УХВАЛА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
04.07.2016р. Справа № 876/7387/15
Львівський апеляційний адміністративний суд в складі:
Головуючого судді Левицької Н.Г.,
судді Кухтея Р.В.,
судді Онишкевича Т.В.,
за участю секретаря судового засідання Гелецького П.В.,
за участю представників:
апелянта (відповідача у справі): не з'явився
позивача у справі: не з'явився
розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Львові
апеляційну скаргу Приватної агрофірми "Промінь"
на постанову Львівського окружного адміністративного суду від 23.06.2015р. у справі №813/1592/15
за позовом Державної служби геології та надр України
до Приватної агрофірми "Промінь"
про анулювання спеціального дозволу, -
ВСТАНОВИВ:
31.03.2015р. позивач: Державна служба геології та надр України звернувся до Львівського окружного адміністративного суду з позовом до відповідача: приватної агрофірми "Промінь" про припинення права користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами №4131 від 04.12.2006р. з метою видобування піску Західно-Глуховецького родовища.
Позовні вимоги обґрунтовано тим, що в ході перевірки виконання відповідачем угоди на користування надрами з метою видобування піску, встановлено численні порушення вимог чинного законодавства з питань користування надрами, які ПАФ "Промінь" не усуває протягом тривалого часу. Держгеонадра неодноразово надавали відповідачу достатній строк для усунення таких порушень, однак безрезультатно. У зв'язку із наведеним, позивач просить позовні вимоги задоволити, посилаючись на його право звернення до суду з відповідним позовом та докази невиконання відповідачем умов угоди на користування надрами.
За результатами розгляду справи Львівський окружний адміністративний суд позовні вимоги задоволив повністю, оскільки відповідачем при користуванні надрами Західно-Глуховецького родовища пісків на підставі спеціального дозволу від 04.12.2006р. №4131, були допущені суттєві порушення як вимог самого дозволу, угоди на користування надрами, яка є невід'ємною частиною спеціального дозволу на користування надрами, так і вимог Кодексу про надра та інших нормативно-правових актів.
Не погодившись з постановою суду першої інстанції, апелянт (відповідач у справі): Приватна агрофірма "Промінь" оскаржив її в апеляційному порядку. В своїй апеляційній скарзі апелянт зазначив, що судом першої інстанції не було досліджено та не надано належної правової оцінки наданим доказам та поясненням та судом було неповністю з'ясовано обставини, що мають значення для всебічного та повного вирішення справи, а постанова суду є необґрунтованою та прийнятою з порушенням норм матеріального та процесуального права.
Позивачем було подано заперечення на апеляційну скаргу, в яких зазначено, що постанова суду першої інстанції є законною та обґрунтованою, такою, що ґрунтується на всебічному, повному та об'єктивному дослідженні всіх обставин справи.
В судове засідання сторони не з'явились, хоча належним чином були повідомлені про дату, час та місце розгляду справи, тому суд вважає можливим розглянути справу без їх участі та відповідно до вимог ч.1 ст.41 КАС України фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювати.
Заслухавши доповідь судді-доповідача у справі, перевіривши матеріали справи, обговоривши доводи апеляційної скарги та заперечення на апеляційну скаргу у їх сукупності, встановивши обставини справи та відповідні їм правовідносини, перевіривши правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, колегією суддів встановлено наступне:
Як свідчать матеріали справи та встановлено судом першої інстанції, ПАФ "Промінь", код ЄДРПОУ 23974696, зареєстроване за адресою: 81612, с. Глухівець Миколаївського району Львівської області.
Міністерством охорони навколишнього природного середовища України 04.12.2006p. ПАФ "Промінь" надано спеціальний дозвіл на користування надрами, реєстраційний № 4131. Об'єктом надрокористування є Західно-Глуховецьке родовище з метою видобування пісків, придатних для основ дорожнього будівництва та для штукатурних розчинів опоряджувального шару. Дозвіл наданий терміном на 16 років.
11.12.2006p. між Міністерством охорони навколишнього природного середовища України та ПАФ "Промінь" укладено угоду на користування надрами, що є невід'ємною частиною спеціального дозволу на користування надрами, реєстраційний № 4131.
Пунктом 4.1.2 вказаної угоди надрокористувач повинен був забезпечити виконання вимог законодавства, а також затверджених в установленому порядку стандартів (норм, правил) по технології ведення робіт, пов'язаних з використанням надр, виконання вимог технічних проектів і технічної документації, проведення випереджувального геологічного вивчення надр, що забезпечить раціональне ведення гірничо-експлуатаційних робіт і найбільш, повне вилучення із надр запасів основних і сумісно залягаючи корисних копалин та супутніх компонентів, недопущення наднормативних втрат корисної копалини, вибіркової відробки окремих дільниць Ліцензійної ділянки, які можуть призвести до збільшення загальних втрат корисної копалини у надрах, достовірний облік видобутих і залишених у надрах запасів основних та сумісно з ними залягаючи корисних копалин і супутніх компонентів, ведення геологічної, маркшейдерської та іншої документації процесу геологічного вивчення та і видобування корисної копалини, яка забезпечує нормальний цикл робіт, прогнозування небезпечних ситуацій, своєчасне виявлення і нанесення на плани гірничих робіт небезпечних зон тощо.
На підставі наказу від 17.06.2013p. № 325 "Про затвердження плану проведення перевірок надрокористувачів у ІІІ кварталі 2013 року" Держгеонадрами прийнято наказ від 18.06.2013p. № 330 про проведення планової перевірки ПАФ "Промінь" з питань дотримання вимог законодавства у сфері видобування корисних копалин.
В подальшому посадовою особою: провідним спеціалістом Західного міжрегіонального територіального відділу Департаменту державного геологічного контролю Держгеонадр Поліщук Н.В. - проведено планову перевірку ПАФ "Промінь" з питань дотримання вимог законодавства у сфері видобування корисних копалин, за наслідками якої складено акт № 2-04/06/2013-26/п від 27.09.2013p., та, в зв'язку з встановленими під час перевірки численними порушеннями, видано припис № 2-04/06/2013-26/п від 03.10.2013p..
Так, в акті зафіксовано, що вимоги та показники проекту розробки родовища не дотримуються в частині видобутку корисної копалини, зокрема, проектна потужність кар'єра 40 тис. м. куб, а в 2011р. видобуто 198тис.м куб., в 2012р. - 162 тис.м куб., в першому півріччі 2013р. 101 тис. м. куб. Крім того, у ПАФ "Промінь" відсутні плани розвитку гірничих робіт на 2012-2013рр., видобуток корисної копалини проводився без планів розвитку гірничих робіт. Несвоєчасно і не в повному обсязі проводиться сплата обов'язкових платежів до Державного бюджету згідно з чинним законодавством. Згідно поданої довідки надрокористувача заборгованість перед бюджетом по платі за надра становить 64373,00грн. Видобування здійснюється за межами ділянки надр відповідно до координат, визначених спеціальним дозволом на користування надрами, та за межами гірничого відводу. До перевірки не надано дозвіл на початок експлуатації кар'єра, геологічна, маркшейдерська, технічна та обліково-контрольна документація (календарні плани розвитку гірничих робіт, проекти, паспорти, схеми) не представлена до перевірки. Відсутні акти списання корисних копалин з гірничовидобувного обліку підприємства, не виконується програма робіт по експлуатації Західно-Глуховецького родовища будівельних пісків.
Заступник голови ПАФ "Промінь" Говенчук та начальник кар'єра Зубатий О.Г. були присутні при проведенні перевірки та акт № 2-04/06/2013-26/п від 27.09.2013р. підписали без зауважень.
Припис №2-04/06/2013-26/п від 03.10.2013р., то такий був отриманий відповідачем 11.10.2013р. та не оскаржений, що підтвердили в судовому засіданні представники відповідача.
Наказом Держгеонадр від 21.02.2014р. № 46 ПАФ "Промінь" надано 60 календарних днів з моменту відправлення повідомлення для усунення порушень.
Зазначений наказ був отриманий відповідачем 11.03.2014p. та на нього скеровані в адресу позивача заперечення на акт перевірки № 4 від 02.04.2014p.
12.06.2014p. наказом Держгеонадр № 184 ПАФ "Промінь" зупинено дію спеціального дозволу на користування надрами та надано 30 календарних днів з моменту відправлення повідомлення для усунення порушень.
Одночасно, 13.01.2014p. Територіальне управління Держгірпромнагляду у Львівській області провело перевірку ПАФ "Промінь" з питань дотримання вимог законодавчих та нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки, ведення робіт, пов'язаних з геологічним вивченням надр, їх використанням та охороною, результати якої оформило актом № 06-01-6/1 від 13.01.2014p. Актом зафіксовані такі порушення, як відсутність необхідної проектної та технічної документації, невідповідність технологічних процесів проектам на проведення робіт, освоєння родовища не у встановленому порядку, незабезпечення обліку стану і руху запасів корисних копалин, незабезпечення списання запасів корисних копалин, відсутність геологічної, маркшейдерської та технічної документації, відсутність планів розвитку гірничих робіт тощо.
13.06.2014p. за №546-14/02 начальником Західного міжрегіонального територіального відділу Департаменту державного геологічного контролю Держгеонадр Гашко Є.В. внесено подання директору Департаменту державного геологічного контролю Держгеонадр Гончаренку В.В. про зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами № 4131 від 04.12.2006р., у зв'язку із не усуненням ПАФ "Промінь" встановлених порушень у сфері надрокористування, а 22.09.2014p. за № 747-14/02 внесено подання на анулювання спеціального дозволу на користування надрами № 4131 від 04.12.2006p., про що повідомлено відповідача листом від 07.11.2014p. № 13366/02/14-14.
Позивач в листі від 07.11.2014p. №13366/02/14-14 запитував у ПАФ "Промінь" про наявність згоди на припинення права користування Західно-Глуховецьким родовищем.
Вказаний лист відповідач отримав 18.11.2014p., згідно із рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення.
31.03.2015p., вважаючи, що має право на звернення до суду з позовом про припинення права користування надрами, позивач: Державна служба геології та надр України звернувся до суду з відповідним позовом.
Відповідно до вимог ст.26 Кодексу Законів про надра, право користування надрами припиняється, у разі:
1) якщо відпала потреба у користуванні надрами;
2) закінчення встановленого строку користування надрами;
3) припинення діяльності користувачів надр, яким їх було надано у користування;
4) користування надрами з застосуванням методів і способів, що негативно впливають на стан надр, призводять до забруднення навколишнього природного середовища або шкідливих наслідків для здоров'я населення;
5) використання надр не для тієї мети, для якої їх було надано, порушення інших вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування ділянкою надр;
6) якщо користувач без поважних причин протягом двох років, а для нафтогазоперспективних площ та родовищ нафти та газу - 180 календарних днів не приступив до користування надрами;
7) вилучення у встановленому законодавством порядку наданої у користування ділянки надр. Право користування надрами припиняється органом, який надав надра у користування, а у випадках, передбачених пунктами 4, 5, 6 цієї статті, у разі незгоди користувачів, - у судовому порядку. При цьому питання про припинення права користування земельною ділянкою вирішується у встановленому земельним законодавством порядку.
Постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011р. № 615 затверджено Порядок надання спеціальних дозволів на користування надрами.
Так, відповідно до п.п. 9 п. 23 вказаного Порядку, право користування надрами припиняється органом з питань надання дозволу безпосередньо або за поданням органів державного гірничого та санітарно-епідеміологічного нагляду, державного геологічного і екологічного контролю, органів місцевого самоврядування, органів державної податкової служби у разі невжиття надрокористувачем заходів для усунення причин зупинення дії дозволу в установлений строк.
Частиною 2, 3 ст. 24 Кодексу визначено, що користувачі надр зобов'язані:
1) використовувати надра відповідно до цілей, для яких їх було надано;
2) забезпечувати повноту геологічного вивчення, раціональне, комплексне використання та охорону надр;
3) забезпечувати безпеку людей, майна та навколишнього природного середовища;
4) приводити земельні ділянки, порушені при користуванні надрами, в стан, придатний для подальшого їх використання у суспільному виробництві;
5) виконувати інші вимоги щодо користування надрами, встановлені законодавством України та угодою про розподіл продукції.
Права та обов'язки користувача надр виникають з моменту отримання спеціального дозволу на користування надрами, а в разі надання права користування надрами на умовах угод про розподіл продукції - з моменту набрання чинності такою угодою, якщо інше не передбачено цією угодою.
Колегія суддів не бере до уваги доводи апеляційної скарги, оскільки такі є безпідставними, жодним чином не спростовують висновків суду першої інстанції та спростовуються наявними в матеріалах справи доказами. Колегія суддів звертає увагу, що ПАФ "Промінь" спеціальний дозвіл на користування надрами № 4131 від 04.12.2006p. було надано на підставі постанови Кабінету Міністрів України від 20.02.2006p. № 168 "Про затвердження Порядку надання у 2006 році спеціальних дозволів на користування надрами". Згідно із даною постановою, відповідач зобов'язаний був дотримуватись умов користування ділянкою надр, що визначена у дозволі та угоді про умови користування ділянкою надр.
Крім цього, ні наказ Держгеонадр від 21.02.2014p. № 46 про надання ПАФ "Промінь" 60 календарних днів для усунення порушень, ні наказ від 12.06.2014p. № 184 про зупинення ПАФ "Промінь" дії спеціального дозволу на користування надрами відповідачем в судовому порядку оскаржені не були.
Приписами статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Керуючись вимогами ст.9 КАС України, суди при вирішенні справи керуються принципом законності, відповідно до якого органи державної влади, органи місцевого самоврядування, їхні посадові і службові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Таким чином, колегія суддів апеляційного суду погоджується з висновками суду першої інстанції, що відповідачем при користуванні надрами Західно-Глуховецького родовища пісків на підставі спеціального дозволу від 04.12.2006р. №4131, були допущені суттєві порушення як вимог самого дозволу, угоди на користування надрами, яка є невід'ємною частиною спеціального дозволу на користування надрами, так і вимог Кодексу про надра та інших нормативно-правових актів.
Відповідно до приписів ст.200 КАС України, суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а постанову або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Керуючись вимогами ч.3 ст.160, ст.ст.195, 196, 198, 200, 205, 206, 254 Кодексу адміністративного судочинства України,
суд, -
УХВАЛИВ:
1. Апеляційну скаргу Приватної агрофірми "Промінь" на постанову Львівського окружного адміністративного суду від 23.06.2015р. у справі №813/1592/15 за позовом Державної служби геології та надр України до Приватної агрофірми "Промінь" про анулювання спеціального дозволу, - залишити без задоволення.
2. Постанову Львівського окружного адміністративного суду від 23.06.2015р. у справі №813/1592/15, - залишити без змін.
Ухвала апеляційного суду набирає законної сили з моменту її проголошення.
Касаційна скарга подається безпосередньо до адміністративного суду касаційної інстанції.
Касаційна скарга на судові рішення подається протягом двадцяти днів після набрання законної сили судовим рішенням суду апеляційної інстанції, а у разі складення ухвали в повному обсязі відповідно до статті 160 КАС України, з дня складення ухвали в повному обсязі.
Головуючий суддя Н.Г. Левицька
Суддя Р.В. Кухтей
Суддя Т.В. Онишкевич
Повний текст рішення виготовлено 07.07.2016р.
Суд | Львівський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 04.07.2016 |
Оприлюднено | 13.07.2016 |
Номер документу | 58846715 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Львівський апеляційний адміністративний суд
Левицька Наталія Георгіївна
Адміністративне
Львівський апеляційний адміністративний суд
Левицька Наталія Георгіївна
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Потабенко Варвара Анатоліївна
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Потабенко Варвара Анатоліївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні