив фактично є обслуговуючим, оскільки його фактична мета створення, порядок створення, організації та діяльності не відповідає вимогам до житлово-будівельного кооперативу.
Крім того, як вбачається зі статуту другого відповідача ОК «ЖБК «Сонячне містечко» та протоколу загальних зборів засновників від 20.02.2008 року, даний кооператив не створено при виконавчому комітеті місцевої ради народних депутатів, при підприємстві, установі чи організації, що суперечить ст.137 ЖК.
Всупереч ч. 6 ст. 137 та абз. 2 п. 4 Примірного статуту рішення про створення ОК «ЖБК «Сонячне містечко» (протокол №1 загальних зборів від 20.02.2008 року) та список членів кооперативу не затверджено виконавчим комітетом Харківської міської ради, в той час як статут кооперативу зареєстровано.
Також, в матеріалах справи відсутні, а відповідачами, в порушення ст.ст. 4-3, 33, 34 ГПК України, не надано доказів на підтвердження того, що члени ОК "ЖБК "Сонячне містечко" на момент їх вступу в кооператив відповідали встановленому віковому цензу - 30 років.
У відповідності до ст. 135 ЖК України та абз.1 п.8 Примірного статуту однією із умов вступу до житлово-будівельного кооперативу є перебування на квартирному обліку в даному населеному пункті.
Разом з тим, до суду не надано доказів того, що члени кооперативу, а саме: ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4 на момент прийняття рішення Харківською міською радою перебували на обліку громадян, що потребують поліпшення житлових умов.
Матеріали справи також не містять доказів того, що особи, які в подальшому стали членами кооперативу, а саме: ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7 потребували в поліпшенні житлових умов.
Крім цього, в порушення п. 5 Примірного статуту, з урахуванням того, що число членів кооперативу не визначено виконавчим комітетом Харківської міської ради, число його членів не повинно бути менше п'яти. У даному разі, відповідно до переліку членів кооперативу, затвердженому протоколом загальних зборів засновників від 19.09.2008 року, число його членів - три.
До того ж, п.п.6.1 статуту кооперативу всупереч ст.ст. 133,135 ЖК та абз.1 п.8 Примірного статуту передбачає можливість юридичних осіб бути членами кооперативу, а п.5.2 статуту кооперативу всупереч абз.1 п.45 Примірного статуту передбачає можливість членів кооперативу бути членами кількох кооперативів.
При цьому, слід звернути увагу, що Харківська міська рада вирішуючи питання про наявність правових та фактичних підстав для ухвалення спірного рішення мала можливість, і в силу покладених на неї публічних функцій діяти в інтересах усієї територіальної громади, мала й обов'язок з'ясувати правовий статус, мету та підстави створення ОК "ЖБК "Сонячне містечко", мала переконатись у додержанні другим відповідачем порядку його створення та у відповідності вимогам чинного законодавства, що регулює порядок передачі землі житлово-будівельним кооперативам.
Відповідачі доказів на спростування викладених обставин та висновків, всупереч вимогам ст.4-3 та 33 ГПК України, не надали.
Враховуюче викладене суд приходить до висновку про те, що спірне рішення (п. 16.2. додатку 1 до рішення 25 сесії Харківської міської ради 5 скликання «Про надання юридичним та фізичним особам земельних ділянок для розміщення об'єктів містобудування" від 10.09.2008 року № 226/08) прийнятого з порушенням законодавства.
Разом з тим, другим відповідачем до прийняття рішення по суті спору заявлено про застосування наслідків пропущення прокурором строку позовної давності.
Доводи прокурора щодо не застосування строку позовної давності через те, що прокурор дізнався про факт порушення порядку передачі земельної ділянки Обслуговуючому кооперативу "Житлово-будівельний кооператив "Сонячне містечко" в ході здійснення перевірки правомірності передачі земель, розташованих на території м. Харкова у приватну власність, є безпідставними виходячи з наступного.
Відповідно ст. 256 Цивільного кодексу України, позовна давність - це строк, у межах якого особа може звернутися до суду з вимогою про захист свого цивільного права або інтересу.
Відповідно до ст. 257 Цивільного кодексу України, загальна позовна давність встановлюється тривалістю у три роки.
Згідно з ч. 1 ст.261 ЦК України, перебіг позовної давності починається від дня, коли особа довідалася або могла довідатися про порушення свого права або про особу, яка його порушила.
Пунктом.4.1 постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 29.05.2013 р. № 10 роз'яснено, що у разі коли згідно із законом позивачем у справі виступає прокурор, позовна давність обчислюється від дня, коли про порушення або про особу, яка його допустила, довідався або мав довідатися відповідний прокурор.
Також у ч. 2 п. 1 вищезазначеної постанови Пленуму ВГСУ судам роз'яснено про необхідність мати на увазі, те що, оскільки закон (пункт 10 частини другої статті 16, стаття 21 ЦК України, абзац третій частини другої статті 20 ГК України) визначає визнання недійсними актів державних та інших органів, що суперечать законодавству і порушують права та законні інтереси осіб, як спосіб захисту цивільних прав, то до позовних заяв юридичних осіб і зазначених громадян про визнання недійсними таких актів застосовується загальна позовна давність (з урахуванням, водночас, викладеного в підпункті 3 пункту 5 розділу II "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України "Про внесення змін до деяких законів України щодо вдосконалення порядку здійснення судочинства" від 20.12.2011 № 4176-VI).
Відповідно до п.п. 3 ч. 1 п. 5 Прикінцевих та перехідних положень "Закону України від 20.12.2011 № 4176-VI протягом трьох років з дня набрання чинності цим Законом особа має право звернутися до суду з позовом про визнання незаконним правового акта органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, яким порушено право власності або інше речове право особи.
ОСОБА_1 набрав чинності 15.01.2012 року, отже строк позовної давності для звернення із даним позовом закінчився 15.01.2015 року. Крім того, з моменту прийняття оскаржуваного рішення Харківської міської ради (10.09.2008 року) минуло понад 7 років.
Разом з тим, прокурор звернувся до господарського суду Харківської області 06 травня 2015 року.
Беручи до уваги приписи статей 253, 257, 261, 267 ЦК України, суд дійшов висновку, що строк позовної давності оскарження рішення Харківської міської ради від 10.09.2008 року сплив, а отже прокурор Дзержинського району м. Харкова звернувся до суду поза межами строку позовної давності, про застосування наслідків якої було заявлено другим відповідачем.
Згідно абз. 3 п.11 постанови Пленуму Верховного Суду України від 18.12.2009 № 14 "Про судове рішення у цивільній справі" встановивши, що строк для звернення з позовом пропущено без поважної причини, суд у рішенні зазначає про відмову в позові з цих підстав, якщо про застосування позовної давності заявлено стороною у спорі.
Як зазначено в постанові судової палати у господарських справах Верховного Суду України від 22.04.2015 по справі № 916/2122/13, ч.ч.1,2,4 ст.29 ГПК України встановлено, що прокурор бере участь у розгляді справ за його позовами, а також може вступити за своєю ініціативою у справу, порушену за позовом інших осіб, на будь-якій стадії її розгляду для представництва інтересів громадянина або держави. У разі прийняття господарським судом позовної заяви, поданої прокурором в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, зазначений орган набуває статусу позивача. Прокурор, який бере участь у справі, несе обов'язки і користується правами сторони, крім права на укладення мирової угоди.
Аналіз наведених норм дає підстави для висновку, що норми про початок перебігу позовної давності, встановлені для особи, права або інтереси якої порушено, поширюються й на звернення прокурора до суду із заявою про захист державних інтересів.
Аналогічну правову позицію висловив Верховний Суд України у постановах від 27.05.2014 3-23гс14, від 02.09.2014 в справі № 3-82гс14, від 23.12.2014 № 3-194гс14.
Відповідно до ст. 111-28 Господарського процесуального кодексу України, висновок Верховного Суду України щодо застосування норми права, викладеній в його постанові, прийнятій за результатами розгляду справи з підставі, передбачених пунктами 1 і 2 частини першої статті 111-16 цього кодексу, є обов'язковим для всіх суб'єктів владних повноважень, які застосовують у своїй діяльності нормативно-правовий акт, що містить відповідну норму права.
Отже, враховуючи те, що суд дійшов висновку про доведеність позовних вимог, тим самим встановивши про наявність порушеного права, заява про застосування позовної давності підлягає задоволенню.
Суд констатує, що строк позовної давності про визнання незаконним та скасування спірного рішення Харківської міської ради сплив, поважних причин для його поновлення прокурор не навів, та їх судом не встановлено, а тому у позові в цій частині слід відмовити.
Щодо решти позовних вимог про визнання недійсними актів на право власності на спірні земельні ділянки та зобов'язання другого відповідача передати їх територіальній громаді м. Харкова, суд також вважає за необхідне відмовити в їх задоволенні, оскільки вказані вимоги є похідними від позовних вимог про визнання незаконним та скасування спірного рішення Харківської міської ради.
Відповідно до ст. 49 ГПК України, у зв'язку з відмовою у задоволенні позову, судові витрати у даній справі покладаються на позивача. Втім, враховуючи, що органи прокуратури були звільнені від сплати судового збору згідно п. 11 ч. 1 ст. 5 Закону України "Про судовий збір" (у редакції, яка діяла на час подання даного позову до суду - 06.05.2015 року), судовий збір у даному випадку стягненню не підлягає.
Враховуючи викладене та керуючись ст.ст.6, 13, 14, 19, Конституції України, ст. ст. 21, 256, 257, ч.1 ст.261, 267 Цивільного кодексу України, ст.ст. 12, 41, 116 Земельного кодексу України, ст. 94 Господарського кодексу України, ст. 6 Закону України "Про кооперацію", ст.ст.133, 135, 137 Житлового кодексу УРСР, ст.ст.1, 4, 12, 22, 29, 32, 33, 43, 49, 75, 82-85 Господарського процесуального кодексу України, суд, -
ВИРІШИВ:
В задоволенні позову відмовити повністю.
Повне рішення складено 11.01.2016 р.
Суддя ОСОБА_8
справа № 922/2809/15
Суд | Господарський суд Харківської області |
Дата ухвалення рішення | 04.01.2016 |
Оприлюднено | 18.01.2016 |
Номер документу | 54949365 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Харківської області
Суслова В.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні