УХВАЛА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
12 липня 2016 року № 876/4439/16
Львівський апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
головуючого судді: Гінди О.М.
суддів: Качмара В.Я., Ніколіна В.В.
за участі секретаря судового засідання: Гользбергер А.П.
представника позивача - Богданюк Л.О., Фарйон Т.С.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Львові апеляційну скаргу Публічного акціонерного товариства «ДТЕК ЗАХІДЕНЕРГО» на ухвалу Дрогобицького міськрайонного суду Львівської області від 3 червня 2016 року про закриття провадження у справі за адміністративним позовом Публічного акціонерного товариства «ДТЕК ЗАХІДЕНЕРГО» до Дрогобицької міської ради Львівської області про скасування рішення,-
встановив:
21.01.2016 ПАТ «ДТЕК ЗАХІДЕНЕРГО» звернулося в суд з позовом у якому просить скасувати рішення Дрогобицької міської ради від 22.07.2015 № 1666 про надання в оренду ПАТ «ДТЕК ЗАХІДЕНЕРГО» земельних ділянок площею 0,6354 га та 0,1128 га по вул. С. Наливайка, 1 у м. Дрогобичі.
Ухвалою Дрогобицького міськрайонного суду Львівської області від 03.06.2016 провадження у справі за адміністративним позовом ПАТ «ДТЕК ЗАХІДЕНЕРГО» до Дрогобицької міської ради Львівської області про скасування рішення - закрито.
Із цією ухвалою не погодився позивач та оскаржив її в апеляційному порядку. Вважає, що така прийнята з порушенням норм процесуального права, оскільки цей спір належить розглядати у порядку адміністративного судочинства, так як оскаржуване рішення Дрогобицької міської ради за своєю суттю є управлінським правовим актом індивідуальної дії і стосується сфери компетенції органу місцевого самоврядування згідно Земельного кодексу України та Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» і не регулює відносини його безпосередньої господарської діяльності. У зв'язку з цим просить ухвалу суду першої інстанції скасувати.
У судовому засіданні представники апелянта апеляційну скаргу підтримали та просять її задовольнити.
Представник відповідача у судове засідання не прибув, а тому у відповідності до ч. 4 ст. 196 КАС України апеляційний розгляд справи проведено у його відсутності.
Суд апеляційної інстанції, заслухав доповідь судді-доповідача, представників позивача, перевірив матеріали справи та обговорив підстави і межі апеляційних вимог, вважає, що апеляційну скаргу належить залишити без задоволення.
Судом першої інстанції встановлено, що ПАТ «ДТЕК ЗАХІДЕНЕРГО» здійснює землекористування у м. Дрогобичі по вул. Наливайка, 1 на підставі Державного акту на право постійного користування землею І-ЛВ № 001550 від 22.07.1998, виданого ДАЕК «ЗАХІДЕНЕРГО» у складі двох ділянок площею 0,63 га та площею 0,05 га, загальною площею 0,68 га для експлуатації дільниці залізобетонних виробів Львівенергоспецремонту (відокремлений підрозділ ПАТ «ДТЕК ЗАХІДЕНЕРГО»). 20.08.2014 між ПАТ «ДТЕК ЗАХІДЕНЕРГО» та Дрогобицьким міським виробничим відділом Львівської регіональної філії ДП «Центру ДЗК» були укладені договори № 1414020100154 та № 1414020100155 на розроблення технічної документації із землеустрою. Виготовлена техдокументація з визначення меж земельних ділянок в натурі на місцевості була затверджена рішенням Дрогобицької міської ради від 22.07.2015 № 1668, де ПАТ «ДТЕК ЗАХІДЕНЕРГО» надано в оренду земельні ділянки площею 0,6354 га кадастровий номер 4610600000:01:049:0027 та площею 0,1128 га 4610600000:01:049:0026, на вул. Наливайка, 1, для обслуговування нежитлових будівель, строком на 3 роки. Зважаючи на те, що зазначеним вище земельним ділянкам не були присвоєні кадастрові номери, оскільки земельна документація виготовлялась у 1998 році, то згідно з уточненнями останньої земельна ділянка площею 0,63 га є ділянкою з площею 0,6354 га, а земельна ділянка площею 0,05 га є ділянкою з площею 0,1128 га.
Суд першої інстанції дійшов висновку, що провадження у справі слід закрити, оскільки ці позовні вимоги випливають із відносин, що мають приватно-правовий характер, а тому Дрогобицька міська рада в цих відносинах виступає як суб'єкт права власності, а не як суб'єкт владних повноважень. Така позиція, також закріплена у постанові Верховного Суду України від 09.04.2012 № 21-291а11, в якій зазначено, що при здійсненні повноважень власника землі рада є не суб'єктом владних повноважень у тому значенні цього терміна, в якому його вжито у пункті 1 частини першої статті 17 КАС України, а рівноправним суб'єктом земельних відносин, дії якого спрямовані на реалізацію свого права розпоряджатися землею.
Суд апеляційної інстанції погоджується з висновками суду першої інстанції, з огляду на таке.
Відповідно до ч. 2 ст. 2 КАС України до адміністративних судів можуть бути оскаржені будь-які рішення, дії чи бездіяльність суб'єктів владних повноважень, крім випадків, коли щодо таких рішень, дій чи бездіяльності Конституцією чи законами України встановлено інший порядок судового провадження.
Відповідно до ч. 1 ст. 17 КАС України юрисдикція адміністративних судів поширюється на правовідносини, що виникають у зв'язку зі здійсненням суб'єктом владних повноважень владних управлінських функцій, а також у зв'язку з публічним формуванням суб'єкта владних повноважень шляхом виборів або референдуму.
У справі, що розглядається, відповідач, реалізуючи право розпорядження земельною ділянкою, відповідно до ст. 5 ЗК України має рівні права з громадянами та юридичними особами, з якими він вступає у відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею, тобто є рівноправним суб'єктом земельних відносин. У цьому спорі учасники земельних правовідносин не підпорядковані один одному, а отже, суб'єкт владних повноважень - міська рада - владних управлінських функцій не здійснює.
Згідно з частинами першою, другою статті 2 Земельного кодексу України земельні відносини це суспільні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею. Суб'єктами земельних відносин є громадяни, юридичні особи, органи місцевого самоврядування та органи державної влади.
Статтею 80 ЗК України встановлено, що суб'єктами права власності на землю є, зокрема, територіальні громади, які реалізують це право безпосередньо або через органи місцевого самоврядування, на землі комунальної власності.
Землі, які належать на праві власності територіальним громадам сіл, селищ, міст, є комунальною власністю. У комунальній власності перебувають усі землі в межах населених пунктів, крім земель приватної та державної власності, а також земельні ділянки за їх межами, на яких розташовані об'єкти комунальної власності (частини перша, друга статті 83 ЗК України).
Відповідно до пункту 1 частини першої статті 17 КАС України до компетенції адміністративних судів віднесено спори фізичних чи юридичних осіб із суб'єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів або правових актів індивідуальної дії), дій чи бездіяльності. Ужитий у цій процесуальній нормі термін «суб'єкт владних повноважень» означає орган державної влади, орган місцевого самоврядування, їхню посадову чи службову особу, інший суб'єкт при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, у тому числі на виконання делегованих повноважень (пункт 7 частини першої статті 3 КАС України).
Таким чином, до компетенції адміністративних судів належать спори фізичних чи юридичних осіб з органом державної влади, органом місцевого самоврядування, їхньою посадовою або службовою особою, предметом яких є перевірка законності рішень, дій чи бездіяльності цих органів (осіб), відповідно, прийнятих або вчинених ними при здійсненні владних управлінських функцій.
У пунктах «а», «б», «в», «г» і «к» статті 12 ЗК України передбачено, що до повноважень міської ради належить: розпорядження землями територіальних громад; передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу; надання земельних ділянок у користування; вилучення їх із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу; викуп земельних ділянок для суспільних потреб відповідної територіальної громади селища; вирішення інших питань у галузі земельних відносин відповідно до закону.
Дрогобицька міська рада у справі, яка розглядається, є суб'єктом цивільних правовідносин і має такий самий правовий статус, що й інші учасники цих відносин. Реалізуючи право розпорядження земельною ділянкою, що перебувала у її власності, міська рада відповідно до статті 5 ЗК України має рівні права з громадянами та юридичними особами, з якими вона вступає у відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею. Тобто при здійсненні повноважень власника землі відповідач є рівноправним суб'єктом земельних відносин, дії якого спрямовані на реалізацію права розпоряджатися землею. У цьому випадку відсутня підпорядкованість одного учасника земельних правовідносин (ПАТ «ДТЕК ЗАХІДЕНЕРГО») іншому (Дрогобицька міська рада), яка має місце під час здійснення органом місцевого самоврядування владних управлінських функцій.
Ураховуючи наведене, суд першої інстанції дійшов правильного висновку про те, що, позов, який розглядається, не є адміністративним, оскільки вимоги позивача не стосуються захисту його прав, свобод та інтересів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади, не може бути розглянутий за правилами, встановленими КАС України. Такий спір, з урахуванням суб'єктного складу сторін, має вирішуватись у порядку господарського судочинства.
Такі висновки суду апеляційної інстанції відповідають правовій позиції Верховного Суду України викладеній, зокрема, у постанові від 09.04.2012 № 21-291а11, яку у відповідності до ч. 1 ст. 244-2 КАС України мають враховувати суди загальної юрисдикції під час застосування відповідних норм права.
Згідно п. 1 ч. 1 ст. 199 Кодексу адміністративного судочинства України за наслідками апеляційної скарги на ухвалу суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право залишити апеляційну скаргу без задоволення, а ухвалу суду - без змін.
Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 157 Кодексу адміністративного судочинства України суд закриває провадження у справі якщо справу не належить розглядати в порядку адміністративного судочинства.
Частиною 1 статті 200 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
З огляду на те, що оскаржувана ухвала прийнята згідно норм матеріального і процесуального права, доводи апелянта висновків суду не спростовують та не дають правових підстав для скасування оскаржуваного судового рішення.
Керуючись ст.ст. 157, 195, 196, 199, 200, 205, 206, 212, 254 КАС України, суд -
ухвалив:
апеляційну скаргу Публічного акціонерного товариства «ДТЕК ЗАХІДЕНЕРГО» залишити без задоволення, а ухвалу Дрогобицького міськрайонного суду Львівської області від 3 червня 2016 року про закриття провадження у справі № 442/516/16-а - без змін.
Ухвала набирає законної сили з моменту проголошення.
На ухвалу протягом двадцяти днів, з дня складення її у повному обсязі, може бути подана касаційна скарга безпосередньо до Вищого адміністративного суду України.
Головуючий: О.М. Гінда
Судді: В.Я. Качмар
В.В. Ніколін
Ухвала у повному обсязі складена та підписана 14.07.2016.
Суд | Львівський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 12.07.2016 |
Оприлюднено | 19.07.2016 |
Номер документу | 58980948 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Львівський апеляційний адміністративний суд
Гінда Оксана Миколаївна
Адміністративне
Львівський апеляційний адміністративний суд
Гінда Оксана Миколаївна
Адміністративне
Львівський апеляційний адміністративний суд
Гінда Оксана Миколаївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні