Дата документу Справа №
АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ
ЄУН № 321/1145/15 Головуючий у 1-й інстанції: Олійник М.Ю.
Провадження №22ц/778/1801/16 Суддя-доповідач: ОСОБА_1
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
5 липня 2016 року місто Запоріжжя
Колегія суддів судової палати у цивільних справах Апеляційного суду Запорізької області у складі:
Головуючого, суддіОСОБА_1 суддів:ОСОБА_2 ОСОБА_3 секретарОСОБА_4
розглянувши у відкритому судовому засіданні цивільну справу за апеляційною скаргою Заступника прокурора Запорізької області на рішення Михайлівського районного суду Запорізької області від 18 лютого 2016 року у справі за позовом Енергодарської місцевої прокуратури в інтересах держави до Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області, Михайлівської районної державної адміністрації Запорізької області, ОСОБА_5, треті особи - Реєстраційна служба Михайлівського районного управління юстиції Запорізької області, фермерське господарства «Тарсалак», про визнання недійсними та скасування розпоряджень, визнання недійсним договору оренди землі, скасування державної реєстрації і повернення земельних ділянок,-
В С Т А Н О В И Л А:
У серпні 2015 року з прокуратури Михайлівського району Запорізької області (правонаступником якої є Енергодарська місцева прокуратура) до суду надійшов вказаний позов. В обґрунтування позову прокурором зазначено, що розпорядження голови Михайлівської районної державної адєміністрації Запорізької області від 03.01.2012 № 12 «Про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок в оренду» та розпорядження голови Михайлівської районної державної адміністрації Запорізької області від 24.12.2012 № 631 «Про надання в оренду земельних ділянок голові фермерського господарства «Тарсалак» ОСОБА_5Д.» якими голові фермерського господарства «Тарсалак» ОСОБА_5 було надано в оренду для ведення фермерського господарства земельні ділянки площею 43,8679 га, були прийняті з порушенням ст.ст. 21, 124 Земельного кодексу України, ст. 8 Закону «Про фермерське господарство» без проведення земельних , а тому мають бути скасовані. У зв'язку з чим підлягають розірванню договори оренди землі, що були укладені на підставі незаконних розпоряджень голови Михайлівської РДА, а також є необхідним скасувати їх державну реєстрацію. Крім того, з метою захисту у інтересів держави, прокурор просив зобов'язати відповідачів повернути вказані земельні ділянки державі.
На підставі викладеного прокурор просив суд:
1)визнати незаконним та скасувати розпорядження голови Михайлівської районної державної адміністрації Запорізької області від 03.01.2012 № 12 «Про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок в оренду»;
2)визнати незаконним та скасувати розпорядження голови Михайлівської районної державної адміністрації Запорізької області від 24.12.2012 № 631 «Про надання в оренду земельних ділянок голові фермерського господарства «Тарсалак» ОСОБА_5Д.»;
3)визнати недійсним договір оренди земельної ділянки б/н від 28.02.2014, укладений між Головним управлінням Держземагенства України у Запорізькій області та ОСОБА_5;
4)скасувати державну реєстрацію права ОСОБА_5 на оренду земельної ділянки, що розташована на території Михайлівської селищної ради Михайлівського району Запорізької області площею 12,1936 га, кадастровий номер 2323355100:23:015:0007, запис про речове право № 5138081 від 25.03.2014;
5)скасувати державну реєстрацію права ОСОБА_5 на оренду земельної ділянки, що розташована на території Михайлівської селищної ради Михайлівського району Запорізької області площею 6,3275 га, кадастровий номер 2323355100:23:013:0009, запис про речове право № 5128503 від 25.03.2014;
6)скасувати державну реєстрацію права ОСОБА_5 на оренду земельної ділянки, що розташована на території Михайлівської селищної ради Михайлівського району Запорізької області площею 9,0264 га, кадастровий номер 2323355100:23:013:0008, запис про речове право № 5126023 від 25.03.2014;
7)скасувати державну реєстрацію права ОСОБА_5 на оренду земельної ділянки, що розташована на території Михайлівської селищної ради Михайлівського району Запорізької області площею 0,3239 га, кадастровий номер 2323355100:23:014:0005, запис про речове право № 5134425 від 25.03.2014;
8)скасувати державну реєстрацію права ОСОБА_5 на оренду земельної ділянки, що розташована на території Михайлівської селищної ради Михайлівського району Запорізької області площею 0,3357 га, кадастровий номер 2323355100:23:014:0008, запис про речове право № 5136464 від 25.03.2014;
9)скасувати державну реєстрацію права ОСОБА_5 на оренду земельної ділянки, що розташована на території Михайлівської селищної ради Михайлівського району Запорізької області площею 6,3674 га, кадастровий номер 2323355100:23:014:0006, запис про речове право № 5126760 від 25.03.2014;
10)скасувати державну реєстрацію права ОСОБА_5 на оренду земельної ділянки, що розташована на території Михайлівської селищної ради Михайлівського району Запорізької області площею 0,6172 га, кадастровий номер 2323355100:23:014:0009, запис про речове право № 5137047 від 25.03.2014;
11)скасувати державну реєстрацію права ОСОБА_5 на оренду земельної ділянки, що розташована на території Михайлівської селищної ради Михайлівського району Запорізької області площею 1,3887 га, кадастровий номер 2323355100:23:014:0007, запис про речове право № 5134840 від 25.03.2014;
12)скасувати державну реєстрацію права ОСОБА_5 на оренду земельної ділянки, що розташована на території Михайлівської селищної ради Михайлівського району Запорізької області площею 6,1870 га, кадастровий номер 2323355100:25:008:0010, запис про речове право № 5128489 від 25.03.2014;
13)скасувати державну реєстрацію права ОСОБА_5 на оренду земельної ділянки, що розташована на території Михайлівської селищної ради Михайлівського району Запорізької області площею 0,8995 га, кадастровий номер 2323355100:25:008:0009, запис про речове право № 5135900 від 25.03.2014;
14)скасувати державну реєстрацію права ОСОБА_5 на оренду земельної ділянки, що розташована на території Михайлівської селищної ради Михайлівського району Запорізької області площею 0,2010 га, кадастровий номер 2323355100:25:008:0014, запис про речове право № 5133169 від 25.03.2014;
15)зобов'язати ОСОБА_5 повернути державі в особі Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області земельну ділянку, що розташована на території Михайлівської селищної ради Михайлівського району Запорізької області, площею 12,1936 га, кадастровий номер 2323355100:23:015:0007;
16)зобов'язати ОСОБА_5 повернути державі в особі Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області земельну ділянку, що розташована на території Михайлівської селищної ради Михайлівського району Запорізької області, площею 6,3275 га, кадастровий номер 2323355100:23:013:0009;
17)зобов'язати ОСОБА_5 повернути державі в особі Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області земельну ділянку, що розташована на території Михайлівської селищної ради Михайлівського району Запорізької області, площею 9,0264 га, кадастровий номер 2323355100:23:013:0008;
19)зобов'язати ОСОБА_5 повернути державі в особі Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області земельну ділянку, що розташована на території Михайлівської селищної ради Михайлівського району Запорізької області, площею 0,3239 га, кадастровий номер 2323355100:23:014:0005;
20)зобов'язати ОСОБА_5 повернути державі в особі Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області земельну ділянку, що розташована на території Михайлівської селищної ради Михайлівського району Запорізької області, площею 0,3357 га, кадастровий номер 2323355100:23:014:0008;
21)зобов'язати ОСОБА_5 повернути державі в особі Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області земельну ділянку, що розташована на території Михайлівської селищної ради Михайлівського району Запорізької області, площею 6,3674 га, кадастровий номер 2323355100:23:014:0006;
22)зобов'язати ОСОБА_5 повернути державі в особі Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області земельну ділянку, що розташована на території Михайлівської селищної ради Михайлівського району Запорізької області, площею 0,6172 га, кадастровий номер 2323355100:23:014:0009;
23)зобов'язати ОСОБА_5 повернути державі в особі Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області земельну ділянку, що розташована на території Михайлівської селищної ради Михайлівського району Запорізької області, площею 1,3887 га, кадастровий номер 2323355100:23:014:0007;
24)зобов'язати ОСОБА_5 повернути державі в особі Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області земельну ділянку, що розташована на території Михайлівської селищної ради Михайлівського району Запорізької області, площею 6,1870 га, кадастровий номер 2323355100:25:008:0010;
25)зобов'язати ОСОБА_5 повернути державі в особі Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області земельну ділянку, що розташована на території Михайлівської селищної ради Михайлівського району Запорізької області, площею 0,8995 га, кадастровий номер 2323355100:25:008:0009;
26)зобов'язати ОСОБА_5 повернути державі в особі Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області земельну ділянку, що розташована на території Михайлівської селищної ради Михайлівського району Запорізької області, площею 0,2010 га, кадастровий номер 2323355100:25:008:0014, грошова оцінка яких складає 139528 (сто тридцять дев'ять тисяч п'ятсот двадцять вісім) грн. 79 коп.
Рішенням Михайлівського районного суду Запорізької області від 18 лютого 2016 року відмовлено у задоволенні позову.
Не погоджуючись з рішенням суду Заступник прокурора Запорізької області подав апеляційну скаргу, в якій посилаючись на порушення норм матеріального та процесуального права, просить рішення суду скасувати, ухвалити нове яким позов задовольнити.
Перевіривши законність та обґрунтованість рішення суду першої інстанції та обставини справи в межах доводів апеляційної скарги і вимог, заявлених в суді першої інстанції, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга підлягає задоволенню.
В силу ст. 309 ЦПК України підставами для скасування рішення суду першої інстанції і ухвалення нового рішення є неповне з'ясування судом обставин, що мають значення для справи, недоведеність обставин, що мають значення для справи, які суд вважав встановленими, невідповідність висновків суду обставинам справи, порушення або неправильне застосування норм матеріального або процесуального права.
Судом першої інстанції встановлено, що згідно витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців Фермерське господарство «Тарсалак» зареєстровано 19.01.1993, код юридичної особи 13638230, місцезнаходження юридичної особи - 72002, Запорізька область, Михайлівський район, смт. Михайлівка, вул. Чкалова, 206, керівник Фермерського господарства «Тарсалак» - ОСОБА_5 (т. 1 а.с. 47-51).
До Михайлівської районної державної адміністрації Запорізької області надійшло звернення голови фермерського господарства «Тарсалак» ОСОБА_5 про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок в оренду орієнтовною площею 57,05 га та подальшого укладення договору оренди терміном на 35 років із земель запасу та резервного фонду, розміщених на території Михайлівської селищної ради Запорізької області, для ведення фермерського господарства.
За результатами розгляду звернення голови фермерського господарства «Тарсалак» ОСОБА_5 головою Михайлівської районної державної адміністрації прийнято розпорядження від 03.01.2012 № 12 «Про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок в оренду» (т. 1 а.с. 56).
Пунктом 1 вказаного розпорядження надано дозвіл голові фермерського господарства «Тарсалак» ОСОБА_5 на розробку проекту землеустрою щодо відведення в оренду земельних ділянок для ведення фермерського господарства, орієнтовною площею 57,05 га із них 34,53 га земель запасу в тому числі 30,13 га сіножатей, 4,40 га пасовищ, 22,52 га земель резервного фонду в тому числі 15,60 га сіножатей, 6,92 га пасовищ, розміщених на території Михайлівської селищної ради.
В подальшому головою Михайлівської районної державної адміністрації прийняте розпорядження від 24.12.2012 № 631 «Про надання в оренду земельних ділянок голові фермерського господарства «Тарсалак» ОСОБА_5Д.» (т. 1 а.с. 55). Яким затверджено проект землеустрою щодо відведення в оренду земельних ділянок ОСОБА_5 для ведення фермерського господарства на території Михайлівської селищної ради Михайлівського району Запорізької області; вилучено земельні ділянки загальною площею 43,8679 га із них за рахунок земель запасу 18,5211 га сіножатей, за рахунок земель резервного фонду 25,3468 га в тому числі 18,0593 га сіножатей, 7,2875 га пасовищ, розташованих на території Михайлівської селищної ради, а також надано в оренду голові фермерського господарства «Тарсалак» ОСОБА_5 для ведення фермерського господарства земельні ділянки загальною площею 43,8679 га із них: земель запасу 18,5211 га в тому числі ділянки: № 1 (кадастровий номер 2323355100:23:015:0007) - 12,1936 га сіножатей, № 3 (кадастровий номер 2323355100:23:013:0009) - 6,3275 га сіножатей; земель резервного фонду 25,3468 га в тому числі ділянки: № 2 (кадастровий номер 2323355100:23:013:0008) - 9,0264 га сіножатей, № 4 (кадастровий номер 2323355100:23:014:0005) - 0,3239 га сіножатей, № 5 (кадастровий номер 2323355100:23:014:0008) - 0,3357 га сіножатей, № 6 (кадастровий номер 2323355100:23:014:0006) - 6,3674 га сіножатей, № 7 (кадастровий номер 2323355100:23:014:0009) - 0,6172 га сіножатей, № 8 (кадастровий номер 2323355100:23:014:0007) - 1,3887 га сіножатей, № 9 (кадастровий номер 2323355100:25:008:0010) - 6,1870 га пасовищ, № 10 (кадастровий номер 2323355100:25:008:0009) - 0,8995 га пасовищ, № 11 (кадастровий номер 2323355100:25:008:0014) - 0,2010 га пасовищ, розміщених на території Михайлівської селищної ради, терміном на 35 років.
Далі суд першої інстанції зазначив, що відповідно до ст. 8 Закону України «Про фермерське господарство» після одержання засновником державного акта на право власності на земельну ділянку або укладення договору оренди земельної ділянки та його державної реєстрації фермерське господарство підлягає державній реєстрації у порядку, встановленому законом для державної реєстрації юридичних осіб.
Зі змісту вказаної норми слідує, що державній реєстрації фермерського господарства передує одержання засновником державного акта на право власності на земельну ділянку або укладення договору оренди земельної ділянки та його державної реєстрації .
Зокрема, статтею 31 ЗК України передбачено, що землі фермерського господарства можуть складатися, у тому числі, земельної ділянки, що належить на праві власності фермерському господарству як юридичній особі; земельних ділянок, що належать громадянам - членам фермерського господарства на праві приватної власності; земельної ділянки, що використовується фермерським господарством на умовах оренди.
Відповідно копії статуту Фермерське господарство «Тарсалак» створено громадянином України ОСОБА_5, який на 12 серпня 1999 року був єдиним його членом (т. 2 а.с. 102-103).
Таким чином, ОСОБА_5 під час звернення до Михайлівської районної державної адміністрації із відповідною заявою про отримання земельних ділянок вже був засновником та головою Фермерського господарства «Тарсалак» та відповідно займався фермерським господарством .
На підставі вище зазначених розпоряджень Михайлівської РДА, в подальшому між Головним управлінням Держземагенства України у Запорізькій області та ОСОБА_5 укладено договір оренди землі б/н від 28.02.2014 (т.1 а.с.40-46).
На підставі даного договору 25.03.2014 за ОСОБА_5 у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно зареєстроване право оренди спірних земельних ділянок (т.1 а.с.15-24).
Далі суд у оскарженому рішення зазначив, що процедура формування земельного фонду вже створеного та зареєстрованого у відповідності до законодавства України фермерського господарства «Тарсалак» за рахунок земель державної та комунальної власності без проведення земельних торгів (аукціону) здійснені з порушенням вимог закону .
Можливість передачі земельних ділянок державної та комунальної форми власності для ведення фермерського господарства юридичним особам, тобто після створення громадянином (громадянами) фермерського господарства та його державної реєстрації відповідно до вимог ст. 8 Закону України «Про фермерське господарство», без проведення земельних торгів діючим законодавством України не передбачена.
З огляду на досліджені обставини справи та надані сторонами докази, суд першої інстанції погодився з доводами прокурора про те, що передача земельних ділянок ОСОБА_5, який є засновником фермерського господарства «Тарсалак», була проведена Михайлівською РДА та Головним управлінням Держгеокадастру у Запорізькій області з порушенням приписів ст. ст. 124 , 134 Земельного кодексу України , адже прийняттю спірного рішення та укладенню договору оренди не передувало проведення земельних торгів, що могло бути підставою для визнання незаконними відповідних розпоряджень Михайлівської РДА і похідних від цього правочинів.
Однак вірно встановивши вказані обставини, суд відмовляючи в позові зазначив, що, в ході судового розгляду було встановлено, що після отримання ОСОБА_5 спірних земельних ділянок для ведення фермерського господарства і включення їх до статутного форду фермерського господарства «Тарсалак», останнім було вжито ряд заходів для ведення господарської діяльності, він належним чином використовував орендовані земельні ділянки, своєчасно та в повному обсязі сплачував орендну плату. З огляду на укладення договору оренди від 28 лютого 2014 року та понесення ОСОБА_5 значних витрат, суд першої інстанції звернув увагу на підтвердження правомірного очікування останнім на подальше використання орендованих земельних ділянок, наданих згідно з розпорядженням Михайлівської РДА від 24 грудня 2012 року, необхідних для ведення фермерського господарства, при цьому прокурором не доведено ні суспільних, ані державних інтересів та потреб щодо необхідності припинення права ОСОБА_5 на користування земельними ділянками.
Однак з такими висновками не погоджується колегія суддів.
Так, з огляду на положення статей 22, 31, 93, 124 ЗК України землі сільськогосподарського призначення можуть надаватися громадянам для ведення фермерського господарства та використовуватися цим господарством, зокрема, на умовах оренди. За правилом статті 124 ЗК України передача в оренду земельних ділянок державної або комунальної власності здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки. Передача в оренду земельних ділянок державної або комунальної власності здійснюється за результатами проведення земельних торгів, крім випадків, встановлених частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу.
Частинами другою та третьою статті 134 ЗК України (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) визначені випадки, коли земельні торги не проводяться, а передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється в порядку, встановленому статтею 123 цього Кодексу. Зокрема, земельні торги не проводяться в разі передачі громадянам земельних ділянок для ведення фермерського господарства.
Відповідно до частини другої статті 123 ЗК України особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, в якому зазначаються орієнтовний розмір земельної ділянки та її цільове призначення. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування та розмір земельної ділянки, письмова згода землекористувача, засвідчена нотаріально (у разі вилучення земельної ділянки). Органам, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 ЗК України, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.
Частиною третьою статті 123 ЗК України передбачено, що відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування в межах їх повноважень у місячний строк розглядає клопотання і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову в його наданні. Підставою відмови в наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування земельної ділянки вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, а також генеральних планів населених пунктів, іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування території населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.
Отже, стаття 123 ЗК України врегульовує загальний порядок надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування в тих випадках, коли згідно із законом земельні торги не проводяться; визначає вимоги до змісту клопотання про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки; забороняє компетентним органам вимагати не передбачені цією статтею матеріали та документи; установлює загальні підстави для відмови в наданні такого дозволу.
Разом з тим відносини, пов'язані зі створенням, діяльністю та припиненням діяльності фермерських господарств, регулюються, крім ЗК України, Законом України «Про фермерське господарство» та іншими нормативно-правовими актами України (стаття 2 цього Закону). У таких правовідносинах цей Закон є спеціальним нормативно-правовим актом, а ЗК України - загальним.
Відповідно до частин першої та другої статті 1 Закону України «Про фермерське господарство» фермерське господарство є формою підприємницької діяльності громадян зі створенням юридичної особи, які виявили бажання виробляти товарну сільськогосподарську продукцію, займатися її переробкою та реалізацією з метою отримання прибутку на земельних ділянках, наданих їм для ведення фермерського господарства, відповідно до закону. Фермерське господарство може бути створене одним громадянином України або кількома громадянами України, які є родичами або членами сім'ї, відповідно до закону.
Можливість реалізації громадянином права на створення фермерського господарства безпосередньо пов'язана з наданням (передачею) йому земельних ділянок для ведення фермерського господарства, що є обов'язковою умовою для державної реєстрації фермерського господарства (стаття 8 цього Закону).
Порядок надання (передачі) земельних ділянок для ведення фермерського господарства передбачений спеціальним Законом України «Про фермерське господарство».
Так, згідно з абзацами 1, 2 частини першої статті 7 цього Закону для отримання (придбання) у власність або в оренду земельної ділянки державної власності з метою ведення фермерського господарства громадяни звертаються до відповідної районної державної адміністрації. Для отримання у власність або в оренду земельної ділянки із земель комунальної власності з метою ведення фермерського господарства громадяни звертаються до місцевої ради.
У заяві зазначаються: бажаний розмір і місце розташування ділянки, кількість членів фермерського господарства та наявність у них права на безоплатне одержання земельних ділянок у власність, обґрунтування розмірів земельної ділянки з урахуванням перспектив діяльності фермерського господарства. До заяви додаються документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі.
Частинами другою та четвертою статті 7 цього Закону передбачено, що заяву громадянина про надання земельної ділянки у власність або в оренду районна або міська державні адміністрації або орган місцевого самоврядування розглядають у місячний строк і в разі її задоволення дають згоду на підготовку землевпорядною організацією проекту відведення земельної ділянки. Проект відведення земельної ділянки погоджується та затверджується відповідно до закону. У разі відмови органів державної влади та органів місцевого самоврядування у наданні земельної ділянки для ведення фермерського господарства питання вирішується судом.
Отже, спеціальний Закон України «Про фермерське господарство» визначає обов'язкові вимоги до змісту заяви про надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства, які дещо відрізняються від загальних вимог, передбачених статтею 123 ЗК України до змісту клопотання про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки. Зокрема, в заяві про надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства потрібно зазначити не лише бажаний розмір і місце розташування ділянки, але й обґрунтувати розміри земельної ділянки з урахуванням перспектив діяльності фермерського господарства.
Зазначені вимоги відповідають загальним принципам земельного законодавства (стаття 5 ЗК України) та меті правового регулювання земельних відносин у сфері діяльності фермерських господарств, яка полягає в створенні умов для реалізації ініціативи громадян щодо виробництва товарної сільськогосподарської продукції, її переробки та реалізації на внутрішньому і зовнішньому ринках, а також для забезпечення раціонального використання і охорони земель фермерських господарств, правового та соціального захисту фермерів України (преамбула Закону України «Про фермерське господарство»).
Крім того, Закон України «Про фермерське господарство» передбачає, що заява громадянина про надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства повинна бути розглянута по суті. При цьому норми цього Закону не містять імперативної вказівки про задоволення заяви за наявності певних формальних умов, допускаючи можливість прийняття органом державної влади чи органом місцевого самоврядування рішення про відмову в задоволенні заяви без визначення виключного переліку підстав для такої відмови.
При вирішенні позовних вимог про законність рішення органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування щодо надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства застосуванню підлягає порядок надання (передачі) земельних ділянок для ведення фермерського господарства, визначений статтею 7 Закону України «Про фермерське господарство» як спеціального по відношенню до статті 123 ЗК України.
Таким чином, за змістом статей 1, 7, 8 Закону України «Про фермерське господарство» заява громадянина про надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства повинна містити сукупність передбачених частиною першою статті 7 цього Закону відомостей і обставин. У свою чергу, розглядаючи заяву громадянина по суті, орган виконавчої влади чи місцевого самоврядування (а в разі переданого на судовий розгляд спору - суд) повинен дати оцінку обставинам і відомостям, зазначеним у заяві, перевірити доводи заявника, наведені на обґрунтування розміру земельної ділянки, з урахуванням перспектив діяльності фермерського господарства, в тому числі щодо наявності трудових і матеріальних ресурсів.
За наслідками зазначеної перевірки орган державної виконавчої влади чи орган місцевого самоврядування повинен пересвідчитися в дійсності волевиявлення заявника, наявності в нього бажання створити фермерське господарство та спроможності вести господарство такого типу - виробляти товарну сільськогосподарську продукцію, займатися її переробкою та реалізацією з метою отримання прибутку на земельних ділянках, наданих для ведення фермерського господарства. Натомість відсутність належної перевірки, формальний підхід до вирішення заяви громадянина створює передумови для невиправданого, штучного використання процедури створення фермерського господарства як спрощеного, пільгового порядку одержання іншими приватними суб'єктами в користування земель державної чи комунальної власності поза передбаченою законом обов'язковою процедурою - без проведення земельних торгів.
ОСОБА_5 одержав в оренду для ведення фермерського господарства одинадцять земельних ділянок загальною площею 43,8679 га., при цьому він на час отримання цих ділянок вже був засновником Фермерського господарства «Тарсалак».
З рахуванням вимог статей 7, 12 Закону України «Про фермерське господарство», статей 116, 118, 121, 123, 134 ЗК України громадянин право на отримання земельної ділянки державної власності може використати один раз, додатково земельні ділянки громадянин або фермерське господарство можуть отримувати на конкурентних засадах через участь у торгах . Оскільки ОСОБА_5 на час отримання спірних ділянок вже був засновником Фермерського господарства «Тарсалак»», тобто до його створення він вже скористався своїм правом на отримання земельної ділянки, надання ОСОБА_5 для ведення фермерського господарства ще одинадцяти окремих земельних ділянок сільськогосподарського призначення, суперечить зазначеним правовим нормам.
Вказана правова позиція викладена в Постанові Верховного Суду України від 18 травня 2016 року справа.№6-248цс16, яка відповідно до положень статті 360-7 ЦПК України є обов'язковою для всіх судів України.
Окрім цього, суд першої інстанції безпідставно зазначив, що прокурором не доведено ні суспільних, ані державних інтересів та потреб щодо необхідності припинення права ОСОБА_5 на користування земельними ділянками.
Так, відповідно до частини другої статті 152 ЗК України власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов'язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків.
Відповідно до статті 387 ЦК України власник має право витребувати своє майно від особи, яка незаконно, без відповідної правової підстави заволоділа ним.
До спірних правовідносин про повернення земельних ділянок із володіння ОСОБА_5 та повернення їх у власність держави підлягає застосуванню стаття 1 Першого протоколу до Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (далі - Перший протокол, Конвенція), відповідно до якої кожна фізична або юридична особа має право мирно володіти своїм майном. Ніхто не може бути позбавлений своєї власності інакше як в інтересах суспільства і на умовах, передбачених законом і загальними принципами міжнародного права. Проте попередні положення жодним чином не обмежують право держави вводити в дію такі закони, які вона вважає за необхідне, щоб здійснювати контроль за користуванням майном відповідно до загальних інтересів або для забезпечення сплати податків чи інших зборів або штрафів.
Відповідно до сталої практики ЄСПЛ (серед багатьох інших, рішення ЄСПЛ у справах «Спорронґ і Льоннрот проти Швеції» від 23 вересня 1982 року, «Джеймс та інші проти Сполученого Королівства» від 21 лютого 1986 року, «Щокін проти України» від 14 жовтня 2010 року, «Сєрков проти України» від 7 липня 2011 року, «Колишній король Греції та інші проти Греції» від 23 листопада 2000 року, «Булвес» АД проти Болгарії» від 22 січня 2009 року, «Трегубенко проти України» від 2 листопада 2004 року, «East/West Alliance Limited» проти України» від 23 січня 2014 року) напрацьовано три критерії, які слід оцінювати на предмет сумісності заходу втручання в право особи на мирне володіння майном із гарантіями статті 1 Першого протоколу, а саме: чи є втручання законним; чи переслідує воно «суспільний», «публічний» інтерес; чи є такий захід (втручання в право на мирне володіння майном) пропорційним визначеним цілям. ЄСПЛ констатує порушення статті 1 Першого протоколу, якщо хоча б одного критерію не буде додержано.
Прийняття рішення про передачу в оренду землі державної чи комунальної власності обмежує Український народ загалом (стаття 13 Конституції України) або конкретну територіальну громаду правомочностей власника землі в першу чергу права користування в тому обсязі, який дозволяє її статус як землі відповідно державної чи комунальної власності. В цьому контексті в сфері земельних правовідносин важливу роль відіграє конституційний принцип законності набуття та реалізації права власності, в тому числі і права користування, на землю в поєднанні з додержанням засад правового порядку в Україні, відповідно до яких органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України (статті 14, 19 Конституції України).
Отже правовідносини, пов'язані з вибуттям земель, чи обмеженням права власності, шляхом незаконної передачі права користування із державної чи комунальної власності, становлять «суспільний», «публічний» інтерес, а незаконність (яка встановлена у цій справі) рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, на підставі якого земельна ділянка вибула, хоч і тимчасово з користування державної чи комунальної власності, такому суспільному інтересу не відповідає.
Стаття 1 Першого протоколу гарантує захист права на мирне володіння майном особи, яка законним шляхом, добросовісно набула майно у власність, і для оцінки додержання «справедливого балансу» в питаннях позбавлення майна мають значення обставини, за якими майно було набуте у власність, поведінка особи, з власності якої майно витребовується.
Таким чином, оскільки судом встановлено, що ОСОБА_5 отримав у користування землю державної власності у спосіб який законом заборонено, вже цей факт вказує на порушення інтересу держави, оскільки право держави на користування 43,8679 га землі було обмежено у неправомірний спосіб.
Вказана правова позиція викладена в Постанові Верховного Суду України від 29 червня 2016 року справа №6-1188цс16, яка відповідно до положень статті 360-7 ЦПК України є обов'язковою для всіх судів України.
Таким чином рішення суду підлягає скасуванню з ухваленням нового рішення про задоволення позову.
Керуючись ст.ст. 303 , 307 , 309, 316, 317 ЦПК України , колегія суддів,-
ВИРІШИЛА:
Апеляційну скаргу Заступника прокурора Запорізької області задовольнити.
Рішення Михайлівського районного суду Запорізької області від 18 лютого 2016 року у цій справі скасувати та ухвалити нове рішення.
Позов задовольнити.
Визнати незаконним та скасувати розпорядження голови Михайлівської районної державної адміністрації Запорізької області від 03.01.2012 № 12 «Про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок в оренду».
Визнати незаконним та скасувати розпорядження голови Михайлівської районної державної адміністрації Запорізької області від 24.12.2012 № 631 «Про надання в оренду земельних ділянок голові фермерського господарства «Тарсалак» ОСОБА_5Д.».
Визнати недійсним договір оренди земельної ділянки б/н від 28.02.2014, укладений між Головним управлінням Держземагенства України у Запорізькій області та ОСОБА_5.
Скасувати державну реєстрацію права ОСОБА_5 на оренду земельної ділянки, що розташована на території Михайлівської селищної ради Михайлівського району Запорізької області площею 12,1936 га, кадастровий номер 2323355100:23:015:0007, запис про речове право № 5138081 від 25.03.2014
Скасувати державну реєстрацію права ОСОБА_5 на оренду земельної ділянки, що розташована на території Михайлівської селищної ради Михайлівського району Запорізької області площею 6,3275 га, кадастровий номер 2323355100:23:013:0009, запис про речове право № 5128503 від 25.03.2014.
Скасувати державну реєстрацію права ОСОБА_5 на оренду земельної ділянки, що розташована на території Михайлівської селищної ради Михайлівського району Запорізької області площею 9,0264 га, кадастровий номер 2323355100:23:013:0008, запис про речове право № 5126023 від 25.03.2014.
Скасувати державну реєстрацію права ОСОБА_5 на оренду земельної ділянки, що розташована на території Михайлівської селищної ради Михайлівського району Запорізької області площею 0,3239 га, кадастровий номер 2323355100:23:014:0005, запис про речове право № 5134425 від 25.03.2014.
Скасувати державну реєстрацію права ОСОБА_5 на оренду земельної ділянки, що розташована на території Михайлівської селищної ради Михайлівського району Запорізької області площею 0,3357 га, кадастровий номер 2323355100:23:014:0008, запис про речове право № 5136464 від 25.03.2014.
Скасувати державну реєстрацію права ОСОБА_5 на оренду земельної ділянки, що розташована на території Михайлівської селищної ради Михайлівського району Запорізької області площею 6,3674 га, кадастровий номер 2323355100:23:014:0006, запис про речове право № 5126760 від 25.03.2014.
Скасувати державну реєстрацію права ОСОБА_5 на оренду земельної ділянки, що розташована на території Михайлівської селищної ради Михайлівського району Запорізької області площею 0,6172 га, кадастровий номер 2323355100:23:014:0009, запис про речове право № 5137047 від 25.03.2014.
Скасувати державну реєстрацію права ОСОБА_5 на оренду земельної ділянки, що розташована на території Михайлівської селищної ради Михайлівського району Запорізької області площею 1,3887 га, кадастровий номер 2323355100:23:014:0007, запис про речове право № 5134840 від 25.03.2014.
Скасувати державну реєстрацію права ОСОБА_5 на оренду земельної ділянки, що розташована на території Михайлівської селищної ради Михайлівського району Запорізької області площею 6,1870 га, кадастровий номер 2323355100:25:008:0010, запис про речове право № 5128489 від 25.03.2014.
Скасувати державну реєстрацію права ОСОБА_5 на оренду земельної ділянки, що розташована на території Михайлівської селищної ради Михайлівського району Запорізької області площею 0,8995 га, кадастровий номер 2323355100:25:008:0009, запис про речове право № 5135900 від 25.03.2014.
Скасувати державну реєстрацію права ОСОБА_5 на оренду земельної ділянки, що розташована на території Михайлівської селищної ради Михайлівського району Запорізької області площею 0,2010 га, кадастровий номер 2323355100:25:008:0014, запис про речове право № 5133169 від 25.03.2014;
Зобов'язати ОСОБА_5 повернути державі в особі Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області земельну ділянку, що розташована на території Михайлівської селищної ради Михайлівського району Запорізької області, площею 12,1936 га, кадастровий номер 2323355100:23:015:0007.
Зобов'язати ОСОБА_5 повернути державі в особі Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області земельну ділянку, що розташована на території Михайлівської селищної ради Михайлівського району Запорізької області, площею 6,3275 га, кадастровий номер 2323355100:23:013:0009.
Зобов'язати ОСОБА_5 повернути державі в особі Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області земельну ділянку, що розташована на території Михайлівської селищної ради Михайлівського району Запорізької області, площею 9,0264 га, кадастровий номер 2323355100:23:013:0008.
Зобов'язати ОСОБА_5 повернути державі в особі Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області земельну ділянку, що розташована на території Михайлівської селищної ради Михайлівського району Запорізької області, площею 0,3239 га, кадастровий номер 2323355100:23:014:0005.
Зобов'язати ОСОБА_5 повернути державі в особі Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області земельну ділянку, що розташована на території Михайлівської селищної ради Михайлівського району Запорізької області, площею 0,3357 га, кадастровий номер 2323355100:23:014:0008.
Зобов'язати ОСОБА_5 повернути державі в особі Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області земельну ділянку, що розташована на території Михайлівської селищної ради Михайлівського району Запорізької області, площею 6,3674 га, кадастровий номер 2323355100:23:014:0006.
Зобов'язати ОСОБА_5 повернути державі в особі Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області земельну ділянку, що розташована на території Михайлівської селищної ради Михайлівського району Запорізької області, площею 0,6172 га, кадастровий номер 2323355100:23:014:0009.
Зобов'язати ОСОБА_5 повернути державі в особі Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області земельну ділянку, що розташована на території Михайлівської селищної ради Михайлівського району Запорізької області, площею 1,3887 га, кадастровий номер 2323355100:23:014:0007.
Зобов'язати ОСОБА_5 повернути державі в особі Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області земельну ділянку, що розташована на території Михайлівської селищної ради Михайлівського району Запорізької області, площею 6,1870 га, кадастровий номер 2323355100:25:008:0010.
Зобов'язати ОСОБА_5 повернути державі в особі Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області земельну ділянку, що розташована на території Михайлівської селищної ради Михайлівського району Запорізької області, площею 0,8995 га, кадастровий номер 2323355100:25:008:0009.
Зобов'язати ОСОБА_5 повернути державі в особі Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області земельну ділянку, що розташована на території Михайлівської селищної ради Михайлівського району Запорізької області, площею 0,2010 га, кадастровий номер 2323355100:25:008:0014.
Стягнути з ОСОБА_5 на користь Прокуратури Запорізької області 803,33 грн. витрат на сплату судового збору.
Рішення набирає законної сили з моменту проголошення, проте може бути оскаржене до Вищого спеціалізованого суду України з розгляду цивільних і кримінальних справ протягом двадцяти днів.
Головуючий:
Судді:
Суд | Апеляційний суд Запорізької області |
Дата ухвалення рішення | 05.07.2016 |
Оприлюднено | 13.07.2016 |
Номер документу | 58839496 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Апеляційний суд Запорізької області
Кухар С. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні