cpg1251
ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
"02" червня 2016 р. м. Київ К/800/39055/15
Вищий адміністративний суд України в складі колегії суддів:
Олендера І.Я. (доповідача), Лосєва А.М., Рибченка А.О.,
розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «ВІВАТ АПК» до Арцизької об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Державної фіскальної служби в Одеській області про визнання дій протиправними та зобов'язання вчинити певні дії, провадження в якій відкрито за касаційною скаргою Арцизької об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Державної фіскальної служби в Одеській області на постанову Одеського окружного адміністративного суду від 26 березня 2015 року та ухвалу Одеського апеляційного адміністративного суду від 5 серпня 2015 року,
В С Т А Н О В И В:
У лютому 2015 року Товариство з обмеженою відповідальністю «ВІВАТ АПК» (далі - позивач, «ВІВАТ АПК») звернулось до суду першої інстанції із позовом, в якому просило:
- визнати протиправними дії Арцизької об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Міндоходів в Одеській області з внесення коригувань до баз даних АС «Аудит», АС «Результати співставлення податкових зобов'язань та податкового кредиту в розрізі контрагентів на рівні ДПА України, АС «Інтегрована автоматизована інформаційна система ГУ Міндоходів України «Податковий блок» в частині зменшення податкових зобов'язань та податкового кредиту ТОВ «ВІВАТ АПК», визначених у податковій декларації з податку на додану вартість № 9048472801 від 20.08.2014 року за липень 2014 року;
- зобов'язати Арцизьку об'єднану державну податкову інспекцію Головного управління Міндоходів в Одеській області здійснити коригування суми податку на додану вартість в базах даних АС «Аудит», АС «Результати співставлення податкових зобов'язань та податкового кредиту в розрізі контрагентів на рівні ДПА України, АС «Інтегрована автоматизована інформаційна система ГУ Міндоходів України «Податковий блок», шляхом відновлення ТОВ «ВІВАТ АПК» податкового зобов'язання у сумі 2207878 грн. та податкового кредиту у сумі 1815057 грн., задекларованих згідно податкової декларації з ПДВ № 9048472801 від 20.08.2014 року за липень 2014 року.
Правонаступником Арцизької об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Міндоходів в Одеській області на час розгляду справи є Арцизька об'єднана державна податкова інспекція Головного управління Державної фіскальної служби в Одеській області (далі - відповідач, ДПІ).
Постановою Одеського окружного адміністративного суду від 26 березня 2015 року, залишеною без змін ухвалою Одеського апеляційного адміністративного суду від 5 серпня 2015 року, адміністративний позов задоволено частково:
- визнано протиправними дії відповідача з внесення коригувань до програмних систем АС «Податковий блок», підсистем: «Аналітична система», «Автоматизована система», «Співставлення податкових зобов'язань та податкового кредиту на рівні ГУ ДФС України» в частині зменшення податкових зобов'язань та податкового кредиту ТОВ «ВІВАТ АПК», визначених у податковій декларації з податку на додану вартість № 9048472801 від 20.08.2014 року за липень 2014 року;
- зобов'язано ДПІ здійснити коригування суми податку на додану вартість до програмних систем АС «Податковий блок», підсистем: «Аналітична система», «Автоматизована система», «Співставлення податкових зобов'язань та податкового кредиту на рівні ГУ ДФС України» шляхом відновлення ТОВ «ВІВАТ АПК» податкового зобов'язання у сумі 2207878 грн. та податкового кредиту у сумі 1815057 грн., задекларованих згідно податкової декларації з ПДВ № 9048472801 від 20.08.2014 року за липень 2014 року
- в іншій частині позовних вимог - відмовлено.
Суди попередніх інстанцій мотивували свої рішення тим, що податкові повідомлення-рішення відповідачем не приймались, а дії відповідача по коригуванню задекларованих податкових зобов'язань податкового кредиту призвели до негативних правових наслідків (у вигляді зміни показників податкових зобов'язань та податкового кредиту), а тому відповідачем порушено права та інтереси позивача, оскільки такі зміни несуть за собою податкові зобов'язання.
Не погоджуючись із рішенням судів попередніх інстанцій, відповідач звернувся до Вищого адміністративного суду України з касаційною скаргою, в якій просить про їх скасування, як таких, що ухвалені із порушенням норм матеріального та процесуального права, ухвалити нову постанову про відмову у задоволенні позовних вимог. У доводах касаційної скарги зазначає, що наказ та направлення на проведення перевірки вручено директору підприємства під розписку до початку проведення зазначеної перевірки, перевірку проведено з відома та в присутності вказаної особи, що свідчить про правомірність проведення відповідачем зазначеної перевірки. Викладення у зазначеному акті перевірки певних висновків не порушують права чи інтереси особи, не впливають на її суб'єктивні права та обов'язки. Відображення в інформаційних базах даних податкового органу будь-яких розбіжностей в задекларованих платниками податків показниках не тягне за собою зміни в обліковій картці платника податків, щодо узгоджених сум податкового кредиту та податкового зобов'язання, не створюють для платника податків будь-яких юридичних наслідків не змінюють прав та обов'язків, оскільки внесення такої інформації не призводить до коригування (збільшення) податкових зобов'язань платника податків.
Касаційний розгляд справи проведено в порядку письмового провадження, відповідно до п. 2 ч. ст. 222 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України).
Судами попередніх інстанцій встановлено наступні обставини.
Посадовими особами відповідача проведено документальну позапланову невиїзну перевірку позивача щодо підтвердження відомостей, отриманих від осіб, які мали правові відносини з платником податків, за результатами якої складено акт від 16.10.2014 року № 482/22-34922416 «Про результати документальної позапланової перевірки TOB «ВІВАТ АПК» з питань правомірності нарахування податкового кредиту та податкових зобов'язань з податку на додану вартість по взаємовідносинам з TOB «АКВЕН-ІНТЕР» (код ЄДРПОУ 38390117) та ПП «БЕССАРАБІЯ-В» (код ЄДРПОУ 35434347) за період з 01.07.2014 року по 31.07.2014 року за період з 01.07.2014 року по 31.07.2014 року.
На підставі зазначеного акту перевірки відповідачем було внесено до програмних систем: АС «Податковий блок», підсистем: «Аналітична система», «Автоматизована система», «Співставлення податкових зобов'язань та податкового кредиту на рівні ГУ ДФС України» зміни в частині зменшення податкових зобов'язань та податкового кредиту ТОВ «ВІВАТ АПК», визначених у податковій декларації з податку на додану вартість № 9048472801 від 20.08.2014 року за липень 2014 року без прийняття податкового повідомлення рішення, що підтверджується листом відповідача від 25.03.2015 року № 2472/9/15-07-10 (т.1 а.с. 121).
Перевіривши правильність застосування судами норм матеріального і процесуального права, колегія суддів приходить до висновку, що зазначена касаційна скарга підлягає задоволенню, виходячи з наступних мотивів.
Щодо доводів позивача про протиправність викладення в акті 18.06.2014 року № 488/3-22-08/38038769 певних висновків, суд касаційної інстанції зазначає наступне.
У п. 61.1 ст. 61 ПК України визначено, що податковий контроль - це система заходів, що вживаються контролюючими органами з метою контролю правильності нарахування, повноти і своєчасності сплати податків і зборів, а також дотримання законодавства з питань регулювання обігу готівки, проведення розрахункових та касових операцій, патентування, ліцензування та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.
Способом здійснення такого контролю є, зокрема, інформаційно-аналітичне забезпечення діяльності контролюючих органів (пп. 62.1.2 п. 62.1 ст. 62 ПК України).
Відповідно до ст. 71 ПК України інформаційно-аналітичне забезпечення діяльності контролюючих органів - це комплекс заходів щодо збору, опрацювання та використання інформації, необхідної для виконання покладених на контролюючі органи функцій.
Згідно з приписами пп. 72.1.1 п. 72.1 ст. 72 ПК України для інформаційно-аналітичного забезпечення діяльності контролюючого органу використовується інформація, що надійшла, зокрема: від платників податків та податкових агентів, що міститься в податкових деклараціях, розрахунках, інших звітних документах; що міститься у наданих великими платниками податків в електронній формі копіях документів з обліку доходів, витрат та інших показників, пов'язаних із визначенням об'єктів оподаткування (податкових зобов'язань), первинних документах, які ведуться в електронній формі, регістрах бухгалтерського обліку, фінансовій звітності, інших документах, пов'язаних з обчисленням та сплатою податків і зборів; про фінансово-господарські операції платників податків.
На підставі п. 75.1 ст. 75 ПК України контролюючі органи мають право проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичні перевірки.
Відповідно до п. 86.1 ст. 86 ПК України результати перевірок оформляються у формі акта або довідки, які підписуються посадовими особами контролюючого органу та платниками податків або їх законними представниками (у разі наявності), у разі встановлення під час перевірки порушень складається акт. Якщо такі порушення відсутні, складається довідка.
Акт (довідка), складений за результатами перевірки та підписаний посадовими особами, які проводили перевірку у строки, визначені цим Кодексом, надається платнику податків або його законному представнику, який зобов'язаний його підписати.
У разі незгоди платника податків з висновками акта такий платник зобов'язаний підписати такий акт перевірки із зауваженнями, які він має право надати разом з підписаним примірником акта або окремо у строки, передбачені цим Кодексом.
Відповідно до ст. 74 ПК України податкова інформація, зібрана відповідно до цього Кодексу, може зберігатися та опрацьовуватися в інформаційних базах контролюючих органів або безпосередньо посадовими (службовими) особами контролюючих органів. Перелік інформаційних баз, а також форми і методи опрацювання інформації визначаються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику (пункт 74.1); зібрана податкова інформація та результати її опрацювання використовуються для виконання покладених на контролюючі органи функцій та завдань (пункт 74.2).
Тобто, висновки, викладені в акті перевірки, є відображенням дій працівників податкових органів і самі по собі не породжують правових наслідків для платника податків та, відповідно, такий акт не порушує прав останнього. Включення суб'єктом владних повноважень до бази даних інформації про таку перевірку не створює жодних перешкод для діяльності платника податку.
Дії контролюючого органу щодо внесення до електронної бази даних інформації, отриманої внаслідок проведення податкової перевірки, у тому числі й складеного за її результатами акта, є лише службовою діяльністю працівників податкового органу на виконання своїх професійних обов'язків по збиранню доказової інформації щодо наявності чи відсутності документального підтвердження відповідних операцій, якщо дії зі здійснення такого контролю не визнані протиправними в установленому порядку. Зазначені дії самі по собі не створюють для платника податків жодних правових наслідків у вигляді зміни або припинення його прав та не породжують для нього обов'язкових юридичних наслідків.
На підставі аналізу зазначених норм права суд касаційної інстанції вважає що відносини які виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема щодо компетенції контролюючих органів, повноважень і обов'язків їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, урегульовані ПК України. Способом здійснення такого контролю є, зокрема, інформаційно-аналітичне забезпечення діяльності контролюючих органів. Інформація, зібрана відповідно до цього Кодексу, може зберігатися та опрацьовуватися в інформаційних базах контролюючих органів або безпосередньо посадовими (службовими) особами контролюючих органів. Висновки, викладені в акті перевірки, є відображенням дій податкових інспекторів та не породжують правових наслідків для платника податків і, відповідно, такий акт не порушує прав останнього. Дії контролюючого органу щодо внесення до Інтегрованої системи змін показників податкової звітності суб'єктів господарювання в частині податкового кредиту та податкових зобов'язань на підставі акта перевірки без прийняття податкових повідомлень-рішень не породжують правових наслідків для платників податків та не порушують їхні права, оскільки розміщена в цій системі інформація є службовою та використовується податковими органами для обробки зібраної інформації в автоматичному режимі (використовуються для виконання покладених на контролюючі органи функцій та завдань) з метою здійснення податкового контролю.
Аналогічні висновки викладені у постановах Верховного Суду України від 09.12.2014 року, 03.11.2015 року та 17.11.2015 року у справах №№ 21-511а14, 21-99а15 та 21-4133а15 відповідно.
З огляду на зазначене, суд касаційної інстанції приходить до висновку, що рішення судів попередніх інстанцій підлягають скасуванню із ухваленням нової постанови про відмоу у задоволенні позовних вимог.
За змістом ст. 159 КАС України судове рішення повинно бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права, обґрунтованим - ухвалене судом на підставі повного та всебічного з'ясування обставин в адміністративній справі, підтверджених доказами, дослідженими в судовому засіданні.
Відповідно до п. 9 ч. 1 ст. 223 КАС України суд касаційної інстанції за наслідками розгляду касаційної скарги має право скасувати судові рішення судів першої та апеляційної інстанцій та ухвалити нове судове рішення.
Зважаючи на те, що у справі не вимагається збирання або проведення додаткової перевірки доказів, обставини встановлені повно та правильно, але допущена помилка в застосуванні норм матеріального права, суд касаційної інстанції, згідно зі ст. 229 КАС України, скасовує рішення судів першої та апеляційної інстанції і ухвалює нове рішення.
Керуючись ст.ст. 160, 167, 220, 222, 223, 229, 232, 256 КАС України, суд
П О С Т А Н О В И В:
Касаційну скаргу Арцизької об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Державної фіскальної служби в Одеській області задовольнити.
Постанову Одеського окружного адміністративного суду від 26 березня 2015 року та ухвалу Одеського апеляційного адміністративного суду від 5 серпня 2015 року у справі № 815/1000/15 - скасувати та ухвалити нову постанову.
В задоволенні адміністративного позову Товариства з обмеженою відповідальністю «ВІВАТ АПК» - відмовити.
Постанова набирає законної сили протягом п'яти днів після направлення її копії особам, які беруть участь у справі та оскарженню не підлягає, може бути переглянута в порядку передбаченому ст.ст. 235 - 244-2 КАС України.
Судді: І.Я. Олендер
А.М. Лосєв
А.О. Рибченко
Суд | Вищий адміністративний суд України |
Дата ухвалення рішення | 02.06.2016 |
Оприлюднено | 13.06.2016 |
Номер документу | 58246256 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Вищий адміністративний суд України
Олендер І.Я.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні