ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
26 січня 2016 року справа № 823/5208/15
12 год. 15 хв. м. Черкаси
Черкаський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Рідзеля О.А.,
при секретарі судового засідання - Сосюрі Ф.В.,
за участю: представника позивача Теслі Т.О. - за довіреністю, представника відповідача та третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача ОСОБА_1 - за довіреностями, розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду адміністративну справу за позовом ОСОБА_2 до Черкаської обласної державної адміністрації, третя особа яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Департамент соціального захисту населення Черкаської обласної державної адміністрації, про визнання протиправним та скасування рішення,
встановив:
09.11.2015 до Черкаського окружного адміністративного суду з позовною заявою звернувся ОСОБА_2 (далі-позивач) до Черкаської обласної державної адміністрації (далі-відповідач), третя особа яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Департамент соціального захисту населення Черкаської обласної державної адміністрації,, у якій просить:
- визнати протиправним рішення комісії Черкаської обласної державної адміністрації з питань видачі посвідчень особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, оформлене протоколом від 24.09.2015 №7 про відміну рішення комісії від 26.02.2015 (протокол № 2) в частині встановлення статусу учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС категорії 2 ОСОБА_2 , 1962 року народження, жителя міста Умані Черкаської області та визнання посвідчення учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС категорії 2 №230895, виданого 10.03.2015 Черкаською обласною державною адміністрацією недійсним;
- скасувати рішення комісії Черкаської обласної державної адміністрації з питань видачі посвідчень особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, оформлене протоколом від 24.09.2015 №7 про відміну рішення комісії від 26.02.2015 (протокол №2) в частині встановлення статусу учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС категорії 2 ОСОБА_2 , 1962 року народження, жителя міста Умані Черкаської області та визнання посвідчення учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС категорії 2 №230895, виданого 10.03.2015 Черкаською обласною державною адміністрацією недійсним.
Позов мотивований тим, що рішенням комісії Черкаської ОДА з питань видачі посвідчень особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи від 24.09.2015 (протокол № 7) було відмінено рішення комісії від 26.02.2015 (протокол №2) в частині встановлення статусу учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС категорії 2 та визнано посвідчення учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС категорії 2 № 230895, видане ОСОБА_2 Черкаською обласною державною адміністрацією 10.03.2015 недійсним.
Позивач вважає зазначене рішення безпідставним, необґрунтованим та таким, що належить скасувати. Підставою для його прийняття стала довідка архівного відділу Нововодолазької районної державної адміністрації Харківської області від 04.08.2015 №01-75/88 про відсутність відомостей у книзі наказів з 02.01.1987 по 13.08.1987 та у розрахункових відомостях по заробітній платі за 1987 рік по Нововодолазькій районній міжколгоспній будівельній організації (Нововодолазький виробничо-будівельний кооператив «Агробуд»).
Позивач зазначив, що у разі сумніву відповідача в тому, що ОСОБА_2 брав участь в ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, останній, у відповідності до вимог п.10 «Порядку видачі посвідчень особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» мав взяти до уваги інші документи, зокрема військовий квиток серії НОМЕР_1 від 18.05.1981, довідку від 19.12.2013 № 171, архівну довідку Галузевого державного архіву Міністерства оборони України від 15.11.2000 №51/1/14593, архівну довідку та довідку про заробіток для обчислення пенсії № 2 від 12.12.2014 видану Нововодолазьким виробничо-будівельним кооперативом «Агробуд», що також підтверджено участь позивача в ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, чого зроблено не було.
В судовому засіданні представник позивача позовні вимоги підтримала з підстав викладених у позовній заяві та просила суд задовольнити їх у повному обсязі.
Представник відповідача та третьої особи проти задоволення позову заперечував повністю з підстав викладених у запереченні та просив суд залишити його без задоволення, наголосивши, що до комісії Черкаської обласної державної адміністрації з питань видачі посвідчень особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи (наділеної правом приймати рішення щодо позбавлення статусу учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС) надійшла інформація архівного відділу Нововодолазької районної державної адміністрації Харківської області від 04.08.2015 №01-75/88 про відсутність відомостей у книзі наказів з 02.01.1987 по 13.08.1987 та у розрахункових відомостях по заробітній платі за 1987 рік по Нововодолазькій районній міжколгоспній будівельній організації (Нововодолазький виробничо-будівельний кооператив «Агробуд»). На підставі зазначеного, рішенням комісії Черкаської ОДА з питань видачі посвідчень особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи від 24.09.2015 було відмінено рішення комісії від 26.02.2015 (протокол №2) в частині встановлення статусу учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС категорії 2 та визнано посвідчення учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС категорії 2 № 230895, видане ОСОБА_2 Черкаською обласною державною адміністрацією 10.03.2015 - недійсним.
Враховуючи зазначене представник відповідача та третьої особи просив відмовити в задоволенні адміністративного позову у повному обсязі.
Розглянувши подані документи і матеріали, заслухавши позиції сторін у справі, оцінивши належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності, суд зазначає про таке.
Судом з матеріалів справи досліджено, що відповідно до запису у військовому квитку НОМЕР_1 від 18.05.1981 позивач з 15.04.1987 до 06.09.1987 виконував службові обов`язки з ліквідації наслідків аварії в 30 км зоні Чорнобильської АЕС. У відповідності із Постановою Ради Міністрів СРСР та ВЦРПС від 05.06.1986 № 665-195 вказаний період зараховується в трудовий стаж і стаж, що дає право на пільгову пенсію.
Згідно дублікату від 28.02.2011 архівної довідки Галузевого державного архіву від 15.11.2000 №51/1/14593, ОСОБА_2 , згідно архівних документів військової частини № 960 ОВТ приймав участь у ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС у період з 15.04.1987 (наказ № 332) по 06.09.1987 (наказ № 479).
Відповідно до копії довідки від 19.12.2013 №171, виданої на ім`я ОСОБА_2 , про те, що 14.04.1987 він був направлений Нововодолазьким РВК Харківської області на спеціальні збори по ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС.
За інформацією, наявною в довідці про заробіток для обчислення пенсії від 12.12.2014 № 2, ОСОБА_2 отримував заробіток, який враховується при обчисленні пенсії за ліквідацію наслідків аварії на ЧАЕС.
Рішенням комісії Черкаської ОДА з питань видачі посвідчень особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи від 26.02.2015 (протокол № 2), на підставі копії військового квитка серії НОМЕР_1 , довідки Нововодолазького РВК Харківської області від 19.12.2013 № 171 ОСОБА_2 було встановлено статус учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС у 1987 році категорії 2-А та видано відповідне посвідчення.
Рішенням комісії Черкаської ОДА з питань видачі посвідчень особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи від 24.09.2015 (протокол № 7) було відмінено рішення комісії від 26.02.2015 (протокол №2) в частині встановлення статусу учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС категорії 2 та визнано посвідчення учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС категорії 2 № 230895, видане ОСОБА_2 Черкаською ОДА 10.03.2015 недійсним.
Законом, що визначає основні положення щодо реалізації конституційного права громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, на охорону їх життя і здоров`я та створює єдиний порядок визначення категорій зон радіоактивно забруднених територій, умов проживання і трудової діяльності на них, соціального захисту потерпілого населення, є Закон України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» від 28.02.1991 № 796-ХІІ (надалі - Закон № 796).
Згідно із ст. 10 Закону № 796, учасниками ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС вважаються громадяни, які безпосередньо брали участь у будь-яких роботах, пов`язаних з усуненням самої аварії, її наслідків у зоні відчуження у 1986-1987 роках незалежно від кількості робочих днів, а у 1988-1990 роках - не менше 30 календарних днів, у тому числі проведенні евакуації людей і майна з цієї зони, а також тимчасово направлені або відряджені у зазначені строки для виконання робіт у зоні відчуження, включаючи військовослужбовців, працівники державних, громадських, інших підприємств, установ і організацій незалежно від їх відомчої підпорядкованості, а також ті, хто працював не менше 14 календарних днів у 1986 році на діючих пунктах санітарної обробки населення і дезактивації техніки або їх будівництві.
Частиною 1 ст. 15 Закону № 796-ХІІ передбачені підстави для визначення статусу учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, а саме: період роботи (служби) у зоні відчуження, що підтверджено відповідними документами.
Правила видачі посвідчень учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС і потерпілого внаслідок Чорнобильської катастрофи врегульовані - «Порядком видачі посвідчень особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи», затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 20.01.1997 № 51 (надалі - Порядок).
Пунктом 10 вищевказаного Порядку передбачено, що посвідчення видаються: учасникам ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС на підставі одного з таких документів: а) посвідчення про відрядження в зону відчуження; б) військового квитка і довідки командира військової частини або архіву про участь у ліквідації наслідків аварії у зоні відчуження; в) довідки про підвищену оплату праці в зоні відчуження (із зазначенням кількості днів і населеного пункту).
Суд також наголошує, що у відповідності до п. 2.1 «Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», затвердженого Постановою правління Пенсійного фонду України від 25.11.2005 № 22-1, документи, які засвідчують особливий статус особи за Законом України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» є посвідчення учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС та довідка про період (періоди) участі в ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС за формою, затвердженою постановою Державного Комітету СРСР по праці та соціальних питаннях від 09.03.1988 № 122, або довідка військової частини, у складі якої особа брала участь у ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, або довідка архівної установи, або інші первинні документи, в яких зазначено період роботи, населений пункт чи об`єкт, де особою виконувались роботи з ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС.
Зазначеними нормативно-правовими актами визначено перелік документів, які підтверджують участь особи в ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, зокрема до них відносяться довідки архівних установ, військові квитки або довідки командирів військових частин.
З аналізу зазначених актів суд дійшов висновку, що в даному випадку для встановлення відповідного статусу суб`єктом владних повноважень може використовуватись не конкретний документ, а один із перелічених документів, або декілька документів в їх сукупності.
Суд зазначає, що в даному випадку відповідач був зобов`язаний взяти до уваги відомості первинних документів наданих позивачем, зокрема військового квитка ОСОБА_2 серії НОМЕР_1 від 18.05.1981, в якому зазначено, що позивач з 15.04.1987 до 06.09.1987 виконував службові обов`язки з ліквідації наслідків аварії в 30 км зоні Чорнобильської АЕС та архівної довідки від 15.11.2000 №51/1/14593 по архівних документах військової частини № 960 ОВТ, оскільки зазначена довідка, з приводу достовірності якої у відповідача та третьої особи наявні сумніви, ніким не скасована та не визнана у встановленому законом порядку нечинною. Також, згідно довідки Нововодолазько-Кегичевського об`єднаного районного військового комісаріату Харківської області від 19.12.2013 № 171, згідно якої 14.04.1987 ОСОБА_2 був направлений Нововодолазьким РВК Харківської області на спеціальні збори по ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС, що підтверджує участь ОСОБА_2 у ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС.
Окрім того, судом враховано, що згідно листа від 06.01.2016 № 01-73/1 архівний відділ Нововодолазької районної державної адміністрації повідомляє, що Нововодолазький виробничо-будівельний кооператив «Агробуд» відповідно до Акту приймання-передавання документів від 18.09.2007 в особі ОСОБА_3 передав книгу наказів та розрахункові відомості по заробітній платі за 1987 рік по МПМК - 37. Згідно цих наказів та розрахункових відомостей по заробітній платі прізвище ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , не значиться.
Згідно довідки від 12.12.2014 № 1, виданої Головою ВБК «Агробуд» ОСОБА_3 та засвідченою печаткою, вказано, що ОСОБА_2 працював в Нововодолазькому МПМК-38 на посаді каменщика 2-го розряду з 27.01.1987 (наказ №2 від 26.01.1987) та був звільнений з роботи з 09.04.1990 (наказ № 73 від 10.04.1990).
Враховуючи викладене, суд дійшов висновку, що відповідачем при прийнятті рішення про скасування статусу учасника ліквідації аварії на ЧАЕС була взята до уваги обставина відносно відсутності в зазначеному архіві даних на заваду В.П. по підприємству МПМК - 37, відношення до якого позивач не мав.
Суд наголошує, що заперечуючи проти позову за правилами ч. 2 ст. 71 КАС України, відповідачем не надано доказів визнання нечинним, у встановленому законом порядку, зазначеного вище запису у військовому квитку позивача та архівної довідки від 15.11.2000 №51/1/14593.
Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до ч. 1 ст. 9 КАС України суд при вирішенні справи керується принципом законності, відповідно до якого вирішує справи відповідно до Конституції України та законів України, а також міжнародних договорів, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України. Суд застосовує інші нормативно-правові акти, прийняті відповідним органом на підставі, у межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією та законами України.
Вирішуючи спір, суд враховує, що у силу вимог ч. 2 ст. 49 КАС України особи, які беруть участь у справі, зобов`язані добросовісно користуватися належними їм процесуальними правами і неухильно виконувати процесуальні обов`язки, що з огляду на запроваджений ст. 8 Конституції України принцип верховенства права та в кореспонденції з приписами ч. 1 ст. 71 КАС України означає обов`язок кожної особи, яка бере участь в адміністративній справі довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених ст. 72 цього Кодексу.
Відповідно до ст. 162 КАС України, при вирішенні справи по суті суд може задовольнити адміністративний позов повністю або частково чи відмовити в його задоволенні повністю або частково, у разі задоволення адміністративного позову суд може прийняти постанову про визнання протиправними рішення суб`єкта владних повноважень чи окремих його положень, дій чи бездіяльності і про скасування або визнання нечинним рішення чи окремих його положень, про поворот виконання цього рішення чи окремих його положень із зазначенням способу його здійснення.
Зважаючи на обставини, якими обґрунтовувалися позовні вимоги, докази щодо їх підтвердження, керуючись актами законодавства щодо цих правовідносин, суд дійшов висновку, що заперечуючи проти позову за правилами ч. 2 ст. 71 КАС України, відповідач не довів правомірність прийняття рішення комісії Черкаської обласної державної адміністрації з питань видачі посвідчень особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи від 24.09.2015 (протокол № 7), яким було відмінено рішення комісії від 26.02.2015 (протокол №2) в частині встановлення статусу учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС категорії 2 та визнано посвідчення учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС категорії 2 № 230895, видане ОСОБА_2 Черкаською обласною державною адміністрацією 10.03.2015 недійсним.
З огляду на викладене, на підставі наявних у справі доказів, дослідивши обставини адміністративної справи, застосувавши норми законодавства, враховуючи доводи сторін, суд дійшов висновку про те, що адміністративний позов належить задовольнити.
Частиною 1 ст. 94 КАС України визначено, якщо судове рішення ухвалене на користь сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, суд присуджує всі здійснені нею документально підтверджені судові витрати за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав стороною у справі, або якщо стороною у справі виступала його посадова чи службова особа.
Керуючись статтями 14, 86, 94, 159-163, 167, 185-187, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -
постановив:
Адміністративний позов задовольнити повністю.
Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Черкаської обласної державної адміністрації з питань видачі посвідчень особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, оформлене протоколом від 24.09.2015 №7 про відміну рішення комісії від 26.02.2015 (протокол № 2) в частині встановлення статусу учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС категорії 2 ОСОБА_2 , 1962 року народження, жителя міста Умані Черкаської області та визнання недійсним посвідчення учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС категорії 2 №230895, виданого 10.03.2015 Черкаською обласною державною адміністрацією.
Стягнути з Черкаської обласної державної адміністрації (бульвар Шевченка, 185, м. Черкаси, 18000, ідентифікаційний код 00022338) на користь ОСОБА_2 ( АДРЕСА_1 , ідентифікаційний номер НОМЕР_2 ) судові витрати із сплати судового збору у сумі 974 (дев`ятсот сімдесят чотири) грн. 40 коп., сплачені відповідно до квитанцій від 06.11.2015 на суму 487 грн. 20 коп. та квитанції від 16.11.2015 №0.0.461733570.1 на суму 487 грн. 20 коп.
Постанова набирає законної сили відповідно до статті 254 Кодексу адміністративного судочинства України.
Постанова може бути оскаржена до Київського апеляційного адміністративного суду через Черкаський окружний адміністративний суд в порядку, передбаченому статтями 185 187 Кодексу адміністративного судочинства України.
Суддя О.А. Рідзель
Повний текст постанови виготовлений 29.01.2016.
Суд | Черкаський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 26.01.2016 |
Оприлюднено | 28.09.2022 |
Номер документу | 55313934 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Черкаський окружний адміністративний суд
О.А. Рідзель
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні