Постанова
від 10.11.2015 по справі 804/14765/13-а
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

cpg1251

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

10 листопада 2015 рокусправа № 804/14765/13-а

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів: головуючого судді: Сафронової С.В.

суддів: Чепурнова Д.В. Поплавського В.Ю.

за участю секретаря судового засідання: Олійник Р.І.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Дніпропетровську апеляційну скаргу Концерну радіомовлення, радіозв'язку та телебачення на постанову Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 09 квітня 2014 року

у адміністративній справі № 804/14765/13-а за позовом Концерну радіомовлення, радіозв'язку та телебачення до Дніпропетровської міської ради, управління Держземагентства у м. Дніпропетровськ Дніпропетровської області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору Приватне підприємство "СІА" про визнання протиправним та скасування рішення, зобов'язання вчинити певні дії, -

в с т а н о в и л а :

Постановою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 09 квітня 2014 року відмовлено у задоволені адміністративного позову Концерну радіомовлення, радіозв'язку та телебачення щодо визнання протиправним та скасування рішення Дніпропетровської міської ради VI скликання №66/22 від 28.03.2012 року "Про передачу земельних ділянок по пр. Гагаріна в районі буд. №103 (Жовтневий район) в оренду ПП "СІА", код ЄДРПОУ 30326222, для проектування та будівництва торговельного комплексу (розширення території)", та про зобов'язання управління Держземагентства у Дніпропетровському районі Дніпропетровської області в порядку, що визначений діючим законодавством, скасувати кадастровий номер 1210100000:03:178:0053 земельної ділянки, площею 0,1435га..

Зазначене рішення суду першої інстанції оскаржено позивачем по справі з підстав помилкового застосування до спірних правовідносин норм матеріального права, та неврахування фактичних обставин, які мають суттєве значення для правильного вирішення спору у цій справі, у зв'язку з чим просить її скасувати та прийняти нове рішення про задоволення вимог позивача в повному обсязі.

Заслухавши пояснення сторін по справі, дослідивши доводи апеляційної скарги позивача, проаналізувавши наявні в матеріалах справи докази та надану їм правову оцінку судом першої інстанції, судова колегія дійшла висновку, що апеляційна скарга позивача підлягає частковому задоволенню, а постанова суду - скасуванню, з прийняттям у справі іншої постанови, виходячи з нижченаведеного.

Судом першої і апеляційної інстанцій встановлено, та матеріалами справи підтверджено, що оскаржуваним у цій справі рішенням Дніпропетровської міської ради VI скликання № 66/22 від 28.03.2012 року "Про передачу земельних ділянок по пр. Гагаріна в районі буд. №103 (Жовтневий район) в оренду ПП "СІА", код ЄДРПОУ 30326222, для проектування та будівництва торговельного комплексу (розширення території)" - було вилучено у Державного підприємства Дніпропетровський обласний радіотелевізійний передавальний центр земельну ділянку, площею 0,1435 га (кадастровий номер 1210100000:03:178:0053) по пр. Гагаріна в районі буд. №103, з зарахуванням її до земель міста (пункт 1), а також було затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки, розроблений МКП "Земград", та умови передачі земельної ділянки, визначені під час його погодження, та передано земельну ділянку, площею 0,1435га (кадастровий номер 1210100000:03:178:0053), в оренду строком на п'ятнадцять років ПП "СІА", код ЄДРПОУ 30326222, для проектування та будівництва торговельного комплексу (розширення території) по пр. Гагаріна в районі буд. №103, за рахунок земель, раніше переданих у постійне користування ДП Дніпропетровський обласний радіотелевізійний передавальний центр (пункт 2).

Підставою для оскарження позивачем до суду зазначеного вище рішення Дніпропетровської міської ради №66/22 від 28.03.2012 року є порушення приписів та вимог чинного законодавства України щодо порядку вилучення і надання у користування третім особам земельних ділянок, що перебувають у постійному користуванні державних організацій і прийняте органом, та порушення тим самим прав позивача на користування спірною земельною ділянкою. Зокрема, позивач вважає, що земельну ділянку було вилучено у нього, та передано в оренду третій особі Дніпропетровською міськрадою всупереч встановленій законодавством процедурі, оскільки рішення такого змісту повинен був приймати центральний орган виконавчої влади, а саме Дніпропетровська обласна рада.

Вирішуючи спір у цій справі, суд першої інстанції узяв до уваги, що оскаржуване рішення №66/22 від 28.03.2012 року було прийнято Дніпропетровською міськрадою на виконання Рішенням Господарського суду Дніпропетровської області у справі № 10/109-08 від 13.05.2008 р., яким Дніпропетровську міську раду було зобов'язано на найближчій черговій сесії розглянути питання про передачу Приватному підприємству "СІА" в оренду земельної ділянки (кадастровий номер 1210100000:03:178:0053) у спосіб, передбачений законодавством України, після чого 14.08.2012 року між ПП "СІА" (Орендарем) та Дніпропетровською міською радою (Орендодавцем) був укладений договір оренди землі, за умовами якого Орендодавець передав, а Орендар прийняв в строкове платне користування земельну ділянку, яка знаходиться за адресою: пр. Гагаріна в районі буд.103 (кадастровий номер 1210100000:03:178:0053). Зазначений договір, посвідчений приватним нотаріусом Дніпропетровського міського нотаріального округу 14.08.2012 року за реєстровим № 566, в зовнішні межі земельної ділянки в натурі були встановленні та узгодженні Акт від 12.12.2003 р., який підписаний позивачем та є Додатком до договору оренди земельної ділянки.

З зазначеним рішенням суду перша інстанція не може погодитися з підстав його невідповідності нормам матеріального права, якими регулюються спірні правовідносини, та помилкового тлумачення рішення Господарського суду Дніпропетровської області у справі № 10/109-08 від 13.05.2008 р.

Як вбачається з матеріалів справи, оскаржуваним у цій справі рішенням Дніпропетровської міської ради VI скликання № 66/22 від 28.03.2012 року "Про передачу земельних ділянок по пр. Гагаріна в районі буд. №103 (Жовтневий район) в оренду ПП "СІА" (а.с.13-16 т.1) у Державного підприємства Дніпропетровського обласного радіотелевізійного передавального центру (Концерн радіомовлення, зв'язку та телебачення) було вилучено земельну ділянку площею 0,1435 га (кадастровий номер 1210100000:03:178:0053) по пр.Гагаріна в районі будинку № 103 з зарахуванням її до земель міста, та затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки, розроблений МКП "Земград", і умови передачі земельної ділянки, визначені під час його погодження, з передачею вказаної земельної ділянки площею 0,1435га (кадастровий номер 1210100000:03:178:0053) в оренду ПП "СІА" строком на п'ятнадцять років, для проектування та будівництва торговельного комплексу (розширення території) по пр. Гагаріна в районі буд. №103, за рахунок земель, раніше переданих у постійне користування ДП Дніпропетровський обласний радіотелевізійний передавальний центр. При цьому пунктом 3 цього рішення Дніпропетровської міської ради, вказану земельну ділянку було віднесено до категорії «землі житлової та громадської забудови».

Тобто, оскаржуваним у цій справі рішенням, Дніпропетровською міською радою було вилучено з постійного користування позивача частину земельної ділянки державної форми власності площею 0,1435га, яка входила до складу земель по пр. Гагаріна в районі буд. №103, перебуваючих в користуванні позивача на підставі державного акту серії ЯЯ № 041620 (а.с.73 т.2), та інших державних актів виданих йому на інші землі по пр. Гагаріна в районі буд. №103: серії ЯЯ № 041260, серії ЯЯ № 041261, серії ЯЯ № 041257, та серії ЯЯ № 041259.

Згідно ч. 1 ст. 84 ЗК у державній власності перебувають усі землі України, крім земель комунальної та приватної власності.

Крім того, відповідно до п. «ж» ч.3 ст.84 ЗК у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин, до земель державної власності, які не можуть передаватись у комунальну власність, належать земельні ділянки, на яких розташовані державні, в тому числі казенні, підприємства, господарські товариства, у статутних фондах яких державі належать частки (акції, паї), об'єкти незавершеного будівництва та законсервовані об'єкти.

У справі, що переглядається, судом першої та апеляційної інстанції встановлено, що ДП Дніпропетровського обласного радіотелевізійного передавального центру відповідно на підставі наказу Міністерства транспорту та зв'язку України № 751 від 20.07.2006 р. було реорганізовано шляхом приєднання в якості відокремленого підрозділу (філії) до Концерну радіомовлення, радіозв'язку та телебачення, який визначено правонаступником прав та обов'язків реорганізованого підприємства.

Відповідно до п.1.2 Статуту Концерну радіомовлення, радіозв'язку та телебачення, майно концерну є державною власністю і закріплено за ним на праві повного господарського відання (а.с.44 т.2).

Той факт, що всі державні акти на земельні ділянки по пр. Гагаріна в районі буд. №103 були видані позивачу як Державному підприємству Дніпропетровського обласного радіотелевізійного передавального центру, та не переоформлювалися після його реорганізації - не може слугувати підставою для вилучення у Концерна радіомовлення, радіозв'язку та телебачення земельної ділянки, оскільки рішенням Конституційного Суду України Рішенням від 22 вересня 2005 р. № 5-рп/2005 (справа про постійне користування земельними ділянками) визнано неконституційним положення п. 6 розд. Х «Перехідні положення» Земельного кодекса щодо зобов'язання переоформити право постійного користування земельною ділянкою, з зазначенням про те, що юридичні особи на цій підставі не можуть втрачати раніше наданого їм права постійного користування земельною ділянкою.

Тобто, Концерн радіомовлення, радіозв'язку та телебачення, що заснований на державній власності та підпорядкований Міністерству транспорту та зв'язку України, на час прийняття відповідачем оспорюваного у цій справі рішення було єдиним постійним користувачем земельних ділянок по пр. Гагаріна в районі буд. №103 державної форми власності, наданих йому рішенням виконкому міськради № 506 від 19.03.1998 р. (а.с.70-72 т.2) в постійне користування з метою обслуговування середньохвильової радіостанції та житлової забудови (а.с.73 т.2)

Відповідно до вищенаведеного, судова колегія визнає помилковими висновки суду першої інстанції про те, що спірна земельна ділянка на час її обстеження була вільна від будівель та споруд, а позивачем по справі не було надано належних та достатніх доказів на підтвердження існування на спірній земельній ділянці державних підприємств, господарських товариств, у статутних капіталах яких державі належать частки (акції, паї), об'єктів незавершеного будівництва та законсервованих об'єктів.

У справі, що розглядається, суд першої інстанції встановив, що проект відведення земельної ділянки площею 0,1435 га (кадастровий номер 1210100000:03:178:0053) по проспекту Гагаріна в районі будинку № 103 (Жовтневий район) м. Дніпропетровська щодо передачі її в оренду Приватному підприємству "СІА" для будівництва торговельного комплексу, за рахунок раніше переданих ДП Дніпропетровський обласний радіотелевізійний передавальний центр земель - було погоджено висновками Дніпропетровського міського управління земельних ресурсів від 07.10.2007 р. з урахуванням листа ДОРТПЦ щодо надання згоди на вилучення земельної ділянки на користь ПП "СІА".

Разом з тим, суд першої інстанції не надав належної оцінки тому, що вилучення земельних ділянок, наданих у постійне користування із земель державної та комунальної власності, у відповідності до ст. 149 Земельного кодексу України можуть вилучатися для суспільних та інших потреб за рішенням органів державної влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим та органів місцевого самоврядування на підставі та в порядку, передбачених цим Кодексом, і вилучення таких земельних ділянок провадиться за згодою землекористувачів на підставі рішень Кабінету Міністрів України, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, сільських, селищних, міських рад відповідно до їх повноважень, а обласні державні адміністрації на їх території вилучають земельні ділянки державної власності, які перебувають у постійному користуванні, в межах міст обласного значення та за межами населених пунктів для всіх потреб, крім випадків, визначених частинами п'ятою, дев'ятою цієї статті.

В даному випадку будь-яких рішень ні Кабінетом Міністрів України, ні місцевою державною адміністрацією не приймалося, а Дніпропетровською державною адміністрацією не приймалося у визначеному законом порядку відповідного рішення про передачу міській раді повноважень по розпорядженню землями державної форми власності.

Лист Дніпропетровської обласної державної адміністрації на адресу Дніпропетровської міської ради за вих. № 16-4384/0/2-07 від 07.09.2007 р., на який в своєму рішенні посилається суд першої інстанції, не є рішенням Дніпропетровської державної адміністрації встановленої законом форми, тому не може братися у даному випадку як підтвердження передачі міськради повноважень по розпорядженню землями державної форми власності, що розташовані по проспекту Гагаріна в районі будинку №103, та які перебувають у постійному користуванні ДП Дніпропетровського обласного радіотелевізійного передавального центру.

Частиною 2 ст. 84 Земельного кодексу України у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин, визначено органи, через які держава набуває і реалізовує свої права на ці землі. Такими органами було визначено Кабінет Міністрів України, Раду міністрів АР Крим, обласні, Київську та Севастопольську міські, районні державні адміністрації, державні органи приватизації відповідно до закону.

Згідно з п. «а» ст. 16 та ч. 8 ст. 149 ЗК у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин, до повноважень Дніпропетровської обласної державної адміністрації у галузі земельних відносин належало розпорядження землями державної власності в межах, визначених цим Кодексом. Обласні державні адміністрації вилучали земельні ділянки державної власності, які перебували у постійному користуванні, в межах міст обласного значення.

Отже, виходячи із аналізу змісту положень ст. 16, частин 2, 3 ст. 84, частин 3, 4 ст. 142, ч. 8 ст. 149 та п. 12 розд. Х «Перехідні положення» ЗК у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин, Дніпропетровська міська рада не мала повноважень щодо розпорядження спірною земельною ділянкою державної форми власності, а тому не могла вилучати її з користування позивача та приймати рішення про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою, його затвердження та надання цієї земельної ділянки ПП СІА на умовах оренди. Припинення права постійного землекористування Концерну радіомовлення, радіозв'язку та телебачення могло бути здійснено власником земельної ділянки - державним органом виконавчої влади, а не органом місцевого самоврядування, при цьому не мало значення, чи знаходилась спірна земельна ділянка в межах міста або за його межами.

Крім того, судова колегія акцентує увагу на подовження до ст. 141 Земельного кодексу України, відповідно якої підставами припинення права користування земельною ділянкою є, зокрема, добровільна відмова від права користування земельною ділянкою.

Згідно з частинами 3, 4 ст. 142 ЗК припинення права постійного користування земельною ділянкою у разі добровільної відмови землекористувача здійснюється за його заявою до власника земельної ділянки. Власник земельної ділянки на підставі заяви землекористувача приймає рішення про припинення права користування земельною ділянкою, про що повідомляє органи державної реєстрації.

В даному випадку позивачем не подавалася до власника земельної ділянки, а виходячи з наявності ініційованого позивачем спору в господарському та адміністративному суді, який продовжується вже тривалий час, судова колегія вважає, що позивач не відмовлявся від спірної частки земельної ділянки у добровільній формі.

Не може судова колегія також погодитися з посиланням суду першої інстанції на рішення Господарського суду Дніпропетровської області у справі № 10/109-08 від 13.05.2008 оскільки: по перше, в резолютивній частині цього рішення було зазначено лише про зобов'язання зобов'язання Дніпропетровської міської ради розглянути питання про передачу Приватному підприємству "СІА" в оренду земельної ділянки у спосіб, передбачений законодавством України, але на той час нормами земельного законодавства не передбачалося повноважень міської ради по вирішенню вказаного питання, яке мало б бути вирішено тільки державним органом виконавчої влади; а по друге, рішення Господарського суду Дніпропетровської області у справі № 10/109-08 від 13.05.2008 р. було постановою Дніпропетровського апеляційного господарського суду від 13.08.2013 року скасовано в частині вимог ПП «СІА», а залишення без змін в частині вимог Концерну радіомовлення, радіозв'язку та телебачення було обумовлено лише тим, що останнім обрано неналежний спосіб захисту (а.с.24-27 т.1)

З огляду на викладене, судова колегія визнає обгрунтованими доводи апеляційної скарги позивача, та вважає, що судове рішення першої інстанції підлягає скасуванню в частині відмови у задоволені вимог щодо визнання протиправним та скасування рішення Дніпропетровської міської ради VI скликання №66/22 від 28.03.2012 року "Про передачу земельних ділянок по пр. Гагаріна в районі буд. №103 (Жовтневий район) в оренду ПП "СІА", код ЄДРПОУ 30326222, для проектування та будівництва торговельного комплексу (розширення території)", з прийняттям в цій частині іншої постанови.

Разом з тим, обговорюючи вимоги позивача в частині зобов'язання управління Держземагентства у Дніпропетровському районі Дніпропетровської області в порядку, що визначений діючим законодавством, скасувати кадастровий номер 1210100000:03:178:0053 земельної ділянки, площею 0,1435га, судова колегія бере до уваги: графічну інформацію та семантичні дані чергового кадастрового плану м.Дніпропетровська, згідно яких ПП «СІА» станом на 01.01.2013 р. та на 10.11.2015 р. не має зареєстрованих прав на земельну ділянку по проспекту Гагаріна в районі будинку № 103 (Жовтневий район) м. Дніпропетровська. Відповідно у суду немає підстав зобов'язувати управління Держземагентства у Дніпропетровському районі Дніпропетровської області скасовувати неіснуючий по реєстрам кадастровий номер 1210100000:03:178:0053 земельної ділянки, площею 0,1435га.

Підсумовуючи вищенаведене, судова колегія ввважає, що апеляційна скарга позивача підлягає частковому задоволенню, а постанова суду першої інстанції скасуванню, з прийняттям у справі іншої постанови.

Керуючись п.3 ч.1 ст.198, ст.202, ст.205, ст.207 КАС України, судова колегія -

П о с т а н о в и л а :

Апеляційну скаргу Концерну радіомовлення, радіозв'язку та телебачення - задовольнити частково

Постанову Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 09 квітня 2014 року - скасувати, та прийняти нову постанову

Визнати протиправним та скасувати рішення Дніпропетровської міської ради VI скликання №66/22 від 28.03.2012 року "Про передачу земельних ділянок по пр. Гагаріна в районі буд. №103 (Жовтневий район) в оренду ПП "СІА", код ЄДРПОУ 30326222, для проектування та будівництва торговельного комплексу (розширення території)".

Відмовити Концерну радіомовлення, радіозв'язку та телебачення в задоволені вимог про зобов'язання управління Держземагентства у Дніпропетровському районі Дніпропетровської області в порядку, що визначений діючим законодавством, скасувати кадастровий номер 1210100000:03:178:0053 земельної ділянки, площею 0,1435га.

Постанова Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду набирає законної сили з моменту проголошення та може бути оскаржена в порядку та строки, визначені статтею 212 Кодексу адміністративного судочинства України .

Головуючий: С.В. Сафронова

Суддя: Д.В. Чепурнов

Суддя: В.Ю. Поплавський

СудДніпропетровський апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення10.11.2015
Оприлюднено10.06.2016
Номер документу58157749
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —804/14765/13-а

Ухвала від 15.05.2014

Адміністративне

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд

Сафронова С.В.

Постанова від 10.11.2015

Адміністративне

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд

Сафронова С.В.

Ухвала від 03.02.2014

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Парненко Вікторія Станіславівна

Ухвала від 27.11.2013

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Парненко Вікторія Станіславівна

Постанова від 09.04.2014

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Парненко Вікторія Станіславівна

Ухвала від 27.11.2013

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Парненко Вікторія Станіславівна

Ухвала від 12.11.2013

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Парненко Вікторія Станіславівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні