Ухвала
від 24.05.2016 по справі 802/4139/15-а
ВІННИЦЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

О К Р Е М А У Х В А Л А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа № 802/4139/15-а

Головуючий у 1-й інстанції: Поліщук І.М.

Суддя-доповідач: ОСОБА_1

24 травня 2016 року

м. Вінниця

Вінницький апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

головуючого судді: Ватаманюка Р.В.

суддів: Сторчака В. Ю. Мельник- Томенко Ж.М.

за участю:

секретаря судового засідання: Коваль К.В.,

представника позивача: ОСОБА_2

представника відповідача: ОСОБА_3

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області на постанову Вінницького окружного адміністративного суду від 15 березня 2016 року у справі за адміністративним позовом ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8 до Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача: управління культури і туризму Вінницької обласної державної адміністрації про визнання відмови незаконною та зобов'язання до вчинення дій,

В С Т А Н О В И В :

Позивачі звернулись до суду з адміністративним позовом до відповідача в якому з уточненням позовних вимог просили: визнати відмови ГУ Держгеокадастру у Вінницькій області № ДС-31-2-0.3-3015/19-15 від 14.07.2015 року, № ДС-31-2-0.3-3483/19-15 та № ДС-31-2-0.3-3475/19-15 від 22.07.2015 року, № ДС-31-2-0.3-3625/19-15 від 27.07.2015 року та № ДС-31-2-0.3-3810/19-15 від 31.07.2015 року - незаконними; зобов`язати ГУ Держгеокадастру у Вінницькій області у місячний строк повторно розглянути клопотання громадян ОСОБА_4, ОСОБА_7, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_8 про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок в оренду для ведення особистого селянського господарства та надання ділянок загальною площею 9,8685 га в оренду строком на 7 років для ведення особистого селянського господарства на території Дашівської селищної ради Іллінецького району, за межами населеного пункту, інвентаризаційний № 5257/1, по книзі №65 від 04.12.2012.

Постановою Вінницького окружного адміністративного суду від 15.03.2016 позов задоволено повністю.

Постановою Вінницького апеляційного адміністративного суду від 24.05.2016 скасовано постанову Вінницького окружного адміністративного суду від 15.03.2016 та відмовлено в задоволенні позовних вимог.

Судом встановлено, що 24.11.2011 Головою Іллінецької районної державної адміністрації видано Розпорядження № 459 "Про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок", яким надано дозволи жителям смт Дашів ОСОБА_7, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_8, ОСОБА_4 на розроблення проектів землеустрою щодо відведення в оренду земельних ділянок сільськогосподарського призначення (рілля) площею 9,8685 га із земель запасу Дашівської селищної ради, розташованих за межами смт Дашів, строком на 5 (п'ять) років для особистого селянського господарства.

При цьому 06.02.2012 відділом держкомзему у Іллінецькому районі Вінницької області на заяву позивачів на підставі розпорядження голови Іллінецької райдержадміністрації від 24.11.2011 №459 вказано на необхідність розроблення проекту землеустрою проводити при дотриманні умов, зокрема: категорія земель - землі сільськогосподарського призначення (землі запасу), в т.ч. історико-культурного призначення.

03 травня 2012 року Подільською філією НДЦ "Рятівна археологічна служба" ІА НАН України надала експертний висновок №257 "Щодо наявності (відсутності) об'єктів археологічної спадщини" яким встановлено, що ділянку можна використовувати під городництво (без права передачі) у приватну власність за умови укладання охоронного договору з органом охорони культурної спадщини - Управлінням культури і туризму Вінницької облдержадміністрації.

Окрім цього, 07.05.2012 на основі експертного висновку Подільської філії НДЦ "Рятівна археологічна служба" ІА НАН України від 03.05.2012 №257, а також керуючись статтями 6 (п.9), 37 Закону України "Про охорону культурної спадщини" та ст.12, 118, 122, 123, 124, 151 ЗК України, Управління культури і туризму Вінницької облдержадміністрації, як державний орган охорони культурної спадщини, погоджує проект землеустрою земельної ділянки під вищезазначені цілі за умови укладання користувачами ділянки охоронного договору на пам'ятки археології. Термін дії даного погодження №1581/02-20: безстроково.

На виконання умов погодження проекту землеустрою №1581/02-20 позивачі з одного боку та Управління культури і туризму Вінницької ОДА, в особі завідуючого сектором охорони культурної спадщини ОСОБА_9, з другого боку 11.05.2012 уклали охоронні договори на частину пам'ятки культурної спадщини №17/12-№21/12, термін яких діє на термін оренди.

28 травня 2012 року Подільським державним підприємством геодезії, картографії та кадастру (Подільською філією НДЦ "Рятівна археологічна служба" ІА НАН України) розроблено проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок в оренду для ведення особистого селянського господарства громадянам ОСОБА_4, ОСОБА_7, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_8 на території Дашівської селищної ради Іллінецького району Вінницької області, які містяться в матеріалах справи.

З метою проведення державної експертизи вказаного проекту землеустрою та отримання за її результатами позитивного висновку, Подільським державним підприємством геодезії, картографії та кадастру звернулось до Державного агентства земельних ресурсів України.

27 лютого 2013 року, за результатами розгляду проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок в оренду для ведення особистого селянського господарства гр. ОСОБА_4, ОСОБА_7, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_8 на території Дашівської сільської ради Іллінецького району Вінницької області, Державним агентством земельних ресурсів України сформовано Висновок державної експертизи землевпорядної документації № 58-13.

Разом з тим на звернення позивачів від 22.04.2015 із клопотаннями про затвердження проекту землеустрою, ГУ Держгеокадастру у Вінницькій області надано письмові відмови № ДС-31-2-0.3-3015/19-15 від 14.07.2015, № ДС-31-2-0.3-3483/19-15 та № ДС-31-2-0.3-3475/19-15 від 22.07.2015, № ДС-31-2-0.3-3625/19-15 від 27.07.2015 та № ДС-31-2-0.3-3810/19-15 від 31.07.2015. В обґрунтування таких відмов управлінням зазначено, що надання земель історико-культурного призначення не відноситься до повноважень ГУ Держгеокадастру у Вінницькій області.

Однак, як встановлено судом першої та апеляційної інстанції та відповідно до витягів з Державного земельного кадастру про земельну ділянку № НВ-0503917552016 від 22.02.2016, № НВ-0503917642016 від 22.02.2016, № НВ-0503917732016 від 22.02.2016, № НВ-0503917792016 від 22.02.2016, № НВ-0503917962016 від 22.02.2016 земельні ділянки площею по 1,9737 га на території Дашівської селищної ради, кадастрові №№ 0521255400:04:000:0235, 0521255400:04:000:0236, 0521255400:04:000:0237, 0521255400:04:000:0238, 0521255400:04:000:0239, належать до земель сільськогосподарського призначення.

Водночас, з вищевказаних витягів вбачається, що державна реєстрація цих земельних ділянок проведена 15.07.2014 органом реєстрації - відділом Держземагенства у Іллінецькому районі Вінницької області.

З огляду на викладене, спірні земельні ділянки у Державному земельному кадастрі зареєстровані, як земельні ділянки сільськогосподарського призначення, а отже за своїм цільовим призначенням відносяться саме до цієї категорії земель.

Разом з тим судом було встановлено, що у викопіюванні із чергового кадастрового плану міститься інформація про розташування на спірній земельній ділянці об'єкта історико-культурного призначення.

Окрім цього, відповідно до Експертного висновку Рятівної археологічної служби від 03.05.2012 №257, спірні земельні ділянки знаходяться в межах об'єкта культурної спадщини, а точніше на них знаходиться культурний шар, який відноситься до Черняхівської культури ІІІ-ІV ст.. та слов'ян VI-VII ст.

Також, як зазначалось вище, позивачі з одного боку та Управління культури і туризму Вінницької ОДА з другого боку 11.05.2012 уклали охоронні договори на частину пам'ятки культурної спадщини №17/12-№21/12, термін яких діє на термін оренди. Отже, дані договори констатують факт що на земельних ділянках знаходиться пам'ятка археології, і позивачами взято зобов'язання щодо охорони згаданої пам'ятки археології.

За приписами ст. 53 ЗК України до земель історико-культурного призначення належать землі, на яких розташовані пам'ятки культурної спадщини, їх комплекси (ансамблі), історико-культурні заповідники, історико-культурні заповідні території, охоронювані археологічні території, музеї просто неба, меморіальні музеї-садиби.

Згідно п. г ч. 1 ст. 150 ЗК України землі історико - культурного призначення відносяться до особливо - цінних земель.

Відповідно до ч. 7 ст. 20 ЗК України зміна цільового призначення земельних ділянок історико - культурного призначення, що перебувають у державній чи комунальній власності, здійснюється за погодженням з Кабінетом Міністрів України.

В силу ч. 2 ст. 20 ЗК України зміна цільового призначення земельних ділянок державної або комунальної власності провадиться Верховною ОСОБА_1 Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або місцевого самоврядування, які приймають рішення про затвердження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок та передачу цих земельних ділянок у власність або надання у користування відповідно до повноважень, визначених ст. 122 цього Кодексу.

Статтею 53 ЗК України передбачено, що до земель історико-культурного призначення належать землі, на яких розташовані пам'ятки культурної спадщини, їх комплекси (ансамблі), історико-культурні заповідники, історико-культурні заповідні території, охоронювані археологічні території, музеї просто неба, меморіальні музеї-садиби.

Навколо історико-культурних заповідників, історико-культурних заповідних територій, музеїв просто неба, меморіальних музеїв-садиб, пам'яток культурної спадщини, їх комплексів (ансамблів) встановлюються зони охорони пам'яток із забороною діяльності, що шкідливо впливає або може вплинути на додержання режиму використання таких земель.

Землі історико-культурного призначення віднесено до особливо цінних земель України, вилучення яких для інших цілей не допускається, за винятком випадків, визначених ч. 2 ст. 150 ЗК України.

Згідно ч. 1 ст. 34 Закону України "Про охорону культурної спадщини" землі, на яких розташовані пам'ятки, історико-культурні заповідники, історико-культурні заповідні території, охоронювані археологічні території, належать до земель історико-культурного призначення, включаються до державних земельних кадастрів, планів землекористування, проектів землеустрою, іншої проектно-планувальної та містобудівної документації.

Оскільки на вищезазначеній земельній ділянці розташована пам'ятка археології, земельна ділянка належить до історико - культурного призначення в силу ст. 53 ЗК України та ч. 1 ст. 34 Закону України "Про охорону культурної спадщини".

При цьому закон виключає належність території, на якій розташована, зокрема, пам'ятка археології до земель будь-якої іншої категорії, окрім земель історико - культурного призначення.

Належність земельної ділянки до земель історико-культурного призначення обумовлює також віднесення цієї земельної ділянки до особливо цінних земель згідно із ч. 1 ст. 150 ЗК України.

Частиною 1 ст. 3 Закону України "Про охорону культурної спадщини" встановлено, що державне управління у сфері охорони культурної спадщини покладається на Кабінет Міністрів України, спеціально уповноважені органи охорони культурної спадщини. До спеціально уповноважених органів охорони культурної спадщини зокрема належать обласні, районні, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації.

При цьому ст. 6 Закону України "Про охорону культурної спадщини" передбачено повноваження вказаних органів у сфері охорони культурної спадщини.

Таким чином, колегією суддів встановлено що у Державному земельному кадастрі містяться недостовірні відомості про земельні ділянки № НВ-0503917552016 від 22.02.2016, № НВ-0503917642016 від 22.02.2016, № НВ-0503917732016 від 22.02.2016, № НВ-0503917792016 від 22.02.2016, № НВ-0503917962016 від 22.02.2016 земельні ділянки площею по 1,9737 га на території Дашівської селищної ради, кадастрові № № 0521255400:04:000:0235, 0521255400:04:000:0236, 0521255400:04:000:0237, 0521255400:04:000:0238, 0521255400:04:000:0239, які належить до земель сільськогосподарського призначення, в той час як було встановлено, що останні повинні належити до земель історико-культурного призначення.

Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до статті 208 КАС України суд апеляційної інстанції у випадках і в порядку, встановлених статтею 166 цього Кодексу, може постановити окрему ухвалу.

Згідно з частиною 1 статті 166 КАС України суд, виявивши під час розгляду справи порушення закону, може постановити окрему ухвалу і направити її відповідним суб'єктам владних повноважень для вжиття заходів щодо усунення причин та умов, що сприяли порушенню закону. Про вжиті заходи суд повідомляється не пізніше одного місяця після надходження окремої ухвали.

Враховуючи викладене, колегія суддів суду апеляційної інстанції дійшла висновку про необхідність постановлення окремої ухвали та направлення її до Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області та Управління культури і туризму Вінницької обласної державної адміністрації для вжиття заходів щодо усунення причин та умов, що сприяли порушенню закону.

Керуючись ст.ст. 160, 166, 195, 196, 206, 208, 212, 254 КАС України, суд

У Х В А Л И В :

Направити окрему ухвалу до Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області та до Управління культури і туризму Вінницької обласної державної адміністрації для вжиття заходів щодо усунення причин та умов, що сприяли порушенню закону.

Про результати розгляду Окремої ухвали та вжиті заходи необхідно письмово проінформувати Вінницький апеляційний адміністративний суд не пізніше одного місяця після надходження окремої ухвали.

Окрема ухвала набирає законної сили з моменту проголошення та може бути оскаржена протягом двадцяти днів особами інтересів яких вона стосується шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Вищого адміністративного суду України.

Головуючий ОСОБА_1 Судді ОСОБА_10 ОСОБА_11. М.

СудВінницький апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення24.05.2016
Оприлюднено06.06.2016
Номер документу58070091
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —802/4139/15-а

Ухвала від 24.05.2016

Адміністративне

Вінницький апеляційний адміністративний суд

Ватаманюк Р.В.

Постанова від 24.05.2016

Адміністративне

Вінницький апеляційний адміністративний суд

Ватаманюк Р.В.

Ухвала від 28.01.2016

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Поліщук Ірина Миколаївна

Ухвала від 28.12.2015

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Поліщук Ірина Миколаївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні