Ухвала
від 01.06.2016 по справі 802/1242/15-а
ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ

cpg1251

ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ

У Х В А Л А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

01 червня 2016 року м. Київ К/800/42606/15

Вищий адміністративний суд України у складі колегії суддів:

головуючого суддів при секретарі судового засідання за участю представника третьої особи Зайця В.С. (суддя-доповідач), Голяшкіна О.В., Стрелець Т.Г., Корінець Ю.О., Ятеньтюк Н.В., розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу Могилів-Подільської об'єднаної державної податкової інспекції на постанову Вінницького апеляційного адміністративного суду від 15 вересня 2015 року у справі за позовом товариства з обмеженою відповідальністю «Дністер-Агро Трейд» до Реєстраційної служби Могилів-Подільського міськрайонного управління юстиції Вінницької області, третя особа Могилів-Подільська об'єднана державна податкова інспекція Головного управління Державної фіскальної служби у Вінницькій області про визнання протиправним та скасування запису в Єдиному державному реєстрі , -

ВСТАНОВИВ:

Товариство з обмеженою відповідальністю «Дністер-Агро Трейд» (далі - ТОВ «Дністер-Агро Трейд») пред'явило позов до Реєстраційної служби Могилів-Подільського міськрайонного управління юстиції Вінницької області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Могилів - Подільська об'єднана державна податкова інспекція Головного управління ДФС у Вінницькій області про визнання протиправним та скасування запису в Єдиному державному реєстрі №11781430010001030 від 28.10.2014 року про відсутність юридичної особи за адресою реєстрації.

Постановою Вінницького окружного адміністративного суду від 20 липня 2015 року в задоволенні позовних вимог відмовлено повністю.

Постановою Вінницького апеляційного адміністративного суду від 15 вересня 2015 року апеляційну скаргу ТОВ «Дністер-Агро Трейд» задоволено повністю.

Постанову Вінницького окружного адміністративного суду від 20 липня 2015 року скасовано та прийнято нову постанову, якою адміністративний позов задоволено повністю.

Визнано протиправним та скасовано запис в Єдиному державному реєстрі № 11781430010001030 від 28 жовтня 2014 року про відсутність юридичної особи за адресою реєстрації.

Не погоджуючись із рішенням суду апеляційної інстанції скаржник оскаржив його.

У касаційній скарзі Могилів-Подільська об'єднана державна податкова інспекція, посилаючись на порушення судом апеляційної інстанції норм матеріального права, просить рішення суду апеляційної інстанцій скасувати, а рішення суду першої інстанції залишити в силі.

Заслухавши доповідача, перевіривши доводи касаційної скарги, матеріали справи, колегія суддів Вищого адміністративного суду України вважає, що касаційна скарга задоволенню не підлягає.

Судами встановлено, що 16 жовтня 2014 року на адресу реєстраційної служби Могилів-Подільського міськрайонного управління юстиції Вінницької області від Могилів-Подільської ОДПІ надійшло повідомлення про відсутність юридичної особи - ТОВ «Дністер-Агро Трейд» за місцезнаходженням форми № 18-ОПП від 08 жовтня 2014 року № 5305/10/18.

17 жовтня 2014 року на адресу ТОВ «Дністер-Агро Трейд» (вул. 50-річчя Жовтня, 23, смт. Вендичани, Могилів-Подільський район, Вінницька область, 24032) державним реєстратором реєстраційної служби Могилів-Подільського міськрайонного управління юстиції Вінницької області направлено повідомлення щодо необхідності подання державному реєстратору реєстраційної картки про підтвердження відомостей про юридичну особу.

24 жовтня 2014 року на адресу реєстраційної служби Могилів-Подільського міськрайонного управління юстиції Вінницької області від ТОВ «Дністер-Агро Трейд» повернувся конверт з відміткою «адресат не існує».

У зв'язку з поверненням конверту з поштовим відправленням, 28 жовтня 2014 року посадовою особою реєстраційної служби Могилів-Подільського міськрайонного управління юстиції Вінницької області внесено до ЄДР запис про відсутність юридичної особи за вказаною адресою.

Суд першої інстанції, відмовляючи в задоволенні позовних вимог зазначив, що зі змісту Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців» вбачається, що державному реєстратору не надано право вирішувати проводити певну реєстраційну дію чи не проводити її, а тому якщо до державного реєстратора надійшло повідомлення податкового органу, подальші дії державного реєстратора чітко регламентовані цим Законом, який у даному випадку встановлює безальтернативні та імперативні варіанти подальших дій державного реєстратора, а тому позовні вимоги є необґрунтованими та такими, що не підлягають задоволенню.

Скасовуючи рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції прийшов до висновку, що державний реєстратор при прийняті рішення про здійснення запису в Єдиному державному реєстрі №11781430010001030 від 28 жовтня 2014 року про відсутність юридичної особи за вказаною адресою діяв передчасно та необґрунтовано, без дослідження усіх матеріалів перевірки, які були направленні податковим органом в порушення порядку пересилання поштових відправлень, тому адміністративний позов підлягає задоволенню у повному обсязі.

Колегія суддів Вищого адміністративного суду України із правовою позицією суду апеляційної інстанції погоджується із огляду на наступне.

Відповідно до частини 11 статті 19 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців» юридична особа зобов'язана подавати (надсилати) щороку протягом місяця, що настає за датою державної реєстрації, починаючи з наступного року, державному реєстратору для підтвердження відомостей про юридичну особу реєстраційну картку про підтвердження відомостей про юридичну особу.

Згідно частини 12 статті 19 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців» у разі надходження державному реєстратору від органу доходів і зборів повідомлення встановленого зразка про відсутність юридичної особи за її місцезнаходженням державний реєстратор зобов'язаний надіслати поштовим відправленням протягом п'яти робочих днів з дати надходження зазначеного повідомлення юридичній особі повідомлення щодо необхідності подання державному реєстратору реєстраційної картки

Відповідно частини 14 статті 19 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців» якщо державному реєстратору повернуто поштове відправлення, державний реєстратор повинен внести до Єдиного державного реєстру запис про відсутність юридичної особи за її місцезнаходженням.

Процедура встановлення місцезнаходження (місця проживання) платника податку до направлення державному реєстратору органом ДПС повідомлення встановленого зразка передбачена розділом XII Порядку обліку платників податків і зборів, затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 09 грудня 2011 року № 1588 (далі - Порядок № 1588).

Відповідно до пункту 12.4 розділу XII Порядку щодо кожного платника податків, стосовно якого виявлена відсутність його за місцезнаходженням (місцем проживання) та не з'ясоване його фактичне місцезнаходження (місце проживання), підрозділ контролюючого органу, який з'ясував зазначений факт, готує та передає підрозділам податкової міліції запит на встановлення місцезнаходження (місця проживання) платника податків за встановленою формою.

Пунктом 12.5 розділу XII Порядку передбачено, що якщо за результатами заходів щодо встановлення фактичного місцезнаходження юридичної особи підрозділами податкової міліції буде підтверджено відсутність такої особи за місцезнаходженням або встановлено, що фактичне місцезнаходження юридичної особи не відповідає зареєстрованому місцезнаходженню, керівник (заступник керівника) контролюючого органу приймає рішення про надсилання до відповідного державного реєстратора повідомлення про відсутність юридичної особи за місцезнаходженням за формою № 18-ОПП (додаток 24) для вжиття заходів, передбачених частиною дванадцятою статті 19 Закону.

Копія повідомлення підшивається до реєстраційної частини облікової справи платника податків. Про надсилання такого повідомлення вноситься запис до журналу обліку повідомлень про відсутність юридичної особи за місцезнаходженням за формою № 19-ОПП (додаток 25).

Аналогічні правила встановлення місцезнаходження платника податків закріплені і Положенням про організацію взаємодії підрозділів податкової міліції з іншими структурними підрозділами органів державної податкової служби для встановлення місцезнаходження платника податків, затвердженим наказом ДПА України від 17 травня 2010 року № 336, зокрема підпунктами 3.1.1, 3.1.2 пункту 3.1 розділу ІІІ, яким передбачено, що щодо кожного платника податків, який відсутній за місцезнаходженням (місцем проживання) та місцезнаходження (місце проживання) якого не з'ясовано, структурний підрозділ органу ДПС проводить такі заходи: шляхом спілкування (телефон, пошта, факс, виїзд за місцезнаходженням тощо) із платником податків з'ясовує його фактичне місцезнаходження (місце проживання); за допомогою Єдиного банку даних платників податків встановлює місце проживання засновників і керівників платника податків та отримує інформацію стосовно інших платників податків, де зазначені особи є засновниками чи керівниками.

Відповідно до пункту 3.2 розділу ІІІ Положення у разі підтвердження відсутності платника податків за місцезнаходженням (місцем проживання) структурний підрозділ органу ДПС, який є ініціатором запиту, готує за відповідною формою запит на встановлення місцезнаходження (місця проживання) платника податків та направляє до підрозділу податкової міліції.

Як вбачається із матеріалів справи 16 жовтня 2014 року державним реєстратором було відправлено повідомлення щодо необхідності подання державному реєстратору реєстраційної картки про підтвердження відомостей про юридичну особу (вих. № 129/3.4-14 від 16.10.2014 року) на адресу, зазначену в ЄДР: 24032, Вінницька область, Могилів-Подільський район, смт. Вендичани, вулиця 50-річчя Жовтня, будинок 23, ТОВ «Дністер-Arpo Трейд».

24 жовтня 2014 року поштове відправлення було повернуто з відміткою пошти: «П/Мог.-Под. адресат не існує».

Порядок пересилання поштових повідомлень регулюється «Порядком пересилання поштових відправлень» затвердженого Наказом Українського державного підприємства поштового зв'язку «Укрпошта» від 15 травня 2006 року № 211 (далі - Порядок № 211).

Відповідно до розділу 3 пункту 3.1 підпункту 3.1.1.3 Порядку причина повернення поштового відправлення відправнику зазначається на довідці ф. 20, яка акуратно прикріплюється внизу, ліворуч лицьового боку відправлення письмової кореспонденції. На довідці зазначається прізвище працівника, який обробляв кореспонденцію, та проставляється відбиток календарного штемпеля.

Згідно довідки Ф.20 визначено чіткий перелік причини повернення поштового відправлення відправнику, а саме:

- для оплати за тарифом;

- порушений порядок відправляння;

- вийнято з поштової скриньки пошкодженим;

- для перепакування через наявність надписів (наклейок, знаків);

- неповна адреса;

- за зазначеною адресою не проживає;

- за відмовою адресата від одержання;

- за заявою відправника (одержувача);

- за закінченням терміну зберігання;

- за місцем обслуговування.

Оскільки на листі, який повернувся до державного реєстратора надісланий ТОВ «Дністер-Arpo Трейд» прикріплений квадратний папір, а не довідка форми № 20 на якому ручкою власноручно невідомою особою зазначено: «П/Мог.-Под. адресат не існує» та поставлено підпис, колегія суддів Вищого адміністративного суду України погоджується із висновком суду апеляційної інстанції, що вказаний лист не відповідає вимогам, передбаченим Порядком № 211, а тому в розумінні статті 70 Кодексу адміністративного судочинства України не є доказом, який береться до уваги судом.

Як встановлено судом апеляційної інстанції, начальником відділу оподаткування та контролю об'єктів і операцій Мережко І.В. та головним державним ревізор-інспектором відділу оподаткування та контролю об'єктів і операцій Пинзар Ж.І. складено акт №170/15 від 17 вересня 2014 року про незнаходження підприємства «Дністер-Агро Трейд» за юридичною адресою.

Разом з цим в акті № 170/15 від 17 вересня 2014 року зазначено місце складання акту м. Могилів-Подільський, а не адреса за якою здійснювалась перевірка на предмет фактичного місцезнаходження ТОВ «Дністер-Агро Трейд», тобто смт. Вендичани, Могилів-Подільський район, вул. 50 - річчя Жовтня, 23.

Також судом апеляційної інстанції було встановлено, що даний акт не складався за адресою: смт. Вендичани, Могилів-Подільський район, вул. 50 - річчя Жовтня, 23, оскільки посадові особи податкової служби фактично не здійснювали перевірки за місцем знаходженням ТОВ «Дністер-Агро Трейд» щодо місця знаходження підприємства «Дністер-Агро Трейд» за юридичною адресою, як це передбачено чинним законодавством України.

Враховуючи вищенаведене, колегія суддів Вищого адміністративного суду України погоджується із висновком суду апеляційної інстанції, що підрозділ органу ДПС надсилає повідомлення про відсутність юридичної особи за місцезнаходженням (форма № 18-ОПП) державному реєстратору для вжиття заходів, передбачених абзацом другим частини чотирнадцятої статті 19 Закону № 755-IV, лише після здійснення передбачених Порядком № 1588 та Положенням заходів для встановлення фактичного місцезнаходження юридичної особи.

Аналогічна позиція міститься в постанові Верховного Суду України від 15 квітня 2014 року у справі № 21-4а14.

Місцезнаходження позивача підтверджується договором оренди нежитлового приміщення від 01 серпня 2014 року, відповідно до якого ТОВ «Зернокомплекс «Сиваш» передав ТОВ «Дністер-Arpo Трейд» в користування частину нежитлового приміщення загальною площею 10 кв.м. в адміністративному корпусі, що знаходиться за адресою: 24032, Вінницька область, Могилів-Подільський район, смт. Вендичани, вулиця 50-річчя Жовтня, будинок 23.

Враховуючи вищевикладене, колегія суддів Вищого адміністративного суду України приходить до висновку, що суд апеляційної інстанції повно і всебічно встановив обставини справи, дав їм належну юридичну оцінку, правильно застосував норми матеріального і процесуального права та прийшов до правильного висновку, що державний реєстратор при прийняті рішення про здійснення запису в Єдиному державному реєстрі №11781430010001030 від 28 жовтня 2014 року про відсутність юридичної особи за вказаною адресою діяв передчасно та необґрунтовано, оскільки з листом, який повернувся до державного реєстратора надісланий ТОВ «Дністер-Arpo Трейд» був відсутній документ, що підтверджує відповідно Порядку № 211 відсутність адресата за вказаною адресою, а також в зв'язку із тим, що акті № 170/15 від 17 вересня 2014 року не складався за адресою: смт. Вендичани, Могилів-Подільський район, вул. 50 - річчя Жовтня, 23, оскільки посадові особи податкової служби фактично не здійснювали перевірки за місцем знаходженням ТОВ «Дністер-Агро Трейд» щодо місця знаходження підприємства «Дністер-Агро Трейд» за юридичною адресою, як це передбачено чинним законодавством України, в зв'язку із повідомлення підрозділу органу ДПС про відсутність юридичної особи за місцезнаходженням (форма № 18-ОПП) не є належним доказом.

Згідно частини 1 статті 224 Кодексу адміністративного судочинства України суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо визнає, що суди першої та апеляційної інстанцій не допустили порушень норм матеріального і процесуального права під час ухвалення судових рішень чи вчинення процесуальних дій.

Оскільки, суд апеляційної інстанції не допустив порушень норм матеріального права при ухваленні судового рішення чи вчиненні процесуальних дій, тому підстав для задоволення касаційної скарги немає.

Керуючись статтями 220, 221, 223, 224, 230, 231 КАС України, -

УХВАЛИВ:

Касаційну скаргу Могилів-Подільської об'єднаної державної податкової інспекції залишити без задоволення, а постанову Вінницького апеляційного адміністративного суду від 15 вересня 2015 року без змін.

Ухвала набирає законної сили з моменту проголошення і може бути переглянута Верховним Судом України з підстав, у строки та в порядку, передбачених статтями 237 - 239-1 Кодексу адміністративного судочинства України.

Судді:

СудВищий адміністративний суд України
Дата ухвалення рішення01.06.2016
Оприлюднено06.06.2016
Номер документу58105982
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —802/1242/15-а

Ухвала від 01.06.2016

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Заяць В.С.

Ухвала від 16.11.2015

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Заяць В.С.

Ухвала від 07.10.2015

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Заяць В.С.

Постанова від 15.09.2015

Адміністративне

Вінницький апеляційний адміністративний суд

Совгира Д. І.

Ухвала від 21.08.2015

Адміністративне

Вінницький апеляційний адміністративний суд

Совгира Д. І.

Ухвала від 21.08.2015

Адміністративне

Вінницький апеляційний адміністративний суд

Совгира Д. І.

Постанова від 20.07.2015

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Вергелес Андрій Валерійович

Ухвала від 09.06.2015

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Вергелес Андрій Валерійович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні