ХАРКІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"06" червня 2016 р. Справа № 922/5060/14
Колегія суддів у складі: головуючий суддя Могилєвкін Ю.О., суддя Істоміна О.А., суддя Білецька А.М.
при секретарі Кузнєцовій І.В.
за участю представників сторін:
позивача - ОСОБА_1
1-ї третьої особи - не з'явився
2-ї третьої особи -не з'явився
відповідача - не з'явився
розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Харківського апеляційного господарського суду апеляційну скаргу відповідача - фізичної особи-підприємця ОСОБА_2 (вх.№1403Х/3) на рішення господарського суду Харківської області від 27 квітня 2016 року по справі №922/5060/14,
за позовом Харківської міської ради, м. Харків,
треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача: 1. Департамент земельних відносин, м.Харків,
2. Управління Держземагентства у м.Харкові Харківської області,
до Фізичної особи-підприємця ОСОБА_2, смт. Високий, Харківська область,
про внесення змін до договору оренди,
ВСТАНОВИЛА:
У листопаді 2014 року Харківська міська рада звернулась до господарського суду Харківської області з позовом до ФОП ОСОБА_2 про внесення змін до договору оренди землі від 15.09.2005 року за №88134/05, шляхом визнання додаткової угоди до вказаного договору оренди землі укладеною, у редакції, що викладена у прохальній частині позовної заяви, посилаючись на прийняття Харківською міською радою рішення, яким змінено нормативно грошову оцінку землі, що зумовило підвищення розміру орендної плати, приписами статей 13, 144 Конституції України, статей 12, 93, 125, 126, 189 Земельного кодексу України, пункту 12 Перехідних положень Земельного кодексу України, статей 15, 30 Закону України "Про оренду землі", статей 5, 13, 15, 21 Закону України "Про оцінку земель", статей 629, 649, 651, 653, 654, 792 Цивільного кодексу України, статей 179, 188, 193, Господарського кодексу України, ухилення відповідача від укладення додаткової угоди.
Рішенням господарського суду Харківської області від 15.07.2015 року позов задоволено частково, внесено зміни до договору оренди землі, зареєстрованого 15.09.2005 року за №88134/05 у Харківській регіональній філії ДП "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах" в редакції зазначеній в позовній заяві, постановою Харківського апеляційного господарського суду від 18.11.2015 року рішення суду залишено без змін.
Постановою Вищого господарського суду України від 09.02.2016 року постанову Харківського апеляційного господарського суду від 18.11.2015 року у справі № 922/5060/14 та рішення господарського суду Харківської області від 15.07.2015 року у частині задоволення позовних вимог скасовано та в цій частині справу направлено на новий розгляд до господарського суду Харківської області.
Рішенням господарського суду Харківської області від 27.04.16 року у справі №922/5060/14 (колегія суддів у складі: головуючий суддя - Погорелова О.В., судді - Добреля Н.С., Ємельянова О.О.) позов задоволено повністю, внесено зміни до договору оренди землі, зареєстрованого 15.09.2005 року за №88134/05 у Харківській регіональній філії ДП "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах" в редакції зазначеній в позовній заяві.
Відповідач з рішенням господарського суду першої інстанції не погодився, звернувся до Харківського апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій, посилаючись на порушення судом норм матеріального і процесуального права та неповне з'ясування обставин справи при його прийнятті, просить скасувати рішення господарського суду повністю та прийняти нове рішення у справі, яким у задоволенні позовних вимог відмовити в повному обсязі.
У апеляційній скарзі зазначив, що не погоджується з рішенням сесії Харківської міскьої ради 5 скликання №41/08 від 27.02.2008р., а також з розрахунком та витягом з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, вважає неправильним застосування коефіцієнтів Кф- 2,5 та не застосування коефііенту складних інженернерно - геологичних умов К1.
Позивач вважає рішення суду законним та обґрунтованим, прийнятим відповідно до норм чинного законодавства, надав відзив на апеляційну скаргу, в якому просить рішення залишити без змін, а апеляційну скаргу без задоволення.
У відзиві зазначив, що підстатви для застосування коефііенту складних інженернерно - геологичних умов К1 відсутні,так як земельна ділянка надана відповідачу для експлуатації АГЗП, а не тільки для будивництва або реконструкції,також правильно віднесено земельну ділянку за функціональним використанням до земель комерційного використання із застосуванням коефіцієнту Кф- 2,5.
Відповідач та третя особа в судове засідання не зявились, хоча належним чином були повідомлені про місце та час розгляду справи, не зявлення представників не перешкоджає розгляду справи.
Судова колегія, повторно розглянувши справу, перевіривши законність та обґрунтованість рішення встановила, що на підставі рішення ХХХV сесії Харківської міської ради ІV скликання від 27.04.2005 року № 78/05 "Про надання юридичним та фізичним особам земельних ділянок для будівництва (реконструкції) та подальшої експлуатації об'єктів" між Харківською міською радою (орендодавець) та відповідачем (орендар) укладено договір оренди землі від 15.09.2005 року, за умовами п.1.1. якого позивач надає, а відповідач приймає в строкове платне користування земельну ділянку несільськогосподарського призначення - землі промисловості, яка знаходиться за адресою: м. Харків, вул. Греківська, 25.
Даний договір зареєстрований у Харківській регіональній філії ДП "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах" в книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі від 15.09.2005 року за №88134/05.
Пунктом 2 договору визначено, що в оренду передається земельна ділянки загальною площею 0,098 га.
Пунктом 5 договору встановлено, що нормативно грошова оцінка земельної ділянки: - на період будівництва згідно з довідкою №1739/05 від 07.07.2005 року становить 163338 грн.; - не період експлуатації згідно з довідкою №1740/05 від 07.07.2005 року становить 816688 грн.
У пунктах 8, 9 зазначено, що договір укладено строком на період будівництва до 01 вересня 2007 року (але не пізніше прийняття об'єкту до експлуатації), на період експлуатації до 01 травня 2030 року.
Орендна плата за земельну ділянку вноситься орендарем щомісячно у грошовій формі на рахунок відділу державного казначейства у м. Харкові .
Факт прийняття відповідачем в оренду вищевказаної земельної ділянки підтверджується Актом приймання-передачі земельної ділянки від 15 вересня 2005 року.
Розмір орендної плати в місяць на земельну ділянку становить: - на період будівництва: 2005 року - 347,91 грн.; 2006 року - 512,20 грн.; 2007 року - 966, 42 грн.; - на період експлуатації з 01.09.2007 року - 3280, 36 грн.
У пункті 13 договору сторони погодили, що розмір орендної плати переглядається у разі: зміни умов господарювання, передбачених договором; зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів; внаслідок інфляції - щорічно; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами; в інших випадках, передбачених законом.
Пунктом 36 договору передбачено, що зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розв'язується у судовому порядку.
Факт прийняття відповідачем в оренду вищевказаної земельної ділянки підтверджується актом приймання - передачі земельної ділянки від 15 вересня 2005 року.
Відповідно до ст. 111-12 ГПК України, вказівки, що містяться у постанові касаційної інстанції, є обов'язковими для суду першої інстанції під час нового розгляду справи.
Суд першої інстанці, врахував вказівки Вищого господарського суду України, викладені у постанові від 09.02.2016 року по справі №922/5060/14 та під час нового розгляду справи судом була досліджена відповідність зазначених у витязі з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки коефіцієнтів, які характеризують функціональне використання спірної земельної ділянки орендованої відповідачем, застосованим коефіцієнтам; витребувані та досліджені довідка з державної статистичної звітності за формою 6-зем від 21.04.2016 року та додаток 3 до Інструкції з заповнення державної статистичної звітності з кількісного обліку земель (форми №№ 6-зем, 6а-зем, 6б-зем, 2-зем), затверджена наказом Держкомстату України від 05.11.1998 року за № 77.
Суд першої інстанції правомірно задовольнив позовні вимоги про внесення змін до договору оренди землі від 15.09.2005 року за №88134/05 виходячи з натупного.
За приписами частини 1 статті 93 Земельного кодексу України, статті 1 Закону України "Про оренду землі", право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності.
Відповідно до статті 13 Закону України "Про оренду землі" договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендодавцеві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.
Згідно з абзацом другим частини першої статті 15 цього Закону істотними умовами договору оренди землі є: об'єкт оренди (кадастровий номер, місце розташування та розмір земельної ділянки). Розмір орендної плати за землю визначається сторонами у договорі, в тому числі може визначатися шляхом встановлення відсоткового відношення до нормативно грошової оцінки земельної ділянки, що відповідає чинному законодавству України, зокрема, приписам частини першої статті 15, статті 21 Закону України "Про оренду землі".
За приписами статті 632 Цивільного кодексу України, ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.
Орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності є обов'язковим платежем, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою (підпункт 14.1.136 статті 14 Податкового кодексу України). Згідно з положеннями статті 21 Закону України "Про оренду землі" розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).
Також за підпунктом 14.1.147 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України плата за землю - загальнодержавний податок, який справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності. Згідно з пунктами 288.1, 288.4 статті 288 Податкового кодексу України підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки оформлений та зареєстрований відповідно до законодавства. Розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем.
Згідно з пунктом 288.4, підпунктами 288.5.1., 288.5.2. пункту 288.5 статті 288 Податкового кодексу України (в редакції на дату звернення ради з позовом до місцевого господарського суду), розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем. Розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою 3 відсотків нормативної грошової оцінки та не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки.
Суд першої інстанції, виходячи з аналізу зазначених законодавчих приписів, зробив обґрунтований висновок, що орендна плата за користування земельними ділянками державної та комунальної власності є регульованою ціною яка розраховується від нормативної грошової оцінки земель, а її розмір встановлюється у договорі.
За змістом статті 1, абзацу п'ятого статті 5 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок являє собою капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.
У відповідності до положень статті 144 Конституції України органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території.
Згідно з пунктом 34 статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування" виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються, відповідно до закону, питання регулювання земельних відносин.
Частиною 1 статті 73 Закону України "Про місцеве самоврядування" передбачено, що акти ради, сільського, селищного, міського голови, голови районної в місті ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради, прийняті в межах наданим їм повноважень, є обов'язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.
За змістом статті 651 Цивільного кодексу України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.
За статтею 30 Закону України "Про оренду землі" зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.
Відповідно до визначення нормативної грошової оцінки земельних ділянок, наданого в Законі України "Про оцінку земель", вона є незалежним економічним показником, що відображає очікуваний чи фактичний дохід, який можна отримати від найбільш ефективного використання земельної ділянки з урахуванням установлених обмежень у відповідний період, у зв'язку з чим зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати та внесення змін до договору оренди земельної ділянки. Порядок визначення ставки орендної плати за землі територіальної громади м. Харкова встановлено Положенням про порядок визначення розміру орендної плати, плати за суперфіцій, земельний сервітут при наданні земельних ділянок у платне користування в місті Харкові, затвердженим рішенням сесії Харківської міської ради від 27.02.2008 року № 41/08, із наступними змінами, зазначене рішення сесії Харківської міської ради не оскаржено, не скасовано та є діючим.
Пунктом 2.4. Порядку визначення розміру орендної плати встановлено, що річна орендна плата (О) за земельну ділянку розраховується за формулою, де:
Ц - нормативна грошова оцінка земельної ділянки, грн.;
Б - єдина для м. Харкова базова ставка орендної плати (частка одиниці);
К1 - коефіцієнт, який враховує наявність складних інженерно-геологічних умов земельної ділянки, визначається згідно з додатком до цього Положення;
К2 - коефіцієнт, який враховує розмір земельної ділянки, визначається згідно з додатком до цього Положення.
Застосування коефіцієнтів складних інженерно-геологічних умов (К1) та обмеженого використання (К2) здійснюється за ініціативою орендаря на підставі наданих ним документів, які свідчать про наявність обставин, що дають право на використання вказаних коефіцієнтів (експертні висновки територіальної організації в галузі інженерних вишукувань для будівництва, спеціалізованих установ та організацій, довідки державних та інших уповноважених органів, висновки (довідки) підприємств, установ та організацій, які експлуатують об'єкти, навколо (уздовж) яких встановлені охоронні зони, тощо).
Відповідно до вказаного рішення сесії Харківської міської ради базова річна ставка орендної плати становить 0,08 тобто 8% від нормативної грошової оцінки земель.
У п. 2.6 Порядку визначення розміру орендної плати зазначено, що орендна плата за земельну ділянку розраховується в залежності від терміну оренди із застосуванням наступних відсотків від розрахункового розміру орендної плати, строк оренди - 1-10 років - 100%; 11-15 років - 90%; 16-20 років - 80%; строк оренди 21-25 років - 70% та строк оренди 26-50 років - 60%.
Отже, щодо земельної ділянки, наданої відповідачу, застосовується зменшена базова ставка орендної плати у зв'язку із терміном оренди, так як земельна ділянка відповідно до п. 8 спірного договору оренди надавалася відповідачу у користування строком на 24 роки. Оскільки термін оренди за договором позивача є значним та підпадає під дію п. 2.6 Порядку визначення розміру орендної плати, тому базова ставка знижується та становить 70% від базової ставки, тобто 8%х70%=5,6% від нормативної грошової оцінки.
Пунктом 6.1. Положення про порядок визначення розміру орендної плати встановлено, що плати за суперфіцій, земельний сервітут при наданні земельних ділянок у платне користування в місті Харкові, рішенням сесії Харківської міської від 27.02.2008 року № 41/08, із наступними змінами, розмір орендної плати, встановлений договорами оренди, у тому числі договорами тимчасового користування на умовах оренди, укладеними до набрання чинності цього Положення, підлягає перерахунку.
У п. 6.4. зазначео, що це Положення застосовується при розрахунку розміру орендної плати при укладенні договорів оренди земельних ділянок на підставі рішень міської ради про надання земельних ділянок відповідним юридичним та фізичним особам в оренду: а) прийнятих після набрання чинності цим Положенням; б) прийнятих до набрання чинності цим Положенням.
Суд першої інстанції правомірно встановив, що оскільки спірний договір оренди землі був укладений у 2005 році, тобто до набрання чинності вищезазначеного Положення, то розмір орендної плати за цим договором підлягає перерахунку відповідно до тих ставок, які визначаються відповідно до цього Положення.
Не внесення сторонами договору оренди землі змін до його умов в частині, що встановлюються у законодавчому порядку, не звільняє сторін від обов'язку їх виконання, оскільки відповідно до положень статті 11 Цивільного кодексу України у випадках, встановлених актами цивільного законодавства, цивільні права та обов'язки виникають безпосередньо з актів органів державної влади або місцевого самоврядування.
Отже, ставки орендної плати за землю, встановлені В«Положенням про порядок визначення розміру орендної плати, плати за суперфіцій, земельний сервітут при наданні земельних ділянок у платне користування в місті ХарковіВ» , затверджений рішенням Харківської міської ради від 27.02.2008 року № 41/08 підлягають обов'язковому застосуванню при перерахунку розміру орендної плати за спірним договором оренди землі.
Відповідно до п. 1.7. В«Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктівВ» , затвердженого спільним наказом Держкомзему України, Мінагрополітики України, Мінбудархітектури України, Української академії аграрних наук 27.01.2006 року № 18/15/21/11, нормативно грошова оцінка земельних ділянок проводиться суб'єктами оціночної діяльності, які отримали ліцензії на проведення робіт із землеустрою. Отже, діяльність щодо перевірки правильності нормативної грошової оцінки земельної ділянки та перевірки правильності визначення розрахунку орендної плати, яка базується на основі такої нормативної грошової оцінки, потребує ліцензування та спеціальних знань.
Згідно ст. 1 Закону України В«Про державну експертизу землевпорядної документаціїВ» державна експертиза землевпорядної документації (далі - державна експертиза) - це діяльність, метою якої є дослідження, перевірка, аналіз та оцінка об'єктів експертизи на предмет їх відповідності вимогам законодавства, встановленим стандартам, нормам і правилам, а також підготовка обґрунтованих висновків для прийняття рішень щодо об'єктів експертизи.
У п. 22 Положення про Державне агентство земельних ресурсів України, затвердженого Указом Президента України від 08.04.2011 року № 445, зазначено, що Держземагентство бере участь у погодженні документації із землеустрою, організовує та проводить в установленому законодавством порядку державну експертизу проектів землеустрою, документації з оцінки земель, а також матеріалів і документації державного земельного кадастру та надає за результатами її проведення відповідні висновки.
Відповідно до ч. 1, 2 ст. 35 цього Закону результатом проведення державної експертизи є висновок державної експертизи.
Статтею 15 Закону України В«Про оцінку земельВ» встановлено, що підставою для проведення оцінки земель (бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок) є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.
Рішенням Харківської міської ради 25 сесії 6 скликання від 03 липня 2013 року №1209/13 затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 року.
Пунктом 1.1. вказаного рішення затверджено базову вартість одного квадратного метра земель міста Харкова у сумі 291,18 грн., яка отримана на підставі витрат на освоєння і облаштування території міста станом на 01 січня 2013 року та підлягає в подальшому індексації в порядку, встановленому законодавством України.
Пунктом 2 рішення встановлено, що це рішення вводиться в дію з моменту оприлюднення в установленому порядку, а нормативна грошова оцінка земель міста Харкова станом на 01 січня 2013 року застосовується з 01 січня 2014 року.
Висновком державної експертизи землевпорядної документації від 07.06.2013 року №405-13, технічну документацію з нормативно грошової оцінки було повернуто на доопрацювання, і відповідно штампу Держземагентства України, недоліки що стали підставою для повернення були враховані та усунуті.
Таким чином, технічна документація з нормативно грошової оцінки земель м. Харкова пройшла державну експертизу, про що було зроблено відповідний позитивний висновок.
Рішенням Харківської міської ради від 25 вересня 2013 року № 1269/13 "Про затвердження "Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станам на 01.01.2013 року" встановлено, що плата за землю на підставі даних "Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 року" вводиться в дію з 01.01.2014 року. Зміни до договорів оренди землі, пов'язані зі зміною розміру орендної плати, оформлюються додатковою угодою до договору оренди землі згідно з Порядком оформлення договорів оренди землі у місті Харкові.
Згідно з пунктами 2.1, 2.2 Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 року, затвердженого рішенням Харківської міської ради від 25.09.2013 року № 1269/13 Департамент земельних відносин, на підставі п. 4 ст. 33 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", є власником програмного комплексу "Нормативна грошова оцінка земель міста Харкова станом на 01.01.2013 року", здійснює загальну координацію робіт з визначення орендної плати за землю в місті Харкові згідно рішення 25 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 03.07.2013 року № 1209/13 "Про затвердження Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 року", здійснює розрахунки розміру орендної плати за землю та безпосереднє виконання робіт з укладання договорів оренди землі та додаткових угод до них, веде моніторинг виконання умов договорів оренди землі.
Управління Держземагентства у м. Харкові надає інформацію про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки у формі витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки згідно чинного законодавства.
Пунктами 3.1, 3.2 вказаного Порядку визначено, що зміна нормативної грошової оцінки земель є підставою для внесення змін до договору оренди землі. Зміни до договору оренди землі оформлюються додатковою угодою. Підготовка додаткової угоди здійснюється Департаментом земельних відносин відповідно до Порядку укладання договорів оренди землі у м. Харкові.
Комунальне підприємство В«Міський інформаційний центрВ» є користувачем програмного комплексу В«Нормативна грошова оцінка земель міста Харкова станом на 01.01.2013 рокуВ» за договором з Департаментом земельних відносин, надає доступ до зазначеного програмного комплексу управлінню Держземагентства у м. Харкові Харківської області для надання витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки, Департаменту земельних відносин для перевірки даних, що містяться у витягах, та виконання інших функцій у межах повноважень та Департаменту самоврядного контролю за використанням та охороною земель для здійснення відповідних контрольних повноважень (пункт 2.3 рішення).
Пунктом 3.10. Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів затвердженого спільним наказом Держкомзему, Мінагрополітики, Мінбудархітектури та УААН від 27.01.2006 року №18/15/21/11 таі зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 05.04.2006 року за №388/1226, передбачено, що вартість одного квадратного метра земельної ділянки певного функціонального використання (Цн) визначається з урахуванням територіально-планувальних, інженерно-геологічних, історико-культурних, природно-ландшафтних, санітарно-гігієнічних та інженерно-інфраструктурних особливостей місця її розташування в межах економіко-планувальної зони за формулою Цн=ЦнзхКфхКм3.
Значення коефіцієнта Км3 визначається щодо кожного населеного пункту, виходячи з його особливостей. При встановленні значення локального коефіцієнта для окремої земельної ділянки можливо встановлювати його значення на основі визначення частки площі, яку займає цей фактор на земельній ділянці. Установлення частки площі здійснюється переважно шляхом використання ГІС - технологій та електронних цифрових карт масштабу, не меншого, ніж 1:10000 - для міст з чисельністю населення понад цифрових 100 тисяч чоловік та 1:5000 для інших населених пунктів. Для обчислення Км3 враховувати локальні фактори, наведені в додатку 1, таблиця 1.7, при чому добуток по факторних оцінок не повинен бути нижче 0,50 і вище 1,50.
Таким чином, розрахунок значення коефіцієнтів Км3 (локальні фактори) при наданні витягу з нормативної грошової оцінки окремих земельних ділянок у місті Харкові здійснюється із застосуванням програмного комплексу В«Нормативна грошова оцінка земель міста Харкова станом на 01.01.2013 рокуВ» в автоматизованому режимі, що є використанням ГІС-технологій. А тому Управління Держземагентства не впливає на значення зазначеного коефіцієнту.
Значення коефіцієнтів Км3 (локальні фактори) було розраховано розробниками Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 року та затверджено вищевказаним рішенням Харківської міської ради і внесено до програмного комплексу.
Відповідно до Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів затвердженого Наказом Держкомзему України, Мінагрополітики України, Мінбудархітектури України, Української академії аграрних наук від 27.01.2006 року № 8/15/21/11 для розрахунку розміру нормативно грошової оцінки земельної ділянки встановлені категорії земельних ділянок за функціональним використанням, серед яких є землі комерційного використання, до яких застосовується значення коефіцієнта Кф - 2,5.
Суд першої інстанції зробив правомірний висновок, що при розрахунку нормативно грошової оцінки земельної ділянки використовується не категорія земель за цільовим призначенням, визначена згідно ст. 19 Земельного кодексу України, а категорія земель за функцією використання (функціональне використання) як то передбачено вищевказаним Порядком.
Згідно вищенаведеного Порядку коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки, ураховує відносну прибутковість видів економічної діяльності.
Віднесення земель до категорії земель за функціональним використанням провадиться згідно з Інструкцією з заповнення державної статистичної звітності з кількісного обліку земель (форми №№ 6-зем, 6а-зем, 6б-зем, 2-зем), затвердженою наказом Держкомстату України від 05.11.1998 року № 377, зареєстрованою в Міністерстві юстиції України 14.12.1998 за № 788/3228, відповідно до видів економічної діяльності, зазначених у довідках, що надають юридичним особам органи державної статистики.
Вказана Інструкція визначає порядок заповнення державної статистичної звітності з кількісного обліку земель (форми №№ 6-зем, 6а-зем, 6б-зем, 2-зем) на основі класифікації земель Стандартної статистичної класифікації землекористування ЄЕК, розробленої Статистичною комісією та Європейською економічною комісією ООН, та Класифікації видів економічної діяльності ДК 009-96, затвердженої і введеної в дію наказом Держстандарту України від 22 жовтня 1996 року № 441. Вказана Інструкція та додатки до неї визначають яким чином Управління Держземагентства мають заповнювати річну форму державної статистичної звітності N 6-зем "Звіт про наявність земель та розподіл їх за власниками землі, землекористувачами, угіддями та видами економічної діяльності" (річна).
Суд першої інстанції обґрунтовано встановив, що вид функціонального використання земельної ділянки визначається на підставі довідки із статистичної звітності з кількісного обліку земель (6-зем) органами Держземагентства, а не на підставі рішення міської ради.
Додатки до вказаної Інструкції здійснюють класифікацію видів економічної діяльності на землях певної категорії видів економічної діяльності, за видами діяльності згідно Класифікації видів економічної діяльності ДК 009-2010.
Так, відповідно до інформації з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців види діяльності відповідача: - 68.20 надання в оренду й експлуатацію власного чи орендованого нерухомого майна; - 77.12 - надання в оренду вантажних автомобілів.
Відповідно до Додатку 3 до Інструкції з заповнення державної статистичної звітності з кількісного обліку земель (форми №№ 6-зем, 6а-зем, 6б-зем, 2-зем) всі вищенаведені види економічної діяльності визнаються такими, що здійснюються з використанням землі у комерційних цілях, а тому за функціональним використанням такі землі відносяться до земель комерційного використання.
Згідно ст. 206 Земельного кодексу України використання землі в Україні є платним. Об'єктом плати за землю є земельна ділянка. Таким чином, віднесення до певного виду функціонального використання здійснюється що до всієї земельної ділянки на який проводиться певний вид економічної діяльності.
Відповідно до Інструкції з заповнення державної статистичної звітності з кількісного обліку земель (форми №№ 6-зем, 6а-зем, 6б-зем, 2-зем) у графі 34 форми 6-зем ураховуються дані про забудовані землі, всього, які складаються із суми відповідних даних граф Інструкції.
Суд першої інстанції, з урахування вищевказаного, дійшов до обґрунтованого висновку, що при розрахунку розміру орендної плати за спірним договором вірно застосовано Кф - 2,5 як для земель комерційного використання.
Витяг з технічної документації про нормативно грошову оцінку земельної ділянки від 20.11.2013 року №786/14 є офіційним документом, виданим компетентним органом державної влади, а саме управлінням Держземагентства у м. Харкові Харківської області, оформленого за формулою та передбаченими вимогами згідно з додатком 2 Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, затвердженого спільним наказом Держкомзему, Мінагрополітики, Мінбудархітектури та УААН від 27.01.2006 року № 18/15/21/11, на підставі якого Харківською міською радою в межах повноважень розраховано розмір орендної плати.
Дані документи у частині визначення категорії функціонального використання і застосування відповідних коефіцієнтів базуються на інформації, що міститься у довідці №6-зем, а отже вони є належними та допустимими доказами у справі.
Як вбачається з матеріалів справи, Департамент земельних відносин Харківської міської ради надіслав відповідачеві лист-пропозицію від 12 грудня 2013 року №1195/0/30-13 про зміну договору оренди землі разом з проектом додаткової угоди до договору оренди землі та розрахунком орендної плати, а також надіслав лист пропозицію від 12 грудня 2013 року №1183/0/30-13 про державну реєстрацію договору оренди землі та додаткової угоди до договору оренди земельної ділянки.
Втім, у встановлений термін відповідь на лист-пропозицію Харківської міської ради орендарем не направлено, додаткову угоду відповідачем не підписано , що й стало підставою для звернення Харківською міською радою до господарського суду Харківської області з позовом про внесення змін до договору оренди землі від 15.09.2005 року в судовому порядку, шляхом визнання укладеної додаткової угоди до вказаного договору оренди в редакції, зазначеній у позовній заяві.
Колегія суддів вважає, що посилання відповідача на не погодження з рішенням сесії Харківської міскьої ради 5 скликання №41/08 від 27.02.2008р. та з розрахунком та витягом з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, вважає неправильним застосування коефіцієнтів Кф- 2,5 та не застосування коефііенту складних інженернерно - геологичних умов К1 необгрунтоване та спростовується матеріалами справи.
Суд першої інстанції обґрунтовано задовольнив позовні вимоги про внесення змін до договору оренди землі.
Таким чином, висновки викладені в рішенні господарського суду, відповідають нормам матеріального та процесуального права та фактичним обставинам справи, а мотиви відповідача не можуть бути підставою для його скасування, керуючись ст. 144 Конституції України, ст. 188 Господарського кодексу України, ст. 96 Земельного кодексу України, ст. 14, 377, 632, 651 Цивільного кодексу України, ст. 288 Податкового кодексу України, ст. ст. 15, 21, 30, 31, 34 Закону України "Про оренду землі", ст. 26 Закону України "Про місцеве самоврядування", ст.ст. 101-105 ГПК України колегія суддів
ПОСТАНОВИЛА:
Апеляційну скаргу залишити без задоволення
Рішення господарського суду Харківської області від 27.04.2016 р. по справі №922/5060/14 залишити без змін.
Дана постанова набирає законної сили з дня її прийняття і може бути оскаржена протягом двадцяти днів до касаційної інстанції: Вищого господарського суду України.
Повний текст постанови складено 08.06.16
Головуючий суддя Могилєвкін Ю.О.
Суддя Істоміна О.А.
Суддя Білецька А.М.
Суд | Харківський апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 06.06.2016 |
Оприлюднено | 15.06.2016 |
Номер документу | 58219470 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Харківський апеляційний господарський суд
Могилєвкін Ю.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні