8.1
ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
Іменем України
03 червня 2016 рокуСєвєродонецькСправа № 812/335/16
Луганський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого - судді Борзаниці С.В.,
за участі секретаря - Лященку А.Ю.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні у м. Сєвєродонецьку адміністративну справу за позовом Державної податкової інспекції у Лутугинському районі Головного управління ДФС у Луганській області до Старобільської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Луганській області про визнання неправомірним та скасування рішення від 07.12.2015 № НОМЕР_1, -
ВСТАНОВИВ:
До Луганського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов Державної податкової інспекції у Лутугинському районі Головного управління ДФС у Луганській області (далі за текстом - Позивач) до Старобільської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Державної фіскальної служби у Луганській області (далі за текстом - Відповідач, Старобільська ОДПІ), в якому Позивач просить визнати неправомірним та скасувати рішення про застосування штрафних санкцій та нарахування пені за несвоєчасну сплату єдиного внеску.
В обґрунтування позову посилається на наступне.
Рішенням Відповідача від 07.12.2015 № НОМЕР_1 про застосування штрафних санкцій та нарахування пені за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску Державній податковій інспекції у Лутугинському районі Головного управління ДФС у Луганській області було нараховано штраф у розмірі 7941,38 грн. за період з 01.08.2014 року по 31.12.2014 року та пеню у розмірі 2326,02 грн.
З Рішенням Відповідача від 07.12.2015 № НОМЕР_1 Позивач не згоден з наступних підстав. Відповідно до положень Розділу VІІІ ОСОБА_1 України В«Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операціїВ» від 02.09.2014 № 1669 (далі за текстом - ОСОБА_2 № 1669) платники єдиного внеску, визначені статтею 4 ОСОБА_1 України В«Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхуванняВ» , які перебувають на обліку в органах доходів і зборів, розташованих на території населених пунктів, визначених переліком, зазначеним у статті 2 ОСОБА_1 України № 1669, де проводилася антитерористична операція, розпочата відповідно до Указу Президента України В«Про рішення ОСОБА_3 національної безпеки і оборони України від 13 квітня 2014 року В«Про невідкладні заходи щодо подолання терористичної загрози і збереження територіальної цілісності УкраїниВ» від 14 квітня 2014 року № 405/2014, звільняються від виконання своїх обов'язків, визначених частиною другою статті 6 ОСОБА_1 України В«Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхуванняВ» (далі за текстом - ОСОБА_2 № 2464), на період з 14 квітня 2014 року до закінчення антитерористичної операції або військового чи надзвичайного стану.
Відповідальність, штрафні та фінансові санкції, передбачені цим ОСОБА_1 за невиконання обов'язків платника єдиного внеску в період з 14 квітня 2014 року до закінчення антитерористичної операції, до платників єдиного внеску, зазначених у цьому пункті, не застосовуються.
Позивач є платником єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, з 26.04.2013 перебував на обліку в ДПІ у Лутугинському районі Головного управління Міндоходів у Луганській області.
З квітня 2014 року на території Луганської області, зокрема, Лутугинського району, відповідно до Указу Президента України від 14.04.2014 №405/2014 В«Про рішення ОСОБА_3 національної безпеки і оборони України від 13 квітня 2014 року В«Про невідкладні заходи щодо подолання терористичної загрози і збереження територіальної цілісності УкраїниВ» здійснюється антитерористична операція.
З метою збереження життя і здоров'я працівників територіального органу Міндоходів, захисту їх законних прав та інтересів наказом Міністерства доходів і зборів України від 24.07.2014 № 8 В«Про встановлення простою у роботі ДПІ у Лутугинському районіВ» встановлено простій, а також вказано на збереження у межах кошторису середнього заробітку для працівників.
Відповідно до наказу ДФС України від 07.11.2014 № 256 В«Про переміщення та закінчення простоюВ» простій у роботі ДПІ у Лутугинському районі ГУ Міндоходів у Луганській області закінчено і установа переміщена за адресою: Луганська обл. м. Старобільськ, на територію, підконтрольну українській владі, та відповідно до наказу ДФС України від 30.04.2015 №318 В«Про внесення змін до наказу ДФС від 07.11.2014 №256В» інспекція приступила до фактичного виконання своїх обов'язків лише з 30.04.2015.
25.11.2014 Позивач зареєстрований як платник єдиного внеску в Старобільській ОДПІ Головного управління Міндоходів у Луганській області.
Згідно до наказу ДФС України від 07.11.2014 №256 В«Про переміщення та закінчення простоюВ» функції ДПІ у Лутугинському районі ГУ Міндоходів у Луганській області продовжувала виконувати Старобільська ОДПІ Головного управління Міндоходів у Луганській області.
Позивач є юридичною особою, яка здійснювала свою діяльність у містах Лутугине та Старобільськ, які визначені у Переліку населених пунктів, на території яких здійснювалася антитерористична операція згідно розпорядження КМУ № 1275-р від 02.12.2015. Внаслідок чого Позивач звільнений від штрафних та фінансових санкцій, передбачених ОСОБА_1 № 2464, а Рішення від 07.12.2015 підлягає скасуванню.
Представник Позивача підтримав позовні вимоги та просив їх задовольнити.
Представник Відповідача заперечував проти позову, виходячи з такого.
Правові та організаційні засади забезпечення збору та обліку єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування (далі - єдиний внесок), умови та порядок його нарахування і сплати та повноваження органу, що здійснює його збір та ведення обліку, передбачені ОСОБА_1 № 2464.
Згідно ст. ст. 1, 12 ОСОБА_1 № 2464 органом виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної податкової і митної політики в частині адміністрування єдиного внеску шляхом його збору, ведення обліку надходжень від його сплати та здійснення контролю за сплатою єдиного внеску, є органи доходів і зборів.
Відповідно до частини 2 статті 6 ОСОБА_1 № 2464 платник єдиного внеску зобов'язаний своєчасно та у повному обсязі нараховувати, обчислювати і сплачувати єдиний внесок, подавати звітність до органу доходів і зборів за основним місцем обліку платника єдиного внеску у строки, порядку та за формою, встановленими центральним органом виконавчої влади.
Згідно з частиною 8 статті 9 ОСОБА_1 № 2464 платники єдиного внеску, роботодавці, зокрема, підприємства, установи та організації, зобов'язані сплачувати єдиний внесок, нарахований за календарний місяць, не пізніше 20 числа наступного місяця.
За наявності у платника єдиного внеску одночасно із зобов'язаннями із сплати єдиного внеску зобов'язань із сплати податків, інших обов'язкових платежів, передбачених законом, або зобов'язань перед іншими кредиторами зобов'язання із сплати єдиного внеску виконуються в першу чергу і мають пріоритет перед усіма іншими зобов'язаннями, крім зобов'язань з виплати заробітної плати (доходу).
У відповідності до пункту 2 частини 11 статті 25 ОСОБА_1 № 2464 орган доходів і зборів застосовує до платника єдиного внеску за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску штраф у розмірі 20 відсотків своєчасно не сплачених сум (до 01.01.2015 року - 10 відсотків).
Відповідно до вимог частини 10 ст. 25 ОСОБА_1 № 2464 на суму недоїмки нараховується пеня з розрахунку 0,1 відсотка суми недоплати за кожний день прострочення платежу.
Відповідно до пп.2 п.2 розділу VII наказу Міністерства фінансів України від 20.04.2015 №449 «Про затвердження Інструкції про порядок нарахування і сплати єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування» (зареєстровано в Міністерстві юстиції України 07 травня 2015 року за № 508/26953) складається рішення про застосування штрафних санкцій та нарахування пені за формою згідно з додатком 12. Розрахунок фінансової санкції здійснюється на підставі даних інформаційної системи фіскального органу. При застосуванні штрафів, приймається одне рішення на всю суму сплаченої (погашеної) недоїмки, незалежно від періодів та кількості випадків сплати за вказані періоди.
За несвоєчасну сплату єдиного внеску в інтегрованій картці платника єдиного внеску ДПІ у Лутугинському районі було нараховано штрафних санкцій на суму 7941,38 грн. та пені 2326,02 грн.
Старобільською ОДПІ було прийнято рішення від 07.12.2015 № НОМЕР_1 про застосування штрафних санкцій та пені по єдиному внеску до ДПІ у Лутугинському районі загальною сумою 10267,40 грн.
Згідно із ст. 10 ОСОБА_1 України "Про тимчасові заходи на період проведени антитерористичної операції" від 02.09.2014 №1669-УІ (далі - ОСОБА_2 1669) протягом терміну дії цього ОСОБА_1 єдиним належним та достатнім документом, що підтверджує настання обставин непереборної сили (форс-мажору), що мали місце на території проведення антитерористичної операції, як підстави для звільнення від відповідальності за невиконана (неналежного виконання) зобов'язань, є сертифікат Торгово-промислової палати України.
Відповідність, штрафні та фінансові санкції, передбачені ОСОБА_1 № 2464 за невиконання, несвоєчасне виконання, виконання не в повному обсязі обов'язків платників єдиного внеску в період з 14 квітня 2014 року до закінчення антитерористичної операції до платників, які не пізніше тридцяти календарних днів, наступних за днем закінчення АТО, подали до фіскального органу заяву та сертифікат Торгово-промислової палати України, не застосовуються.
На теперішній час Позивач не звертався із заявою до Відповідача про звільнення від виконання своїх обов'язків по сплаті єдиного внеску та не надав сертифікату Торгово-промислової палати України.
Вищезазначене свідчить, що рішення від 07.12.2015 № НОМЕР_2 є законним та таким, що підлягає виконанню.
На підставі вищевикладеного, просить відмовити у задоволенні адміністративного позову.
Розглянувши і дослідивши подані документи та матеріали, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд вважає, що позов підлягає задоволенню з наступних підстав.
Рішенням Старобільської ОДПІ ГУ ДФС у Луганській області від 07.12.2015 № НОМЕР_1 про застосування штрафних санкцій та нарахування пені за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску Позивачу було нараховано штраф у розмірі 7941,38 грн. за період з 01.08.2014 року по 31.12.2014 року, та пеню у розмірі 2326,02 грн.(а.с.8).
Наказом Державної фіскальної служби України від 07.08.2014 № 32 В«Про роботу територіальних органівВ» в роботі ДПІ у Лутугинському районі ГУ Міндоходів у Луганській області встановлений простій (а.с.12).
Відповідно до наказу ДФС України від 07.11.2014 №256 В«Про переміщення та закінчення простоюВ» простій у роботі ДПІ у Лутугинському районі ГУ Міндоходів у Луганській області закінчено і установа переміщена за адресою: Луганська обл. м. Старобільськ, на територію, підконтрольну українській владі, та відповідно до наказу ДФС України від 25.09.2014 №142 В«Про роботу окремих територіальних органів Міндоходів Луганської областіВ» функціональні обов'язки ДПІ у Лутугинському районі виконувала ДПІ у м. Сєвєродонецьку (а.с.14-15, 22).
Згідно Положення про Державну податкову інспекцію у Лутугинському районі Головного управління ДФС у Луганській області вбачається, що ДПІ у Лутугинському районі ГУ ДФС у Луганській області є правонаступником усіх прав та обов'язків ДПІ у Лутугинському районі Головного управління Міндоходів у Луганській області (а.с.24).
Згідно Виписки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців місцезнаходженням ДПІ у Лутугинському районі ГУ ДФС у Луганській області є м. Старобільськ, вул. Харківська, 6 (а.с.29).
Статтею 1 Конституції України встановлено, що Україна є суверенна і незалежна, демократична, соціальна, правова держава.
Згідно статті 2 Конституції України суверенітет України поширюється на всю її територію. Україна є унітарною державою. Територія України в межах існуючого кордону є цілісною і недоторканною.
Відповідно до статті 8 Конституції України в Україні визнається і діє принцип верховенства права. Конституція України має найвищу юридичну силу. ОСОБА_1 та інші нормативно-правові акти приймаються на основі Конституції України і повинні відповідати їй.
Статтею 17 Конституції України закріплено, що захист суверенітету і територіальної цілісності України, забезпечення її економічної та інформаційної безпеки є найважливішими функціями держави, справою всього Українського народу.
Згідно статті 107 Конституції України ОСОБА_3 національної безпеки і оборони України є координаційним органом з питань національної безпеки і оборони при Президентові України.
Рада національної безпеки і оборони України координує і контролює діяльність органів виконавчої влади у сфері національної безпеки і оборони.
ОСОБА_3 національної безпеки і оборони України є Президент України.
Персональний склад ОСОБА_3 національної безпеки і оборони України формує Президент України.
До складу ОСОБА_3 національної безпеки і оборони України за посадою входять Прем'єр-міністр України, Міністр оборони України, ОСОБА_3 Служби безпеки України, Міністр внутрішніх справ України, Міністр закордонних справ України.
У засіданнях ОСОБА_3 національної безпеки і оборони України може брати участь ОСОБА_3 Верховної ОСОБА_3 України.
Рішення ОСОБА_3 національної безпеки і оборони України вводяться в дію указами Президента України.
Компетенція та функції ОСОБА_3 національної безпеки і оборони України визначаються законом.
Пункт 9-4 Розділу VIII В«ПРИКІНЦЕВІ ТА ПЕРЕХІДНІ ПОЛОЖЕННЯВ» ОСОБА_1 України В«Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхуванняВ» має наступну редакцію.
Платники єдиного внеску, визначені статтею 4 ОСОБА_1 України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування", які перебувають на обліку в органах доходів і зборів, розташованих на території населених пунктів, визначених переліком, зазначеним у статті 2 ОСОБА_1 України "Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції", де проводилася антитерористична операція, розпочата відповідно до Указу Президента України В«Про рішення ОСОБА_3 національної безпеки і оборони України від 13 квітня 2014 року В«Про невідкладні заходи щодо подолання терористичної загрози і збереження територіальної цілісності УкраїниВ» від 14 квітня 2014 року N 405/2014, звільняються від виконання своїх обов'язків, визначених частиною другою статті 6 ОСОБА_1 України В«Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхуванняВ» , на період з 14 квітня 2014 року до закінчення антитерористичної операції або військового чи надзвичайного стану.
Підставою для такого звільнення є заява платника єдиного внеску, яка подається ним до органу доходів і зборів за основним місцем обліку або за місцем його тимчасового проживання у довільній формі не пізніше тридцяти календарних днів, наступних за днем закінчення антитерористичної операції.
Відповідальність, штрафні та фінансові санкції, передбачені цим ОСОБА_1 за невиконання обов'язків платника єдиного внеску в період з 14 квітня 2014 року до закінчення антитерористичної операції, до платників єдиного внеску, зазначених у цьому пункті, не застосовуються.
Частиною 2 статті 6 ОСОБА_1 № 2464 серед іншого встановлено, що платник єдиного внеску зобов'язаний своєчасно та в повному обсязі нараховувати, обчислювати і сплачувати єдиний внесок;
Частиною 10 статті 25 ОСОБА_1 № 2464 передбачено, що на суму недоїмки нараховується пеня з розрахунку 0,1 відсотка суми недоплати за кожний день прострочення платежу.
Пунктом 2 частини 11 статті 25 ОСОБА_1 № 2464 встановлено, що орган доходів і зборів за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску накладає на платника єдиного внеску штраф у розмірі 20 відсотків своєчасно не сплачених сум.
Преамбулою ОСОБА_1 України В«Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операціїВ» , який набув чинності 15.10.2014, визначено, що цей ОСОБА_2 визначає тимчасові заходи для забезпечення підтримки суб'єктів господарювання, що здійснюють діяльність на території проведення антитерористичної операції, та осіб, які проживають у зоні проведення антитерористичної операції або переселилися з неї під час її проведення.
Статтею 1 ОСОБА_1 № 1669 (Визначення термінів) встановлено наступне.
Період проведення антитерористичної операції - час між датою набрання чинності Указом Президента України "Про рішення ОСОБА_3 національної безпеки і оборони України від 13 квітня 2014 року "Про невідкладні заходи щодо подолання терористичної загрози і збереження територіальної цілісності України" від 14 квітня 2014 року № 405/2014 та датою набрання чинності Указом Президента України про завершення проведення антитерористичної операції або військових дій на території України.
Територія проведення антитерористичної операції - територія України, на якій розташовані населені пункти, визначені у затвердженому Кабінетом Міністрів України переліку, де проводилася антитерористична операція, розпочата відповідно до Указу Президента України "Про рішення ОСОБА_3 національної безпеки і оборони України від 13 квітня 2014 року "Про невідкладні заходи щодо подолання терористичної загрози і збереження територіальної цілісності України" від 14 квітня 2014 року № 405/2014.
Статтею 11 ОСОБА_1 № 1669 (Прикінцеві та перехідні положення) визначено, що цей ОСОБА_2 набирає чинності з дня, наступного за днем його опублікування (14.10.2014), і втрачає чинність через шість місяців з дня завершення антитерористичної операції, крім пункту 4 статті 11 В«Прикінцеві та перехідні положенняВ» цього ОСОБА_1.
Дія цього ОСОБА_1 поширюється на період проведення антитерористичної операції та на шість місяців після дня її завершення.
ОСОБА_1 та інші нормативно-правові акти України діють у частині, що не суперечить цьому ОСОБА_1.
Частиною 5 статті 11 ОСОБА_1 України В«Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операціїВ» (Прикінцеві та перехідні положення) визначено наступне.
Кабінету Міністрів України у десятиденний строк з дня опублікування цього ОСОБА_1:
забезпечити прийняття відповідно до своєї компетенції нормативно-правових актів, що випливають із цього ОСОБА_1;
затвердити перелік населених пунктів, на території яких здійснювалася антитерористична операція, розпочата відповідно до Указу Президента України "Про рішення ОСОБА_3 національної безпеки і оборони України від 13 квітня 2014 року "Про невідкладні заходи щодо подолання терористичної загрози і збереження територіальної цілісності України" від 14 квітня 2014 року № 405/2014, у період з 14 квітня 2014 року до її закінчення;
у десятиденний строк з дня закінчення антитерористичної операції прийняти остаточний перелік;
привести свої нормативно-правові акти у відповідність із цим ОСОБА_1;
забезпечити розробку і перегляд міністерствами та іншими центральними органами виконавчої влади України їх нормативно-правових актів, що випливають із цього ОСОБА_1.
Відповідно до п. 3 Указу Президента України "Про рішення ОСОБА_3 національної безпеки і оборони України від 13 квітня 2014 року "Про невідкладні заходи щодо подолання терористичної загрози і збереження територіальної цілісності України" від 14 квітня 2014 року № 405/2014 цей Указ набирає чинності з дня його опублікування.
Зазначений Указ Президента України був опублікований у офіційному виданні В«Офіційний вісник Президента УкраїниВ» від 14.04.2014.
Таким чином, Указ Президента України від 14 квітня 2014 року № 405/2014 набув чинності 14.04.2014.
Розпорядженням КМУ від 30 жовтня 2014 року № 1053-р В«Про затвердження переліку населених пунктів, на території яких здійснювалася антитерористична операціяВ» на виконання абзацу третього пункту 5 статті 11 В«Прикінцеві та перехідні положенняВ» ОСОБА_1 України В«Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операціїВ» (ОСОБА_2 N 1669-VII) був затверджений перелік населених пунктів, на території яких здійснювалася антитерористична операція, згідно з додатком.
Згідно Додатку в розділі В«Луганська областьВ» 2. Райони: під номером 6 зазначений Лутугинський район: м. Лутугине (Лутугинська міська рада); смт Біле (Білівська селищна рада); смт Білоріченський, с-ще Збірне, с-ще Комишуваха, с-ще Комсомолець, с-ще Шимшинівка (Білоріченська селищна рада); смт Врубівський, смт Леніна, с-ще Новопавлівка (Врубівська селищна рада); смт Георгіївка, с. Переможне (Георгіївська селищна рада); смт Успенка, с-ще Мирне (Успенська селищна рада); смт Челюскінець (Челюскінська селищна рада); смт Юр'ївка (Юр'ївська селищна рада); с. Весела Тарасівка, с. Гайове (Веселотарасівська сільська рада); с. Волнухине, с. Верхня Оріхівка, с. Карла Лібкнехта, с-ще Ключове, с-ще Лісне, с. Новофедорівка, с. Петро-Миколаївка (Волнухинська сільська рада); с. Іллірія, с. Велика Мартинівка, с. Західне, с. Мала Мартинівка, с. Мала Юр'ївка, с. Ушаківка, с-ще Ясне (Іллірійська сільська рада); с. Кам'янка, с. Бокове, с. Македонівка, с. Паліївка (Кам'янська сільська рада); с. Оріхівка, с. Круглик, с. Новобулахівка, с. Шовкова Протока (Оріхівська сільська рада); с. Першозванівка, с. Глафірівка, с. П'ятигорівка (Першозванівська сільська рада); с. Розкішне (Розкішнянська сільська рада); с-ще Фабричне (Фабричненська сільська рада);
під номером 17 зазначений Старобільський район: м. Старобільськ (Старобільська міська рада); с. Байдівка (Байдівська сільська рада); с. Бутове, с. Піщане (Бутівська сільська рада); с. Верхня Покровка (Верхньопокровська сільська рада); с. Веселе, с. Петрівське, с. Роздольне, с. Тарабани (Веселівська сільська рада); с. Вишневе, с. Новоомелькове, с. Оріхове (Вишнева сільська рада); с. Калмиківка, с. Кринички, с. Левадне, с. Новодонбаське (Калмиківська сільська рада); с. Караяшник, с. Березове, с. Бондареве (Караяшницька сільська рада); с. Курячівка, с. Ганнівка, с. Дубовівка (Курячівська сільська рада); с. Лиман, с. Балакирівка, с. Бутківка, с. Проїждже, с. Проказине (Лиманська сільська рада); с. Малохатка, с. Валуйки, с. Лозуватка, с. Новоастраханське, с. Орлівка, с. Федчине (Малохатська сільська рада); с. Нижньопокровка, с. Маринівка, с. Суханівка (Нижньопокровська сільська рада); с. Новоборове (Новоборівська сільська рада); с. Підгорівка (Підгорівська сільська рада); с. Половинкине (Половинкинська сільська рада); с. Садки, с. Антонівка, с. Західне, с. Лозове (Садківська сільська рада); с. Світле, с. Джемільне, с. Єгорівка (Світлівська сільська рада); с. Титарівка, с. Новоселівка (Титарівська сільська рада); с. Хворостянівка, с. Кам'янка, с. Лозовівка (Хворостянівська сільська рада); с. Чмирівка, с. Запорізьке, с-ще Степове (Чмирівська сільська рада); с. Шпотине, с. Сенькове, с. Тецьке (Шпотинська сільська рада); с. Шульгинка, с. Омелькове (Шульгинська сільська рада).
Розпорядженням КМУ від 05 листопада 2014 року № 1079-р В«Про зупинення дії розпорядження Кабінету Міністрів України від 30 жовтня 2014 року № 1053В» зупинена дія розпорядження Кабінету Міністрів України від 30 жовтня 2014 р. № 1053 В«Про затвердження переліку населених пунктів, на території яких здійснювалася антитерористична операціяВ» .
Розпорядженням КМУ від 2 грудня 2015 р. № 1275-р, В«Про затвердження переліку населених пунктів, на території яких здійснювалася антитерористична операція, та визнання такими, що втратили чинність, деяких розпоряджень Кабінету Міністрів УкраїниВ» на виконання абзацу третього пункту 5 статті 11 В«Прикінцеві та перехідні положенняВ» ОСОБА_1 України В«Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операціїВ» був затверджений перелік населених пунктів, на території яких здійснювалася антитерористична операція, згідно з додатком.
Згідно Додатку в розділі В«Луганська областьВ» 2. Райони: під номером 6 зазначений Лутугинський район: м. Лутугине (Лутугинська міська рада); смт Біле (Білівська селищна рада); смт Білоріченський, с-ще Збірне, с-ще Комишуваха, с-ще Комсомолець, с-ще Шимшинівка (Білоріченська селищна рада); смт Врубівський, смт Леніна, с-ще Новопавлівка (Врубівська селищна рада); смт Георгіївка, с. Переможне (Георгіївська селищна рада); смт Успенка, с-ще Мирне (Успенська селищна рада); смт Челюскінець (Челюскінська селищна рада); смт Юр'ївка (Юр'ївська селищна рада); с. Весела Тарасівка, с. Гайове (Веселотарасівська сільська рада); с. Волнухине, с. Верхня Оріхівка, с. Карла Лібкнехта, с-ще Ключове, с-ще Лісне, с. Новофедорівка, с. Петро-Миколаївка (Волнухинська сільська рада); с. Іллірія, с. Велика Мартинівка, с. Західне, с. Мала Мартинівка, с. Мала Юр'ївка, с. Ушаківка, с-ще Ясне (Іллірійська сільська рада); с. Кам'янка, с. Бокове, с. Македонівка, с. Паліївка (Кам'янська сільська рада); с. Оріхівка, с. Круглик, с. Новобулахівка, с. Шовкова Протока (Оріхівська сільська рада); с. Першозванівка, с. Глафірівка, с. П'ятигорівка (Першозванівська сільська рада); с. Розкішне (Розкішнянська сільська рада); с-ще Фабричне (Фабричненська сільська рада);
під номером 17 зазначений Старобільський район: м. Старобільськ (Старобільська міська рада); с. Байдівка (Байдівська сільська рада); с. Бутове, с. Піщане (Бутівська сільська рада); с. Верхня Покровка (Верхньопокровська сільська рада); с. Веселе, с. Петрівське, с. Роздольне, с. Тарабани (Веселівська сільська рада); с. Вишневе, с. Новоомелькове, с. Оріхове (Вишнева сільська рада); с. Калмиківка, с. Кринички, с. Левадне, с. Новодонбаське (Калмиківська сільська рада); с. Караяшник, с. Березове, с. Бондареве (Караяшницька сільська рада); с. Курячівка, с. Ганнівка, с. Дубовівка (Курячівська сільська рада); с. Лиман, с. Балакирівка, с. Бутківка, с. Проїждже, с. Проказине (Лиманська сільська рада); с. Малохатка, с. Валуйки, с. Лозуватка, с. Новоастраханське, с. Орлівка, с. Федчине (Малохатська сільська рада); с. Нижньопокровка, с. Маринівка, с. Суханівка (Нижньопокровська сільська рада); с. Новоборове (Новоборівська сільська рада); с. Підгорівка (Підгорівська сільська рада); с. Половинкине (Половинкинська сільська рада); с. Садки, с. Антонівка, с. Західне, с. Лозове (Садківська сільська рада); с. Світле, с. Джемільне, с. Єгорівка (Світлівська сільська рада); с. Титарівка, с. Новоселівка (Титарівська сільська рада); с. Хворостянівка, с. Кам'янка, с. Лозовівка (Хворостянівська сільська рада); с. Чмирівка, с. Запорізьке, с-ще Степове (Чмирівська сільська рада); с. Шпотине, с. Сенькове, с. Тецьке (Шпотинська сільська рада); с. Шульгинка, с. Омелькове (Шульгинська сільська рада).
Також пунктом 3 визнано такими, що втратили чинність:
розпорядження Кабінету Міністрів України від 30 жовтня 2014 р. № 1053 В«Про затвердження переліку населених пунктів, на території яких здійснювалася антитерористична операціяВ» ;
розпорядження Кабінету Міністрів України від 5 листопада 2014 р. № 1079 В«Про зупинення дії розпорядження Кабінету Міністрів України від 30 жовтня 2014 р. № 1053В» .
Таким чином, з аналізу норм ОСОБА_1 України В«Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операціїВ» відносно спірних правовідносин можна зробити наступні висновки.
ОСОБА_2 визначає тимчасові заходи для забезпечення підтримки суб'єктів господарювання, що здійснюють діяльність на території проведення антитерористичної операції, та осіб, які проживають у зоні проведення антитерористичної операції.
Оскільки Указ Президента України від 14 квітня 2014 року № 405/2014 набув чинності 14.04.2014, відповідно до ч. 1 ст. 1 ОСОБА_1 № 1669-VII від 02.09.2014 можна достовірно стверджувати, що період проведення антитерористичної операції розпочався. Оскільки Указ Президента України про завершення проведення антитерористичної операції або військових дій на території України не видавався, можна достовірно стверджувати, що проведення антитерористичної операції триває.
Якщо достовірно встановлено, що антитерористична операція триває, відповідно обов'язково повинна бути територія проведення такої операції.
Розпорядженням КМУ від 30 жовтня 2014 року № 1053-р був затверджений перелік населених пунктів, на території яких здійснювалася антитерористична операція, згідно з додатком, в якому зазначені м.Лутугине, Лутугинський район та м.Старобільськ. При цьому в самому змісті цього розпорядження прямо вказано, що воно прийняте на виконання абзацу третього пункту 5 статті 11 ОСОБА_1 № 1669-VII від 02.09.2014.
Розпорядженням КМУ від 05 листопада 2014 року № 1079-р зупинена дія розпорядження Кабінету Міністрів України від 30 жовтня 2014 р. № 1053-р. При цьому в самому змісті цього розпорядження відсутнє будь-яке нормативне обґрунтування.
Розпорядженням КМУ від 2 грудня 2015 р. № 1275-р визнано такими, що втратили чинність: розпорядження Кабінету Міністрів України від 30.10.2014 № 1053 та від 05.11.2014 № 1079 та знову був затверджений перелік населених пунктів, на території яких здійснювалася антитерористична операція, згідно з додатком, в якому зазначені м.Лутугине, Лутугинський район та м.Старобільськ. При цьому знову в самому змісті цього розпорядження (№ 1275-р від 02.12.2015) прямо вказано, що воно прийняте на виконання абзацу третього пункту 5 статті 11 ОСОБА_1 № 1669-VII від 02.09.2014.
Прийнявши розпорядження КМУ від 05.11.2014 № 1079-р про зупинення дії розпорядження КМУ від 30.10.2014 № 1053-р, Кабінет Міністрів України до 02.12.2015 не прийняв жодного іншого розпорядження, яким би був затверджений перелік населених пунктів, на території яких здійснювалася антитерористична операція. Наявність такого розпорядження обумовлена фактом тривання в цей період антитерористичної операції відповідно до Указу Президента України від 14 квітня 2014 року № 405/2014 та дією норм ОСОБА_1 № 1669-VII від 02.09.2014, зокрема, частини 5 статті 11.
Таким чином, в період з 05.11.2014 по 18.12.2015 (дата набрання чинності розпорядження № 1275-р від 02.12.2015) розпорядження КМУ від 05.11.2014 № 1079-р суперечило ОСОБА_1 України В«Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операціїВ» . Як наслідок, в силу приписів ч. 3 ст. 11 ОСОБА_1 № 1669-VII від 02.09.2014 вказане розпорядження не діяло, що автоматично в силу приписів закону надає статус чинності розпорядженню КМУ від 30.10.2014 № 1053-р, яким зазначені м. Лутугине, Лутугинський район та м. Старобільськ віднесені до переліку населених пунктів, на території яких здійснювалася антитерористична операція.
При цьому суд зауважує, що розпорядження КМУ від 30.10.2014 № 1053-р в період з 05.11.2014 по 18.12.2015 не було скасоване або визнане таким, яке втратило чинність. Тобто, в наявності всі підстави для твердження, що в силу приписів ч. 3 ст. 11 ОСОБА_1 № 1669-VII від 02.09.2014 у вказаний вище період часу розпорядження КМУ від 30.10.2014 № 1053-р діяло.
У зв'язку з вище викладеним, можна достовірно стверджувати, що на момент перевірки та винесення спірного рішення ДПІ у Лутугинському районі ГУ ДФС у Луганській області знаходилася на території здійснення антитерористичної операції, що підтверджується законодавчо встановленими положеннями.
Відповідно до ст. 92 Конституції України виключно законами України встановлюються система оподаткування, податки і збори.
Всі підзаконні нормативно-правові акти приймаються на основі законів та за своїм змістом не повинні суперечити їм. Підпорядкованість таких актів законам закріплена у положеннях Конституції України.
Згідно з ч. 3 ст. 113 Конституції України Кабінет Міністрів України у своїй діяльності керується Конституцією та законами України, а також указами Президента України та постановами Верховної ОСОБА_3 України, прийнятими відповідно до Конституції та законів України.
Отже, у випадку суперечності норм підзаконного акту нормам закону слід застосовувати норми закону, оскільки він має вищу юридичну силу.
ОСОБА_1 України В«Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхуванняВ» та ОСОБА_1 № 1669-VII від 02.09.2014 мають вищу юридичну силу, ніж норми постанов Кабінету Міністрів України, які розвивають чи деталізують окремі положення зазначених ОСОБА_1.
При вирішенні питання відносно ДПІ у Лутугинському районі ГУ ДФС у Луганській області щодо застосування чи незастосування заходів зі стягнення штрафу та пені Відповідач повинен був керуватися положеннями п. 9-4 Розділу VIII ОСОБА_1 України В«Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхуванняВ» та нормами ОСОБА_1 № 1669. Тобто, Відповідач не повинен був однозначно застосовувати положення ч. 11 ст. 9 та ч. 10, 11 ст. 25 ОСОБА_1 2464, а повинен надати повний та об'єктивний аналіз усім нормам законів та підзаконних нормативних актів, які регулюють спірні правовідносини, і лише після цього приймати рішення щодо наявності підстав для стягнення штрафу та пені.
При даних спірних правовідносинах мало місце виключно звільнення від сплати штрафних та фінансових санкцій на час проведення антитерористичної операції певної категорії осіб.
Таким чином, суд приходить до висновку, що податковий орган, вирішуючи питання встановлення порушення ДПІ у Лутугинському районі ГУ Міндоходів у Луганській області термінів сплати єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, повинен був керуватися нормами Конституції України, усіма положеннями ОСОБА_1 України В«Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхуванняВ» та ОСОБА_1 № 1669-VII від 02.09.2014 та усіма розпорядженнями Кабінету Міністрів України, які регулюють спірні правовідносини, а не окремими статтями ОСОБА_1 № 2464 та Інструкцією, тому прийняте Рішення від 07.12.2015 № НОМЕР_1 підлягає скасуванню.
Застосування при даних спірних правовідносинах ст. 10 ОСОБА_1 № 1669 в частині необхідності обов'язкового надання сертифікату Торгово-промислової палати України для підтвердження настання обставин непереборної сили (форс-мажору), що мали місце на території проведення антитерористичної операції, як підстави для звільнення від відповідальності за невиконання (неналежного виконання) зобов'язань відповідно до положень ОСОБА_1 № 2464 є неможливим з наступних підстав.
Дані спірні правовідносини стосуються обов'язку платника єдиного внеску щодо своєчасності сплати єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування та врегульовані нормами ОСОБА_1 України В«Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхуванняВ» № 2464, які є спеціальними в даному випадку.
Пункт 9-4 Розділу VIII ОСОБА_1 № 2464 має посилання на ОСОБА_2 № 1669 лише в частині визначення розташування конкретного населеного пункту, який може бути включений у перелік, зазначений у статті 2 ОСОБА_1 № 1669.
Як встановлено в судовому засіданні, м. Лутугине, Лутугинський район та м.Старобільськ Луганської області включені у перелік населених пунктів, на території яких здійснювалася антитерористична операція, відповідно до положень ОСОБА_1 № 1669.
Стаття 10 ОСОБА_1 № 1669 визначає сертифікат Торгово-промислової палати України як єдиний належний та достатній документ, що підтверджує настання обставин непереборної сили (форс-мажору), що мали місце на території проведення антитерористичної операції, як підстави для звільнення від відповідальності за невиконання (неналежного виконання) зобов'язань.
Зі змісту вказаної статті чітко вбачається, що нею визначений конкретний документ як підстава для звільнення від відповідальності за невиконання (неналежного виконання) зобов'язань. При цьому цією нормою не визначено, за невиконання (неналежне виконання) від якого саме зобов'язання звільняється певна особа. Тобто, для спірних правовідносин стаття 10 ОСОБА_1 № 1669 є загальною нормою.
Пункт 9-4 Розділу VIII ОСОБА_1 № 2464, як спеціальна норма законодавства, не містить жодного посилання на необхідність платника єдиного внеску надання до податкового органу сертифікату Торгово-промислової палати України як необхідного документу в якості підстави для звільнення від відповідальності за невиконання (неналежне виконання) зобов'язань щодо сплати (несвоєчасної сплати) єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування.
Натомість, підпунктом 14.1.11 п. 14.1. ст. 14 Податкового кодексу України (далі за текстом - ПК України) однією з ознак безнадійної заборгованості визначена заборгованість, стягнення якої стало неможливим у зв'язку з дією обставин непереборної сили, стихійного лиха (форс-мажорних обставин), підтверджених у порядку, передбаченому законодавством.
Тобто, положення статті 10 ОСОБА_1 № 1669 можуть бути застосовані при вирішенні правовідносин, врегульованих Податковим кодексом України.
Однак, відповідно до положень п. 1.3. ст. 1 ПК України цей Кодекс не регулює питання погашення зобов'язань зі сплати єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, що виключає можливість застосування положень статті 10 ОСОБА_1 № 1669 при вирішенні спірних правовідносин, врегульованих нормами ОСОБА_1 № 2464.
Посилання представника Відповідача на пункт 9 розділу VІІІ В«Прикінцеві та перехідні положенняВ» ОСОБА_1 України № 1669-VІІ як підставу для не застосування за невиконання, несвоєчасне виконання, виконання не в повному обсязі обов'язків платників єдиного внеску у період з 14.04.2014 до закінчення антитерористичної операції є незмістовним, оскільки до спірних правовідносин повинні застосовуватися положення норм ОСОБА_1 № 2464 як спеціальні норми законодавства з наведених вище підстав, зокрема, положення 9-4 Розділу VIII ОСОБА_1 № 2464.
Також відсутня необхідність подання заяви у довільній формі до органу доходів і зборів як обов'язкової підстави для звільнення від штрафних та фінансових санкцій, виходячи з положень наступних правових норм.
Згідно положень абзацу 2 пункту 9-4 Розділу VIII ОСОБА_1 № 2464 вказана заява подається до відповідного органу як підстава для звільнення, передбаченого абзацом 1 цього пункту.
В свою чергу, абзацом 1 пункту 9-4 Розділу VIII ОСОБА_1 № 2464 прямо передбачене звільнення платників єдиного внеску лише від виконання своїх обов'язків, визначених частиною другою статті 6 ОСОБА_1 № 2464, яка не містить положень щодо застосування штрафних та фінансових санкцій.
Застосування ж штрафних та фінансових санкцій передбачені не частиною 2 статті 6 ОСОБА_1 № 2464, а частиною 10 та пунктом 2 частини 11 статті 25 вказаного ОСОБА_1, про що безпосередньо зазначено в самому оскаржуваному рішенні від 07.12.2015 № НОМЕР_1. Як наслідок, платник єдиного внеску не повинен писати ніякої заяви при визначенні йому штрафних та фінансових санкцій для звільнення від їх сплати.
Таким чином, відповідно до пункту 9-4 Розділу VIII ОСОБА_1 № 2464 достатньою підставою для звільнення платника єдиного внеску від відповідальності, штрафних та фінансових санкцій, передбачених цим ОСОБА_1 за невиконання (несвоєчасне виконання) обов'язків платника єдиного внеску в період з 14 квітня 2014 року до закінчення антитерористичної операції, є перебування на обліку в податкових органах, розташованих на території населених пунктів, визначених переліком, зазначеним у статті 2 ОСОБА_1 № 1669.
Зазначена підстава відносно ДПІ у Лутугинському районі ГУ Міндоходів у Луганській області була встановлена при розгляді даної справи, що вказує на відсутність у Відповідача законних підстав для застосування штрафних санкцій та нарахування пені за періоди та в сумах, зазначених в Рішенні від 07.12.2015 № НОМЕР_1.
Таким чином, в судовому засіданні достовірно встановлено, що Відповідач не мав правових підстав для винесення Рішення від 07.12.2015 № НОМЕР_1 відносно ДПІ у Лутугинському районі ГУ Міндоходів у Луганській області, що є підставами для задоволення позовних вимог в повному обсязі.
Відповідно до частини першої статті 94 Кодексу адміністративного судочинства України якщо судове рішення ухвалене на користь сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, суд присуджує всі здійснені нею документально підтверджені судові витрати за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав стороною у справі, або якщо стороною у справі виступала його посадова чи службова особа.
Таким чином, на користь Позивача підлягають стягненню витрати зі сплати судового збору в розмірі 1378 грн. за рахунок бюджетних асигнувань Старобільської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Луганській області.
Керуючись ст.ст.2, 7-14, 18, 19, 69-72, 86, 87, 94, 143, 158, 160-163, 167 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Адміністративний позов Державної податкової інспекції у Лутугинському районі Головного управління ДФС у Луганській області до Старобільської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Луганській області про визнання неправомірним та скасування рішення від 07.12.2015 № НОМЕР_1 задовольнити.
Визнати неправомірним та скасувати рішення Старобільської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Державної фіскальної служби у Луганській області від 07.12.2015 № НОМЕР_1 про застосування до державної податкової інспекції у Лутугинському районі Головного управління Міндоходів у Луганській області штрафу у розмірі 7941,38 грн. (сім тисяч дев'ятсот сорок одну грн. 38 коп.) за період з 01.08.2014 року по 31.12.2014 року та пені у розмірі 2326,02 грн. (дві тисячі триста двадцять шість грн. 02 коп.), всього у сумі 10267,40 грн. (десять тисяч двісті шістдесят сім грн. 40 коп.) за несплату (неперерахування) або несвоєчасну плату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Старобільської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Луганській області (код ЄДРПОУ 39890405, місцезнаходження: 92703, м. Старобільськ, Луганська область, вул. Харківська, 6) на користь Державної податкової інспекції у Лутугинському районі Головного управління ДФС у Луганській області (код ЄДРПОУ 39891539, місцезнаходження: 92703, м. Старобільськ, Луганська обл., вул. Харківська, 6) сплачений судовий збір у розмірі 1378 грн. (одна тисяча триста сімдесят вісім гривень 00 коп.)
Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку до Донецького апеляційного адміністративного суду.
Апеляційна скарга подається до Донецького апеляційного адміністративного суду через Луганський окружний адміністративний суд. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції.
Апеляційна скарга на постанову суду першої інстанції подається протягом десяти днів з дня її проголошення. У разі застосування судом частини третьої статті 160 КАС України, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.
Якщо суб'єкта владних повноважень у випадках та порядку, передбачених частиною четвертою статті 167 КАС України, було повідомлено про можливість отримання копії постанови суду безпосередньо в суді, то десятиденний строк на апеляційне оскарження постанови суду обчислюється з наступного дня після закінчення п'ятиденного строку з моменту отримання суб'єктом владних повноважень повідомлення про можливість отримання копії постанови суду.
Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, встановленого статтею 186 КАС України, якщо таку скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.
Якщо строк апеляційного оскарження буде поновлено, то вважається, що постанова суду не набрала законної сили.
Постанову в повному обсязі складено та підписано 08 червня 2016 року.
Суддя ОСОБА_4
Суд | Луганський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 03.06.2016 |
Оприлюднено | 13.06.2016 |
Номер документу | 58211272 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Донецький апеляційний адміністративний суд
Арабей Тетяна Георгіївна
Адміністративне
Донецький апеляційний адміністративний суд
Арабей Тетяна Георгіївна
Адміністративне
Донецький апеляційний адміністративний суд
Міронова Галина Михайлівна
Адміністративне
Донецький апеляційний адміністративний суд
Арабей Тетяна Георгіївна
Адміністративне
Донецький апеляційний адміністративний суд
Арабей Тетяна Георгіївна
Адміністративне
Луганський окружний адміністративний суд
С.В. Борзаниця
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні