ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД ПОСТАНОВА ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
08 лютого 2016 р. Справа № 804/6285/15
Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі судді Сидоренка Д.В. розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1,
до Державної податкової інспекції у Жовтневому районі м.Дніпропетровська ГУ ДФС у Дніпропетровській області,
третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Дніпропетровська міська рада
про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень.
Обставини справи: ОСОБА_1 звернулася з позовом до Державної податкової інспекції у Жовтневому районі м.Дніпропетровська ГУ ДФС у Дніпропетровській області про:
- визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення №7764-15 від 12.06.2014 року;
- визнання протиправним та скасування податкового повідомлення рішення №11048-15 від 15.10.2014 року;
- визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення №11049-15 від 15.10.2014 року.
Позовні вимоги мотивовані тим, що оспорюванні податкові повідомлення-рішення було прийнято з порушенням норм чинного законодавства, за відсутності підстав та не у спосіб, визначений законом. Крім того позивач вказує, що є фізичною особою-підприємцем, а згідно приписів Указу Про спрощену систему оподаткування, обліку та звітності суб'єктів малого підприємництва, які сплачують єдиний податок було звільнено від сплати податку за землю. Також, в обґрунтування позову посилається на те, що в даному випадку відсутні підстави для застосування податковим органом п. 286.5 ст.286 ПК України, оскільки визначальною ознакою вказаної норми для нарахування земельного податку є дані про перехід права власності на землю, а не на об'єкт нерухомого майна, розташованого на цій земельній ділянці.
Представник відповідача проти позову заперечував. В запереченнях зазначив, що відповідно рішення Дніпропетровської міської ради від 02.02.2011 року № 198/8 Про надання дозволу ТОВ Форум Плаза на розроблення проекту землеустрою земельна ділянка за адресою: вул.Наб.Перемоги, 1-Н за основним цільовим призначенням віднесена до категорії Землі рекреаційного призначення , тому при розрахунку земельного податку застосовується підвищувальний коефіцієнт 5, передбачений п.276.2 ст.276 Податкового кодексу України.
Третя особа явку свого представника в судове засідання не забезпечила, про дату, час і місце розгляду справи повідомлялася судовими повістками.
Розглянувши подані документи і матеріали, заслухавши пояснення представників сторін, з'ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд, -
В С Т А Н О В И В:
ОСОБА_1 знаходиться на податковому обліку в ДПІ у Жовтневому районі м.Дніпропетровська ГУ ДФС у Дніпропетровській області як платник земельного податку з фізичних осіб.
Статтею 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Оцінюючи правомірність дій та рішень органу власних повноважень, суд керується критеріями, закріпленими у ст.2 КАС України, які певною мірою відображають принципи адміністративної процедури, які повинні дотримуватися при реалізації дискреційних повноважень владного суб'єкта, встановлюючи чи прийняті (вчинені) ним рішення (дії): 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5)добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Питання виникнення права власності або права користування земельними ділянками урегульовані Земельним кодексом України (далі - ЗК України), а відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, у тому числі зі сплати земельного податку та орендної плати, порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов'язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов'язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства - Податковим кодексом України (далі - ПК України).
Як вбачається з матеріалів справи, Рішенням Жовтневого районного суду міста Дніпропетровська від 25.09.2008 року по справі №2-3046/2008 визнано право власності на літ. А-4, літ. А-1, літ.а, а1, а2 багатофункціонального комплексу з виставковою залою та адміністративним приміщенням загальною площею 3426,2 кв.м, літ. Б навіс, літ. В навіс по АДРЕСА_1 в м.Дніпропетровську, розташований на земельній ділянці площею 0,2241 га без додаткового акту введення в експлуатацію:
- за ТОВ ФОРУМ ПЛАЗА , (ідентифікаційний код 35680431) на частину будівлі літ. А-4 багатофункціонального комплексу з виставковою залою та адміністративними приміщеннями з прибудовою літ. А'-l, всього загальною площею 2372 кв.м., а саме: у цокольному поверсі приміщення №№3-7, 10-19, 22-26 загальною площею 848,8 кв.м.; на першому поверсі приміщення №№102-116, 126, 127, балкон І загальною площею 774,6 кв.м.; на другому поверсі приміщення №№202-227, 230, 231, балкон 1, балкон II, загальною площею 748,6 кв.м., а також ганки літ. а, а 1 , а 2 , літ. 1-1V мостіння, огорожа №1, 2, навіс літ. Б. навіс літ. В;
- за ОСОБА_1 на частину будівлі літ. А-4 багатофункціонального комплексу з виставковою залою та адміністративними приміщеннями загальною площею 589,1 кв.м., а саме: приміщення на третьому поверсі №№302-315, 317-329 загальною площею 584,6 кв.м, балкон І площею 4.5 кв.м., покрівля;
- у спільній власності частина будівлі літ. А-4 багатофункціонального комплексу з виставковою залою та адміністративними приміщеннями загальною площею 465,1 кв.м, а саме на цокольному поверсі приміщення №1, 2, 8, 9, 20, 21 загальною площею 118,5 кв.м, на першому поверсі приміщення №№101, 117, 118, 119, 120, 121, 122, 123, 124, 125, 128, 129 загальною площею 158,2 кв.м; на другому поверсі приміщення №№201, 228, 229 загальною площею 42,4 кв.м; на третьому поверсі приміщення №№301, 316 загальною площею 40,8 кв.м, в надбудові приміщення №№401, 402, 403 загальною площею 105,2 кв м.
Згідно рішення Дніпропетровської міської ради від 02.02.2011 року №198/8 Про передачу земельної ділянки по вул.Набережна Перемоги, 1-Н у спільну оренду ТОВ Форум Плаза загальна площа земельної ділянки, на якій розташовано будівля багатофункціонального комплексу складає 0,2241 га., розмір частки земельної ділянки наданої в оренду ТОВ Форум Плаза складає 79% або 0.1770 га.
На підставі рішення Жовтневого районного суду міста Дніпропетровська від 25.09.2008 року по справі №2-3046/2008 зареєстровано право власності на літ. А-4, літ. А-1, літ.а, а1, а2 багатофункціонального комплексу з виставковою залою та адміністративним приміщенням загальною площею 3426,2 кв.м, літ. Б навіс, літ. В навіс по АДРЕСА_1 в м.Дніпропетровську, розташований на земельній ділянці площею 0,2241 га (Витяг у матеріалах справи).
Тобто, з моменту державної реєстрації права власності на об'єкт нерухомості за адресою АДРЕСА_1 в м.Дніпропетровську у ОСОБА_1 виник обов'язок сплачувати земельний податок.
Виходячи з вищезазначеного у 2014 році, ОСОБА_1 за земельну ділянку площею 0,0471 га. ( із розрахунку 0.2241 га. * 21%) нараховано земельного податку за 2012-2014 рр. у сумі 123441,99 грн. відповідно до податкового повідомлення-рішення №11048-15 від 15.10.2014 року за 2012 рік, податкового повідомлення-рішення №11049-15 від 15.10.2014 року за 2013 рік., та податкового повідомлення-рішення №7764-15 від 12.06.2014 року за 2014 рік.
Згідно зі ст. 271 ПК України (тут і надалі, в редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин) базою оподаткування є: нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого цим розділом; площа земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких не проведено.
У відповідності до п. 274.1 ст. 274 ПК України ставка податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, встановлюється у розмірі 1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки, за винятком земельних ділянок, зазначених у статтях 272,273, 276 цього Кодексу.
Згідно з п. 286.6 ст. 286 ПК України за земельну ділянку, на якій розташована будівля, що перебуває у спільній власності кількох юридичних або фізичних осіб, податок нараховується з урахуванням прибудинкової території кожному з таких осіб:
1) у рівних частинах - якщо будівля перебуває у спільній сумісній власності кількох осіб, але не поділена в натурі, або одній з таких осіб-власників, визначеній за їх згодою, якщо інше не встановлено судом;
2) пропорційно належній частці кожної особи - якщо будівля перебуває у спільній частковій власності;
3) пропорційно належній частці кожної особи - якщо будівля перебуває у спільній сумісній власності і поділена в натурі.
За земельну ділянку, на якій розташована будівля, що перебуває у користуванні кількох юридичних або фізичних осіб, податок нараховується кожному з них пропорційно тій частині площі будівлі, що знаходиться в їх користуванні, з урахуванням прибудинкової території.
Податковим органом наданий розрахунок сум донарахованого земельного податку, при обчисленні земельного податку ним брались до уваги рішення Дніпропетровської міської ради № 198/8 від 02.02.2011:
S*H=N,
N*1%=Z
Z*5=Z1, де
S - площа земельної ділянки
H- нормативна грошова оцінка 1 кв.м. земельної ділянки по АДРЕСА_1 (додаток 4)
N- нормативна грошова оцінка 471 кв.м. земельної ділянки
Z- сума земельного податку
Z1- п'ятикратний розмір земельного податку
471*1747,23 грн. = 822 945,33 грн.
822945,33*1% = 8 229,45 грн.
8229, 45*5= 41 147,27 грн.
Відповідно до п. 286.5 ст. 286 ПК України нарахування фізичним особам сум земельного податку проводиться органами державної податкової служби, які видають платникові до 1 липня поточного року податкове повідомлення-рішення про внесення податку за формою, встановленою у порядку визначеному статтею 58 цього Кодексу.
Так, згідно з частинами першою, другою статті 116 ЗК України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону; набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.
Відповідно до статті 120 ЗК України, до особи, яка набула право власності на жилий будинок, будівлю або споруду, розміщені на земельній ділянці, що перебуває у власності іншої особи, переходить право власності на земельну ділянку або її частину, на якій вони розміщені, без зміни її цільового призначення.
Статтею 377 Цивільного кодексу України встановлено, що до особи, яка набула право власності на житловий будинок (крім багатоквартирного), будівлю або споруду, переходить право власності, право користування на земельну ділянку, на якій вони розміщені, без зміни її цільового призначення в обсязі та на умовах, встановлених для попереднього землевласника (землекористувача).
Отже, законодавством визначено, що з виникненням права власності на будівлю чи споруду до власника переходить право власності чи користування на частину земельної ділянки, на якій розташована належна йому на праві власності будівля чи споруда.
Також, суд зазначає, що згідно правової позиції Верховного Суду України, яка викладена у постанові від 07.07.2015 по справі №826/12388/13-а (http://www.reyestr.court.gov.ua/Review/46872174), вказано, що незважаючи на те, що набувач не зареєстрував право власності чи користування земельною ділянкою під належними йому на праві власності нежитловими приміщеннями, виходячи із принципу пріоритетності норм ПК України над нормами інших актів у разі їх суперечності, який закріплений у пункті 5.2 статті 5 ПК України, обов'язок зі сплати земельного податку виник у нього з дати державної реєстрації права власності на нерухоме майно.
Крім того, згідно постанови від 24.12.2010р. у справі №21-59а10 (http://www.reyestr.court.gov.ua/Review/13485871) вказано, що виконуючи покладені на Верховний Суд України завдання, у контексті розглядуваних правовідносин, суд виходить із того, що аналіз зазначених норм права дає підстави вважати, що з моменту набуття права власності на жилий будинок (будівлю або споруду) у набувача виникає право (власності чи користування) на земельну ділянку, на якій знаходиться цей об'єкт, а з ним і обов'язок сплачувати земельний податок чи орендну плату. У той же час перевагу мають спеціальні норми, що регулюють випадки набуття права власності на землю чи права користування нею внаслідок придбання споруди, розміщеної на земельній ділянці, за наведених обставин, стаття 120 ЗК України та стаття 377 Цивільного кодексу України.
В силу ч.2 ст.161 КАС України, при виборі правової норми, що підлягає застосуванню до спірних правовідносин, суд зобов'язаний враховувати висновки Верховного Суду України, викладені у рішеннях, прийнятих за результатами розгляду заяв про перегляд судового рішення з підстави, передбаченої пунктом 1 частини першої статті 237 цього Кодексу.
Відповідно до ч.1 ст.244-2 КАС України, рішення Верховного Суду України, прийняте за результатами розгляду заяви про перегляд судового рішення з мотивів неоднакового застосування судом (судами) касаційної інстанції одних і тих самих норм матеріального права у подібних правовідносинах, є обов'язковим для всіх суб'єктів владних повноважень, які застосовують у своїй діяльності нормативно-правовий акт, що містить зазначені норми права, та для всіх судів України. Суди зобов'язані привести свою судову практику у відповідність з рішенням Верховного Суду України.
Згідно з п.п. 54.3.3 п. 54.3 ст. 54 ПК України контролюючий орган зобов'язаний самостійно визначити суму грошових зобов'язань, зменшення (збільшення) суми бюджетного відшкодування та/або зменшення (збільшення) від'ємного значення об'єкта оподаткування податком на прибуток або від'ємного значення суми податку на додану вартість платника податків, передбачених цим Кодексом або іншим законодавством, якщо згідно з податковим та іншим законодавством особою, відповідальною за нарахування сум податкових зобов'язань з окремого податку або збору, застосування штрафних (фінансових) санкцій та пені, у тому числі за порушення у сфері зовнішньоекономічної діяльності, є контролюючий орган.
Відповідно до п. 58.1 ст. 58 ПК України у разі коли сума грошового зобов'язання платника податків, передбаченого податковим або іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, розраховується контролюючим органом відповідно до статті 54 цього Кодексу (крім декларування товарів, передбаченого для громадян), або у разі коли за результатами перевірки контролюючий орган встановлює факт невідповідності суми бюджетного відшкодування сумі, заявленій у податковій декларації, або зменшує розмір задекларованого від'ємного значення об'єкта оподаткування податком на прибуток або від'ємного значення суми податку на додану вартість, розрахованого платником податків відповідно до розділу V цього Кодексу, такий контролюючий орган надсилає (вручає) платнику податків податкове повідомлення-рішення.
На підставі вищевикладеного, приймаючи до уваги положення діючого законодавства та правові висновки Верховного Суду України, суд дійшов висновку, що плата за землю повинна перераховуватись власником об'єкта нерухомості, розміщеної на такій земельній ділянці.
Щодо строків винесення оскаржуваних податкових повідомлень-рішень, суд зазначає наступне.
Відповідно до п.287.2 ст.287 ПК України облік фізичних осіб - платників податку і нарахування відповідних сум проводяться щороку до 1 травня.
Пунктом 287.5 ст.287 ПК України передбачено, що податок фізичними особами сплачується протягом 60 днів з дня вручення податкового повідомлення-рішення.
Пунктом 286.5 ПК України передбачено, що нарахування фізичним особам сум податку проводиться контролюючими органами, які видають платникові до 1 липня поточного року податкове повідомлення-рішення про внесення податку за формою, встановленою у порядку визначеному статтею 58 цього Кодексу.
Згідно з п.102.1 ст.102 ПК України контролюючий орган, крім випадків, визначених пунктом 102.2 цієї статті, має право самостійно визначити суму грошових зобов'язань платника податків у випадках, визначених цим Кодексом, не пізніше закінчення 1095 дня, що настає за останнім днем граничного строку подання податкової декларації та/або граничного строку сплати грошових зобов'язань, нарахованих контролюючим органом, а якщо така податкова декларація була надана пізніше, - за днем її фактичного подання. Якщо протягом зазначеного строку контролюючий орган не визначає суму грошових зобов'язань, платник податків вважається вільним від такого грошового зобов'язання, а спір стосовно такої декларації та/або податкового повідомлення не підлягає розгляду в адміністративному або судовому порядку.
Отже, з урахуванням строків давності контролюючі органи мають право на нарахування фізичним особам сум земельного податку не пізніше закінчення 1095 дня, що настає за останнім днем граничного строку сплати грошових зобов'язань, нарахованих контролюючим органом. При цьому граничним строком сплати грошових зобов'язань для фізичних осіб - платників земельного податку, що перебували на обліку станом на 1 травня, є 29 серпня.
Враховуючи системний аналіз вищевикладених норм та особливості нарахування фізичним особам сум зазначеного податку, суд приходить до висновку щодо безпідставності твердження позивача про порушення строків винесення оскаржуваних податкових повідомлень-рішень.
Також безпідставними є посилання позивача щодо звільнено від сплати податку за землю, внаслідок наявності статус підприємцем та перебування на спрощеній системі оподаткування, оскільки згідно з постановою Верховного суду України від 24.11.2015р. (http://www.reyestr.court.gov.ua/Review/54688775), завданням перегляду у якій була потреба у формулюванні правозастосовного висновку щодо того, чи повинна фізична особа, яка є власником нежилого приміщення, що складає частину будівлі, і власником чи користувачем земельної ділянки, за розміром пропорційної частини нежилого приміщення платити земельний податок у разі, коли фізична особа набуває статусу суб'єкта господарювання, обирає вид економічної діяльності, надання в найм (оренду) належного їй нерухомого майна та спрощену систему оподаткування, за якою земельний податок не платиться.
Як зазначено у вказаному рішенні, правове відношення між власністю на земельну ділянку чи користування нею та обов'язком сплати земельного податку не припиняється у разі набуття власником чи користувачем земельної ділянки статусу суб'єкта господарювання обрання ним виду економічної діяльності і системи оподаткування, які не передбачають використання земельної ділянки в господарській діяльності. Тобто з набуттям ознак (якості) суб'єкта господарювання,фізична особа, яка ним була, не перестає бути власником чи користувачем земельної ділянки і не звільняється від обов'язку сплати земельного податку.
Враховуючи вищезазначене, та керуючись ст.ст. 160, 163-167 КАС України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
В задоволенні адміністративного позову відмовити повністю.
Постанова набирає законної сили через 10 днів з дня її проголошення. Якщо проголошено вступну та резолютивну частину постанови або справу розглянуто у порядку письмового провадження, постанова набирає законної сили через 10 днів з дня її отримання у разі неподання апеляційної скарги.
У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.
Апеляційна скарга подається до Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду через Дніпропетровський окружний адміністративний суд протягом 10 днів з дня проголошення. У разі проголошення вступної та резолютивної частини постанови або розгляду справи у порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом 10 днів з дня отримання.
Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду.
Суддя Д.В. Сидоренко
Суд | Дніпропетровський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 08.02.2016 |
Оприлюднено | 01.04.2016 |
Номер документу | 56787705 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Касаційний адміністративний суд Верховного Суду
Васильєва І.А.
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Сидоренко Дмитро Володимирович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні