Постанова
від 21.06.2016 по справі 815/1596/16
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 815/1596/16

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

16 червня 2016 року м. Одеса

Одеський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді - Глуханчука О.В.,

секретар судового засідання - Мураховська А.І.

за участю сторін: представника позивача - ОСОБА_1 (за довіреністю)

представника відповідача - ОСОБА_2 (за паспортом та витягом з ЄДР ЮО та ФОП)

розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за адміністративним позовом Головного управління Держпраці в Одеській області до малого приватного підприємства В«МетрологВ» про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду, зобов'язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ:

Головне управління Держпраці в Одеській області звернулось до суду з адміністративним позовом до малого приватного підприємства В«МетрологВ» про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду шляхом зобов'язання повністю зупинити виконання робіт (виробництва): газонебезпечні роботи та роботи у вибухопожежонебезпечних зонах; роботи в колодязях, шурфах, траншеях, котлованах, бункерах, камерах, колекторах, замкнутому просторі (ємностях, боксах, топках, трубопроводах), у зв'язку із загрозою життю та здоров'ю людей.

В обґрунтування своїх позовних вимог позивач зазначив, що під час планової перевірки МПП «Метролог» з питань дотримання вимог законодавчих та нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки виявлено 13 порушень нормативно-правових актів з охорони праці, 13 з яких створюють загрозу життю та здоров'ю людей. Враховуючи зазначене, з метою недопущення спричинення шкоди життю чи здоров'ю людей, позивач вважає, що є підстави для зупинення виконання на підприємстві газонебезпечних робіт та робіт у вибухопожежонебезпечних зонах; роботи в колодязях, шурфах, траншеях, котлованах, бункерах, камерах, колекторах, замкнутому просторі (ємностях, боксах, топках, трубопроводах), з огляду на що звернувся до суду з даним позовом.

У судовому засіданні представник позивача позовні вимоги підтримав у повному обсязі та просив їх задовольнити.

Представник відповідача проти позову заперечував, вказуючи на безпідставність тверджень відповідача про допущення підприємством порушень вимог законодавчих та нормативно-правових актів з охорони праці. Додатково відповідач вказав, що підприємство з 2013 року призупинило виробничу діяльність, через відсутність обсягу робіт.

Вислухавши сторін, дослідивши матеріали справи, судом встановлено наступні обставини та факти.

У період з 15.03.2016 року по 21.03.2016 року на підставі Наказу Головного управління Держпраці в Одеській області «Про затвердження графіків перевірок суб'єктів господарювання та об'єктів на березень 2016 року» від 18 лютого 2016 року №159 та Направлення на проведення перевірки від 23 лютого 2016 року №15/01-29-619, посадовою особою Держпраці України, у присутності уповноваженої особи суб'єкта господарювання - директора ОСОБА_2, проведена планова перевірка дотримання вимог законодавчих та нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки МПП В«МетрологВ» .

За результатами проведеної перевірки складено Акт перевірки суб'єкта господарювання від 21 березня 2016 року №245, примірник якого отримано директором підприємства відповідача, про що свідчить підпис останнього в акті (а.с. 15-18).

Відповідно до розділу V акту від 21 березня 2016 року №245, перевіркою встановлено 13 порушень нормативно-правових актів з охорони праці, які створюють загрозу життю та/або здоров'ю людей.

У зв'язку з виявленням порушень, зазначених у рядках №№ 1-13 розділу V акту перевірки, відповідача попереджено про необхідність негайного зупинення виконання робіт підвищеної небезпеки МПП «Метролог».

Судом встановлено, що підставою даного адміністративного позову стало виявлення позивачем за результатами перевірки стану охорони праці та промислової безпеки під час виконання робіт підвищеної небезпеки на МПП «Метролог» суттєвих порушень вимог законодавчих та нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки, зазначених у рядках №№ 1-13 розділу V акту від 21 березня 2016 року №245.

Так, в рядку №1 розділу V акту перевірки зазначено про порушення відповідачем вимог п. 21 Порядку видачі дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки, затвердженого постановою Кабінету міністрів України №1107 від 26.10.2011 року (далі - Порядок №1107).

Вказане порушення полягає у відсутності декларації на виконання робіт підвищеної небезпеки (роботи на висоті).

З приводу зазначеного порушення, судом встановлено наступне.

Відповідно до ч.1 ст.21 Закону України В«Про охорону праціВ» роботодавець повинен одержати дозвіл на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки (далі - дозвіл).

Згідно з ч.9 ст.21 вказаного Закону набуття права на виконання робіт підвищеної небезпеки та експлуатації (застосування) машин, механізмів та устаткування підвищеної небезпеки може здійснюватися на підставі декларації відповідності матеріально-технічної бази вимогам законодавства з охорони праці. Переліки видів робіт, машин, механізмів та устаткування підвищеної небезпеки, виконання або експлуатація (застосування) яких може здійснюватися на підставі такої декларації, встановлюються Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до п. 7 Додатку 7 Порядку видачі дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки, - до переліку видів робіт підвищеної небезпеки, які виконуються на підставі декларації відповідності матеріально-технічної бази роботодавця вимогам законодавства з питань охорони праці та промислової безпеки відносяться ремонтні, монтажні, будівельні та інші роботи, що виконуються на висоті понад 1,3 метра, крім робіт верхолазних та скелелазних, що виконуються на висоті 5 метрів і більше над поверхнею ґрунту, з перекриття або робочого настилу та робіт, що виконуються за допомогою підйомних і підвісних колисок, механічних підіймачів та будівельних підйомників.

В свою чергу згідно з п. 21 Порядку №1107, виконання робіт підвищеної небезпеки, що зазначені у додатку 6, експлуатація (застосування) машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки, що зазначене у додатку 7, здійснюються роботодавцем на підставі декларації відповідності його матеріально-технічної бази вимогам законодавства з питань охорони праці та промислової безпеки.

Зазначена декларація подається роботодавцем за формою згідно з додатком 8 у двох примірниках особисто чи надсилається рекомендованим листом з описом вкладення до територіального органу Держпраці за місцем виконання таких робіт не пізніше ніж за п'ять робочих днів до початку їх виконання відповідно до Порядку повідомлення державного адміністратора або дозвільного органу про відповідність матеріально-технічної бази суб'єкта господарювання вимогам законодавства, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17 травня 2006 р. N 685.

Під час судового розгляду справи встановлено, що відповідачем виконуються роботи щодо очищення резервуарів зсередини від залишків нафтопродуктів.

Вказані роботи, як встановлено під час перевірки та зазначено позивачем, виконуються на висоті понад 1, 3 м, що згідно з приписами п. 21 Порядку №1107 вимагає отримання декларації відповідності матеріально-технічної бази вимогам законодавства з питань охорони праці та промислової безпеки.

Вирішуючи питання щодо допущення відповідачем порушення у вигляді відсутності декларації на виконання робіт підвищеної небезпеки (роботи на висоті), судом встановлено, що відповідно до розд. ІІ Правил охорони праці під час виконання робіт на висоті, затверджених наказом Державного комітету України з промислової безпеки, охорони праці та гірничого нагляду від 27 березня 2007 р. N 62, - роботи на висоті - це роботи, що виконуються на висоті 1,3 м і більше від поверхні ґрунту, перекриття або робочого настилу, у тому числі з робочих платформ підйомників і механізмів, а також на відстані менше 2 м від неогороджених перепадів на висоті 1,3 м і більше; основним засобом індивідуального захисту під час виконання робіт є запобіжний пояс ПЛ або ПБ.

Згідно наданих відповідачем ескізів резервуарів вбачається, що вказані резервуари під час виконання робіт з їх очищення розміщені на висоті 0, 5-0,6 м від поверхні ґрунту (а.с. 62).

У судовому засіданні 16.05.2016 року представник позивача - інспектор, який проводив перевірку зазначив, що безпосереднього виконання робіт на висоті понад 1, 3 м під час перевірки виявлено не було, та до вказаних висновків перевіряючий дійшов у зв'язку із виявленням на об'єкті стрем'янки та документів щодо проходження працівниками навчання та перевірки знань щодо робіт на висоті.

З огляду на зазначене, суд дійшов висновку про безпідставність висновків позивача стосовно порушення відповідачем вимог п. 21 Порядку №1107 в частині відсутності декларації на виконання робіт підвищеної небезпеки (роботи на висоті), оскільки відсутні докази виконання відповідачем робіт на висоті понад 1, 3 м.

В рядку №2 розділу V акту перевірки йдеться про порушення відповідачем вимог п. 6.1 НПАОП 0.00-4.15-98 Положення про розробку інструкцій з охорони праці.

Вказане порушення полягає у тому, що для усіх професій та видів робіт підвищеної небезпеки не розроблено встановленим порядком інструкцій з охорони праці.

Наказом Держнаглядохоронпраці від 29.01.1998 року № 9 затверджено Положення про розробку інструкцій з охорони праці, яке встановлює вимоги до змісту, побудови і викладу інструкцій з охорони праці (далі - інструкції), визначає порядок опрацювання та введення в дію нових, перегляду та скасування чинних інструкцій.

Вимоги цього Положення є обов'язковими для всіх міністерств, інших органів виконавчої влади, підприємств, установ і організацій (далі - підприємства) незалежно від форм власності та видів їх діяльності.

Відповідно до п. 1.2 вказаного Положення, Інструкція з охорони праці є нормативним актом, що містить обов'язкові для дотримання працівниками вимоги з охорони праці при виконанні ними робіт певного виду або за певною професією на робочих місцях, у виробничих приміщеннях, на території підприємства і будівельних майданчиках або в інших місцях, де за дорученням власника чи уповноваженого ним органу (далі - роботодавець) виконуються ці роботи, трудові чи службові обов'язки.

Згідно з пп. 4.3.3, 4.3.4 п. 4.3 Положення про розробку інструкцій з охорони праці, загальне керівництво розробкою (переглядом) інструкцій на підприємстві покладається на роботодавця. Роботодавець несе відповідальність за організацію своєчасної розробки (перегляду) та забезпечення всіх працівників необхідними інструкціями.

Розробка (перегляд) необхідних інструкцій, що діють на підприємстві, здійснюється безпосередніми керівниками робіт (начальник виробництва, цеху, дільниці, відділу, лабораторії та інших відповідних їм підрозділів підприємства), які несуть відповідальність за своєчасне виконання цієї роботи.

У відповідності з п. 6.1 Положення про розробку інструкцій з охорони праці, перегляд інструкцій з охорони праці, що діють на підприємстві, проводиться в терміни, передбачені державними нормативними актами про охорону праці, на підставі яких вони опрацьовані, але не рідше одного разу на 5 років, а для професій або видів робіт з підвищеною небезпекою - не рідше одного разу на 3 роки.

Судом встановлено, що 28 січня 2014 року директором МПП «Метролог» затверджено Інструкцію з охорони праці під час очистки резервуарів (а.с. 54-55).

Отже, відповідачем розроблено та затверджено Інструкцію з охорони праці, що свідчить про відсутність за ним вказаного порушення.

Порушення по рядку №3 розділу V акту перевірки стосується наступного: пояси та інші засоби індивідуального захисту для проведення газонебезпечних робіт не пройшли встановленим порядком випробування (перевіряються самостійно підприємством без відповідних дозвільних документів), що є порушенням п. 6.6 НПАОП 0.00-5.11-85 «Типова інструкція з організації безпечного ведення газонебезпечних робіт», п. 7.2.54 НПАОП 0.00-1.30-01 «Правила безпечної роботи з інструментом та пристроями».

Відповідно до п. 6.6 НПАОП 0.00-5.11-85, у всіх випадках на робочого, що спускається в ємність, повинен бути надітий рятувальний пояс з сигнально-рятувальною мотузкою. Пояс, карабін і сигнально-рятувальна мотузка повинні бути випробувані в установленому порядку. При відсутності зорового зв'язку між працюючим та спостерігаючим повинна бути встановлена система подачі умовних сигналів.

Відповідно до п. 7.2.54 НПАОП 0.00-1.30-01 «Правила безпечної роботи з інструментом та пристроями», встановлену в робоче положення страхувальну мотузку перед початком експлуатації, а також під час експлуатації, але не рідше 1 разу на 6 міс, необхідно випробувати статичним навантаженням і всередині прольоту - вантажем масою 4000 Н (400 кгс). При цьому для випробування повинні застосовуватися гнучкі канати або стальний стрижень.

У судовому засіданні відповідач пояснив, що випробування поясів та засобів індивідуального захисту проводиться за встановленою періодичністю, але у зв'язку із тим, що підприємство не працює, а останнє разове виконання робіт було у 2015 році, останнє випробування проведене у червні 2015 року.

В спростування вказаного порушення відповідачем надано до суду: затверджений директором МПП «Метролог» журнал №8 обліку, утримання та видачі засобів індивідуального захисту, а також протокол №02 від 05 червня 2016 року випробування пояса та сигнально-рятувальних мотузок, шлангового протизагу ПШ-1С (а.с. 67-68).

В рядку №4 розділу V акту перевірки зазначено про порушення відповідачем вимог п. 1.12 НПАОП 0.00-5.11-85 «Типова інструкція з організації безпечного ведення газонебезпечних робіт» стосовно того, що наряди-допуски не зареєстровані в журналі обліку наряд-допусків.

Згідно пункту 1.12 НПАОП 0.00-5.11-85, періодично повторювані газонебезпечні роботи, які є невід'ємною частиною технологічного процесу, що характеризуються аналогічними умовами їх проведення, постійністю місця і характеру робіт, певним складом виконавців, можуть проводитися без оформлення наряду-допуску. Всі ці роботи включаються до переліку газонебезпечних робіт, складеного у відповідності з п. п. 1.7-1.9 цієї Інструкції. Заходи безпеки при проведенні таких робіт повинні бути викладені в технологічних регламентах, по інструкціях робочих місць або в спеціальній інструкції, що розробляється з урахуванням вимог цієї Інструкції. Такі роботи реєструються в цеху в журналі обліку газонебезпечних робіт (Додаток. 3), що проводяться без оформлення нарядів-допусків. Журнал повинен бути прошнурований, скріплений мастичною або сургучною печаткою. Сторінки в журналі повинні бути пронумеровані. Термін зберігання журналу - не менше 3 міс. з дня його закінчення. Газонебезпечні роботи, пов'язані з попередженням розвитку аварійних ситуацій і необхідністю локалізації аварій, проводяться відповідно до планів ліквідації аварій.

Вказане порушення відповідачем спростоване наданням до суду Журналу №7, в якому наведено перелік робіт, що виконуються по наряд-допускам (а.с. 72).

В рядку №5 розділу V акту перевірки зазначено про порушення відповідачем вимог п. 7.6 НПАОП 0.00-4.12-05 «Типове положення про порядок проведення навчання і перевірки знань з питань охорони праці» стосовно того, що на підприємстві не розроблені програми стажування для конкретних професій.

Наказом Державного комітету України з нагляду за охороною праці від 26.01.2005 N 15 затверджено Типове положення про порядок проведення навчання і перевірки знань з питань охорони праці (НПАОП 0.00-4.12-05), яке встановлює порядок навчання та перевірки знань з питань охорони праці посадових осіб та інших працівників у процесі трудової діяльності, а також учнів, курсантів, слухачів та студентів навчальних закладів під час трудового і професійного навчання.

Типове положення спрямоване на реалізацію в Україні системи безперервного навчання з питань охорони праці посадових осіб та інших працівників, надання першої медичної допомоги потерпілим від нещасних випадків і правил поведінки у разі виникнення аварій.

Відповідно до п. 1.7 НПАОП 0.00-4.12-05, стажування - набуття особою практичного досвіду виконання виробничих завдань і обов'язків на робочому місці підприємства після теоретичної підготовки до початку самостійної роботи під безпосереднім керівництвом досвідченого фахівця.

Згідно з п. 7.1 НПАОП 0.00-4.12-05, новоприйняті на підприємство працівники після первинного інструктажу на робочому місці до початку самостійної роботи повинні під керівництвом досвідчених, кваліфікованих працівників пройти стажування протягом не менше 2-15 змін або дублювання протягом не менше шести змін. Стажування або дублювання проводиться, як правило, під час професійної підготовки на право виконання робіт з підвищеною небезпекою у випадках, передбачених нормативно-правовими актами з охорони праці.

Допуск до стажування (дублювання) оформлюється наказом. У наказі визначається тривалість стажування (дублювання) та вказується прізвище працівника, відповідального за проведення стажування (дублювання) (п. 7.3 НПАОП 0.00-4.12-05).

Відповідно до п. 7.6 НПАОП 0.00-4.12-05 стажування (дублювання) проводиться за програмами для конкретної професії, які розробляються на підприємстві відповідно до функціональних обов'язків працівника і затверджуються керівником підприємства (структурного підрозділу).

Доказів у спростування або усунення вказаного порушення, як то наказ про допуск до стажування та затверджені керівником підприємства програми стажування, відповідачем до суду не надано.

Порушення в рядках №№5, 6, 7 розділу V акту перевірки полягають в наступному:

- до виконання робіт підвищеної небезпеки допускаються особи у яких відсутній висновок психофізіологічної експертизи, що є порушенням п. 2.13 наказу МОЗ від 21.05.2007 року №246 «Про затвердження порядку проведення медичних оглядів працівників певних категорій;

- не складено поіменні списки працівників, які підлягають періодичним медичним оглядам, узгоджені у санітарно-епідеміологічній станції, що є порушенням п. 2.3 наказу МОЗ від 21.05.2007 року №246 «Про затвердження порядку проведення медичних оглядів працівників певних категорій;

- не проведено медичний огляд працівників, що є порушенням п. 1.3 наказу МОЗ від 21.05.2007 року №246 «Про затвердження порядку проведення медичних оглядів працівників певних категорій.

З приводу зазначених порушень, судом встановлено наступне.

Відповідно до приписів ч. 3 ст. 5 Закону України «Про охорону праці», до виконання робіт підвищеної небезпеки та тих, що потребують професійного добору, допускаються особи за наявності висновку психофізіологічної експертизи.

За статтею 17 Закону України «Про охорону праці», роботодавець зобов'язаний за свої кошти забезпечити фінансування та організувати проведення попереднього (під час прийняття на роботу) і періодичних (протягом трудової діяльності) медичних оглядів працівників, зайнятих на важких роботах, роботах із шкідливими чи небезпечними умовами праці або таких, де є потреба у професійному доборі, щорічного обов'язкового медичного огляду осіб віком до 21 року.

Наказом Міністерства охорони здоров'я України від 21.05.2007 року N 246 затверджено Порядок проведення медичних оглядів працівників певних категорій.

Порядок призначений для: працівників, зайнятих на важких роботах, роботах із шкідливими чи небезпечними умовами праці або таких, де є потреба у професійному доборі, та осіб віком до 21 року підприємств, установ та організацій незалежно від форм власності, виду економічної діяльності та їх філій, інших відокремлених підрозділів.

Згідно пункту 1.3 вказаного Порядку, обов'язкові попередній (під час прийняття на роботу) і періодичні (протягом трудової діяльності) медичні огляди проводяться для працівників, зайнятих на важких роботах, роботах із шкідливими чи небезпечними умовами праці або таких, де є потреба у професійному доборі, та щорічно для осіб віком до 21 року.

Відповідно до пунктів 2.2, 2.3 Порядку, заклади державної санітарно-епідеміологічної служби щорічно за заявкою роботодавця (його представника), за участю представника первинної профспілкової організації або уповноваженої працівниками особи визначають категорії працівників, які підлягають попередньому (періодичним) медичному огляду та до 1 грудня складають Акт визначення категорій працівників, які підлягають попередньому (періодичним) медичному огляду за формою, зазначеною у додатку 1.

На підставі Акта визначення категорій працівників, які підлягають попередньому (періодичним) медичному огляду, роботодавець складає протягом місяця у чотирьох примірниках поіменні списки працівників, які підлягають періодичним медичним оглядам, за формою, зазначеною у додатку 2 на паперовому та електронному носіях, узгоджує їх у санітарно-епідеміологічній станції. Один примірник списку залишається на підприємстві (у відповідальної за організацію медогляду посадової особи), другий - надсилається до закладів охорони здоров'я, третій - до закладу державної санітарно-епідеміологічної служби, четвертий - до робочого органу виконавчої дирекції Фонду.

За п. 2.8 Порядку, проведення попереднього (періодичних) медичного огляду здійснюється комісією з проведення медичних оглядів закладів охорони здоров'я (далі - Комісія).

Відповідно до вимог п. 2.13 Порядку працівники, зайняті на роботах, що потребують професійного добору, повинні надати Комісії, яка проводить медичний огляд, висновок психофізіологічної експертизи.

Як вже було зазначено діяльність підприємства позивача пов'язана з виконанням робіт підвищеної небезпеки (роботи щодо очищення резервуарів зсередини від залишків нафтопродуктів). Вказані роботи виконуються в замкнутих просторах (резервуарах).

При цьому, до переліку робіт, де є потреба у професійному доборі відносяться роботи в замкнутих просторах, роботи у вибухо- та вогненебезпечних виробництвах (Наказ Міністерства охорони здоров'я України та Держнаглядохоронпраці від 23.09.1994 року «Про затвердження Переліку робіт, де є потреба у професійному доборі»).

Отже, працівники підприємства позивача, які допускались та/або допускаються до робіт з очищення резервуарів обов'язково мають проходити попередній (під час прийняття на роботу) і періодичні (протягом трудової діяльності) медичні огляди, відповідно до узгоджених у санітарно-епідеміологічній станції списків, а також мати висновок психофізіологічної експертизи.

В спростування порушень по рядку №6 розділу V акту перевірки відповідачем надано до суду копії висновків психофізіологічної експертизи працівників щодо відповідності до професійних вимог виконання робіт підвищеної небезпеки та тих, що потребують професійного добору від 16.12.2013 року, строком дії до 13.12.2014 року (а.с. 50).

Як встановлено судом, строк дії наданих висновків закінчився 13.12.2014 року, тоді як виконання робіт підвищеної небезпеки було у 2015 році.

Отже, МПП «Метролог» допущено порушення вимог п. 2.13 Порядку проведення медичних оглядів працівників певних категорій.

В спростування порушень по рядку №7 розділу V акту перевірки відповідачем надано до суду Список працівників, які підлягають періодичним медичним оглядам в 2014 році, погоджений Одеським міським управлінням ГУ Державної санітарно-епідеміологічної служби в Одеській області (а.с. 51).

Однак, Список працівників, які підлягали періодичному медичному огляду в 2015-2016 рр. відповідачем не надано. При цьому, як зазначено самим відповідачем виконання робіт підвищеної небезпеки було у 2015 році.

Тобто, МПП «Метролог» допущено порушення вимог п. 2.3 та п. 1.3 Порядку проведення медичних оглядів працівників певних категорій.

Порушення в рядках №№9, 10 розділу V акту перевірки полягають у такому:

- працівники підприємства не пройшли спеціальне навчання та перевірку знань з питань охорони праці, що є порушенням п. 4.1 НПАОП 0.00-4.12-05 «Типове положення про порядок проведення навчання і перевірки знань з питань охорони праці»;

- працівники підприємства не пройшли навчання та перевірку знань відповідним галузевим правилам, що є порушенням п. 5.3 НПАОП 0.00-4.12-05 «Типове положення про порядок проведення навчання і перевірки знань з питань охорони праці».

Відповідно до ст. 18 Закону України «Про охорону праці», працівники під час прийняття на роботу і в процесі роботи повинні проходити за рахунок роботодавця інструктаж, навчання з питань охорони праці, з надання першої медичної допомоги потерпілим від нещасних випадків і правил поведінки у разі виникнення аварії.

Працівники, зайняті на роботах з підвищеною небезпекою або там, де є потреба у професійному доборі, повинні щороку проходити за рахунок роботодавця спеціальне навчання і перевірку знань відповідних нормативно-правових актів з охорони праці.

Не допускаються до роботи працівники, у тому числі посадові особи, які не пройшли навчання, інструктаж і перевірку знань з охорони праці.

Відповідно до вимог статті 18 Закону України "Про охорону праці" з метою встановлення вимог щодо організації навчання і перевірки знань з питань охорони праці посадових осіб та інших працівників, Наказом Державного комітету України з нагляду за охороною праці від 26.01.2005 N 15 затверджено Типове положення про порядок проведення навчання і перевірки знань з питань охорони праці (далі - Типове положення).

Пунктом 1.7 Типового положення визначено, що навчання з питань охорони праці - це навчання працівників, учнів, курсантів, студентів, слухачів з метою отримання необхідних знань і навичок з питань охорони праці або безпечного ведення робіт; робота з підвищеною небезпекою - є робота в умовах впливу шкідливих та небезпечних виробничих чинників або така, де є потреба в професійному доборі, чи пов'язана з обслуговуванням, управлінням, застосуванням технічних засобів праці або технологічних процесів, що характеризуються підвищеним ступенем ризику виникнення аварій, пожеж, загрози життю, заподіяння шкоди здоров'ю, майну, довкіллю; спеціальне навчання - є щорічне вивчення працівниками, які залучаються до виконання робіт з підвищеною небезпекою або там, де є потреба в професійному доборі, вимог відповідних нормативно-правових актів з охорони праці.

Згідно з п. 4.1 Типового положення, посадові особи та інші працівники, зайняті на роботах, зазначених у Переліку робіт з підвищеною небезпекою, затвердженому наказом Держнаглядохоронпраці України від 26.01.2005 N 15 та зареєстрованому в Міністерстві юстиції України від 15.02.2005 N 232/10512, та Переліку робіт, де є потреба у професійному доборі, затвердженому наказом МОЗ та Держнаглядохоронпраці України від 23.09.94 N 263/121 і зареєстрованому Міністерством юстиції України 25.01.95 з N 18/554 (далі - роботи підвищеної небезпеки), проходять щорічне спеціальне навчання і перевірку знань відповідних нормативно-правових актів з охорони праці.

Спеціальне навчання з питань охорони праці проводиться роботодавцем на підприємстві за навчальними планами та програмами, які розробляються з урахуванням конкретних видів робіт, виробничих умов, функціональних обов'язків працівників і затверджуються наказом (п. 4.3 Типового положення).

Перевірка знань з питань охорони праці після проведення спеціального навчання проводиться комісією підприємства. У разі неможливості створити комісію з перевірки знань з питань охорони праці на підприємстві перевірка знань проводиться комісією спорідненого підприємства або територіального управління спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади з нагляду за охороною праці (п. 4.4 Типового положення).

Відповідачем надано до суду протокол №2021 засідання комісії з перевірки знань з питань охорони праці (Міжгалузевий центр охорони праці та промислової безпеки) від 04.11.2013 року, на підставі якого бригадиру, майстру та техніку МПП «Метролог» видані посвідчення щодо перевірки знань з питань охорони праці (а.с. 59, 63-64).

Вказане підтверджує перевірку знань з питань охорони праці працівників МПП «Метролог» на період 04.11.2013-04.11.2014 рр., оскільки спеціальне навчання і перевірка знань з питань охорони праці передбачає щорічне спеціальне навчання і перевірку знань відповідних нормативно-правових актів з охорони праці (п. 4.1 Типового положення).

Доказів проходження працівниками спеціального навчання та перевірки знань з питань охорони праці у 2015-2016 рр. відповідачем не надано. При цьому, як зазначено самим відповідачем виконання робіт підвищеної небезпеки було у 2015 році.

Тобто, МПП «Метролог» допущені порушення, описані в рядках №№9, 10 розділу V акту перевірки.

У рядках №11 та №13 розділу V акту перевірки зазначено про порушення відповідачем вимог пп. 1.3.1, 1.3.2 НПАОП 40.1-1.21-98 «Правила безпечної експлуатації електроустановок споживачів», оскільки працівники підприємства не пройшли встановленим порядком перевірку знань з присвоєнням відповідної групи з електробезпеки та інженер з охорони праці не має групу ІV з електронебезпеки.

Наказом Держнаглядохоронпраці України від 09.01.1998 N 4 затверджено Правила безпечної експлуатації електроустановок споживачів.

Вимоги цих Правил поширюються на працівників, що обслуговують діючі електроустановки споживачів напругою до 220 кВ включно і є обов'язковими для всіх споживачів та виробників електроенергії, незалежно від їх відомчої належності і форм власності на засоби виробництва (п. 1.1.1).

Вимоги цих Правил повинні виконуватись під час експлуатації діючих електроустановок, електричних станцій, електричної частини ТАВ, ЗДТУ, районних котелень, що обслуговуються споживачами, під час виконання в них монтажних, налагоджувальних, випробувальних, ремонтних і будівельних робіт (п.1.1.2).

В цих Правилах викладені основні вимоги щодо убезпечення працівників під час експлуатації електроустановок (п. 1.1.3).

Відповідно до п. 1.2 Правил, електроустановка - це установка, в якій виробляється, перетворюється, передається, розподіляється, споживається електрична енергія.

За приписами пп. 1.3.1 Правил, керівник підприємства зобов'язаний забезпечити утримання, експлуатацію і обслуговування електроустановок відповідно до вимог чинних нормативних документів.

Для цього він повинен: - призначити відповідального за справний стан і безпечну експлуатацію електрогосподарства з числа інженерно-технічних працівників, які мають електротехнічну підготовку і пройшли перевірку знань у встановленому порядку (далі - особа, відповідальна за електрогосподарство); - забезпечити достатню кількість електротехнічних працівників; - затвердити Положення про енергетичну службу підприємства, а також посадові інструкції і інструкції з охорони праці; - встановити такий порядок, щоб працівники, на яких покладено обов'язки з обслуговування електроустановок, вели ретельні спостереження за дорученим їм обладнанням і мережами - оглядом, перевіркою дії, випробуванням і вимірюванням; - забезпечити перевірку знань працівників у встановлені строки згідно з вимогами цих Правил і "Правил технической эксплуатации электроустановок потребителей; - забезпечити проведення протиаварійних, приймально-здавальних і профілактичних випробувань та вимірювань електроустановок згідно з правилами і нормами (ПТЕ); - забезпечити проведення технічного огляду електроустановок.

Згідно з пп. 1.3.2 Правил, фахівці служб охорони праці зобов'язані контролювати безпечну експлуатацію електроустановок і повинні мати групу IV з електробезпеки.

Доказів у спростування або усунення вказаних порушення, відповідачем до суду не надано.

Відповідно до рядку №12 розділу V акту перевірки відповідачем допущено порушення вимог п. 3.14 НПАОП 0.00-4.01-08 «Положення про порядок забезпечення працівників спеціальним одягом, спеціальним взуттям та іншими засобами індивідуального захисту», яке полягає у тому, що на підприємстві не організовано контроль за видачею у встановлені терміни спецодягу та спецвзуття, із заведенням особистих карток.

З приводу зазначеного порушення, судом встановлено, що згідно з п. 1.2. Положення про порядок забезпечення працівників спеціальним одягом, спеціальним взуттям та іншими засобами індивідуального захисту затвердженого наказом Держгірпромнагляду від 24.03.2008 року N 5, відповідно до статті 8 Закону України "Про охорону праці" ( 2694-12 ) та статті 163 Кодексу законів про працю України ( 322-08 ) на роботах зі шкідливими та небезпечними умовами праці, а також роботах, що пов'язані із забрудненням, або тих, що здійснюються в несприятливих метеорологічних умовах, працівникам видаються безоплатно за встановленими нормами спеціальний одяг, спеціальне взуття та інші засоби індивідуального захисту (далі - ЗІЗ).

Відповідно до п. 4.7 вказаного Положення, роботодавець зобов'язаний організувати на підприємстві належний облік і контроль за видачею у встановлені строки ЗІЗ працівникам.

За приписами п. 4.10 Положення, видача працівникам і повернення ними ЗІЗ має обліковуватися в особистій картці обліку спеціального одягу, спеціального взуття та інших засобів індивідуального захисту, форма якої наведена в додатку 1 до Положення.

Доказів у спростування або усунення вказаного порушення, як то картку обліку спеціального одягу, спеціального взуття та інших засобів індивідуального захисту, відповідачем до суду не надано.

Таким чином, враховуючи усе вищевикладене, судом встановлено, що порушення, які стали підставою для звернення позивача до суду з позовом про зупинення на підприємстві газонебезпечних робіт та робіт у вибухопожежонебезпечних зонах; роботи в колодязях, шурфах, траншеях, котлованах, бункерах, камерах, колекторах, замкнутому просторі (ємностях, боксах, топках, трубопроводах), у зв'язку із загрозою життю та здоров'ю людей, усунуті відповідачем не у повному обсязі, що є підставою для задоволення даного позову.

Відповідно до ч.1 ст.71 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу.

Доказами в адміністративному судочинстві є будь-які фактичні дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин, що обґрунтовують вимоги і заперечення осіб, які беруть участь у справі, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи (ч. 1 ст. 69 КАС України).

Згідно з ч. 1 ст. 4 Закону України В«Про охорону праціВ» , державна політика в галузі охорони праці визначається відповідно до Конституції України Верховною Радою України і спрямована на створення належних, безпечних і здорових умов праці, запобігання нещасним випадкам та професійним захворюванням.

Відповідно до ст. 38 Закону України «Про охорону праці», державний нагляд за додержанням законів та інших нормативно-правових актів про охорону праці здійснює, зокрема центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці.

Державну політику у сфері охорони праці реалізує Державна служба України з питань праці (Держпраці), як є центральним орган виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра соціальної політики.

Постановою Кабінету Міністрів України від 11 лютого 2015 р. № 96 затверджено Положення про Державну службу України з питань праці (далі - Положення).

Відповідно до пп. 16 п. 4 Положення, Держпраці відповідно до покладених на неї завдань здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням законодавства у сфері охорони праці в частині безпечного ведення робіт, гігієни праці, промислової безпеки, безпеки робіт у сфері поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення, у тому числі з питань: забезпечення працівників спеціальним одягом, спеціальним взуттям та іншими засобами індивідуального та колективного захисту; монтажу, ремонту, реконструкції, налагодження і безпечної експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних та інших засобів виробництва і машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки; безпеки робіт у сфері поводження з вибуховими матеріалами, проведення робіт з утилізації звичайних видів боєприпасів, ракетного палива та вибухових матеріалів військового призначення; виробництва, зберігання, використання отруйних речовин у виробничих процесах, у тому числі продуктів біотехнологій та інших біологічних агентів; організації проведення навчання (в тому числі спеціального) і перевірки знань з питань охорони праці; навчання працівників у сфері поводження з вибуховими матеріалами та перевірки їх знань.

Згідно Положення про організацію та здійснення державного гірничого нагляду, державного нагляду (контролю) у сфері промислової безпеки та охорони праці в системі Держгірпромнагляду України, затвердженого наказом МНС України від 11.08.2011 року № 826 (далі - Положення), заборона виробництва - зупинення виробництва суб'єкта господарювання (у тому числі експлуатації підприємства, виробничого об'єкта, окремого виробництва, робочого місця, будівлі, споруди, приміщення, машин і механізмів) шляхом видачі розпорядчого документа Держгірпромнагляду України (розпорядження) (далі Положення №826).

Пунктами 2.26 та 2.27 Положення №826, передбачено, що у разі виявлення під час перевірки порушень вимог законодавства з охорони праці та промислової безпеки, що створюють загрозу життю працівників; не проведення у встановленому порядку та в терміни технічного огляду, випробування або експертного обстеження машин, механізмів та устаткування підвищеної небезпеки; виникнення нещасного випадку зі смертельним або тяжким наслідком, групового нещасного випадку в посадової особи Держгірпромнагляду України виникає право заборони виконання робіт, виробництва. Заборона виконання робіт або виробництва, обмеження виробництва здійснюються на підставі відповідного акта перевірки.

Відповідно до ч. 7 ст. 7 Закону України В«Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльностіВ» , на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду.

Частиною 5 статті 4 вказаного Закону також встановлено, що виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб'єктами господарювання можуть бути призупинені виключно за рішенням суду.

Відновлення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг суб'єктами господарювання після призупинення можливе з моменту отримання органом державного нагляду (контролю), який ініціював призупинення, повідомлення суб'єкта господарювання про усунення ним усіх встановлених судом порушень.

Виявивши під час перевірки порушення нормативно-правових актів з охорони праці, які створюють загрозу життю та/або здоров'ю людей, зафіксовані в акті перевірки від 21 березня 2016 року №245, позивач звернувся до суду з даним позовом про зупинення виконання робіт МПП «Метролог».

Враховуючи обставини справи та досліджені докази, зважаючи на допущення з боку відповідача порушень охорони праці, суд дійшов висновку про необхідність застосування до малого приватного підприємства В«МетрологВ» заходів реагування у сфері державного нагляду у вигляді повного зупинення виконання робіт (виробництва), а саме: газонебезпечні роботи та роботи у вибухопожежонебезпечних зонах; роботи в колодязях, шурфах, траншеях, котлованах, бункерах, камерах, колекторах, замкнутому просторі (ємностях, боксах, топках, трубопроводах), у зв'язку із загрозою життю та здоров'ю людей.

Водночас, суд роз'яснює відповідачу, що відповідно до положень ч.ч. 12-13 ст. 183-2 КАС України, особа має право подати заяву про скасування заходів реагування, застосованих судом за результатом розгляду справи, передбаченої пунктом 5 частини першої цієї статті, якщо обставини, які стали підставою для вжиття заходів реагування, перестали існувати або усунуті, що підтверджується відповідними доказами. Така заява подається до адміністративного суду, який прийняв постанову про застосування відповідних заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю).

Згідно з п. 10 ч. 1 ст. 256 КАС України, постанови суду про повне або часткове зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об'єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо це загрожує життю та/або здоров'ю людей - виконуються негайно.

Отже, постанова підлягає до негайного виконання.

Керуючись ст.ст. 2, 6-8, 11, 69, 71, 72, 86, 158-163, 167, 183-2, 256 КАС України, Законом України «Про охорону праці», суд

ПОСТАНОВИВ:

Адміністративний позов Головного управління Держпраці в Одеській області до малого приватного підприємства В«МетрологВ» про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду, зобов'язання вчинити певні дії - задовольнити у повному обсязі.

Застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду до малого приватного підприємства В«МетрологВ» (код ЄДРПОУ 24534580; юридична адреса: 65031, АДРЕСА_1) шляхом повного зупинення виконання робіт (виробництва), а саме: газонебезпечні роботи та роботи у вибухопожежонебезпечних зонах; роботи в колодязях, шурфах, траншеях, котлованах, бункерах, камерах, колекторах, замкнутому просторі (ємностях, боксах, топках, трубопроводах), у зв'язку із загрозою життю та здоров'ю людей.

Роз'яснити відповідачу, що відповідно до ч. 12 ст. 183-2 КАС України він має право подати заяву про скасування цих заходів реагування, якщо обставини, які стали підставою для вжиття заходів реагування, перестали існувати або усунуті, що підтверджується відповідними доказами. Така заява подається до адміністративного суду, який прийняв постанову про застосування відповідних заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю).

Постанова підлягає негайному виконанню.

Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги. У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.

Апеляційна скарга на постанову суду першої інстанції подається протягом десяти днів з дня отримання її копії. Апеляційна скарга подається до Одеського окружного адміністративного суду, та одночасно її копія до Одеського апеляційного адміністративного суду.

Повний текст постанови складено та підписано судом 21 червня 2016 року.

Суддя О.В. Глуханчук

.

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення21.06.2016
Оприлюднено05.07.2016
Номер документу58701916
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —815/1596/16

Постанова від 08.09.2016

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Глуханчук О. В.

Постанова від 21.06.2016

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Глуханчук О. В.

Ухвала від 16.06.2016

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Глуханчук О. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні