ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
09.06.16 Справа № 904/2960/16 За позовом: Селянського (фермерського) господарства "Хлібодар", с. Жовтоолександрівка Дніпропетровської області
до П'ятихатської районної державної адміністрації Дніпропетровської області, м. П'ятихатки Дніпропетровської області
про визнання протиправними дій
Суддя Євстигнеєва Н.М.
Представники:
Від позивача: ОСОБА_1, довіреність від 28 січня 2016 року, представник
Від відповідача: не з'явився
С У Т Ь С П О Р У :
Селянське (фермерське) господарство "Хлібодар" звернулося до господарського суду із позовом, яким, з урахування заяви про уточнення позовних вимог, яка надійшла до господарського суду 09.06.2016, просить:
- визнати протиправними дії П'ятихатської районної державної адміністрації щодо відмови в затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок в оренду Селянським (фермерським) господарством "Хлібодар" та відмови в укладенні договорів оренди земельних ділянок площею 20,9700 га у тому числі, 16,9700 га - рілля із земель резервного фонду, 4,0000 га - рілля із земель державного запасу для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Виноградівської сільської ради П'ятихатського району Дніпропетровської області.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що 26.04.2007 П'ятихатською районною державною адміністрацією видано розпорядження №288-р-06 про надання дозволу на складання проекту відведення земельної ділянки в оренду СФГ "Хлібодар" на території Виноградівської сільської ради. Позивачем виготовлено технічну документацію та 21.12.2009 отримано висновок відділу держкомзему у П'ятихатському районі Дніпропетровської області про погодження проекту землеустрою земельних ділянок площею 20,9700 га у тому числі, 16,9700 га - рілля із земель резервного фонду, 4,0000 га - рілля із земель державного запасу для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Виноградівської сільської ради П'ятихатського району Дніпропетровської області. Селянське (фермерське) господарство "Хлібодар" 27.01.2016 звернулося до П'ятихатської районної державної адміністрації з клопотанням про укладення договору оренди земельних ділянок. Листом від 01.02.2016, вих. №61-463/0/363-15, П'ятихатська районна державна адміністрація відмовила в укладенні договору оренди земельних ділянок.
Дії відповідача щодо відмови в затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок в оренду Селянським (фермерським) господарством "Хлібодар" та відмови в укладенні договорів оренди земельних ділянок площею 20,9700 га у тому числі, 16,9700 га - рілля із земель резервного фонду, 4,0000 га - рілля із земель державного запасу для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Виноградівської сільської ради П'ятихатського району Дніпропетровської області позивач вважає протиправними.
Позивач посилається на абзац 3 пункту 1 розділу Х Земельного кодексу України "Перехідні положення", відповідно до якого у разі прийняття відповідними органами рішення про погодження місяця розташування об’єкта або про надання дозволу на розроблення проекту відведення земельної ділянки до 01 січня 2008 року передача в оренду таких земельних ділянок із земель державної та комунальної власності здійснюється без проведення земельних торгів (аукціоніів).
Оскільки рішення про надання дозволу на розроблення проекту відведення спірної земельної ділянки П'ятихатською районною державною адміністрацією приймалось, тому, в дотримання положень ст. 58 Конституції України, слід укласти договір оренди.
Відповідач, П'ятихатська районна державна адміністрація, відзив на позовну заяву не надала, листом від 07.06.2016 повідомила господарський суд про те, що позовна заява для опрацювання не надходила, що унеможливлює розгляд та підготовку відзиву на позовну заяву.
Відповідач у судове засідання не з'явився, явку повноважного представника не забезпечив, відзиву на позов та інших витребуваних господарським судом документів не надав, про день, час, місце розгляду справи повідомлений належним чином (рекомендоване повідомлення про вручення поштового відправлення (ухвали суду) №4930000340270 міститься в матеріалах справи).
09 червня 2016 року позивач надав до суду клопотання про повернення, відповідно до ст. 7 Закону України "Про судовий збір", зайво сплаченого судового збору.
Розгляд справи був відкладений з 23.05.2016 на 09.06.2016.
У судовому засіданні 09.06.2016 оголошені вступна та резолютивна частини рішення.
Під час розгляду справи судом досліджені письмові докази, що містяться в матеріалах справи.
Дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення представника позивача, господарський суд, -
В С Т А Н О В И В:
26 квітня 2007 року головою П'ятихатської районної державної адміністрації прийнято Розпорядження №288-р-06 "Про надання дозволу на складання проекту відведення земельної ділянки в оренду сільському (фермерському)" господарству "Хлібодар" на території Виноградівської сільської ради".
Згідно п.1 розпорядження №288-р-06 від 26.04.2007 надано дозвіл селянському (фермерському) господарству "Хлібодар" (голова ОСОБА_2М.) на складання проекту відведення земельної ділянки загальною площею 20,97га ріллі, у тому числі 16,9700 га - рілля із земель резервного фонду, 4,0000 га - рілля із земель державного запасу в оренду терміном на 25 років з метою розширення фермерського господарства для ведення товарного сільськогосподарського виробництва в межах колишнього КСП ім. Шевченка на території Виноградівської сільської ради.
Зобов’язано голову селянського (фермерського) господарства "Хлібодар" ОСОБА_3:
- замовити, виготовити проектно-технічну документацію, погоджену з усіма відповідними службами району та надати в райдержадміністрацію для затвердження (п.2 розпорядження);
- укласти з райдержадміністрацією договір оренди на період виготовлення проектно-технічної документації терміном до 01.01.2008 (п.3 розпорядження) (а.с.35).
У грудні 2009 року відділом Держкомзему у П'ятихатському районі Дніпропетровської області розглянуто та погоджено проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок в оренду селянському (фермерському) господарству "Хлібодар" для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, розроблений Державним підприємством "Дніпропетровський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою", про що складено висновок №2/К1-2150в від 21.12.2009 (а.с.34).
Загальна площа земельної ділянки, яка відводиться в оренду СФГ "Хлібодар" для ведення товарного сільськогосподарського виробництва складає 20,5846га ріллі.
У 2016 році селянське (фермерське) господарство "Хлібодар" звернулося до П'ятихатської районної державної адміністрації з клопотанням укласти договір оренди землі на земельні ділянки сільськогосподарського призначення із земель резервного фонду та земель державного запасу на території Виноградівської сільської ради.
Листом за вих. №61-463/0/363-16 від 01.02.2016 П'ятихатська районна державна адміністрація для вирішення питання щодо укладення договорів оренди земельних ділянок рекомендувала позивачеві звернутися до Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області. Відповідач посилався на те, що з 01.01.2013 повноваженнями щодо розпорядження землями сільськогосподарського призначення державної власності наділено центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин та його територіальні органи.
Позивач не погоджується з відмовою відповідача, вважає, що, оскільки рішення про надання дозволу на розроблення проекту відведення спірної земельної ділянки приймалось П'ятихатською районною державною адміністрацією, тому, в дотримання положень ст. 58 Конституції України, відповідач зобов’язаний укласти договір оренди.
Наведене і є причиною спору.
За змістом ст. 3 Земельного кодексу України земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.
Згідно статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до п.п. "а" ч. 1 ст. 17 Земельного кодексу України до повноважень місцевих державних адміністрацій у галузі земельних відносин, зокрема, належить розпорядження землями державної власності в межах, визначених цим Кодексом.
У державній власності перебувають усі землі України, крім земель комунальної та приватної власності. Право державної власності на землю набувається і реалізується державою в особі Кабінету Міністрів України, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, обласних, Київської та Севастопольської міських, районних державних адміністрацій та державних органів приватизації щодо земельних ділянок, на яких розташовані об'єкти, які підлягають приватизації, відповідно до закону (ч. 1, 2 ст. 84 Земельного кодексу України).
Порядок надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування врегульовано ст. 123 Земельного кодексу України.
Надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування.
Рішення зазначених органів приймається на підставі проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у разі:
надання земельної ділянки із зміною її цільового призначення;
формування нової земельної ділянки (крім поділу та об’єднання).
Надання у користування земельної ділянки, зареєстрованої в Державному земельному кадастрі відповідно до Закону України "Про Державний земельний кадастр", право власності на яку зареєстровано у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, без зміни її меж та цільового призначення здійснюється без складення документації із землеустрою.
Надання у користування земельної ділянки в інших випадках здійснюється на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості). У такому разі розроблення такої документації здійснюється на підставі дозволу, наданого Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування, відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, крім випадків, коли особа, зацікавлена в одержанні земельної ділянки у користування, набуває право замовити розроблення такої документації без надання такого дозволу.
06.09.2012 прийнято Закон України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності" № 5245-VI, офіційне оприлюднення якого відбулося 13.10.2012 у газеті "Голос України" №193, яким внесені зміни, зокрема, до частини 4 статті 122 Земельного кодексу України, відповідно до яких, центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи передають земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, крім випадків, визначених частиною 8 цієї статті, у власність або у користування для всіх потреб. Пунктом 1 Прикінцевих та перехідних положень цього Закону передбачено набрання ним чинності з 01.01.2013.
Наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 10.05.2012 №258 затверджено Положення про Головне управління Держземагентства в області, яким передбачено, що завданням Головного управління є реалізація повноважень Держземагентcтва України на території відповідної адміністративно-територіальної одиниці, і яке, згідно з пунктом 4.32 Положення, передає відповідно до закону земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності у власність або в користування для всіх потреб в межах області. Згідно з пунктом 12 Положення у Головному управлінні для погодженого вирішення питань, що належать до його компетенції, обговорення найважливіших напрямів діяльності утворюється колегія. Рішення колегії можуть бути реалізовані шляхом прийняття відповідного наказу Головного управління.
Враховуючи, що станом на дату звернення позивача з клопотанням щодо укладення договору оренди землі на земельні ділянки сільськогосподарського призначення із земель резервного фонду та земель державного запасу на території Виноградівської сільської ради, П'ятихатська районна державна адміністрація Дніпропетровської області не мала повноважень щодо розпорядження землями сільськогосподарського призначення державної власності, відмова відповідача в затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок та в укладанні договорів оренди земельних ділянок є правомірною.
Вирішуючи питання розподілу судового збору суд враховує наступне.
При зверненні з позовом до суду позивачем сплачено судовий збір у розмірі 4 134,00грн. (згідно квитанції №0.0.522155370.1 від 17.03.2016 на суму 1 378,00грн. та №0.0.524214726.1 від 21.03.2016 на суму 2 756,00грн.).
В подальшому позивач уточнив позовні вимоги, зменшив кількість немайнових вимог до однієї, подав клопотання про повернення зайво сплаченого судового збору.
Відповідно до п.1 ч.1 ст. 7 Закону України "Про судовий збір" сплачена сума судового збору повертається за клопотанням особи , яка його сплатила за ухвалою суду в разі зменшення розміру позовних вимог або внесення судового збору в більшому розмірі, ніж встановлено законом.
Оскільки при зверненні з позовом до суду позивачем сплачено судовий збір в розмірі 4 134,00грн., а з урахуванням заяви про уточнення позовних вимог судовий збір складає 1 378,00грн., з державного бюджету України на користь позивача підлягає поверненню судовий збір у сумі 2 756,00грн.
Відповідно до статті 49 Господарського процесуального кодексу України судові витрати по справі покладаються на позивача у сумі 1 378,00грн.
Відповідно до ст. 49 Господарського процесуального кодексу України судові витрати покладаються на позивача.
Керуючись ст.ст.1, 33, 34, 49, 75, 82-85 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд, -
В И Р І Ш И В:
В задоволенні позову відмовити повністю.
Судові витрати віднести на позивача.
Рішення набирає законної сили після закінчення десятиденного строку з дня його підписання.
Суддя Н.М.Євстигнеєва
Повне рішення складено, - 10.06.2016
Суд | Господарський суд Дніпропетровської області |
Дата ухвалення рішення | 09.06.2016 |
Оприлюднено | 15.06.2016 |
Номер документу | 58247598 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Євстигнеєва Надія Михайлівна
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Євстигнеєва Надія Михайлівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні