Ухвала
від 16.06.2016 по справі 820/16966/14
ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ

ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ

У Х В А Л А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

16 червня 2016 року м. Київ К/800/68032/14

Вищий адміністративний суд України у складі колегії суддів:

Карася О.В. (головуючого), Рибченка А.О., Шипуліної Т.М.,

при секретарі судового засідання Антипенку В.В.,

за участю представника позивача Христової М.М.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "ПРОМИСЛОВИЙ СТАНДАРТ" на постанову Харківського окружного адміністративного суду від 14.10.2014 та ухвалу Харківського апеляційного адміністративного суду від 09.12.2014 по справі № 820/16966/14

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "ПРОМИСЛОВИЙ СТАНДАРТ"

до Основ'янської державної податкової інспекції м. Харкова Головного управління Міндоходів у Харківській області

про визнання дій неправомірними та зобов'язання вчинити певні дії,-

В С Т А Н О В И В:

Товариством до суду заявлений позов до Державної податкової інспекції про визнання протиправними дій Державної податкової інспекції щодо проведення зустрічної звірки Товариства за результатами якої було складено довідку від 23.06.2014 № 2203/20-38-22-01-04/38775646 про результати проведення зустрічної звірки ТОВ "ПРОМИСЛОВИЙ СТАНДАРТ" щодо документального підтвердження господарських відносин з ТОВ "Преміум Трейд" їх реальності та повноти відображення в обліку за січень, лютий 2014 року та внесення корегування (змін) показників податкової звітності ТОВ "ПРОМИСЛОВИЙ СТАНДАРТ" в АІС "Податковий блок" на підставі довідки від 23.06.2014, а також зобов'язати Державну податкову інспекцію вилучити корегування показників податкової звітності ТОВ "ПРОМИСЛОВИЙ СТАНДАРТ" в АІС "Податковий блок", внесені на підставі довідки від 23.06.2014 та відновити в АІС "Податковий блок" показники податкової звітності Товариства, які існували до внесення в них відповідних змін на підставі довідки від 23.06.2014.

Постановою Харківського окружного адміністративного суду від 14.10.2014, залишеною без змін ухвалою Харківського апеляційного адміністративного суду від 09.12.2014, у задоволенні позовних вимог відмовлено.

Не погодившись із судовими рішеннями, Товариство до Вищого адміністративного суду України подало касаційну скаргу, де посилаючись на порушення судами норм матеріального та процесуального права, просить зазначені судові рішення скасувати та прийняти нове рішення про задоволення позовних вимог.

Переглянувши матеріали справи і касаційну скаргу, заслухавши доповідь судді, Вищий адміністративний суд України зазначає наступне.

Судами першої і апеляційної інстанцій встановлено та підтверджено матеріалами справи, що Державною податковою інспекцією проведено зустрічну звірку Товариства щодо документального підтвердження господарських відносин з ТОВ "Преміум Трейд", результати якої оформлені довідкою від 23.06.2014 № 2203/20-38-22-01-04/38775646 про результати проведення зустрічної звірки ТОВ "ПРОМИСЛОВИЙ СТАНДАРТ" щодо документального підтвердження господарських відносин з ТОВ "Преміум Трейд" їх реальності та повноти відображення в обліку за січень, лютий 2014 року.

Також судами встановлено, що підставою для проведення вказаної зустрічної звірки слугував отриманий лист від Державної податкової інспекції у Куйбишевському районі м. Донецька від 17.04.2014 №9873/7/05-66-22-01 та акт від 17.04.2014 №239/05-66-22-01/38964360 про неможливість проведення зустрічної звірки ТОВ "Преміум Трейд" за січень, лютий 2014 року.

На підставі вказаного запиту від 17.04.2014, у зв'язку з встановленням сумнівності факту здійснення операцій, відповідачем 12.05.2014 на адресу Товариства направлено лист № 7390/10/20-38-20-01-16 про надання інформації та її документального підтвердження по взаємовідносинам з ТОВ "Преміум Трейд" за січень, лютий 2014 року, на який Товариством було надано відповідні документи, що були враховані контролюючим органом під час проведення зустрічної звірки.

Так, відповідно до п. 73.5 ст. 73 Податкового кодексу України з метою отримання податкової інформації контролюючі органи мають право проводити зустрічні звірки даних суб'єктів господарювання щодо платника податків.

Зустрічною звіркою вважається співставлення даних первинних бухгалтерських та інших документів суб'єкта господарювання, що здійснюється контролюючими органами з метою документального підтвердження господарських відносин з платником податків та зборів, а також підтвердження відносин, виду, обсягу і якості операцій та розрахунків, що здійснювалися між ними, для з'ясування їх реальності та повноти відображення в обліку платника податків.

Зустрічні звірки не є перевірками і проводяться в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України. Відповідний порядок затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 27.12.2010 № 1232.

Відповідно до п. 2 вказаного Порядку визначені підстави для проведення зустрічних звірок, а саме: встановлено, що зустрічні звірки проводяться у суб'єктів господарювання, щодо здійснення операцій з якими під час перевірки платника податків та зборів виникають сумніви стосовно факту здійснення таких операцій або якщо існують розбіжності задекларованих у деклараціях з податку на додану вартість показників податкового кредиту та податкових зобов'язань.

Відповідно до п. 6 та п. 7 Порядку № 1232 у разі отримання від суб'єкта господарювання інформації, визначеної у запиті, та її документального підтвердження (протягом одного місяця з дня, що настає за днем надходження суб'єкту господарювання запиту) орган державної податкової служби проводить зустрічну звірку.

За результатами зустрічних звірок складається довідка, яка надається суб'єкту господарювання у десятиденний термін.

Поряд з цим, наказом Державної податкової адміністрації України від 22.04.2011 № 236 було затверджено Методичні рекомендації щодо організації та проведення органами державної податкової служби зустрічних звірок.

Відповідно до п. 4.6 названих Методичних рекомендацій за результатами проведення зустрічної звірки складається Довідка про результати проведення зустрічної звірки у двох примірниках та реєструється в Журналі реєстрації довідок/актів.

А, згідно з п 5.1 Методичних рекомендацій електронні копії підписаного керівником органу ДПС супровідного листа про результати проведення зустрічної звірки, складеної Довідки/Акта, інших документів та наданих суб'єктом господарювання матеріалів не пізніше наступного робочого дня від дати їх складання надсилаються до органу ДПС - ініціатора за допомогою ІС "Зустрічні звірки".

Відповідно до п. 7.2 Методичних рекомендацій при отриманні матеріалів зустрічної звірки після закінчення перевірки платника податків орган ДПС - ініціатор: у разі підтвердження реальності здійснення господарських відносин із суб'єктом господарювання (їх виду, обсягу, якості, розрахунків тощо) - долучає матеріали зустрічної звірки до матеріалів перевірки; у разі непідтвердження реальності здійснення господарських відносин із суб'єктом господарювання (їх виду, обсягу, якості, розрахунків тощо) - здійснює заходи щодо проведення документальної позапланової перевірки такого платника податків з урахуванням вимог Кодексу.

Зі змісту викладеного випливає, що дії з оформлення результатів зустрічної звірки довідкою про результати її проведення не створюють будь-яких правових наслідків, а вчинення податковими органами дій по проведенню зустрічних звірок прямо передбачено у повноваженнях органів державної податкової служби. Тобто, дії по проведенню зустрічних звірок є частиною процесу реалізації податковим органом повноважень, наданих йому чинним законодавством. Проведення зустрічних звірок є лише процедурним заходом зі збору податковим органом інформації щодо дотримання платником податкового законодавства у рамках податкового контролю.

Проведення зустрічної звірки може розглядатися як юридичний факт, який впливає на законні інтереси платника податків виключно у випадку коли дані, отримані за результатами проведення зустрічних звірок, можуть бути використані контролюючим органом як інформація про можливі порушення платником податків вимог податкового законодавства. Відповідна обставина, у свою чергу, згідно з пп. 78.1.1 пп. 78.1 ст. 78 Податкового кодексу України є підставою для призначення податкової перевірки.

При розгляді даного спору, слід виходити з того, що оскільки дії з проведення зустрічної звірки та зі складання довідки за її результатами, з відображенням в ній відповідної інформації, не відповідають критерію юридичної значимості, не створюють для платника жодних правових наслідків у вигляді виникнення, зміни або припинення його прав та не породжують для нього будь-яких обов'язків, та враховуючи, що податковий орган має законодавчо визначене право на проведення таких звірок з відповідним їх оформленням, то дії контролюючого органу щодо проведення зустрічної звірки та оформлення відповідної довідки, не можуть вважатись протиправними.

З огляду на вищезазначене, позовні вимоги, спрямовані на оскарження дій посадових осіб контролюючого органу щодо проведення зустрічної звірки, за результатами якої складено відповідну довідку, задоволенню не підлягають.

Крім того, у п. 61.1 ст. 61 Податкового кодексу України визначено, що податковий контроль - це система заходів, що вживаються контролюючими органами з метою контролю правильності нарахування, повноти і своєчасності сплати податків і зборів, а також дотримання законодавства з питань регулювання обігу готівки, проведення розрахункових та касових операцій, патентування, ліцензування та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.

Способом здійснення такого контролю є, зокрема, інформаційно-аналітичне забезпечення діяльності контролюючих органів (пп. 62.1.2 п. 62.2 ст. 62 Податкового кодексу України ), а також перевірки та звірки відповідно до вимог цього Кодексу , а також перевірки щодо дотримання законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, у порядку, встановленому законами України, що регулюють відповідну сферу правовідносин. (пп. 62.1.3 п. 62.2 ст. 62 Податкового кодексу України ).

Відповідно до ст. 71 Податкового кодексу України інформаційно-аналітичне забезпечення діяльності контролюючих органів це комплекс заходів щодо збору, опрацювання та використання інформації, необхідної для виконання покладених на контролюючі органи функцій.

Згідно з приписами пп. 72.1.1 п. 72.1 ст. 72 Податкового кодексу України для інформаційно-аналітичного забезпечення діяльності контролюючого органу використовується інформація, що надійшла, зокрема: від платників податків та податкових агентів, що міститься в податкових деклараціях, розрахунках, інших звітних документах; що міститься у наданих великими платниками податків в електронній формі копіях документів з обліку доходів, витрат та інших показників, пов'язаних із визначенням об'єктів оподаткування (податкових зобов'язань), первинних документах, які ведуться в електронній формі, регістрах бухгалтерського обліку, фінансовій звітності, інших документах, пов'язаних з обчисленням та сплатою податків і зборів; про фінансово-господарські операції платників податків.

У п. 74.1 ст. 74 Податкового кодексу України зазначено, що податкова інформація, зібрана відповідно до цього Кодексу , може зберігатися та опрацьовуватися в інформаційних базах контролюючих органів або безпосередньо посадовими (службовими) особами контролюючих органів.

Як встановлено судами та вбачається з матеріалів справи, відповідачем проведено зустрічну звірку Товариства, за результатами якої було складено довідку від 23.06.2014. Податкові повідомлення - рішення за результатами такої звірки контролюючим органом не приймались.

За таких обставин дії контролюючого органу щодо внесення до електронної бази даних інформації, отриманої внаслідок проведення зустрічної звірки, є лише службовою діяльністю працівників податкового органу на виконання своїх професійних обов'язків по збиранню доказової інформації щодо наявності чи відсутності документального підтвердження відповідних операцій, якщо дії зі здійснення такого контролю не визнані протиправними в установленому порядку. Зазначені дії самі по собі не створюють для платника податків жодних правових наслідків у вигляді зміни або припинення його прав та не породжують для нього обов'язкових юридичних наслідків.

Таким чином, способом здійснення податкового контролю є, зокрема, інформаційно-аналітичне забезпечення діяльності контролюючих органів. Інформація, зібрана відповідно до Податкового кодексу України, може зберігатися та опрацьовуватися в інформаційних базах контролюючих органів або безпосередньо посадовими (службовими) особами контролюючих органів, а висновки, викладені у довідці, є відображенням дій податкових інспекторів та не відповідають критерію юридичної значимості, не створюють для платника жодних правових наслідків у вигляді виникнення, зміни або припинення його прав та не породжують для нього будь-яких обов'язків, а, отже така довідка не порушує прав останнього.

Дії контролюючого органу щодо внесення до Інтегрованої системи змін показників податкової звітності суб'єктів господарювання в частині податкового кредиту та податкових зобов'язань на підставі довідки, складеної за результатами проведеної зустрічної звірки, не породжують правових наслідків для платників податків та не порушують їхні права, оскільки розміщена в цій системі інформація є службовою та використовується податковими органами для обробки зібраної інформації в автоматичному режимі (використовується для виконання покладених на контролюючі органи функцій та завдань) з метою здійснення податкового контролю.

Крім того, як встановлено судами попередніх інстанцій та вбачається з матеріалів справи, всупереч ст. 71 Кодексу адміністративного судочинства України, позивачем не було надано суду належних доказів та обґрунтувань на підтвердження того, що відповідачем були здійснені будь - які коригування у базах даних на підставі довідки від 23.06.2014 № 2203/20-38-22-01-04/38775646 задекларованих позивачем показників податкових зобов'язань та податкового кредиту.

За таких обставин переглянуті судові рішення першої та апеляційної інстанцій у справі відповідають приписам чинного законодавства, а доводи касаційної скарги визнаються непереконливими.

Керуючись ст. ст. 160, 167, 210 - 231 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

У Х В А Л И В:

Касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "ПРОМИСЛОВИЙ СТАНДАРТ" залишити без задоволення.

Постанову Харківського окружного адміністративного суду від 14.10.2014 та ухвалу Харківського апеляційного адміністративного суду від 09.12.2014 по справі № 820/16966/14 залишити без змін.

Ухвала набирає законної сили з моменту проголошення і оскарженню не підлягає, крім як з підстав, у строк та в порядку, визначеними ст. ст. 237-239 1 Кодексу адміністративного судочинства України.

Головуючий О.В. Карась

Судді А.О. Рибченко

Т.М. Шипуліна

Дата ухвалення рішення16.06.2016
Оприлюднено21.06.2016
Номер документу58405239
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —820/16966/14

Ухвала від 16.06.2016

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Карась О.В.

Ухвала від 31.05.2016

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Карась О.В.

Ухвала від 30.12.2014

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Блажівська Н.Є.

Ухвала від 09.12.2014

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Бершов Г.Є.

Ухвала від 13.11.2014

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Бершов Г.Є.

Постанова від 14.10.2014

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Шляхова О.М.

Ухвала від 03.10.2014

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Шляхова О.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні