Постанова
від 31.05.2016 по справі 922/2809/15
ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

cpg1251

ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

31 травня 2016 року Справа № 922/2809/15 Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:

головуючого Поляк О.І. (доповідач), суддів:Бакуліної С.В., Грейц К.В., розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргуЗаступника прокурора Харківської області на постановуХарківського апеляційного господарського суду від 10.02.2016 у справі№ 922/2809/15 Господарського суду Харківської області за позовомПрокурора Дзержинського району м. Харкова до відповідачів: 1. Харківської міської ради, 2. Обслуговуючого кооперативу "Житлово-будівельний кооператив "Сонячне містечко" провизнання незаконним та скасування рішення,

за участю представників

від прокуратури: Романов Р.О. - прокурор відділу ГПУ;

від відповідача-1: не з'явились;

від відповідача-2: Кісельов Ю.А.;

ВСТАНОВИВ:

Рішенням Господарського суду Харківської області від 04.01.2016 у справі № 922/2809/15 (суддя Суслова В.В.), залишеним без змін постановою Харківського апеляційного господарського суду від 10.02.2016 (головуючий суддя - Плахов О.В., судді - Здоровко Л.М., Шутенко І.А.), в задоволенні позову відмовлено повністю.

Не погоджуючись із зазначеними рішенням та постановою, Заступника прокурора Харківської області звернувся до Вищого господарського суду України з касаційною скаргою, у якій просить скасувати рішення Господарського суду Харківської області від 04.01.2016 та постанову Харківського апеляційного господарського суду від 10.02.2016 у справі № 922/2809/15, і прийняти нове рішення, яким задовольнити позовні вимоги прокурора у повному обсязі.

Касаційна скарга мотивована порушенням та неправильним застосуванням господарськими судами попередніх інстанцій норм матеріального та процесуального права, а саме: ст.ст. 261, 267 Цивільного кодексу України, ст.ст. 4-7, 32 - 34, 43 Господарського процесуального кодексу України.

24.05.2016 відповідачем-2 надіслано до Вищого господарського суду України електронне повідомлення № 9684 з клопотанням про відкладення розгляду справи у зв'язку з неможливістю придбати проїзні квитки та прибуття до суду касаційної інстанції.

Ухвалою Вищого господарського суду України від 24.05.2016 у справі № 922/2809/15 розгляд касаційної скарги Заступника прокурора Харківської області на постанову Харківського апеляційного господарського суду від 10.02.2016 у справі № 922/2809/15 Господарського суду Харківської відкладено на 31.05.2016.

30.05.2016 відповідачем-2 до Вищого господарського суду України було подано заяву в якій ОК "Житлово-будівельний кооператив "Сонячне містечко" просило рішення Господарського суду Харківської області від 04.01.2016 у справі № 922/2809/15 залишити в силі, а касаційну скаргу - без задоволення.

Разом з вказаною заявою відповідачем-2 було подано додаткові матеріали, а саме: постанову Харківського окружного адміністративного суду від 23.11.2011 у справі № 2-а-10943/11/2070 та декларації про готовність закінчених будівництвом об'єктів до експлуатації.

У призначене судове засідання з'явилися представники прокуратури та відповідача-2. Представник відповідача-1 своїм процесуальним правом на участь у судовому засіданні не скористався.

Розглянувши матеріали касаційної скарги, заслухавши пояснення представників позивача та відповідача-2, перевіривши повноту встановлення обставин справи та правильність застосування судами попередніх інстанцій норм матеріального та процесуального права, колегія суддів Вищого господарського суду України дійшла висновку, що касаційна скарга не підлягає задоволенню, виходячи з наступного.

Як встановлено господарськими судами попередніх інстанцій, прокуратурою Дзержинського району м. Харкова було проведено перевірку правомірності передачі у приватну власність земельних ділянок Харківською міською радою.

В ході вказаної перевірки прокуратурою встановлено, що п. 16.2 додатку 1 до рішення 25 сесії Харківської міської ради 5 скликання "Про надання юридичним та фізичним особам земельних ділянок для розміщення об'єктів містобудування" від 10.09.2008 № 226/08 ОК "ЖБК "Сонячне містечко" надано у власність земельну ділянку площею 6,6 га для зміни функціонального призначення об'єкту під будівництво житлової забудови на вул. Терновій та подальшої експлуатації об'єкту.

На підставі вказаного рішення Харківської міської ради Управлінням Державного земельного агентства у місті Харкові (на той час - Управління Держкомзему у м. Харкові) було видано ОК "ЖБК "Сонячне містечко" державний акт на право власності на земельну ділянку серії ЯЖ № 467796, який зареєстрований в книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі за № 1209677100006 від 08.05.2009.

У подальшому, спірну земельну ділянку загальною площею 6,6 га було поділено на 36 окремих земельних ділянок, що підтверджується державним актом на право власності на земельну ділянку з кадастровим номером 6310136300:16:013:0094 серії ЯЖ № 467796, який зареєстрований в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договором оренди землі за № 120967100006 від 08.05.2009, державним актом на право власності на земельну ділянку з кадастровим номером 6310136300:16:013:0206 серії ЯЛ № 180966, який зареєстрований в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договором оренди землі за № 121070500026 від 07.06.2010, державним актом на право власності на земельну ділянку площею 0,1825 га з кадастровим номером 6310136300:16:013:0225 серії ЯЛ № 180985, який зареєстрований в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договором оренди землі за № 121070500015 від 07.06.2010, державним актом на право власності на земельну ділянку площею 0,4581 га з кадастровим номером 6310136300:16:013:0208 серії ЯЛ № 180968, який зареєстрований в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договором оренди землі за № 121070500014 від 07.06.2010, державним актом на право власності на земельну ділянку площею 0,1935 га з кадастровим номером 6310136300:16:013:0216 серії ЯЛ № 180976, який зареєстрований в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договором оренди землі за № 121070500034 від 07.06.2010, державним актом на право власності на земельну ділянку площею 0,1382 га з кадастровим номером 6310136300:16:013:0232 серії ЯЛ № 180992, який зареєстрований в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договором оренди землі за № 121070500018 від 07.06.2010, державним актом на право власності на земельну ділянку площею 0,1933 га з кадастровим номером 6310136300:16:013:0218 серії ЯЛ №180978, який зареєстрований в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договором оренди землі за № 121070500036 від 07.06.2010, державним актом на право власності на земельну ділянку площею 0,2194 га з кадастровим номером 6310136300:16:013:0222 серії ЯЛ № 180982, який зареєстрований в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договором оренди землі за № 121070500035 від 07.06.2010, державним актом на право власності на земельну ділянку площею 0,2298 га з кадастровим номером 6310136300:16:013:0219 серії ЯЛ № 180979, який зареєстрований в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договором оренди землі за № 121070500025 від 07.06.2010, державним актом на право власності на земельну ділянку площею 0,1384 га з кадастровим номером 6310136300:16:013:0230 серії ЯЛ № 180990, який зареєстрований в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договором оренди землі за № 121070500027 від 07.06.2010, державним актом на право власності на земельну ділянку площею 0,1613 га з кадастровим номером 6310136300:16:013:0235 серії ЯЛ № 180995, який зареєстрований в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договором оренди землі за № 121070500019 від 07.06.2010, державним актом на право власності на земельну ділянку площею 0,0525 га з кадастровим номером 6310136300:16:013:0241 серії ЯЛ № 186501, який зареєстрований в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договором оренди землі за № 121070500023 від 07.06.2010, державним актом на право власності на земельну ділянку площею 0,1157 га з кадастровим номером 6310136300:16:013:0237 серії ЯЛ № 180997, який зареєстрований в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договором оренди землі за № 121070500016 від 07.06.2010, державним актом на право власності на земельну ділянку площею 0,2175 га з кадастровим номером 6310136300:16:013:0220 серії ЯЛ № 180980, який зареєстрований в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі за № 121070500013 від 07.06.2010, державним актом на право власності на земельну ділянку площею 0,1633 га з кадастровим номером 6310136300:16:013:0234 серії ЯЛ № 180994, який зареєстрований в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договором оренди землі за № 121070500030 від 07.06.2010, державним актом на право власності на земельну ділянку площею 0,0768 га з кадастровим номером 6310136300:16:013:0240 серії ЯЛ № 181000, який зареєстрований в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договором оренди землі за № 121070500024 від 07.06.2010, державним актом на право власності на земельну ділянку площею 0,1381 га з кадастровим номером 6310136300:16:013:0233 серії ЯЛ № 180993, який зареєстрований в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договором оренди землі за № 121070500029 від 07.06.2010, державним актом на право власності на земельну ділянку площею 0,1377 га з кадастровим номером 6310136300:16:013:0226 серії ЯЛ № 180986, який зареєстрований в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договором оренди землі за № 121070500039 від 07.06.2010, державним актом на право власності на земельну ділянку площею 0,2378 га з кадастровим номером 6310136300:16:013:0221 серії ЯЛ №180981, який зареєстрований в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договором оренди землі за № 121070500022 від 07.06.2010, державним актом на право власності на земельну ділянку площею 0,6007 га з кадастровим номером 6310136300:16:013:0238 серії ЯЛ № 180998, який зареєстрований в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договором оренди землі за № 121070500021 від 07.06.2010, державним актом на право власності на земельну ділянку площею 0,1381 га з кадастровим номером 6310136300:16:013:0231 серії ЯЛ № 180991, який зареєстрований в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договором оренди землі за № 121070500041 від 07.06.2010, державним актом на право власності на земельну ділянку площею 0,1674 га з кадастровим номером 6310136300:16:013:0229 серії ЯЛ № 180989, який зареєстрований в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договором оренди землі за № 121070500042 від 07.06.2010, державним актом на право власності на земельну ділянку площею 0,1254 га з кадастровим номером 6310136300:16:013:0228 серії ЯЛ № 180988, який зареєстрований в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договором оренди землі за № 121070500043 від 07.06.2010, державним актом на право власності на земельну ділянку площею 0,1785 га з кадастровим номером 6310136300:16:013:0227 серії ЯЛ № 180987, який зареєстрований в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі за № 121070500044 від 07.06.2010, державним актом на право власності на земельну ділянку площею 0,1967 га з кадастровим номером 6310136300:16:013:0207 серії ЯЛ № 180967, який зареєстрований в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договором оренди землі за № 121070500046 від 07.06.2010, державним актом на право власності на земельну ділянку площею 0,1204 га з кадастровим номером 6310136300:16:013:0236 серії ЯЛ № 180996, який зареєстрований в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договором оренди землі за № 121070500017 від 07.06.2010, державним актом на право власності на земельну ділянку площею 0,1030 га з кадастровим номером 6310136300:16:013:0239 серії ЯЛ № 180999, який зареєстрований в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договором оренди землі за № 121070500020 від 07.06.2010, державним актом на право власності на земельну ділянку площею 0,1459 га з кадастровим номером 6310136300:16:013:0214 серії ЯЛ № 180974, який зареєстрований в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договором оренди землі за № 121070500045 від 07.06.2010, державним актом на право власності на земельну ділянку площею 0,1881 га з кадастровим номером 6310136300:16:013:0224 серії ЯЛ № 180984, який зареєстрований в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договором оренди землі за № 121070500048 від 08.06.2010, державним актом на право власності на земельну ділянку площею 0,2407 га з кадастровим номером 6310136300:16:013:0223 серії ЯЛ № 180983, який зареєстрований в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договором оренди землі за № 121070500049 від 08.06.2010, державним актом на право власності на земельну ділянку площею 0,2308га з кадастровим номером 6310136300:16:013:0217 серії ЯЛ № 180977, який зареєстрований в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договором оренди землі за № 121070500037 від 07.06.2010, державним актом на право власності на земельну ділянку площею 0,1454 га з кадастровим номером 6310136300:16:013:0213 серії ЯЛ № 180973, який зареєстрований в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договором оренди землі за № 121070500038 від 07.06.2010, державним актом на право власності на земельну ділянку площею 0,1926 га з кадастровим номером 6310136300:16:013:0211 серії ЯЛ № 180971, який зареєстрований в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договором оренди землі за № 121070500028 від 07.06.2010, державним актом на право власності на земельну ділянку площею 0,1369 га з кадастровим номером 6310136300:16:013:0212 серії ЯЛ № 180972, який зареєстрований в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договором оренди землі за № 121070500031 від 07.06.2010, державним актом на право власності на земельну ділянку площею 0,1644 га з кадастровим номером 6310136300:16:013:0215 серії ЯЛ № 180975, який зареєстрований в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договором оренди землі за № 121070500032 від 07.06.2010, державним актом на право власності на земельну ділянку площею 0,1352 га з кадастровим номером 6310136300:16:013:0209 серії ЯЛ № 180969, який зареєстрований в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договором оренди землі за № 121070500040 від 07.06.2010, державним актом на право власності на земельну ділянку площею 0,1490 га з кадастровим номером 6310136300:16:013:0210 серії ЯЛ № 180970, який зареєстрований в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договором оренди землі за № 121070500033 від 07.06.2010.

У зв'язку з виявленим в ході перевірки порушеннь Харківською міською радою при прийнятті вищевказаного рішення вимог ст. 41 Земельного кодексу України, ст.ст. 133, 135, 137 Житлового кодексу УРСР та Примірного статуту житлово-будівельного кооперативу, затвердженого постановою Ради Міністрів УРСР від 30.04.1985 № 186, заступник прокурора Дзержинського району м. Харкова звернувся до Господарського суду Харківської області з позовом до Харківської міської ради, Обслуговуючого кооперативу "Житлово-будівельний кооператив "Сонячне містечко" про визнання незаконним та скасування п. 16.2 додатку 1 до рішення 25 сесії Харківської міської ради 5 скликання "Про надання юридичним та фізичним особам земельних ділянок для розміщення об'єктів містобудування" від 10.09.2008 № 26/08, визнання недійсним вищевказані державні акти та зобов'язання ОК "Житлово - будівельний кооператив "Сонячне містечко" передати територіальній громаді міста Харкова в особі Харківської міської ради вищезазначені земельні ділянки.

Відмовляючи в задоволенні позову, господарські суди попередніх інстанцій виходили з того, що позовні вимоги прокуратури є законними і обгрунтованими, оскільки ОК "ЖБК "Сонячне містечко" створено із порушенням ст.ст. 133 - 135, 137 Житлового кодексу УРСР та положень Примірного статуту житлово-будівельного кооперативу, затвердженого постановою Ради Міністрів УРСР від 30.04.1985 № 186. Зокрема, рішення про створення кооперативу та список його членів, затверджений протоколом загальних зборів засновників, однак не затверджено виконавчим комітетом Харківської міської ради. ОК "ЖБК "Сонячне містечко" фактично не є житлово-будівельним кооперативом в розумінні вимог глави 5 ЖК Української РСР та ст. 41 ЗК України. Вказаний кооператив є обслуговуючим, тому що мета його створення, порядок створення, організації та діяльності не відповідає вимогам до житлово-будівельного кооперативу. Відповідно до статуту ОК "ЖБК "Сонячне містечко" не створений при виконавчому комітету місцевої ради народних депутатів, при підприємстві, установі чи організації. Крім того відповідачі не подали до суду доказів того, що члени кооперативу на момент його створення, потребували поліпшення житлових умов. Число членів відповідача-2 не повинно бути менше п'яти, з урахуванням того, що число членів кооперативу не було визначено виконавчим комітетом Харківської міської ради, при цьому відповідно до переліку членів кооперативу число його членів становить три особи. Разом з тим, прокурор звернувся до суду з позовом поза межами строку позовної давності, оскільки рішення Харківської міської ради та її органів розміщуються на офіційному сайті Харківської міської ради (http://www.city.kharkov.ua) та публікуються в газеті "Харьковские известия", тобто прокурор міг довідатися про відповідні порушення з моменту прийняття та оприлюднення спірного рішення. При цьому, прокурор у позові не зазначив, що саме перешкоджало йому ознайомитися зі спірним рішенням на офіційному сайті Харківської міської ради та установчими документами 2-го відповідача в межах строку позовної давності.

Колегія суддів погоджується з висновками господарських судів попередніх інстанцій про обгрунтованість позовних вимог, однак про відсутність підстав для задоволення позову, з огляду на наступне.

Відповідно до ст. 116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону.

Згідно зі ст. 41 Земельного кодексу України (в редакції, що була чинною на момент прийняття спірного рішення) житлово-будівельним (житловим) кооперативам за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування земельні ділянки для житлового будівництва передаються безоплатно у власність або надаються в оренду у розмірі, який встановлюється відповідно до затвердженої містобудівної документації.

Статтями ст.ст. 133, 135 Житлового кодексу Української РСР (далі ЖК УРСР) (в редакції, що була чинною на момент прийняття спірного рішення) передбачено, що громадяни, які потребують поліпшення житлових умов, вправі вступити до житлово-будівельного кооперативу і одержати в ньому квартиру. Умови прийому громадян до членів житлово-будівельного кооперативу встановлюються законодавством Союзу РСР, цим Кодексом та іншими актами законодавства Української РСР. До членів житлово-будівельного кооперативу приймаються громадяни, які постійно проживають у даному населеному пункті (якщо інше не встановлено законодавством Союзу РСР і Української РСР) і перебувають на обліку бажаючих вступити до житлово-будівельного кооперативу або користуються правом позачергового прийому до членів кооперативу, а також громадяни, зазначені в частині першій статті 143, частині другій статті 145 і частині першій статті 146 цього Кодексу.

Згідно зі ст. 137 ЖК УРСР (в редакції, що була чинною на момент прийняття спірного рішення), житлово-будівельні кооперативи організуються при виконавчих комітетах місцевих Рад народних депутатів, при підприємствах, установах і організаціях. Порядок організації та діяльності житлово-будівельних кооперативів установлюється законодавством Союзу РСР, цим Кодексом, Примірним статутом житлово-будівельного кооперативу та іншими актами законодавства Української РСР. Примірний статут житлово-будівельного кооперативу затверджується Радою Міністрів Української РСР. Житлово-будівельний кооператив діє на основі статуту, прийнятого відповідно до Примірного статуту житлово-будівельного кооперативу загальними зборами громадян, які вступають до організовуваного кооперативу, і зареєстрованого в установленому порядку. Громадяни, яких включено до затвердженого виконавчим комітетом районної, міської, районної в місті Ради народних депутатів списку осіб, що вступають до організовуваного житлово-будівельного кооперативу, вважаються членами цього кооперативу з дня реєстрації статуту, а громадяни, яких прийнято до діючого житлово-будівельного кооперативу, - з дня затвердження виконавчим комітетом районної, міської, районної в місті Ради народних депутатів рішення загальних зборів членів кооперативу про прийом до кооперативу.

Згідно з пунктом 1 розділу I, п. 3, абз. 2 п. 4, абз. 2 п. 5, п. 45, абз. 1 п. 74 Примірного статуту житлово-будівельного кооперативу, затвердженого постановою Ради Міністрів УРСР від 30.04.1985 № 186 (далі - Примірний статут), встановлено, що житлово-будівельний кооператив організовується з метою забезпечення житлом членів кооперативу і членів їх сімей шляхом будівництва багатоквартирного жилого будинку (будинків), а у випадках, передбачених законодавством, - одно - і двоквартирних жилих будинків садибного типу або багатоквартирного блокованого жилого будинку (будинків) з надвірними будівлями за власні кошти кооперативу за допомогою банківського кредиту, а також для наступної експлуатації та управління цим будинком (будинками). Число громадян, які вступають до організовуваного кооперативу, повинно відповідати кількості квартир у жилому будинку (будинках) кооперативу, запланованому до будівництва. При будівництві одно- і двоквартирних жилих будинків садибного типу число громадян, необхідне для організації кооперативу, визначається виконавчим комітетом районної, міської, районної в місті Ради народних депутатів, але не може бути менше 5 чоловік. Рішення зборів про організацію кооперативу, список громадян, які вступають до кооперативу, і членів їх сімей, що виявили бажання оселитися в будинку кооперативу, затверджуються виконавчим комітетом районної, міської, районної в місті Ради народних депутатів. Житлово-будівельний кооператив діє на підставі статуту, прийнятого відповідно до цього Примірного статуту і зареєстрованого у виконавчому комітеті Ради народних депутатів, який затвердив рішення про організацію кооперативу. Громадянин може бути членом тільки одного житлово-будівельного кооперативу, крім випадку вступу до новостворюваного кооперативу у зв'язку з потребою у поліпшенні житлових умов. У цьому разі в період будівництва будинку член кооперативу користується правами, і виконує обов'язки в обох кооперативах. Контроль за діяльністю житлово-будівельних кооперативів, за експлуатацією та ремонтом належних їм будинків здійснюють виконавчі комітети місцевих Рад народних депутатів.

З викладеного вбачається, що приймаючи рішення про надання у власність земельної ділянки, відповідна рада має враховувати мету створення такого кооперативу, порядок його організації та діяльності відповідно до вимог ЖК УРСР та Примірного статуту, що відповідає правовій позиції Верховного суду України, викладеній в постанові Верховного суду України від 17.06.2014 у справі № 21-195а14.

Як встановлено господарськими судами та вбачається з матеріалів справи, мета створення, порядок організації та діяльності ОК "ЖБК "Сонячне містечко" не відповідають вищевказаним вимогам чинного законодавства. Зокрема, рішення про створення кооперативу та список його членів, затверджено протоколом загальних зборів засновників, однак не затверджено Виконавчим комітетом Харківської міської ради. ОК "ЖБК "Сонячне містечко" фактично не є житлово-будівельним кооперативом в розумінні вимог глави 5 ЖК Української РСР та ст. 41 Земельного кодексу України. Вказаний кооператив є обслуговуючим, тому що мета його створення, порядок створення, організації та діяльності не відповідає вимогам до житлово-будівельного кооперативу. Відповідно до статуту ОК "ЖБК "Сонячне містечко" не створений при виконавчому комітету місцевої ради народних депутатів, при підприємстві, установі чи організації. Крім того відповідачі не подали до суду доказів того, що члени кооперативу на момент його створення, потребували поліпшення житлових умов. Відповідно до листа Департаменту житлового господарства Управління обліку та розподілу житлової площі від 04.03.2015 № 333/у засновники ОК "ЖБК "Сонячне містечко" не перебувають на квартирному обліку з 2009 року. Число членів ОК "ЖБК "Сонячне містечко" не повинно бути менше п'яти, з урахуванням того, що число членів кооперативу не було визначено виконавчим комітетом Харківської міської ради. При цьому, господарськими судами встановлено, що відповідно до переліку членів кооперативу число його членів становить три особи.

Таким чином, господарські суди попередніх інстанцій дійшли обгрунтованого висновку про наявність порушеного права та законність позовних вимог прокурора.

Разом з тим, ОК "Житлово-будівельний кооператив "Сонячне містечко" було заявлено клопотання про застосування наслідків спливу строку позовної давності щодо вимог прокурора.

Відповідно до ст.ст. 256, 257 Цивільного кодексу України позовна давність - це строк, у межах якого особа може звернутися до суду з вимогою про захист свого цивільного права або інтересу. Загальна позовна давність встановлюється тривалістю у три роки.

Частинами 1, 5 ст. 261 Цивільного кодексу України встановлено, що перебіг позовної давності починається від дня, коли особа довідалася або могла довідатися про порушення свого права або про особу, яка його порушила.

Відповідно до ч.ч. 3 - 5 ст. 267 Цивільного кодексу України позовна давність застосовується судом лише за заявою сторони у спорі, зробленою до винесення ним рішення; сплив позовної давності, про застосування якої заявлено стороною у спорі, є підставою для відмови у позові; якщо суд визнає поважними причини пропущення позовної давності, порушене право підлягає захисту.

З 15.01.2012 набрав чинності Закон України "Про внесення змін до деяких законів України щодо вдосконалення порядку здійснення судочинства", яким виключено п. 4 ст. 268 Цивільного кодексу України відповідно до якого строки позовної давності не поширюються на вимоги про визнання незаконним правового акта органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, яким порушено право власності або інше речове право особи. Пунктом 5 Перехідних положень вказаного закону передбачено, що протягом трьох років з дня набрання чинності цим Законом особа має право звернутись до суду з позовом, зокрема, про визнання недійсним правового акта органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, яким порушено право власності або інше речове право особи.

При цьому, згідно зі ст. 29 Господарського процесуального кодексу України, прокурор бере участь у розгляді справ за його позовами, а також може вступити за своєю ініціативою у справу, порушену за позовом інших осіб, на будь-якій стадії її розгляду для представництва інтересів громадянина або держави. У разі прийняття господарським судом позовної заяви, поданої прокурором в інтересах держави, в якій зазначено про відсутність органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, або про відсутність у такого органу повноважень щодо звернення до господарського суду, прокурор набуває статусу позивача. Прокурор, який бере участь у справі, несе обов'язки і користується правами сторони, крім права на укладення мирової угоди.

Аналіз наведених норм дає підстави для висновку, що норми закону встановлені ч. 1 ст. 261 Цивільного кодексу України про початок перебігу позовної давності, встановлені для особи, права або інтереси якої порушено, поширюються і на звернення прокурора до суду із заявою про захист державних інтересів, що відповідає правовій позиції Верховного суду України, викладеній в постанові Верховного Суду України від 01.07.2015 у справі № 6-178цс15.

23.11.2011 постановою Харківського окружного адміністративного суду у справі № 2-а-10943/11/2070 було відмовлено в задоволенні адміністративного позову Харківського обласного відділення всеукраїнської громадської організації "Комітет по боротьбі з корупцією в органах державної влади, правоохоронних органах, прокуратурі та судах" до Прокуратури м. Харкова про визнання протиправною бездіяльності Прокуратури м. Харкова щодо не внесення актів прокурорського реагування при проведенні перевірки законності прийняття Харківською міською радою рішень про надання обслуговуючим кооперативам земельних ділянок вздовж Білгородського шосе в м. Харкові та їх подальшого використання цими кооперативами та про зобов'язання прокуратуру м. Харкова винести протести на рішення 41 сесії Харківської міської ради 5 скликання № 13/10 від 24.02.2010, рішення 26 сесії Харківської міської ради 5 скликання № 20/09 від 25.02.2009, рішення 29 сесії Харківської міської ради 5 скликання № 350/08 від 24.12.2008, рішення 25 сесії Харківської міської ради 5 скликання № 226/08 від 24.02.2010 щодо надання ОК "ЖБК "Сонячне містечко", ОК "ЖБК "Слайс", ОК "ЖБК "Легація" у власність земельних ділянок.

В ході розгляду вказаного адміністративного позову Харківським окружним адміністративним судом було встановлено, що 10.08.2011 Прокуратурою м. Харкова було надіслано на адресу позивача лист № 04-31-986/11, в якому було повідомлено, що фактів порушення земельного законодавства України під час прийняття Харківською міською радою рішень про надання обслуговуючим кооперативам земельних ділянок вздовж Білгородського шосе в місті Харкові та їх подальшого використання не встановлено, а тому підстави для вжиття заходів прокурорського реагування відсутні.

З викладеного вбачається, що станом на 10.08.2011 Прокуратура м. Харкова була обізнана не тільки з самим фактом прийняття спірного рішення Харківською міською радою, а і досліджувала відповідність вказаного рішення вимогам чинного законодавства, тобто мала можливість і повинна була дізнатися про порушення законодавчих приписів.

У зв'язку із обізнаністю і дослідженням Прокуратурою м. Харкова оскаржуваного рішення Харківської міської ради, обізнаними про це також є всі інші органи прокуратури, оскільки вони становлять єдину централізовану систему відповідно до ст. 6 Закону України "Про прокуратуру".

Отже, нездійснення своєчасного прокурорського нагляду за прийнятими рішеннями органів місцевого самоврядування, що є обов'язком органів прокуратури відповідно до ст. 1 Закону України "Про прокуратуру", призводить до наслідків визначених ч. 2 ст. 12, ч. 4 ст. 267 Цивільного кодексу України, оскільки держава здійснює свої права через органи державної влади.

Таким чином, враховуючи, що строк позовної давності для звернення із даним позовом закінчився 15.01.2015, а прокурором позов перший раз було заявлено в квітні 2015, господарські суди попередніх інстанцій дійшли обгрунтованого висновку про те, що прокурором пропущено строк позовної давності, що за наявності заяви відповідача-2 про застосування наслідків спливу позовної давності та встановленого судом порушеного права позивача є підставою для відмови в позові.

Крім того, колегією суддів враховано, що задоволення позову з таким значним спливом часу призведе до порушення прав фізичних осіб - членів кооперативу, які вже встигли за цей час побудувати та ввести в експлуатацію житлові будинки.

За таких обставин колегія суддів Вищого господарського суду України дійшла висновку, що постанову Харківського апеляційного господарського суду від 10.02.2016 у справі № 922/2809/15 слід залишити без змін, а касаційну скаргу Заступника прокурора Харківської області - без задоволення.

В силу ст. 49 ГПК України судовий збір за розгляд касаційної скарги покладається на скаржника.

Керуючись статтями 111 5 , 111 7 , 111 9 , 111 11 Господарського процесуального кодексу України, Вищий господарський суд України -

ПОСТАНОВИВ:

Касаційну скаргу Заступника прокурора Харківської області на постанову Харківського апеляційного господарського суду від 10.02.2016 у справі № 922/2809/15 залишити без задоволення.

Постанову Харківського апеляційного господарського суду від 10.02.2016 у справі № 922/2809/15 залишити без змін.

Головуючий суддя О.І. Поляк

Судді С.В. Бакуліна

К.В. Грейц

СудВищий господарський суд України
Дата ухвалення рішення31.05.2016
Оприлюднено06.06.2016
Номер документу58074210
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —922/2809/15

Постанова від 31.05.2016

Господарське

Вищий господарський суд України

Поляк О.I.

Ухвала від 24.05.2016

Господарське

Вищий господарський суд України

Поляк О.I.

Рішення від 04.01.2016

Господарське

Господарський суд Харківської області

Суслова В.В.

Ухвала від 14.12.2015

Господарське

Господарський суд Харківської області

Суслова В.В.

Ухвала від 04.11.2015

Господарське

Господарський суд Харківської області

Суслова В.В.

Ухвала від 16.10.2015

Господарське

Вищий господарський суд України

Поляк О.I.

Постанова від 13.10.2015

Господарське

Вищий господарський суд України

Поляк О.I.

Ухвала від 28.09.2015

Господарське

Вищий господарський суд України

Поляк О.I.

Ухвала від 21.07.2015

Господарське

Господарський суд Харківської області

Суслова В.В.

Ухвала від 06.07.2015

Господарське

Господарський суд Харківської області

Суслова В.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні