ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
29000, м. Хмельницький, майдан Незалежності, 1 тел. 71-81-84, факс 71-81-98
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
"14" липня 2016 р. Справа № 924/256/16
Господарський суд Хмельницької області у складі колегії суддів: Кочергіної В.О. (головуючий), Мухи М.Є., Танасюк О.Є., розглянувши матеріали справи
за позовом Фізичної особи-підприємця ОСОБА_3 м.Полонне
до Управління соціального захисту населення Полонської районної державної адміністрації м. Полонне
за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Управління державної казначейської служби України у Полонському районі Хмельницької області м. Полонне
про стягнення 85827грн. 68коп.
Представники учасників судового процесу:
від позивача не з'явився
від відповідача Герасимчук Г.Д. - за довіреністю №2280 від 13.07.2016.
Чвиль О.В. - за довіреністю №2279 від 13.07.2016р.
від третьої особи Триняк Н.О. - за довіреністю №01-15/96 від 12.02.2016р.
за участю представника Управління фінансів Полонської районної
державної адміністрації Глівінської Г.Б. - за довіреністю №253 від 02.07.2016р.
У судовому засіданні, відповідно до ст.85 ГПК України, проголошено вступну та резолютивну частини рішення.
В судове засідання 14.07.2016р. представник позивача не з'явився. На адресу суду направив клопотання (вх.№05-22/7025/16 від 14.07.2016р.) про проведення розгляду справи за його відсутності.
Суть спору
З урахуванням прийнятої судом в судовому засіданні 23.05.2016р. заяви (вх.№05-08/1152/16 від 23.05.2016р.) про зменшення позовних вимог, фізична особа-підприємець ОСОБА_3 просить суд стягнути з Управління соціального захисту населення Полонської районної державної адміністрації 85827грн. 68коп. заборгованості по відшкодуванню витрат на перевезення пільгових категорій пасажирів, з яких: 52622грн. 26коп. - заборгованість за 2013 рік, 33205грн. 42коп. - заборгованість за 2014 рік.
В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на неналежне виконання відповідачем договорів від 29.12.2012р. та від 31.12.2013р. про порядок здійснення компенсаційних виплат перевізникам за пільговий проїзд окремих категорій громадян на пасажирських маршрутах міського сполучення району (міста), укладеними між Управлінням соціального захисту населення райдержадміністрації та позивачем. Зазначає, що за умовами даних договорів та тимчасових договорів від 05.01.2015р. та від 15.01.2015р., укладених з Полонською міською радою, позивачу повинні проводитись нарахування компенсаційних витрат, які відображаються в актах звірки станом на перше число кожного місяця. Звертає увагу суду на те, що з 2012 року не отримує компенсації в повному обсязі, а відповідач мотивує це тим, що в бюджеті відсутні кошти, тому позивач вимушений був звернутися до суду з вимогою компенсувати витрати на пільговий проїзд окремих категорій громадян.
У додатковому поясненні (вх. №05-22/5698/16 від 06.06.2016р.) позивач зазначає, що здійснював перевезення пільгових категорій пасажирів згідно умов договору, оскільки внаслідок невиконання вказаних обов'язків міг позбавитись ліцензії.
Також представник позивача подав заяву (вх. №05-08/1256/16 від 06.06.2016р.) про повернення судового збору, який був надмірно сплачений, просить суд вирішити питання щодо повернення судового збору у зв'язку зі зменшенням позовних вимог.
У заяві (вх.№05-22/7025/16 від 14.07.2016р.) представник позивача повідомив, що підтримує позовні вимоги в редакції заяви про зменшення позовних вимог.
Відповідач у відзиві на позов (вх. №05-22/4561/16 від 05.05.2016р.) зазначив, що суми кошторисів на 2013 рік в розмірі 491400грн., на 2014р. в розмірі 467163грн., на 2015р. в розмірі 350100грн., які надійшли з Державного бюджету, були розподілена між перевізниками, які укладали "Тимчасовий договір про порядок здійснення компенсаційних виплат перевізникам за пільговий проїзд окремих категорій громадян на пасажирських маршрутах сполучення району (міста)" на 2013, 2014, 2015 роки, відповідно до кількості маршрутів, одним з яких був маршрут відповідача, який встановлений договором від 29.12.2012р., від 30.12.2013р., від 15.01.2015р.
Також звертає увагу суду на те, що станом на 01.01.2016р., заборгованість за 2015 рік становила не 33205грн. 42коп., а 9354грн. 35коп., оскільки з Державного бюджету позивачу погашено 23851грн. 07коп. На підставі наведеного розмір компенсації за 2015р. мав становити 9354грн. 35коп., ця сума була зареєстрована в казначействі і була виплачена відповідачу 28.04.2016р., що підтверджується платіжним дорученням №538 від 28.04.2016р. З урахуванням наведеного вважає заявлену до стягнення заборгованість необґрунтованою, оскільки остання не зареєстрована в казначействі і не може бути виплачена. Просить суд відмовити у задоволенні позовних вимог.
У заяві (вх. №05-22/4562/16 від 05.05.2016р.) представник відповідача просить суд застосувати строк позовної давності, посилаючись на п.6 ч.2 ст.258 ЦК України. Зазначає, що позовна давність в один рік застосовується для перевезення вантажу, пошти, а також, на думку відповідача, і на перевезення пасажирів. На підставі наведеного вважає, що позивачем щодо позовних вимог за 2013-2014р.р. пропущено строки звернення до суду.
У додаткових поясненнях (вх. №05-22/5160/16 від 23.05.2016р.) відповідач посилається на те, що позивач підписував акти звіряння розрахунків, згідно з якими погоджувався на суми компенсацій, виділені з державного бюджету. Заявлені до стягнення суми виходять за межі державного бюджету, не зареєстровані в Державному казначействі (що підтверджується довідкою з Державного казначейства №01-16/267 від 19.05.2016р.), а тому вважає позовні вимоги безпідставними та такими, що не підлягають задоволенню. Вважає, що на спірні правовідносини, за аналогією права, поширюється строк позовної давності в один рік.
У додаткових поясненнях (вх. №05-22/5765/16 від 06.06.2016р.) відповідач зазначив, що сума кошторису на 2013 рік становила 491400грн., в 2013 році профінансована з державного бюджету на 233199грн. 01коп. Заборгованість в межах не виплаченого державою кошторису на 2013 рік в сумі 258200грн. 99коп. зареєстрована і виплачена Державним казначейством у 2014 році. На 381844грн. 32коп. відповідачем були зроблені платіжні доручення і передані до Державного казначейства у Полонському районі. В 2013 році Державне казначейство профінансували на 233199грн. 01коп., а решта суми (148645грн. 31коп.) Державним казначейством повернуто до Державного бюджету через Фінансове управління без здійснення нарахування за пільгове перевезення. Управління соціального захисту населення Полонської РДА складало плани асигнувань загального фонду бюджету на 2013 та 2014 роки в межах кошторисів, які були передані до Державного казначейства, діяло в межах чинного законодавства, відповідно до покладених на нього обов'язків. Наголошує, що заявлена до стягнення сума не зареєстрована Державним казначейством і не може бути виплачена.
У поясненнях від 13.06.2016р. (вх. №05-22/6020/16) представники Департаменту фінансів Хмельницької обласної державної адміністрації зазначають, що в 2013 році бюджетом Полонського району було передбачено субвенцію з державного бюджету місцевим бюджетам на надання пільг з послуг зв'язку, інших передбачених законодавством пільг і на компенсацію за пільговий проїзд окремих категорій громадян коштів з урахуванням внесених змін в сумі 958063грн., в тому числі по пільговому перевезенню автотранспортом - 491400грн. За 2013 рік до районного бюджету надійшло коштів субвенції в сумі 841644грн. 32коп. або 87,8 % до уточнених річних призначень, з них на пільгове перевезення автотранспортом - 381844грн. 32коп. В грудні 2013 року, у зв'язку з відсутністю технічного ліміту в органах державної казначейської служби в районі, до державного бюджету по пільговому перевезенню автотранспортом було повернуто кошти в сумі 148645грн. 31коп. Використання по субвенції за 2013 рік становило 692999грн. 01коп., з них по пільговому перевезенню автотранспортом - 233199грн. 01коп. Станом на 01.01.2014р. рахувалась кредиторська заборгованість в сумі 279792грн. 86коп., з них по перевезенню автотранспортом - 258200грн. 99коп. (утворилася у зв'язку з відсутністю 100% фінансування та у зв'язку з невикористанням профінансованих коштів через відсутність технічного ліміту в органах державної казначейської служби в районі). При цьому зазначаємо, що відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 04.03.2002р. №256 погашення кредиторської заборгованості за зазначеними державними програмами соціального захисту населення, яка утворилася станом на початок року, провадиться першочергово, тобто кредиторська заборгованість за 2013 рік по перевезенню автотранспортом в сумі 258200грн. 99коп. була погашена у 2014 році.
Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Управління державної казначейської служби України у Полонському районі Хмельницької області у поясненнях (вх. №05-22/6221/16 від 13.06.2016р.) зазначає, що компенсаційні виплати на пільговий проїзд автомобільним транспортом окремим категоріям громадян у сумі 148645грн. 31коп. не були перераховані управлінням Казначейства на погашення заборгованості у зв'язку із відсутністю фінансового ресурсу на єдиному казначейському рахунку. У поясненні (вх.№05-22/7057/16 від 14.07.2016р.) завертає увагу суду на те, що відповідно до пункту 13 Порядку перерахування між бюджетних трансферів, затвердженого постановою КМУ від 15 грудня 2010 року №1132 (у редакції постанови КМУ від 23 січня 2015 року №12) та у зв'язку із відсутністю фінансового ресурсу на єдиному казначейському рахунку кошти в сумі 148645,31 грн. (субвенція з державного бюджету місцевому бюджету на компенсаційні виплати на пільговий проїзд автомобільним транспортом окремим категоріям) по КФКВ 170102 „Компенсаційні виплати на пільговий проїзд автомобільним транспортом окремим категоріям" перераховані в останній день бюджетного періоду органами Казначейства до бюджету, з якого вони надані. Наголошує, що органи Казначейства не несуть відповідальності за наповнення ресурсу на єдиному казначейському рахунку. У поясненні (вх.№ 05-22/7056/16 від 14.07.2016р.) третя особа зазначає, що відповідно до ст. 43 Бюджетного кодексу України в Україні застосовується казначейське обслуговування бюджетних коштів. Управління Казначейства здійснює розрахунково-касове обслуговування Управління соціального захисту населення Полонської РДА відповідно до укладеного договору. Порядок казначейського обслуговування державного бюджету за витратами затверджено Наказом Міністерства фінансів України від 24.12.2012 № 1407. Розділом XI зазначеного Порядку врегульовано механізм здійснення видатків розпорядниками та одержувачами бюджетних коштів. Вимогами зазначеного Порядку передбачено, що платіжне доручення, не прийняте до виконання, не пізніше наступного робочого дня повертається без виконання органами Казначейства розпорядникам бюджетних коштів (одержувачам бюджетних коштів), від яких воно надійшло. На зворотному боці платіжного доручення, зазначаються причини повернення без виконання та дата його повернення за підписами керівника структурного підрозділу (заступника керівника структурного підрозділу) і виконавця. Будь-яких платіжних доручень відповідача про перерахування коштів Позивачеві Управлінням Казначейства не було повернуто. Таким чином, надати докази на підтвердження підстав повернення без виконання платіжних доручень немає можливості. Відповідно до ч. 1 ст. 48 Бюджетного кодексу розпорядники бюджетних коштів беруть бюджетні зобов'язання та здійснюють платежі тільки в межах бюджетних асигнувань, встановлених кошторисами, враховуючи необхідність виконання бюджетних зобов'язань минулих років. Позивачем проведено виплат для компенсації виплати на пільговий переїзд автомобільним транспортом у 2013 - 233199,01грн.; у 2014 -467163,00грн.; у 2015 - 249 183,62грн. Зазначене підтверджується Звітами про надходження та використання коштів загального фонду за 2013, 2014 рік, 2015 поданого відповідачем до Управління Казначейства. На користь позивача відповідачем було перераховано у 2013-60 232,44 грн.; у 2014-145 242,01грн.; у 2015-123 147,65 грн.; у 2016 - 9 354,35 грн. (29.04.2016). У 2016 році сума кошторисних призначень по КФК170102 УСЗН Полонської РДА становила 23124,24грн. Дані планові показники були виділені для погашення кредиторської заборгованості яка утворилася на 01 січня 2016 року, заборгованість була погашена за рахунок коштів субвенції виділеної з обласного бюджету, згідно реєстру Департаменту фінансів Хмельницької ОДА від 22.04.2016р. № 20.
Розглядом матеріалів справи встановлено:
29.12.2012р. між Управлінням праці та соціального захисту населення Полонської райдержадміністрації (Розпорядник коштів) та ФОП ОСОБА_3 (Перевізник) укладено договір №6 про порядок здійснення компенсаційних виплат перевізникам за пільговий проїзд окремих категорій громадян на пасажирських маршрутах міського сполучення район (міста).
За умовами договору Перевізник зобов'язався здійснювати перевезення пільгових категорій громадян на міських маршрутах: Автостанція - Залізничний вокзал - Автостанція; Автостанція - Залізничний вокзал (Горошки) - Автостанція (п.2.1.3 договору) та забезпечити безкоштовний проїзд окремих категорій громадян згідно з чинним законодавством України, при наявності у пасажирів відповідного посвідчення, що підтверджує право на пільгу (п.2.1.4).
Відповідно до п.2.2.2 договору компенсаційні виплати Перевізнику за надані послуги по перевезенню пільгових категорій громадян здійснюються за рахунок та в межах субвенції з державного бюджету, передбаченої на зазначені цілі у відповідному бюджетному році, пропорційно зобов'язанням, по мірі надходження коштів.
Строк дії договору з 01.01.2013р. по 31.12.2013р.
Договір підписано представниками та скріплено відтисками печаток сторін.
30.12.2013р. між Управлінням праці та соціального захисту населення Полонської райдержадміністрації (Розпорядник коштів) та ФОП ОСОБА_3 (Перевізник) укладено договір №4 про порядок здійснення компенсаційних виплат перевізникам за пільговий проїзд окремих категорій громадян на пасажирських маршрутах міського сполучення район (міста).
За умовами договору Перевізник зобов'язався здійснювати перевезення пільгових категорій громадян на міських маршрутах: Автостанція - Залізничний вокзал - Автостанція; Автостанція - Залізничний вокзал - Автостанція (п.2.1.3 договору) та забезпечити безкоштовний проїзд окремих категорій громадян згідно з чинним законодавством України, при наявності у пасажирів відповідного посвідчення, що підтверджує право на пільгу (п.2.1.4).
Відповідно до п.2.2.2 договору компенсаційні виплати Перевізнику за надані послуги по перевезенню пільгових категорій громадян здійснюються за рахунок та в межах субвенції з державного бюджету, передбаченої на зазначені цілі у відповідному бюджетному році, пропорційно зобов'язанням, по мірі надходження коштів.
Строк дії договору з 01.01.2014р. по 31.12.2014р.
Договір підписано представниками та скріплено відтисками печаток сторін.
На виконання умов укладених договорів між сторонами складено акти звіряння розрахунків по пільговому перевезенню за період з січня 2013р. по січень 2015р.
Згідно кошторисів на 2013, 2014роки Управління праці та соціального захисту населення по коду видатків 170102 на компенсаційні виплати на пільговий проїзд автомобільним транспортом окремими категоріями громадян передбачено 491400грн. у 2013р., 467183грн. - у 2014р.
Згідно плану асигнувань на 2013р. по коду видатків 170102 - компенсаційні виплати на пільговий проїзд автомобільним транспортом окремими категоріям громадян на рік становлять 491400грн. з розбивкою по місяцях: січень 42537грн.; лютий - 37163грн.; березень - 37400грн.; квітень - 37400грн.; травень - 37400грн.; червень - 37400грн.; липень - 40200грн.; серпень - 40200грн.; вересень - 45200грн.; жовтень - 45200грн.; листопад - 44500грн.; грудень - 46800грн.
Відповідно до звіту про надходження та використання коштів загального фонду (форма №2д, №2м) Управління праці та соціального захисту населення Полонської РДА за 2013р. (03.01.2014р.) по коду видатків 170102 - компенсаційні виплати на пільговий проїзд автомобільним транспортом окремими категоріям громадян затверджено на звітний рік - 491400грн.; надійшло коштів за звітний період 233199грн. 01коп.
Згідно звіту про заборгованість за бюджетними коштами (форма 7д, №7м) Управління праці та соціального захисту населення Полонської РДА на 01.01.2014р. по коду видатків 170102 - компенсаційні виплати на пільговий проїзд автомобільним транспортом окремими категоріям громадян зареєстровані бюджетні фінансові зобов'язання на кінець звітного періоду складають 258200грн. 99коп.
Відповідно до довідки Управління соціального захисту населення Полонської РДА по нарахуванню, фінансуванню та заборгованості по пільговому перевезенню приватними перевізниками за 2013р. фактично перевезено на суму 685545грн. 73коп. (в т.ч. ФОП ОСОБА_3 - 193101,00грн.); взято зобов'язань за пільгові перевезення в межах річного кошторису на суму 491400грн. (в т.ч. ФОП ОСОБА_3 - 140479грн. 34коп.); профінансовано з початку року в межах річного кошторису - 233199грн. 01коп. (в т.ч. в т.ч. ФОП ОСОБА_3 - 60232грн. 44коп.); заборгованість на 01.01.2014р. - 258200грн. 99коп. (в т.ч. ФОП ОСОБА_3 - 80246грн. 90коп.).
Відповідно до довідки Управління соціального захисту населення Полонської РДА по нарахуванню, фінансуванню та заборгованості по пільговому перевезенню приватними перевізниками за 2014р. заборгованість станом на 01.01.2014р. - 258200грн. 99коп. (в т.ч. ФОП ОСОБА_3 - 80246грн. 90коп.); фактично перевезено на суму 6299333грн. 36коп. (в т.ч. ФОП ОСОБА_3 - 109463грн.); взято зобов'язань за пільгові перевезення в межах річного кошторису на суму 208962грн. 01коп. (в т.ч. ФОП ОСОБА_3 - 76257грн. 58коп.); профінансовано з початку року в межах річного кошторису - 467163грн. (в т.ч. ФОП ОСОБА_3 - 156504грн. 48коп.; заборгованість на 01.01.2015р. відсутня.
Згідно плану асигнувань на 2014р. по коду видатків 170102 - компенсаційні виплати на пільговий проїзд автомобільним транспортом окремими категоріям громадян на рік становлять 467163грн. з розбивкою по місяцях: січень - 12934грн.; лютий - 50796грн.; березень - 17457грн.; квітень - 31743грн.; травень - 31743грн.; червень - 42586грн.; липень - 46743грн.; серпень - 46743грн.; вересень - 46743грн.; жовтень - 48743грн.; листопад - 46743грн.; грудень - 44189грн.
Відповідно до довідки Управління соціального захисту населення Полонської РДА по нарахуванню, фінансуванню та заборгованості по пільговому перевезенню приватними перевізниками за 2015р. заборгованість станом на 01.01.2015р. - відсутня; фактично перевезено на суму 272307грн. 86коп. (в т.ч. ФОП ОСОБА_3 - 132501грн.); взято зобов'язань за пільгові перевезення в межах річного кошторису на суму 273307грн. 86коп. (в т.ч. ФОП ОСОБА_3 - 132501грн.); профінансовано з початку року в межах річного кошторису - 249183грн. 62коп. (в т.ч. ФОП ОСОБА_3 - 123146грн. 65коп.); заборгованість на 01.01.2016р. - 23124грн. 24коп. (в т.ч. ФОП ОСОБА_3 - 9354грн. 35коп.).
Згідно долучених відповідачем до матеріалів справи пояснень та розрахунків розподіл профінансованих з бюджету коштів здійснюється між перевізниками пропорційно до фактичних перевезень в межах кошторису затвердженого державним бюджетом на відповідний рік по мірі надходження коштів.
Позивач просить суду стягнути заборгованості по компенсаційних витратах за пільговий проїзд окремих категорій громадян за 2013, 2014роки виходячи із розрахунків фактично понесених витрат від перевезення пасажирів та з урахуванням прийнятої судом заяви про зменшення позовних вимог (вх.№05-08/1152/16 від 23.05.2016р.) просить суд стягнути за 2013р. - 52622грн. 26коп., за 2014р. - 33205грн. 42коп.
Дослідивши зібрані у справі докази та давши їм правову оцінку в сукупності судом береться до уваги наступне:
Статтею 31 Закону України "Про автомобільний транспорт" встановлено, що відносини автомобільного перевізника, що здійснює перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування міських, приміських та міжміських, які не виходять за межі території області (внутрішньообласні маршрути), із органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування визначаються договором про організацію перевезень пасажирів на автобусному маршруті загального користування, у якому встановлюються: перелік маршрутів загального користування, які буде обслуговувати автомобільний перевізник, умови організації перевезень, показники якості транспортного обслуговування населення, термін роботи автомобільного перевізника, зобов'язання органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування щодо облаштування маршруту, підтримки проїзної частини автомобільної дороги та під'їзних шляхів у належному стані (тільки для міських автобусних маршрутів), розмір компенсації витрат автомобільного перевізника внаслідок перевезення пільгових пасажирів та регулювання тарифів, механізм їх виплати. Відносини автомобільного перевізника, що здійснює перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування приміських та міжміських, які виходять за межі території області (міжобласні маршрути), із органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування визначаються дозволом органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування на обслуговування автобусних маршрутів, у якому встановлюються: перелік маршрутів загального користування (рейсів), які буде обслуговувати автомобільний перевізник, умови організації перевезень, показники якості транспортного обслуговування населення, термін роботи автомобільного перевізника.
Відповідно до ст. 37 Закону України "Про автомобільний транспорт" пільгові перевезення пасажирів, які відповідно до законодавства користуються такими правами, забезпечують автомобільні перевізники, які здійснюють перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування.
Відповідно до підпункту "б" п.4 ч.1 статті 89, ч.ч.1, 5 ст.102 Бюджетного кодексу України до видатків, що здійснюються з районних бюджетів та бюджетів міст республіканського Автономної Республіки Крим і обласного значення та враховуються при визначенні обсягу міжбюджетних трансфертів, належать видатки на компенсаційні виплати за пільговий проїзд окремих категорій громадян. Видатки місцевих бюджетів, передбачені у підпункті "б" пункту 4 частини першої статті 89 цього Кодексу, проводяться за рахунок субвенцій з державного бюджету місцевим бюджетам на здійснення державних програм соціального захисту у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України. За рахунок субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам, зокрема, здійснюються компенсаційні виплати за пільговий проїзд окремих категорій громадян.
Механізм фінансування видатків місцевих бюджетів на здійснення заходів з виконання державних програм соціального захисту населення, зокрема, щодо компенсаційних виплат за пільговий проїзд окремих категорій громадян, визначається Порядком фінансування видатків місцевих бюджетів на здійснення заходів з виконання державних програм соціального захисту населення за рахунок субвенцій з державного бюджету, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 04.03.2002 за №256.
Згідно з п.3 вказаного Порядку головними розпорядниками коштів місцевих бюджетів на здійснення заходів з виконання державних програм соціального захисту населення є керівники головних управлінь, управлінь, відділів та інших самостійних структурних підрозділів місцевих держадміністрацій, виконавчих органів Рад, до компетенції яких належать питання праці та соціального захисту населення.
Пунктом 2 Порядку №256 визначено, що фінансування видатків місцевих бюджетів за державними програмами соціального захисту населення провадиться за рахунок субвенцій, передбачених державним бюджетом на відповідний рік, у межах обсягів, затверджених у обласних бюджетах, бюджеті Автономної Республіки Крим, бюджетах міст Києва та Севастополя, міст республіканського Автономної Республіки Крим і обласного значення та у районних бюджетах на зазначені цілі.
Розпорядники бюджетних коштів, згідно з приписами частини 1 статті 48 Бюджетного кодексу України, беруть бюджетні зобов'язання та здійснюють платежі тільки в межах бюджетних асигнувань встановлених кошторисам, враховуючи необхідність виконання бюджетних зобов'язань минулих років, узятих на облік органами, що здійснюють казначейське обслуговування бюджетних коштів.
Розміщення замовлення, укладення договору, придбання товару, послуги чи здійснення інших аналогічних операцій протягом бюджетного періоду, за якими розпорядником бюджетних коштів взято зобов'язання без відповідних бюджетних асигнувань або з перевищенням повноважень, встановлених цим Кодексом та законом про Державний бюджет України (рішенням про місцевий бюджет), є недійсними. За такими операціями не виникають бюджетні зобов'язання та не утворюється бюджетна заборгованість(ч.3 ст.48 Бюджетного кодексу У країни).
З огляду на викладене, компенсаційні виплати за пільговий проїзд окремих категорій громадян проводяться розпорядниками бюджетних коштів в межах виділених бюджетних асигнувань.
Згідно ст.2 Бюджетного кодексу України бюджетне асигнування - повноваження розпорядника бюджетних коштів, надане відповідно до бюджетного призначення, на взяття бюджетного зобов'язання та здійснення платежів, яке має кількісні, часові та цільові обмеження.
Відповідно до наявних в матеріалах справи доказів а саме, кошторисів на 2013, 2014р. Управління праці та соціального захисту населення по коду видатків 170102 на компенсаційні виплати на пільговий проїзд автомобільним транспортом окремими категоріями громадян державні субвенції на компенсаційні виплати за пільговий проїзд окремих категорій громадян на автомобільному транспорті у 2013р. складали 491400грн., у 2014р. - 467183грн.
Відповідно до звіту про надходження та використання коштів загального фонду (форма №2д, №2м) Управління праці та соціального захисту населення Полонської РДА за 2013р. (03.01.2014р.) по коду видатків 170102 - компенсаційні виплати на пільговий проїзд автомобільним транспортом окремими категоріям громадян затверджено на звітний рік - 491400грн.; надійшло коштів за звітний період 233199грн. 01коп.
Згідно звіту про заборгованість за бюджетними коштами (форма 7д, №7м) Управління праці та соціального захисту населення Полонської РДА на 01.01.2014р. по коду видатків 170102 - компенсаційні виплати на пільговий проїзд автомобільним транспортом окремими категоріям громадян зареєстровані бюджетні фінансові зобов'язання на кінець звітного періоду складають 258200грн. 99коп.
Таким чином, загальна сума профінансованих з бюджету державних субвенцій на компенсаційні виплати за пільговий проїзд окремих категорій громадян у 2013р. склала 233199грн. 01коп. (в т.ч. по ФОП ОСОБА_3 - 60232грн. 44коп.), у 2014р. - 467163грн. (в т.ч. по ФОП ОСОБА_3 156504грн. 48коп.).
Судом встановлено, що згідно наданих відповідачем довідок про нарахування компенсаційних виплат перевізникам за безкоштовний проїзд пільговиків міським автомобільним транспортом в межах виділених асигнувань виплати перевізникам здійснювались з урахуванням співвідношення у відсотках суми витрат кожного перевізника в загальній сумі витрат за пільгове перевезення окремих категорій громадян.
Крім того, судом встановлено, що згідно п.2.2.2 укладених між сторонами договорів про порядок здійснення компенсаційних виплат перевізникам за пільговий проїзд окремих категорій громадян на пасажирських маршрутах міського сполучення район (міста) №6 від 29.12.2012р. та №4 від 30.12.2013р. компенсаційні виплати перевізнику за надані послуги по перевезенню пільгових категорій громадян здійснюються за рахунок та в межах субвенції з державного бюджету, передбаченої на зазначені цілі у відповідному бюджетному році, пропорційно зобов'язанням, по мірі надходження коштів.
Наявними в матеріалах справи доказами підтверджено виплату позивачу у 2013 та 2014роках компенсації за перевезення пільгових категорій громадян в межах профінансованих бюджетних асигнувань, що повністю узгоджується з приписами ст..48 Бюджетного кодексу України, за змістом якої розпорядники бюджетних коштів беруть бюджетні зобов'язання та проводять видатки в межах бюджетних асигнувань.
Враховуючи викладені обставини, суд вважає позовні вимоги необґрунтованими та такими, що задоволенню не підлягають.
Щодо поданої відповідачем заяви про застосування строків позовної давності судом враховується, що за змістом частини першої статті 261 Цивільного кодексу України позовна давність застосовується лише за наявності порушення права особи.
У п.2.2 постанови Пленуму Вищого господарського суду України №10 від 29.05.2013р. "Про деякі питання практики застосування позовної давності у вирішенні господарських спорів" (із змінами і доповненнями) роз'яснено, що перш ніж застосовувати позовну давність, господарський суд повинен з'ясувати та зазначити в судовому рішенні, чи порушене право або охоронюваний законом інтерес позивача, за захистом якого той звернувся до суду. У разі коли такі право чи інтерес не порушені, суд відмовляє у позові з підстав його необґрунтованості.
Враховуючи те, що суд прийшов до висновку про необґрунтованість позовних вимог, заява про застосування строків позовної давності судом не розглядається.
Відповідно до ст.49 Господарського процесуального кодексу України оплата судових витрат покладається на позивача у зв'язку з відмовою у позові.
Судом враховується, що із ціни позову 85827грн. 68коп. (з урахуванням прийнятої судом заяви про зменшення позовних вимог) належна до сплати сума судового збору становить 1378грн. При зверненні до суду з позовом позивачем згідно квитанції №7 від 11.03.2015р. сплачено 2740грн. 50коп. судового збору. В матеріалах справи наявна заява представника позивача (вх. №05-08/1256/16 від 06.06.2016р.) про повернення надмірно плаченого судового збору.
Відповідно до п.1 ч.1 ст.7 Закону України "Про судовий збір" зайво сплачена сума судового збору у розмірі 1362грн. 50коп. підлягає поверненню фізичній особі-підприємцю ОСОБА_3 з Державного бюджету України за ухвалою суду.
Керуючись ст.ст. 1, 12, 22, 33, 34, 44, 49, 82-85 Господарського процесуального кодексу України, суд -
ВИРІШИВ:
У позові відмовити.
Повернути з Державного бюджету України фізичній особі - підприємцю ОСОБА_3 (АДРЕСА_1, код НОМЕР_1) зайво сплачений згідно квитанції №7 від 11.03.2015р. судовий збір у розмірі 1362грн. 50коп. (одна тисяча триста шістдесят дві гривні 50коп.), про що видати ухвалу.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.
Повне рішення складено 15.07.2016р.
Головуючий суддя В.О. Кочергіна
Суддя М.Є. Муха
Суддя О.Є. Танасюк
Віддруковано 5 примірників:
1 - до справи;
2 - позивачу простим (АДРЕСА_1);
3 - відповідачу простим (м. Полонне, вул. Поліська, 41А);
4 - третій особі простим (м. Полонне, вул. Лесі Українки, 101);
5 - Управлінню фінансів Полонської районної державної адміністрації рек. з пов. (м. Полонне, вул. Лесі Українки, 114,, корпус А).
Суд | Господарський суд Хмельницької області |
Дата ухвалення рішення | 14.07.2016 |
Оприлюднено | 20.07.2016 |
Номер документу | 59005949 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Хмельницької області
Кочергіна В.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні