ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ
У Х В А Л А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
"22" червня 2016 р. м. Київ К/800/66617/14
Колегія суддів Вищого адміністративного суду України в складі:
Головуючої: Гончар Л.Я.,
Суддів: Зайця В.С.,
Конюшка К.В.,
розглянувши у порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами адміністративну справу за касаційною скаргою Управління архітектури департаменту містобудування Львівської міської ради на постанову Галицького районного суду м. Львова від 04 червня 2013 року та постанову Львівського апеляційного адміністративного суду від 02 грудня 2014 року у справі за позовом товариства з обмеженою відповідальністю "Лебіді" до Управління комунальної власності Департаменту економічної політики Львівської міської ради, Управління архітектури департаменту містобудування Львівської міської ради, третя особа: Галицька районна адміністрація Львівської міської ради, про визнання протиправними дій,
в с т а н о в и л а:
Товариство з обмеженою відповідальністю «Лебіді» звернулось до суду з позовом до Управління архітектури Департаменту містобудування Львівської міської ради та Управління комунальної власності Департаменту економічної політики Львівської міської ради, в якому з урахуванням уточнення позовних вимог просило суд: визнати незаконною бездіяльність Управління архітектури Департаменту містобудування Львівської міської ради щодо призупинення розгляду його заяви від 17.01.2013 №2-723 про отримання паспортів літніх майданчиків та невидачі таких паспортів, зобов'язати Управління архітектури Департаменту містобудування Львівської міської ради видати товариству з обмеженою відповідальністю "Лебід" паспорти на встановлення трьох літніх майданчиків № 1 (12,6 м х 8,7 м, площею 83,16 м кв.), № 2 (12,6 м х 8,7, площею 83,16 м кв.) та № 3 (7,9 м х 7,9 м, площею 62,41 м кв.) по вул. Самчука, 8 у м. Львові, зобов'язати Управління комунальної власності Департаменту економічної політики Львівської міської ради підготувати відповідні договори на користування конструктивним елементом благоустрою та розміщення зазначених літніх майданчиків.
Позовні вимоги мотивовано тим, що Управлінням архітектури Департаменту містобудування Львівської міської ради протиправно, за відсутності передбачених законодавством підстав, зупинено розгляд заяви позивача від 17.01.2013 №2-723 про видачу паспортів літніх майданчиків.
Постановою Галицького районного суду м. Львова від 04 червня 2013 року позов задоволено:
визнано незаконною бездіяльність Управління архітектури Департаменту містобудування Львівської міської ради, яка полягала у призупиненні розгляду заяви ТзОВ «Лебіді» від 17.01.2013р. №2-723 про отримання паспортів літніх майданчиків та невидачі таких паспортів;
зобов'язано Управління архітектури Департаменту містобудування Львівської міської ради видати ТзОВ «Лебіді» (ЄДРПОУ 19140181) паспорти на встановлення трьох літніх майданчиків №1 (12.6м х 8,7 м, площею 83,16 м.кв.), №2 (12,6м х8,7, площею 83,16 м.кв.) та №3 (7,9м х 7,9 м, площею 62,41 м.кв.) за адресою: м.Львів, вул. Самчука, 8, згідно із поданою ТзОВ «Лебіді» заявою від 17.01.2013р., вх. №2-723;
зобов'язано Управління комунальної власності Департаменту економічної політики Львівської міської ради підготувати відповідні договори з ТзОВ "Лебіді" (ЄДРПОУ 19140181) на користування конструктивним елементом благоустрою та розміщення трьох літніх майданчиків №1 (12.6м х 8,7 м, площею 83,16 м.кв.), №2 (12,6м х8,7, площею 83,16 м.кв.) та №3 (7,9м х 7,9 м, площею 62,41 м.кв.) за адресою: м.Львів, вул. Самчука, 8, згідно із поданою ТзОВ «Лебіді» заявою від 17.01.2013р., вх. №2-723.
Постановою Львівського апеляційного адміністративного суду від 02 грудня 2014 року постанову Галицького районного суду міста Львова від 04 червня 2013 року у справі № 461/2754/13-а скасувати та прийняти нову постанову, якою позов задовольнити частково:
визнано протиправними дії Управління архітектури Департаменту містобудування Львівської міської ради щодо призупинення розгляду заяви ТзОВ «Лебіді» від 17.01.2013 №2-723 про отримання паспортів літніх майданчиків;
зобов'язано Управління архітектури Департаменту містобудування Львівської міської ради видати ТзОВ «Лебіді» паспорти на встановлення трьох літніх майданчиків № 1 (12,6 м х 8,7 м, площею 83,16 м кв.), № 2 (12,6 м х 8,7 м, площею 83,16 м кв.) та № 3 (7,9 м х 7,9 м, площею 62,41 м кв.) за адресою: вул. Самчука, 8 м. Львів;
в іншій частині у задоволенні позову відмовлено.
У поданій касаційній скарзі Управління архітектури Департаменту містобудування Львівської міської ради із посиланням на порушення судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального та процесуального права, просило скасувати рішення судів попередніх інстанцій та постановити нове, яким відмовити у задоволенні позову.
Заслухавши доповідь судді Вищого адміністративного суду України стосовно обставин, необхідних для прийняття рішення судом касаційної інстанції, перевіривши і обговоривши доводи касаційної скарги, правильність правової оцінки обставин справи та застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального та процесуального права, колегія суддів вважає, що скарга не підлягає задоволенню.
Судами попередніх інстанцій встановлено та матеріалами справи підтверджено, що відповідно до витягу з реєстру прав власності на нерухоме майно, виданого 25.10.2007 ОКП «Бюро технічної інвентаризації та експертної оцінки», товариство з обмеженою відповідальністю «Лебіді» є власником будівлі ресторану загальною площею 378,4 кв. м, який знаходиться по вул. Самчука, 8 в м. м. Львові.
21.01.2002 відділом торгівлі та побуту Департаменту економічної політики та ресурсів Львівської міської ради позивачу надано дозвіл № 4152 на розміщення за вказаною адресою об'єкту торгівлі - ресторану «Лебіді» (на час розгляду справи - ресторан «Деліс»).
17.01.2013 з метою встановлення на території ресторану трьох відкритих літніх майданчиків № 1 (12,6 м х 8,7 м, площею 83,16 м кв.), № 2 (12,6 м х 8,7, площею 83,16 м кв.) та № 3 (7,9 м х 7,9 м, площею 62,41 м кв.) товариством з обмеженою відповідальністю «Лебіді» до Управління архітектури Департаменту містобудування Львівської міської ради подано заву та необхідний пакет документів.
Однак листом від 01.03.2013 №2601-2 вих-238 Управління архітектури Департаменту містобудування Львівської міської ради повідомило позивача, що питання надання паспортів на вказані відкриті літні майданчики буде розглядатись після прийняття рішення Господарським судом Львівської області у справі за позовом Галицької районної адміністрації Львівської міської ради до ТзОВ «Лебіді» про демонтаж літніх майданчиків.
Задовольняючи позов, суд першої інстанції виходив з наявності ознак протиправної бездіяльності відповідача, яка виявилася у неприйнятті рішення про видачу паспортів літніх майданчиків або ж про відмову у їх видачі. Так, виходячи з положень частини шостої статті 4-1 Закону України "Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності", відповідно до яких у разі якщо у встановлений законом строк суб'єкту господарювання не видано або не направлено документ дозвільного характеру або рішення про відмову у його видачі, то через десять робочих днів з дня закінчення встановленого строку для видачі або відмови у видачі документа дозвільного характеру суб'єкт господарювання має право провадити певні дії щодо здійснення господарської діяльності або видів господарської діяльності, суд першої інстанції дійшов висновку про наявність підстав для зобов'язання відповідача видати позивачеві відповідні паспорти. Також суд першої інстанції дійшов висновку про можливість захисту прав позивача шляхом зобов'язання Управління комунальної власності Департаменту економічної політики Львівської міської ради підготувати відповідні договори з ТзОВ "Лебіді" на користування конструктивним елементом благоустрою та розміщення трьох літніх майданчиків.
Суд апеляційної інстанції, скасовуючи рішення суду першої інстанції виходив з помилковості рішення суду щодо наявності підстав для зобов'язання Управління комунальної власності Департаменту економічної політики Львівської міської ради підготувати відповідні договори з ТзОВ "Лебіді" на користування конструктивним елементом благоустрою та розміщення трьох літніх майданчиків, оскільки такі дії Управління комунальної власності здійснює лише після видачі суб'єкту господарювання паспортів літніх майданчиків.
Також судом апеляційної інстанції зазначено, що товариство з обмеженою відповідальністю «Лебіді» не зверталось до Управління комунальної власності Департаменту економічної політики Львівської міської ради щодо укладення таких договорів і, відповідно, між ними не існує будь-яких правовідносин і спорів з цього приводу, тому зазначена вище вимога є передчасною.
Задовольняючи позов в частині визнання протиправною бездіяльності та зобов'язання видати паспорти, суд апеляційної інстанції, виходив з мотивів ідентичних мотивам суду першої інстанції.
Колегія суддів, виходячи з меж касаційного перегляду, встановлених статтею 220 Кодексу адміністративного судочинства України, погоджується із висновками суду апеляційної інстанції щодо наявності підстав для задоволення позову, з огляду на наступне.
Відповідно до частини першої статті 4-1 Закону України "Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності" порядок видачі документів дозвільного характеру або відмови в їх видачі, переоформлення, видачі дублікатів, анулювання центральними органами виконавчої влади, їх територіальними (регіональними, місцевими) органами встановлюється Кабінетом Міністрів України за поданням відповідного дозвільного органу, погодженим з уповноваженим органом, якщо інше не передбачено міжнародними договорами, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України.
Порядок видачі документів дозвільного характеру або відмови в їх видачі, переоформлення, видачі дублікатів, анулювання, видача або відмова у видачі яких законами України віднесена до повноважень органів місцевого самоврядування, встановлюється їх рішенням за погодженням з територіальними (місцевими) органами центральних органів виконавчої влади, що здійснюють регулювання у відповідній сфері, та територіальними органами уповноваженого органу, а у випадках, передбачених законом, - на підставі типових порядків, затверджених Кабінетом Міністрів України.
Суд апеляційної інстанції, обґрунтовуючи наявність підстав для вжиття заходів судового захисту прав позивача, посилався на положення Порядку встановлення літніх майданчиків біля закладів ресторанного господарства для здійснення підприємницької діяльності, затвердженого ухвалою Львівської міської ради від 22.03.2012.
Управління архітектури департаменту містобудування Львівської міської ради у касаційній скарзі посилається на неправильне застосування судом апеляційної інстанції норм матеріального права, а саме: Порядку отримання дозволів на встановлення відкритих літніх майданчиків у м. Львові біля об'єктів ресторанного господарства для здійснення підприємницької діяльності, затвердженого ухвалою Львівської міської ради від 05.03.2009 №2452.
Оскільки видача документів дозвільного характеру або відмова в їх видачі віднесена до повноважень органів місцевого самоврядування і встановлюється їх рішенням, для правильного вирішення справи необхідним є з'ясування яким саме рішенням Львівської міської ради на час спірних правовідносин регулювалось вказане питання.
Для з'ясування вказаної обставини листом Вищого адміністративного суду України від 09 червня 2016 року № 461/2754/13-а /105592/16 Управління архітектури департаменту містобудування Львівської міської ради повідомлено про необхідність надання належним чином завіреної копії рішення Львівської міської ради, яким затверджено Порядок отримання паспортів на розміщення відкритих літніх майданчиків у м. Львові біля об'єктів ресторанного господарства для здійснення підприємницької діяльності, в редакції, чинній на момент подання товариством з обмеженою відповідальністю "Лебіді" заяви від 17.01.2013 №2-723 про отримання паспортів літніх майданчиків, та безпосередньо Порядок.
У той же час, Управлінням архітектури департаменту містобудування Львівської міської ради як відповідачем у справі, заявником касаційної скарги та суб'єктом владних повноважень зазначених вимог не виконано. Колегія суддів Вищого адміністративного суду України також зазначає, що явку уповноваженого представника Управління в судові засідання, призначені на 08.06.2016 та 22.06.2016, заявником касаційної скарги не забезпечено.
Відповідно до частини другої статті 71 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Згідно з частиною другою статті 220 Кодексу адміністративного судочинства України суд касаційної інстанції переглядає судові рішення судів першої та апеляційної інстанцій у межах касаційної скарги, але при цьому може встановлювати порушення норм матеріального чи процесуального права, на які не було посилання в касаційній скарзі.
Враховуючи викладене, зважаючи на те, що доводи касаційної скарги Управління архітектури департаменту містобудування Львівської міської ради обґрунтовані неправильним застосуванням судом апеляційної інстанції вимог Порядку, затвердженого ухвалою Львівської міської ради від 05.03.2009 №2452, у той час як оскаржуване рішення суду мотивовано положеннями Порядку, затвердженого ухвалою Львівської міської ради 22.03.2012, зважаючи на ненадання Управлінням як відповідачем у справі, який є суб'єктом владних повноважень, належним чином завіреної копії рішення Львівської міської ради, яким затверджено Порядок отримання паспортів на розміщення відкритих літніх майданчиків у м. Львові біля об'єктів ресторанного господарства для здійснення підприємницької діяльності, в редакції, чинній на момент подання товариством з обмеженою відповідальністю "Лебіді" заяви від 17.01.2013 №2-723 про отримання паспортів літніх майданчиків, та незабезпечення явки уповноваженого представника заявника касаційної скарги у судові засідання для надання пояснень по справі, колегія суддів Вищого адміністративного суду України, виходячи з меж касаційного перегляду, не вбачає підстав для скасування рішення суду апеляційної інстанції за вказаною касаційною скаргою.
Відповідно до частини першої статті 224 Кодексу адміністративного судочинства України суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо визнає, що суди першої та апеляційної інстанцій не допустили порушень норм матеріального і процесуального права при ухваленні судових рішень чи вчиненні процесуальних дій.
Керуючись статтями 160, 167, 220, 222, 224, 231 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів ,-
У Х В А Л И Л А :
Касаційну скаргу Управління архітектури департаменту містобудування Львівської міської ради залишити без задоволення, а постанову Львівського апеляційного адміністративного суду від 02 грудня 2014 року - без змін.
Ухвала набирає законної сили через п'ять днів після направлення копій особам, які беруть участь у справі, та може бути переглянута в порядку статей 235-238 Кодексу адміністративного судочинства України.
Судді:
Суд | Вищий адміністративний суд України |
Дата ухвалення рішення | 22.06.2016 |
Оприлюднено | 02.07.2016 |
Номер документу | 58680786 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Вищий адміністративний суд України
Гончар Л.Я.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні