Рішення
від 05.05.2016 по справі 909/285/16
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ІВАНО-ФРАНКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ІВАНО-ФРАНКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

05 травня 2016 р. Справа № 909/285/16

Господарський суд Івано-Франківської області у складі судді Деделюка Б.В.,

секретар судового засідання Попович Л.І.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні справу

за позовом: заступника військового прокурора Івано-Франківського гарнізону Західного регіону України, 76018, Івано-Франківська область, м. Івано-Франківськ, вул. Чорновола, 9, в інтересах держави, уповноваженим органом, якої здійснювати відповідні функції у спірних відносинах є Державна екологічна інспекція в Івано-Франківській області, 76014, Івано-Франківська область, м. Івано-Франківськ, вул. Сахарова, 23А,

до відповідача: Військової частини НОМЕР_1 , АДРЕСА_1 ,

про стягнення шкоди, заподіяної внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища в сумі 4994 грн. 57 коп.,

за участю:

від прокуратури: Стахів М.О. - прокурор, посвідчення № 041530 від 17.02.2016,

від позивача: Голубчак Н.В. - представник, доручення від 29.12.2015,

від відповідача: Дроздюк Н.В. - представник, довіреність від 11.01.2016,

встановив:

заступника військового прокурора Івано-Франківського гарнізону Західного регіону України в інтересах держави, уповноваженим органом, якої здійснювати відповідні функції у спірних відносинах є Державна екологічна інспекція в Івано-Франківській області звернувся до господарського суду Івано-Франківської області із позовною заявою до військової частини НОМЕР_1 про стягнення шкоди, заподіяної внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища в сумі 4994 грн. 57 коп.

Позовні вимоги мотивовані тим, що відповідачем всупереч вимогам чинного законодавства, у період опалювального сезону 2015 року, здійснено наднормативні викиди забруднюючих речовин при експлуатації п"яти котелень.

Ухвалою господарського суду Івано-Франківської області від 30.03.2016 прийнято позовну заяву і порушено провадження у справі та призначено справу до розгляду в судовому засіданні на 19.04.2016.

В судовому засіданні 19.04.2016 оголошено перерву до 05.05.2016.

Прокурор та представник позивача, в судовому засіданні 05.05.2016, позовні вимоги підтвердили в повному обсязі, з підстав викладених у позовній заяві. Обґрунтовуючи позовні вимоги посилаються на те, що згідно з актом Державної екологічної інспекції в Івано-Франківській області від 21.03.2016 при здійсненні перевірки виявлено порушення та проведено розрахунок розміру збитків заподіяних внаслідок наднормативних викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря, чим заподіяно шкоду навколишньому середовищу в сумі 4994 грн. 57 коп. Просять стягнути з відповідача на користь Державної екологічної інспекції в Івано-Франківській області шкоду, заподіяну внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища в сумі 4994 грн. 57 коп. та покласти на відповідача судові витрати в сумі 1378 грн. судового збору.

Представник відповідача, в судовому засіданні 05.05.2016, проти позову заперечує з підстав викладених у відзиві на позовну заяву. Просить відмовити в задоволенні позову.

Розглянувши документи і матеріали, подані сторонами та витребувані судом, заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши зібрані по справі докази, оцінивши їх відповідно до приписів ст. 43 ГПК України, з"ясувавши обставини, на яких грунтуються позовні вимоги, давши оцінку доказам, які мають значення для справи, із врахуванням ст. 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, стосовно розгляду спору впродовж розумного строку, суд вважає за правильне взяти до уваги наступне.

Відповідно до ст. 47 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" для фінансування заходів щодо охорони навколишнього природного середовища утворюються Державний, республіканський Автономної Республіки Крим та місцеві фонди охорони навколишнього природного середовища, які утворюються у складі відповідного бюджету за місцем заподіяння екологічної шкоди за рахунок, в тому числі: частини грошових стягнень за шкоду, заподіяну порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища в результаті господарської та іншої діяльності, згідно з чинним законодавством. Статтею 68 цього Закону зобов`язано підприємства, установи, організації та громадян відшкодовувати шкоду, заподіяну ними внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, в порядку та розмірах, встановлених законодавством України.

Спеціалістами Державної екологічної інспекції в Івано-Франківській області у відповідності до вимог Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища", Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", за листом № 50-1041 вих-16 від 17.03.2016 військової прокуратури Івано-Франківського гарнізону та розглядом звернення Гояна А.М. від 16.03.2016 на основі згоди Держекоінспекції України на проведення перевірки № 2/2-22231 від 18.03.2016, 21.03.2016, проведена позапланова перевірка дотримання вимог природоохоронного законодавства в галузі охорони атмосферного повітря у військовій частині НОМЕР_1 .

Актом позапланової перевірки від 21.03.2016 складеного з метою перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства в галузі охорони атмосферного повітря, виявлено порушення та проведено розрахунок розміру збитків заподіяних внаслідок наднормативних викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря.

За результатами перевірки встановлено, що термін дії дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами за № 2610100000-25 від 09.03.2010 закінчився 09.03.2015.

Таким чином, з 10.03.2015 військова частина НОМЕР_1 здійснює викиди забруднюючих речовин при експлуатації п"яти котелень за відсутності дозволів на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря від стаціонарних джерел, внаслідок чого заподіяна шкода навколишньому природному середовищу, що є порушенням вимог п. 1 ч. 1 ст. 10, ч.ч. 5, 6 ст. 11 ЗаконуУкраїни "Про охорону атмосферного повітря".

Суд вважає за необхідне зазначити, що відповідно до Порядку організації та проведення перевірок суб`єктів господарювання щодо дотримання природоохоронного законодавства, затвердженого наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України № 464 від 10.09.2008, акт перевірки це документ, який є, зокрема, носієм доказової інформації про виявлені порушення вимог законодавства та його дотримання, а відтак, зазначені акти слід розцінювати як належний доказ, в якому зафіксовано факт вчинення правопорушення природоохоронного законодавства.

Згідно п. 1 ч. 1 ст. 10 Закону України "Про охорону атмосферного повітря", підприємства, установи, організації та громадяни, зобов"язані здійснювати організаційно-господарські, технічні та інші заходи щодо забезпечення виконання вимог, передбачених стандартами та нормативами екологічної безпеки у галузі охорони атмосферного повітря, дозволами на викиди забруднюючих речовин.

Згідно ч.ч. 5, 6 ст. 11 Закону України "Про охорону атмосферного повітря", викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами можуть здійснюватися після отримання дозволу, викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами можуть здійснюватися на підставі дозволу.

Розрахунок розміру збитків, заподіяних відповідачем внаслідок наднормативних викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря проведено розрахунковим методом згідно "Методики розрахунку розмірів відшкодування збитків, які заподіяні державі в результаті наднормативних викидів забружнюючих речовин в атмосферне повітря", затвердженої наказом Мінприроди України від 10.12.2008 № 639, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України від 21.01.2009 за № 48/16064 (надалі Методика).

Відповідно до п. 1.2. Методика встановлює порядок визначення розмірів відшкодування збитків, заподіяних державі в результаті наднормативних викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами суб`єктів господарювання (юридичних і фізичних осіб).

Згідно п. 1.4. Методика поширюється на державних інспекторів України з охорони навколишнього природного середовища та державних інспекторів з охорони навколишнього природного середовища відповідних територій (далі - державні інспектори) при розрахунку розмірів відшкодування збитків, які заподіяні державі в результаті наднормативних викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря, що виявлені за результатами державного контролю за додержанням суб"єктами господарювання вимог природоохоронного законодавства.

Відповідно до п. 2.1.2. Викиди забруднюючих речовин, на які відсутній дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами, уключаючи окремі забруднюючі речовини, викиди яких підлягають регулюванню відповідно до законодавства.

Згідно п. 2.2. Факт наднормативного викиду забруднюючих речовин в атмосферне повітря встановлюється державними інспекторами при проведенні перевірки суб`єктів господарювання інструментально-лабораторними методами контролю та розрахунковими методами.

Відповідно до п. 2.7., п. 2.7.1 Розрахункові методи визначення наднормативних викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря та об`ємної витрати газопилового потоку застосовуються у випадках: викиду забруднюючих речовин від джерел викидів, які здійснюються без дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами суб`єктів господарювання.

У відповідності до проведеного розрахунку наднормативних викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря роботою стаціонарних джерел відповідача без спеціального дозволу, спричинено збитки на суму 4994 грн. 57 коп.

Відповідно до ч. 4 ст. 68 ЗаконуУкраїни "Про охорону навколишнього середовища" підприємства, установи, організації і громадяни України, а також іноземні юридичні і фізичні особи та особи без громадянства зобов`язані відшкодувати шкоду, завдану ними внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, в порядку та розмірах, встановлених законодавством України.

Шкода, заподіяна внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, підлягає компенсації, як правило, в повному обсязі без застосування норм зниження розміру стягнення та незалежно від збору за забруднення навколишнього природного середовища та погіршення якості природних ресурсів (ч. 1 ст. 69 наведеного вище Закону).

Статтею 34 Закону України "Про охорону атмосферного повітря" передбачено, що шкода завдана порушенням законодавства про охорону атмосферного повітря, підлягає відшкодуванню в порядку та розмірах, встановлених законом.

Відповідно до ст. 47 ЗаконуУкраїни "Про охорону навколишнього середовища", грошові стягнення за шкоду, заподіяну порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища в результаті господарської та іншої діяльності , сплачуються за місцем заподіяння екологічної шкоди.

При стягненні шкоди, заподіяної порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища внаслідок господарської та іншої діяльності, слід врахувати приписи ст. 47 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" та вимоги п. 7 ч. 3 ст. 29, п. 7 ч. 2 ст. 69 Бюджетного кодексу України, які визначають, що джерелами формування спеціального фонду Державного бюджету України в частині доходів є 30 відсотків грошових стягнень за шкоду, заподіяну порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища внаслідок господарської та іншої діяльності, а до надходжень спеціального фонду місцевих бюджетів належать 70 відсотків грошових стягнень за шкоду, заподіяну порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища внаслідок господарської та іншої діяльності, в тому числі: до сільських, селищних, міських бюджетів - 50 відсотків, обласних бюджетів та бюджету Автономної Республіки Крим - 20 відсотків, бюджетів міст Києва та Севастополя - 70 відсотків.

Пунктом 9 наказу Державної казначейської служби України від 09.08.2013 № 128 "Про затвердження порядку організації роботи органів Державної казначейської служби України у процесі казначейського обслуговування державного та місцевих бюджетів за доходами та іншими надходженнями", який визначає організацію роботи органів Казначейства по здійсненню операцій за платежами, які розподіляються між державним та місцевими бюджетами, передбачено: "Платежі, які відповідно до Бюджетного кодексу України та закону про Державний бюджет України розподіляються між державним та місцевим бюджетами, зараховуються на аналогічні рахунки, відкритя в Головних управліннях Казначейства на ім"я органу Казначейства за балансовим рахунком 3311 "Кошти, які підлягають розподілу між державним і місцевими бюджетами" Плану рахунків в розрізі територій та кодів класифікації доходів бюджету.

У відповідності до пункту 4 частини третьої статті 129 Конституції України та відповідно до ст. 33 ГПК України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками судового процесу. Обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування (ст. 34 ГПК України).

Згідно ч.ч. 1, 2 ст. 43 ГПК України господарський суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що грунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді в судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом. Ніякі докази не мають для господарського суду заздалегідь встановленої сили.

За наведених обставин, вимоги позивача щодо стягнення з відповідача шкоди, заподіяної внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього середовища в сумі 4994 грн. 57 коп., є обгрунтованими та підтверджуються матеріалами справи, тому позов підлягає задоволенню.

Оскільки спір виник внаслідок неправильних дій відповідача, на нього відповідно до приписів, встановлених ст. 49 ГПК України, слід покласти витрати в зв"язку з розглядом справи, а саме: 1378 грн. судового збору.

На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 8, 124, 129 Конституції України, ст.ст. 10, 11 Закону України "Про охорону атмосферного повітря", ст.ст. 47, 68, 69 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища", ст. 29 Бюджетного кодексу, ст.ст. 22, 33, 34, 43, 49, 82 -85 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

позов заступника військового прокурора Івано-Франківського гарнізону Західного регіону України в інтересах держави, уповноваженим органом, якої здійснювати відповідні функції у спірних відносинах є Державна екологічна інспекція в Івано-Франківській області до Військової частини НОМЕР_1 про стягнення шкоди, заподіяної внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища в сумі 4994 грн. 57 коп. задовольнити.

Стягнути з Військової частини НОМЕР_1 , АДРЕСА_1 , (ідентифікаційний код НОМЕР_2 ), на користь Державної екологічної інспекції в Івано-Франківській області, 76014, Івано-Франківська область, м. Івано-Франківськ, вул. Сахарова, 23А, (ідентифікаційний код 34844883), шкоду, заподіяну внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища в сумі 4994 (чотири тисячі дев"ятсот дев"яносто чотири) грн. 57 коп. шляхом перерахування вказаних коштів на р/р 33110331700002, отримувач УК у м. Івано-Франківську/24062100, код ЄДРПОУ 37952250, банк отримувач ГУК в Івано-Франківській області, МФО 836014.

Стягнути з Військової частини НОМЕР_1 , АДРЕСА_1 , (ідентифікаційний код НОМЕР_2 ), на користь військової прокуратури Західного регіону України, 79007, Львівська область, м. Львів, вул. Клепарівська, 20, (ідентифікаційний код 38326057), 1378 (тисячу триста сімдесят вісім) грн. судового збору.

Накази видати після набрання рішенням законної сили.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.

Повне рішення складено 10.05.16

Суддя Деделюк Б.В.

СудГосподарський суд Івано-Франківської області
Дата ухвалення рішення05.05.2016
Оприлюднено29.09.2022
Номер документу57584420
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —909/285/16

Постанова від 16.04.2018

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Стратієнко Л.В.

Постанова від 17.04.2018

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Стратієнко Л.В.

Ухвала від 15.02.2018

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Стратієнко Л.В.

Ухвала від 16.02.2018

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Стратієнко Л.В.

Постанова від 03.10.2017

Господарське

Львівський апеляційний господарський суд

Галушко Наталія Анатоліївна

Постанова від 02.10.2017

Господарське

Львівський апеляційний господарський суд

Галушко Наталія Анатоліївна

Ухвала від 20.09.2017

Господарське

Львівський апеляційний господарський суд

Галушко Н.А.

Ухвала від 19.09.2017

Господарське

Львівський апеляційний господарський суд

Галушко Н.А.

Ухвала від 20.09.2017

Господарське

Львівський апеляційний господарський суд

Галушко Н.А.

Ухвала від 19.09.2017

Господарське

Львівський апеляційний господарський суд

Галушко Н.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні