Рішення
від 21.07.2016 по справі 923/479/16
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХЕРСОНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХЕРСОНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

73000, м. Херсон, вул. Театральна, 18

тел. /0552/ 49-31-78

Веб сторінка : ks.arbitr.gov.ua/sud5024/


Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

21 липня 2016 р. Справа № 923/479/16

Господарський суд Херсонської області у складі судді Ярошенко В.П. при секретарі Бєловій О.С., розглянувши у відкритому судовому засіданні справу

за позовом публічного акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Придніпровська залізниця" публічного акціонерного товариства "Українська залізниця", м. Дніпропетровськ

до: товариства з обмеженою відповідальністю "Українська незалежна експертиза", м.Херсон

про стягнення 217920грн. 00коп.

за участю представників сторін:

від позивача - уповноважена особа ОСОБА_1, дов. від 27.04.16р.

від відповідача - не прибули

Публічне акціонерне товариство "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Придніпровська залізниця" публічного акціонерного товариства "Українська залізниця" (позивач) звернулось до суду з позовом до товариства з обмеженою відповідальністю "Українська незалежна експертиза" (відповідач) про стягнення 217920грн. 00коп. штрафу.

Ухвалами від 26.05.2016р., 14.06.2016р., 08.07.2016р. розгляд справи відкладався. До того ж, останньою ухвалою було продовжено строк вирішення спору відповідно до ст. 69 ГПК України.

Відповідач в засідання суду не прибув, незважаючи на те, що був належним чином повідомлений про час та місце розгляду справи, що підтверджується поштовим повідомленням про вручення йому ухвали від 08.07.2016р. про призначення розгляду справи на 21.07.2016р. Згідно відзиву на позовну заяву та доповнення до відзиву позовні вимоги не визнає, мотивуючи відсутністю правових підстав для їх задоволення, позовну заяву вважає такою, що не відповідає фактичним обставинам справи.

В засіданні суду оголошувалась вступна та резолютивна частини рішення.

Розглянувши матеріали справи, дослідивши надані до справи докази, заслухавши представника позивача, суд -

в с т а н о в и в:

У листопаді 2015 року товариство з обмеженою відповідальністю "Українська незалежна експертиза" (відповідач) зі станції Херсон Одеської залізниці здійснило групову відправку вагонів на станцію Вільногірськ Придніпровської залізниці.

На вищезазначене відправлення вагонів відповідач надав станції навантаження Херсон Одеської залізниці заповнену накладну № 42497537 (номер накладної зазначено в графі 54). Номери вагонів (графа 19) зазначені у відомості (див. на звороті а.с. 9), а саме: № 68621481, 67361964, 68699941 та 66039512.

У графі 4 ("Одержувач") накладної № 42497537 відправник (відповідач) зазначив код ЄДРПОУ 30809384, ТОВ "Вільногірське скло", Вільногірськ.

Правильність внесених відомостей до вищезазначеної накладної підтвердив своїм підписом представник відправника (графа 55).

По прибуттю вагонів на станцію призначення Вільногірськ Придніпровської залізниці було виявлено, що у накладній № 42497537 відсутня адреса одержувача.

З огляду на викладене, 09.11.2015р. за вих. № 242 станцією призначення Вільногірськ на станцію відправлення Херсон було відправлено телеграму щодо уточнення адреси одержувача.

09.11.2015р. зі станції відправлення Херсон на станцію призначення Вільногірськ надійшла телеграма - відповідь № НР 02 щодо уточнення адреси одержувача.

На підставі телеграми № НР 02 від 09.11.2015 та договору "Про організацію перевезень вантажів і проведення розрахунків за перевезення та надані залізницею послуги" на станції призначення Вільногірськ Придніпровської залізниці у накладній №42497537 зроблено уточнення адреси одержувача.

Факт незазначення відправником адреси одержувача був засвідчений актом загальної форми № 94 від 09.11.2015р.

Відповідно до ст. 3 Закону України "Про залізничний транспорт" законодавство про залізничний транспорт загального користування складається з законів України "Про транспорт", "Про особливості утворення публічного акціонерного товариства залізничного транспорту загального користування", цього Закону, Статуту залізниць України, який затверджується Кабінетом Міністрів України, та інших актів законодавства України.

Згідно ч. 5 ст. 307 Господарського кодексу України, умови перевезення вантажів окремими видами транспорту, а також відповідальність суб'єктів господарювання за цими перевезеннями встановлюються транспортними кодексами, транспортними статутами та іншими нормативно - правовими актами.

Як зазначено в ст. 6 глави 1 Статуту залізниць України, накладна - це основний перевізний документ встановленої форми, оформлений відповідно до цього Статуту та Правил перевезення вантажів і наданий залізниці відправником разом з вантажем. Накладна є обов'язковою двосторонньою письмовою формою угоди на перевезення вантажу, яка укладається між відправником та залізницею на користь третьої особи - одержувача і супроводжує вантаж до місця призначення.

Відповідно до ст. 23, 24 Статуту залізниць, відправники повинні надати станції навантаження на кожне відправлення вантажу заповнену накладну (комплект перевізних документів). Вантажовідправники несуть відповідальність за всі наслідки неправильності, неточності або неповноти відомостей, зазначених ним у накладній. Залізниця має право перевіряти правильність цих відомостей, а також періодично перевіряти кількість та масу вантажу, що зазначаються у накладній.

Відповідно до п. 1.2. Правил оформлення перевізних документів, затв. наказом Міністерства транспорту України від 21.11.2000 № 644 (у редакції наказу Міністерства інфраструктури України від 08.06.2011 N 138), зареєстровано в Міністерстві юстиції України 24 листопада 2000 р. за N 863/5084, накладна є обов'язковою двосторонньою письмовою формою угоди на перевезення вантажу, яка укладається між відправником та залізницею на користь третьої сторони - одержувача. Накладна одночасно є договором застави вантажу для забезпечення гарантії внесення належної провізної плати та інших платежів за перевезення. Накладна супроводжує вантаж на всьому шляху перевезення до станції призначення, де видається одержувачу разом з вантажем.

Для підтвердження приймання вантажу до перевезення один примірник накладної в паперовому вигляді з присвоєним їй номером і датою приймання вантажу надається відправнику. Порядок підтвердження приймання вантажу до перевезення за електронною накладною (із накладенням ЕЦП) визначається договором між вантажовласником і залізницею.

Накладна заповнюється відправником із застосуванням автоматизованих систем залізничного транспорту України або програмних засобів, здатних забезпечити роботу з електронними перевізними документами згідно з установленим форматом, та у разі її оформлення в паперовому вигляді роздруковується на бланку, виготовленому на білому папері формату А4 у трьох примірниках, один із яких після оформлення приймання вантажу до перевезення станцією відправлення видається відправникові вантажу та є квитанцією для приймання вантажу до перевезення, другий і третій передаються з вантажем на станцію призначення. Технічні характеристики паперу, призначеного для оформлення накладної, повинні забезпечувати придатність для роздруківки на принтері, а також якісне проставлення відміток залізниці на всьому шляху перевезення. Накладна у паперовому вигляді є відображенням її електронної копії, яка обов'язково надається на станцію відправлення одночасно з накладною у паперовому вигляді.

Заповнення накладної здійснюється відправником, залізницею, одержувачем згідно з поясненнями, наведеними у додатку 3 до цих Правил.

Пунктом 1.3. Правил оформлення перевізних документів передбачено, що усі відомості, передбачені формою бланка перевізного документа, повинні бути внесені відправником у відповідні графи. Виправлення не допускаються; у разі необхідності зміни відомостей, унесених до перевізного документа, відправник зобов'язаний заповнити новий перевізний документ. Зміни, які вносяться до перевізного документа залізницею, засвідчуються посадовою особою залізниці із зазначенням дати та найменування станції, на якій внесено зміни.

Згідно з п. 2.1. Правил оформлення перевізних документів відправник заповнює відповідні графи накладної згідно з додатком 3 до цих Правил.

В додатку 3 до Правил зазначено, що графа 4 "Одержувач" заповнюється у порядку, передбаченому для графи "Відправник". Таким чином, необхідно зазначити найменування (прізвище, ім'я та по батькові), код за Єдиним державним реєстром підприємств та організацій України (ЄДРПОУ), або реєстраційний номер облікової картки платника податків, або серія та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та офіційно повідомили про це відповідний орган державної податкової служби і мають відмітку у паспорті), поштова адреса (назва міста або населеного пункту, району, вулиці та номер будинку, замість повної адреси може бути вказано номер абонентської поштової скриньки). За можливості вказуються номер телефону, факсу, адреса електронної пошти.

Пунктом 2.3 Правил оформлення перевізних документів передбачено, що у графі 55 "Правильність внесених відомостей підтверджую" представник відправника вказує свою посаду, розписується, засвідчуючи правильність відомостей, указаних ним у перевізному документі

Однак, відповідач (відправник) не зазначив адреси одержувача в графі 4 накладної № 42497537 ("Одержувач").

Відповідно до п. 5.5 Правил оформлення перевізних документів, якщо під час перевезення вантажу або на станції його призначення буде виявлено неправильне зазначення у накладній маси, кількості місць вантажу, його назви, коду та адреси одержувача з відправника, порта стягується штраф у розмірі згідно зі статтею 118 Статуту залізниць України. При цьому відправник несе перед залізницею відповідальність за наслідки, які виникли.

Згідно з ст. 129 Статуту залізниць обставини, що можуть бути підставою для матеріальної відповідальності залізниці, вантажовідправника, вантажоодержувача, пасажирів під час залізничного перевезення, засвідчуються комерційними актами або актами загальної форми, які складають станції залізниць.

Комерційний акт складається для засвідчення таких обставин:

а) невідповідності найменування, маси і кількості місць вантажу, багажу чи вантажобагажу натурою з даними, зазначеними у транспортних документах;

б) у разі виявлення вантажу, багажу чи вантажобагажу без документів або документів без вантажу, багажу чи вантажобагажу;

в) псування, пошкодження вантажу, багажу і вантажобагажу;

г) повернення залізниці вкраденого вантажу, багажу або вантажобагажу.

Залізниця зобов'язана скласти комерційний акт, якщо вона сама виявила зазначені вище обставини або якщо про існування хоча б однієї з них заявив одержувач або відправник вантажу, багажу чи вантажобагажу.

В усіх інших випадках обставини, що виникли в процесі перевезення вантажу, багажу і вантажобагажу і які можуть бути підставою для матеріальної відповідальності, оформляються актами загальної форми.

Порядок складання комерційних актів та актів загальної форми встановлюється Правилами.

Оскільки було виявлено незазначення адреси одержувача, то було складено акт загальної форми № 94 від 09.11.2015р.

Відповідно до п. 3 Правил складання актів, затв. наказом Міністерства транспорту України від 28 травня 2002 р. N 334, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 8 липня 2002 р. за N 567/6855, акт загальної форми підписується особами, які беруть участь у засвідченні обставин, що стали підставою для складання акта, але не менше як двома особами.

Акт загальної форми № 94 від 09.11.2015р. підписано 4 особами, які брали участь у засвідченні обставин.

Статтею 122 Статуту залізниць встановлено, що за неправильно зазначені у накладній масу, кількість місць вантажу, його назву, код та адресу одержувача з відправника, порта стягується штраф у розмірі згідно із статтею 118 цього Статуту. При цьому відправник несе перед залізницею відповідальність за наслідки, які виникли.

Відповідно до ст. 118 Статуту залізниць, за пред'явлення вантажу, який заборонено до перевезень або який потребує під час перевезення особливих заходів безпеки, та з неправильним зазначенням його найменування або властивостей з відправника, крім заподіяних залізниці збитків і витрат, стягується штраф у розмірі п'ятикратної провізної плати за всю відстань перевезення.

Пунктами 6.1, 6.2 Роз'яснень президії Вищого господарського суду України від 29.05.2002 р. N 04-5/601 "Про деякі питання практики вирішення спорів, що виникають з перевезення вантажів залізницею" роз'яснено, що підставою для покладення на відправника відповідальності за неправильне зазначення ним відповідних відомостей є акт загальної форми або комерційний акт, складений у випадках, передбачених статтею 129 Статуту.

У застосуванні статей 118 та 122 Статуту слід враховувати, що штраф підлягає стягненню за самий факт допущення вантажовідправником зазначених порушень, незалежно від того, чи завдано залізниці у зв'язку з цим збитки.

Відповідно до п. 12 листа Вищого господарського суду України від 21.05.2014р. № 01-06/662/2014 "Про деякі питання практики застосування господарськими судами законодавства про залізничні перевезення (за матеріалами справ, розглянутих у касаційному порядку) зазначено, що за всю сукупність неправильних, неточних або неповних відомостей, зазначених у конкретній накладній, до вантажовідправника може бути застосовано лише один п'ятикратний розмір штрафу, як це передбачено ст. 118, 122 Статуту залізниць України (постанова ВГСУ від 16.05.2013 № 5017/2133/2012).

Відповідно до ст. 24 Статуту залізниць, вантажовідправники несуть відповідальність за всі наслідки неправильності, неточності або неповноти відомостей, зазначених ним у накладній.

З огляду на викладене, і неправильність, і неповне зазначення відправником адреси одержувача є порушенням Правил оформлення перевізних документів та є підставою для стягнення штрафу відповідно до ст. 118, 122 Статуту залізниць.

Суд відхиляє посилання відповідача на те, що в порушення п. 1.6 Правил оформлення перевізних документів станція Херсон не перевірила правильність заповнення накладної № 42497537, виходячи з наступного.

Згідно з п. 1.6 Правил оформлення перевізних документів перевізні документи, оформлені відправником в паперовому вигляді, перевіряються начальником станції або уповноваженим ним працівником станції у разі надання згоди на навантаження на місцях загального користування. Перевіркою встановлюються: наявність плану (місячного або додаткового) на перевезення, відсутність заборон і обмежень у даному напрямку перевезення, правильність заповнення бланків перевізних документів відповідно до правил оформлення перевізних документів, наявність зазначених відправником у графі 9 "Документи, що додані відправником" додаткових супровідних документів та документів дозвільного характеру на відправлення вантажу контролюючих органів, необхідність одержання яких передбачено законами України.

Статтею 24 Статуту залізниць передбачено, що вантажовідправники несуть відповідальність за всі наслідки неправильності, неточності або неповноти відомостей, зазначених ним у накладній. Залізниця має право перевіряти правильність цих відомостей, а також періодично перевіряти кількість та масу вантажу, що зазначаються у накладній.

Отже, виходячи з системного аналізу зазначених норм, зазначення у накладній адреси одержувача є обов'язком відправника, а перевірка правильності заповнення цього реквізиту є правом залізниці.

Аналогічна позиція викладена в постанові Вищого господарського суду України від 22.04.2010р. № 1/396-09.

З огляду на викладене, з відповідача підлягає стягненню штраф в розмірі п'ятикратної вартості провізної плати (графа 34 накладної), а саме: 43584 грн. х 5 = 217920грн.

Відхиляються посилання відповідача на те, що позивач не ознайомив його з вимогами додатка 3 до п. 2.1 Правил оформлення перевізних документів, оскільки такий обов'язок позивача нормами права не передбачений.

Не приймаються судом також посилання відповідача на те, що позивач дописав відомості про одержувача в накладну № 42497537 з порушенням вимог п. 1.3 Правил оформлення перевізних документів та те, що надіслання залізницею телеграми для уточнення адреси одержувача не передбачено чинним законодавством, оскільки це не спростовує той факт, що відповідач не зазначив адресу одержувача в накладній №42497537, про що складено акт загальної форми № 94 від 09.11.2015р., що є достатньою підставою для стягнення штрафу відповідно до ст. 118, 122 Статуту залізниць.

Оцінюючи подані позивачем докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді в судовому засіданні всіх обставин справи в їх сукупності, суд вважає, що вимоги позивача підлягають задоволенню.

Судові витрати відповідно до ст. 49 ГПК України покладаються на відповідача.

Керуючись ст.ст.44, 49, 82-85 ГПК України, господарський суд

в и р і ш и в:

1. Позов задовольнити в повному обсязі.

2. Стягнути з товариства з обмеженою відповідальністю "Українська незалежна експертиза" (м. Херсон Одеська площа 6, код 33277587) на користь публічного акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Придніпровська залізниця" публічного акціонерного товариства "Українська залізниця" (м. Дніпропетровськ, Кіровський район, пр. Дмитра Яворницького 108, код 40081237) 217920грн. 00коп. штрафу та 3268грн. 00коп. витрат зі сплати судового збору.

3. Наказ видати після набрання рішенням законної сили.

Повне рішення складено 22.07.2016р.

Суддя В.П.Ярошенко

СудГосподарський суд Херсонської області
Дата ухвалення рішення21.07.2016
Оприлюднено27.07.2016
Номер документу59138240
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —923/479/16

Ухвала від 16.08.2016

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Гридасов Ю.В.

Рішення від 21.07.2016

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Ярошенко В.П.

Ухвала від 08.07.2016

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Ярошенко В.П.

Ухвала від 14.06.2016

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Ярошенко В.П.

Ухвала від 26.05.2016

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Ярошенко В.П.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні