Постанова
від 10.04.2007 по справі 15/554/06
ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

15/554/06

           

 ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД


П О С Т А Н О В АІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"10" квітня 2007 р. Справа № 15/554/06

Колегія суддів Одеського апеляційного господарського суду у складі:

судді-доповідача Жекова В.І.,

суддів Картере В.І., Пироговського В.Т.,

секретар судового засідання Буравльова О.М.,

за участю представників сторін від 10.04.2007 р.:

від позивача –Томашевський О.О., Чаричанський П.О.

від відповідача –не з'явився

розглянувши апеляційну скаргу

ДПІ у Центральному районі м. Миколаєва

на постанову господарського суду Миколаївської області

від 17.01.2007р.

у справі № 15/554/06

за позовом Державної податкової інспекції у Центральному районі м. Миколаєва

до Миколаївського обласного товариства болгарської культури „Христо Ботєв”

про стягнення 511,88 грн. штрафних санкцій за рахунок активів відповідача.

Розгляд справи згідно із приписами п.6 Розділу VІІ та ст.17 КАС України здійснено в порядку, встановленому цим Кодексом.

Ухвалою Одеського апеляційного господарського суду від 01.03.2007р., яка надіслана учасникам процесу 03.03.2007р., розгляд апеляційної скарги призначено на 10.04.2007 р., тобто, сторони повідомлені про дату, час та місце засідання суду, що підтверджується повідомленнями про вручення поштового відправлення.

Згідно із приписами ст.160 КАС України у судовому засіданні від 10.04.2007 р. оголошено вступну та резолютивну частини судового рішення.

20.11.2006р. Державна податкова інспекція у Центральному районі м.Миколаєва звернулась до господарського суду Миколаївської області із позовом про стягнення з 511,88 грн. штрафних санкцій за рахунок активів відповідача.

Постановою господарського суду Миколаївської області від 17.01.2007 р. (суддя Васильєва Л.І.) позов задоволено частково. Стягнуто за рахунок активів Миколаївського обласного товариства болгарської культури „Христо Ботєв” на користь Державної податкової інспекції у Центральному районі м. Миколаєва 170грн. штрафної санкції, в решті позову –відмовлено.

Задовольняючи позовні вимоги в частині стягнення штрафної санкції у розмірі 170 грн. господарський суд першої інстанції виходив із того, що товариством болгарської культури „Христо Ботєв” несвоєчасно подано звіт про використання коштів неприбутковими установами та організаціями за 1-й квартал 2005 р., що є порушенням податкового законодавства.

Не погоджуючись із судовим рішенням ДПІ у Центральному районі м.Миколаєва звернулось до Одеського апеляційного господарського суду із апеляційною скаргою, в якій просить скасувати постанову господарського суду Миколаївської області в частині не задоволення позовних вимог, та прийняти нову постанову, якою позов задовольнити  повністю – стягнути з Миколаївського обласного товариства болгарської культури „Христо Ботєв” борг на користь Державного бюджету України.

В поданій до суду апеляційної інстанції скарзі, скаржником зазначено, що штрафна санкція застосована до відповідача правомірно, та у відповідності до п.7 ст.11 Закону України „Про державну податкову службу”, п.8 Інструкції про порядок застосування та стягнення сум штрафних (фінансових) санкцій органами державної податкової служби затвердженої наказом ДПА України від 17 березня 2001р. №110.

Розглянувши матеріали справи у відкритому судовому засіданні, заслухавши пояснення представника позивача, та проаналізувавши на підставі встановлених в рішенні фактичних обставин справи, правильність застосування судом першої інстанції при винесені оскаржуваної постанови норм матеріального та процесуального права, апеляційний господарський суд вважає, що апеляційна скарга підлягає задоволенню з наступних підстав:

18.05.2005р. контролюючим органом складено акт № 687/15-119 щодо своєчасності подання податкової звітності за І-й квартал 2005р. З вказаного акту вбачається, що товариством порушено вимоги п. 16.4 ст. 16 Закону України „Про оподаткування прибутку підприємств в Україні” від 22.05.1997р. № 283/97-ВР зі змінами та доповненнями та п.п.4.1.4 п.4.1. ст.4 Закону України „Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами” від 21.12.2000р. № 2181 зі змінами та доповненнями (несвоєчасне подання звіту про використання коштів неприбутковими установами, організаціями за І-й квартал 2005р.).

Дослідивши наявні у справі докази, судова колегія апеляційної інстанції зазначає, що Законом України "Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами" встановлюється порядок подання, сплати податків, а також встановлюється відповідальність і застосування штрафних санкцій за несвоєчасне подання або неподання податкової звітності та несвоєчасну сплату нарахованого податку на прибуток.

Як вбачається з матеріалів справи 21.02.2001р. на підставі Закону України „Про оподаткування прибутку підприємств” та Наказів ДПА від 11.07.97р. №323 та  від 16.01.98р. №27, Державною податковою інспекцією у Центральному районі м.Миколаєва присвоєно ознаку неприбутковості Миколаївському обласному товариству болгарської культури „Христо Ботєв”.

Відповідно до Порядку складання податкового звіту про використання коштів неприбутковими установами й організаціями, затвердженого ДПА України від 11.07.1997 №233 зареєстрованого в Міністерстві юстиції України від 06.08.97р. №290/2094, податковий звіт про використання коштів неприбутковими установами і організаціями, складають і подають установи і організації, що включені до реєстру неприбуткових установ і організацій із присвоєнням відповідної ознаки неприбутковості.

Звіт складається за встановленою формою і подається до державної податкової інспекції за місцезнаходженням неприбуткової установи (організації) в терміни, визначені Законом "Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами". Його також можна надіслати поштою, оформивши повідомлення про вручення не пізніше ніж за 10 днів до закінчення терміну подання податкової звітності. Порядок оформлення зазначених поштових відправлень установлено постановою Кабінету Міністрів України від 28.07.97 р. №799 "Про затвердження Порядку оформлення поштових відправлень із вкладеннями матеріалів звітності, розрахункових документів і декларацій".

Податковий звіт про використання коштів неприбутковими установами і організаціями набуває статусу податкової декларації, оскільки цей документ подається до контролюючого органу у терміни та за формою, встановленими законодавством, на підставі якого здійснюється нарахування та сплата податку (п.1.11 ст. 1 Закону "Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами"). При цьому слід звернути увагу на те, що за порушення встановлених термінів подання податкової декларації, в тому числі й звіту ст. 17 вказаного Закону, передбачено застосування штрафних санкцій у розмірі десяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян за кожне таке неподання або затримку.

Отже, враховуючи, що товариством подано податковий звіт про використання коштів неприбутковими установами та організаціями за І квартал 2005р., 16.05.2005р. з порушенням терміну подання 11.05.2005р., судова колегія апеляційної інстанції погоджується з висновками господарського суду першої інстанції та визнає правомірність застосування штрафної санкції до відповідача у розмірі 170 грн.

Стосовно позовних вимог про стягнення 341,88 грн. штрафної санкції, судова колегія зазначає наступне:

21.11.2003р. ДПІ у Центральному районі м. Миколаєва на підставі ст.10 Закону України „Про державну податкову службу” проведено непланову невиїзну перевірку Миколаївського обласного товариства болгарської культури „Христо Ботєв” та складено акт №26 від 21.11.2003р.

З акту перевірки вбачається порушення  з боку товариства ч.3 ст.24 Закону України „Про підприємства в Україні” діючого на момент проведення перевірки (несвоєчасне надання повідомлення про закриття рахунку в установі банку).

На підставі акту перевірки прийнято та направлено відповідачеві податкове повідомлення-рішення від 21.11.2003р. №34551900/0, яким визначено податкове зобов'язання у сумі 340 грн. та начислено пеню за несвоєчасну сплату у сумі 1,88грн.

Відповідно до ч.2 ст.5 Закону України "Про систему оподаткування" від 25.06.91 р. №1251-XII (зі змінами та доповненнями) та ч.10 ст.8 Закону України „Про підприємництво” (діючої на момент винесення рішення) повідомлення про відкриття або закриття рахунків в установах банків підприємство зобов'язане направити до органу державної податкової служби, в якому воно обліковується як платник податків і зборів (обов'язкових платежів). Такі повідомлення протягом трьох робочих днів із дня відкриття або закриття рахунку (включаючи день відкриття або закриття рахунку) подаються особисто або направляються на адресу відповідного органу державної податкової служби з повідомленням про вручення.

Порядок подання податковим органам повідомлення про відкриття (закриття) рахунків в установах банків затверджено наказом ДПА України від 01.08.2001 р. №306 зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 31.10.2001 р. за №923/6114, в ч.1 якого також зазначено, що повідомлення про відкриття (закриття) рахунку в фінансовій установі, суб'єкти господарювання направляють відповідно до чинного законодавства у державний податковий орган, де вони взяті на податковий облік.

Абзацом 2 пункту 7 частини 1 статті 11 Закону України „Про державну податкову службу в Україні” визначено, що органи державної податкової служби мають право застосовувати до юридичних осіб, фізичних осіб - суб'єктів підприємницької діяльності, які в установлений законом строк не повідомили про відкриття або закриття рахунків у банках, штрафні санкції у розмірі двадцяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Враховуючи викладене, несвоєчасне повідомлення податкового органу Миколаївським обласним товариством болгарської культури „Христо Ботєв” про закриття рахунку в установі банку є порушенням законодавства, а тому оскаржуване податкове повідомлення-рішення, яким нараховані штрафні санкції у розмірі 340грн. та 1,88 грн. пені, є правомірним, за виключенням визначення нарахованих штрафних санкцій податковим зобов'язанням.

Так, господарським судом Миколаївської області в оскаржуваній постанові вірно зазначено, що застосована позивачем штрафна санкція у сумі 340 грн., не є штрафною санкцією за порушення податкового законодавства в розумінні п.1.5 ст.1 Закону України „Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами”, однак поза увагою господарського суду залишилася та обставина, що спірним податковим повідомленням-рішенням штрафні санкції застосовані до товариства за порушення вимог ч.3 ст.24 Закону України „Про підприємства в Україні”, згідно з преамбулою Закону України „Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами” він є спеціальним законом з питань оподаткування, який установлює порядок погашення зобов'язань юридичних або фізичних осіб перед бюджетами та державними цільовими фондами з податків і зборів (обов'язкових платежів), нарахування і сплати пені та штрафних санкцій, що застосовуються до платників податків контролюючими органами, в тому числі за порушення у сфері зовнішньоекономічної діяльності, та визначає процедуру оскарження дій органів стягнення.

Згідно з п.1.9 та 1.10 ст.1 зазначеного Закону податкове повідомлення і податкові вимоги є письмовими повідомленнями та вимогами контролюючих та податкових органів про обов'язок платника податків сплатити суму податкового зобов'язання або погасити суму податкового боргу. Ці форми актів можуть застосовуватись лише щодо обов'язків зі сплати податків та зборів (обов'язкових платежів).

Вичерпний перелік податків та зборів (обов'язкових платежів) визначено у ст.14 та ст.15 Закону України „Про систему оподаткування”. У цих статтях штраф за порушення встановленого терміну повідомлення про відкриття або закриття своїх рахунків у банках не передбачений як один з видів податків або зборів. Тому обов'язок товариства зі сплати штрафу за порушення, яке передбачене ч.3 ст.24 Закону України „Про підприємства в Україні”, не належить до категорії податкового зобов'язання, незважаючи на те, що податковим органом дійсно надано право застосовувати  до платників податків, які у встановлений законом строк не повідомили про відкриття або закриття рахунків у банках, фінансові (штрафні) санкції у розмірі двадцяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

За таких обставин податкове повідомлення-рішення ДПІ у Центральному районі м. Миколаєва від 21.11.2005р. №34551900/0 підлягає визнанню недійсним лише в частині визначення Миколаївському обласному товариству болгарської культури „Христо Ботєв” штрафної санкції у розмірі 341,88 грн. сумою податкового зобов'язання.

З огляду на викладене оскаржуване судове рішення підлягає скасуванню, а позов задоволенню у повному обсязі з  підстав, що остане прийняте при неправильному застосуванні норм матеріального права.

Керуючись ст.ст.160,162,198,202,205,207 КАС України колегія суддів

Постановила:

Постанову господарського суду Миколаївської області від 17.01.2007р. зі справи №15/554/06 –скасувати

Позов ДПІ у Центральному районі м. Миколаєва задовольнити повністю.

Стягнути з Миколаївського обласного товариства болгарської культури „Христо Ботєв” борг у сумі 511,88 грн. на поточний рахунок №34128999600006 банк УДК в Миколаївській області, МФО 826013.

Постанова в порядку ст.254 КАС України набирає законної сили з моменту її проголошення і може бути оскаржена в касаційному порядку.

Суддя-доповідач

В.І. Жеков

Судді

В.І. Картере

В.Т. Пироговський

СудОдеський апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення10.04.2007
Оприлюднено30.08.2007
Номер документу575810
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —15/554/06

Постанова від 10.04.2007

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Жеков В.І.

Постанова від 17.01.2007

Господарське

Господарський суд Миколаївської області

Васильєва Л.I.

Ухвала від 18.12.2006

Господарське

Господарський суд Миколаївської області

Васильєва Л.I.

Ухвала від 21.11.2006

Господарське

Господарський суд Миколаївської області

Середа О.Ф.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні