Постанова
від 15.02.2016 по справі 808/8861/15
ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

15 лютого 2016 року о/об 14 год. 20 хв. Справа № 808/8861/15 м.Запоріжжя

Запорізький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Прасова О.О. при секретарі Гудименко Я.А., розглянувши у місті Запоріжжі у порядку письмового провадження адміністративну справу

за позовом Управління фінансів Бердянської районної державної адміністрації Запорізької області

до Бердянської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Запорізькій області

про скасування рішення,

ВСТАНОВИВ:

До Запорізького окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов Управління фінансів Бердянської районної державної адміністрації Запорізької області (надалі – позивач) до Бердянської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Запорізькій області (надалі – відповідач або Бердянська ОДПІ), в якому позивач просить суд скасувати Рішення відповідача №0033371701 від 16.09.2015 «Про застосування штрафних санкцій та нарахування пені за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску» на суму 3084 грн. 92 коп.

У позові позивачем зазначено, що з набранням чинності Закону України №406-VII від 04.07.2013 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України у зв'язку з проведенням адміністративної реформи», а саме з 01.10.2013 функції з адміністрування єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування віднесено до компетенції органів доходів і зборів. За період з 22.10.2013 до 17.06.2014 Управлінням фінансів Бердянської районної державної адміністрації Запорізької області кошти зараховувались на розрахунковий рахунок відкритий в органах Державного казначейства до районного бюджету - одержувач Бердянська ОДПІ в повному обсязі та терміни визначені законодавством. Сплата єдиного внеску проводилась вчасно і в повному обсязі згідно вимогам ст.6 Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування» та у відповідні строки передбачені ч.8 ст.9 цього Закону, а саме не пізніше 20 числа наступного місяця. Посадові особи Бердянської ОДПІ крім телефонних розмов і пропозицій здійснювати зарахування з одного рахунку на інший не здійснили жодної дії передбаченої ст.25 п.4, ст.9 п.13, ст.14 п.1 Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування», щоб забезпечити правильність зарахувань бюджетних коштів з податку ЄСВ на відповідні рахунки, що доводить бездіяльність посадових осіб Бердянської ОДПІ. У грудні 2013 року телефонною розмовою спеціалістом податкової інспекції було повідомлено, що номер рахунку для сплати єдиного соціального внеску був не вірний і рекомендовано написати листа з проханням зарахувати всі кошти єдиного внеску перераховані за листопад 2013 року на інший рахунок. На підставі цього було направлено лист від 10.12.2013 №1158 з проханням зарахувати сплачені суми ЄСВ з одного рахунка на інший для виправлення помилково зарахованих сум. Але 05.06.2014 знову після телефонної розмови працівник податкової інспекції повідомив, що дії щодо попереднього повідомлення про необхідність проводити оплату до районного бюджету було помилковим, а тому необхідно здійснити повернення коштів на розрахунковий рахунок місцевого бюджету. Знову позивачем у червні 2014 року було надіслано листа до Бердянської ОДПІ від 05.06.2014 №507 про зарахування з одного рахунка на інший для виправлення помилково зарахованих сум. Позивачем від Бердянської ОДПІ 21.09.2015 отримано Рішення про застосування штрафних санкцій та нарахування пені за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску №0033371701 від 16.09.2015 на суму 3084 грн. 92 коп. (у тому числі: 2737 грн. 29 коп. – штраф, 347 грн. 63 коп. – пеня). Відповідач помилково зараховані кошти на рахунок іншого місцевого бюджету вважає недоїмкою, тоді як в порушення п.4 ст.25 Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування» ще у листопаді 2013 року Бердянська ОДПІ у порядку, за формою та у строки, встановлені центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику, не надіслала позивачу, як платнику єдиного внеску, вимогу про її сплату. Позивач відрахування з ЄСВ на рахунок одержувача - Бердянської ОДПІ до районного бюджету, а не до міського, вважає як помилково зараховані кошти, а не як неперераховані або несвоєчасно перераховані. Позивач вважає, що у порушення п.13 ст.9 Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державну соціальне страхування» Бердянська ОДПІ не повідомила та не повернула кошти.

Представник позивача подав до суду заяву про розгляд справи у порядку письмового провадження, на задоволенні позову наполягає.

Відповідачем надано письмові заперечення (а.с.116-117), в яких зазначено, що з 11.08.2013 функції з адміністрування єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування віднесені до компетенції органів доходів і зборів. Відповідач посилаючись на приписи до п.1 ч.2 ст.6, ч.12 ст.9 Закону України №2464-VI від 08.07.2010 «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування» стверджує, що позивач є платником ЄСВ та повинен сплачувати його своєчасно та у повному обсязі на розрахункові рахунки відкриті в органах Державного казначейства. В зв'язку з тим, що позивачем було сплачено кошти на оплату ЄСВ за період з 22.10.2013 по 17.06.2014, які були зараховані на невірний розрахунковий рахунок, а саме до районного бюджету у позивача з'явилась недоїмка. Нормами ч.11 ст.9 Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування» передбачено, що у разі несвоєчасної сплати або не в повному обсязі ЄВ до платника застосовуються фінансові санкції, а посадові особи винні в порушенні законодавства про збір та ведення обліку єдиного внеску несуть дисциплінарну, адміністративну, цивільно-правову або кримінальну відповідальність згідно із законом. Бердянською ОДПІ за несвоєчасну сплату ЄВ на підставі ч.10 та п.2 ч.11 ст.25 Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування» за несплату або несвоєчасну сплату єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування нараховано штраф у розмірі 10% своєчасно несплаченнх сум, а також на суму недоїмки нарахована пеня з розрахунку 0,1% суми недоплати за кожний день прострочення платежу. Відповідно до п.8 розділу VII «Інструкції про порядок нарахування і сплати єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування», затвердженої 20.04.2015 наказом Міністерства фінансів України №449 (далі за текстом заперечення – Інструкція), суми штрафів та пені, передбачені п.2, 3, 5 та 6 розділу VII Інструкції, підлягають сплаті платником ЄВ чи банком протягом десяти робочих днів після надходження відповідного рішення або можуть бути оскаржені у цей самий строк до фіскального органу вищого рівня або до суду з одночасним обов'язковим письмовим повідомленням про це відповідного фіскального органу, посадовими особами якого прийнято це рішення. Згідно п.2 ст.2 розділу VII Інструкції при застосуванні штрафів, зазначених у цьому підпункті, приймається одне рішення на всю суму сплаченої (погашеної) недоїмки, незалежно від періодів та кількості випадків сплати за вказані періоди. Враховуючи наведене, Бердянська ОДПІ вважає правомірно прийнятим Рішення від 16.09.2015 №0033371701, оскільки вимоги позивача не відповідають вимогам норм чинного законодавства та обставинам справи.

Представник відповідача у судове засідання не прибув. Про день, час і місце розгляду справи відповідач повідомлявся належним чином.

Відповідно до ч.1 ст.41 КАС України фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.

Розглянувши наявні матеріали та фактичні обставини справи, дослідивши і оцінивши надані докази в їх сукупності, суд з'ясував наступне.

Управління фінансів Бердянської районної державної адміністрації Запорізької області зареєстроване як юридична особа за адресою: 71100, м.Бердянськ, проспект Перемоги, буд.3. Позивач має ідентифікаційний код юридичної особи 02313803 (а.с.11-16).

Рішенням про застосування штрафних санкцій та нарахування пені за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску №0033371701 від 16.09.2015 Бердянською ОДПІ застосовано до позивача штраф у сумі 2737 грн. 29 коп. (10% від своєчасно не сплачених сум єдиного внеску) та нараховано пеню 347 грн. 63 коп. (0,1% суми недоплати за кожний день прострочення платежу) за період з 22.10.2013 по 17.06.2014. Загальна сума складає 3084 грн. 92 коп. (а.с.10, 121).

Відповідачем не надано до суду розрахунку пені та штрафних санкцій, застосованих Рішенням про застосування штрафних санкцій та нарахування пені за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску №0033371701 від 16.09.2015.

Судом досліджено: «Звіт про суми нарахованої заробітної плати (доходу, грошового забезпечення, допомоги, компенсації) застрахованих осіб та суми нарахованого єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування до органів доходів і зборів» поданий позивачем за жовтень, листопад, грудень 2013 року, січень, лютий, березень, квітень, травень, червень 2014 року (а.с.62-63, 67-68, 72-73, 77-78, 82-83, 87-88, 91-92, 96-97, 100-101).

Також, судом досліджено «Податковий розрахунок сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податку, і сум утриманого з них податку», поданий позивачем за IV квартал 2013 року, за І, ІІ квартал 2014 року (а.с.104-106).

Позивачем надано до суду Розрахункові відомості із заробітної плати за жовтень, листопад, грудень 2013 року, січень, лютий, березень, квітень, травень, червень 2014 року (а.с.65, 70, 75, 80, 85, 90, 94, 99, 103).

Судом досліджено Табель відпрацьованого часу працівників (а.с.64, 69, 74, 79, 84, 89, 93, 98, 102).

Відповідачем не подано до суду жодних зауважень щодо вказаних документів позивача.

Для з'ясування стану розрахунку позивача з єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування до органів доходів і зборів судом досліджено: платіжні доручення; банківські виписки щодо здійснених позивачем проплат; Реєстр платіжних доручень по Управлінню фінансів Бердянської районної державної адміністрації Запорізької області по ЄСВ за жовтень, листопад, грудень 2013 року, січень, лютий, березень, квітень, травень, червень 2014 року; лист-запит позивача до Бердянського управління Державної казначейської служби України Запорізької області від 03.02.2016 за №86 «Про перерахування єдиного внеску Бердянській ОДПІ» та лист-відповідь Бердянського управління Державної казначейської служби України Запорізької області на адресу позивача від 09.02.2016 за №06-08/145-61 «Про надання інформації» (а.с.27-51, 61, 66, 71, 76, 81, 86, 90-а, 95, 99-а, 156-164, 174-183). У платіжних документах призначенням платежу зазначено: єдиний внесок.

При цьому, у листі-відповіді на адресу позивача від 09.02.2016 за №06-08/145-61 «Про надання інформації» Бердянське управління Державної казначейської служби України Запорізької області підтверджує перерахування сум єдиного внеску Бердянській ОДПІ з розрахункового рахунку позивача 35210001004539 на розрахунковий рахунок Бердянської ОДПІ 37192201000802 у жовтні, грудні 2013 року, у січні, лютому, березні, квітні, травні 2014 року, а також з розрахункового рахунку позивача 35210001004539 на розрахунковий рахунок Бердянської ОДПІ 37194201000822 у листопаді 2013 року та у червні 2014 року (а.с.177-183).

Відповідачем надано до суду інтегровану картку позивача, в якій зазначено про стан розрахунків з бюджетом по єдиному внеску (а.с.118-120).

До суду надано лист позивача (вих.№1158 від 10.12.2013) в якому позивач звертається до відповідача з проханням зарахувати кошти єдиного внеску за листопад 2013 року на розрахунковий рахунок 37192201000802 у зв'язку з тим, що вони були помилково перераховані на розрахунковий рахунок 37194201000822 (а.с.23).

Також, до суду надано лист позивача (вих.№507 від 05.06.2014) в якому позивач звертається до відповідача з проханням зарахувати кошти єдиного внеску за січень-травень 2014 року на розрахунковий рахунок 37194201000822 у зв'язку з тим, що вони були помилково перераховані на розрахунковий рахунок 37192201000802 (а.с.24).

Згідно з письмовими запереченнями відповідача на позов (а.с.116) позивачем було сплачено кошти на оплату єдиного соціального внеску за період з 22.10.2013 по 17.06.2014, але дані кошти були зараховані на невірний розрахунковий рахунок, а саме до районного бюджету. У зв'язку з цим, у позивача виникла недоїмка.

Водночас, у відповідача не має зауважень щодо суми коштів сплачених позивачем на оплату єдиного соціального внеску за період з 22.10.2013 по 17.06.2014.

У листі позивача на адресу Бердянської ОДПІ від 22.01.2016 за вих.№58 «Про надання переліку відкритих рахунків та акту звірки» зазначено наступне: «… Управління фінансів Бердянської районної державної адміністрації звертається з проханням надати перелік рахунків, відкритих у 2013 та 2014 роках на ім'я Бердянської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС України в Запорізькій області за балансовим рахунком 3719 для зарахування єдиного соціального внеску та акти звірки зі сплати даного внеску станом на 01.01.2014 та 01.01.2015 років …» (а.с.170).

Позовні вимоги підлягають задоволенню виходячи з викладеного вище та з наступного.

У п.4 «Порядку взаємодії органів Міністерства доходів і зборів України та органів Державної казначейської служби України в процесі виконання державного та місцевих бюджетів за доходами та іншими надходженнями», затвердженого 04.12.2013 Наказом Міністерства доходів і зборів України №760/1031, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 25.12.2013 за №2193/24725 (надалі – «Порядку взаємодії органів Міністерства доходів і зборів України та органів Державної казначейської служби України в процесі виконання державного та місцевих бюджетів за доходами та іншими надходженнями»), зазначено, що інформація про реквізити відкритих (перевідкритих) рахунків за надходженнями, операції на яких здійснюватимуться не раніше 10 робочих днів від дати їх відкриття (перевідкриття), надається органами Казначейства відповідним органам Міндоходів, Казначейством України - Міністерству доходів і зборів України (далі - Міндоходів) (у частині рахунків, відкритих на балансі Казначейства України) протягом 3 робочих днів з дня відкриття (перевідкриття) рахунків за надходженнями. […] Інформація про перенесення залишків коштів на нові рахунки з обліку надходжень бюджетів подається Казначейством України - Міндоходів протягом 5 робочих днів з дня відкриття (перевідкриття) рахунків за надходженнями.

Територіальні органи Міндоходів повідомляють реквізити аналітичних рахунків платникам податків (п.5 «Порядку взаємодії органів Міністерства доходів і зборів України та органів Державної казначейської служби України в процесі виконання державного та місцевих бюджетів за доходами та іншими надходженнями»).

Як зазначено у п.11 «Порядку взаємодії органів Міністерства доходів і зборів України та органів Державної казначейської служби України в процесі виконання державного та місцевих бюджетів за доходами та іншими надходженнями», щомісяця, не пізніше 4-го числа місяця, що настає за звітним, органи Казначейства проводять звірку доходів за кодами класифікації доходів бюджету з відповідними органами Міндоходів на підставі «Звітів про виконання державного бюджету за доходами та іншими надходженнями» і «Звітів про виконання місцевих бюджетів за доходами» та відомостей розподілу коштів станом на 1-е число місяця, що настає за звітним. За результатами звірки складається акт звірки за формою згідно з додатком 5 до цього Порядку.

Бердянською ОДПІ документально не доведено належне виконання приписів «Порядку взаємодії органів Міністерства доходів і зборів України та органів Державної казначейської служби України в процесі виконання державного та місцевих бюджетів за доходами та іншими надходженнями», проведення, на вимогу позивача, належних звірок з територіальним органом казначейської служби України щодо надходження від позивача коштів з єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування на казначейський рахунок, розмір цих внесків та своєчасність зарахування.

Не надано Бердянською ОДПІ і результатів вирішення звернення позивача (вих.№58 від 22.01.2016), яке згідно відбитку штемпеля надійшло до відповідача 22.01.2016.

У ч.4 ст.8 Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування» зазначено, що порядок нарахування, обчислення і сплати єдиного внеску визначається цим Законом, в частині адміністрування – Податковим кодексом України, та прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику.

Як зазначено у пп.14.1.1-1 п.14.1 ст.14 Податкового кодексу України, адміністрування податків, зборів, митних платежів, єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування (далі - єдиний внесок) та інших платежів відповідно до законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи (далі - податків, зборів, платежів) – це сукупність рішень та процедур контролюючих органів і дій їх посадових осіб, що визначають інституційну структуру податкових та митних відносин, організовують ідентифікацію, облік платників податків і платників єдиного внеску та об'єктів оподаткування, забезпечують сервісне обслуговування платників податків, організацію та контроль за сплатою податків, зборів, платежів відповідно до порядку, встановленого законом.

Відповідно до п.3 ч.1 ст.14 Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування» органи доходів і зборів зобов'язані: здійснювати контроль за дотриманням платниками єдиного внеску вимог цього Закону.

У п.11 Розділу ІІ «Порядку ведення органами Міністерства доходів і зборів України оперативного обліку податків, зборів, митних платежів, єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, інших платежів, які сплачуються під час митного оформлення товарів», затвердженого 05.12.2013 наказом Міністерства доходів і зборів України №765, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 04.02.2014 за №217/24994, зазначено, що форми інтегрованих карток платника мають лицьовий та зворотний боки. Зворотний бік інтегрованої картки відображає стан розрахунків платника (суми нарахованого та сплаченого платежів, пені, штрафних (фінансових) санкцій, процентів за користування розстроченням (відстроченням) грошових зобов'язань (податкового боргу), суми податкового боргу, недоїмки із сплати єдиного внеску, надміру та/або помилково сплачені, заявлені до відшкодування тощо) за податками, зборами, єдиним внеском, митними платежами, операції, що проводяться з коштами передоплати. На лицьовому боці інтегрованої картки відображається додаткова інформація щодо стану розрахунків платника за податками, зборами, єдиним внеском, митними платежами та передоплатою.

Відповідно до абз.2 п.1 ч.1 ст.4 Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування» платниками єдиного внеску є: роботодавці: підприємства, установи та організації, інші юридичні особи, утворені відповідно до законодавства України, незалежно від форми власності, виду діяльності та господарювання, які використовують працю фізичних осіб на умовах трудового договору (контракту) або на інших умовах, передбачених законодавством, чи за цивільно-правовими договорами (крім цивільно-правового договору, укладеного з фізичною особою - підприємцем, якщо виконувані роботи (надавані послуги) відповідають видам діяльності відповідно до відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців), у тому числі філії, представництва, відділення та інші відокремлені підрозділи зазначених підприємств, установ і організацій, інших юридичних осіб, які мають окремий баланс і самостійно ведуть розрахунки із застрахованими особами.

Згідно з абз.1 ч.8 ст.9 Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування» платники єдиного внеску, крім платників, зазначених у пунктах 4 і 5 частини першої статті 4 цього Закону, зобов'язані сплачувати єдиний внесок, нарахований за календарний місяць, не пізніше 20 числа наступного місяця, крім гірничих підприємств, які зобов'язані сплачувати єдиний внесок, нарахований за календарний місяць, не пізніше 28 числа наступного місяця.

У ч.6 ст.9 Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування» зазначено, що для зарахування єдиного внеску в центральному органі виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, та його територіальних органах відкриваються в установленому порядку небюджетні рахунки відповідному органу доходів і зборів. Зазначені рахунки відкриваються виключно для обслуговування коштів єдиного внеску.

Відповідно до п.4.6 «Положення про рух коштів єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування», затвердженого 19.09.2013 наказом Міністерство доходів і зборів України №493/815, зареєстрованого у Міністерстві юстиції України 27.09.2013 за №1667/24199 (надалі – «Положення про рух коштів єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування»), щомісяця: не пізніше 4 числа місяця, що настає за звітним, територіальні органи Міндоходів проводять звірку надходжень страхових коштів з відповідними територіальними органами Казначейства станом на 1 число місяця, що настає за звітним. За результатами складається акт звірки надходження страхових коштів (додаток 6).

Бердянською ОДПІ не надано до суду Актів звірки надходження страхових коштів, які повинні були складатися щомісячно.

Опрацюванням вказаних Актів, на думку суду, відповідач міг би вчасно встановити надходження коштів від позивача на інший рахунок (тобто на рахунок 37192201000802 замість необхідного рахунку 37194201000822).

У п.2.1 «Положення про рух коштів єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування» зазначено, що Міністерство доходів і зборів України (далі - Міндоходів) та територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, Міжрегіональне головне управління Міндоходів - Центральний офіс з обслуговування великих платників, державні податкові інспекції в районах, містах (крім міст Києва та Севастополя), районах у містах, об'єднані та спеціалізовані державні податкові інспекції Міндоходів (далі - територіальні органи Міндоходів) відкривають в органах Казначейства небюджетні рахунки за балансовим рахунком 3719 «Рахунок для зарахування коштів, які підлягають розподілу за видами загальнообов'язкового державного соціального страхування» (далі - рахунок 3719) для зарахування та розподілу коштів єдиного внеску та фінансових санкцій (далі - страхові кошти).

Відтак, з урахуванням приписів п.5 «Порядку взаємодії органів Міністерства доходів і зборів України та органів Державної казначейської служби України в процесі виконання державного та місцевих бюджетів за доходами та іншими надходженнями», саме на Бердянську ОДПІ покладено обов'язок своєчасного повідомлення позивача, як платника, про відкриття (перевідкриття) рахунку(-ів) для зарахування та розподілу коштів єдиного внеску та фінансових санкцій.

Тривале, впродовж 2013 року та 2014 року, перерахування позивачем єдиного внеску на інший рахунок стало можливим внаслідок невчасного виконання Бердянською ОДПІ вимог п.3 ч.1 ст.14 Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування», пп.14.1.1-1 п.14.1 ст.14 Податкового кодексу України.

Згідно з ч.11 ст.9 Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування» у разі несвоєчасної або не в повному обсязі сплати єдиного внеску до платника застосовуються фінансові санкції, передбачені цим Законом, а посадові особи, винні в порушенні законодавства про збір та ведення обліку єдиного внеску, несуть дисциплінарну, адміністративну, цивільно-правову або кримінальну відповідальність згідно із законом.

Як зазначено у п.1 ч.10 ст.9 Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування», днем сплати єдиного внеску вважається: у разі перерахування сум єдиного внеску з рахунку платника на відповідні рахунки органу доходів і зборів - день списання банком або центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, суми платежу з рахунку платника незалежно від часу її зарахування на рахунок органу доходів і зборів.

Податки і збори (обов'язкові платежі) та інші доходи державного бюджету визнаються зарахованими до державного бюджету з дня зарахування на єдиний казначейський рахунок (ч.5 ст.45 Бюджетного кодексу України).

Відповідно до п.22.4 ст.22 Закону України «Про платіжні системи та переказ коштів в Україні» під час використання розрахункового документа ініціювання переказу є завершеним: для платника - з дати надходження розрахункового документа на виконання до банку платника; для банку платника - з дати списання коштів з рахунка платника та зарахування на рахунок отримувача в разі їх обслуговування в одному банку або з дати списання коштів з рахунка платника та з кореспондентського рахунка банку платника в разі обслуговування отримувача в іншому банку. Банки мають забезпечувати фіксування дати прийняття розрахункового документа на виконання.

У ч.6 ст.25 Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування» зазначено, що за рахунок сум, що надходять від платника єдиного внеску або від державної виконавчої служби, погашаються суми недоїмки, штрафних санкцій та пені у порядку календарної черговості їх виникнення. У разі якщо платник має несплачену суму недоїмки, штрафів та пені, сплачені ним суми єдиного внеску зараховуються в рахунок сплати недоїмки, штрафів та пені у порядку календарної черговості їх виникнення.

З урахуванням зазначеного вище, суд вважає, що позивач не мав заборгованості зі сплати єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування.

Перевіряючи правомірність нарахування Бердянською ОДПІ штрафу та пені Рішенням про застосування штрафних санкцій та нарахування пені за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску №0033371701 від 16.09.2015 суд виходить з такого.

Згідно з ч.10 ст.25 Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування» на суму недоїмки нараховується пеня з розрахунку 0,1 відсотка суми недоплати за кожний день прострочення платежу.

Відповідно до п.2 ч.11 ст.25 Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування» орган доходів і зборів застосовує до платника єдиного внеску такі штрафні санкції: за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску накладається штраф у розмірі 10 відсотків своєчасно не сплачених сум.

Згідно з п.6.2 розділу VI «Інструкції про порядок нарахування і сплати єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування», затвердженої 09.09.2013 наказом Міністерства доходів і зборів №455, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 19.09.2013 за №1622/24154, сума єдиного внеску, своєчасно не нарахована та/або не сплачена платниками у строки, визначені відповідно до Закону підпунктом 6 пункту 4.3, абзацом другим підпункту 2, підпунктом 3 пункту 4.5 та підпунктом 2 пункту 4.6 розділу IV цієї Інструкції, обчислена органами доходів і зборів у випадках, передбачених Законом, є недоїмкою. Суми недоїмки стягуються з нарахуванням пені та застосуванням штрафів.

Порядок обчислення та строки, за які Бердянською ОДПІ нараховувались штраф, пеня документально – не підтверджені; розрахунок нарахування штрафу, пені до суду не наданий.

Оскільки для підтвердження факту несплати узгодженої суми грошового зобов'язання необхідно встановити, що у строк, передбачений законодавством платник податків не вчинював дії, спрямовані на перерахування узгодженої суми грошового зобов'язання до державного бюджету, то помилкове зазначення позивачем іншого казначейського рахунку (37192201000802 замість 37194201000822) не є достатньою правовою підставою для висновку про несплату необхідної суми грошового зобов'язання, а відтак і для застосування штрафних (фінансових) санкцій.

Аналогічна правова позиція щодо застосування норм матеріального права висловлена і колегією суддів Судової палати в адміністративних справах Верховного Суду України, зокрема, у постанові від 16.06.2015 у справі №21-377а15 (а.с.187-188).

Відповідно до ч.1 ст.244-2 КАС України висновок Верховного Суду України щодо застосування норми права, викладений у його постанові, прийнятій за результатами розгляду справи з підстав, передбачених пунктами 1 і 2 частини першої статті 237 цього Кодексу, є обов'язковим для всіх суб'єктів владних повноважень, які застосовують у своїй діяльності нормативно-правовий акт, що містить відповідну норму права. Висновок щодо застосування норм права, викладений у постанові Верховного Суду України, має враховуватися іншими судами загальної юрисдикції при застосуванні таких норм права. Суд має право відступити від правової позиції, викладеної у висновках Верховного Суду України, з одночасним наведенням відповідних мотивів.

Суд беручи до уваги обставини справи, зміст публічно-правового спору, враховуючи правову позицію Верховного Суду України з розгляду справ такої категорії приходить до висновку, що Бердянською ОДПІ не доведено те, що «… в зв'язку з тим, що Управлінням фінансів Бердянської РДА було сплачено кошти на оплату ЄСВ за період з 22.10.2013 по 17.06.2014, які були зараховані на невірний розрахунковий рахунок, а саме до районного бюджету у позивача з'явилась недоїмка …». Відтак, документально недоїмка не підтверджена.

З урахуванням сплати позивачем єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування протиправним є застосування Бердянською ОДПІ штрафу у сумі 2737 грн. 29 коп. (10% від своєчасно не сплачених сум єдиного внеску) та нарахування пені у сумі 347 грн. 63 коп. (0,1% суми недоплати за кожний день прострочення платежу) Рішенням №0033371701 про застосування штрафних санкцій та нарахування пені за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску від 16.09.2015.

Як зазначено у ч.6 ст.19 Господарського кодексу України, органи державної влади і посадові особи зобов'язані здійснювати інспектування та перевірки діяльності суб'єктів господарювання неупереджено, об'єктивно і оперативно, дотримуючись вимог законодавства, поважаючи права і законні інтереси суб'єктів господарювання.

У ст.19 Конституції України зазначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Як зазначено у ч.1 ст.11 КАС України, розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Відповідно до ст.71 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Заперечуючи проти позовних вимог відповідач, як суб'єкт владних повноважень, не довів правомірність, обґрунтованість, розсудливість прийняття спірного рішення.

З урахуванням приписів ч.3 ст.2 КАС України суд оцінивши докази, які є у справі, в їх сукупності приходить до висновку, що Рішення про застосування штрафних санкцій та нарахування пені за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску №0033371701 прийняте 16.09.2015 відповідачем необґрунтовано, без урахування всіх обставин, що мають значення для прийняття рішення, не розсудливо, а отже є не правомірним і підлягає скасуванню.

З урахуванням з'ясованих обставин, досліджених матеріалів справи суд приходить до висновку, що позовні вимоги позивача підлягають задоволенню. Доводи відповідача не приймаються судом до уваги виходячи з вище зазначеного.

Суд вирішує питання щодо судових витрат у постанові суду або ухвалою (ч.1 ст.98 КАС України).

Судові витрати складаються із судового збору та витрат, пов'язаних з розглядом справи (ч.1 ст.87 КАС України).

Відповідно до ч.1 ст.94 КАС України якщо судове рішення ухвалене на користь сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, суд присуджує всі здійснені нею документально підтверджені судові витрати за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав стороною у справі, або якщо стороною у справі виступала його посадова чи службова особа.

Оскільки суб'єктом владних повноважень у справі була Бердянська об'єднана державна податкова інспекція Головного управління ДФС у Запорізькій області, то саме з бюджетних асигнувань цього органу повинні бути присуджені судові витрати позивачу, документально підтверджені у сумі 1218 грн. 00 коп. за позовну вимогу майнового характеру.

Керуючись ст.ст.11, 17, 71, 87, 94, 158-163 КАС України, суд –

ПОСТАНОВИВ:

Позов задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати Рішення Бердянської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Запорізькій області №0033371701 від 16.09.2015 «Про застосування штрафних санкцій та нарахування пені за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску» на суму 3084 грн. 92 коп.

Присудити на користь Управління фінансів Бердянської районної державної адміністрації Запорізької області з бюджетних асигнувань Бердянської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Запорізькій області судові витрати у сумі 1218 грн. 00 коп.

Постанова суду першої інстанції набирає законної сили у строк та порядок визначений ст.ст.167, 186, 254 КАС України.

Постанова суду першої інстанції оскаржується у строк та порядок встановлений ст.ст.167, 186 КАС України.

Постанова виготовлена у повному обсязі 15.02.2016.

Суддя О.О. Прасов

СудЗапорізький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення15.02.2016
Оприлюднено04.03.2016
Номер документу56161908
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —808/8861/15

Ухвала від 04.08.2016

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Олексієнко М.М.

Ухвала від 03.06.2016

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Олексієнко М.М.

Постанова від 15.02.2016

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Прасов Олександр Олександрович

Ухвала від 15.02.2016

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Прасов Олександр Олександрович

Ухвала від 24.12.2015

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Прасов Олександр Олександрович

Ухвала від 07.12.2015

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Прасов Олександр Олександрович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні