ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД ПОСТАНОВА ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
19 квітня 2016 р. Справа № 804/1732/16 Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого суддіОСОБА_1 розглянувши в порядку письмового провадження у місті Дніпропетровську адміністративну справу за адміністративним позовом Дніпропетровського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів до товариства з обмеженою відповідальністю «Автотранспортне підприємство №32» про стягнення пені, -
ВСТАНОВИВ :
24.03.2016 року до Дніпропетровського окружного адміністративного суду звернулось Дніпропетровське обласне відділення Фонду соціального захисту інвалідів з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю «Автотранспортне підприємство №32», в якому просить суд:
- стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «Автотранспортне підприємство №32» (код ЄДРПОУ - 31459004) на користь Дніпропетровського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів (код ЄДРПОУ - 25005978) пеню за порушення термінів сплати адміністративно-господарських санкцій у розмірі - 42611,80грн.
Свої позовні вимоги Дніпропетровське обласне відділення Фонду соціального захисту інвалідів (далі - відділення Фонду) обґрунтовує тим, що у 2011 та 2012 роках Товариство з обмеженою відповідальністю «Автотранспортне підприємство №32» (далі - ТОВ «АТП №32») до 15.04.2012 року та до 15.04.2013 року повинно було самостійно сплатити адміністративно-господарські санкції у розмірі 12732,11грн. та 42513,00грн. відповідно. Ці суми заборгованості у загальному розмірі - 55245,11грн. були стягнуті з товариства у судовому порядку постановами Дніпропетровського окружного адміністративного суду, та фактична сплата надійшла на реєстраційний рахунок - лише 28.01.2016 року. Тому, з урахуванням порушення термінів сплати, на суму заборгованості була нарахована пеня у загальному розмірі - 42611,80грн., яка підлягає стягненню у примусовому порядку.
У судове засідання з'явилась представник позивача - ОСОБА_2, яка просила задовольнити позовні вимоги у повному обсязі.
Представник відповідача у судове засідання не з'явився, звернувся до суду із клопотанням про розгляд справи в порядку письмового провадження. Заперечуючи проти задоволення цього адміністративного позову, надав суду свої письмові заперечення та зазначив, що дійсно відповідач не сплатив до 15.04.2013 троку адміністративно-господарські санкції за 2011 рік за 1 робоче місця для працевлаштування інваліда та не зайняте ним у розмірі - 12732,11грн., а за 2012 рік за 3 робочих місця у розмірі - 42513,00грн. Проте, на думку відповідача, обґрунтовуючи у позовній заяві строки звернення з позовом про стягнення пені за несвоєчасно сплачені адміністративно-господарські санкції, відділення Фонду помилково застосувало до цих правовідносин норму, яка регулює строки застосування не пені, а самих адміністративно-господарських санкцій, а саме ст.250 ГК України. Хоча повинно було керуватись ст.99 КАС України, якою встановлений 6-місячний строк для звернення до адміністративного суду. При цьому ч.4 ст.20 Закону України «Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні» не має правового значення для вирішення цього спору, адже ця норма визначає строки для застосування адміністративно-господарських санкцій, а не для їх стягнення.
Враховуючи клопотання представника відповідача, з урахуванням вимог ч.6 ст.128 КАС України, суд ухвалив рішення про подальший розгляд цієї адміністративної справи в порядку письмового провадження.
Дослідивши у сукупності письмові докази, наявні в матеріалах справи, проаналізувавши чинне українське законодавство, суд приходить до висновку про необхідність задоволення цього адміністративного позову у повному обсязі з огляду на наступне.
З матеріалів справи вбачається, що постановами Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 27.02.2015 року, справа №804/613/15, від 04.03.2015 року, справа №804/622/15 з ТОВ «АТП №32» було стягнуто адміністративно-господарські санкції у розмірі 42513,00грн. та 12732,11грн. відповідно.
Ці рішення суду за відомостями Єдиного державного реєстру судових рішень набрали законної сили станом на 08.06.2015 року та 28.07.2015 року відповідно. На виконання вказаних постанов з відповідача було стягнуто заборгованість зі сплати адміністративно-господарських санкцій за 2011 рік та 2012 рік за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування інвалідів на загальну суму - 55245,11грн.
Як зазначило відділення Фонду, вищевказана сума заборгованості по адміністративно-господарським санкціям надійшла на його реєстраційний рахунок - 28.01.2016 року, на підтвердження чого позивач надав суду витяг з Єдиного інформаційного банку даних із зазначенням сум та дат платежів. У зв'язку із простроченням сплати заборгованості з адміністративно-господарських санкцій, за ч.2 ст.20 Закону України «Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні» товариству була нарахована пеня у загальному розмірі - 42611,80грн.
Так, згідно зі ст.18, ст.19 Закону України «Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні» від 21.03.1991 року №875-ХІІ підприємства, установи, організації, фізичні особи, як використовують найману працю, зобов'язані виділяти та створювати робочі місця для працевлаштування інвалідів, у тому числі спеціальні робочі місця, створювати для них умови праці з урахуванням індивідуальних програм реабілітації і забезпечувати інші соціально-економічні гарантії, передбачені чинним законодавством, надавати державній службі зайнятості інформацію, необхідну для організації працевлаштування інвалідів, звітувати Фонду соціального захисту інвалідів про зайнятість та працевлаштування інвалідів у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Для підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських організацій інвалідів, фізичних осіб, які використовують найману працю, установлюється норматив робочих місць для працевлаштування інвалідів у розмірі чотирьох відсотків середньооблікової чисельності штатних працівників облікового складу за рік, а якщо працює від 8 до 25 осіб, - у кількості одного робочого місця.
Підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських організацій інвалідів, фізичні особи, які використовують найману працю, самостійно розраховують кількість робочих місць для працевлаштування інвалідів відповідно до нормативу, встановленого частиною першою цієї статті, і забезпечують працевлаштування інвалідів. При розрахунках кількість робочих місць округлюється до цілого значення.
Підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських організацій інвалідів, фізичні особи, які використовують найману працю, самостійно здійснюють працевлаштування інвалідів у рахунок нормативів робочих місць виходячи з вимог статті 18 цього Закону.
Як вже було встановлено судом, постановами Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 27.02.2015 року, справа №804/613/15, від 04.03.2015 року, справа №804/622/15 (набрали законної сили станом на 08.06.2015 року та 28.07.2015 року відповідно) з ТОВ «АТП №32» стягнуто адміністративно-господарські санкції у розмірі 42513,00грн. та 12732,11грн. відповідно, на загальну суму - 55245,11грн.
У відповідності до положень ч.1 ст.72 КАС України, обставини, встановлені судовим рішенням в адміністративній, цивільній або господарській справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді інших справ, у яких беруть участь ті самі особи або особа, щодо якої встановлено ці обставини.
Проте, вищевказану суму заборгованості ТОВ «АТП №32» сплатило із простроченням та загальна сума у 55245,11грн. надійшла на реєстраційний рахунок Дніпропетровського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів - 28.01.2016 року, з урахуванням того, що адміністративно-господарські санкції за 2011 та 2012 роки відповідач повинен був сплатити до 15.04.2012 року (кількість днів прострочення за 2011 рік з 17.04.2013 року по 28.01.2016 року включно - 1382) та 15.04.2013 року (кількість днів прострочення за 2012 рік з 16.04.2013 року по 28.01.2016 року - 1018) відповідно.
Згідно ст.20 «Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні» підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських організацій інвалідів, фізичні особи, які використовують найману працю, де середньооблікова чисельність працюючих інвалідів менша, ніж установлено нормативом, передбаченим статтею 19 цього Закону, щороку сплачують відповідним відділенням Фонду соціального захисту інвалідів адміністративно-господарські санкції, сума яких визначається в розмірі середньої річної заробітної плати на відповідному підприємстві, установі, організації, у тому числі підприємстві, організації громадських організацій інвалідів, фізичної особи, яка використовує найману працю, за кожне робоче місце, призначене для працевлаштування інваліда і не зайняте інвалідом. Для підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських організацій інвалідів, фізичних осіб, на яких працює від 8 до 15 осіб, розмір адміністративно-господарських санкцій за робоче місце, призначене для працевлаштування інваліда і не зайняте інвалідом, визначається в розмірі половини середньої річної заробітної плати на відповідному підприємстві, в установі, організації, у тому числі підприємстві, організації громадських організацій інвалідів, у фізичної особи, яка використовує найману працю. Положення цієї частини не поширюється на підприємства, установи і організації, що повністю утримуються за рахунок коштів державного або місцевих бюджетів.
Порушення термінів сплати адміністративно-господарських санкцій тягне за собою нарахування пені. Пеня обчислюється виходячи зі 120 відсотків річних облікової ставки Національного банку України, що діяла на момент сплати, нарахованої на повну суму недоїмки за весь її строк.
Сплату адміністративно-господарських санкцій і пені підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських організацій інвалідів, фізичні особи, які використовують найману працю, проводять відповідно до закону за рахунок прибутку, який залишається в їх розпорядженні після сплати всіх податків і зборів (обов'язкових платежів).
Адміністративно-господарські санкції розраховуються та сплачуються підприємствами, установами, організаціями, у тому числі підприємствами, організаціями громадських організацій інвалідів, фізичними особами, зазначеними в частині першій цієї статті, самостійно в строк до 15 квітня року, наступного за роком, в якому відбулося порушення нормативу, встановленого частиною першою статті 19 цього Закону. При цьому до правовідносин із стягнення адміністративно-господарських санкцій, передбачених цим Законом, не застосовуються строки, визначені статтею 250 Господарського кодексу України.
У разі несплати адміністративно-господарських санкцій або пені чи неможливості їх сплати за рішенням суду їх стягнення в примусовому порядку може бути звернено на майно підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських організацій інвалідів, фізичної особи, яка використовує найману працю, в порядку, передбаченому законом.
Порядок сплати адміністративно-господарських санкцій і пені до відділень Фонду соціального захисту інвалідів, їх акумуляції, обліку та контролю за їх використанням, а також з урахуванням пропозицій всеукраїнських громадських організацій інвалідів - використання цих коштів встановлюється законом.
Спори, що виникають із правовідносин за статтями 19, 20 цього Закону, вирішуються Фондом соціального захисту інвалідів або в судовому порядку.
Фонд соціального захисту інвалідів, його відділення мають право захищати свої права та законні інтереси, у тому числі в суді.
Механізм нарахування пені підприємствами, установами, організаціями та фізичними особами, які використовують найману працю, за порушення термінів сплати адміністративно-господарських санкцій, передбачених Законом України «Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні» передбачено Порядком нарахування пені та її сплати, затвердженого Наказом Міністерства праці та соціальної політики України № 223 від 15.05.2007 року (далі - Порядок №223).
Відповідно до п.п.2.1, 2.2 розділу 2, 3.1-3.9 розділу 3 Порядку №223, орган контролю - територіальні відділення Фонду соціального захисту інвалідів (далі - Фонд).
Пеня - це штрафна санкція, що обчислюється у відсотках від суми несвоєчасно сплаченої адміністративно-господарської санкції, передбаченої Законом за кожний календарний день прострочення виконання зобов'язання.
Адміністративно-господарська санкція - це грошове зобов'язання, альтернативне зобов'язанню самостійно здійснити працевлаштування інвалідів відповідно до Закону, сплачується у порядку і розмірах, передбачених Законом та постановою Кабінету Міністрів України від 31.01.2007 №70 «Про реалізацію статей 19 і 20 Закону України «Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні».
Порушення термінів сплати адміністративно-господарських санкцій тягне за собою нарахування пені у розмірі 120 відсотків річної облікової ставки Національного банку України за кожен календарний день прострочення (наведених у постановах Правління Національного банку України), що діяла на момент сплати, нарахованої на повну суму недоїмки за весь її строк.
Одноденний розмір пені при розрахунку округлюється до другого знака після коми в загальному порядку арифметичного округлення.
Пеня на пеню не нараховується.
Документами, що підтверджують невиконання нормативу по працевлаштуванню інвалідів, є звіт за формою 10-ПІ (річна) «Звіт про зайнятість і працевлаштування інвалідів», затвердженою наказом Міністерства праці та соціальної політики України від 10.02.2007 року №42, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 13.02.2007 за №117/13384, рішення суду, акт перевірки відділенням Фонду роботодавця.
Нарахування пені як роботодавцем, так і органом контролю здійснюється з наступного дня граничного строку сплати адміністративно-господарських санкцій по день сплати включно (тобто з 16 квітня наступного за роком, у якому відбулося порушення нормативу).
У випадку, коли строк сплати збігається з вихідним (святковим) днем, то останнім днем граничного строку сплати вважається перший робочий день після вихідного (святкового) дня, а пеня нараховується, починаючи з другого робочого дня після вихідного (святкового) дня.
Нарахування пені здійснюється на дату фактичного погашення суми боргу (частини боргу) за кожний календарний день прострочення платежу. При частковому погашенні боргу сума такої частки визначається з урахуванням пені, нарахованої на таку частку боргу.
У поданій позовній заяві за невиконання нормативу щодо працевлаштування інвалідів до відповідної судової інстанції відділення Фонду розраховує суму пені на дату її подання.
Пеня сплачується роботодавцями за рахунок прибутку, що залишається після сплати всіх податків і зборів (обов'язкових платежів). У разі відсутності коштів стягнення пені може бути звернено на майно роботодавця в порядку, передбаченому частиною п'ятою статті 20 Закону.
Моментом сплати роботодавцем пені вважається:
а) при сплаті готівкою - день переказу грошей поштою або через установу банку на рахунки, відкриті в органах Державного казначейства;
б) при безготівковому розрахунку - день перерахування суми платежу з рахунка платника на рахунки, відкриті в органах Державного казначейства, незалежно від часу її зарахування до бюджету.
Протягом дії мораторію на задоволення вимог кредиторів пеня не нараховується.
Фонд та роботодавці мають право захищати свої інтереси, які виникають із правовідносин за статтями 19, 20 Закону, в судовому порядку.
Суми переплати пені до Державного бюджету зараховуються роботодавцю як авансові платежі на наступний звітний рік за адміністративно-господарськими санкціями та пені.
Вище судом зазначався механізм розрахунку пені за Порядком №223, в тому числі те, що нарахування пені як роботодавцем, так і органом контролю здійснюється з наступного дня граничного строку сплати адміністративно-господарських санкцій по день сплати включно (тобто з 16 квітня наступного за роком, у якому відбулося порушення нормативу). Також нарахування пені здійснюється на дату фактичного погашення суми боргу (частини боргу) за кожний календарний день прострочення платежу. При частковому погашенні боргу сума такої частки визначається з урахуванням пені, нарахованої на таку частку боргу. У поданій позовній заяві за невиконання нормативу щодо працевлаштування інвалідів до відповідної судової інстанції відділення Фонду розраховує суму пені на дату її подання. Пеня сплачується роботодавцями за рахунок прибутку, що залишається після сплати всіх податків і зборів (обов'язкових платежів). У разі відсутності коштів стягнення пені може бути звернено на майно роботодавця в порядку, передбаченому частиною п'ятою статті 20 Закону.
За відомостями розрахунку суми заборгованості зі сплати пені за несвоєчасну сплату адміністративно-господарських санкцій за незайняті місця для працевлаштування інвалідів, наданого суду, ТОВ «АТП №32» була нарахована пеня у розмірі - 12317,04грн. за 2011 рік та 30294,76грн. за 2012 рік, на загальну суму - 42611,80грн.
Відповідач зазначив у своїх запереченнях про те, що до строків звернення з позовом про стягнення пені за несвоєчасно сплачені адміністративно-господарські санкції необхідно застосовувати положення ч.2 ст.99 КАС України, яка встановлює 6-місячний строк звернення до адміністративного суду із позовом про стягнення пені, а не ч.4 ст.20 Закону України «Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні». Натомість таке бачення товариством обставин справи є хибним.
Позивач у позові посилається на ч.4 ст.20 Закону України «Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні» як на норму, яка вказує на строк самостійної сплати роботодавцем адміністративно-господарських санкцій, а саме: до 15 квітня року, наступного за роком, в якому відбулось порушення нормативу, встановленого ст.19 вказаного Закону. При цьому до правовідносин зі стягнення адміністративно-господарських санкцій, передбачених цим Законом, не застосовуються строки, визначені ст.250 Господарського кодексу України.
Тобто, слід розрізняти строк звернення до адміністративного суду із позовом за ст.99 КАС України, строк застосування адміністративно-господарських санкцій за порушення суб'єктом господарювання встановлених законодавчими актами правил здійснення господарської діяльності за ст.250 ГК України та строк для обчислення пені за несвоєчасну сплату адміністративно-господарських санкцій за кожен календарний день прострочення виконання зобов'язання за Законом України «Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні» та Порядком №223.
Так, нарахування пені як роботодавцем, так і органом контролю згідно Порядку №223 здійснюється з наступного дня граничного строку сплати адміністративно-господарських санкцій по день сплати включно (тобто з 16 квітня наступного за роком, у якому відбулося порушення нормативу).
Отже, ТОВ «АТП №32» сплатило адміністративно-господарські санкції за рішеннями суду лише 28.01.2016 року, тому нарахування пені за 2011 рік (у високосному 2016 році - 366 днів) згідно розрахунку було здійснено станом на 17.03.2016 року за період з 17.04.2012 року по 28.01.2016 рік включно у розмірі - 12317,04грн., а за 2012 рік - за період з 16.04.2012 року по 28.01.2016 рік включно у розмірі - 30294,76грн. Із розглядуваним адміністративним позовом про стягнення відповідних сум пені відділення Фонду звернулось до суду вже 24.03.2016 року, про що свідчить відмітка канцелярії суду, тобто у строк, передбачений ст.99 КАС України. Тому, твердження ТОВ «АТП №32» щодо цього є помилковими та не впливають на його обов'язок щодо сплати нарахованої органом контролю пені у загальному розмірі - 42611,80грн. та не приймаються судом до уваги.
Таким чином, з урахуванням вищевикладеного, детального розрахунку позивачем порядку нарахування пені у загальному розмірі - 42611,80грн., суд не приймає до уваги твердження відповідача та вважає позовні вимоги Дніпропетровського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню повністю.
На підставі викладеного, керуючись ст.ст.10, 12, 60, 86, 160, 161, 163 КАС України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Адміністративний позов задовольнити повністю.
Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «Автотранспортне підприємство №32» (код ЄДРПОУ - 31459004) на користь Дніпропетровського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів (код ЄДРПОУ - 25005978) пеню за порушення термінів сплати адміністративно-господарських санкцій у загальному розмірі - 42611,80 грн. (сорок дві тисячі шістсот одинадцять грн. 80 коп.).
Постанова суду першої інстанції набирає законної сили відповідно до вимог ст. 254 КАС України та може бути оскаржена в порядку та строки, передбачені ст. 186 КАС України, до Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду через Дніпропетровський окружний адміністративний суд.
Суддя ОСОБА_1
Суд | Дніпропетровський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 19.04.2016 |
Оприлюднено | 13.06.2016 |
Номер документу | 58210967 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Касаційний адміністративний суд Верховного Суду
Саприкіна І.В.
Адміністративне
Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд
Прокопчук Т.С.
Адміністративне
Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд
Прокопчук Т.С.
Адміністративне
Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд
Прокопчук Т.С.
Адміністративне
Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд
Прокопчук Т.С.
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Олійник Віктор Миколайович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні