ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ
У Х В А Л А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
"31" травня 2016 р. м. Київ К/800/44633/15
Колегія суддів Вищого адміністративного суду України в складі:
Головуючої: Маслія В.І.,
Суддів: Розваляєвої Т.С., Черпіцької Л.Т.,
При секретарі: Зубенко Д.В.
За участю представника позивача - Халдай І.В., представника відповідача - Лисого В.І., представника третьої особи - Пущенської О.А.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за касаційною скаргою ТОВ "Одеська правова компанія" на постанову Одеського апеляційного адміністративного суду від 22 вересня 2015 року у адміністративній справі за позовом ТОВ "Одеська правова компанія" до Регіонального відділення Фонду державного майна України по Одеській області, третя особа: ТОВ "Агро-Рені", про визнання дій протиправними, визнання протиправним та скасування рішення, визнання недійсним адміністративного договору,
в с т а н о в и л а:
У січні 2015 року ТОВ "Одеська правова компанія" звернулася до суду з позовом до Регіонального відділення Фонду державного майна України по Одеській області, третя особа: ТОВ "Агро-Рені", про визнання протиправними дій відповідача стосовно скасування конкурсу, що мав відбутись 16.07.2014 року, підготовку додаткових, зміну вже опублікованих умов та публікацію нових умов конкурсу на право укладення договору оренди державного нерухомого майна, яке обліковується на балансі ДП "Ренійський морський торговельний порт", а саме нежитлових приміщень критого вантажного складу № 6, інв. № 899, реєстровий № 01125809.1.ГЯШТОЯ175. площею 8 103 кв.м., що розміщені за адресою: Одеська обл., м. Рені, вул. Дунайська, 188; визнання протиправними дій відповідача стосовно призначення на 30.12.2014 року конкурсу на право укладення договору оренди державного нерухомого майна, яке обліковується на балансі ДП "Ренійський морський торговельний порт", а саме - нежитлових приміщень критого вантажного складу №6, інв. № 899, реєстровий № 01125809.1.ГЯШТОЯ175, площею 8 103 кв.м., що розміщені за адресою: Одеська обл., м. Рені, вул. Дунайська, 188; визнання протиправними дій відповідача стосовно недопущення ТОВ "Одеська правова компанія" до участі в конкурсі на право укладення договору оренди державного нерухомого майна, яке обліковується на балансі ДП "Ренійський морський торговельний порт", а саме - нежитлових приміщень критого вантажного складу № 6, інв. № 899, реєстровий № 01125809.1.ГЯШТОЯ175, площею 8 103 кв.м., що розміщені за адресою: Одеська обл., м. Рені, вул. Дунайська, 188, що мав відбутись 31.12.2014 року; визнання протиправним та скасування рішення, прийнятого на засіданні конкурсної комісії PB ФДМ України по Одеській області, оформлене протоколом №243 від 25.12.2014 року та виданий на його підставі наказ PB ФДМ України по Одеській області про те, що конкурс на право укладення договору оренди державного нерухомого майна, яке обліковується на балансі ДП "Ренійський морський торговельний порт", а саме нежитлових приміщень критого вантажного складу № 6, інв. №899, реєстровий № 01125809.1.ГЯШТОЯ175, площею 8 103 кв.м., що розміщені за адресою: Одеська обл., м. Рені, вул. Дунайська, 188, не відбувся у зв'язку із ненадходженням необхідної кількості заяв про участь у конкурсі та укладення договору оренди державного нерухомого майна з єдиним претендентом - ТОВ "Агро-Рені"; визнання протиправними дій PB ФДМ України по Одеській області стосовно укладення з ТОВ "Агро-Рені" договору оренди державного нерухомого майна від 13.01.2015 року, яке обліковується на балансі ДП "Ренійський морський торговельний порт", а саме нежитлових приміщень критого вантажного складу №6, інв. № 899, реєстровий № 01125809.1.ГЯШТОЯ175, площею 8 103 кв.м., що розміщені за адресою: Одеська обл., м. Рені, вул. Дунайська, 188; визнання недійсним укладений між PB ФДМ України по Одеській області та ТОВ "Агро-Рені" адміністративний договір, а саме договір оренди від 13.01.2015 року державного нерухомого майна, яке обліковується на балансі ДП "Ренійський морський торговельний порт", а саме нежитлових приміщень критого вантажного складу №6, інв. № 899, реєстровий № 01125809.1.ГЯШТОЯ175, площею 8 103 кв.м., що розміщені за адресою: Одеська обл., м. Рені, вул. Дунайська, 188.
Ухвалою Одеського окружного адміністративного суду від 26.01.2015 року у відкритті провадження у справі за адміністративним позовом ТОВ "Одеська правова компанія" до РВ ФДМ України по Одеській області в частині позовних вимог про визнання протиправними дій РВ ФДМ України по Одеській області стосовно скасування конкурсу, що мав відбутись 16.07.2014 року відмовлено.
Постановою Одеського окружного адміністративного суду від 15.05.2015 року адміністративний позов ТОВ "Одеська правова компанія" задоволено: визнано протиправними дії РВ ФДМ України по Одеській області стосовно призначення на 30.12.2014 року конкурсу на право укладення договору оренди державного нерухомого майна, яке обліковується на балансі ДП "Ренійський морський торговельний порт", а саме: нежитлових приміщень критого вантажного складу №6, інв. № 899, реєстровий № 01125809.1.ГЯШТОЯ175, площею 8103 кв.м., що розміщені за адресою: Одеська область, м. Рені, вул. Дунайська, 188; визнано протиправними дії РВ ФДМ України по Одеській області стосовно недопущення ТОВ "Одеська правова компанія" до участі в конкурсі на право укладення договору оренди державного нерухомого майна, яке обліковується на балансі ДП "Ренійський морський торговельний порт", а саме: нежитлових приміщень критого вантажного складу № 6, інв. № 899, реєстровий № 01125809.1.ГЯШТОЯ175, площею 8 103 кв.м, що розміщені за адресою: Одеська область, м. Рені, вул. Дунайська, 188, що мав відбутись 31.12.2014 року; визнано протиправним та скасовано рішення, прийняте на засіданні конкурсної комісії РВ ФДМ України по Одеській області, оформлене протоколом № 243 від 25.12.2014 року та наказ № 1617 від 25.12.2014 року РВ ФДМ України по Одеській області, яким затверджено вищевказаний протокол № 243 від 25.12.2014 року, про те, що конкурс на право укладення договору оренди державного нерухомого майна, яке обліковується на балансі ДП "Ренійський морський торговельний порт", а саме: нежитлових приміщень критого вантажного складу № 6, інв. № 899, реєстровий № 01125809.1.ГЯШТОЯ175, площею 8103 кв.м, що розміщені за адресою: Одеська область, м. Рені, вул. Дунайська, 188, не відбувся у зв'язку із ненадходженням необхідної кількості заяв про участь у конкурсі, та укладення договору оренди державного нерухомого майна з єдиним претендентом - ТОВ "Агро-Рені"; визнано протиправними дії РВ ФДМ України по Одеській області стосовно укладення з ТОВ "Агро-Рені" договору оренди державного нерухомого майна від 13.01.2015 року, яке обліковується на балансі ДП "Ренійський морський торговельний порт", а саме: нежитлових приміщень критого вантажного складу № 6, інв. № 899, реєстровий № 01125809.1.ГЯШТОЯ175, площею 8103 кв.м, що розміщені за адресою: Одеська область, м. Рені, вул. Дунайська, 188; визнано недійсним укладений між РВ ФДМ України по Одеській області та ТОВ "Агро-Рені" адміністративний договір, а саме: договір оренди від 13.01.2015 року нерухомого майна, що належить до державної власності, яке обліковується на балансі ДП "Ренійський морський торговельний порт", а саме: нежитлових приміщень критого вантажного складу № 6, інв. № 899, реєстровий № 01125809.1.ГЯШТОЯ175, площею 8 103 кв.м, що розміщені за адресою: Одеська область, м. Рені, вул. Дунайська, 188.
Постановою Одеського апеляційного адміністративного суду від 22.09.2015 року, постанову Одеського окружного адміністративного суду від 15.05.2015 року скасовано, прийнято нову постанову про відмову у задоволенні позову.
Не погоджуючись з рішенням суду апеляційної інстанції, ТОВ "Одеська правова компанія" звернулося з касаційною скаргою, в якій просить його скасувати та залишити в силі рішення суду першої інстанції.
В свою чергу, Регіональне відділення Фонду державного майна України по Одеській області заперечуючи проти касаційної скарги просило у задоволенні касаційної скарги відмовити, рішення апеляційної інстанції залишити без змін.
Заслухавши суддю-доповідача, обговоривши доводи касаційної скарги, колегія суддів приходить до висновку, що касаційна скарга підлягає задоволенню.
Ухвалюючи рішення про задоволення позовних вимог, суд першої інстанції виходив з того, що відповідач не мав права змінювати умови конкурсу, також неправильно обрахував дату проведення конкурсу і, відповідно, кінцевий строк прийняття пропозицій від претендентів. Крім того, договір оренди суперечить інтересам держави, оскільки розмір орендної плати за державне майно було визначено без застосування конкурентної процедури конкурсу.
Скасовуючи рішення суду першої інстанції та приймаючи рішення про відмову у задоволенні позову, суд апеляційної інстанції виходив з того, що дії відповідача повністю відповідають вимогам абзацу 2 пункту 18 Порядку проведення конкурсу на право оренди державного майна, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 31.08.2011 року № 906.
Надаючи правову оцінку обставинам справи, колегія суддів зазначає наступне.
Правовідносини в даній справі врегульовані Законом України «Про управління об'єктами державної комунальної власності», Законом України «Про оренду державного та комунального майна», Порядком проведення конкурсу на право оренди державного майна, затвердженим Постановою Кабінету Міністрів України від 31 серпня 2011 року № 906, який визначає процедуру проведення конкурсу на право оренди державного майна, зокрема цілісних майнових комплексів державних підприємств, установ, організацій, їх структурних підрозділів (філій, цехів, дільниць), нерухомого майна (будівель, споруд, нежитлових приміщень) та іншого окремого індивідуально визначеного майна, що перебуває у державній власності.
Відповідно до пункту 30 частини 1 статті 6 Закону України «Про управління об'єктами державної власності» уповноважені органи управління відповідно до покладених на них завдань надають орендодавцям об'єктів державної власності згоду на оренду державного майна і пропозиції щодо умов договору оренди, які мають забезпечувати ефективне використання орендованого майна та здійснення на орендованих підприємствах технічної політики в контексті завдань галузі.
Згідно частини 6 статті 9 Закону України «Про оренду державного та комунального майна» для об'єктів, що перебувають у державній власності, порядок проведення конкурсу визначається Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до пункту 4 Порядку проведення конкурсу на право оренди державного майна, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 31 серпня 2011 року № 906 (далі - Порядок № 906), оголошення про конкурс щодо цілісних майнових комплексів підприємств, організацій, їх структурних підрозділів та нерухомого майна площею 100 кв. метрів і більше або такого, що перебуває на балансі морського, річкового порту, аеропорту, публікується в газеті "Відомості приватизації" та за рішенням орендодавця в інших виданнях. Оголошення щодо інших об'єктів розміщуються в газеті "Відомості приватизації" та/або в республіканських Автономної Республіки Крим, обласних, міських у мм. Києві і Севастополі виданнях за місцем розташування об'єктів оренди. Оголошення про конкурс також оприлюднюється на веб-сайтах орендодавців.
Оголошення публікується не пізніше ніж за 20 календарних днів до дати проведення конкурсу і повинно містити такі відомості: інформація про об'єкт (назва, місцезнаходження, у разі оренди цілісного майнового комплексу - також обсяг і основна номенклатура продукції, у тому числі тієї, що експортується, кількість і склад робочих місць, рівень прибутковості об'єкта за останні три роки, розмір дебіторської та кредиторської заборгованості, наявність майна в заставі, податковій заставі, в оренді); умови конкурсу; дата, час і місце проведення конкурсу; кінцевий строк прийняття пропозицій від претендентів (не більш як три робочих дні до дати проведення конкурсу); перелік документів, які подаються претендентами для участі в конкурсі.
Особи, які під час вивчення попиту виявили заінтересованість в оренді об'єкта, письмово повідомляються орендодавцем про проведення конкурсу і необхідність подання письмових пропозицій відповідно до оголошення про конкурс.
У разі коли орган, уповноважений управляти державним майном, протягом установленого законодавством строку не надав висновків (пропозицій) щодо умов оренди, орендодавець у триденний строк після опублікування оголошення про конкурс рекомендованим листом повідомляє такому органу про умови конкурсу.
Як встановлено судами попередніх інстанцій, 25.06.2014 року у офіційному виданні "Відомості приватизації" № 25 РВ ФДМ України по Одеській області розмістило офіційне оголошення про проведення конкурсу на право оренди державного нерухомого майна, яке обліковується на балансі ДП "Ренійський морський торговельний порт", а саме: нежитлових приміщень критого вантажного складу № 6, інв. № 899, реєстровий номер 01125809.1.ГЯШТОЯ175, площею 8 103 кв.м. розташований за адресою: Одеська область, м. Рені, вул. Дунайська, 88, та інформацію про вартість об'єкту оренди, стартової орендної плати за базовий місяць, основні умови конкурсу, перелік документів та матеріалів, які має подати претендент, та визначив кінцевий строк для подання конкурсних пропозицій.
Листом від 04.07.2014 року №11-10-03205 РВ ФДМ України по Одеській області повідомило TOB "Одеська правова компанія" про умови участі у вищезазначеному конкурсі та необхідність подання матеріалів та документів, передбачених Порядком № 906.
На виконання умов конкурсу, ТОВ "Одеська правова компанія" було підготовлено та подано документи, які є необхідними для допуску учасника до конкурсу на право оренди державного майна.
Листом від 16.07.2014 року №11-10-03494 РВ ФДМ України по Одеській області повідомило позивача про перенесення конкурсу на пізніший термін, з посиланням на лист Міністерства інфраструктури України від 14.07.2014 року №4488/16/14-14, з метою підготовки додаткових умов, які будуть спрямовані на більш ефективне управління майном.
Відповідачем призначено нову дату проведення конкурсу, про що зроблено відповідну публікацію в газеті "Відомості приватизації" від 10.12.2014 року № 49.
При цьому, було змінено умови конкурсу, що мав відбутись 16.07.2014 року, оголошення про проведення якого було раніше опубліковано в газеті "Відомості приватизації" від 25.06.2014 року № 25, а саме: умови конкурсу доповнено новим пунктом 2, який викладено в наступній редакції: « 2. Внесення орендної плати орендарем за користування об'єктом оренди протягом трьох днів після укладення договору оренди в повному обсязі за 12 (дванадцять) місяців.»; пункт 13 умов конкурсу - виключено; умови конкурсу доповнено новим пунктом 15 - заборона суборенди, приватизації та переходу права власності на орендоване майно до третіх осіб.
В свою чергу, згідно абзацу 4 пункту 5 Порядку № 906, орендодавець не має права змінювати умови проведення конкурсу після опублікування оголошення про конкурс.
Враховуючи викладене, відповідачем в порушення вимог абзацу 4 пункту 5 Порядку № 906 було змінено умови конкурсу після опублікування 25.06.2014 року у офіційному виданні "Відомості приватизації" № 25 РВ ФДМ України по Одеській області офіційного оголошення про проведення конкурсу на право оренди державного нерухомого майна.
Крім того, слід зазначити, що протиправність дій РВ ФДМУ по Одеській області щодо перенесення проведення конкурсу на право укладення договору оренди державного майна, а саме нежитлових приміщень критого вантажного складу № 6, інв. № 899, реєстровий № 01125809.1.ГЯШТОЯ175, площею 8 103 кв.м., що розміщені за адресою: Одеська обл., м. Рені, вул. Дунайська, 188, встановлено постановою Одеського апеляційного адміністративного суду від 03.06.2015 року, яким частково задоволено позовні вимоги ТОВ «Одеська правова компанія» до Регіонального відділення Фонду державного майна України по Одеській області та Першого заступника Міністра інфраструктури України Маліна Олександра Львовича про визнання дій неправомірними.
В свою чергу, відповідно до частини першої статті 72 Кодексу адміністративного судочинства України, обставини, встановлені судовим рішенням в адміністративній, цивільній або господарській справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді інших справ, у яких беруть участь ті самі особи або особа, щодо якої встановлено ці обставини.
Стосовно листа (прохання) Міністерства інфраструктури України від 14.07.2014 року № 4488/16/14-14 за підписом першого заступника міністра інфраструктури України, щодо перенесення дати конкурсу та зміни його умов, колегія суддів зазначає, що зазначений лист не є регуляторним актом обов'язковим до виконання, оскільки в силу п. 8 Положення про Міністерство інфраструктури України, затвердженого Указом Президента України № 581/2011 від 12.05.2011 року, Міністерство інфраструктури України в межах своїх повноважень, на основі і на виконання Конституції та законів України, актів і доручень Президента України, актів Кабінету Міністрів України видає накази, які підписуються Міністром інфраструктури України.
Накази Міністерства інфраструктури України, які відповідно до закону є регуляторними актами, розробляються, розглядаються, видаються та оприлюднюються з урахуванням вимог Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності".
Накази Мінінфраструктури України нормативно-правового змісту підлягають державній реєстрації.
Накази Мінінфраструктури України, видані в межах його повноважень, є обов'язковими до виконання центральними органами виконавчої влади, їх територіальними органами та місцевими державними адміністраціями, органами влади Автономної Республіки Крим, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами і організаціями всіх форм власності та громадянами.
Зазначеним спростовуються висновки суду апеляційної інстанції з приводу того, що відповідач не міг не врахувати лист Міністерства інфраструктури України про перенесення дати конкурсу та зміни його умов.
Щодо стосується дотримання ТОВ "Одеська правова компанія" строку на подання документів, необхідних для участі в конкурсі, колегія суддів зазначає наступне.
Відповідно до ч. 1, 3 ст. 251 ЦК України строком є певний період у часі, зі спливом якого пов'язана дія чи подія, яка має юридичне значення. Строк та термін можуть бути визначені актами цивільного законодавства, правочином або рішенням суду.
Строк визначається роками, місяцями, тижнями, днями або годинами (ч. 1 ст. 252 ЦК України).
Разом з тим, із настанням певної події, яка має юридичне значення, законодавець пов'язує термін, який визначається календарною датою або вказівкою на подію, яка має неминуче настати (ст. ст. 251, 252 ЦК України).
Статтею 253 ЦК України визначено, що перебіг строку починається з наступного дня після відповідної календарної дати або настання події, з якою пов'язано його початок.
Згідно опублікованої інформації в газеті "Відомості приватизації" від 10.12.2014 року № 49, конкурс мав бути проведений о 10.00 год. через 20 календарних днів з дати публікації інформації в газеті "Відомості приватизації" у РВ ФДМУ по Одеській області за адресою: м. Одеса, вул. Велика Арнаутська, 15, 5-й поверх, кімн. 503. Згідно цього ж оголошення, кінцевий строк прийняття пропозицій від претендентів (заяв про оренду і пропозицій до договору оренди, що відповідають вимогам конкурсу) - не більше ніж три робочих дні до дати проведення конкурсу до 17.00 год.
Враховуючи зазначенні положення Цивільного кодексу України, початок перебігу двадцятиденного строку, зі спливом якого повинен був відбутися конкурс, розпочинається 11.12.2014 року, тобто з наступного дня після визначеної в оголошенні події - публікації оголошення в газеті "Відомості приватизації". Тому останнім днем двадцятиденного строку є 30 грудня 2014 року. В такому випадку проведення конкурсу «через 20 календарних днів з дати публікації інформації в газеті "Відомості приватизації"» означає призначення конкурсу на 31.12.2014 року. За таких обставин, кінцевий строк прийняття пропозицій від претендентів (заяв про оренду і пропозицій до договору оренди, що відповідають вимогам конкурсу) припадає на 25 грудня 2014 року.
Беручи до уваги, що позивач у визначений в оголошенні строк, а саме до 17-00 год. 25 грудня 2014 року підготував та подав до РВ ФДМУ по Одеській області документи необхідні для участі у конкурсі, колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції, що відповідачем неправомірно повернуло пакет документів, які були надані позивачем 25.12.2014 року, з посиланням на те, що останнім днем подачі пропозицій від претендентів було 24.12.2014 року.
Крім того, судами встановлено, що 25.12.2014 року на засіданні конкурсної комісії РВ ФДМ України по Одеській області було прийняте рішення, оформлене протоколом від 25.12.2014 року № 243, вважати конкурс таким, що не відбувся, у зв'язку з неподанням необхідної кількості заяв про участь у конкурсі, та вирішено укласти договір оренди з єдиним претендентом - ТОВ "Агро-Рені".
Вказане рішення конкурсної комісії РВ ФДМ України по Одеській області було затверджене наказом РВ ФДМУ по Одеській області від 25.12.2014 року №1617. У наказі також зазначено - вважати конкурс таким, що не відбувся, та укласти договір оренди з єдиним претендентом - ТОВ "Агро-Рені".
Разом з тим, враховуючи, що ТОВ "Одеська правова компанія" неправомірно не була допущена до участі у конкурсі, зазначені вище рішення конкурсної комісії (оформлене протоколом № 243 від 25.12.2014 р.) та наказ РВ ФДМУ по Одеській області від 25.12.2014 року № 1617 є протиправними.
Крім того, відповідно до листа відповідача від 17.12.2014 року, отриманого ТОВ "Одеська правова компанія" 31.12.2014 року, вбачається, що позивачу було необхідно подати для участі у конкурсі лише нову заяву та оновлену довідку про те, що відносно нього не порушено справу про банкрутство. Решта документів не вимагалася, що додатково свідчить про те, що пакет необхідних документів від позивача було прийнято ще в липні 2014 року, і позивач має право на участь у конкурсі.
В свою чергу враховуючи, що договір оренди державного майна, укладений між РВ ФДМУ по Одеській області та ТОВ "Агро-Рені" від 13 січня 2015 року був укладений на виконання рішення, прийнятого на засіданні конкурсної комісії, оформленого протоколом № 243 від 25.12.2014 року, та наказу Регіонального відділення Фонду державного майна по Одеській області № 1617 від 25.12.2014 року, які були прийняті всупереч встановленого чинним законодавством Порядку проведення конкурсу на право оренди державного майна - зазначений договір не відповідає вимогам чинного законодавства та суперечить інтересам держави, оскільки розмір орендної плати за державне майно було визначено без застосування конкурентної процедури (конкурсу), яка підлягала застосуванню в даному випадку.
Виходячи з наведеного, колегія суддів вважає, що вирішуючи даний спір, суд першої інстанції дав правильну правову оцінку обставинам у справі й дійшов обґрунтованого висновку про задоволення позову, яке було помилково скасоване судом апеляційної інстанції.
Відповідно до статті 226 КАС України суд касаційної інстанції скасовує судове рішення суду апеляційної інстанції та залишає в силі рішення суду першої інстанції, яке ухвалено відповідно до закону і скасоване або змінене помилково.
Керуючись ст. ст. 221, 223, 226, 230, 231 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів -
у х в а л и л а :
Касаційну скаргу ТОВ "Одеська правова компанія" - задовольнити.
Постанову Одеського апеляційного адміністративного суду від 22 вересня 2015 року - скасувати та залишити в силі постанову Одеського окружного адміністративного суду від 15 травня 2015 року.
Ухвала набирає законної сили з моменту проголошення і може бути переглянута Верховним Судом України з підстав, у строк та у порядку, визначеними статтями 237, 238, 239-1 КАС України.
Судді:
Суд | Вищий адміністративний суд України |
Дата ухвалення рішення | 31.05.2016 |
Оприлюднено | 09.06.2016 |
Номер документу | 58189786 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Вищий адміністративний суд України
Маслій В.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні