ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
12 травня 2016 року о/об 15 год. 50 хв.Справа № 808/8733/15 м.Запоріжжя Запорізький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Татаринова Д.В., за участю секретаря судового засідання Малої Т.Ю., розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду адміністративну справу за позовом Фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 до Управління Держгеокадастру у Запорізькому районі Запорізької області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Запорізька міська рада про визнання протиправним та скасування витягу з технічної документації щодо нормативної грошової оцінки земельної ділянки,
за участі представників:
від позивача - ОСОБА_2
(діє на підставі довіреності № 1171 від 09.11.2015)
від відповідача - Шраго А.О.
(діє на підставі довіреності № 1 від 04.01.2016)
від відповідача - Новікова Д.А.
(діє на підставі довіреності № 6 від 29.04.2016 року)
від третьої особи - Дорошенко О.В.
(діє на підставі довіреності № 01/02-17/00973 від 19.02.2016)
ВСТАНОВИВ:
20 листопада 2015 року до Запорізького окружного адміністративного суду (далі - суд) надійшов адміністративний позов від Фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 (далі - позивач) до Управління Держземагенства у Запорізькому районі Запорізької області (далі - відповідач), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Запорізька міська рада, в якому позивач просить суд скасувати витяг Управління Держземагенства у Запорізькому районі Запорізької області з технічної документації щодо нормативної грошової оцінки земельної ділянки від 25 травня 2015 року (Додаток до листа від 26 травня 2015 року № 15-28-0.4-1363/2- загальною площею 5914,00 м2, місцезнаходження: АДРЕСА_1, кадастровий номер - НОМЕР_1.
Адміністративний позов обґрунтовано тим, що 25 травня 2015 року Управлінням Держземагентства у Запорізькому районі Запорізької області видано Витяг з технічної документації щодо нормативної грошової оцінки земельної ділянки, розташованої по АДРЕСА_1 площею розмір 5914 м2, кадастровий номер - НОМЕР_1, в якому орендовану позивачем земельну ділянку віднесено за функціональнім використанням до земель комерційного використання та встановлено коефіцієнт на функціональне використання землі - 2,5, також сукупний коефіцієнт Км3 (коефіцієнт впливу локальних факторів) встановлений на рівні 0,53. Отже, нормативна грошова оцінка земельної ділянки складає 6 085 801,70 грн. (копія додається). Разом з тим, позивач вказує на те, що погодитися з правомірністю таких дій відповідача не можна, оскільки на підставі рішення міської ради № 6/93 від 20 вересня 2006 року, між Запорізькою міською радою («Орендодавець») та позивачем («Орендар») укладено Договір оренди земельної ділянки, згідно якого орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку. При цьому, відповідно до умов договору оренди вказаної земельної ділянки Орендодавцем - Запорізькою міською радою визначено цільове використання земельної ділянки (категорія земель) - землі транспорту, зв'язку (пункт 15 Договору). Ураховуючи категорію земель, визначену Договором оренди земельної ділянки, слід дійти висновку, що коефіцієнт функціонального призначення повинен бути встановлений на рівні 1,0 (землі транспорту, зв'язку). На підставі зазначеного позивач приходить до висновку, про неправомірність дій відповідача під час застосування у витязі від 25 травня 2015 року з технічної документації щодо нормативної грошової оцінки земельної ділянки, розташованої по АДРЕСА_1 площею розмір 5914 м2, кадастровий номер - НОМЕР_1 коефіцієнта функціонального використання 2,50. Тому на думку позивача, позовні вимоги щодо скасування витягу від 25 травня 2015 року, складеного відповідачем стосовно спірної земельної ділянки, є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.
В судовому засіданні представник позивача позовні вимоги підтримав у повному обсязі та просив суд їх задовольнити.
Представником відповідача проти позову заперечила з підстав викладених у письмових запереченнях (вх.14626 від 12 травня 2016 року), відповідно до яких зазначає, що згідно додатку № 3 до Інструкції з заповнення державної статистичної звітності з кількісного обліку земель (форми NN 6-зем, 6а-зем, 6б-зем, 2-зем) Класифікація видів економічної діяльності на землях, що використовуються в комерційних цілях (у графі 42) КВЕД (68.20 69.20, 70.22, 77.11, 77.12). Таким чином, враховуючи категорію земель, визначену рішенням ЗМР (інші землі транспорту та зв'язку), види діяльності ФОП ОСОБА_1 згідно Код КВЕД (68.20 - надання в оренду й експлуатацію власного чи орендованого нерухомого майна, 69.20 Діяльність у сфері бухгалтерського обліку й аудиту; 70.22 Консультування з питань комерційної діяльності й керування; 77.11 Надання в оренду автомобілів і легкових автотранспортних засобів; 77.12 Надання в оренду вантажних автомобілів) коефіцієнт функціонального призначення встановлено на рівні 2,5 (землі комерційного призначення). Вказує, що посилання позивача на те, що коефіцієнт функціонального використання земельної ділянки визначено помилково спростовується наведеним вище, а відтак вищенаведене підтверджує правильність застосування Управлінням коефіцієнту функціонального використання земельної ділянки 2,5 та віднесення даної ділянки до земель комерційного використання, при оформлені витягу з технічної документації щодо нормативної грошової оцінки земельної ділянки (кад. № НОМЕР_1).
В судовому засіданні представник позивача просив суд відмовити у задоволенні адміністративного позову у повному обсязі.
Представник третьої особи 05 квітня 2016 року (вх. 10858) до суду надано письмові пояснення, відповідно до яких зазначає, що рішенням Запорізької міської ради від 03.03.2008 за № 79 «Про затвердження нормативної грошової оцінки земель м. Запоріжжя» було затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель м. Запоріжжя. Виконаної Українським державним науково-дослідним інститутом проектування міст «Діпромісто». Пунктом 3 даного рішення затверджено базову вартість 1 м2 землі у розмірі 190,18 грн. із врахуванням індексації нормативної грошової оцінки станом на 01.01.2008. Крім того. Пунктом 4 затверджено значення коефіцієнтів місце розташування Км2 згідно з додатком 1 (для відповідної економіко-планувальної зони). Пунктом 5 затверджено значення коефіцієнтів впливу локальних факторів КмЗ згідно з додатком 2. А також пунктом 7 впроваджено оподаткування земель міста на підставі нової нормативної грошової оцінки з 01 березня 2008 року. Також зазначає, що Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, є індивідуальним актом, який породжує певні права та обов'язки сторін правовідносин, винесений суб'єктом владних повноважень у сфері управлінської діяльності. Однак зазначає, що міська рада не може підтвердити або спростувати достовірність наведених у витязі з технічної документації, щодо нормативної грошової оцінки земельної ділянки від 26 травня 2016 року коефіцієнтів. Оскільки зазначений витяг згідно норм чинного законодавства формується відповідним органом виконавчої влади.
Відповідно до статті 160 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) 12 травня 2016 року сторонам проголошено вступну та резолютивну частину постанови та оголошено про час виготовлення постанови у повному обсязі.
Відповідно до статті 41 КАС України, у судовому засіданні здійснювалось повне фіксування судового засідання за допомогою технічних засобів, а саме: комплексу «Камертон».
Вислухавши пояснення представника позивача та третьої особи та дослідивши заперечення представника відповідача, вивчивши наявні матеріали та фактичні обставини справи, перевіривши їх наявними у справі доказами, суд з'ясував наступне.
19 грудня 2006 року між Фізичною особою-підприємцем ОСОБА_1 та Запорізькою міською радою укладено Договір оренди землі (зареєстрований 26 червня 2007 року за № 040726100491) відповідно до умов якого орендодавець - Запорізька міська рада, на підставі рішення Запорізької міської ради №6/93 від 20 вересня 2006 року надає, а орендар - позивач приймає в оренду (строкове платне користування) земельну ділянку розташовану: АДРЕСА_1 розміром 5914 м", кадастровий номер - НОМЕР_1.
26 червня 2007 року Запорізькою міською радою та позивачем підписано акт приймання - передачі земельної ділянки.
Згідно з пунктом 5 Договору оренди землі нормативно грошова оцінка земельної ділянки становить 721212 грн. 30 коп.
Відповідно до пункту 14 Договору земельна ділянка передається в оренду для розташування «господарчих споруд та гаражів службового автотранспорту».
Як зазначено в пункті 15 Договору оренди, цільове призначення земельної ділянки (категорія земель): землі транспорту, зв'язку.
25 травня 2015 року Управлінням Держземагентства у Запорізькому районі Запорізької області видано Витяг з технічної документації щодо нормативної грошової оцінки земельної ділянки, розташованої по АДРЕСА_1 площею розмір 5914 м2, кадастровий номер - НОМЕР_1, в якому орендовану позивачем земельну ділянку віднесено за функціональним використанням до земель комерційного використання та встановлено коефіцієнт на функціональне використання землі - 2,5, також сукупний коефіцієнт Км3 (коефіцієнт впливу локальних факторів) встановлений на рівні 0,53. Отже, нормативна грошова оцінка земельної ділянки складає 6 085 801,70 грн. (копія додається).
Не погоджуючись з таким рішенням Управління Держземагенства у Запорізькому районі Запорізької області позивач звернувся до суду з адміністративним позовом.
Правові засади проведення оцінки земель, професійної оціночної діяльності у сфері оцінки земель в Україні та спрямований на регулювання відносин, пов'язаних з процесом оцінки земель, забезпечення проведення оцінки земель, з метою захисту законних інтересів держави та інших суб'єктів правовідносин у питаннях оцінки земель, інформаційного забезпечення оподаткування та ринку земель визначає Закон України «Про оцінку земель» № 1378-IV від 11 грудня 2003 року.
Стаття 2 Закону України «Про оцінку земель» визначає, що правове регулювання оцінки земель здійснюється відповідно до Конституції України, Земельного кодексу України, Закону України «Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні», цього Закону, законів України, інших нормативно-правових актів, прийнятих відповідно до них.
Відповідно до пункту 4 статті 5 Закону України «Про оцінку земель» грошова оцінка земельних ділянок залежно від призначення та порядку проведення може бути нормативною і експертною.
Нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні (крім випадків спадкування спадкоємцями першої та другої черги за законом (як випадків спадкування ними за законом, так і випадків спадкування ними за заповітом) і за правом представлення, а також випадків спадкування власності, вартість якої оподатковується за нульовою ставкою) та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, вартості земельних ділянок площею понад 50 гектарів для розміщення відкритих спортивних і фізкультурно-оздоровчих споруд, а також при розробці показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель (пункт 5 статті 5 Закону України «Про оцінку земель»).
Пунктом 1 статті 13 Закону України «Про оцінку земель» встановлено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі, зокрема, визначення розміру земельного податку або визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.
Розмір орендної плати, яку позивач повинен сплачувати за договорами оренди землі, залежить від умов договору оренди, зокрема, від функціонального коефіцієнту використання земельної ділянки, який був визначений між сторонами при укладенні договору оренди.
Формування розміру орендної плати земельної ділянки здійснюється відповідно до Методики нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 23 березня 1995 року №213 та відповідно до Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, затвердженого наказом Державного комітету України по земельних ресурсах, Міністерства аграрної політики України, Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства України, Української академії аграрних наук від 27 січня 2006 року №18/15/21/11.
Методикою нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів визначено, що інформаційною базою для нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення є матеріали державного земельного кадастру (кількісна і якісна характеристика земель, бонітування ґрунтів, економічна оцінка земель), матеріали внутрігосподарського землевпорядкування, а земель населених пунктів - їх генеральні плани та проекти планування і забудови населених пунктів, матеріали економічної оцінки території.
Показники нормативної грошової оцінки земель визначаються за категоріями, шляхом зонування території населених пунктів на відповідні зони за рівнем облаштування, розміщенням від центру населеного пункту та громадських центрів, інженерної інфраструктури та визначення розрахункового доходу, який зумовлюється місцем розташування населеного пункту в загальнодержавній, регіональній та місцевій системах виробництва й розселення, рівнем облаштування його території та якістю земель з урахуванням природно-кліматичних, інженерно-геологічних, архітектурно-ландшафтних та історико-геологічних умов, архітектурно-ландшафтної та історико-культурної цінності, економічного стану, функціонального призначення та екологічних обмежень використання земель.
При цьому, на величину грошової оцінки земель населених пунктів впливають коефіцієнти, які застосовуються до базової вартості одного квадратного метра землі. Це, зокрема, коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки.
Віднесення земель до категорії земель за функціональним використанням провадиться згідно з Інструкцією з заповнення державної статистичної звітності з кількісного обліку земель (форми №№ 6-зем, 6б-зем, 2-зем), затвердженою наказом Державного комітету статистики України від 5 листопада 1998 року № 377 (зареєстровано в Міністерстві юстиції України 14 грудня 1998 року за № 788/3228; далі - Інструкція) (чинної на момент винесення спірного рішення) відповідно до видів економічної діяльності, зазначених у довідках, що надають юридичним особам органи державної статистики.
Згідно Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф) (додаток 1, табл. 1.1) Категорія земель за функцією використання - землі комерційного призначення (код розділу КВЕД К), склад категорії земель включає:
- землі підприємств, що здійснюють операції з нерухомістю, здавання під найм та послуги юридичним особам;
- землі підприємств, що здійснюють діяльність у сфері інформатизації;
- землі підприємств, що здійснюють послуги, які надаються переважно юридичним особам.
Значення коефіцієнту для зазначених категорій земель Кф дорівнює 2,5.
Згідно Національного класифікатору України із змінами і доповненнями внесеними наказом Державного комітету України з питань технічного регулювання та споживчої політики від 29 листопада 2010 року № 530, Код К - операції з нерухомості, здавання під найм та послуги юридичним особам.
- Здавання під найм власної нерухомості. До здавання в оренду власного нерухомого майна віднесено КВЕД 70.20;
- Діяльність у сфері права та бухгалтерського обліку, консультації з питань управління КВЕД 74.12, 74.14
- Здавання під найм автомобілів КВЕД 71.11
- Здавання під найм інших транспортних засобів КВЕД 71.21
Згідно з Інструкцією з заповнення державної статистичної звітності з кількісного обліку земель (форма № 6-зем) у графі 42 враховуються дані про землі, які використовуються в комерційних цілях: землі, які використовуються головним чином комерційними, торговими і відповідними службами - торговими центрами, банками, автозаправними станціями, ремонтними майстернями, готелями, ресторанами, барами, їдальнями, торговими складами та будівлями органів управління ними. Включати до цієї категорії землі потрібно за видами діяльності, вказаними в додатку 3.
Відповідно до таблиці перекодування кодів видів економічної діяльності за КВЕД-2005 та КВЕД-2010:
- здавання в оренду власного нерухомого майна (КВЕД-2005 року - 70.20.0) відповідає КВЕД-2010 року - надання в оренду й експлуатацію власного чи орендованого нерухомого майна (КВЕД-2010 року - 68.20);
- діяльність у сфері бухгалтерського обліку та аудиту (КВЕД-2005 року - 70.12.0) відповідає КВЕД-2010 року - діяльність у сфері бухгалтерського обліку й аудиту; консультування з питань оподаткування (КВЕД-2010 року - 69.20);
Так, судом встановлено, що видами діяльності позивача згідно Витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців є 68.20 надання в оренду й експлуатацію власного чи орендованого нерухомого майна,- 69.20 діяльність у сфері бухгалтерського обліку й аудиту; консультування з питань оподаткування, 70.22 консультування з питань комерційної діяльності й керування, 77.11 надання в оренду автомобілів і легкових автотранспортних засобів, 77.12 надання в оренду вантажних автомобілів.
Комерційна діяльність, для отримання прибутку, яка підпадає під опис економічної діяльності на землях, що використовуються в комерційних цілях, наведений у додатку 3 до Інструкції з заповнення державної статистичної звітності з кількісного обліку земель (форми №№ 6-зем, 66-зем, 2-зем), затвердженою наказом Державного комітету статистики України від 5 листопада 1998 року № 377.
Згідно додатку 1 до пунктів 3.5, 3.7, 3.9, 3.10 Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів «Коефіцієнти, які характеризують функціональне використання земельної ділянки (Кф)», код розділу КВЕД І60 включає землі наземного і підземного транспорту (землі шляхів, землі автомобільного, залізничного, трамвайного і тролейбусного, трубопровідного транспорту, землі метрополітену).
Діяльність позивача щодо надання транспортних послуг чи допоміжної діяльності транспорту не визначена.
Згідно пункту 1.2 Класифікації видів цільового призначення земель, затвердженої Наказом Державного комітету України із земельних ресурсів 23 липня 2010 року №548, код та цільове призначення земель застосовуються для забезпечення обліку земельних ділянок за видами цільового призначення у державному земельному кадастрі.
Відповідно до розділу II «Класифікація видів цільового призначення земель» підрозділ 12.08 розділу 12 Коду КВЦПЗ для використання земель для розміщення та експлуатації будівель і споруд додаткових транспортних послуг та допоміжних операцій застосовується код розділу КВЕД 63.
Позивачем не доведено використання земельної ділянки за цільовим призначенням, а саме щодо земель транспорту та зв'язку.
Отже, Управління Держгеокадастру у Запорізькому районі Запорізької області, визначаючи нормативну грошову оцінку земельної ділянки, яка використовується в комерційних цілях, правильно застосувало значення функціонального коефіцієнта 2,5, визначене Порядком нормативної грошової оцінки земель для земель комерційного використання.
Аналізуючи вищевикладене, суд не вбачає підстав для скасування витягу Управління Держземагенства у Запорізькому районі Запорізької області з технічної документації щодо нормативної грошової оцінки земельної ділянки від 25 травня 2015 року (Додаток до листа від 26 травня 2015 року № 15-28-0.4-1363/2- загальною площею 5914,00 м2, місцезнаходження: АДРЕСА_1, кадастровий номер - НОМЕР_1.
Разом з тим, суд відмовляючи у задоволенні позовних вимог виходить із того, що для нормативної грошової оцінки земельної ділянки основним є визначення виду цільового використання земельної ділянки, а не виду економічної діяльності суб'єкта господарювання.
Частиною 3 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Відповідно до частини 1 статті 11 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Частиною 1 статті 71 КАС України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 11 цього Кодексу.
Частина 2 статті 71 КАС України встановлює, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Керуючись статтями 2, 11, 71, 94, 159-163 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -
ПОСТАНОВИВ:
У задоволенні адміністративного позову відмовити.
Постанова набирає законної сили відповідно до частини 1 статті 254 КАС України та може бути оскаржена до суду апеляційної інстанції протягом десяти днів за правилами встановленими статтями 185-186 КАС України.
Постанову буде складено у повному обсязі відповідно до частини 3 статті 160 КАС України, протягом п'яти днів.
Суддя Д.В. Татаринов
Суд | Запорізький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 12.05.2016 |
Оприлюднено | 05.07.2016 |
Номер документу | 58623898 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Татаринов Дмитро Вікторович
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Татаринов Дмитро Вікторович
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Татаринов Дмитро Вікторович
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Татаринов Дмитро Вікторович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні