Справа № 815/2206/16
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
21 червня 2016 року м. Одеса
Одеський окружний адміністративний суд у складі:
головуючої судді Потоцької Н.В.
розглянувши у порядку письмового провадження справу за адміністративним позовом керівника Білгород - Дністровської місцевої прокуратури в інтересах держави в особі головного управління Держгеокадастру в Одеській області до Тарутинського районного управління юстиції Одеської області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору: товариство з обмеженою відповідальністю "Бородінська СЕС-3" про скасування рішення державного реєстратора -,
ВСТАНОВИВ:
До суду надійшов адміністративний позов керівника Білгород-Дністровської місцевої прокуратури в інтересах держави в особі Головного Управління Держгеокадастру в Одеській області до Тарутинського районного управління юстиції Одеської області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору: товариство з обмеженою відповідальністю "Бородінська СЕС-3", в якому позивач просить:
- скасувати рішення державного реєстратора реєстраційної служби Тарутинського районного управління юстиції в Одеській області Драгой І.І. про державну реєстрацію прав та їх обтяжень № 8738919 від 06.12.2013 року, на підставі якого до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно внесено запис за номером 3720747 від 04.12.2013 року про державну реєстрацію права оренди ТОВ "Бородінська СЕС-3" земельної ділянки, загальною площею 25 га (в т.ч. пасовища - 25 га) на території Бородінської селищної ради Тарутинського району Одеської області за межами населеного пункту) для розміщення та експлуатації сонячної електростанції (кадастровий номер земельної ділянки 512475500:01:001:0789), відкритого на об'єкт нерухомого майна з реєстраційним номером 233639351247.
Позовні вимоги прокуратури вмотивовані наступним.
13.11.2013 року між Головним управлінням Держземагенства в Одеській області та ТОВ "Бородінська СЕС-3" укладено договір оренди земельної ділянки загальною площею 25 га (кадастровий номер 512475500:01:001:0789), який зареєстровано державним реєстратором 06.12.2013 року.
В подальому судом вказаний договір визнано недійсним, а отже ТОВ "Бородінська СЕС-3" не має права оренди на цю земельну ділянку.
Представники Головного управління Держгеокадастру в Одеській області, Тарутинського районного управління юстиції Одеської області, ТОВ "Бородінська СЕС-3" до судового засідання не з'явились. Про дату, час та місце судового засідання повідомлені належним чином та своєчасно, що підтверджується рекомендованими повідомленнями про вручення поштових відправлень (а/с. 63-65)
Відповідно до ч. 6 ст.128 КАС України, у зв'язку з відсутністю перешкод для розгляду справи у судовому засіданні визначених ст.128 КАС України та відсутністю потреби заслухати свідка чи експерта, справа розглянута в порядку письмового провадження.
Вивчивши матеріали справи, проаналізувавши чинне законодавство, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини справи, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.
Відповідно до Наказу ГУ Держземагенства в Одеській області від 13.11.2013 року №ОД/512475500:01:001/00000135 між ГУ Держземагенства в Одеській області (орендодавець) і ТОВ "Бородінська СЕС-3" (код ЄРДПОУ 38399848) (орендар) 13.11.2013 року укладено договір оренди землі, за яким товариству в строкове платне користування передано земельну ділянку загальною площею 25 га (в т.ч. пасовища - 25 га) на території Бородінської селищної ради Тарутинського району Одеської області за межами населеного пункту) для розміщення та експлуатації сонячної електростанції (кадастровий номер земельної ділянки 512475500:01:001:0789). Категорія земель: землі промисловості, транспорту, зв"язку енергетики, оборони та іншого призначення (а/с. 20-23).
Державним реєстратором Реєстраційної служби Тарутинського районного управління юстиції Драгой І.І. на підставі прийнятого рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень № 8738919 від 06.12.2013 року, до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно було внесено запис за номером 3720747 про державну реєстрацію права оренди ТОВ "Бородінська СЕС-3" земельної ділянки загальною площею 25 га (в т.ч. пасовища - 25 га) на території Бородінської селищної ради Тарутинського району Одеської області за межами населеного пункту) для розміщення та експлуатації сонячної електростанції (а/с. 24).
Постановою Одеського апеляційного господарського суду від 01.12.2014 року визнано недійсним договір оренди земельної ділянки (кадастровий номер земельної ділянки 512475500:01:001:0789), який укладено між ТОВ "Бородінська СЕС-3" та ГУ Держземагенства в Одеській області ВІД 13.11.2013 року. ТОВ "Бородінська СЕС-3" зобов'язано повернути земельну ділянку загальною площею 25 га до земель держаної власності і особі ГУ Держземагаенства в Одеській області (а/с. 25-30).
Постановою Вищого господарського суду України від 04.02.2015 р. касаційну скаргу ТОВ «Бородінська СЕС-3» залишено без задоволення, а постанову Одеського апеляційного господарського суду від 01.12.2014 р. залишено без змін.
Згідно відповіді Реєстраційної служби Тарутинського районного управління юстиції Головного територіального управління юстиції в Одеській області, яка направлена до Прокуратури Тарутинського району Одеської області (04.12.2015 року вихідний №04.2-11-685) зазначено, що в резолютивній частині Постанови Одеського апеляційного господарського суду від 01.12.2014 року не зазначено про скасування рішення державного реєстратора №8738919 від 06.12.2013 року, тому реєстраційна служба не має підстав для скасування запису про інше речове право в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно № 3720747 від 04.12.2013 р. щодо реєстрації договору оренди земельної ділянки (кадастровий номер 5124755500:01:001:0789).
Надаючи належну оцінку спірним правовідносинам суд виходив з наступного.
Правовідносини, пов'язані з набуттям права оренди на земельні ділянки, укладенням договорів оренди землі та їх реєстрацією на час прийняття відповідачем оскаржених рішень регулювалися Земельним кодексом України, Законом України "Про оренду землі", Законом України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обмежень", Законом України "Про Державний земельний кадастр", Порядком державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 17.10.2013 року №868.
Відповідно до ч. 4 ст. 124 Земельного кодексу України, передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у власності громадян і юридичних осіб, здійснюється за договором оренди між власником земельної ділянки і орендарем.
Статтею 125 Земельного кодексу України передбачено, що право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.
Згідно із ст. 2 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", державна реєстрація речових прав на нерухоме майно - це офіційне визнання і підтвердження державою фактів виникнення, переходу або припинення прав на нерухоме майно, обтяження таких прав шляхом внесення відповідного запису до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.
Державний реєстр речових прав на нерухоме майно єдина державна інформаційна система, що містить відомості про права на нерухоме майно, їх обтяження, а також про об'єкти та суб'єктів цих прав.
В силу вимог приписів ч. 2 ст. 9 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", державний реєстратор встановлює відповідність заявлених прав і поданих документів вимогам законодавства, а також відсутність суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими правами на нерухоме майно та їх обтяженнями, зокрема: відповідність обов'язкового дотримання письмової форми правочину та його нотаріального посвідчення (у випадках, встановлених законом); відповідність повноважень особи, яка подає документи на державну реєстрацію прав та їх обтяжень; відповідність відомостей про нерухоме майно, наявних у Державному реєстрі прав та поданих документах; наявність обтяжень прав на нерухоме майно, зареєстрованих відповідно до вимог цього Закону; наявність факту виконання умов правочину, з якими закон та/або договір (угода) пов'язує можливість проведення державної реєстрації виникнення, переходу, припинення прав на нерухоме майно або обтяження таких прав.
Статтею 15 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" визначено, що державна реєстрація прав та їх обтяжень проводиться в такому порядку: прийняття і перевірка документів, що подаються для державної реєстрації прав та їх обтяжень, реєстрація заяви; встановлення факту відсутності підстав для відмови в державній реєстрації прав та їх обтяжень, зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав та/або їх обтяжень; прийняття рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, відмову в ній або зупинення державної реєстрації; внесення записів до Державного реєстру прав; видача свідоцтва про право власності на нерухоме майно у випадках, встановлених статтею 18 цього Закону; надання витягів з Державного реєстру прав про зареєстровані права та/або їх обтяження.
Згідно з ч. 4 ст. 15 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" державній реєстрації підлягають виключно заявлені права та їх обтяження за умови їх відповідності законодавству і поданим документам.
Відповідно до ст. 24 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" у державній реєстрації прав та їх обтяжень може бути відмовлено у разі, якщо: заявлене право, обтяження не підлягає державній реєстрації відповідно до цього Закону; об'єкт нерухомого майна, розміщений на території іншого органу державної реєстрації прав; із заявою про державну реєстрацію прав та їх обтяжень звернулася неналежна особа; подані документи не відповідають вимогам, встановленим цим Законом, або не дають змоги встановити відповідність заявлених прав документам, що їх посвідчують; заяву про державну реєстрацію прав, пов'язаних з відчуженням нерухомого майна, подано після державної реєстрації обтяжень, встановлених щодо цього майна, крім випадків, встановлених частиною дев'ятою статті 15 цього Закону; заяву про державну реєстрацію обтяжень речових прав на нерухоме майно щодо попереднього правонабувача подано після державної реєстрації права власності на таке майно за новим правонабувачем; заяву про державну реєстрацію речових прав, похідних від права власності, подано за відсутності державної реєстрації права власності, крім випадків, установлених частиною дев'ятою статті 15 цього Закону; під час подання заяви про державну реєстрацію права власності на підприємство як єдиний майновий комплекс, житловий будинок, будівлю, споруду (їх окремі частини), що виникло на підставі документа, за яким правонабувач набуває також право власності на земельну ділянку, не подано заяву про державну реєстрацію права власності на земельну ділянку; після завершення п'ятиденного строку з дня отримання заявником письмового повідомлення про зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав не усунено обставин, що були підставою для прийняття такого рішення; заяву про державну реєстрацію прав та їх обтяжень під час вчинення нотаріальної дії з нерухомим майном, об'єктом незавершеного будівництва подано не до нотаріуса, який вчинив таку дію.
При цьому, відповідно до ч.1 та ч.2 ст.26 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" записи до Державного реєстру прав вносяться на підставі прийнятого рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень; у разі скасування на підставі рішення суду рішення про державну реєстрацію прав до Державного реєстру прав вноситься запис про скасування державної реєстрації прав.
Державним реєстратором Реєстраційної служби Тарутинського районного управління юстиції Драгой І.І. було прийнятого рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер: № 8738919 від 06.12.2013 року (а/с.24).
Відповідно до підпункту 3 пункту 41 Порядку ведення Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 26.10.2011 року №1141 (зі змінами), внесення записів про скасування державної реєстрації прав здійснюється державним реєстратором за заявою, форму та вимоги до якої встановлює Мін'юст.
Внесення змін до записів Державного реєстру прав, скасування державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, скасування записів Державного реєстру прав проводиться державним реєстратором за заявою, форму та вимоги до заповнення якої встановлює Мінюст; порядок прийняття і розгляду заяв про внесення змін до записів, внесення записів про скасування державної реєстрації прав та скасування записів Державного реєстру прав установлює Міністерство юстиції України, згідно з п.п.33 та 44 Порядку ведення Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26.10.2011 року №1141.
В резолютивній частині постанови Одеського апеляційного господарського суду від 01.12.2014 року визнано недійсним договір оренди земельної ділянки (кадастровий номер земельної ділянки 512475500:01:001:0789), який укладено між ТОВ "Бородінська СЕС-3" та ГУ Держземагенства в Одеській області від 13.11.2013 року, а також ТОВ "Бородінська СЕС-3" зобов'язано повернути земельну ділянку загальною площею 25 га до земель держаної власності і особі ГУ Держземагаенства в Одеській області.
Обставини встановлені вказаним рішенням, свідчать про припинення права оренди на земельну ділянку, а також необхідність повернення сторін до попереднього стану, і як наслідок, скасування рішення відповідача про реєстрацію прва оренди ТОВ "Бородінська СЕС-3".
Відповідно до ст.17 Закону України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського Суду з прав людини" передбачено, що суди застосовують при розгляді справ Конвенцію та практику Суду як джерело права.
Статтею 1 Протоколу 1 до Конвенції про захист прав людини та основних свобод, ратифікованого Україною 17.07.1997 року, передбачена необхідність захисту права власності: кожна фізична або юридична особа має право мирно володіти своїм майном. Ніхто не може бути позбавлений своєї власності інакше як в інтересах суспільства і на умовах, передбачених законом і загальними принципами міжнародного права. Проте попередні положення жодним чином не обмежують право держави вводити в дію такі закони, які вона вважає за необхідне, щоб здійснювати контроль за користуванням Майном відповідно до загальних інтересів або для забезпечення сплати податків чи інших зборів або штрафів.
Європейський Суд з прав людини у рішенні від 09 грудня 1994 року по справі №13427/87 "Stran Greek Refineries and Stratis Andreadis v. Greece" зазначає, що згідно його практики "..поняття "цивільні права та обов'язки не повинно розумітися виключно в контексті внутрішнього права держави - відповідача".
Висновок про те, що право оренди за змістом належить до категорії "майна", що охороняється Конвенцією, Європейський Суд з прав людини зробив також у рішенні від 30 червня 2005 року у справі № 45036/98 "Bosphorus Hava Yollari Turizm Ve Ticaret Anonim Sirketi v. Irelan".
Отже, у категорію "майно" за змістом ст.1 Протоколу №1 включається не тільки майно, що належить особі на праві власності, а й майно, на яке в особи є інше законне право, в тому числі і право оренди.
З огляду на викладене, суд приходить до переконання, що реєстрація права оренди земельної ділянки підлягає скасуванню з метою поновлення та захисту істотно порушеного законного права та інтересу позивача як правомірного власника землі.
Згідно зі ст. 159 КАС України, судове рішення повинно бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з'ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні.
Процесуальні гарантії статті 6 § 1 застосовуються до усіх сторон процесу, а не лише до тих осіб, які не виграли справи у національних судах (Philis v. Greece (Філіпс проти Греції) (No. 2), § 45).
Керуючись ст. ст. 6-8, 71, 86, 122, 128, 158-163, 167, 186, 254 КАС України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Адміністративний позов задовольнити повністю.
Скасувати рішення державного реєстратора Реєстраційної служби Тарутинського районного управління юстиції в Одеській області Драгой І.І. про реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу) індексний номер: 14118071 від 06.12.2013, на підставі якого до Державного реєстру прав на нерухоме майно внесено запис за номером 3720747 від 04.12.2013 про державну реєстрацію права оренди TOB «Бородінська СЕС-3» земельної ділянки, загальною площею 25 га (в т.ч. пасовища - 25 га) на території Бородінської селищної ради Тарутинського району Одеської області (за межами населеного пункту) для розміщення та експлуатації сонячної електростанції (кадастровий номер земельної ділянки 5124755500:01:001:0789), відкритого на об'єкт нерухомого майна з реєстраційним номером 233639351247.
Постанова набирає законної сили в порядку і строки, встановлені ст. 254 КАС України.
Постанова може бути оскаржена до Одеського апеляційного адміністративного суду через Одеський окружний адміністративний суд шляхом подання апеляційної скарги протягом десяти днів з моменту отримання копії постанови з одночасним поданням її копії до суду апеляційної інстанції.
Суддя Потоцька Н.В.
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 21.06.2016 |
Оприлюднено | 01.07.2016 |
Номер документу | 58492255 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Потоцька Н. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні