КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД Справа: № 825/814/16 Головуючий у 1-й інстанції: Падій В.В. Суддя-доповідач: Ключкович В.Ю.
У Х В А Л А
Іменем України
06 липня 2016 року м. Київ
Київський апеляційний адміністративний суд у складі:
головуючого - судді Ключковича В.Ю.,
суддів Борисюк Л.П.,
Петрика І.Й.,
за участю секретаря Шевчук К.О.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Києві апеляційну скаргу Корюківської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Державної фіскальної служби у Чернігівській області на постанову Чернігівського окружного адміністративного суду від 24 травня 2016 року у справі за адміністративним позовом ОСОБА_4 до Корюківської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Державної фіскальної служби у Чернігівській області про визнання дій протиправними та зобов"язання вчинити певні дії,
В С Т А Н О В И В:
27.04.2016 ОСОБА_4 (далі - ОСОБА_4) звернулась до суду з адміністративним позовом до Корюківської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Державної фіскальної служби у Чернігівській області (далі - Корюківська ОДПІ ГУ ДФС у Чернігівській області), в якому просить суд: визнати протиправними дії Корюківської ОДПІ ГУ ДФС у Чернігівській області щодо ненадання ОСОБА_4 довідки про заробітну плату, що подається для перерахунку пенсії непрацюючим державним службовцям, зі всіма складовими заробітної плати, з якої призначено пенсію та сплачені страхові внески, для її перерахунку з 01.12.2015; зобов'язати Корюківську ОДПІ ГУ ДФС у Чернігівській області видати ОСОБА_4 довідку про заробітну плату, що подається для перерахунку пенсії непрацюючим державним службовцям, зі всіма складовими заробітної плати, зокрема, премією, на які нараховані та сплачені страхові внески або збір на обов'язкове державне пенсійне страхування з 01.12.2015.
В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на те, що ігноруючи неодноразові письмові звернення позивачки відповідач, у порушення вимог чинного законодавства України, протиправно не надав їй довідку про заробітну плату, що подається для перерахунку пенсії непрацюючим державним службовцям, зі всіма складовими заробітної плати, з якої призначено пенсію.
Постановою Чернігівського окружного адміністративного суду від 24 травня 2016 року адміністративний позов задоволено повністю. Визнано протиправними дії Корюківської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Державної фіскальної служби у Чернігівській області щодо ненадання ОСОБА_4 довідки про заробітну плату, що подається для перерахунку пенсії непрацюючим державним службовцям, зі всіма складовими заробітної плати, з якої сплачені страхові внески або збір на обов'язкове державне пенсійне страхування, для її перерахунку з 01.12.2015. Зобов'язано Корюківську об'єднану державну податкову інспекцію Головного управління Державної фіскальної служби у Чернігівській області видати ОСОБА_4 довідку про заробітну плату, що подається для перерахунку пенсії непрацюючим державним службовцям, зі всіма складовими заробітної плати, зокрема, премією, на які нараховані та сплачені страхові внески або збір на обов'язкове державне пенсійне страхування з 01.12.2015.
Не погоджуючись із прийнятим судовим рішенням, відповідачем подано апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судом норм матеріального права, , апелянт просить скасувати оскаржувану постанову суду першої інстанції та прийняти нову, якою у задоволенні адміністративного позову відмовити повністю.
В обґрунтування вимог апеляційної скарги апелянт зазначає, що відповідно до статті 37-1 Закону України від 16.12.1993 №3723-ХІІ «Про державну службу» умови та порядок перерахунку призначених пенсій державним службовцям визначається Кабінетом Міністрів України. Це редакція закону, яка діяла в момент виникнення спірних правовідносин (грудень 2015 року), порядок та підстави для перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону, до 01.12.2015 було визначено пунктами 4 та 5 постанови Кабінету Міністрів України від 31.05.2000 №865 «Про деякі питання вдосконалення визначення розмірів заробітку для обчислення пенсії». 15 грудня 2015 року набрала чинності постанова Кабінету Міністрів України від 09.12.2015 №1013 «Про упорядкування структури заробітної плати, особливості проведення індексації та внесення змін до деяких нормативно-правових актів». Згідно пункту 6 постанови №1013, ця постанова набирає чинності з дня її опублікування та застосовується з 1 грудня 2015 року. Відповідно до постанови №1013 виключено, зокрема, пункт 4 постанови №865, якою було визначено порядок перерахунку пенсій згідно із Законом у разі підвищення заробітної плати працюючим державним службовцям. Також, відповідно до постанови №1013 внесено зміни до пункту 5 постанови №865, та виключено підстави для перерахунку пенсій згідно з Законом. З огляду на викладене, відповідач вважає, що з 01.12.2015 року підстави для проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону, та, відповідно, видачі довідок про складові заробітної плати (посадовий оклад, надбавка за ранг, або кваліфікаційні класи, або класний чин, або спеціальні звання, або дипломатичний ранг, надбавка (винагорода) за вислугу років), що подається для перерахунку пенсії непрацюючим державним службовцям про заробітну плату державним службовцям, які на момент перерахунку працюють на посадах, з яких призначено (перераховано) пенсію, форми яких затверджено постановою правління Пенсійного фонду України від 04.09.2013 №15-1, відсутні.
Заслухавши доповідь судді-доповідача, пояснення представника апелянта, дослідивши матеріали справи та обговоривши доводи апеляційної скарги, переглянувши судове рішення суду першої інстанції в межах апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, з наступних підстав.
У відповідності до ч. 1 ст. 195 Кодексу адміністративного судочинства України суд апеляційної інстанції переглядає рішення суду першої інстанції в межах апеляційної скарги.
Згідно з п. 1 ч. 1 ст. 198 та ст. 200 КАС України, суд апеляційної інстанції залишає скаргу без задоволення, а постанову суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Судом першої інстанції правильно встановлено та матеріалами справи підтверджено, що ОСОБА_4 працювала у Державній податковій інспекції у Щорському районі (правонаступником якої на даний час є Корюківська ОДПІ ГУ ДФС у Чернігівській області) на посаді головного державного податкового ревізора-інспектора відділу оподаткування юридичних осіб, що підтверджується довідками Корюківської ОДПІ ГУ ДФС у Чернігівській області, наявними у матеріалах справи (а.с.18,19) та звільнена у 2009 році у зв'язку із виходом на пенсію (а.с.17).
Позивачці призначено пенсію як державному службовцю.
31.03.2016 ОСОБА_4 звернулась до Корюківської ОДПІ ГУ ДФС у Чернігівській області із заявою про видачу довідки про заробітну плату, що подається для перерахунку пенсії непрацюючим державним службовцям, за грудень 2015 року.
Листом Корюківської ОДПІ ГУ ДФС у Чернігівській області від 05.04.2015 № 548 позивачці надано відповідь, в якій зазначено, що у Корюківської ОДПІ ГУ ДФС у Чернігівській області відсутні правові підстави для надання довідки для перерахунку пенсії, затвердженої постановою правління Пенсійного Фонду України від 04.09.2013 №15-1. Також зазначено про надання довідки у довільній формі (а.с.18).
У той же день позивачці видано довідку про заробітну плату №21 довільної форми.
Як вбачається з матеріалів справи, 08.04.2016 позивачка звернулась з іншими особами із запитом до Корюківської ОДПІ ГУ ДФС у Чернігівській області, в якому просила повідомити, яким законом чи іншим нормативно-правовим документом визначено, що видані довідки про заробітну плату державним службовцям можуть видаватися у довільній формі (а.с.20,21).
Листом від 13.04.2016 №594 Корюківською ОДПІ ГУ ДФС у Чернігівській області надано відповідь на запит позивачки від 08.04.2016, в якому відповідачем зазначено, що 13.04.2016 ОСОБА_4 видано довідку, затверджену постановою Правління Пенсійного Фонду України від 04.09.2013 №15-1 (а.с.23).
До вищевказаного листа відповідачем було додано довідку про заробітну плату, що подається для перерахунку пенсії непрацюючим державним службовцям, а також державним службовцям, які на момент перерахунку пенсії працюють на інших посадах, ніж ті, з яких їм призначено (перераховано) пенсію від 13.04.2016 №33, затверджену постановою Правління Пенсійного Фонду України від 04.09.2013 №15-1 (а.с.22).
Вказана довідка містила лише відомості про посадовий оклад, надбавку за спеціальне звання та надбавку за вислугу років.
Разом з тим, у довідці не зазначено інші складові заробітної плати, на які нараховані та сплачені страхові внески або збір на обов'язкове державне пенсійне страхування.
Вважаючи дії Корюківської ОДПІ ГУ ДФС у Чернігівській області щодо ненадання довідки про заробітну плату, що подається для перерахунку пенсії непрацюючим державним службовцям, зі всіма складовими заробітної плати, з якої призначено пенсію та сплачені страхові внески або збір на обов'язкове державне пенсійне страхування, протиправними, позивач звернувся до суду з позовом за захистом охоронюваних законом прав та інтересів.
Задовольняючи позов, суд першої інстанції виходив з того, що відповідач не наділений правом визначати наявність чи відсутність у особи права на перерахунок розміру раніше призначеної пенсії, визначати розмір такого перерахунку, або складових частин заробітної плати, що враховуються при такому перерахунку. Зазначаючи про відсутність підстав для проведення перерахунку пенсій, призначених у відповідності до Закону № 3723-XII, Корюківська ОДПІ ГУ ДФС у Чернігівській області фактично перебрала на себе повноваження органів Пенсійного фонду України, що, у відповідності до чинного законодавства України, є недопустимим.
З таким висновком суду першої інстанції колегія суддів погоджується з огляду на таке.
У відповідності до частини 2 статті 37 Закону України від 16.12.1993 № 3723-XII «Про державну службу» (далі - Закон № 3723-XII) (у редакції станом на час призначення пенсії позивачці) пенсія державним службовцям призначається в розмірі 80 відсотків від сум їх заробітної плати, на які нараховуються страхові внески на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування, без обмеження граничного розміру пенсії.
Згідно зі статтею 37-1 Закону № 3723-XII у разі підвищення розміру заробітної плати працюючим державним службовцям, а також у зв'язку із набуттям особою права на пенсійне забезпечення державного службовця за цим Законом відповідно здійснюється перерахунок раніше призначених пенсій.
У свою чергу, частиною 2 статті 37-1 Закону № 3723-XII встановлено, що перерахунок пенсії здійснюється виходячи із сум заробітної плати, на які нараховуються страхові внески на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування працюючого державного службовця відповідної посади та рангу на момент виникнення права на перерахунок пенсії.
З аналізу вищевикладеного вбачається, що призначення державним службовцям пенсій та їх перерахунок здійснюється з сум їх заробітної плати, на які нараховуються страхові внески на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування.
Частиною 1 статті 1 Закону України від 24.03.1995 № 108/95-ВР «Про оплату праці» (далі - Закон № 108/95-ВР) передбачено, що заробітна плата - це винагорода обчислена, як правило, у грошовому виразі, яку за трудовим договором роботодавець виплачує працівникові за виконану ним роботу.
До структури заробітної плати входять: основна та додаткова заробітні плата, а також заохочувальні і компенсаційні виплати, до яких належать виплати у формі винагород за підсумками роботи за рік, премії за спеціальними системами і положеннями, компенсаційні та грошові і матеріальні виплати, які передбачені актами чинного законодавства, або які провадяться понад встановлені зазначеними актами норми (частина 2 статті 2 Закону № 108/95-ВР).
У свою чергу, згідно частини 2 статті 33 Закону № 3723-XII заробітна плата державних службовців складається з посадових окладів, премій, доплат за ранги, вислугу років на державній службі та інших надбавок.
Крім того, статтею 66 Закону України від 05.11.1991 № 1788-XII «Про пенсійне забезпечення» (далі - Закон № 1788-XII) врегульовано види оплати праці, що враховуються при обчисленні пенсій.
Так, у відповідності до частини 1 статті 66 Закону № 1788-XII до заробітку для обчислення пенсії включаються всі види оплати праці (виплат, доходу), на які відповідно до Закону України «Про збір на обов'язкове державне пенсійне страхування» нараховується збір на обов'язкове державне пенсійне страхування, в межах максимальної величини фактичних витрат на оплату праці найманих працівників, оподатковуваного доходу (прибутку), сукупного оподатковуваного доходу (граничної суми заробітної плати (доходу), з яких справляються страхові внески (збори) до соціальних фондів, що діяла на день одержання зазначеного заробітку (виплат, доходу).
Статтею 41 Закону України від 09.07.2003 №1058-IV «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» передбачені виплати (доходи), що враховуються в заробітну плату (дохід) застрахованої особи для обчислення пенсії. Так, зокрема, до такого доходу (заробітної плати) враховуються: суми виплат, отримуваних застрахованою особою після набрання чинності цим Законом, з яких згідно із зазначеним Законом були фактично нараховані (обчислені) та сплачені страхові внески; суми виплат, отримуваних застрахованою особою до набрання чинності цим Законом, у межах сум, на які відповідно до законодавства, що діяло раніше, нараховувалися внески на державне соціальне страхування або збір на обов'язкове державне пенсійне страхування.
Проаналізуючи вищевказані норми чинного законодавства України, суд першої інстанції дійшов правильного висновку, що отримувані застрахованою особою суми виплат, з яких були фактично нараховані та сплачені страхові внески або збір на обов'язкове державне пенсійне страхування, враховуються у заробіток (дохід) застрахованої особи для обчислення пенсії, незалежно від того, чи входять вони до структури заробітної плати.
Крім того, на всі складові заробітної плати нараховуються страхові внески на загальнообов'язкове пенсійне страхування і вони є складовою заробітної плати та зобов'язані враховуватися при обчисленні (перерахунку) пенсії.
Аналогічна правова позиція була висловлені і Верховним Судом України у постановах від 14.05.2013 (справа №21-125а13) та від 28.05.2013 (справа №21-97а13).
У свою чергу, згідно пункту 5 постанови Кабінету Міністрів України від 31.05.2000 №865 «Про деякі питання вдосконалення визначення розмірів заробітку для обчислення пенсії» форма довідки про заробітну плату, що подається для призначення пенсії державним службовцям, затверджується правлінням Пенсійного фонду України за погодженням з Міністерством соціальної політики.
Так, постановою правління Пенсійного фонду України від 04.09.2013 №15- 1 «Про виконання рішень Окружного адміністративного суду міста Києва по справах № 2а-8893/12/2670, № 2а-4753/09/2670» затверджено та введено в дію форму довідки про заробітну плату, що подається для перерахунку пенсії непрацюючим державним службовцям, а також державним службовцям, які на момент перерахунку пенсії працюють на інших посадах, ніж ті, з яких їм призначено (перераховано) пенсію.
Вказана форма довідки містить у собі наступні складові: посадовий оклад; надбавка за ранг, або кваліфікаційний клас, або класний чин, або спеціальні звання, або дипломатичний ранг; надбавка за вислугу років; надбавка за знання та використання в роботі іноземної мови; надбавка за почесне звання «заслужений»; надбавка за роботу з таємними документами залежно від ступеня таємності інформації; доплата за науковий ступінь кандидата або доктора наук; надбавка за високі досягнення у праці або за виконання особливо важливої роботи; премія; інші виплати (винагорода за вислугу років, матеріальна допомога на оздоровлення та для вирішення соціально-побутових питань).
Разом з тим, у виданій ОСОБА_4 довідці від 13.04.2016 №33 про заробітну плату, що подається для перерахунку пенсії непрацюючим державним службовцям, а також державним службовцям, які на момент перерахунку пенсії працюють на інших посадах, ніж ті, з яких їм призначено (перераховано) пенсію зазначено лише посадовий оклад, надбавку за ранг, надбавку за вислугу років, при цьому, не враховано інші складові заробітної плати, зокрема, й премію.
За таких обставин та з урахуванням того, що відповідачем не надано ОСОБА_4 довідку про заробітну плату, що подається для перерахунку пенсії непрацюючим державним службовцям, зі всіма складовими заробітної плати, з якої сплачені страхові внески або збір на обов'язкове державне пенсійне страхування, для її перерахунку з 01.12.2015., правильним є висновок суду першої інстанції про необхідність задоволення позовних вимог ОСОБА_4 шляхом визнання дій Корюківської ОДПІ ГУ ДФС у Чернігівській області щодо невидачі вищевказаної довідки протиправними та зобов'язання останньої видати позивачці відповідну довідку.
При цьому, судом апеляційної інстанції не приймається до уваги посилання апелянта на те, що оскільки постановою Кабінету Міністрів України від 09.12.2015 №1013 «Про упорядкування структури заробітної плати, особливості проведення індексації та внесення змін до деяких нормативно-правових актів» було виключено пункт 4 та внесено зміни до пункту 5 постанови Кабінету Міністрів України від 31.05.2000 №865 «Про деякі питання вдосконалення визначення розмірів заробітку для обчислення пенсії», то з 01.12.2015 відсутні підстави та механізм проведення перерахунку пенсій непрацюючим пенсіонерам, призначених у відповідності до Закону № 3723-XII, з огляду на те, що, питання щодо призначення (перерахунку) пенсій відносяться до виключної компетенції органів Пенсійного фонду України.
У свою чергу, відповідач не наділений правом визначати наявність чи відсутність у особи права на перерахунок розміру раніше призначеної пенсії, визначати розмір такого перерахунку, або складових частин заробітної плати, що враховуються при такому перерахунку, про що доцільно зауважено судом першої інстанції.
Таким чином, доводи апеляційної скарги не спростовують висновки суду першої інстанції, зроблені у відповідності з нормами матеріального та процесуального права, у зв'язку з чим колегія суддів не знайшла підстав для задоволення апеляційної скарги.
Частиною другою статті 71 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову, який відповідачем в даному випадку не виконано.
Згідно зі ст.159 КАС України судове рішення повинно бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права, що на думку колегії апеляційного адміністративного суду, дотримано судом першої інстанції.
За таких обставин, суд апеляційної інстанції приходить до висновку, що постанова суду першої інстанції постановлена з дотриманням норм процесуального та матеріального права, доводи апеляційної скарги не спростовують висновки суду першої інстанції, у зв'язку з чим підстав для скасування постанови суду першої інстанції не вбачається.
Вирішуючи питання про стягнення з апелянта судового збору, колегія суддів зазначає наступне.
Правові засади справляння судового збору, платників, об'єкти та розміри ставок судового збору, порядок сплати, звільнення від сплати та повернення судового збору визначені положеннями Закону України «Про судовий збір» від 08.07.2011 № 3674-VІ (зі змінами та доповненнями, внесеними Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо сплати судового збору» від 22.05.2015 № 484-VIII, який набрав чинності 01.09.2015).
Відповідно до пп. 1 п. 3 ч. 2 ст. 4 Закону України «Про судовий збір» ставка судового збору встановлюється в таких розмірах: за подання до адміністративного суду адміністративного позову майнового характеру, який подано: суб'єктом владних повноважень, юридичною особою 1,5 відсотка ціни позову, але не менше 1 розміру мінімальної заробітної плати; фізичною особою або фізичною особою - підприємцем 1 відсоток ціни позову, але не менше 0, 4 розміру мінімальної заробітної плати та не більше 5 розмірів мінімальної заробітної плати; немайнового характеру, який подано: суб'єктом владних повноважень, юридичною особою або фізичною особою - підприємцем 1 розмір мінімальної заробітної плати; фізичною особою 0,4 розміру мінімальної заробітної плати.
Згідно з п.п. 1, 2 ч. 3 ст. 6 Закону України «Про судовий збір» за подання позовної заяви, що має одночасно майновий і немайновий характер, судовий збір сплачується за ставками, встановленими для позовних заяв майнового та немайнового характеру; у разі коли в позовній заяві об'єднано дві і більше вимог немайнового характеру, судовий збір сплачується за кожну вимогу немайнового характеру.
Згідно з п.п.2 п. 3 ч. 2 ст. 4 Закону України «Про судовий збір» ставка судового збору встановлюється в таких розмірах, зокрема: за подання до адміністративного суду апеляційної скарги на рішення суду, заяви про приєднання до апеляційної скарги на рішення суду, заяви про перегляд судового рішення у зв'язку з нововиявленими обставинами - 110 відсотків ставки, що підлягала сплаті при поданні позовної заяви, іншої заяви і скарги.
Згідно з ч. 1 ст. 4 Закону України «Про судовий збір» судовий збір справляється у відповідному розмірі від мінімальної заробітної плати у місячному розмірі, встановленої законом на 1 січня календарного року, в якому відповідна заява або скарга подається до суду, - у відсотковому співвідношенні до ціни позову та у фіксованому розмірі.
Розмір мінімальної заробітної плати станом на 01.01.2016 відповідно до Закону України «Про Державний бюджет України на 2016 рік» становив 1378 грн.
З позовної заяви позивача вбачається, що позивачем заявлено дві вимоги немайнового характеру. Отже, ставка судового збору за подачу позову становила: (1378 х 0,4) х 2 = 1102,40 грн.
Враховуючи, що ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 23.06.2016 було відстрочено сплату судового збору за подання апеляційної скарги до ухвалення судового рішення апеляційним судом, то у відповідності до п.п.2 п. 3 ч. 2 ст. 4 Закону України «Про судовий збір» (в редакції на момент подання апеляційної скарги від 22.05.2015 № 484-VIII, який набрав чинності 01.09.2015) відповідачу потрібно сплатити судовий збір за подачу апеляційної скарги у розмірі 1212,64 грн. (1102, 40 х 110 %).
Керуючись ст.ст. 196, 198, 200, 205, 206, 212, 254 КАС України, суд,
У Х В А Л И В:
Апеляційну скаргу Корюківської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Державної фіскальної служби у Чернігівській області - залишити без задоволення.
Постанову Чернігівського окружного адміністративного суду від 24 травня 2016 року - залишити без змін.
Стягнути з Корюківської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Державної фіскальної служби у Чернігівській області на користь Державного бюджету України (отримувач коштів - УДКСУ у Печерському районі м. Києва, код 38004897, банк отримувача - ГУ ДКСУ у м. Києві, код банку 820019, р/р 31211206781007, код класифікації 22030001) судовий збір за подання до суду апеляційної скарги в розмірі 1 212 (тисячу двісті дванадцять ) гривень 64 копійки.
Ухвала набирає законної сили з моменту проголошення та може бути оскаржена протягом двадцяти днів з дня її складення в повному обсязі шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Вищого адміністративного суду України.
Повний текст ухвали складено та підписано 06.07.2016.
Головуючий суддя: В.Ю.Ключкович
Судді: Л.П. Борисюк
І.Й. Петрик
Головуючий суддя Ключкович В.Ю.
Судді: Петрик І.Й.
Борисюк Л.П.
Суд | Київський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 06.07.2016 |
Оприлюднено | 12.07.2016 |
Номер документу | 58812265 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Київський апеляційний адміністративний суд
Ключкович В.Ю.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні