ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД РІВНЕНСЬКОЇ ОБЛАСТІ
33013 , м. Рівне, вул. Набережна, 26А
УХВАЛА
"31" травня 2016 р. Справа № 4/39
Господарський суд Рівненської області у складі судді Заголдної Я.В. при секретарі судового засідання В'юненко І.І. за участю ОСОБА_1 (від відділу з питань банкрутства ГТУЮ у Рівненській області), ліквідатора ОСОБА_2, представника Рівненської ОДПІ ГУ ДФС у Рівненській області ОСОБА_3, представника ФСС з тимчасової втрати працездатності ОСОБА_4 та прокурора Рівненської обласної прокуратури ОСОБА_5 розглянувши матеріали справи за заявою Комерційно-виробничого малого підприємства фірма "Меркурій" (33000, м. Рівне, вул. Степана Бандери, 54) до Державного підприємства "Шпанівський експериментальний завод харчових екстрактів" (35301, Рівненська область, Рівненський район, с. Шпанів, вул. Заводська, 1) про банкрутство
ВСТАНОВИВ:
Ухвалою господарського суду Рівненської області від 17.08.2004 р. порушено провадження у справі № 4/39 про банкрутство ДП "Шпанівський експериментальний завод харчових екстрактів" на загальних підставах Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" (в редакції, що діяла до 19.01.2013 р.), введено процедуру розпорядження майном боржника, призначено розпорядника майном ОСОБА_6
Постановою господарського суду Рівненської області від 26.05.2015 р. визнано банкрутом Державне підприємство "Шпанівський експериментальний завод харчових екстрактів", відкрито ліквідаційну процедуру боржника строком на 12 місяців, призначено ліквідатором банкрута арбітражного керуючого ОСОБА_2
Повідомлення про визнання боржника банкрутом і відкриття ліквідаційної процедури Державне підприємство "Шпанівський експериментальний завод харчових екстрактів" опубліковано на сайті Вищого господарського суду України за № 18426 від 27.05.2015 р.
Ухвалою господарського суду Рівненської області від 16.11.2015 р. в задоволенні заяви ТОВ "Бізнесфакторсервіс" про визнання недійсними результатів аукціону від 21.10.2015 р. з продажу майна (цілісного майнового комплексу) Державного підприємства "Шпанівський експериментальний завод харчових екстрактів" відмовлено.
Не погоджуючись з вищевказаною ухвалою, перший заступник прокурора Рівненської області в інтересах держави в особі ДПІ у Рівненському районі ГУ ДФС у Рівненській області та ТОВ "Бізнесфакторсервіс" звернулися до Рівненського апеляційного господарського суду з відповідними апеляційними скаргами.
Ухвалою господарського суду Рівненської області від 15.01.2016 р., зокрема, призначено розгляд справи (заяви про визнання недійсними результатів аукціону від 21.10.2015 р. з продажу майна (цілісного майнового комплексу) ДП "Шпанівський експериментальний завод харчових екстрактів", договору про організацію та проведення аукціону від 17.09.2015 р) на 16.02.2016 р. (том 12, а.с. 1-3).
Ухвалою Рівненського апеляційного господарського суду від 03.02.2016 р. зобов'язано господарський суд Рівненської області протягом 3-х днів з дня отримання даної ухвали направити на адресу Рівненського апеляційного господарського суду всі матеріали справи № 4/39.
Супровідним листом № 4/39/204/16 від 12.02.2016 р. всі матеріали справи № 4/39 направлено до Рівненського апеляційного господарського суду.
В зв'язку з прийняттям Указу Президента України № 21/2016 від 23.01.2016 р. "Про переведення суддів", який набрав чинності з моменту його прийняття, суддю господарського суду Рівненської області Трускавецького Василя Петровича переведено на роботу на посаду судді господарського суду Львівської області.
Відповідно до пунктів 2.3.50-2.3.52 Положення про автоматизовану систему документообігу суду розпорядженням в.о. керівника апарату ОСОБА_7 № 01-04/60/2016 від 16.02.2016 р. призначено повторний автоматизований розподіл справи № 4/39, за результатами якого 16.02.2016 р. справу № 4/39 розподілено судді Заголдній Я.В.
Ухвалою господарського суду Рівненської області від 16.02.2016 р. справу № 4/39 прийнято до свого провадження, відкладено розгляд справи № 4/39 до повернення матеріалів справи із Рівненського апеляційного господарського суду.
Постановою Рівненського апеляційного господарського суду від 02.03.2016 р. ухвалу господарського суду Рівненської області від 16.11.2015 р. у справі № 4/39 залишено без змін, апеляційні скарги першого заступника прокурора Рівненської області в інтересах держави в особі ДПІ у Рівненському районі ГУ ДФС у Рівненській області та Товариства з обмеженою відповідальністю "Бізнесфакторсервіс" - без задоволення.
11.03.2016 р. матеріали справи № 4/39 повернулися до господарського суду Рівненської області, у зв'язку з чим розгляд справи призначено судом до розгляду на 12.04.2016р.
Ухвалою господарського суду Рівненської області від 12.04.2016р. розгляд справи судом відкладено з підстав зазначених в ухвалі.
31.05.2016р. в судовому засіданні по розгляду заяви першого заступника прокурора Рівненської області в інтересах держави в особі ДПІ у Рівненському районі ГУ ДФС у Рівненській області про визнання недійсними результатів аукціону від 21.10.2015 р. з продажу майна (цілісного майнового комплексу) ДП "Шпанівський експериментальний завод харчових екстрактів", договору про організацію та проведення аукціону від 17.09.2015 р. присутній в засіданні прокурор підтримав свою заяву в повному обсязі з підстав зазначених в останній (т.11, а.с. 198-202).
Крім того, як вбачається із матеріалів на адресу суду надійшли письмові пояснення від Міжрегіональної універсальної товарно-сировинної біржи "Епсілон" та Компанії "ТЕДВІН ЛІМІТЕД" згідно яких останні заперечили проти задоволення заяви першого заступника прокурора Рівненської області в інтересах держави в особі ДПІ у Рівненському районі ГУ ДФС у Рівненській області про визнання недійсними результатів аукціону від 21.10.2015 р. з продажу майна (цілісного майнового комплексу) ДП "Шпанівський експериментальний завод харчових екстрактів", договору про організацію та проведення аукціону від 17.09.2015 р. з підстав зазначених в поясненнях.
Ліквідатор заперечив проти заяви першого заступника прокурора Рівненської області в інтересах держави в особі ДПІ у Рівненському районі ГУ ДФС у Рівненській області про визнання недійсними результатів аукціону від 21.10.2015 р. з підстав викладених у відзиві.
Господарський суд, розглянувши матеріали справи, заслухавши прокурора, ліквідатора, учасників провадження у справі, дійшов висновку про відмову у задоволенні заяви першого заступника прокурора Рівненської області в інтересах держави в особі ДПІ у Рівненському районі ГУ ДФС у Рівненській області про визнання недійсними результатів аукціону від 21.10.2015 р. з продажу майна (цілісного майнового комплексу) ДП "Шпанівський експериментальний завод харчових екстрактів", договору про організацію та проведення аукціону від 17.09.2015 р., виходячи з наступного.
Як вбачається з матеріалів справи, ліквідатором було створено комісію і проведено інвентаризацію ДП "Шпанівський експериментальний завод харчових екстрактів" станом на 01.06.2015 року, сформовано ліквідаційну масу.
05.06.2015 року ліквідатор листом вих. № 95/01-20 у відповідності до вимог ст.96 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом", у редакції Закону, що діє з 19.01.2013р., направлено до Міністерства аграрної політики та продовольства України на погодження перелік ліквідаційної маси ДП "Шпанівський експериментальний завод харчових екстрактів" (т.11, а.с.17-25).
08.07.2015 року Міністерством аграрної політики та продовольства України у листі № 37-27-1-15/114725 повідомлено, що з метою виконання приписів Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом", приймаючи до уваги положення Постанови № 672, Міністерством аграрної політики та продовольства України взято до відома перелік ліквідаційної маси ДП "Шпанівський експериментальний завод харчових екстрактів" (т.10, а.с.112).
У відповідності до ч.6 ст.49 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом", у редакції з 19.01.2013р., організатором аукціону є визначена замовником фізична або юридична особа, що має ліцензію на проведення торгів і з якою замовник аукціону уклав договір на проведення аукціону. Організатор аукціону визначається замовником за конкурсом, що проводиться у визначеному замовником порядку, основними критеріями якого вважаються наявність ліцензії, достатній, але не менш як три роки, досвід проведення аукціонів, запропонована найменша сума винагороди.
Згідно ч. 3 статті 49 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" передбачено, що порядок організації проведення аукціонів у проваджені у справах про банкрутство та вимоги до їх організаторів стосовно майна державних підприємств та підприємств, у статутному капіталі яких частка державної власності перевищує п'ятдесят відсотків, установлюються органом, уповноваженим управляти державним майном.
У відповідності до установчих документів боржника органом управління ДП "Шпанівський експериментальний завод харчових екстрактів" є Міністерство аграрної політики та продовольства України.
Згідно п.6 Порядку організації проведення аукціонів у провадженні у справах про банкрутство та вимоги до їх організаторів стосовно майна державних підприємств та підприємств, у статутному капіталі яких частка державної власності перевищує п'ятдесят відсотків (далі - Порядок), затвердженого наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України № 759 від 25.12.2013 року, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 22.01.2014 року за № 1/24908, з метою проведення конкурсу для визначення кандидатури організатора аукціону з продажу майна банкрута ДП "Шпанівський експериментальний завод харчових екстрактів", ліквідатором подано до Міністерства аграрної політики та продовольства України заяву від 05.06.2015 року вих. № 95/01-20 про розміщення на офіційному веб-сайті Міністерства юстиції України оголошення та включення до нього відомостей з метою проведення конкурсу для визначення кандидатури організатора аукціону (т.11, а.с.13-16).
Так, 10.06.2015 року на офіційному веб-сайті Міністерства аграрної політики та продовольства України розміщене оголошення про проведення конкурсу для визначення кандидатури організатора аукціону (т.10, а.с.115).
12.06.2015 року Міжрегіональна універсальна товарно-сировинна біржа "Епсілон" (надалі - МУТСБ "Епсілон", біржа), ознайомившись зі змістом оголошення та вимогами до кандидатур організаторів аукціону, подала на адресу ліквідатора ДП "Шпанівський експериментальний завод харчових екстрактів" арбітражного керуючого ОСОБА_2 повний пакет документів згідно переліку, визначеного в оголошенні.
За результатами проведення конкурсу 30.06.2015 року рішенням замовника МУТСБ "Епсілон" визначено переможцем конкурсу - організатором аукціону (т.10, а.с.114).
На зборах комітету кредиторів ДП "Шпанівський експериментальний завод харчових екстрактів" 09.07.2015 року погоджено кандидатуру МУТСБ "Епсілон", а оскільки ТОВ В«БізнесфакторсервісВ» та ДПІ у Рівненському районі є кредиторами боржника, то вони також погодили кандидатуру організатора.
У відповідності до п.11 Порядку кандидатуру МУТСБ "ЕПСІЛОН", як організатора аукціону, погоджено з Міністерством аграрної політики та продовольства України, що підтверджується листом № 37-27-1-15/13465 від 07.08.2015 року (т.10, а.с.113).
17.09.2015 року між ДП "Шпанівський експериментальний завод харчових екстрактів", Замовник аукціону, та МУТСБ В«ЕПСІЛОНВ» , Організатор аукціону, укладено Договір про організацію та проведення аукціону (т.11, а.с.3-6).
Згідно ч.ч.1, 3 ст.58 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом", майно, яке підлягає реалізації у ліквідаційній процедурі, оцінюється ліквідатором. Початковою вартістю цілісного майнового комплексу є сукупність визнаних у встановленому цим Законом порядку вимог кредиторів. Оцінка майна державних підприємств та підприємств, у статутному капіталі яких частка державної власності перевищує 50 відсотків, здійснюється обов'язково із залученням суб'єктів оціночної діяльності у порядку, визначеному Законом України "Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні".
25.06.2015 року в газеті "Вільне слово" розміщено оголошення про проведення конкурсу з відбору суб'єкта оціночної діяльності для проведення оцінки майнового комплексу ДП "Шпанівський експериментальний завод харчових екстрактів" та визначено наступні критерії: наявність кваліфікаційних свідоцтв оцінювачів; умови оплати та терміни виконання робіт (т.10, а.с.117).
06.07.2015 року рішенням замовника визначено суб'єкта оціночної діяльності ТОВ "Оціночна компанія Україна-Захід" (33000, м.Рівне, вул.Словацького, 4/6, оф.306) для проведення оцінки майнового комплексу ДП "Шпанівський експериментальний завод харчових екстрактів" (т.10, а.с.116).
На зборах комітету кредиторів ДП "Шпанівський експериментальний завод харчових екстрактів" 09.07.2015 року погоджено кандидатуру ТОВ "Оціночна компанія Україна-Захід" для проведення оцінки майнового комплексу ДП "Шпанівський експериментальний завод харчових екстрактів".
31.08.2015 року ліквідатором укладено з ТОВ "Оціночна компанія Україна-Захід" договір по наданню послуг з незалежної оцінки майна (т.11, а.с.10-11).
07.09.2015р. ліквідатором прийнято від ТОВ "Оціночна компанія Україна-Захід" Звіт з незалежної оцінки індивідуально визначеного майна згідно наданого переліку ДП "Шпанівський експериментальний завод харчових екстрактів" за Актом приймання-передачі (т.11, а.с.12).
20.08.2015 року на зборах комітету кредиторів ДП "Шпанівський експериментальний завод харчових екстрактів" погоджено умови договору на організацію та проведення відкритих публічних торгів (аукціону) (т.10, а.с.205).
Частиною 1 ст.58 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" передбачено, що організатор аукціону не пізніше як за 15 робочих днів до дня початку аукціону оприлюднює на веб-сайті державного органу з питань банкрутства та Вищого господарського суду України оголошення про проведення аукціону, а також письмово повідомляє про проведення аукціону власника майна, замовника та інших осіб, визнаних замовником.
На вимогу ч.5 ст.44 Закону про банкрутство 22.09.2015 року Організатором аукціону МУТСБ "ЕПСІЛОН" на офіційному веб-сайті Міністерства юстиції України та Вищого господарського суду України розміщене оголошення про проведення аукціону з продажу майна ДП "Шпанівський експериментальний завод харчових екстрактів" у вигляді цілісного майнового комплексу за номером публікації 22993, відомості щодо якого є відкритими та доступними для ознайомлення будь-якими особами (т.11, а.с.53-58). .
З матеріалів справи вбачається, що 20.08.2015 року відбулося засідання комітету кредиторів ДП "Шпанівський експериментальний завод харчових екстрактів", оформлене протоколом від 20.08.2015 року, присутніми на яких були члени комітету кредиторів ДПІ у Рівненському районі ДФС у Рівненській області (2509 голосів) та ТОВ "Бізнесфакторсервіс" (496 голосів) (т.10, а.с.205), та на якому ліквідатор боржника ДП "Шпанівський експериментальний завод харчових екстрактів" повідомив, серед іншого:
- Міністерством листом від 07.08.2015 р. № 37-27-1 -15/13465 погоджено кандидатуру організатора аукціону з продажу майна боржника ДП В«Шпанівський експериментальний завод харчових екстрактівВ» - МУТСБ В«ЕПСІЛОНВ» ;
- Біржею запропоновано наступні ключові умови договору: "1. встановити, що початковою вартістю цілісного майнового комплексу, відповідно до ч. 1 ст. 43 Закону про банкрутство, є сукупність визнаних у встановленому цим Законом порядку вимог кредиторів; 2. встановити, що аукціон з продажу Активів боржника у вигляді цілісного майнового комплексу проводиться з можливістю зниження початкової вартості, не нижче 70 (сімдесяти) відсотків; 3. встановити, що аукціон проводиться безпосередньо ведучим (ліцитатором). Ліцитатором може бути організатор аукціон). Перед початком аукціону ліцитатор інформує про: умови договору, ще укладається на аукціоні; суму, якій повинне бути кратне перевищення наступної пропозиції над попередньою (крок аукціону), що не може перевищувати 10 відсотків початкової вартості; спосіб повідомлення про готовність укласти договір; початкову вартість; у разі якщо протягом триразового оголошення зниженої початкової вартості учасники аукціону не виявляють бажання укласти договір, ліцитатор оголошує закінчення аукціону без виявлення переможця; 5. встановити, що у разі закінчення першого аукціону з продажу Активів боржника у вигляді цілісного майнового комплексу (оголошення про закінчення аукціону без виявлення переможця), організатор здійснює продаж Активів боржника на повторному та другому повторному аукціоні у вигляді цілісного майнового комплексу; 6. встановити., що повторний аукціон з продажу Активів боржника проводиться за початковою вартістю, зменшеною на 20 (двадцять) відсотків від початкової вартості (останньої ціни, за якою Активи пропонувалися до придбання) відповідно попереднього аукціону; 7. встановити, що повторний аукціон проводиться із можливістю зниження початкової вартості на 50 (п'ятдесят) відсотків; 8. встановити, що другий повторний аукціон з продажу Активів боржника проводиться за початковою вартістю, зменшеною на 20 (двадцять) відсотків від початкової вартості (останньої ціни, за якою Активи пропонувалися до придбання) відповідно попереднього аукціону; 9. встановити, що другий повторний аукціон проводиться із можливістю зниження початкової вартості; 10. Доручити ліквідатору у разі не реалізації Активів боржника на першому, повторному та другому повторному аукціонах розглянути на зборах комітету кредиторів питання про продаж Активів боржника частинами (окремими лотами)".
20.08.2015 року, згідно протоколу, комітетом кредиторів одноголосно прийнято рішення погодити запропоновані МУТСБ "ЕПСІЛОН" умови договору на організацію та проведення відкритих публічних торгів (аукціону) та рекомендувати ліквідатору підписати відповідний договір.
Щодо твердження прокурора про недотримання порядоку організації та проведення аукціону у провадженні у справах про банкрутство та вимоги до їх організаторів стосовно майна державних підприємств, суд зазначає наступне.
ДП "Шпанівський експериментальний завод харчових екстрактів" є державним підприємством із 100-відсотковою часткою державного майна у його статутному фонді (т.9, а.с.45-52).
Постановою господарського суду Рівненської області від 26.05.2015 року визнано банкрутом Державне підприємство "Шпанівський експериментальний завод харчових екстрактів". Відкрито ліквідаційну процедуру, призначено ліквідатором ДП "Шпанівський експериментальний завод харчових екстрактів" арбітражного керуючого ОСОБА_2 (Рівненська обл., м. Рівне, вул. Гур'єва 13, свідоцтво № 246 від 02.04.2013 року, ІН НОМЕР_1) (т. 9, а.с.178- 183).
Міністерство аграрної політики і продовольства України, як орган управління майном, жодний кредитор та прокурор не оскаржили постанову господарського суду Рівненської області від 26.05.2015 року у справі № 4/39 про визнання боржника банкрутом та відкриття ліквідаційної процедури.
Після набрання вищевказаною постановою законної сили до боржника ДП "Шпанівський експериментальний завод харчових екстрактів" могла бути застосована лише одна процедура - ліквідаційна процедура та продаж майна банкрута на відкритих торгах. При цьому такий продаж майна банкрута був можливий, оскільки підприємство боржник ДП "Шпанівський експериментальний завод харчових екстрактів" не перебуває в додатку № 1 переліку підприємств, що не підлягають приватизації згідно Закону України "Про перелік об'єктів права державної власності, що не підлягають приватизації" № 847-XIV від 07.07.1999. із змінами і доповненнями, що підтверджується наступним.
Законом України "Про внесення змін до Закону України "Про перелік об'єктів права державної власності, що не підлягають приватизації" від 12.07.2001р. № 2657-ІІІ внесено зміни до переліку об'єктів права державної власності, що не підлягають приватизації, та до переліку об'єктів права державної власності, що не підлягають приватизації, але можуть бути корпоратизовані, згідно з додатками 1 і 2. Зокрема виключено з переліку: Орган управління Мінагропром, Рівненська область - ДП "Шпанівський експериментальний завод харчових екстрактів" (ІК ЄДРПОУ 00375020).
Пунктом "г" ч. 2 ст.5 Закону України "Про приватизацію державного майна", в редакції Закону України від 03 червня 2008 року № 309-УІ, до об'єктів, які мають загальнодержавне значення, відносилися об'єкти, які забезпечують життєдіяльність держави в цілому, зокрема, майнові комплекси підприємств, що виготовляють спирт, вина і лікеро-горілчані вироби.
У відповідності до Закону України "Про внесення змін до деяких законів України з питань приватизації щодо реалізації положень Державної програми приватизації на 2012-2014 роки" від 13.01.2012р. № 4336- VI, який набрав чинності 08.02.2012 р., внесено зміни до Закону України "Про приватизацію державного майна", якими, зокрема, виключено майнові комплекси підприємств, що виготовляють спирт, вина і лікеро-горілчані вироби, зі складу об'єктів державної власності, які мають загальнодержавне значення і не підлягають приватизації.
Цим же Законом ст. 5 Закону України "Про приватизацію державного майна" після ч.5 доповнено ч.6, за змістом якої знято заборону на приватизацію майнових комплексів підприємств, що виготовляють спирт, вина і лікеро-горілчані вироби, та передбачено, що вказані підприємства приватизуються в порядку, який встановлює Кабінет Міністрів України.
Отже, на підставі викладеного, до 08.02.2012 р. ДП "Шпанівський експериментальний завод харчових екстрактів" в силу прямої норми Закону України "Про приватизацію державного майна" відносилося до об'єктів права державної власності, які не підлягають приватизації, незалежно від включення його до Переліку об'єктів права державної власності, що не підлягають приватизації, який затверджується Верховною Радою України.
З набранням 08.02.2012 р. законної сили відповідних змін до Закону України "Про приватизацію державного майна" із зазначеної дати ДП "Шпанівський експериментальний завод харчових екстрактів" не відноситься до підприємств - об'єктів права державної власності, які не підлягають приватизації.
Таким чином, на даний час боржник може набути статусу державного підприємства, що не підлягає приватизації, лише в установленому Законом України "Про приватизацію державного майна" порядку: або шляхом внесення в перелік, який затверджується Верховною Радою України, або в результаті прямої дії норми закону про віднесення його до об'єктів, які мають загальнодержавне значення і не підлягають приватизації (ч.ч.2, 4 ст.5 Закону). Однак, зі змісту зазначеного Закону такого не випливає, а належних доказів на підтвердження статусу боржника як підприємства державної власності, що не підлягає приватизації, суду не подано.
З огляду на викладене, на час проведення аукціону - 21.10.2015 року - ДП "Шпанівський експериментальний завод харчових екстрактів" не є об'єктом права державної власності, що не підлягає приватизації, у розумінні ч.2 та 4 ст.5 Закону України "Про приватизацію державного майна", та може бути приватизоване відповідно до рішення, яке приймається Кабінетом Міністрів України (ч.6 ст.5 Закону України "Про приватизацію державного майна").
Згідно п.1.1 Статуту ДП "Шпанівський експериментальний завод харчових екстрактів", затвердженого наказом Міністерства аграрної політики України від 3 березня 2010 року № 111, Державне підприємство "Шпанівський експериментальний завод харчових екстрактів" (надалі - Підприємство) засновано на основі державної власності і входить до складу Державного концерну спиртової та лікеро-горілчаної промисловості (далі - Концерн В«УкрспиртВ» ), входить до сфери управління Міністерства аграрної політики України (надалі - Уповноважений орган управління) і є підзвітним йому (т.9, а.с.45-52).
У відповідності до п.4.1 розділу 4 "Юридичний статус Підприємства" Статуту, підприємство є юридичною особою та володіє закріпленим за ним на праві господарського відання майном.
Згідно до п.5.1 розділу 5 "Майно Підприємства" Статуту, майно Підприємства є державною власністю і закріплюється за ним на праві господарського відання.
Відповідно до п.11.1 розділу 11 В«Компетенція Уповноваженого органу управлінняВ» Статуту, уповноважений орган управління відповідно до покладених на нього завдань здійснює повноваження щодо реалізації прав держави як власника майна, переданого Підприємству, пов'язаних з володінням, користуванням та розпорядженням ним у межах, визначених законодавством України з метою задоволення державних потреб та суспільних потреб.
Уповноважений орган управління приймає рішення про реорганізацію і ліквідацію Підприємства. Затверджує Статут та зміни до Статуту Підприємства, здійснює контроль за його дотриманням (пп.пп.11.2.1, 11.2.2 п.11.2 Статуту).
Відповідно до ст.1 Закону України "Про відновлення платоспроможності божника або визнання його банкрутом", учасниками провадження у справі про банкрутство зокрема є власник майна (орган уповноважений управляти майном боржника).
Отже, Державне підприємство "Шпанівський експериментальний завод харчових екстрактів" засновано на основі державної власності і входить до складу Державного концерну спиртової та лікеро-горілчаної промисловості України, проте органом уповноваженим управляти майном боржника є - Міністерство аграрної політики України (надалі - Уповноважений орган управління).
Згідно пункту 2 постанови Кабінету міністрів України В«Про утворення державного підприємства спиртової та лікеро-горілчаної промисловостіВ» № 678 від 28.07.2010 року містить положення щодо, зокрема, реорганізації державних підприємств і об'єднань спиртової та лікеро-горілчаної промисловості, що належать до сфери управління Міністерства аграрної політики та продовольства, згідно з додатками 1 і 2 шляхом приєднання до Державного підприємства "Укрспирт" та шляхом виділу майна, з використанням якого виготовляється підакцизна продукція, і передачі такого майна до Державного підприємства "Укрспирт".
ДП "Шпанівський експериментальний завод харчових екстрактів" перебуває у Додатку 2 та повинен бути реорганізований шляхом виділу майна, з використанням якого виготовляється підакцизна продукція, і передачі такого майна до Державного підприємства "Укрспирт".
Відповідно до частини 11 статті 13 Закону України В«Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутомВ» , після призначення розпорядника майна органи управління боржника не мають права приймати рішення, зокрема про реорганізацію (злиття, приєднання, поділ, виділення, перетворення) і ліквідацію боржника.
Відповідно до статті 4 Закону України В«Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутомВ» , до боржника застосовуються такі судові процедури банкрутства: розпорядження майном боржника; мирова угода; санація (відновлення платоспроможності) боржника; ліквідація банкрута.
Згідно статті 5 вказаного Закону положення цього Закону застосовуються до юридичних осіб - підприємств, що є об'єктами права державної власності, які не підлягають приватизації, в частині санації чи ліквідації після виключення їх у встановленому порядку з переліку таких об'єктів.
Відповідно до статті 1 Закону України "Про перелік об'єктів права державної власності, що не підлягають приватизації", боржник ДП "Шпанівський експериментальний завод харчових екстрактів" не належить до підприємств, що не підлягають приватизації.
Щодо тверджень прокурора про те, що відкриті торги у формі аукціону щодо продажу майна ДП "Шпанівський експериментальний завод харчових екстрактів" відбулися без поступового зниження ціни, суд встановив наступне.
Учасник аукціону маючи на меті купити майно ДП "Шпанівський експериментальний завод харчових екстрактів" як найдешевше мав право купити його значно дешевше, а ніж фактична ціна продажу. Таке право передбачено ст. 66 Закону про банкрутство ( інформаційним листом ВГС України від 28.03.2013р. передбачена можливість зниження ціни продажу майна боржника аж до 1 гривні), проте, таких знижень не було. Тобто, такі твердження прокурора також є безпідставними з огляду на наступне.
Згідно ст. 49 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом", продаж майна боржника в провадженні у справі про банкрутство здійснюється в порядку, встановленому цим Законом, шляхом проведення торгів у формі аукціону, за винятком майна, продаж якого відповідно до законодавства України здійснюється шляхом проведення закритих торгів. Продажу підлягають всі види майна боржника, призначеного для здійснення господарської діяльності, за винятком прав і обов'язків, які не можуть бути передані іншим особам.
У відповідності до частини 5 статті 44 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом", ліквідатор здійснює продаж майна боржника у вигляді цілісного майнового комплексу. У разі якщо продати майно боржника у вигляді цілісного майнового комплексу не вдалося, ліквідатор здійснює продаж майна боржника частинами.
Згідно ч.ч. 1, 4, 5 ст. 66 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом", якщо інше не встановлено договором про проведення аукціону, аукціон проводиться без можливості зниження початкової вартості. Під час проведення аукціону з можливістю зниження початкової вартості , за відсутності бажаючих укласти договір ліцитатор знижує початкову вартість на крок аукціону доти, доки не виявиться бажаючий укласти договір. Якщо після зниження початкової вартості виявиться бажаючий (бажаючі) укласти договір, аукціон проводиться у загальному порядку.
Договором на проведення аукціону від 17.09.2015 року, умови якого одноголосно погоджені комітетом кредиторів ДП "Шпанівський експериментальний завод харчових екстрактів" (т.11, а.с.3-6) передбачено, що початкова вартість майна, відповідно до ст.ст. 43, 57 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" (п.1.3 договору); пунктом 3.1.3 договору встановлено, що аукціон з продажу Активів боржника у вигляді цілісного майнового комплексу проводиться з можливістю зниження початкової вартості, не нижче 70 (сімдесяти) відсотків.
Згідно до умов договору від 17.09.2015 року МУТСБ "ЕПСІЛОН" забезпечила розміщення оголошення про аукціон з продажу майна у вигляді ЦМК на сайтах Вищого господарського суду України та Міністерства юстиції України (т.11, а.с.53-58).
Таким чином, всі учасники справи про банкрутство, в тому числі ТОВ "Бізнесфакторсервіс", потенційні покупці, мали можливість ознайомитись зі складом ЦМК та умовами його продажу (початкова вартість, порядок торгів, умови участі в торгах, фотоматеріали, інше), в тому числі подати заперечення, скарги, інше.
21.10.2015р. о 10:00 год. проведено аукціон з продажу майна боржника ДП "Шпанівський експериментальний завод харчових екстрактів" у вигляді цілісного майнового комплексу, а саме лоту № 1, на участь у якому зареєстровано два учасника, а саме Компанія "ТЕДВІН ЛІМІТЕД" та ТОВ "Бізнесфакторсервіс".
В ході проведення аукціону бажаючих укласти договір про продаж майна з початковою вартістю не виявилось, тому ліцитатор почав знижувати початкову вартість на крок аукціону. В процесі зниження ціни, учасник № 1 Компанія "ТЕДВІН ЛІМІТЕД" запропонувала свою ціну, яка дорівнювала граничній ціні - 8 444 902,20 грн. без ПДВ, з якою погодилися обидва учасника. Після цього ліцитатор, згідно Закону, почав проведення аукціону на загальних підставах, підвищуючи ціну на крок аукціону. Після триразового оголошення останньої ціни, що склала 8 726 398,94 грн. без ПДВ, яку запропонувала Компанія "ТЕДВІН ЛІМІТЕД", її, одночасно з третім ударом молотка, було визнано переможцем аукціону.
За результатами проведення аукціону складено протокол № 1 від 21.10.2015 року, підписаний ліцитатором та переможцем аукціону, затверджений директором МУТСБ "ЕПСІЛОН" та ліквідатором ДП "Шпанівський експериментальний завод харчових екстрактів" (т.11, а.с.61-75).
До протоколу додано засвідчений організатором текст договору, вказаний в оголошенні про проведення аукціону.
МУТСБ "ЕПСІЛОН", по закінченню аукціону, передав переможцю підписаний протокол № 1, а також текст договору до протоколу, засвідчений МУТСБ "ЕПСІЛОН".
21.10.2015р. на офіційному веб-сайті Міністерства юстиції України та веб-сайті Вищого господарського суду України опубліковано повідомлення про результати проведення аукціону з продажу майна ДП "Шпанівський експериментальний завод харчових екстрактів" (т.11, а.с.54).
Отже, судом досліджено, що учасники аукціону були проінформовані, виходячи зі змісту оголошення, про початкову вартість майна, про проведення аукціону зі зниженням ціни та граничну вартість зниженої ціни, яка складає 70 (сімдесят) відсотків початкової вартості. Виходячи з протоколу засідання комітету кредиторів від 20.08.2015р., зазначені кредитори ознайомлені з умовами договору на проведення аукціону та не мало заперечень щодо проведення аукціону з продажу майна боржника відповідно до умов такого договору.
Згідно ч.ч.1, 4 ст.66 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом", якщо інше не встановлено договором про проведення аукціону, аукціон проводиться без можливості зниження початкової вартості. Під час проведення аукціону з можливістю зниження початкової вартості, за відсутності бажаючих укласти договір ліцитатор знижує початкову вартість на крок аукціону доти, доки не виявиться бажаючий укласти договір.
Договором на проведення аукціону від 17.09.2015 року (т.11, а.с.3-6), умови якого одноголосно погоджені комітетом кредиторів ДП "Шпанівський експериментальний завод харчових екстрактів" (т.10, а.с.205), передбачено, що початковою вартістю цілісного майнового комплексу, відповідно до ч.1 ст.43 Закону про банкрутство, є сукупність визнаних у встановленому цим Законом порядку вимог кредиторів та встановлено, що аукціон з продажу Активів боржника у вигляді цілісного майнового комплексу проводиться з можливістю зниження початкової вартості, не нижче 70 (сімдесяти) відсотків.
Початкова вартість майна, яка ніким не оскаржувалась, визначена в розмірі 28 149 674,00 грн., а майно боржника, яке реалізоване на спірному аукціоні продано за 8 726 398,94 грн., що становить 31 (тридцять один) відсоток від початкової вартості майна ДП "Шпанівський експериментальний завод харчових екстрактів".
Отже, майно ДП "Шпанівський експериментальний завод харчових екстрактів" реалізоване зі зниженням ціни на 69 (шістдесят дев'ять) відсотків від початкової вартості майна боржника відповідно до умов договору на проведення аукціону від 17.09.2015 року, яким передбачено зниження початкової вартості, не нижче 70 (сімдесяти) відсотків та відповідно до норм Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом".
Суд щодо тверджень прокурора про те що, на аукціоні 21.10.2015р. відчужено у складі цілісного майнового комплексу ДП "Шпанівський експериментальний завод харчових екстрактів" об'єкт цивільної оборони, зазначає наступне.
Як вбачається із заяви, прокурором не вказано, які об'єкти цивільної оборони включено до переліку майна ДП "Шпанівський експериментальний завод харчових екстрактів" та продано на аукціоні у складі цілісного майнового комплексу.
У відповідності до інформації Управління з питань надзвичайних ситуацій та цивільного захисту населення в Рівненській області (вих. № 1322/01-16/15 від 09.12.2015р.) на території ДП "Шпанівський експериментальний завод харчових екстрактів" в с. Шпанів Рівненського району Рівненської області обліковано два об'єкта, що пристосовані для розміщення протирадіаційних укриттів, а саме:
№ 66768, окремо розташованого типу, місткістю 100 осіб, площею 80 кв.м, об'ємом 168 куб.метрів (облікова картка об'єкта від 14.12.1978 № 776-дск, паспорт об'єкта від 02.11.2000р.);
№ 66883, вбудованого типу, місткістю 200 осіб, площею 160 кв.м, об'ємом 520 куб.метрів (облікова картка об'єкта від 31.10.1989 № 623-дск, паспорт об'єкта від 02.11.2000р.).
З матеріалів справи вбачається, що об'єкти № 66768 та № 66883 не включалися до переліку ліквідаційної маси.
Об'єкт № 66883, вбудованого типу, який знаходиться в підвалі житлового будинку № 19 по вул.Заводська, с.Шпанів, Рівненського району передано 07.03.2015р. на баланс Шпанівської сільської ради згідно акту приймання-передачі відомчого житлового фонду в комунальну власність.
Об'єкт № 66768, окремо розташованого типу, площею 80 кв.м, у переліку об'єктів нерухомого майна, які були предметом продажу на аукціоні 21.10.2015р., відсутній (т.11, а.с.61-62).
На підставі викладеного, суд приходить до висновку, що твердження прокурора про відчуження на аукціоні 21.10.2015р. у складі цілісного майнового комплексу ДП В«Шпанівський експериментальний завод харчових екстрактівВ» об'єктів цивільної оборони, є необгрунтованими та не підтверджені належними доказами.
Щодо твердження прокурора про наявність в матеріалах справи копії довіреності на ім'я ОСОБА_8, виданої переможцем аукціону (TEDWYN LIMITED) ТЕДВІН ЛІМІТЕД (Кіпр), яка не відповідає вимогам Гаазької Конвенції, зокрема, щодо проставлення апостилю.
Відповідно до ч.3 ст.244 ЦК України, довіреністю є письмовий документ, що видається однією особою іншій особі для представництва перед третіми особами.
Згідно ч. 5 ст.245 ЦК України визначено, довіреність на право участі та голосування на загальних зборах може посвідчуватися реєстратором, депозитарієм, зберігачем, нотаріусом та іншими посадовими особами, які вчиняють нотаріальні дії, чи в іншому порядку, передбаченому законодавством.
Матеріалами справи підтверджується, що представництво інтересів Компанії (TEDWYN LIMITED) ТЕДВІН ЛІМІТЕД (Кіпр) здійснював представник ОСОБА_8 на підставі нотаріальної довіреності від 19.05.2015р., виданої представнику у місті Нікосія. Довіреність є дійсною до 18.05.2016р. (мат.оскарж. т.2, а.с.7-12).
Відповідно до преамбули Конвенції, що скасовує вимогу легалізації іноземних офіційних документів від 05.10.1961р. (датою набуття чинності для України є 22.12.2003р.), держави, які підписали цю Конвенцію бажають скасувати вимогу дипломатичної або консульської легалізації іноземних офіційних документів.
Відповідно до ст.1 вказаної Конвенції, ця Конвенція поширюється на офіційні документи, які були складені на території однієї з Договірних держав і мають бути представлені на території іншої Договірної держави. Для цілей цієї Конвенції офіційними документами вважаються: a) документи, які виходять від органу або посадової особи, і що діють у сфері судової юрисдикції держави, включаючи документи, які виходять від органів прокуратури, секретаря суду або судового виконавця; b) адміністративні документи; c) нотаріальні акти; d) офіційні свідоцтва, виконані на документах, підписаних особами, у їх приватній якості, такі як офіційні свідоцтва про реєстрацію документа або факту, який існував на певну дату, та офіційні і нотаріальні засвідчення підписів. Однак ця Конвенція не поширюється: a) на документи, складені дипломатичними або консульськими агентами; b) на адміністративні документи, що мають пряме відношення до комерційних або митних операцій.
У відповідності до приписів ст.2 Конвенції, кожна з Договірних держав звільняє від легалізації документи, на які поширюється ця Конвенція і які мають бути представлені на її території.
Згідно ст.9 Конвенції, кожна Договірна держава вживає заходів, необхідних для того, щоб ні дипломатичні або консульські агенти не проводили легалізацію в тих випадках, коли ця Конвенція передбачає звільнення від неї.
Статтею 3 Конвенції унормовано, що єдиною формальною процедурою, яка може вимагатися для посвідчення автентичності підпису, якості, в якій виступала особа, що підписала документ, та, у відповідному випадку, автентичності відбитку печатки або штампу, якими скріплений документ, є проставлення передбаченого статтею 4 апостиля компетентним органом держави, в якій документ був складений. Однак дотримання згаданої в попередній частині формальної процедури не може вимагатися, якщо закони, правила або практика, що діють в державі, в якій документ представлений, або угода між двома чи декількома договірними державами, відміняють чи спрощують дану формальну процедуру або звільняють сам документ від легалізації.
Статтею 13 Угоди між Україною та Республікою Кіпр про правову допомогу в цивільних справах, підписаної 06 вересня 2004 року, ратифікованої 22.09.2005р., та яка набрала чинності 18.03.2006р., узгоджено, що документи, які були складені, видані чи засвідчені та скріплені офіційною печаткою на території однієї Договірної Сторони, або їх засвідчені копії не підлягають легалізації на території іншої Договірної Сторони.
Таким чином, норми вказаних законодавчих актів прямо вказують на відсутність необхідності легалізації (апостилізації) певного ряду документів, зокрема, довіреності, що й має місце в даному випадку.
Виходячи з наведеного, довіреність від 19.05.2015р. видана ОСОБА_8 на представництво інтересів Компанії (TEDWYN LIMITED) ТЕДВІН ЛІМІТЕД (Кіпр) не потребує легалізації.
Відповідно до ст.ст.33, 34 ГПК України, кожна сторона належними і допустимими доказами повинна довести ті обставини, на які вона посилається, як на підставу своїх вимог та заперечень. Господарський суд приймає тільки ті докази, які мають значення для справи. Обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.
Також, слід зазначити, що прокуратура Рівненської області в інтересах держави в особі ДПІ в Рівненському районі ГУ ДФС у Рівненській області подавала апеляційну скаргу про визнання недійсними результатів аукціону від 21.10.2015 року з продажу (цілісного майнового комплексу) ДП Шпанівський експериментальний завод харчових екстрактів, договору про організацію та проведення аукціону від 17.09.2015 року. Постановою Рівненського апеляційного господарського суду від 02.03.2016 р. по справі №4/39 (знаходиться в матеріалах справи) було відмовлено в задоволенні даної апеляційної скарги.
Крім того, згідно ухвали суду від 15.01.2016р. заяви першого заступника прокурора у Рівненській області про відстрочення сплати судового збору за подання заяви про визнання недійсними результатів аукціону від 21.10.2015 року з продажу майна (цілісного майнового комплексу) ДП "Шпанівський експериментальний завод харчових екстрактів", договору про організацію та проведення аукціону від 17.09.2015 року та за подання заяви про вжиття заходів забезпечення позову шляхом заборони реєстраційній службі Рівненського районного управління юстиції вчиняти дії щодо реєстрації майна, а саме цілісного майнового комплексу ДП "Шпанівський експериментальний завод харчових екстрактів" та накладення арешту на рухоме майно до ухвалення судового рішення у справі - задоволені. Відстрочино прокурору у справі сплату судового збору до прийняття судового рішення у справі.
У зв'язку із спливом строку наданої відстрочки слід видати наказ про стягнення з Прокуратури Рівненської області 2 756 грн. 00 коп. судового збору за подання заяви про визнання недійсними результатів аукціону від 21.10.2015 року з продажу майна (цілісного майнового комплексу) ДП "Шпанівський експериментальний завод харчових екстрактів", договору про організацію та проведення аукціону від 17.09.2015 року та 689 грн. 00 коп. за подання заяви про вжиття заходів забезпечення позову шляхом заборони реєстраційній службі Рівненського районного управління юстиції вчиняти дії щодо реєстрації майна.
На підставі викладеного, керуючись статтями 40,42, 43, 44, 49 - 52, 55, 57, 58, 59 - 61, 64, 66, 69 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом", ст. 4 Закону України "Про судовий збір" ст.68, 86 ГПК України, суд -
УХВАЛИВ:
1. В задоволенні заяви Першого заступника прокурора Рівненської області в інтересах держави в особі ДПІ у Рівненському районі ГУ ДФС у Рівненській області про визнання недійсними результатів аукціону від 21.10.2015р. з продажу майна (цілісного майнового комплексу) Державного підприємства "Шпанівський експериментальний завод харчових екстрактів" відмовити.
2. Скасувати заходи до забезпечення позову вжитих ухвалою господарського суду Рівненської області від 15.01.2016р. у справі № 4/39, а саме:
- скасувати заборону реєстраційній службі Рівненського районного управління юстиції вчиняти дії щодо реєстрації майна, а саме: цілісного майнового комплексу Державного підприємство "Шпанівський експериментальний завод харчових екстрактів" (35301, Рівненська область, Рівненський район, с. Шпанів, вул. Заводська, 1, ІК 00375020), розташованого за адресою: вул. Заводська, 1, с. Шпанів та вул. Молодіжна, 4, с. Великий Олексин Рівненського району;
- скасувати арешт на рухоме майно, що входить до складу цілісного майнового комплексу ДП "Шпанівський експериментальний завод харчових екстрактів", а саме транспорті засоби у кількості 19 одиниць: КамАЗ 5410, 1990 року випуску, державний номерний знак (далі днз) 78-34 РВН; КамАЗ 5410, 1992 року випуску, днз 23-65 РВМ; КамАЗ 5410, 1992 року випуску, днз 23-64 РВМ; КамАЗ 55111, 1991 року випуску, 81-49 РВН; МАЗ 5551, 1992 року випуску, днз 30-79 РВМ; причіп 2 ПТС-4, 1990 року випуску, РБ 34-27; автопричіп ОДАЗ 9975, 1990 року випуску, днз 23-62 РИ; автокран КрАЗ 255 БГ, 1992 року випуску, 91-02 РВН; напівпричіп Ш4ВВН-12, 1991 року випуску, днз 58-95 РВ; напівпричіп ОДАЗ 9370, 1989 року випуску, днз 64-99 РВ; цементовоз (напівпричіп), 1986 року випуску, 58-96 РВ; напівпричіп цистерна Ш4ВВН-12, 1991 року випуску, днз 58-94 РВ; автомобіль BMW 750, 1993 року випуску, днз 00057 РА; автомобіль ЗІЛ 130 АЦ-40, 1983 року випуску, транзитний номер НОМЕР_2; бульдозер Т-150, 1993 року випуску, без номера; екскаватор ЮМЗ-6 ЕО 2621, 1987 року випуску, РА 002-32; трактор МТЗ-80, 1992 року випуску, днз РД 18-65; автоцистерна Ш4ВВМ-12, 1989 року випуску, днз 54-33 РВ; автонавантажувач БАЛКАНКАР ДВ-1792, 1988 року випуску, днз Т 06-08 РВ.
3. Стягнути з Прокуратури Рівненської області (33028, м. Рівне, вул. 16 Липня 52, ІК 02910077) в доход державного бюджету України (УДКСУ у м. Рівному (код ЄДРПОУ- 38012714), р/р 31212206783002, МФО 833017, банк отримувача ГУ ДКСУ у Рівненській області) 2 756 грн. 00 коп. судового збору за подання заяви про визнання недійсними результатів аукціону від 21.10.2015 року з продажу майна (цілісного майнового комплексу) ДП "Шпанівський експериментальний завод харчових екстрактів", договору про організацію та проведення аукціону від 17.09.2015 року та 689 грн. 00 коп. за подання заяви про вжиття заходів забезпечення позову шляхом заборони реєстраційній службі Рівненського районного управління юстиції вчиняти дії щодо реєстрації майна.
4. Видати наказ.
Ухвалу направити всім учасникам провадження у справі, прокуратурі Рівненської області, Міжнаціональній Універсальній Товарно-Сировинній Біржі "Епсілон" (04053, м. Київ, вул. Обсерваторна, 21-А), Компанії (TEDWYN LIMITED) Тедвін Лімітед (представник ОСОБА_8 Анатолівна:04212, АДРЕСА_1), реєстраційній службі Рівненського районного управління юстиції та відділу ДВС Рівненського районного управління юстиції.
Суддя Заголдна Я.В.
Суд | Господарський суд Рівненської області |
Дата ухвалення рішення | 31.05.2016 |
Оприлюднено | 13.06.2016 |
Номер документу | 58183696 |
Судочинство | Господарське |
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні