Справа № 372/659/16-ц
2-583/16
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
19 травня 2016 року м.Обухів
Обухівський районний суд Київської області у складі:
головуючого судді - Зінченка О. М. ,
при секретарі судового засідання Абашідзе Т.П.,
за участю прокурора: Козленко А.С.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі судових засідань Обухівського районного суду цивільну справу за позовом Першого заступника прокурора Київської області в інтересах Держави в особі ОСОБА_1 обласної державної адміністрації до ОСОБА_2 районної державної адміністрації, ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, треті особи ОСОБА_7, ОСОБА_8 про скасування розпоряджень, визнання недійсним державних актів та витребування земельних ділянок із чужого незаконного володіння,
в с т а н о в и в :
Заступник прокурора Київської області в інтересах держави в особі ОСОБА_1 обласної державної адміністрації звернувся до суду з позовною заявою до ОСОБА_2 районної державної адміністрації, ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, треті особи ОСОБА_7, ОСОБА_8 про скасування розпоряджень, визнання недійсним державних актів та витребування земельних ділянок із чужого незаконного володіння , обґрунтовуючи який вказав, що розпорядженням голови ОСОБА_2 районної державної адміністрації від 05.09.2008 № 1430 надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення у власність 20-ти громадянам, у тому числі ОСОБА_4, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_5 та ОСОБА_6 земельних ділянок для ведення особистого селянського господарства в адміністративних межах Української міської ради Обухівського району Київської області площею 1,0000 га кожна, загальною площею 5,0000 га. В подальшому розпорядженням голови ОСОБА_2 районної державної адміністрації від 17.02.2009 № 234 затверджено розроблений ТОВ «Дельта 2003» проект землеустрою щодо відведення у власність вказаним вище 5-ом громадянам земельних ділянок в адміністративних межах Української міської ради. На підставі вказаних розпоряджень вказані громадяни отримали державні акти на право власності на землю загальною площею 5,0000 га.. В подальшому, ОСОБА_7 та ОСОБА_8 на підставі договорів купівлі-продажу від 12.06.2009 №№ 2487 та 2492 відповідно відчужили земельні ділянки, які належали їм на праві власності на користь ОСОБА_3. На підставі вказаних договорів, ОСОБА_3 отримала державні акти на право власності на земельні ділянки площею 2,0000 га..В подальшому, розпорядженням ОСОБА_2 районної державної адміністрації від 23.10.2009 № 1336 змінено цільове призначення земельних ділянок, належних на праві власності ОСОБА_3 з «для ведення особистого селянського господарства» на землі «для ведення індивідуального садівництва». Проте встановлено, що громадяни, яким безоплатно надано у власність земельні ділянки, накладаються на водне плесо Канівського водосховища та захисної дамби Канівського водосховища, що суперечить нормам чинного законодавства, тому просять позов задовольнити .
В судовому засіданні прокурор позов підтримала в повному обсязі, посилаючись на викладені обставини в позовній заяві, просить позов задовольнити та не заперечує проти винесення заочного рішення..
Представник позивача ОСОБА_1 обласної державної адміністрації в судове засідання не з'явився, направивши суду лист в якому позовні вимоги підтримує та просить їх задовольнити.
Відповідачі ОСОБА_2 РДА в судове засідання не з'явилися , направили до суду листа про слухання справи в відсутності їх представника.
Відповідач лучко М.В. в судове засідання не з'явився надавши суду заяву в якій просить слухати справу в його відсутності.
Інші відповідачі та треті особи в судове засідання не з'явилися, причин неявки суду не повідомили, хоча про час та місце розгляду справи повідомленні належним чином, про що свідчать повернуті конверти «за терміном зберігання.
Відповідно до ч.1 ст.224 ЦПК України у разі неявки в судове засідання відповідача, який належним чином повідомлений і від якого не надійшло повідомлення про причини неявки, суд може ухвалити заочне рішення на підставі наявних у справі доказів.
Вислухавши прокурора, перевіривши матеріали справи, суд вважає позов таким, що підлягає задоволенню з наступних підстав.
Розпорядженням голови ОСОБА_2 районної державної адміністрації від 17.02.2009 № 234 затверджено розроблений ТОВ «Дельта 2003» проект землеустрою щодо відведення у власність вказаним вище 5-ом громадянам земельних ділянок в адміністративних межах Української міської ради.
На підставі вищевказаного розпорядження громадяни отримали наступні державні акти на право власності на землю площею 5,0000 га, а саме:
- державний акт на право власності на земельну ділянку площею 1,0000 га для ведення особистого селянського господарства на території Української міської ради Обухівського з кадастровим номером 3223151000:05:007:0094 району, виданий на ім'я ОСОБА_5 серії ЯЗ № 448087 від 04.06.2009;
- державний акт на право власності на земельну ділянку площею 1,0000 га для ведення особистого селянського господарства на території Української міської ради Обухівського району з кадастровим номером 3223151000:05:007:0093, виданий на ім'я ОСОБА_8 серії ЯЗ № 448085 від 04.06.2009;
- державний акт на право власності на земельну ділянку площею 1,0000 га для ведення особистого селянського господарства на території Української міської ради Обухівського району з кадастровим номером 3223151000:05:007:0090, виданий на ім'я ОСОБА_7 серії ЯЗ № 448084 від 04.06.2009;
- державний акт на право власності на земельну ділянку площею 1,0000 га для ведення особистого селянського господарства на території Української міської ради Обухівського району з кадастровим номером 3223151000:05:007:0091, виданий на ім'я ОСОБА_6 серії ЯЗ № 448086 від 04.06.2009;
- державний акт на право власності на земельну ділянку площею 1,0000 га для ведення особистого селянського господарства на території Української міської ради Обухівського району з кадастровим номером: 3223151000:05:007:0092, виданий на ім'я ОСОБА_9 серії ЯЗ № 448088 від 04.06.2009.
ОСОБА_7 та ОСОБА_8 на підставі договорів купівлі-продажу від 12.06.2009 №№ 2487 та 2492 відчужили земельні ділянки, які належали їм на праві власності на користь ОСОБА_3.
На підставі вказаних договорів, ОСОБА_3 отримала державні акти на право власності на земельні ділянки площею 2,0000 га, а саме: серії ЯГ № 297707 від 07.09.2009 та серії ЯД № 336346 від 07.09.2009.
Розпорядженням ОСОБА_2 районної державної адміністрації від 23.10.2009 № 1336 змінено цільове призначення земельних ділянок, належних на праві власності ОСОБА_3 з «для ведення особистого селянського господарства» на землі «для ведення індивідуального садівництва».
Висновком судової земельно-технічної експертизи від 27.11.2014 № 14125/14-41, згідно постанови слідчого від 14.10.2014 у кримінальному провадженні № 42012000000000007 встановлено, що спірні земельні з кадастровими номерами: 3223151000:05:007:0090, 3223151000:05:007:0091, 3223151000:05:007:0093, 3223151000:05:007:0094 повністю накладаються на водне плесо Канівського водосховища, а земельна ділянка з кадастровим номером 3223151000:05:007:0092 накладається на водне плесо Канівського водосховища та захисної дамби Канівського водосховища.
Відповідно до ст. 3 Водного кодексу України усі води (водні об'єкти) на території України становлять її водний фонд, до якого, серед іншого, належать поверхневі води: водотоки (річки, струмки).
Частиною першою ст. 58 Земельного кодексу України та ст. 4 Водного кодексу України зазначено, що до земель водного фонду належать землі, зайняті річками, островами, а також прибережні захисні смуги вздовж цих річок. Зі змісту указаних положень законодавства вбачається, що віднесення земельних ділянок, зайнятих водними об'єктами, до земель водного фонду підтверджується самим фактом перебування їх під водним об'єктом.
Згідно ст. 86 Водного кодексу України визначено вичерпний перелік робіт, що можуть проводитися на земельних ділянках дна річок. До цих робіт віднесено будівництво гідротехнічних споруд, поглиблення дна для судноплавства, видобуванням корисних копалин, прокладанням комунікацій, а також бурові та геологорозвідувальні роботи. Крім того, до складу земель водного фонду України віднесено землі прибережної захисної смуги, на яких хоча і не розташований водний фонд, але за своїм призначенням вони сприяють його функціонуванню.
Згідно ст.ст. 1, 88, 89 Водного кодексу України, ст.ст. 60, 61 Земельного кодексу України прибережна захисна смуга є частиною водоохоронної зони відповідної ширини вздовж річки, моря, навколо водойм, на якій з метою охорони поверхневих водних об'єктів від забруднення і засмічення та збереження їх водності встановлено більш суворий режим господарської діяльності, ніж на решті території водоохоронної зони. На земельних ділянках такої категорії, зокрема, заборонено розорювання земель (крім підготовки ґрунту для залуження і залісення), а також садівництво та городництво, зберігання та застосування пестицидів і добрив.
Ширина прибережних захисних смуг визначена ч. 2 ст. 88 Водного кодексу України, ч. 2 ст. 60 Земельного кодексу України та становить для великих річок, водосховищ на них та озер 100 метрів від урізу води.
Частинами 7, 8 ст. 88 Водного кодексу України, ч. 3 ст. 60 Земельного кодексу України передбачено, що розміри і межі природоохоронних зон встановлюються за окремими проектами землеустрою.
За ст.ст. 1, 20, 50- 54 Закону України «Про землеустрій» проект землеустрою - це сукупність нормативно-правових, економічних, технічних документів щодо обґрунтування заходів із використання та охорони земель, яким встановлюються межі об'єктів землеустрою.
Пунктами 1, 4, 5 Порядку визначення меж передбачено, що розміри і межі водоохоронних зон визначаються проектом на основі нормативно-технічної документації, яка узгоджується з Мінприроди, Держводагентством і територіальними органами Держземагентства.
Аналіз наведених вище норм законодавства свідчить про те, що фактичний розмір і межі прибережної захисної смуги визначені нормами закону, а проект землеустрою щодо встановлення прибережної захисної смуги є лише документом, який містить графічні матеріали та відомості про обчислену площу в розмірі й межах, встановлених законодавством.
Водночас відсутність цього проекту та невизначення відповідними органами державної влади на території межі прибережної захисної смуги в натурі не може трактуватися як відсутність самої прибережної захисної смуги та можливість до її встановлення передавати у приватну власність ділянки, що підпадає під нормативно визначену 100-метрову зону від урізу води.
Таким чином, при наданні у власність чи користування земельних ділянок навколо водних об'єктів необхідно ураховувати положення щодо меж водоохоронних зон та прибережних захисних смуг шляхом урахування при розгляді матеріалів про надання цих земельних ділянок нормативних розмірів прибережних захисних смуг, встановлених ст. 88 Водного кодексу України, та орієнтовних розмірів і меж водоохоронних зон, що визначаються відповідно до Порядку визначення меж, з урахуванням конкретної ситуації.
Суперечить вимогам чинного земельного законодавства і розпорядження ОСОБА_2 районної державної адміністрації від 23.10.2009 № 1336 , яким змінено цільове призначення земельної ділянки площею 2,0000 га, яка належить ОСОБА_3 на праві власності з «ведення особистого селянського господарства» на «ведення індивідуального садівництва» в адміністративних межах Української міської ради.
Відповідно до ч. 2 ст. 20 Земельного кодексу України зміна цільового призначення земель проводиться органами виконавчої влади, які приймають рішення про передачу цих земель у власність або надання у користування, вилучення (викуп) земель і затверджують проекти землеустрою.
Зміна цільового призначення земель, які перебувають у власності громадян або юридичних осіб, здійснюється за ініціативою власників земельних ділянок у порядку, що встановлюється Кабінетом Міністрів України (ч. 3 ст. 20 Земельного кодексу України).
Відповідно до п.2 постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження Порядку зміни цільового призначення земель, які перебувають у власності громадян або юридичних осіб» від 11.04.02 № 502 зміна цільового призначення земельної ділянки проводиться за заявою до районної державної адміністрації із обгрунтування необхідності зміни її цільового призначення.
Відповідно до п.3 постанови Кабінету Міністрів України від 11.04.02
№ 502 районна державна адміністрація розглядає заяву (клопотання) і в разі згоди на зміну цільового призначення земельної ділянки дає дозвіл на підготовку проекту її відведення:
складання проекту відведення земельної ділянки, якщо зміні цільового призначення підлягає її частина;
перепогодження проекту відведення земельної ділянки з відповідними органами виконавчої влади, якщо зміні цільового призначення підлягає вся земельна ділянка.
Без урахування вказаних вимог, ОСОБА_2 районна державна адмінстрація розпорядженням від 05.09.2008 № 1430 надала дозвіл на розробку технічної документації із землеустрою щодо зміни цільового використання земельних ділянок ОСОБА_3 з «ведення особистого селянського господарства» на «ведення індивідуального садівництва» в адміністративних межах Української міської ради, а в подальшому розпорядженням від 23.10.2009 № 1336 затвердила технічну докуметацію із землеустрою щодо зміни цільового використання земельних ділянок ОСОБА_3 з «ведення особистого селянського господарства» на «ведення індивідуального садівництва» в адміністративних межах Української міської ради. Таким чином, всупереч вимог ст. 19 Конституції України, ст. 17, 20, 35 Земельного кодексу України, Закону України «Про місцеві державні адміністрації», постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження Порядку зміни цільового призначення земель, які перебувають у власності громадян або юридичних осіб» від 11 квітня 2002 року № 502 розпорядженням ОСОБА_2 районної державної адміністрації змінено цільове призначення частини земельних ділянок на підставі технічної документації, а не проекту відведення земельної ділянки.
Порушення порядку встановлення та зміни цільового призначення земель є підставою для визнання недійсними рішень органів державної влади та органів місцевого самоврядування про надання (передачу) земельних ділянок громадянам та юридичним особам, відмови у реєстрації земельної ділянки або визнання реєстрації недійсною (стаття 21 ЗК України).
Оспорюване розпорядження суперечить вимогам ч. 2 ст. 14 Конституції України та ст. 153 Земельного кодексу України, оскільки порушує право державної власності на земельну ділянку загальною площею 5,0000 га..
Відповідно до ст. 16 Цивільного кодексу України кожна особа має право звернутись до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу. Способами захисту цивільних прав та інтересів можуть бути відновлення становища, яке існувало до порушення, визнання незаконними рішення, дій чи бездіяльності органу державної влади, їхніх посадових і службових осіб.
Згідно ст. 393 Цивільного кодексу України правовий акт органу державної влади, який не відповідає законові і порушує права власника, за позовом власника майна визнається судом незаконним та скасовується.
Відповідно до ст. 152 Земельного кодексу України захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється шляхом, серед іншого, і визнання недійсними рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування.
Відповідно до ст. 387 Цивільного кодексу України власник має право витребувати своє майно від особи, яка незаконно, без відповідної правової підстави заволоділа ним.
Частиною другою ст. 388 Цивільного кодексу України встановлено, що майно не може бути витребувано від добросовісного набувача, якщо воно було продане у порядку, встановленому для виконання судових рішень.
Стаття 153 Земельного кодексу України визначає, що власник не може бути позбавлений права власності на земельну ділянку, крім випадків, передбачених цим Кодексом та іншими законами України.
Право державної власності на землю набувається і реалізується державою, зокрема, в особі ОСОБА_1 обласної державної адміністрації відповідно до закону.
Враховуючи викладені вище обставини, виявлені судом грубі порушення законодавства при вибутті спірних земельних ділянок із державної власності, вирішуючи спір в межах заявлених позовних вимог і на підставі наявних у справі доказів, суд вважає, що порушене право держави підлягає судовому захисту, позовні вимоги ґрунтуються на чинному законодавстві та узгоджуються з матеріалами справи, тому позов слід задовольнити повністю.
Керуючись ст. ст. 15, 57, 59, 60, 61, 213-215,224 ЦПК України, ст. ст. 4, 86, 88, 89 Водного кодексу України, ст. ст. 17, 20, 21, 35, 60, 152, 153 Земельного кодексу України, ст. ст. 21, 393 Цивільного кодексу України, суд -
В И Р И Ш І В:
Позов заступника прокурора Київської області задовольнити.
Визнати недійсними розпорядження ОСОБА_2 районної державної адміністрації від 17.02.2009 № 234 та від 23.10.2009 № 1336.
Визнати недійсними державний акт на право власності на земельну ділянку для ведення особистого селянського господарства на території Української міської ради Обухівського району, площею 1,0000 га з кадастровим номером 3223151000:05:007:0091, виданий на ім'я ОСОБА_6 серії ЯЗ № 448086 від 04.06.2009;
- державний акт на право власності на земельну ділянку для ведення особистого селянського господарства на території Української міської ради Обухівського району, площею 1,0000 га з кадастровим номером 3223151000:05:007:0092, виданий на ім'я ОСОБА_9 серії ЯЗ № 448088 від 04.06.2009;
- державний акт на право власності на земельну ділянку для ведення особистого селянського господарства на території Української міської ради Обухівського району, площею 1,0000 га з кадастровим номером 3223151000:05:007:0094, виданий на ім'я ОСОБА_5 серії ЯЗ № 448087 від 04.06.2009;
- державний акт на право власності на земельну ділянку для ведення особистого селянського господарства на території Української міської ради Обухівського району, площею 1,0000 га з кадастровим номером 3223151000:05:007:0090, виданий на ім'я ОСОБА_3 серії ЯГ № 297707 від 07.09.2009;
- державний акт на право власності на земельну ділянку для ведення особистого селянського господарства на території Української міської ради Обухівського району, площею 1,0000 га з кадастровим номером 3223151000:05:007:0093, виданий на ім'я ОСОБА_3 та серії ЯД № 336346 від 07.09.2009.
Витребувати на користь держави в особі ОСОБА_1 обласної державної адміністрації з незаконного володіння ОСОБА_6 земельну ділянку з кадастровим номером 3223151000:05:007:0091 площею 1,0000 га, яка розташована на території Української міської ради Обухівського району.
Витребувати на користь держави в особі ОСОБА_1 обласної державної адміністрації з незаконного володіння ОСОБА_9 земельну ділянку з кадастровим номером 3223151000:05:007:0092, площею 1,0000 га, яка розташована на території Української міської ради Обухівського району.
Витребувати на користь держави в особі ОСОБА_1 обласної державної адміністрації з незаконного володіння ОСОБА_5 земельну ділянку з кадастровим номером 3223151000:05:007:0094 площею 1,0000 га, яка розташована на території Української міської ради Обухівського району.
Витребувати на користь держави в особі ОСОБА_1 обласної державної адміністрації з незаконного володіння ОСОБА_10 земельні ділянки з кадастровими номерами 3223151000:05:007:0090, 3223151000:05:007:0093 площею 2,0000 га, які розташована на території Української міської ради Обухівського району.
Рішення суду може бути оскаржено до апеляційного суду Київської області через Обухівській районний суд на протязі десяти днів з дня проголошення рішення, особи які брали участь у справі, але не були присутні в судовому засіданні під час проголошення рішення протягом десяти днів з дня отримання копії рішення.
Заочне рішення може бути переглянуто Обухівським районним судом у випадку подання відповідачем відповідної заяви протягом 10 днів з дня отримання його копії.
СуддяОСОБА_11
Суд | Обухівський районний суд Київської області |
Дата ухвалення рішення | 19.05.2016 |
Оприлюднено | 07.06.2016 |
Номер документу | 58077605 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Обухівський районний суд Київської області
Зінченко О. М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні