Постанова
від 09.06.2016 по справі 916/2537/14
ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД


П О С Т А Н О В А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"09" червня 2016 р.Справа № 916/2537/14 Одеський апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:

головуючого судді В.Б. Туренко

суддів Л.В. Поліщук, С.В. Таран

при секретарі судового засідання: А.В. Земляк

за участю представників сторін:

від прокуратури - ОСОБА_1

Представники сторін та третьої особи в судове засідання не з'явились, про день, час та місце апеляційного перегляду повідомлені належним чином

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю «Насіння трав»

на рішення господарського суду Одеської області від 20.08.2014 року

у справі № 916/2537/14

за позовом прокурора Арцизького району в інтересах держави в особі Арцизької міської ради Арцизького району Одеської області

до Товариства з обмеженою відповідальністю «Насіння трав»

за участю третьої особи , яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - Відділу Держземагентства в Арцизькому районі Одеської області

про внесення змін до договору оренди землі

ВСТАНОВИВ:

В червні 2014 року прокурор Арцизького району в інтересах держави в особі Арцизької міської ради звернувся до місцевого господарського суду з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю «Насіння трав», за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - Відділу Держземагентства в Арцизькому районі Одеської області про внесення змін до типового договору оренди земельної ділянки площею 2,51 га, укладеного між позивачем та відповідачем 27.12.2004р. та зареєстрованого 28.12.2004р. за № 040451300003, а саме викладення:

-п. 5 у наступній редакції: «Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 5423106 грн. (п'ять мільйонів чотириста двадцять три тисячі сто шість гривень)»;

-п. 9 у такій редакції: «Орендна плата вноситься орендарем виключно у грошовій формі у розмірі 13557,77 грн. на місяць»;

-п. 10 у редакції: «Обчислення розміру орендної плати за земельну ділянку здійснюється з урахуванням коефіцієнтів індексації та відповідно до нормативної грошової оцінки земельної ділянки станом на 1 січня поточного року з щорічним підписанням додаткової угоди» (а. с. 2-11).

Позовні вимоги обґрунтовані приведенням умов спірного договору оренди у відповідність до рішень Арцизької міської ради від 27.06.2013р. № 1201-VI «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Арциз на території Арцизької міської ради Арцизького району Одеської області», від 27.06.2013р. № 1204-VI «Про встановлення на 2014 рік відсоткових ставок орендної плати за земельні ділянки комунальної власності, надані в оренду на території м. Арциз».

Рішенням господарського суду Одеської області від 20.08.2014р. (суддя Панченко О.Л.), оформленим відповідно до вимог ст. 84 ГПК України 26.08.2014р., позов задоволено повністю з мотивів його доведеності (а.с. 51-55).

Не погодившись з рішенням суду, відповідач 29.08.2014р. звернувся з апеляційною скаргою, в якій просив його скасувати, у позові відмовити, посилаючись на порушення судом норм процесуального та матеріального права (а.с. 90-93).

Прокурор у відзиві на апеляційну скаргу послався на безпідставність доводів скаржника, просив рішення суду залишити без змін (а.с. 97а-100).

Позивач та третя особа заперечення на апеляційну скаргу не надали. Остання просила розглянути справу за відсутністю її представника.

По справі оголошувалась перерва до 23.10.2014р.

Ухвалою суду апеляційної інстанції від 23.10.2014р. за клопотанням ТОВ «Насіння трав» апеляційне провадженні у даній справі зупинено до вирішення Арцизьким районним судом Одеської області адміністративної справи №492/1771/14-а за позовом ТОВ «Насіння трав» до Арцизької міської ради, третя особа - Відділ Держземагентства в Арцизькому районі про визнання протиправним та скасування рішення Арцизької міської ради від 27.06.2013р. № 1201-VI «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Арциз на території Арцизької міської ради Арцизького району Одеської області».

27.05.2016р. Арцизька міська рада надіслала до суду апеляційної інстанції копію ухвали Арцизького районного суду Одеської області від 05.05.2016р. у справі №492/1771/14-а про залишення позову ТОВ «Насіння трав» без розгляду, у зв'язку з чим просила прийняти відмову від позову у даній справі.

Крім того, Арцизькою міською радою надані копії рішення Арцизької міської ради від 23.02.2016р. № 157-VIІ про припинення дії договору оренди землі від 27.12.2004р. та додаткової угоди від 23.02.2016р. до договору оренди землі від 27.12.2004р. б/н про припинення його дії, укладеної між Арцизькою міською радою та ТОВ «Насіння Трав».

Ухвалою Одеського апеляційного господарського суду від 30.05.2016р. поновлено провадження у справі із призначенням до розгляду.

Заслухавши прокурора, дослідивши матеріали справи, перевіривши правильність застосування судом першої інстанції норм процесуального та матеріального права, судова колегія зазначає наступне.

Рішенням Арцизької міської ради від 06.07.2004р. №558-XXIV затверджено наданий ТОВ «Насіння трав» проект відведення земельної ділянки; надано ТОВ «Насіння трав» в довгострокову оренду строком на 49 років земельну ділянку площею 2,51 га для експлуатації та обслуговування виробничої бази за адресою: м. Арциз, вул. Тарутинська, 2 б; директору ТОВ «Насіння трав» укласти з Арцизькою міською радою договір оренди земельної ділянки (а.с. 24).

27.12.2004р. на виконання вищезазначеного рішення між Арцизькою міською радою (Орендодавець) та ТОВ «Насіння трав» (Орендар) укладено типовий договір оренди землі б/н, згідно умов якого в оренду строком на 49 років передана земельна ділянка загальною площею 2,51 га, у тому числі 2,51 га - забудовані землі комерційного та іншого використання, що знаходиться у м. Арциз, по вул. Тарутинська, 2 б для експлуатації та обслуговування господарської бази. На земельній ділянці знаходяться об'єкти нерухомого майна, які належать Орендарю на праві власності. Договір зареєстрований у Одеський регіональній філії ДП «ЦДЗК» 28.12.2004р. за № 04.04.513.00003 (а.с. 21-23).

Відповідно до пунктів 5, 9, 10 цього договору нормативна грошова оцінка орендованої земельної ділянки становить 569770 грн. Орендна плата вноситься Орендарем виключно у грошовій формі в розмірі 1000 грн. на місяць. Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції.

За приписами п. 13 договору розмір орендної плати переглядається два рази на рік у разі: зміни умов господарювання, передбачених договором; зміни розмірів земельного податку , підвищення цін, тарифі, у тому числі внаслідок інфляції; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини Орендаря, що підтверджено документами; в інших випадках, передбачених законом .

Пунктом 36 договору встановлено, що зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розв'язується у судовому порядку.

За змістом п. 43 договору останній набрав чинності після його підписання сторонами та здійснення державної реєстрації.

Рішенням Арцизької міської ради від 27.06.2013р. № 1201-VI «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Арциз на території Арцизької міської ради Арцизького району Одеської області» затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель м. Арциз Арцизької міської ради (пункт 1); введено в дію результати грошової оцінки земель м. Арциз, що затверджені пунктом 1 цього рішення відповідно до вимог Податкового кодексу України (пункт 2); після ведення в дію оновленої нормативної грошової оцінки припинити дію грошової оцінки земель м. Арциз, розроблену у 2006р. Регіональним агентством з розвитку економіки та затверджену рішенням сесії Арцизької міської ради від 03.08.2007р. № 583-У (пункт 3); з дати введення в дію нормативної грошової оцінки провести згідно з чинним законодавством перерахування орендної плати та внести відповідні зміни до договорів оренди землі в розділ «Орендна плата» за земельні ділянки, які раніше були надані в оренду суб'єктам підприємницької діяльності (пункт 4) ; повідомити підприємства, установи, організації, що є землекористувачами і власниками землі про застосування результатів нормативної грошової оцінки земель м. Арциз (а.с. 25).

Рішенням Арцизької міської ради від 27.06.2013р. № 1204-VI «Про встановлення на 2014 рік відсоткових ставок орендної плати за земельні ділянки комунальної власності, надані в оренду на території м. Арциз» встановлено на 2014р. відсоткові ставки орендної плати за земельні ділянки комунальної власності, надані в оренду на території м. Арциз відповідно до нормативної грошової оцінки землі з урахуванням виду діяльності, зокрема для ТОВ «Насіння трав» - 3 % ; це рішення набуло чинності з 01.01.2014р. (а.с. 26).

Згідно листа відділу Держземагентства в Арцизькому районі Одеської області від 09.07.2014р. № 2-2-05/3513 та витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку орендованої ТОВ «Насіння трав» земельної ділянки площею 25100,0 кв.м., нормативна грошова оцінка останньої склала 5423106,00 грн. станом на 01.01.2014р. (а.с. 31, 36).

В матеріалах справи наявні листи Арцизької міської ради від 10.07.2013р. № 1131, від 08.10.2013р. № 1664, від 21.11.2013р. № 1733 на ім'я директора ТОВ «Насіння трав» щодо внесення змін до типового договору оренди землі від 27.12.2004р. в частині розміру орендної плати (а.с. 27, 29, 30), які отримані відповідачем, що підтверджується рекомендованими повідомленнями про вручення поштового відправлення (а.с. 27, 29, 30 - зворотній бік) та залишені останнім поза увагою, що і стало підставою для звернення прокурора з даним позовом.

Ухвалою Арцизького районного суду Одеської області від 05.05.2016р. у справі №492/1771/14-а позов ТОВ «Насіння трав» до Арцизької міської ради, третя особа - Відділ Держземагентства в Арцизькому районі про визнання протиправним та скасування рішення Арцизької міської ради від 27.06.2013р. № 1201-VI «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Арциз на території Арцизької міської ради Арцизького району Одеської області» залишено без розгляду (а.с. 163-164).

Рішенням Арцизької міської ради від 23.02.2016р. № 157-VIІ припинено дію договору оренди землі від 27.12.2004р. б/н (а.с. 158).

23.02.2016р. між Арцизькою міською радою та ТОВ «Насіння Трав» укладено додаткову угоду до договору оренди землі від 27.12.2004р. б/н, якою сторони припинили дію договору оренди землі від 27.12.2004р. б/н (а.с. 159).

За наведених обставин, Арцизька міська рада у своєму клопотанні від 12.04.2016р. №427 просила суд апеляційної інстанції прийняти відмову від позову прокурора Арцизького району Одеської області в інтересах держави в особі Арцизької міської ради та припинити провадження у справі (а.с. 156-157).

Крім того, ТОВ «Насіння трав» у своїх уточненнях до апеляційної скарги від 07.06.2016р., наданих на вимогу додаткової ухвали суду від 30.05.2016р., просило прийняти відмову Арцизької міської ради від позову, скасувати рішення суду та припинити провадження у справі. Також просило розглянути справу за відсутністю його представника (а.с. 170-171).

При розгляді наведених обставин, колегією суддів в судовому засіданні апеляційної інстанції 09.06.2016р. вони не прийняті до уваги, оскільки, по-перше, відмова прокурора від поданого ним позову не є обов'язковою для позивача, і так само відмова позивача від позову не є обов'язковою для прокурора, оскільки така відмова не означає вибуття позивача з процесу чи зміни його процесуального статусу. У відповідних випадках спір підлягає вирішенню по суті. (п. 5 постанови пленуму Вищого господарського суду України від 23.03.2012р. №7«Про деякі питання участі прокурора у розгляді справ, підвідомчих господарським судам» із змінами і доповненнями); по-друге, згідно з ч. 1 ст. 99 ГПК України в апеляційній інстанції справи розглядаються за правилами розгляду цих справ у першій інстанції з урахуванням особливостей, передбачених розділом XII ГПК. Отже, правила які встановлено тільки для розгляду справ у першій інстанції, застосуванню апеляційним судом не підлягають. Апеляційна інстанція не застосовує положення ГПК України щодо затвердження господарським судом мирової угоди та відмови позивача від позову (п. 8 постанови пленуму Вищого господарського суду України від 17.05.2011р. №7 «Про деякі питання практики застосування розділу XII Господарського процесуального кодексу України» із змінами і доповненнями); по-третє, рішення переглядається в апеляційному порядку з урахуванням обставин, які існували на день його прийняття.

Судова колегія погоджується з висновком суду першої інстанції щодо задоволення позовних вимог прокурора з огляду на слідуюче.

Відповідно до п. 1 ч. 2 ст. 11 Цивільного кодексу України однією із підстав виникнення цивільних прав та обов'язків є договори та інші правочини.

Статтями 626, 628, 629 Цивільного кодексу України визначено, що договором є домовленість сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов'язків. Зміст договору становлять умови (пункти), визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов'язковими відповідно до актів цивільного законодавства. Договір є обов'язковим для виконання сторонами.

За умовами ч. 3 ст. 6 Цивільного кодексу України сторони в договорі не можуть відступити від положень актів цивільного законодавства, якщо в цих актах прямо вказано про це, а також у разі, якщо обов'язковість для сторін положень актів цивільного законодавства випливає з їх змісту або із суті відносин між сторонами.

Згідно з ст. 1 Земельного кодексу України земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави.

За приписами ст. 1 Закону України «Про оренду землі», ст. 93 Земельного кодексу України оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.

У відповідності до ст. 792 Цивільного кодексу України за договором найму (оренди) земельної ділянки наймодавець зобов'язується передати наймачеві земельну ділянку на встановлений договором строк у володіння та користування за плату. Відносини щодо найму (оренди) земельної ділянки регулюються законом, зокрема, Законом України «Про оренду землі».

За змістом ст. 13 Закону України «Про оренду землі» договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

Частиною 1 ст. 15 Закону України «Про оренду землі» визначено, що істотними умовами договору оренди землі є, зокрема, орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.

Відповідно до ч. ч. 1, 2 ст. 21 Закону України «Про оренду землі» орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України). Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції, якщо інше не передбачено договором оренди.

Податковий кодекс України набрав чинності з 01.01.2011р. у зв'язку із втратою чинності Закону України «Про плату за землю».

Згідно п.п. 288.1., 288.2., 288.4. ст. 288 Податкового кодексу України підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. Платником орендної плати є орендар земельної ділянки. Розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем.

За умовами п.п. 288.5., 288.5.1., 288.5.2. ст. 288 Податкового кодексу України (в редакції, яка діяла до 01.04.2014р.) розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою трикратного розміру земельного податку (для земель несільськогосподарського призначення), що встановлюється цим розділом та не може перевищувати 12% нормативної грошової оцінки .

За приписами п.п. 288.5., 288.5.1., 288.5.2. ст. 288 Податкового кодексу України (в редакції, яка набрала чинності з 01.04.2014р.) розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою 3 % нормативної грошової оцінки та не може перевищувати 12 % нормативної грошової оцінки.

За приписами ч. 5 ст. 5 Закону України «Про оцінку земель» нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується, зокрема, для визначення розміру земельного податку, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.

Згідно з п. 2 ч. 1 ст. 13 Закону України «Про оцінку земель» нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.

Частиною 2 ст. 20 Закону України «Про оцінку земель» встановлено, що дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.

Як вбачається з витягу про технічну документацію про нормативну грошову оцінку орендованої ТОВ «Насіння трав» земельної ділянки, її нормативна грошова оцінка складає 5423106,00 грн. (а.с. 31).

Відповідно до правової позиції Верховного Суду України, викладеної в постанові від 03.12.2013р. зі справи №5009/3430/12 нормативна грошова оцінка земель є основною для визначення розміру орендної плати, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати.

Пунктом 2.19. постанови пленуму Вищого господарського суду України від 17.05.2011р. № 6 «Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин» із змінами та доповненнями встановлено, що у разі прийняття уповноваженим органом рішення про внесення змін до ставок орендної плати за землю та затвердження нових коефіцієнтів, що використовуються для розрахунку орендної плати за земельні ділянки, такі обставини можуть не братися судом до уваги лише у разі скасування відповідного рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування в установленому законом порядку. Згідно зі статтею 632 ЦК України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У визначених законом випадках застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування. Судам слід враховувати, що розмір орендної плати за землю визначається сторонами у договорі, в тому числі може визначатися шляхом встановлення відсоткового відношення до нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що відповідає чинному законодавству України , зокрема, приписам частини першої статті 15, статті 21 Закону України «Про оренду землі». Статтею 30 Закону України «Про оренду землі» передбачено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку. Оскільки орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, то законодавча зміна граничного розміру цієї плати може бути підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору. При цьому надсилання відповідачеві пропозицій щодо внесення змін до договору оренди є правом, а не обов'язком позивача, тому недотримання останнім вимог частини другої статті 188 ГК України щодо надсилання іншій стороні пропозицій про зміну умов договору не позбавляє його права звернутися до господарського суду з позовом про зміну умов договору. Якщо зі зміною граничного розміру орендної плати таку ж зміну до договору оренди в установленому законом порядку не внесено, то застосуванню підлягає відповідна умова договору.

Рішення Арцизької міської ради від 27.06.2013р. № 1204-VI «Про встановлення на 2014 рік відсоткових ставок орендної плати за земельні ділянки комунальної власності, надані в оренду на території м. Арциз» не скасовано та не визнано недійсним в судовому порядку.

Відповідно до ч. 1, 2 ст. 652 Цивільного кодексу України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування. Зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом.

Так, зміна розміру нормативної грошової оцінки земель м. Арциз Арцизької міської ради та встановлення відсоткових ставок орендної плати за земельні ділянки комунальної власності (для відповідача - 3 %) тягне за собою внесення відповідних змін щодо розміру орендної плати до договору оренди землі від 27.12.2004р. б/н, а відтак твердження скаржника щодо відсутності у спірному договорі такої підстави для зміни умов договору як зміна нормативної грошової оцінки орендованої земельної ділянки не заслуговує на увагу колегією суддів.

На думку скаржника, підстави для перегляду умов договору оренди від 27.12.2004р. виникли з 01.01.2014р. , згідно рішення Арцизької міської ради від 27.06.2013р. № 1204-VI «Про встановлення на 2014 рік відсоткових ставок орендної плати за земельні ділянки комунальної власності, надані в оренду на території м. Арциз», однак пропозиції Арцизької міської ради, які надсилались відповідачу ще у 2013р. стосовно внесення змін до договору оренди землі від 27.12.2004р. щодо розміру орендної плати у розмірі не нижче 3 % від нової нормативної грошової оцінки відповідно до ст. 288 Податкового кодексу у редакції, яка набула чинності тільки з 01.04.2014р. є передчасними.

Судова колегія не вбачає порушень з боку Арцизької міської ради стосовно визначення розміру орендної плати, оскільки рішення Арцизької міської ради від 27.06.2013р. № 1204-VI «Про встановлення на 2014 рік відсоткових ставок орендної плати за земельні ділянки комунальної власності, надані в оренду на території м. Арциз», яке набуло чинності з 01.01.2014р. на 2014р. встановлено відсоткові ставки орендної плати за земельні ділянки комунальної власності, зокрема за орендовану відповідачем земельну ділянку саме у розмірі - 3 % від нормативної грошової оцінки цієї земельної ділянки, ставка яка не суперечить ст. 288 Податкового кодексу України (у редакції, що діяла до 01.04.2014р.).

Твердження скаржника стосовно відсутності доказів відправлення останньому копії позовної заяви із додатками спростовуються матеріалами справи (а.с. 14, 17).

Інші доводи, викладені в апеляційній скарзі не впливають на вищенаведе, а тому судова колегія не вбачає підстав для її задоволення.

Керуючись ст. ст. 99, 103, 105 ГПК України, суд

ПОСТАНОВИВ:

Рішення господарського суду Одеської області від 20.08.2014р. у справі № 916/2537/14 залишити без змін, а апеляційну скаргу - без задоволення.

Постанова апеляційної інстанції набирає законної сили з дня її прийняття і може бути оскаржена в касаційному порядку до Вищого господарського суду України протягом двадцяти днів з дня набрання постанови законної сили.

Повний текст постанови складено 14.06.2016р.

Головуючий суддя В.Б. Туренко

Суддя Л.В. Поліщук

Суддя С.В. Таран

СудОдеський апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення09.06.2016
Оприлюднено17.06.2016
Номер документу58302967
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —916/2537/14

Постанова від 09.06.2016

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Туренко В.Б.

Ухвала від 30.05.2016

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Туренко В.Б.

Ухвала від 30.05.2016

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Туренко В.Б.

Ухвала від 23.10.2014

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Туренко В.Б.

Ухвала від 08.09.2014

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Туренко В.Б.

Рішення від 20.08.2014

Господарське

Господарський суд Одеської області

Панченко О.Л.

Ухвала від 30.07.2014

Господарське

Господарський суд Одеської області

Панченко О.Л.

Ухвала від 27.06.2014

Господарське

Господарський суд Одеської області

Панченко О.Л.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні