ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХЕРСОНСЬКОЇ ОБЛАСТІ
73000, м. Херсон, вул. Театральна, 18
тел. /0552/ 49-31-78
Веб сторінка : ks.arbitr.gov.ua/sud5024/
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
15 липня 2016 р. Справа № 923/626/16
Господарський суд Херсонської області у складі судді Пінтеліної Т.Г. при секретарі Чернявській О.П., розглянувши у відкритому судовому засіданні справу порушену
за позовом Заступника керівника Новокаховської місцевої прокуратури Херсонської області в інтересах держави в особі: позивача 1 : Голопристанської районної державної адміністрації, м. Гола Пристань, Херсонської області
позивача-2: Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області, м.Херсон
до Товариства з обмеженою відповідальністю "Інвест-Сервіс" місцезнаходження : вул. 1 Травня, 26а, м. Гола Пристань, Херсонської області код ЄДРПОУ 22730489
про внесення змін до договору оренди земельної ділянки
за участю:
- ОСОБА_1 посв. № 040721 від 22.01.2016р. - прокуратура Херсонської області
представників сторін:
від позивача -1: не прибули
від позивача -2 : ОСОБА_2 дов. № 32-21-0.4-81/2-16 від 05.01.2016р.
від відповідача : - не прибув
в с т а н о в и в:
Заступник керівника Новокаховської місцевої прокуратури Херсонської області звернувся до господарського суду Херсонської області з позовом в інтересах держави в особі: позивача -1: Голопристанської районної державної адміністрації та позивача -2: Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області, м. Херсон, до Товариства з обмеженою відповідальністю "Інвест-Сервіс" про внесення змін до договору оренди земельної ділянки.
Ухвалою від 15 червня 2016 суд прийняв позовну заяву, порушив провадження у справі та призначив справу до розгляду на 06.07.2016р.
Цією ж ухвалою суд зобов'язав відповідача надати відзив на позов з документальним обґрунтуванням викладених в ньому обставин, копії статутних та реєстраційних документів.
Сторони належним чином повідомлені про час і місце розгляду справи, ухвала про призначення засідання направлена сторонам рекомендованим листом з повідомленням про вручення.
У призначене судове засідання 06.07.2016р. прибув прокурор, представник Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області та представник Товариства з обмеженою відповідальністю "Інвест-Сервіс".
Від Голопристанської районної державної адміністрації надійшло клопотання про розгляд справи без участі представника позивача -1, позовні вимоги позивачем підтримано у повному обсязі.
Головним управлінням Держгеокадастру у Херсонській області надано пояснення по суті позову, відповідно до яких позивач -2 підтримує позовні вимоги у повному обсязі та просить суд позов задовольнити з підстав викладених у наданих поясненнях.
У судовому засіданні представником відповідача заявлено клопотання про оголошення перерви для надання можливості ознайомитьсь з матеріали справи та підготувати відзив по суті позову.
Відповідно до ст. 77 ГПК України господарський суд відкладає розгляд справи, коли за якихось обставин спір не може бути вирішено в даному засіданні. Такими обставинами, зокрема, є нез'явлення в засідання представників сторін, інших учасників судового процесу, неподання витребуваних доказів, необхідність витребування нових доказів.
Стаття 4-3 ГПК України встановлює, що судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності. Сторони та інші особи, які беруть участь у справі, обґрунтовують свої вимоги і заперечення поданими суду доказами. Господарський суд створює сторонам та іншим особам, які беруть участь у справі, необхідні умови для встановлення фактичних обставин справи і правильного застосування законодавства.
Принцип змагальності є визначальним принципом судового процесу взагалі та господарського зокрема. Відповідно до ст. 129 Конституції України змагальність віднесено до основних засад судочинства.
Змагальність полягає в тому, що сторони у процесуальній формі доводять перед судом свою правоту, за допомогою доказів переконують суд у правильності власної правової позиції. Спір повинен вирішуватися на користь тієї сторони, яка за допомогою відповідних процесуальних засобів переконала суд в обґрунтованості своїх вимог чи заперечень. Змагальність означає таку побудову судового процесу, яка дозволяє всім особам - учасникам певної справи обстоювати свої права та законні інтереси, свою позицію у справі. Принцип змагальності є процесуальною гарантією всебічного, повного та об'єктивного з'ясування судом обставин справи, ухвалення законного, обґрунтованого і справедливого рішення у справі.
Принцип змагальності передбачає покладання тягаря доказування на сторони, покладання на них відповідальності за доведеність їхніх вимог чи заперечень, звільнення суду від обов'язку збирання доказів.
Принцип змагальності вимагає від сторін ініціативи та активності в реалізації їхніх процесуальних прав, тобто обумовлює мотивацію поведінки сторін під час розгляду справи. Сторони та інші особи, які беруть участь у справі, активно впливають на судову діяльність, оскільки їхні розпорядчі волевиявлення можуть бути обов'язковими для суду.
З метою дотримання основних принципів здіснення правосуддя суд задовольнив клопотання відповідача та оголосив у судовому засіданні 06.07.2016р. перерву до 15 липня 2016р. до 11 год. 30хв. Сторонам повідомлено про день та час наступного судового засідання, підтверджено підписами сторін у листі про оголошення перерви.
У наступне судове засідання представник відповідача не з’явився, про причини неявки не повідомив суд не повідомив, витребувані судом документи не надав.
Прокурор та представник позивача -2 наполягають на розгляді справи без участі представника відповідача, оскільки відповідач був належним чином повідомлений про дату та час наступного судового засіданні, вважають, що відкладення розгляду справи призведе до судової тяганини.
Відсутність представника відповідача у судовому засідання не перешкоджає розгляду справи, оскільки матеріалів справи достатньо для цього за умови його відсутності.
Згідно з п. 1 ч. 1 ст. 59 ГПК України, відповідач має право після одержання ухвали про порушення справи надіслати господарському суду відзив на позовну заяву і всі документи, що підтверджують заперечення проти позову.
Відповідно до ст. 75 ГПК України, якщо відзив на позовну заяву і витребувані господарським судом документи не подано, справу може бути розглянуто за наявними в ній матеріалами.
Згідно доданого до позовної заяви фіскального чеку № 5396 від 07.06.2016р., позовна заява з додатками направлена на адресу відповідача 07.06.2016р.
Ухвала про порушення справи направлена на адресу ТОВ " Інвест - Сервіс 15 червня 2016р. та отримана адресантом 17 червня 2016р., що підтверджено відмітною зазначеною на поштовому повідомлені повернутому на адресу суду.
Крім того у судовому засіданні, що відбулось 06 липня 2016р. був присутній представник відповідача, за клопотанням, якого у судовому засіданні було оголошено перерву для надання можливості представнику ознайомитись з матеріалами справи та підготувати відзив по суті позову.
Представник відповідача відповідно до відмітці на зворотному боці клопотання про ознайомлення з матеріалами справи 06 липня 2016р. ознайомився з матеріали справи.
Тобто у відповідача з дня отримання позовної заяви було достатньо часу для підготування відзиву по суті позову з документальним підтвердженням викладених у ньому обставин.
Оскільки представник відповідача своїм правом на участь у судовому засіданні не скористався, про дату, час і місце розгляду справи належним чином повідомлені, що підтверджується підписом представника відповідача у листі оголошення перерви, суд вважає за можливе розглянути справу за відсутності представників сторін за наявними в справі матеріалами.
Всебічно, повно, об'єктивно дослідивши матеріали справи з урахуванням доводів, позиції прокурора та представника позивача 2, заслухавши присутніх учасників провадження, суд дійшов наступних висновків.
Між Голопристанською районною державною адміністрацією та товариством з обмеженою відповідальністю "Інвест - Сервіс" укладено договір про передачу в оренду земельну ділянку для ведення товарного сільськогосподарського виробництва та вирощування багаторічних насаджень, загальною площею 96,66 га, які знаходяться на території Голопристанської районної ради.
Згідно умов договору орендна плата вноситься орендарем щоквартально у грошовій формі та розмірі 9,35 грн. за 1 га на рік (всього за рік 904,21 грн.) шляхом перерахування цих коштів у встановленому порядку до бюджету не пізніше 10 числа місяця, що настає за звітним періодом (кварталом). Орендна плата розраховується відповідно 0,1 % від нормативно грошової оцінки на рівні земельного податку.
При проведені перевірки дотримання орендарем вимог земельного та податкового законодавства прокурором були виявлені порушення, щодо встановленого розміру орендної плати.
Вивченням матеріалів та інформації, отриманої з відділу Держгеокадастру у Голопристанському районі, Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області, Голопристанської районної державної адміністрації та Цюрупинської об'єднаної державної податкової інспекції ГУ ДФС у Херсонській області прокурором встановлено факти невідповідності вимогам Податкового кодексу України розміру орендної плати за користування земельними ділянками.
Порушення інтересів держави полягає в тому, що тривале невжиття заходів щодо перегляду розміру орендної плати за користування земельними ділянками державної власності призводить до недоотримання місцевим бюджетом значної суми коштів, що в свою чергу порушує інтереси держави, не сприяє досягненню проголошеної мети - запобігання фінансової катастрофи та створення передумов для економічного зростання в Україні.
Статтею 121 Конституції України на прокуратуру покладено обов'язок представництва інтересів громадянина або держави в суді у випадках, визначених законом.
Вимогами ст. 2 Господарського процесуального кодексу України визначено, що прокурор, який звертається до господарського суду в інтересах держави, в позовній заяві самостійно визначає, в чому полягає порушення інтересів держави, та обґрунтовує необхідність їх захисту, а також вказує орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах. Прокурор, який звертається до господарського суду в інтересах держави, повинен обґрунтувати наявність підстав для здійснення представництва інтересів держави в суді, передбачених частиною третьою статті 25 Закону України "Про прокуратуру".
Статтею 23 Закону України "Про прокуратуру" передбачено, що прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб'єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.
Згідно зі ст.14 Конституції України земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.
Аналогічні положення містяться у ст.ст.1, 2 Земельного кодексу України, відповідно до яких земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Земельні відносини - це суспільні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею. Суб'єктами земельних відносин є громадяни, юридичні особи, органи місцевого самоврядування та органи державної влади.
Аналіз норм Конституції України, Земельного кодексу України свідчить, що органи виконавчої влади або органи місцевого самоврядування у земельних правовідносинах діють як органи, через які держава або територіальна громада реалізують повноваження власника земельних ділянок. Реалізуючі ці повноваження, вказані органи вступають у цивільні правовідносини та господарські правовідносини з юридичними та фізичними особами.
Рішенням Конституційного Суду України від 09.07.2002 № 15-рп/2002 (про досудове врегулювання спорів) визначено, що положення ч. 2 ст. 124 Конституції України стосовно поширення юрисдикції судів на всі правовідносини, що виникають у державі, необхідно розуміти так, що право особи (громадянина України, іноземця особи без громадянства, юридичної особи) на звернення до суду за вирішенням спору не може бути обмежене законом, іншими нормативно-правовими актами. Встановлення законом або договором досудового врегулювання спору за волевиявленням суб'єктів правовідносин не є обмеженням юрисдикції судів і права на судовий захист. Обрання певного захисту, у тому числі і досудового врегулювання спору не є обов'язком, а є правом особи, яка добровільно із власних інтересів його використовує. Тобто, відсутність згоди на зміну умов договору не позбавляє право звернутися до суду із позовом про внесення змін до договору.
Відповідно до Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності" № 5245-УІ від 06.09.2012, який набрав чинності з 01.01.2013, землі державної та комунальної власності в Україні вважаються розмежованими. Землі розташовані за межами населених пунктів, крім земельних ділянок приватної власності та земельних ділянок, які перебувають у комунальній власності чи на яких розташовані об'єкти нерухомого майна комунальної власності, є землями державної власності.
Згідно зі ст. 122 Земельного кодексу України (зміни до якої внесено на підставі вищевказаного Закону) розпорядником земель сільськогосподарського призначення державної власності є центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи. Таким органом у Херсонській області є Головне управління Держгеокадастру України в Херсонській області. До 01.01.2013 розпорядниками земель вказаної категорії були місцеві державні адміністрації, якими укладалися відповідні договори оренди землі.
Звернення прокурора до суду із позовом про внесення змін до договору оренди земельної ділянки обумовлено встановленням прокурором порушень вимог земельного та податкового законодавства, внаслідок чого державний та місцевий бюджети недоотримують кошти від платежів за землю (орендна плата), що також порушує економічні інтереси держави.
Наявність договорів оренди земельних ділянок, укладених органами місцевого самоврядування, у яких розмір орендної плати за користування земельними ділянками менш ніж розмір орендної плати, передбачений податковим законодавством України, призводить до недотримання місцевим бюджетом плати за землю.
Враховуючи вищевказане, дана позовна заява пред'явлена в інтересах Голопристанська районна державна адміністрація, яка на даний час виступає стороною даного договору оренди земельної ділянки та на момент його укладення була розпорядником земель переданих в оренду.
Новокаховською місцевою прокуратурою встановлено, що Голопристанська районна державна адміністрації уклала договір з товариство з обмеженою відповідальністю "Інвест - Сервіс" про передачу в оренду земельну ділянку для ведення товарного сільськогосподарського виробництва та вирощування багаторічних насаджень, загальною площею 96,66 га, які знаходяться на території Голопристанської районної ради.
Договір оренди зареєстровано у Голопристанському відділі Херсонської регіональної філії Центру ДЗК від 21.12.2006 за № 4АА 001969-040672100172.
Нормативну грошову оцінку орендованої земельної ділянки на час її передачі у користування визначено у розмірі 904206,00 грн., що підтверджується витягом з технічної документації.
Пунктом 6 договору оренди визначено, що орендна плата вноситься орендарем щоквартально у грошовій формі та розмірі 9,35 грн. за 1 га на рік (всього за рік 904,21 грн. ) шляхом перерахування цих коштів у встановленому порядку до бюджету не пізніше 10 числа місяця, що настає за звітним періодом (кварталом). Орендна плата розраховується відповідно 0,1 % від нормативно грошової оцінки на рівні земельного податку.
Розпорядженнями голови Голопристанської районної державної адміністрації № 539 від 08.12.2006 земельну ділянку площею 96,66 га надано у оренду на 49 (сорок дев'ять) років, товариству з обмеженою відповідальністю "Інвест - Сервіс" про передачу в оренду земельних ділянок для ведення товарного сільськогосподарського виробництва та вирощування багаторічних насаджень, загальною площею 96,66 га, які знаходяться на території Голопристанської міської ради.
Розмір орендної плати, згідно п. 9 спірного договору, переглядається кожні два роки у разі: зміни умов господарювання, передбачених договором; зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, у тому числі внаслідок інфляції; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами; в інших випадках, передбачених законом.
Прокурор та позивачем -2 зазначено, що розмір орендної плати що встановлена у вказаному договорі не відповідає вимогам діючого законодавства з наступних підстав.
Питання сплати податку на землю та орендну плату за користування земельною ділянкою регулюється Податковим кодексом України.
Відповідно до пункту 269.1 ст. 269 Податкового кодексу України (далі -Кодекс) платниками податку є власники земельних ділянок, земельних часток (паїв) та землекористувачі. Останні ж, як визначає зміст підпункту 14.1.73 пункту 14.1 ст.14 цього Кодексу, це особи, яким, зокрема, на умовах оренди надані у користування земельні ділянки державної та комунальної власності. Отже, Кодекс визначив обов'язок й орендаря сплачувати земельний податок у формі орендної плати.
Орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності - обов'язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою (підпункт 14.1.136 пункту 14.1 ст. 14 Кодексу).
Законом України "Про запобігання фінансової катастрофи та створення передумов для економічного зростання в Україні" (набув чинності з 01.04.2014) введено в дію зміни до підпункту 288.5.1 пункту 288.5 статті 288 Податкового кодексу, відповідно до яких розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою 3 відсотків нормативної грошової оцінки.
Таким чином, Податковим кодексом України на законодавчому рівні визначено граничний розмір орендної плати, тобто орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, тому законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду орендної плати.
Отже, у вказаному договорі оренди земельної ділянки розмір орендної плати визначено нижче розміру, встановленого діючим законодавством України, в зв'язку з чим має місце зниження надходжень орендної плати до місцевого бюджету, чим порушено державні інтереси.
Так, невжиття заходів щодо перегляду розміру орендної плати за користування вказаною земельною ділянкою призводить до щорічного недоотримання коштів місцевим бюджетом.
Головним Управлінням Держгеокадастру у Херсонській області, як розпорядника земель сільськогосподарського призначення державної власності відповідно до статті 122 Земельного кодексу України, на адресу ТОВ "Інвест - Сервіс" відділом Держгеокадастру у Голопристанському районі рекомендованою кореспонденцією направлено лист з пропозицією упродовж двадцяти днів, з дня отримання листа, прибути до Управління для вирішення питання щодо укладення додаткової угоди про внесення змін до договору оренди. Суб'єкт господарювання вказаний лист отримав 11.02.2016, про що свідчить рекомендоване повідомлення про вручення поштового відправлення.
Однак, вказане попередження та зміни в чинному законодавстві товариством з обмеженою відповідальність "Інвест - Сервіс" проігноровано.
Згідно наданого позивачем копії листа Цюрупинської ОДПІ Головного управління ДФС у Херсонській області № 718/10/21-11-15-016 від 22.04.2016 також зазначено, що вказаний договір оренди не відповідає вимогам чинного податкового законодавства.
Проект додаткової угоди щодо внесення змін до договору оренди землі Голопристанською державною адміністрацією чи Головним Управлінням Держгеокадастру у Херсонській області на адресу ТОВ "Інвест - Сервіс" не надсилався.
За даними позивача -2 на теперішній час суб'єкт господарювання самостійно не звертався до Головного Управління Держгеокадастру у Херсонській області та Голопристанської районної державної адміністрації для укладання додаткової угоди до договору оренди земельної ділянки площею 96,66 га на території Голопристанської міської ради.
Отже, Головним управлінням Держгеокадастру у Херсонській області не вжито всіх можливих заходів, направлених на перегляд розміру орендної ставки за спірним договором, зміни до вказаного договору оренди землі до цього часу не внесено, відповідну додаткову угоду не укладено. Також ГУ Держгеокадастру в Херсонській області з 2013 року не ініційовано та не внесено зміни до договору в частині орендодавця.
Згідно ч. 2 ст. 651 Цивільного кодексу України договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.
Таким чином, враховуючи, що згідно умов діючого договору орендодавцем є РДА, а розпорядником земель на теперішній час є Держгеокадастр позов пред'являється в інтересах держави в особі Голопристанської районної державної адміністрації та ГУ Держгеокадастру в Херсонській області.
Згідно ст. 13 Закону Україну "Про оренду землі", договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства. За змістом ст. 21 Закону розмір та умови орендної плати, що зазначені в договорі оренди, не можуть суперечити нормативному акту, чинному на час укладення договору оренди.
Згідно статті 651 Цивільного кодексу України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом
Нормою статті 654 Цивільного кодексу України встановлено, що зміна або розірвання договору вчиняється в такій самій формі, що й договір, що змінюється або розривається, якщо інше не встановлено договором або законом чи не випливає із звичаїв ділового обороту.
Згідно зі статтею 30 Закону України В«Про оренду земліВ» , який є спеціальним законом і має пріоритет перед іншими законами в застосуванні щодо даних правовідносин, зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.
Статтею 15 Закону України "Про оренду землі" визначено істотні умови договору оренди землі, де зазначено що однією з таких умов є визначення орендної плати із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.
Відповідно до ст. 525 ЦК України одностороння відмова від зобов’язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом.
Відповідно до ч. 1 ст. 651 ЦК України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом.
Відповідно до ст. 652 ЦК України у разі істотної зміни обставин, якими сторони керувалися при укладенні договору, договір може бути змінений або розірваний за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або не випливає із суті зобов’язання. Зміна обставин є істотною, якщо вони змінилися настільки, що, якби сторони могли це передбачити, вони не уклали б договір або уклали б його на інших умовах.
Згідно зі ст. 30 Закону України "Про оренду землі", який є спеціальним законом і має пріоритет перед іншими законами в застосуванні щодо даних правовідносин зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.
Відповідно до ст. 21 Закону України "Про оренду землі" орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України). Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції, якщо інше не передбачено договором оренди.
Відповідно до п. п. 288.5.1 п. 288.5 ст. 288 Податкового кодексу України, в редакції на час прийняття позивачем рішення та направлення пропозиції про внесення змін до договору оренди, розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою: для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом; для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом і не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки.
Відповідно до п. п. 288.5.1, 288.5.2 п. 288.5 ст. 288 Податкового кодексу України, в редакції на час розгляду справи, розмір орендної плати встановлюється в договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою 3 % нормативної грошової оцінки і не може перевищувати 12 % нормативної грошової оцінки.
Згідно з п. п. 2.18, 2.19 постанови Пленуму Вищого господарського суду України № 6 від 17.05.2011 р. "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин" вирішення спорів про внесення змін до договору пов'язане із застосуванням положення частини першої статті 626 ЦК України, відповідно до якої договір є узгодженим волевиявленням двох або більше сторін, і тому суд не може зобов'язати іншу сторону договору внести зміни до нього.
Отже, зацікавлена сторона у випадках, передбачених законом, може просити суд про внесення зміни до договору згідно з рішенням суду, а не про зобов'язання відповідача внести такі зміни до договору. У разі прийняття уповноваженим органом рішення про внесення змін до ставок орендної плати за землю та затвердження нових коефіцієнтів, що використовуються для розрахунку орендної плати за земельні ділянки, такі обставини можуть не братися судом до уваги лише у разі скасування відповідного рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування в установленому законом порядку.
Згідно зі статтею 632 ЦК України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У визначених законом випадках застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування. Судам слід враховувати, що розмір орендної плати за землю визначається сторонами у договорі, в тому числі може визначатися шляхом встановлення відсоткового відношення до нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що відповідає чинному законодавству України, зокрема, приписам частини першої статті 15, статті 21 Закону України "Про оренду землі". Оскільки орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, то законодавча зміна граничного розміру цієї плати може бути підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору. При цьому надсилання відповідачеві пропозицій щодо внесення змін до договору оренди є правом, а не обов'язком позивача, тому недотримання останнім вимог частини другої статті 188 ГК України щодо надсилання іншій стороні пропозицій про зміну умов договору не позбавляє його права звернутися до господарського суду з позовом про зміну умов договору.
Таким чином, нормами чинного законодавства передбачена можливість зміни умов договору за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у випадках, встановлених договором або законом. Оскільки сторонами в договорі оренди передбачена можливість перегляду розміру орендної плати (п. 9 договору), а орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності є регульованою ціною, тому законодавча зміна граничного розміру цієї плати, а також встановлення уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування нових тарифів, ставок орендної плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.
За таких обставин вимоги позивача щодо внесення змін до договору оренди земельної ділянки в частині встановлення орендної плати у розмірі 3 відсотків від нормативної грошової оцінки земельної ділянки цілком обґрунтовані і підлягають задоволенню, т. я. договір оренди земельної ділянки від 08 грудня 2006р. є договором оренди земельної ділянки державної власності.
У позовній заяві прокурор просить суд, замінити за текстом договору сторону договору оренди землі визначивши Орендодавцем земельної ділянки Головне управління Держгеокадастру у Херсонській області, ідентифікаційний код 39766281, вул. 40 років Жовтня, 136-а, м. Херсон замість Голопристанської районної державної адміністрації, Код ЄДРПОУ 04060051, м. Гола Пристань, вул. 1 Травня, 41.
З 01.01.2013 року Головне управління Держгеокадастру у Херсонській області, як центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин передає земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, крім випадків, визначених частиною восьмою цієї статті, у власність або у користування для всіх потреб. Тобто Головне управління на сьогоднішній день виступає, як орендодавець в зазначеному договорі оренди землі.
Відповідно до вимог ч.4 ст. 122 Земельного кодексу України на даний час розпорядником земель, що перебувають в оренді відповідача на території Голопристанського району є Головне управління Держгеокадастру у Херсонській області, виникла необхідність змінити сторону договору, а саме Орендодавця земельної ділянки з Голопристанської районної державної адміністрації на Головне управління Держгеокадастру в Херсонській області.
Оскільки дана позовна вимога не суперечить вимогам чинного законодавства, судом вносяться відповідні зміни сторони Орендодавця у договорі з Голопристанської районної державної адміністрації на Головне управління Держгеокадастру в Херсонській області.
Відповідно до ст. 49 ГПК України судові витрати покладаються на відповідача.
Вступна та резолютивна частини рішення оголошені сторонам у судовому засіданні в порядку ст.85 Господарського процесуального кодексу України.
На підставі викладеного та керуючись п. 288.5 статті 288 Податкового кодексу України, ст.ст. 15, 21, 30 Закону України " Про оренду землі", ст. ст. 651, 652 Цивільного кодексу України, ст. ст. 44, 49, 80, 82-85 Господарського процесуального кодексу України, суд
в и р і ш и в:
1 . Позов задовольнити повністю.
2. Внести зміни до пункту 6 договору оренди земельної ділянки від 08 грудня 2006 року, зареєстрованого у Голопристанському відділі філії ДЗК України 21.12.2006 за № 4АА001965-040672100172, укладеного між Голопристанською районною державною адміністрацією Херсонської області та Товариством з обмеженою відповідальністю "Інвест - Сервіс" ( вул. 1 Травня, 26-а, м. Гола Пристань, Херсонської області код ЄДРПОУ 22730489), виклавши пункт 6 у наступній редакції:
"Орендна плата вноситься Орендарем у грошовій формі та розмірі 3 відсотка від нормативної грошової оцінки земельної ділянки на рік, шляхом внесення цих коштів відповідно до закону".
3. Замінити за текстом договору від 08 грудня 2006 року сторону договору оренди землі визначивши Орендодавцем земельної ділянки Головне управління Держгеокадастру у Херсонській області, ідентифікаційний код 39766281, вул. 40 років Жовтня, 136-а, м. Херсон замість Голопристанської районної державної адміністрації, Код ЄДРПОУ 04060051, м. Гола Пристань, вул. 1 Травня, 41.
4. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Інвест - Сервіс" ( вул. 1 Травня, 26-а, м. Гола Пристань, Херсонської області код ЄДРПОУ 22730489) на користь прокуратури Херсонської області ( вул. Петренка 33, м. Херсон, код ЄДРПОУ 04851120), р/р/ 35210003002291, Банк : Державна казначейська служба України м. Київ, МФО 820172, Призначення платежу : повернення судового збору за КЕКВ :2800, відповідно до рішення господарського суду Херсонської області від 15 липня 2016р. по справі 923/ 626/16, судовий збір у сумі 1378 ( одна тисяча триста сімдесят вісім) грн.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Одеського апеляційного господарського суду через господарський суд Херсонської області шляхом подачі в 10-денний строк з дня підписання даного рішення, згідно ст. 93 ГПК України.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.
Наказ видати після набрання рішенням законної сили.
Повне рішення складено 18.07.2016р.
Суддя Т.Г. Пінтеліна
Суд | Господарський суд Херсонської області |
Дата ухвалення рішення | 15.07.2016 |
Оприлюднено | 21.07.2016 |
Номер документу | 59005930 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Херсонської області
Пінтеліна Т.Г.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні