Постанова
від 14.06.2016 по справі 922/4148/14
ХАРКІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ХАРКІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"14" червня 2016 р. Справа № 922/4148/14

Колегія суддів у складі: головуючий суддя Білецька А.М. , суддя Барбашова С.В. , суддя Істоміна О.А.

при секретарі Кохан Ю.В

за участю представників:

позивача - ОСОБА_1, за довіреністю №08-11/7818/2-15 від 30.12.2015

відповідача - не з'явився

розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Харківського апеляційного господарського суду апеляційну Товариства з обмеженою відповідальністю фірма "Гриф", м. Харків (вх. №1549 Х/3) на рішення господарського суду Харківської області від 16.05.16 у справі № 922/4148/14

за позовом Харківської міської ради

до Товариства з обмеженою відповідальністю фірма "Гриф", м. Харків

про внесення змін до договору

ВСТАНОВИЛА:

Рішенням господарського суду Харківської області від 16.05.2016 у справі № 922/4148/14 (суддя Лаврова Л.С.) позов задоволено частково. Внесено зміни до договору оренди землі від 11.06.2007 року, зареєстрованого "02" серпня 2007 року за № 140767100084 шляхом визнання укладеною додаткової угоди до вказаного договору оренди землі у такій редакції :

ДОДАТКОВА УГОДА

до договору оренди землі, зареєстрованого "02" серпня 2007 року за № 140767100084 у Харківській регіональній філії Державного підприємства В«Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсахВ»

"___"


20__р.

Харківська міська рада Харківської області (Орендодавець) в особі міського голови ОСОБА_2 з одного боку та ФІРМА В«ГРИФВ» Товариство з обмеженою відповідальністю (орендар) в особі керівника


, з другого боку, домовились про нижченаведене.

І. Відповідно до Податкового кодексу України, Закону України "Про оренду землі", рішення 25 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 03.07.2013 № 1209/13 "Про затвердження "Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013", рішення 26 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 25.09.2013 № 1269/13 "Про затвердження "Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013", рішення 19 сесії Харківської міської ради 5 скликання від 27.02.2008 № 41/08 "Про затвердження " Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.0.2013", рішення 19 сесії Харківської міської ради 5 скликання від 27.02.2008 № 41/08 "Про затвердження Положення про порядок визначення розміру орендної плати, плати за суперфіцій, земельний сервітут при наданні земельних ділянок у платне користування в місті Харкові" (з відповідними змінами та доповненнями), рішення 21 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 19.12.2012 № 960/12 "Про Порядок оформлення договорів оренди землі у місті Харкові" пункти 5,,9,13,14 договору оренди землі, зареєстрованого "02" серпня 2007 року за № 140767100084 змінити, доповнити пункт 2 словами та пункт 28 підпунктом д) і викласти у такій редакції :

2. (редакція по договору) В«Кадастровий номер земельної 6310136300:08:021:0036В»

" 5. Нормативна грошова оцінка земельної ділянку відповідно до витягу з технічної документації № 881 від 30.10.2013 року становить 568128 грн. ( п'ятсот шістдесят вісім тисяч сто двадцять вісім гривень).

При змінах в нормативній грошовій оцінці земель за рішенням міської ради Орендар за свій рахунок виконує розрахунок оновленої грошової оцінки земельної ділянки і направляє один екземпляр відповідному органу державної податкової служби за місцем знаходження земельної ділянки".

" 9. Орендна плата за земельну ділянку вноситься Орендарем щомісячно у грошовій формі на рахунок управління Державної казначейської служби України у м. Харкові Харківської області. Інформація щодо реквізитів отримується у відповідному державному органі податкової служби за місцем знаходження земельної ділянки.

Розмір орендної плати за земельну ділянку згідно з розрахунком № 10/14 від 30.10.2013 на рік становить 5,6% від її нормативно грошової оцінки і складає 31815,17 грн. ( тридцять одна тисяча вісімсот п'ятнадцять гривень сімнадцять копійок ), або в місць 2651, 26 грн. (дві тисячі шістсот п'ятдесят одна гривня двадцять шість копійок)

ІІ. Ця додаткова угода є невід'ємною частиною договору оренди землі, зареєстрованого 30 листопада 2005 року за № 66311/05 у Харківській регіональній філії Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах" і складена та підписана в трьох примірниках, один з яких залишається у органі, що провів їх державну реєстрацію, а два інших видаються сторонам по договору.

ОРЕНДОДАВЕЦЬ

Харківська міська рада

Харківської області

м. Харків, м-н Конституції, 7

код 04059243

В особі міського голови


Г.А. ОСОБА_2

/ підпис/

ОРЕНДАР

Фірма "ГРИФ" Товариство з обмеженою відповідальністю

61045, м. Харків, пров.Дербентський, буд.19

код 23464423

В особі керівника



/ підпис/ /ПІБ/

Стягнуто з Фірми "ГРИФ" Товариство з обмеженою відповідальністю на користь Харківської міської ради 609,00 грн. судового збору.

В решті позову відмовлено.

Відповідач з рішенням господарського суду Харківської області від 16.05.2016 у справі № 922/4148/14 не погодився, звернувся з апеляційною скаргою, в якій, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, просить оскаржуване рішення в частині задоволення позовних вимог скасувати та прийняти нове рішення, яким в позові відмовити в повному обсязі.

Відповідач в обґрунтування заявлених в апеляційній скарзі вимог, посилається на порушення судом першої інстанції ст.ст. 627, 632, 652 ЦК України в зв'язку з відсутністю передбачених законодавством та умовами договору підстав для зобов'язання укласти додаткову угоду до договору про зміну розміру орендної плати без відповідного волевиявлення ТОВ «Гриф». Відповідач стверджує, що умовами договору не передбачено права позивача на внесення змін до договору оренди земельної ділянки в частині збільшення розміру орендної плати в односторонньому порядку на підставі відповідного рішення органу місцевого самоврядування за відсутності законодавчої зміни ставок земельного податку.

Позивач у відзиві на апеляційну скаргу з наведеними відповідачем доводами не погоджується, просить залишити апеляційну скаргу без задоволення, оскаржуване рішення - без змін. Позивач посилається зокрема на те, що зміни умов договору оренди землі в частині розміру орендної плати в разі прийняття рішення про затвердження нової нормативної грошової оцінки є обов'язковим, що прямо випливає із норм податкового законодавства та умов договору оренди землі, а також підтверджується судовою практикою, в зв'язку з чим позивач має всі підстави вимагати внесення змін до спірного договору оренди землі в частині розміру орендної плати з причин зміни розміру нормативної грошової оцінки землі у порядку ст.ст. 632, 651 ЦК України.

Відповідач в призначене судове засідання не з'явився, про причини неявки суд не повідомив, про час та місце судового розгляду справи відповідач був повідомлений належним чином, що підтверджується зворотним повідомленням № 008269/2 про вручення поштового відправлення 08.06.2016 уповноваженій особі ТОВ «Гриф».

Згідно з п. 3.12 постанови Пленуму Вищого господарського суду України № 18 від 26.12.11 р. «Про деякі питання практики застосування Господарського процесуального кодексу України судами першої інстанції» неявка у судове засідання однієї із сторін, належним чином повідомленої про час та місце цього засідання, не перешкоджає такому переходові до розгляду позовних вимог, якщо у господарського суду відсутні підстави для відкладення розгляду справи, передбачені ч. 1 ст. 77 ГПК України.

Оскільки, всі учасники судового процесу були належним чином повідомлені про час та місце розгляду апеляційної скарги, проте відповідач не скористався своїми правами, передбаченими статтею 22 ГПК України та виходячи з того, що явка сторін не визнавалася обов'язковою судом, а участь в засіданні суду (як і інші права, передбачені статті 22 ГПК України) є правом, а не обов'язком сторони, колегія суддів вважає можливим розгляд апеляційної скарги по суті в судовому засіданні 14.06.2016 року за відсутності представника відповідача.

Дослідивши матеріали справи, повторно розглянувши справу відповідно до вимог статті 101 Господарського процесуального кодексу України, проаналізувавши доводи апеляційної скарги та відзиву на неї, вислухавши пояснення представника позивача, перевіривши повноту встановлення місцевим господарським судом обставин, що мають значення для справи та правильність застосування норм матеріального і процесуального права, колегія суддів дійшла висновку, що апеляційна скарга задоволенню не підлягає, виходячи з наступного.

Як свідчать матеріали справи, на підставі рішення XL сесії Харківської міської ради IV скликання від 28.09.2005 року № 170/05 "Про надання юридичним та фізичним особам земельних ділянок для будівництва (реконструкції) та подальшої експлуатації об'єктів" між Харківською міською радою (орендодавець) та Фірмою "Гриф" Товариство з обмеженою відповідальністю (орендар), 11.06.2007 р. було укладено договір оренди земельної ділянки, згідно умов якого орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку несільськогосподарського призначення - землі житлової та громадської забудови, яка знаходиться м. Харків, вул. Клочківська, 259-Б (а.с.14-18).

Даний договір було зареєстровано 02.08.2007 р. за № 140767100084 у Харківській регіональній філії ДП "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах.

Пунктом 8 договору сторонами визначено, що договір укладено строком: на період будівництва - до 01.12.2007 року (але не пізніше прийняття об'єкту до експлуатації), на період експлуатації - до 01.12.2030 року. Після закінчення строку договору орендар має переважне право поновлення його на новий строк. У цьому разі орендар повинен не пізніше ніж за 30 днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію.

23.08.2007 року було складено акт приймання - передачі земельної ділянки площею 0,0414 га (а.с. 20).

Рішенням Харківської міської ради від 03.07.2013 р. № 1209/13 "Про затвердження "Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 р." затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 р.

Згідно п. 1.1. вказаного рішення затверджено базову вартість одного квадратного метра земель міста Харкова у сумі 291,18 грн., яка отримана на підставі витрат на освоєння і облаштування території міста станом на 01.01.2013 р. та підлягає в подальшому індексації в порядку, встановленому законодавством України.

Пунктом 2 рішення встановлено, що це рішення вводиться в дію з моменту оприлюднення в установленому порядку, а нормативна грошова оцінка земель міста Харкова станом на 01.01.2013 р. застосовується з 01.01.2014 р.

Попередня вартість 1 кв. м землі у місті Харкові була визначена на підставі рішення Харківської міської ради від 25.12.2007 р. № 335/07 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Харкова станом на 01.01.2007 р.", рішення Харківської міської ради від 27.02.2008 р. № 42/08 "Про затвердження "Положення про впровадження нормативної грошової оцінки земель м. Харкова станом на 01.01.2007 р." та була введена в дію з 01.03.2008 р.

Відповідно до пункту 13 договору розмір орендної плати переглядається у разі: а) зміни умов господарювання, передбачених договором; б) зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів; в) внаслідок інфляції - щорічно; г) погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджується документами; д) в інших випадках, передбачених законом.

Рішенням 26-ої сесії Харківської міської ради 6-го скликання від 25.09.2013 р. за №1269/13 "Про затвердження "Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станам на 01.01.2013" встановлено (пункти 2- 3 рішення), що плата за землю на підставі даних "Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013" вводиться в дію з 01.01.2014 р. Зміни до договорів оренди землі, пов'язані зі зміною розміру орендної плати, оформлюються додатковою угодою до договору оренди землі згідно з Порядком оформлення договорів оренди землі у місті Харкові.

Пунктом 5 даного рішення Департамент земельних відносин Харківської міської ради зобов'язано попередити всіх землекористувачів (орендарів) земельних ділянок, реєстрація яких у Державному земельному кадастрі не здійснена, про необхідність приведення розміру плати за землю відповідно до вимог чинного законодавства.

Рішенням Харківської міської ради від 29.12.2012 р. № 960/12 затверджено Порядок оформлення договорів землі у місті Харкові.

Відповідно до пункту 16.4 вказаного Порядку, зміни до договору оренди землі, пов'язані зі зміною розміру орендної плати, оформляються додатковою угодою до договору оренди землі. Розмір орендної плати, передбачений договором оренди землі, підлягає перегляду у випадку, також зміни нормативної грошової оцінки землі.

Відповідно до пункту 2 статті 20 та пункту 3 статті 23 Закону України "Про оцінку земель" встановлено, що дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформлюються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.

Відповідно до витягу з технічної документації №881 від 30.10.2013 р. про нормативну грошову оцінку земельної ділянки нормативна грошова оцінка земельної ділянки складає 568128,00 грн.(а.с.30)

Департаментом земельних відносин було здійснено розрахунок розміру орендної плати за земельну ділянку комунальної власності, грошова оцінка яких проведена станом на 01.01.2013 року № 10/14. Та встановлена ставка річної орендної плати (відсоток від нормативної грошової оцінки) у розмірі 8. Так розмір орендної плати в рік становить 31815,17 грн., а розмір орендної плати в місяць - 2651,26 грн. (а.с. 29).

Департаментом земельних відносин було підготовлено проект додаткової угоди до договору оренди землі, який разом із листами-пропозиціями від 04.12.2013 р. № 3968/0/225-13 та від 06.12.2013 р. № 4165/0/225-13 рекомендованим поштовим відправленням направлено на адресу відповідача. Втім у встановлений термін відповідь на лист-пропозицію до Харківської міської ради направлено не було.

Відповідно до пункту 36 вказаного договору оренди земельної ділянки, зміна умов договору можлива за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору, спір розв'язується в судовому порядку.

З урахуванням наведених обставин позивач, посилаючись на норми на 13, 144 Конституції України, ст.ст. 12, 93, 125, 126, 189 та п. 12 Перехідних положень Земельного кодексу України, ст. ст. 15, 30 Закону України "Про оренду землі", ст. ст. 5, 13, 15, 21 Закону України "Про оцінку земель", ст. ст. 629, 649, 651, 653, 654, 792 Цивільного кодексу України, ст. ст. 179, 188, 193 Господарського кодексу України, звернувся до суду з позовом про внесення змін до договору оренди землі від 02.08.2007 року № 140767100084 шляхом визнання укладеною додаткової угоди до вказаного договору оренди землі в редакції, викладеній у позовній заяві.

Задовольняючи позовні вимоги в частині внесення змін до п. п. 2, 5 та 9 договору оренди земельної ділянки щодо внесення кадастрового номеру земельної ділянки, визначення нормативно грошової оцінки земельної ділянки та розміру орендної плати за земельну ділянку, суд першої інстанції, виходив з того, що рішенням позивача змінено нормативно грошову оцінку земель міста Харкова та затверджено нові ставки орендної плати. Зазначене рішення органу місцевого самоврядування не оскаржене відповідачем і не скасовано у встановленому законом порядку. Отже, встановлення статтею 288 ПК України граничних розмірів річної орендної плати за земельну ділянку є підставою для приведення положень спірного договору оренди земельної ділянки у відповідність до вимог закону в частині визначення нормативно грошової оцінки земельної ділянки та розміру орендної плати (п. 2.1 договору).

В решті вимог позивача про внесення змін до договору оренди (пункти 13, 14, 28) шляхом визнання укладеною додаткової угоди до договору оренди землі в редакції позивача, судом відмовлено за відсутністю правових підстав.

З висновками суду першої інстанції про часткове задоволення позовних вимог погоджується колегія суддів.

Надаючи в процесі апеляційного перегляду оцінку обставинам справи з урахуванням підстав та предмету позову, колегія суддів погоджується з висновком господарського суду першої інстанції, виходячи з наступного.

Згідно зі статтею 1 Закону України В«Про оренду земліВ» відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.

Відповідно до статті 2 Закону України "Про оренду землі" відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.

За приписами статей 126, 206 Земельного кодексу України використання землі в Україні є платним, оренда землі оформляється договором, який реєструється відповідно до закону.

Як визначено статтею 15 Закону України "Про оренду землі" однією з істотних умов договору оренди землі є орендна плата. За приписами статті 13 Закону України "Про оренду землі" договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

Згідно зі статтею 21 Закону України В«Про оренду земліВ» , орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).

Підпунктом 14.1.73 п. 14.1 ст. 14 Податкового кодексу України землекористувачі - юридичні та фізичні особи (резиденти і нерезиденти), яким відповідно до закону надані у користування земельні ділянки державної та комунальної власності, у тому числі на умовах оренди.

Об'єктом оподаткування відповідно до ст.. 270 Податкового кодексу України земельні ділянки, які перебувають у власності або користуванні та земельні частки (паї), які перебувають у власності.

Згідно п.п. 271.1.1 п. 271.1 ст. 271 Податкового кодексу України базою оподаткування земельних ділянок, що перебувають у власності або в користуванні, є нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого цим розділом.

Підпунктом 14.1.136 пункту 14.1. статті 14 Податкового кодексу України визначено, що за користування земельною ділянкою державної або комунальної власності орендар вносить орендодавцеві орендну плату, яка є однією з форм загальнодержавного податку - плати за землю.

Відповідно до п.п. 288.5.1. п. 288.5 ст. 288 Податкового кодексу України розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем., але річна сума платежу не може бути меншою 3 відсотків нормативної грошової оцінки.

Пунктом 289.1 ст. 289 Податкового кодексу України передбачено, що для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.

Крім цього, відповідно до пункту 274.1. Податкового кодексу України ставка податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, встановлюється у розмірі 1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки.

Отже, збільшення нормативної грошової оцінки земельної ділянки, яка перебуває у користуванні відповідача, призводить до збільшення розміру земельного податку який складає 1% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

Таким чином, законодавець прямо вказує на те, що розмір земельного податку та орендної плати за користування земельними ділянками державної або комунальної власності знаходиться у прямому відношенні із розміром нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

Відповідно до договору оренди землі, укладеного між сторонами у справі, орендна плата за землю збільшується при зміні розміру земельного податку відповідно до Законів України, при цьому сторони укладають додаткову угоду, яка є невід'ємною частиною цього договору оренди.

За приписами статей 13, 15 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться, зокрема, у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності. Підставою проведення нормативної грошової оцінки земельних ділянок є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.

Відповідно до статті 18 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення - не рідше ніж один раз на 5 - 7 років.

Статтею 30 Закону України "Про оренду землі" передбачено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі не досягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

Отже, чинним законодавством передбачено можливість зміни умов договору оренди землі за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у випадках, встановлених договором або законом.

Конституція України (ст.144) встановлює, що органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території.

Закон України "Про місцеве самоврядування в Україні" відповідно до Конституції України визначає систему та гарантії місцевого самоврядування в Україні, засади організації та діяльності, правового статусу і відповідальності органів та посадових осіб місцевого самоврядування.

Положеннями ч. 1 ст. 73 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" передбачено, що акти ради, сільського, селищного, міського голови, голови районної в місті ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради, прийняті в межах наданих їм повноважень, є обов'язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.

Згідно із п. 2.19 постанови пленуму Вищого господарського суду України від 17.05.2011 р. 2 № 6 «Про деякі питання практики розгляду справ у господарських судах, що виникають із земельних відносин», у разі прийняття уповноваженим органом рішення про внесення змін до ставок орендної плати за землю та затвердження нових коефіцієнтів, що використовуються для розрахунку орендної плати за земельні ділянки, такі обставини можуть не братися судом до уваги лише у разі скасування відповідного рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування у встановленому законом порядку.

Рішенням Харківської міської ради від 25.09.2013 р. № 1269/13 "Про затвердження "Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станам на 01.01.2013" встановлено (п. 2, п. 3), що плата за землю на підставі даних "Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013" вводиться в дію з 01.01.2014. Зміни до договорів оренди землі, пов'язані зі зміною розміру орендної плати, оформлюються додатковою угодою до договору оренди землі згідно з Порядком оформлення договорів оренди землі у місті Харкові.

Пунктом 5 даного рішення Департамент земельних відносин Харківської міської ради зобов'язано попередити всіх землекористувачів (орендарів) земельних ділянок, реєстрація яких у Державному земельному кадастрі не здійснена, про необхідність приведення розміру плати за землю відповідно до вимог чинного законодавства.

Рішенням Харківської міської ради від 29.12.2012р. № 960/12, яке прийнято Харківською міською радою в межах наданих їй повноважень та є обов'язковими в силу закону, затверджено Порядок оформлення договорів оренди землі у місті Харкові.

Відповідно до пункту 16.4 вказаного Порядку зміни до договору оренди землі, пов'язані зі зміною розміру орендної плати, оформляються додатковою угодою до договору оренди землі. Розмір орендної плати, передбачений договором оренди землі, підлягає перегляду у випадку, також зміни нормативної грошової оцінки землі.

Таким чином, нормами законодавства передбачено можливість зміни умов договору за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у випадках, встановлених договором або законом. При цьому, оскільки орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, то законодавча зміна граничного розміру цієї плати, зокрема внаслідок зміни у встановленому порядку нормативної грошової оцінки землі, є підставою для внесення відповідних змін до спірного договору оренди землі.

Крім того, з урахуванням приписів ст.15 Закону України "Про оренду землі" така істотна умова договору оренди землі як об'єкт оренди повинна містити відомості щодо кадастрового номеру земельної ділянки.

З огляду на викладене, колегія суддів зазначає про обґрунтованість позовних вимог Харківської міської ради щодо визнання укладеною додаткової угоди до спірного договору оренди землі в частині зміни розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки та зазначення в додатковій угоді кадастрового номеру земельної ділянки, а також розміру орендної плати.

При цьому, пропозиція орендодавця встановити орендну плату в розмірі 5,6 відсотків від нормативно-грошової оцінки земельної ділянки, є виконанням обов'язку привести істотні умови договору у відповідність до вимог наведеного у цій постанові законодавства, що не суперечить, зокрема, приписам пунктів 288.5.1., 288.5.2. Податкового кодексу України , відповідно до яких розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу: не може бути меншою 3 відсотків нормативної грошової оцінки та не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки.

Не може бути підставою для скасування постанови у справі твердження скаржника про те, що зміна нормативно грошової оцінки землі не є підставою для внесення змін до вже укладеного договору, адже нормативно грошова оцінка земельних ділянок не залежить від волевиявлення сторін договору оренди землі, а є способом регулювання державою плати за користування землею при цьому, зміна нормативної грошової оцінки земельних ділянок є передумовою зміни розміру орендної плати.

Вказане відповідає позиції викладеній також в постановах Вищого господарського суду України від 03.07.2014 р. у справі № 922/533/14, від 01.03.2016 у справі № 922/3517/14, від 16.03.2016 у справі № 922/3068/15.

Крім того, колегія суддів вважає безпідставними посилання відповідача на те, що у позивача відсутні підстави вимагати внесення змін до спірного договору оренди землі у частині розміру орендної плати в порядку ст. 651, 632 Цивільного кодексу України у зв'язку із затвердженням нового розміру нормативної грошової оцінки.

Так, відповідно до статей 651 Цивільного кодексу України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Зокрема, договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.

Статтею 632 Цивільного кодексу України передбачено застосування у встановлених законом випадках цін (тарифів, ставок тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування. При цьому зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом.

Системний аналіз норм податкового законодавства дає всі підстави вважати, що розмір земельного податку та орендної плати за користування земельними ділянками державної або комунальної власності знаходиться у прямому відношенні із розміром нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

Окрім цього, на обов'язок відповідача внести зміни до договору оренди у частині розміру орендної плати прямо вказують положення ст. 285 Податкового кодексу щодо граничного розміру орендної плати за користування земельною ділянкою комунальної власності, так як річна сума платежу з орендної плати за спірним договором не відповідає встановленому законодавством граничного розміру.

Таким чином, позивач має всі підстави вимагати внесення змін до спірного договору оренди землі у частині розміру орендної плати з причин зміни розміру нормативної грошової оцінки у порядку ст. 651, 632 Цивільного кодексу України так як ця можливість прямо випливає із норм податкового законодавства та спірного договору оренди.

За таких обставин, посилання скаржника на порушення судом першої інстанції ст.ст. 627, 632, 652 ЦК України в зв'язку з відсутністю передбачених законодавством та умовами договору підстав для зобов'язання укласти додаткову угоду до договору про зміну розміру орендної плати без відповідного волевиявлення ТОВ «Гриф», є безпідставними та такими, що спростовується вищевикладеним.

Водночас, дослідивши інші умови запропонованої до укладення позивачем додаткової угоди щодо внесення змін до пунктів 13, 14, 28 договору, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції обґрунтовано відмовив в задоволенні позовних вимог в зазначеній частині за відсутністю правових підстав.

На підставі викладеного колегія суддів приходить до висновку про те, що позивачем доведено наявність обставин, з якими закон пов'язує можливість примусового внесення зміни у спірний договір в частині визначення нормативної грошової оцінки землі, розміру орендної плати, та правові підстави існування обов'язку відповідача щодо укладення спірної додаткової угоди про зміну розміру орендної плати за договором оренди землі, а також відповідність пропонованої додаткової угоди в зазначеній частині вимогам Закону.

Виходячи з викладеного, колегія суддів дійшла висновку, що доводи апеляційної скарги не спростовують висновку господарського суду першої інстанції про наявність підстав для задоволення позовних вимог, у зв'язку з чим оскаржуване рішення підлягає залишенню без змін.

Зважаючи на наведене, керуючись статтями 33, 43, 99, 101, п. 1 статті 103, статтею 105 Господарського процесуального кодексу України, колегія суддів

ПОСТАНОВИЛА:

Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю фірма "Гриф", м. Харків м. Харків залишити без задоволення.

Рішення господарського суду Харківської області від 16.05.2016 у справі № 922/4148/14 залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку до Вищого господарського суду України протягом двадцяти днів.

Головуючий суддя Білецька А.М.

Суддя Барбашова С.В.

Суддя Істоміна О.А.

СудХарківський апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення14.06.2016
Оприлюднено22.06.2016
Номер документу58376521
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —922/4148/14

Постанова від 09.08.2016

Господарське

Вищий господарський суд України

Рогач Л.I.

Ухвала від 27.07.2016

Господарське

Вищий господарський суд України

Рогач Л.I.

Постанова від 14.06.2016

Господарське

Харківський апеляційний господарський суд

Білецька А.М.

Ухвала від 02.06.2016

Господарське

Харківський апеляційний господарський суд

Білецька А.М.

Ухвала від 03.11.2014

Господарське

Господарський суд Харківської області

Лаврова Л.С.

Ухвала від 23.09.2014

Господарське

Господарський суд Харківської області

Лаврова Л.С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні