ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКО Ї ОБЛАСТІ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
"13" березня 2009 р. Справа № 20/12-09-318
За позовом Представни цтва по управлінню комунальн ою власністю Одеської місько ї ради;
до відповідача Фізич ної особи-підприємця ОСО БА_2
про внесення змін до дог овору оренди
Суддя Щавинська Ю.М.
Представники:
Від позивача: Собітнюк Н .О., діюча за дов. № 01-13/14969 від 26.12.2008 року.
Від відповідача: ОСОБ А_2, паспорт серія НОМЕР_1
СУТЬ СПОРУ: Представ ництво по управлінню комунал ьною власністю Одеської місь кої ради звернулося до госпо дарського суду Одеської обла сті з позовною заявою про вне сення змін до договору оренд и, в якій просить змінити у дод атку 1 до договору оренди нежи тлового приміщення від 07.10.2005ро ку, укладеного між Представн ицтвом по управлінню комунал ьною власністю та Суб' єктом підприємницької діяльності -фізичною особою ОСОБА_2, р озрахунок орендної плати з 01 с ічня 2007року. Позивач також про сить стягнути з відповідача витрати по сплаті державного мита в сумі 85 грн. та витрати на ІТЗ судового процесу в сумі 11 8 грн.
В обґрунтування позовних в имог позивач посилається на те, що відповідно до п. 2.5 догово ру оренди від 07.10.2005року за повід омленням орендодавця розмір орендної плати змінюється у випадках зміни методики її р озрахунку, цін і тарифів, та в інших випадках, передбачених законодавчими актами Україн и та рішеннями міської ради з дня їх вступу у законну силу.
Зазначеними у цьому пункті законодавчими актами позива ч вважає ст.118 Закону Украї ни „Про Державний бюджет Укр аїни на 2007 рік”, Наказ Фонду Дер жавного майна України від 18.01.20 07р. №43 про затвердження порядк у перегляду договорів оренди нерухомого державного майна , а також розпорядження Кабін ету Міністрів України №301-р ві д 23.05.2007р.
Відповідач - Суб' єкт під приємницької діяльності-фіз ична особа ОСОБА_2, у судов і засідання з' явився, надав суду відзив на позов, в якому проти позову заперечує, поси лаючись на те, що вимоги Предс тавництва по управлінню кому нальною власністю Одеської м іської ради щодо внесення зм ін до договору оренди №44/203 від 15.04.2002року (в редакції від 14.07.2005 рок у), в частині перерахунку орен дної плати, починаючи з 01 січн я 2007 року, є безпідставними та т акими, що суперечать нормам ч инного законодавства.
Дослідивши матеріали спра ви та заслухавши пояснення п редставників сторін, суд вст ановив:
07.10.2005р. між Представництвом п о управлінню комунальною вла сністю Одеської міської ради та Суб' єктом підприємницьк ої діяльності-фізичною особо ю ОСОБА_2 був укладений до говору оренди нежитлового пр иміщення.
Відповідно до умов договор у відповідачу було передано у строкове платне користуван ня нежилі приміщення першого поверху, загальною площею 154, 6 кв.м., розташованих за адресою : м. Одеса, вул. Люстдорфська до рога, 125.
Відповідно до умов п. 2.1 догов ору оренди від 07.10.2005року орендн а плата визначається на підс таві ст. 19 Закону України „ Про оренду державного та ком унального майна” та рішення сесії Одеської міської ради від 28.01.2005 року № 3539-IV „Про оренду к омунального майна, що є власн істю територіальної громади м. Одеси”.
Згідно п.п. 2.2, 2.4 договору орен ди від 07.10.2005року за орендоване п риміщення орендар зобов' яз ується сплачувати орендну пл ату відповідно до розрахунку , приведеного у додатку 1 до до говору, що становить за перши й після підписання договору оренди місяць 374, 72 грн. без урах ування податку на додану вар тість та індексу інфляції. Ро змір орендної плати за кожни й наступний місяць визначаєт ься шляхом коригування розмі ру орендної плати за минулий місяць на щомісячний індекс інфляції, що друкується мінс татом України. Орендар вноси ть орендну плату щомісячно д о 15 числа поточного місяця, не залежно від результатів його господарської діяльності.
П. 2.5 вищезазначеного догово ру передбачає, що за повідомл енням орендодавця розмір оре ндної плати змінюється у вип адках зміни методики її розр ахунку, цін і тарифів, та в інш их випадках, передбачених за конодавчими актами України т а рішеннями міської ради з дн я їх вступу у законну силу.
26.06.2007р. Представництво по упр авлінню комунальною власніс тю Одеської міської ради зве рнулось на адресу Орендаря з пропозицією №01-15/822 про внесенн я змін до договору оренди від 07.10.2005року в частині перерахунк у орендної плати на підставі Методики розрахунку і по рядку використання плати за оренду державного майна, зат вердженої постановою Кабіне ту Міністрів України від 04.10.1995р оку №786 (зі змінами), починаючи з 01 січня 2007 року, шляхом підписа ння відповідного додатковог о погодження до договору оре нди.
Згідно до запропонованої д одаткової угоди орендна плат а розрахована, виходячи зі ст авки від експертної вартості приміщення, встановленої зм інами до Методики розрах унку і порядку використання плати за оренду державного м айна, затвердженої постаново ю Кабінету Міністрів України від 04.10.1995 року №786, а саме 15% - для на дання побутових послуг і скл адає за перший місяць - січе нь 2007р., з урахуванням податку н а додану вартість та індексу інфляції, 5 663, 22 грн.
Враховуючи відсутність ві дповіді Суб' єкта підприємн ицької діяльності-фізичної о соби ОСОБА_2 на пропозицію підписати додаткове погодже ння, та вважаючи, що орендна пл ата за приміщення має бути ро зрахована відповідно до Ме тодики розрахунку і порядк у використання плати за орен ду державного майна, затверд женої постановою Кабінету Мі ністрів України від 04.10.1995року № 786, Представництво по управлін ню комунальною власністю зве рнулося до суду із відповідн им позовом.
Проаналізувавши надані по зивачем докази у сукупності, суд дійшов наступних виснов ків:
Відповідно до ст.175 ГК Україн и майново-господарськи ми визнаються цивільно-право ві зобов'язання, що вини кають між учасниками господа рських відносин при зді йсненні господарської діяль ності, в силу яких зобов'язана сторона повинна вчинит и певну господарську дію на к ористь другої сторони а бо утриматися від певної дії , а управнена сторона має право вимагати від зобов'яз аної сторони виконання її об ов'язку. Майнові зобов'язання , які виникають між учасникам и господарських відносин, ре гулюються Цивільним кодексо м України з урахуванням особ ливостей, передбачених цим К одексом.
Приймаючи до уваги, що майно , яке виступає предметом дого вору, належить до комунально ї власності, до спірних право відносин застосовуються так ож норми Закону України „Про оренду державного та ко мунального майна”.
Згідно до ч.2 ст.19 Закону У країни „Про оренду державног о та комунального майна”, М етодика розрахунку, пропор ції розподілу між відповідни м бюджетом, орендодавцем і ба лансоутримувачем та порядок використання орендної плати визначаються: Кабінетом Мін істрів України - для об'єктів, що перебувають у державній в ласності; органами, уповнова женими Верховною Радою Автон омної Республіки Крим, - для об 'єктів, що належать Автономні й Республіці Крим; органами м ісцевого самоврядування - дл я об'єктів, що перебувають у ко мунальній власності.
Рішенням Одеської міської ради від 28.01.2005року №3539-IV „Про орен ду комунального майна, що є вл асністю територіальної гром ади м. Одеси”, затверджено ста вки орендної плати за оренду майна, що знаходиться у комун альній власності територіал ьної громади м. Одеси.
У відповідності із розраху нком орендної плати, відсото к від експертної вартості пр иміщення, для надання побуто вих послуг, визначений згідн о до рішення Одеської місько ї ради від 28.01.2005року №3539-IV „Про оре нду комунального майна, що є в ласністю територіальної гро мади м. Одеси”, складає - 4%.
Крім того, вказана відсотко ва вартість передбачена і ме тодикою №4840 (рішення від 09.11.2005рок у „Про нову редакцію методик и розрахунку граничних розмі рів орендної плати за оренду майна, що знаходиться у комун альній власності територіал ьної громади міста Одеси”), як а є чинною станом на день розг ляду справи.
Згідно до ст.10 Закону Укр аїни, яка повністю відповіда є положенням ст.629 ЦК України, у мови договору оренди є чинни ми на весь строк дії договору і у випадках, коли після його укладення (приведення у відп овідність з цим Законом) з аконодавством встановлено п равила, які погіршують стано вище орендаря.
Згідно до ст.193 ГК України, як а цілком кореспондується зі ст. 525, 526 Цивільного кодексу Укр аїни, зобов'язання має викону ватися належним чином відпов ідно до умов договору та вимо г цього Кодексу, інших актів ц ивільного законодавства, а з а відсутності таких умов та в имог - відповідно до звичаїв д ілового обороту або інших ви мог, що звичайно ставляться. О дностороння відмова від зобо в'язання або одностороння зм іна його умов не допускаєтьс я. Кожна сторона повинна вжит и усіх заходів, необхідних дл я належного виконання нею зо бов'язання, враховуючи інтер еси другої сторони та забезп ечення загальногосподарськ ого інтересу.
Відповідно до умов п. 2.5 догов ору від 07.10.2005року за повідомлен ням орендодавця розмір оренд ної плати змінюється у випад ках зміни методики її розрах унку, цін і тарифів, та в інших випадках, передбачених зако нодавчими актами України та рішеннями міської ради з дня їх вступу у законну силу.
Посилання позивача на внес ення змін до Методики роз рахунку і порядку використан ня плати за оренду державног о майна, затвердженої постан овою Кабінету Міністрів Укра їни від 04.10.1995 року №786, у зв' язку з прийняттям Закону Укра їни „Про Державний бюджет Ук раїни на 2007рік”, не приймаєтьс я судом до уваги в якості підс тави, передбаченої ст.21 Зако ну України „Про оренду держ авного та комунального майна ”, оскільки відповідно до ст.19 цього Закону Методика ро зрахунку та порядок використ ання орендної плати для об'єк тів, що перебувають у комунал ьній власності визначається органами місцевого самовряд ування.
Крім того, згідно до п. 20 ст. 2 Б юджетного кодексу України За кон про Державний бюджет Укр аїни - це закон, який затверджу є повноваження органам держа вної влади здійснювати викон ання Державного бюджету Укра їни протягом бюджетного пері оду.
Згідно ч. 1 ст. 3 Бюджетного ко дексу України бюджетний пері од для всіх бюджетів, що склад ають бюджетну систему, стано вить один календарний рік, як ий починається 1 січня кожног о року і закінчується 31 грудня того ж року. Неприйняття Верх овною Радою України закону п ро Державний бюджет України до 1 січня не є підставою для в становлення іншого бюджетно го періоду.
Оцінюючи посилання позива ча на розпорядження КМУ від 23. 05.2007р. №301-р Про індикативні став ки орендної плати за викорис тання комунального майна, су д зазначає наступне. Як вбача ється із змісту зазначеного розпорядження, ним, відповід но до статті 118 Закону Укра їни "Про Державний бюджет Укр аїни на 2007 рік", рекомендован о органам місцевого самов рядування застосовувати у 2007 році орендні ставки за викор истання цілісних майнових ко мплексів державних підприєм ств та нерухомого державного майна, під час визначення роз міру орендної плати за комун альне майно.
Разом з тим, прийняття зазна ченого розпорядження не зумо влює автоматичне розповсюдж ення на комунальне майно зат верджених КМУ орендних ставо к без внесення органом місце вого самоврядування, у даном у випадку Одеською міською р адою, відповідних змін до нор мативних актів, що регулюють відносини, пов' язані з орен дою комунального майна.
Не заслуговує на увагу тако ж посилання Представництва п о управлінню комунальною вла сністю Одеської міської ради на Наказ Фонду Державного ма йна України від 18.01.2007р. №43 про зат вердження порядку перегляду договорів оренди нерухомого державного майна, оскільки п о-перше, вказаний порядок рег улює перегляд договорів орен ди державного майна у зв' язку з прийняттям змін д о вищезазначеної методики КМ У №786, а по-друге, згідно з п.4 цьог о порядку, орендодавці мають письмово попередити орендар ів не пізніше 28 лютог о 2007р., та пропонувати о рендарям у додаткових угодах першим місяцем оплати за нов ими ставками також визначати січень 2007р.
Викладені у додаткових поя сненнях, в якості підстави дл я внесення змін до договору з 1.01.2007р., твердження позивача про те, що моментом початку переб ігу шестимісячного терміну, встановленого ст. 118 Закону України "Про Державний бюдже т України на 2007 рік", є дата прий няття розпорядження КМУ №301-р від 23.05.2007р., не приймаються судо м до уваги як необґрунтовані та не підтверджені нормами ч инного законодавства.
Відповідно до чинного проц есуального законодавства, су д розглядає справу в межах за явлених позовних вимог. Проц есуальне право змінювати під стави або предмет позову над ано ст.22 ГПК України виключно позивачу. Виходячи з наведен ого, надаючи правову оцінку в имогам, викладеним у позовні й заяві, суд зазначає наступн е.
У відповідності до положен ь ст.188 ГК України зміна та розі рвання господарських догово рів в односторонньому порядк у не допускаються, якщо інше н е передбачено законом або до говором. Сторона договору, як а вважає за необхідне змінит и або розірвати договір, пови нна надіслати пропозиції про це другій стороні за договор ом. Сторона договору, яка одер жала пропозицію про зміну чи розірвання договору, у двадц ятиденний строк після одержа ння пропозиції повідомляє др угу сторону про результати ї ї розгляду. У разі якщо сторон и не досягли згоди щодо зміни (розірвання) договору або у ра зі неодержання відповіді у в становлений строк з урахуван ням часу поштового обігу, заі нтересована сторона має прав о передати спір на вирішення суду. Якщо судовим рішенням д оговір змінено або розірвано , договір вважається змінени м або розірваним з дня набран ня чинності даним рішенням, я кщо іншого строку набрання ч инності не встановлено за рі шенням суду.
Як вбачається із матеріалі в справи (а.с.12), позивач звернув ся до орендаря - Суб' єкта під приємницької діяльності-фіз ичної особи ОСОБА_2 з проп озицією про внесення змін до договору оренди 26.06.2007р., а з позовом до суду, як свідчить штамп канцелярії (а.с.2), Предст авництво по управлінню кому нальною власністю Одеської м іської ради звернулося 22.01.20 09р.
За таких обставин, суд вваж ає, що вимоги про внесення змі н до договору оренди з 1.01.2007р . не відповідає принципам ц ивільного та господарського права, взагалі, та приписам ст .188 ГК України та ст.653 ЦК України , зокрема.
Більш того, згідно до ст.180 ГК України істотною умовою гос подарського договору є, зокр ема, його ціна, при чому, відпо відно до ст.632 ЦК України, зміна ціни після укладення догово ру допускається лише у випад ках і на умовах, встановлених договором або законом, а змін а ціни в договорі після його в иконання не допускається.
Враховуючи, що у відповідно сті до приписів ч.3 ст.18, ч.1 ст.19 Закону України "Про оренду державного та комунального майна", ст.762 Цивільного кодекс у України за договором оренд и у орендаря виникає зобов'яз ання зі сплати орендної плат и в порядку, визначеному дого вором, а згідно п. 2.4 договору ор енди від 07.10.2005року орендар внос ить орендну плату щомісячно до 15 числа поточного місяця, н езалежно від результатів йог о господарської діяльності, суд зазначає, що у даному випа дку має місце виконання зобо в'язання частками, що цілком відповідає нормам ст.529 Цивіль ного кодексу України.
Згідно приписів ст.599 Цивіль ного кодексу України зобов'я зання припиняється виконанн ям, проведеним належним чино м.
Як вбачається із матеріалі в справи та не заперечується сторонами, Суб' єктом підпр иємницької діяльності-фізич ною особою ОСОБА_2 сплата орендної плати здійснювалас я належним чином за умовами д оговору оренди від 07.10.2005року.
Разом з тим, згідно з поясне ннями представника позивача , наданими у судовому засідан ні, будь-який борг по орендній платі у Суб' єкта підприємн ицької діяльності-фізичної о соби ОСОБА_2 відсутній.
За таких обставин, зобов'яза ння зі сплати орендної плати , починаючи з січня 2007р., Суб' є ктом підприємницької діяльн ості-фізичною особою ОСОБА _2 виконане своєчасно, належ ним чином, таке виконання при йнято Представництвом по упр авлінню комунальною власніс тю Одеської міської ради та, в ідповідно, зобов' язання є п рипиненим, згідно зі ст.599 ЦК Ук раїни.
Ані статтею 653 Цивільного ко дексу України, якою визначен о загальний порядок внесення змін до договору, а ні іншими нормами чинного законодавст ва України не передбачена мо жливість внесення змін до зо бов'язання, або його частини, щ о є припинившимся.
З урахуванням вищевикладе ного, у позові Представництв а по управлінню комунальною власністю Одеської міської р ади про внесення змін до дого вору оренди нежитлового прим іщення від 07.10.2005року, укладеног о між Представництвом по упр авлінню комунальною власніс тю та Суб' єктом підприємниц ької діяльності-фізичною осо бою ОСОБА_2, в частині розр ахунку орендної плати з 01 січн я 2007 року слід відмовити.
Згідно до ст.49 ГПК України пі дстави для покладення на від повідача витрат по сплаті де ржавного мита та ІТЗ судовог о процесу відсутні.
Керуючись ст.ст. 44, 49, 82-85 Го сподарського процесуальног о кодексу України, суд, -
ВИРІШИВ:
1. У позові відм овити.
Рішення суду набирає законної сили в порядку ст. 85 Г ПК України.
Суддя Щавинська Ю.М.
Суд | Господарський суд Одеської області |
Дата ухвалення рішення | 13.03.2009 |
Оприлюднено | 16.04.2010 |
Номер документу | 5621780 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Одеської області
Щавинська Ю.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні