Постанова
від 07.06.2016 по справі 818/610/15
ХАРКІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

07 червня 2016 р. Справа № 818/610/15 Колегія суддів Харківського апеляційного адміністративного суду у складі

Головуючого судді: Дюкарєвої С.В.

Суддів: Жигилія С.П., Перцової Т.С.

за участю: секретаря судового засідання - Мороз Є.В.

розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Харківського апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційною скаргою Об'єднання співвласників багатоквартирних будинків "Планета 60" на постанову Сумського окружного адміністративного суду від 18.03.2015р. по справі № 818/610/15

за позовом Державної податкової інспекції у м. Сумах Головного управління Міндоходів у Сумській області

до Сумської обласної асоціації об'єднань співвласників багатоквартирних будинків "Наш дім"

про припинення юридичної особи,

ВСТАНОВИЛА:

Позивач - Державна податкова інспекція у м. Сумах Головного управління Міндоходів у Сумській області, звернувся до Харківського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Сумської обласної асоціації об'єднань співвласників багатоквартирних будинків "Наш дім" про припинення юридичної особи.

За результатами розгляду справи в порядку скороченого провадження, постановою Сумського окружного адміністративного суду від 18 березня 2015 року адміністративний позов Державної податкової інспекції - задоволено.

Припинено юридичну особу - Сумської обласної асоціації об'єднань співвласників багатоквартирних будинків "Наш дім" (40034, м. Суми, вул. Черепіна, буд. 60, оф.4, ідентифікаційний код 37524419), зареєстрованої 25 березня 2011 року виконавчим комітетом Сумської міської ради.

Не погодившись з постановою суду першої інстанції, Об'єднанням співвласників багатоквартирних будинків "Планета 60" подано апеляційну скаргу.

В апеляційній скарзі, посилаючись на порушення судом першої інстанції, при прийнятті оскаржуваної постанови, норм матеріального та процесуального права, апелянт просить постанову Сумського окружного адміністративного суду від 18 березня 2015 року скасувати та прийняти нове рішення, яким відмовити позивачу у задоволенні позову у повному обсязі.

В обґрунтування вимог апеляційної скарги апелянт зазначив, що до винесення оскарженої постанови у даній справі Сумською обласною асоціацією об'єднань співвласників багатоквартирних будинків "Наш дім" було подано відповідну податкову звітність до ДПІ у м. Сумах, що підтверджується податковими деклараціями від 20.03.2015, 17.03.2015 та 13.03.2015, однак позивач про вказані обставини не повідомив суд.

Сторони в судове засідання суду апеляційної інстанції не з'явились, про дату, час та місце апеляційного розгляду справи повідомлені у встановленому законом порядку.

Відповідно до ч. 4 ст. 196 КАС України, неприбуття в судове засідання сторін або інших осіб, які беруть участь у справі, належним чином повідомлених про дату, час та місце апеляційного розгляду, не перешкоджає судовому розгляду справи.

Відповідно до ч. 1 ст. 41 КАС України, суд під час судового розгляду адміністративної справи здійснює повне фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу. У разі неявки у судове засідання всіх осіб, які беруть участь у справі, чи якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється за відсутності осіб, які беруть участь у справі (у тому числі при розгляді справи в порядку письмового провадження), фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.

Враховуючи, що в матеріалах справи достатньо письмових доказів для вирішення справи, а особиста участь сторін в судовому засіданні - не визнана судом обов'язковою, колегія суддів у відповідності до ч. 4 ст. 196 КАС України визнала можливим проводити апеляційний розгляд справи за відсутності сторін, без фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу.

Колегія суддів, заслухавши суддю-доповідача, перевіривши, в межах апеляційної скарги, рішення суду першої інстанції та доводи апеляційної скарги, дослідивши матеріали справи, вважає, що апеляційна скарга підлягає задоволенню з наступних підстав.

Судом першої інстанції встановлено, що згідно відповіді Головного управління статистики у Сумській області (а.с. 6, 7) Сумська обласна асоціація об'єднань співвласників багатоквартирних будинків "Наш дім", офіційно зареєстрована виконавчим комітетом Сумської міської ради 25.03.2011 р. в м. Суми по вул. Черепіна, будинок 60, офіс 4, ідентифікаційний код - 37524419, записів про проведення реєстраційних дій щодо припинення відповідача не знайдено (а.с. 5).

Довідкою Державної податкової інспекції у м. Сумах Головного управління Міндоходів у Сумській області № 4594/10/18-19-01-08 р. (а.с. 4) підтверджується, що Сумська обласна асоціація об'єднань співвласників багатоквартирних будинків "Наш дім" взяте на податковий облік в ДПІ в м. Сумах, а з 05.05.2011 року звітності не подає і за даними особових рахунків заборгованості перед бюджетом не має.

Приймаючи рішення про задоволення позову, суд першої інстанції виходив з того, що оскільки відповідач більше року не подавав податкову звітність за місцем своєї офіційної реєстрації, то вимоги позивача про припинення юридичної особи обґрунтовані і підлягають задоволенню.

Колегія суддів не погоджується з рішенням суду першої інстанції виходячи з наступного.

Право органів державної податкової служби у випадках, встановлених законом, звертатися до суду щодо припинення юридичної особи визначене підпунктом 20.1.12 пункту 20.1 статті 20 Податкового кодексу України.

Відповідно до статей 22, 38 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців", суд може постановити рішення щодо припинення юридичної особи, що не пов'язане з банкрутством юридичної особи.

Відповідно до пункту 2 статті 38 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців", підставами для постановлення судового рішення щодо припинення юридичної особи, що не пов'язано з банкрутством юридичної особи, зокрема є неподання протягом року органам державної податкової служби податкових декларацій, документів фінансової звітності відповідно до закону.

При цьому слід враховувати, що зазначений закон містить певні обмеження щодо регулювання правовідносин пов'язаних із діяльністю громадських організацій.

Так, сферу дії Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців" визначено у статті 3, згідно частини 1 якої, дія цього Закону поширюється на державну реєстрацію всіх юридичних осіб незалежно від організаційно-правової форми, форми власності та підпорядкування, а також фізичних осіб - підприємців.

При цьому, частина 2 статті 3 Закону України № 755-IV визначає, що Законом можуть бути встановлені особливості державної реєстрації об'єднань громадян (у тому числі професійних спілок, організацій роботодавців, їх об'єднань), благодійних організацій, політичних партій, органів державної влади та органів місцевого самоврядування, асоціацій органів місцевого самоврядування, банків, торгово-промислових палат, фінансових установ (у тому числі кредитних спілок), бірж, а також інших установ та організацій.

Як вбачається з матеріалів справи, пред'являючи позов про припинення юридичної особи Сумської обласної асоціації об'єднань співвласників багатоквартирних будинків "Наш дім" фактичною підставою податковий орган зазначив неподання більше року відповідачем податкової звітності до органу державної податкової служби, яка б свідчила про здійснення фінансово-господарської діяльності.

Частина 2 статті 3 Господарського кодексу України передбачає, що господарська діяльність, що здійснюється для досягнення економічних і соціальних результатів та з метою одержання прибутку, є підприємництвом, а суб'єкти підприємництва - підприємцями. Господарська діяльність може здійснюватись і без мети одержання прибутку (некомерційна господарська діяльність).

Тобто, суб'єкт підприємництва - це особа, яка здійснює господарську діяльність з метою отримання прибутку, у свою чергу, особа, що здійснює некомерційну господарську діяльність, не є суб'єктом підприємницької діяльності.

Матеріали справи свідчать, що Сумська обласна асоціація об'єднань співвласників багатоквартирних будинків "Наш дім" зареєстрована Виконавчим комітетом Сумської міської ради, організаційно-правова форма господарювання - асоціація, інституційний сектор економіки - некомерційні організації, що обслуговують домашні господарства, види діяльності за КВЕД- управління нерухомим майном (а.с. 7).

Порядок створення, реєстрації, реорганізації, діяльності і ліквідації об'єднань, асоціацій врегульовано Законом України "Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку".

Відповідно до ст. 1 Закону України "Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку" ( в редакції на час звернення позивача до суду з даним позовом), асоціація власників жилих будинків (далі - асоціація) - юридична особа, створена для представлення спільних інтересів об'єднань.

У відповідності до ст. 4 Закону України "Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку", об'єднання створюється для забезпечення і захисту прав його членів та дотримання їхніх обов'язків, належного утримання та використання неподільного і загального майна, забезпечення своєчасного надходження коштів для сплати всіх платежів, передбачених законодавством та статутними документами.

Основна діяльність об'єднання полягає у здійсненні функцій, що забезпечують реалізацію прав власників приміщень на володіння та користування спільним майном членів об'єднання, належне утримання будинку та прибудинкової території, сприяння членам об'єднання в отриманні житлово-комунальних та інших послуг належної якості за обґрунтованими цінами та виконання ними своїх зобов'язань, пов'язаних з діяльністю об'єднання.

Об'єднання може здійснювати господарську діяльність для забезпечення власних потреб безпосередньо або шляхом укладення договорів з фізичними чи юридичними особами.

Об'єднання є юридичною особою, яка створюється відповідно до закону, має печатку із своїм найменуванням та інші необхідні реквізити, а також розрахункові рахунки в установах банку.

Об'єднання є неприбутковою організацією і не має на меті одержання прибутку для його розподілу між членами об'єднання.

Об'єднання відповідає за своїми зобов'язаннями коштами і майном об'єднання, від свого імені набуває майнові і немайнові права та обов'язки, виступає позивачем та відповідачем у суді.

Згідно ст. 8 цього Закону, до складу асоціації можуть входити об'єднання та власники садиб, що використовують спільно внутрішньоквартальні інженерні мережі (споруди). Статут асоціації визначає відповідно до законодавства України: назву, місцезнаходження асоціації; представництво від об'єднань; права і обов'язки членів асоціації; статутні органи асоціації, їх склад та повноваження, порядок утворення, діяльності та фінансування; порядок внесення змін до статуту; підстави та порядок ліквідації, реорганізації (злиття, поділу) асоціації і вирішення майнових питань, пов'язаних з цим. Статут може містити інші положення, що є важливими для діяльності асоціації.

Таким чином, проаналізувавши положення чинного законодавства, можливо зробити висновок, що об'єднання (асоціації), хоча і можуть здійснювати деякі види господарської діяльності, вони з огляду на свою неприбутковість та мету утворення в жодному випадку не є суб'єктами підприємницької діяльності.

Як вже встановлено вище, податкові органи мають право звертатися до суду з позовами про скасування реєстрації саме суб'єкта підприємницької діяльності, проте законодавством не передбачено повноважень податкових органів звертатися з такими позовами у відношенні інших юридичних осіб, в тому числі об'єднань громадян - асоціацій.

При цьому, колегія суддів зазначає, що підстави для припинення об'єднання (асоціації) співвласників багатоквартирного будинку передбачені ст. 28 Закону України "Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку", відповідно до якої об'єднання (асоціація) вважається припиненим з дня внесення про це відповідного запису до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців.

Об'єднання ліквідується у разі: фізичного знищення або руйнування житлового комплексу, яке унеможливлює його відновлення або ремонт; відчуження житлового комплексу за рішенням суду; придбання однією особою всіх приміщень у житловому комплексі; прийняття членами об'єднання рішення про його ліквідацію; прийняття судом рішення про ліквідацію об'єднання.

При поданні позову позивачем не враховано особливостей щодо підстав та порядку припинення юридичної особи громадської організації, якою у спірних правовідносинах є відповідач, встановлених Законом України "Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку".

Оскільки законодавством України не передбачено повноваження податкового органу на звернення до суду із позовом про припинення юридичної особи - асоціації об'єднань співвласників багатоквартирних будинків на підставі положень Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців", колегія суддів, з урахуванням вимог ч. 3 ст. 2, ч. 2 ст. 71 Кодексу адміністративного судочинства України, дійшла висновку щодо наявності підстав для відмови в задоволені позовних вимог ДПІ у м. Сумах.

У відповідності до ст. 159 КАС України судове рішення повинне бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з'ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні.

З урахуванням вищевикладеного, колегія суддів вважає, що постанова Сумського окружного адміністративного суду від 18.03.2015р. не відповідає вимогам ст. 159 КАС України, оскільки прийнята судом першої інстанції з порушенням норм матеріального і процесуального права, які призвели до неправильного вирішення справи та задоволення позовних вимог податкової інспекції.

Відповідно до п. 3 ч. 1 ст. 198 КАС України, за наслідками розгляду апеляційної скарги на постанову суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право скасувати її та прийняти нову постанову суду.

Відповідно до п. 4 ч. 1 ст. 202 Кодексу адміністративного судочинства України, підставами для скасування постанови або ухвали суду першої інстанції та ухвалення нового рішення є порушення норм матеріального або процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи або питання.

Згідно ч. 2 ст. 205 КАС України, суд апеляційної інстанції за наслідками розгляду апеляційної скарги може своєю постановою змінити постанову суду першої інстанції або прийняти нову постанову, якими суд апеляційної інстанції задовольняє або не задовольняє позовні вимоги.

Підсумовуючи викладене, колегія суддів дійшла висновку, що рішення суду першої інстанції через порушення ним норм матеріального та процесуального права, які призвели до ухвалення неправильного рішення, підлягає скасуванню з прийняттям нової постанови про відмову у задоволенні позову.

Керуючись ст.ст. 160, 167, 195, 196, п. 3 ст. 198, п. 4 ч.1 ст. 202, 205, 207, 209, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів, -

П О С Т А Н О В И Л А:

Апеляційну скаргу Об'єднання співвласників багатоквартирних будинків "Планета 60" - задовольнити.

Постанову Сумського окружного адміністративного суду від 18.03.2015р. по справі № 818/610/15 - скасувати.

Прийняти нову постанову, якою в задоволенні позову Державної податкової інспекції у м. Сумах Головного управління Міндоходів у Сумській області - відмовити.

Постанова набирає законної сили з моменту її проголошення та може бути оскаржена у касаційному порядку протягом двадцяти днів з дня складання постанови у повному обсязі шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Вищого адміністративного суду України.

Головуючий суддя (підпис)Дюкарєва С.В. Судді (підпис) (підпис) Жигилій С.П. Перцова Т.С. Повний текст постанови виготовлений 13.06.2016 р.

СудХарківський апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення07.06.2016
Оприлюднено16.06.2016
Номер документу58271610
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —818/610/15

Ухвала від 01.08.2016

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

В.М. Соколов

Ухвала від 05.07.2016

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Цвіркун Ю.І.

Постанова від 07.06.2016

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Дюкарєва С.В.

Ухвала від 09.06.2016

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

О.О. Осіпова

Ухвала від 20.05.2016

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

О.О. Осіпова

Ухвала від 01.06.2016

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

В.М. Соколов

Ухвала від 01.06.2016

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

В.М. Соколов

Ухвала від 02.06.2016

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Дюкарєва С.В.

Постанова від 18.03.2015

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

М.М. Шаповал

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні